Autoiluketju

  • 3 188 738
  • 18 516

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio, sinä kun kaasuautolla olet ajanut, niin onko tuossa tehon puolesta mitään eroa polttomoottorilla toimiviin vehkeisiin? Tai huomaako ajossa mitään konkreettista eroa.

Kaasu voisi olla hyvä vaihtoehto meille myös.
Mulla ei ole mitään mutua suurempaa lähdettä tälle, mutta tuo 1.5-litrainen tsi-kone tuntuu sekä kaasulla että bensalla nuhaisemmalta kuin litrainen bensa-Leon, joka mulla oli aiemmin, ja häviää aivan varmasti dieselille, mitä tulee suorituskykyyn (@Niilo tämä sulle samalla). Toki autojen painossa on myös pari sataa kiloa eroa. Eikä tosiaan tuo nuhaisuus ole mitään mummo suosta -meininkiä, vaan kyllä tuolla ohi pääsee ja motarille liittyy sujuvasti, mutta vaatii muiden ei niin tehokkaiden koneiden tapaan vähän hanakampaa nilkanojennusta.

Perusajossa ei kaasua kuitenkaan huomaa mitenkään, eikä esim. sitä, kun kaasu vaihtuu bensaan, jos loppuu matkalla kesken, pl. mittariston ilmoitukset. Mä olen sikäli erittäin tyytyinen kaasuilija, että kilometrit ovat edullisia (100km matka-ajossa 5-6e) ja omilla nurkillani on kaksi kaasuasemaa, kuten eteläisessä Suomessa muutenkin. Jos verkosto ei yllä täysin omille kulmille, kannattaa katsella 15-16 vuosimalleja, joissa vielä on normaalikokoinen bensatankki, olisiko ollut 17 myös. Tuossa uudessa Ocussa on 12 litrainen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

julle-jr

Jäsen
@sampio, sinä kun kaasuautolla olet ajanut, niin onko tuossa tehon puolesta mitään eroa polttomoottorilla toimiviin vehkeisiin? Tai huomaako ajossa mitään konkreettista eroa.

Kaasu voisi olla hyvä vaihtoehto meille myös.
Onhan se kaasuautokin polttomoottorikäyttöinen. Polttoaineena on kaasu bensiinin asemesta. Ja nimenomaan bensiinin, tai ainakin olettaisin kaasumoottoreiden olevan otto-moottoreita eikä dieselmoottoreita.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ja nimenomaan bensiinin, tai ainakin olettaisin kaasumoottoreiden olevan otto-moottoreita eikä dieselmoottoreita.
Ovat käytännössä aina, koska diesel-kaasu-yhdistelmässä palaisi koko ajan myös dieseliä kaasun polton ohella. Jopa puolet-puolet -suhteella. Eli siis ei ole millään lailla järkevä combo.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Vähän kyllä saanut perspektiiviä valitukselle Suomen huonoista teistä, kun ajellut tässä jo toista tuhatta kilometriä baltiaa. Selkänikamat ja auto välillä vähän kovilla. Hiekkateitä ei sentään ole vielä tullut vastaan kuin yksi 30km pätkä, mutta johtui reitinvalinnasta se. Toki täällä autokantakin näyttäisi olevan aikalailla uudempaa kuin Suomessa.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Pohjois-Latvian tiet oli nyt ja kolme vuotta sitten kurjassa kunnossa. Via Baltica on läppä jota eivät kai viitsi enää mainostaa. Ruuhkaa ja rekkajonoja.

Virossa onkin sitten jo paremmat tiet ja joka kesä rempataan ja lisätään nelikaista osuuksia pääreiteillä, Tallinnasta Narvaan, Tarttoon ja Pärnuun.

Latvialaisille voisi vielä kaataa lisää paskaa niskaan paikallisten rekkakuskien typeryydestä. Juhannuksen aikaan ajelin Pärnusta Tallinnaan. Edellä kolme latvialaista rekkaa peräkkäin. Reitillä (90km/h) on joitain ohituskaistaosuuksia. Ja aina viimeinen latvialainen rekka yrittää edellisestä ohitse ohituskaistaa pitkin. No, eihän se rekka kulje yhtään kovempaa kuin muut koska kaikki painaa rajoitinnopeutta! Vittu mikä pahvi! Ja tämän perseilyn seurauksena ei niistä rekoista päässyt ohi henkilöautotkaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No näinpä tietenkin. Onneksi @sampio ymmärsi mitä hain takaa. Mutta myönnetään, typerä moka.
Meni mullakin läpi seulan, kun jotenkin automaattisesti mielsin ehkä edellisen Niilon viestin perusteella jo, että puhutaan bensa/dieselautoista vrt. kaasu.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko palstalaisilla arvauksia miten tulevaisuudessa, sähköautojen määrän lisääntyessä, tullaan kompensoimaan polttoaineista kerätyt verot? Yksi helppo tapa on tietenkin käyttövoimavero, mutta sen ongelmana on se, että siihen ei vaikuta ajetut kilometrit. Kilometriperusteinen vero taas olisi helpointa kerätä verottamalla sähköä, mutta tämä olisi katastrofi varsinkin niille, joiden koti lämpiää sähköllä. Ehkä autoihin tulee joku seurantalaite, jonka perusteella maksetaan veroa?
Mitäs väliä niillä sähkölämmittäjillä on, nehän ovat yhtä paha kansanosa kuin dieselautoilijat. Raippaa vaan.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Pohjois-Latvian tiet oli nyt ja kolme vuotta sitten kurjassa kunnossa. Via Baltica on läppä jota eivät kai viitsi enää mainostaa. Ruuhkaa ja rekkajonoja.

Virossa onkin sitten jo paremmat tiet ja joka kesä rempataan ja lisätään nelikaista osuuksia pääreiteillä, Tallinnasta Narvaan, Tarttoon ja Pärnuun.

Latvialaisille voisi vielä kaataa lisää paskaa niskaan paikallisten rekkakuskien typeryydestä. Juhannuksen aikaan ajelin Pärnusta Tallinnaan. Edellä kolme latvialaista rekkaa peräkkäin. Reitillä (90km/h) on joitain ohituskaistaosuuksia. Ja aina viimeinen latvialainen rekka yrittää edellisestä ohitse ohituskaistaa pitkin. No, eihän se rekka kulje yhtään kovempaa kuin muut koska kaikki painaa rajoitinnopeutta! Vittu mikä pahvi! Ja tämän perseilyn seurauksena ei niistä rekoista päässyt ohi henkilöautotkaan.

Eipä Viron teissä valittamista ollut. Latviassa oli jo vähän kaikkea. Paskin tie tähän mennessä oli kuitenkin Liettuassa viimeinen 90km Vilnaan ja sitten Vilnan rajalla se olikin jo aikalailla hyvä. Siinä jo ensin kuvitteli, että renkaat hajosivat, mutta kyllä se oli vaan tie. Ei ihme, että maasturit tuntuvat olevan suosiossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tänään tehtiin kaupat kakkosautosta, joka tulee samalla ajo-opetuskäyttöön, eli VW Golf Variant 1.4 tgi, 2015 ja vaille 100tkm mittarissa. Koukku auttaa raksamiehen leikkimisessä, webasto talvella vaimon työaamuissa ja normaali bensatankki tuo kantamaa ajeluun, jos vaikka pohjoiseen tekee mieli kaasuasemien ulottumattomiin. Automaatti, ja adaptiivinen vakkari tuovat mukavuutta maantielle. Nyt on kaksi VAGtä pihassa, on se komeeta!
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ajo-opetus automaatilla on vieläkin sellainen tympeä kokonaisuus. Se on nykypäiväistä ja omasta mielestä turvallisempaa. Tuloksena kuitenkin merkintä ajokorttiin. Pitäisi olla varma, ettei tarvitse jatkossa manuaalia ajella. Päädyimme vaihtamaan toisen auton manuaaliksi opetusajaksi, että saa sitten kulkea ilman rajoitteita jatkossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ajo-opetus automaatilla on vieläkin sellainen tympeä kokonaisuus. Se on nykypäiväistä ja omasta mielestä turvallisempaa. Tuloksena kuitenkin merkintä ajokorttiin. Pitäisi olla varma, ettei tarvitse jatkossa manuaalia ajella. Päädyimme vaihtamaan toisen auton manuaaliksi opetusajaksi, että saa sitten kulkea ilman rajoitteita jatkossa.
Tuota ollaan jonkin verran kelailtu, mutta päädyimme nyt automaatilla aloittamaan ja mahdollisesti reilusti ennen inssiä mietimme uudelleen, josko mahdollisesti joku kaveri lainaisi autoaan vaikka päikseen. Harjoittelu automaatilla on kuitenkin minunkin mielestäni turvallisempaa ja jouhevampaa, ja sitten kun on pelisäännöt selkeämpi ja liki vuosi ajokokemusta, on mahdollisuus treenailla manuaalin kanssa. Jos siis edes otetaan manuaalia, koska uusista autoista taitaa jo suurin osa olla automaatteja ja itse en ainakaan enää manuaalia osta, ellen johonkin harrasteautoon haksahda joskus. Sähköautoja kun kuitenkin enemmän ja enemmän markkinoille tulee ja todennäköisesti tytärkin sellaisella tulee pääosin ajamaan aikanaan, ei niissä vaihdekeppiä enää vatkata.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
VAGista puheen ollen, mihinkäs vuosimalliin asti ne TSI+DSG -ongelmat oikein jatkuivat? Nehän ovat (kaiketi) jo taakse jäänyttä elämää, mutta uskaltaako/kannattaako rahojaan laittaa kaasu-Passattiin vm. 2014? Kävin kurkkimassa tuollaista, ja noissa on ihmeen hyvän kokoinen kontti ja hinta on ehtinyt pudota jonkin verran. Hinnan kehityksen ja yleisen kunnon välinen sweet spot tuntuisi olevan yli 100tkm mutta alle 150tkm ajetuissa autoissa, kuten tämä:

Osaako joku jeesata tässä esim. kertomalla onko tuo täysi pommi?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Osaako joku jeesata tässä esim. kertomalla onko tuo täysi pommi?
Juuri tuo yksilö voi olla täysi pommi tai erinomainen valinta, enkä ainakaan itse uskalla lähteä suosittelemaan tai teilaamaan. Käy testaamassa, tarkasta huoltohistoria, kahlaa VAG-areenaa ja toivo parasta, näin mä ainakin tein. Lisäksi otin yhteyden yhteen ammattilaiseen, jolta Golfini osalta sain vahvistuksen sille, ettei seiskasukupolvi ylipäätään kuulu enää vaaravyöhykkeeseen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Juuri tuo yksilö voi olla täysi pommi tai erinomainen valinta, enkä ainakaan itse uskalla lähteä suosittelemaan tai teilaamaan. Käy testaamassa, tarkasta huoltohistoria, kahlaa VAG-areenaa ja toivo parasta, näin mä ainakin tein. Lisäksi otin yhteyden yhteen ammattilaiseen, jolta Golfini osalta sain vahvistuksen sille, ettei seiskasukupolvi ylipäätään kuulu enää vaaravyöhykkeeseen.
No siis se mitä tiedän aiheesta on, että pienempien TSI-koneiden, eli siis käytännössä 1,2- ja 1,4-litraisten moottorien, kohdalla ongelma on ollut jakoketjujen "venyminen" eli jossain kohtaa ketju skippaa rattaan hampaan. Tämän aikalailla paskoo koko moottorin. Oma muistikuvani sai tukea tuossa hieman selaamalla, että nämä ongelmat olisivat saaneet huomiota osakseen jossain vuosina 2010-2012, kun maahantuoja myönsi ne tyyppivioiksi. Niinpä vuoden 2014 kohdalla voisi olla jo suht luottavainen.

DSG:n puolella ongelmia on kahta sorttia: 1) 6-lovinen DSG, eli mallinimeltään DQ250 on kuivalevyinen, ensimmäisen sukupolven kaksoiskytkimellinen vaihdelaatikko, jonka ongelmat lakkasivat ilmeisesti joskus vuonna 2010. Sen jälkeen tuli 7-lovinen versio, jossa on märkäkytkin. Tämä taas on mallinimeltään DQ200. Näissä ongelma on ollut sen kaksoismassakytkimen hajoaminen ja öljyviat, jotka ovat siis ilmeisesti tuhansien eurojen arvoisia. Sellaista pelkään tuossa kaikkein eniten, koska vaikka tunnenkin mekaanikkoja, yksikään ei osaa tai halua lähteä laatikkoremppoja tekemään, hyvin ymmärrettävästi. Niinpä tuollaisen vian kanssa pitäisi mennä korjaamolle pulittamaan kolme tonnia ja se ei nyt varsinaisesti sovi suunnitelmiin. Ilmeisimmin VAG on myötänyt tuonkin vian ja korjannut asiaa joskus 2012. Kuitenkin tuo vm. 2014 on kuitenkin aika lähellä, joten en tiedä kuinka hyvin ongelmat on saatu tuohon mennessä ratkaistua, sama laatikko siinä kuitenkin on. Tosin käsittääkseni DQ200 on edelleen käytössä, joten varmaankin tuohon on tullut useampikin päivitys.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@V-G-
Aikalailla samat speksit sulla on tiskissä kuin mullakin. Seiskalovisissa kuulemma jonkin verran tulee ongelmia vastaan, mutta ei samalla tavoin kuin kymmenen vuotta sitten, vaan kyse on aidosti yksilöistä uudemmissa. Tuo sun ehdokkaasi kuten oma valintanikin ovat vähän siinä vedenjakajalla, mutta mä luotin kokeneen VAG-korjaajan sanaan tuon seiskakopan sukupolven (2012-) osalta ja tein päätöksen, koska auto piti ennen töiden alkua saada käyttöön ja toisekseen itseni tuntien valinnanvaikeus ei ainakaan helpota, ellei toimi. Tämä nyt ei siis minään patisteluna, vaan itse olen yrittänyt autojen kanssa mennä vähän siten, että lukuisten tarjousten ja vaihtoehtojen keskeltä pitää lukita se jokin ja sen jälkeen olla katselematta taakseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Glove

Jäsen
Ajelin työkseni viisi vuotta VW Caddyllä vähän reilu 100tkm per vuosi. Autot olivat molemmat 2.0TDI+DSG. Tässä oli käsittääkseni tämä märkäkytkin. Ei yhtään vaihdelaatikkoon liittyvä ongelmaa koko aikana. Kaverilla taas samoissa hommissa 1.6TDI+DSG, joka taas oli käsittääkseni sillä kuivakytkimellä. Sanoi poks jo takuuaikana.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ajelin työkseni viisi vuotta VW Caddyllä vähän reilu 100tkm per vuosi. Autot olivat molemmat 2.0TDI+DSG. Tässä oli käsittääkseni tämä märkäkytkin. Ei yhtään vaihdelaatikkoon liittyvä ongelmaa koko aikana. Kaverilla taas samoissa hommissa 1.6TDI+DSG, joka taas oli käsittääkseni sillä kuivakytkimellä. Sanoi poks jo takuuaikana.
Saako tiedustella vuosimalleja?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Omassa käytössä oli TSI/TDI ja DSG vuodesta 2009 viime vuoteen. Ei mitään ongelmia, toki kolme eri autoa sinä aikana. Kilometrejä paljon. Olisi edelleen konsernin auto, jos heillä olisi ollut tarjolla järjellinen sähkövoimalinja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
VAGista puheen ollen, mihinkäs vuosimalliin asti ne TSI+DSG -ongelmat oikein jatkuivat? Nehän ovat (kaiketi) jo taakse jäänyttä elämää, mutta uskaltaako/kannattaako rahojaan laittaa kaasu-Passattiin vm. 2014? Kävin kurkkimassa tuollaista, ja noissa on ihmeen hyvän kokoinen kontti ja hinta on ehtinyt pudota jonkin verran. Hinnan kehityksen ja yleisen kunnon välinen sweet spot tuntuisi olevan yli 100tkm mutta alle 150tkm ajetuissa autoissa, kuten tämä:

Osaako joku jeesata tässä esim. kertomalla onko tuo täysi pommi?
Yleisellä tasolla 2009-2012 oli isoimmat TSI ongelmat.
DSG ongelmat taisi kestää hiukan pidempään 7-lovisissa laatikoissa pienten koneiden yhteydessä.
Kannattaa tarkistaa vagarena :sta.

Mulla on volkkareita ollut useita, muutama nyrkkisääntö näihin useamman vuoden käytettyihin.
Hihnakone luotettavampi ja jos ei manuaalia halua niin 6-lovinen DSG dq250.
Uusimmissa 7-lovinen on jo luotettavampi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy kyllä taas ihmetellä kuinka vaikeaa ihmiset osaavat autonsa myymisestä tehdä. Surffailen ihan huvikseni paljon eri sivustoja autojen muodossa ja pakko se on ihmetellä, kuinka ihmiset sahaavat omia oksiaan paskoilla ilmoituksilla. Tätä tekevät myös autoliikkeet jopa, eli alan "ammattilaiset".
Jos se auto kerran on myynnissä, niin varmaan suurin osa siitä myös olisi eroon haluamassa. Siinä tapauksessa varmaan kannattaa laittaa autosta esimerkiksi niitä sisäkuviakin. Nytkin tuli vastaan 30 000e auto, jossa oli seitsemän kuvaa otettu kyllä ulkopuolelta, mutta ei yhtään sisäkuvaa. Kuvauksessa oli sitten kirjoitettuna, että "Laita viestiä, niin voin ottaa sisäkuvia".
Jospa vaikka laittaisit ne siihen itse ilmoitukseen? Toki joo, jos joku nyt ehdoin tahdoin sen tietyn mallin juuri haluaa ja kaikki varusteet yms. osuu juuri yhteen niin saattaa varmasti kysyäkin niitä kuvia, mutta 90% ihmisistä jotka ilmoituksen katsovat eivät rupea sitä vaivaa näkemään vaan siirtyvät seuraavaan autoon, mahdollisesti samaan merkkiin ja malliinkin ja joku vähän enemmän vaivaa nähnyt saa sen saman kiesin myytyä.

Hyvä esimerkki vuosien takaa. Kaveri laittoi Golf GTI:nsä myyntiin ja ihmetteli parin viikon jälkeen kun ei innokkaita löydy. No sitten tarkistelin ilmoitusta, niin syitäkin alkoi löytymään. Helvetti oli kaksi kuvaa autosta ottanut, toisen keulalta ja toisen perästä. Kaiken lisäksi auto oli ihan hiekkapölyssä ja vielä hintakin noin tonnin korkeampi kuin vastaava peli samoilla kilometreillä.

Käytiin sitten pesettämässä auto, otettiin kunnon kuvat ja laskettiin hintaa 500e, niin kas kummaa auto oli myyty parissa päivässä.
Enkä todellakaan ole mikään ammattikuvaaja vaan kännykän kameralla kömmin takapenkille ja napsin parit kuvat ja that's it.
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täytyy kyllä taas ihmetellä kuinka vaikeaa ihmiset osaavat autonsa myymisestä tehdä. Surffailen ihan huvikseni paljon eri sivustoja autojen muodossa ja pakko se on ihmetellä, kuinka ihmiset sahaavat omia oksiaan paskoilla ilmoituksilla. ...
Tähän samaan olen itsekkin kiinnittänyt huomiota. Toinen juttu on auton varusteiden listaaminen, oikean korimallin ilmoittaminen jne.. Ei sen luulisi olevan niin iso vaiva listata edes ne tärkeimmät varusteet.
Eli aika paljon jää potentiaalisia ostajia tavoittamatta, mikäli joku ostaja vaikka ruksaa haluamansa varusteet sekä korimallin ja hakee niiden perusteella, mutta laiska myyjä ei ole jaksanut niitä ilmoittaa. Ihmetyttää todellakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös