Mainos

Autoiluketju

  • 3 324 937
  • 19 038
Mielenkiintoinen kysymys, johon mulla on tyhmä kysymys: jos pultin poraaminen on hankalaa, voisiko ongelmaa ratkoa lisäämällä pulttiin jotain, jotta siitä saisi pitävän otteen (liima, hitsaus, juokseva metalli tms.)?
No kuten tuossa totesin, niin siihen koitettiin hitsata mutteri kiinni kiinni, mutta liitos ei pidä, vaikka koko kolo täytettiin metallilla. Liekö sitten niin helvetisti hiiltä siinä teräksessä, ettei ainakaan noilla vehkeillä saanut pitäväksi. Migiä ei ole tarjolla, joten en tiedä auttaisiko sekään.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Herra mun aikain ties. Ei tarvinnut näemmä vieläkään vaihtaa talvirenkaita. Ensimmäinen rengas ja lukkopultti muljahti pyöreäksi. Tigillä ei tarttunut mutteri päälle. Tai siis tarttui toki, mutta kun kuudeskin yritys päättyi mutterin irtoamiseen, niin luovutettiin. Ei nyt oikein jaksaisi kovin montaa poranterääkään tuonne katkoa ja tylsyttää.
Marmorilla yrittivät, mutta päätyivät vain irrottamaan kaikki muut lukkopultit ja vaihtamaan tavalliset tilalle. Rengasliikkeet veikkailevat useamman tunnin laskutusta.

Vanteella ei sinällään ole merkitystä, menköön vain paskaksi, joskin neljän kappaleen rengasvannesetin myyminen olisi helpompaa kuin kolmen. Eikä tuohon oikein parane kolmea talvirengastakaan nyt vaihtaa, kun ovat ympärysmitaltaan sen verran pienemmät kuin tuo kiinni jäänyt yksilö. Ja luonnollisesti eturengas jäi kiinni.
Onko esim. johonkin Dremeliin sellaista kärkeä, jolla tuon paskeen saisi hiottua edes ajan kanssa irti? Varmaan siis 12.9 kovuusluokan pultti.

Vastakierrehylsy voisi olla ratkaisu ongelmaan, riippuen hieman kuinka ahdas vanteen reikä on.

 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
No kuten tuossa totesin, niin siihen koitettiin hitsata mutteri kiinni kiinni, mutta liitos ei pidä, vaikka koko kolo täytettiin metallilla. Liekö sitten niin helvetisti hiiltä siinä teräksessä, ettei ainakaan noilla vehkeillä saanut pitäväksi. Migiä ei ole tarjolla, joten en tiedä auttaisiko sekään.
Vuosi sitten syksyllä jouduin porauttamaan kaksi lukkopulttia auki. Kyselin ensin muutamasta rengasliikkeestä apua, mutta eivät pystyneet auttamaan. Lopulta homman hoiti Kujala Korsossa. Siinä on autokorjaamo, joka vuosien aikana on pystynyt auttamaan mitä kummallisimmissa ongelmissa. Hintaa tuli lähes 400 euroa ja työaika vastasi hyvin laskutusta. Onnistuivat sentään pitämään vanteet ehjinä. Vaihdatin samalla muutkin lukkopultit tavallisiin. Korjaamolla sanottiin, että vastaavia lukkopulttiongelmia tulee vastaan jatkuvasti.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lukkopulttiin tai mutteriin tarvitsee hieman speliaalimman poranterän. Tavallisilla laadukkaamillakaan työkaluliikkeista saatavilla on ihan turha koittaa. Googleen "lug nut drill" niin alkaa tarjontaa löytyä. Kalliita tosin ovat, joten voi mennä korjaamokäynnin hinnan kanssa tasan. Itse koittaisin vielä muutaman kerran mutterin hitsausta. Jos saat jostain muun koneen kuin tigin paikalle, niin sekin voi auttaa.

Tuommoistakin settiä voisi koittaa. Ei nyt hinnan kiroihin tulisi, vaikkei onnistukaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaahas, Skoda se Simply Clever ja loskapakkanen. Pitkästä aikaa ekat pienet pakkaset ja vähän lunta. No nokasta se "tunniste levy" herjaa heti. Lane Assist, Front Assist ei käytössä, ACC: ei tunnistinnäkymää
Mittaristo kun joulukuusi, kun 4 häiriövaloa palaa.
Sama pelleily taas tänä talvena edessä, kuten viime talvena.
Montakohan euroa ois maksanu kun tossa tunnistinlevyssä ois lämmitys?

Autona Skoda Surperb
 
Suosikkijoukkue
Ilves
No kuten tuossa totesin, niin siihen koitettiin hitsata mutteri kiinni kiinni, mutta liitos ei pidä, vaikka koko kolo täytettiin metallilla. Liekö sitten niin helvetisti hiiltä siinä teräksessä, ettei ainakaan noilla vehkeillä saanut pitäväksi. Migiä ei ole tarjolla, joten en tiedä auttaisiko sekään.
kuten itsekin kirjoitat, lukkopultissa on todellakin korkeahko hiilipitoisuus. Muuten ei saada riittävää kovuutta karkaisussa. Sen takia hitsaaminen on tavallista hankalampaa, muttei mahdotonta. Yksi mahdollisuus on käyttää 29-9 tyyppistä austeniittista Tig-lankaa tai sitten 312-tyyppistä Tig-lankaa. Kummankin seostus on sopiva tuon kaltaisiin hommiin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaahas, Skoda se Simply Clever ja loskapakkanen. Pitkästä aikaa ekat pienet pakkaset ja vähän lunta. No nokasta se "tunniste levy" herjaa heti. Lane Assist, Front Assist ei käytössä, ACC: ei tunnistinnäkymää
Mittaristo kun joulukuusi, kun 4 häiriövaloa palaa.
Sama pelleily taas tänä talvena edessä, kuten viime talvena.
Montakohan euroa ois maksanu kun tossa tunnistinlevyssä ois lämmitys?

Autona Skoda Surperb
Skodan heikoin ominaisuus kyllä. Sama Octaviassa ja Enyaqissa.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Skodan heikoin ominaisuus kyllä. Sama Octaviassa ja Enyaqissa.
Outo valinta säästökohteeksi kieltämättä Skodalta, kun konsernissa selvästi osataan tämä toteuttaa myös oikealla tavalla. Omassa VAG-kulkineessa (Audi) nimittäin oli ACC:n tutkissa lämmitysvastukset, vaikka auto oli vuosimallia 2012, eikä kertaakaan tullut mitään herjoja edes pahimmilla räntäloskakeleillä. Käyttäjän virheestä sen sijaan muistutettiin aina silloin tällöin, kun tuulilasin kamerakohta ei lämmennyt Webastolla ja se piti aina itse muistaa skrapailla puhtaaksi ennen tien päälle lähtöä.
 

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jaahas, Skoda se Simply Clever ja loskapakkanen. Pitkästä aikaa ekat pienet pakkaset ja vähän lunta. No nokasta se "tunniste levy" herjaa heti. Lane Assist, Front Assist ei käytössä, ACC: ei tunnistinnäkymää
Mittaristo kun joulukuusi, kun 4 häiriövaloa palaa.
Sama pelleily taas tänä talvena edessä, kuten viime talvena.
Montakohan euroa ois maksanu kun tossa tunnistinlevyssä ois lämmitys?

Autona Skoda Surperb
Passatissa samaa vikaa etututkan kanssa. Tutka on siellä VW logon takana ja se ei ole lämmitetty.
 
kuten itsekin kirjoitat, lukkopultissa on todellakin korkeahko hiilipitoisuus. Muuten ei saada riittävää kovuutta karkaisussa. Sen takia hitsaaminen on tavallista hankalampaa, muttei mahdotonta. Yksi mahdollisuus on käyttää 29-9 tyyppistä austeniittista Tig-lankaa tai sitten 312-tyyppistä Tig-lankaa. Kummankin seostus on sopiva tuon kaltaisiin hommiin.
Näin epäilinkin. No, olin nössö ja toin auton paikalliselle nyrkkipajalle. Puikkovehkeet eivät olleet omat, vaan joku kyläläinen kävi pihassa koittamassa, ja mähän en noista hommista ymmärrä vähääkään.
Monesti oon toki miettinyt, että olishan noi kauheen kätevät (vielä kun osais käyttääkin) mutta koskaan ei ole hyvä hetki hankkia, kun eihän niitä koskaan tarvitse. Paitsi sitten kun tarvitsee eikä niitä ole.
 
Vuosi sitten syksyllä jouduin porauttamaan kaksi lukkopulttia auki. Kyselin ensin muutamasta rengasliikkeestä apua, mutta eivät pystyneet auttamaan. Lopulta homman hoiti Kujala Korsossa. Siinä on autokorjaamo, joka vuosien aikana on pystynyt auttamaan mitä kummallisimmissa ongelmissa. Hintaa tuli lähes 400 euroa ja työaika vastasi hyvin laskutusta. Onnistuivat sentään pitämään vanteet ehjinä. Vaihdatin samalla muutkin lukkopultit tavallisiin. Korjaamolla sanottiin, että vastaavia lukkopulttiongelmia tulee vastaan jatkuvasti.
Täytyy myöntää, että tuohon hintaan rälläköisin vanteen kappaleiksi ja vääntäisin puolan nysästä vaikka käsin tuon auki. Toki, jos vanteella ja renkaalla olisi jokin arvo, niin en lähtisi siihen hommaan. Täällä marmoritiskillä myytiin avausta inhmilliseen 270€ hintaan eli varmaan parin tunnin työajalla. Pultin pää hiomalla pois ja tynkä jollain pihdeillä vääntäen. Aika kallista. Motonet Korjaamo tarjosi n. 150€ hintaan ja tämä nyrkkipaja n. 50-100€ hintalapulla. En enää tuohon hintaan lähde ostamaan itse työkaluja asiaan, joka ei tule enää ikinä vastaan, koska tavalliset pultit tilalle. Ja jos tuleekin, niin työkalut ovat ehtineet hukkua moneen kertaan.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Täytyy myöntää, että tuohon hintaan rälläköisin vanteen kappaleiksi ja vääntäisin puolan nysästä vaikka käsin tuon auki. Toki, jos vanteella ja renkaalla olisi jokin arvo, niin en lähtisi siihen hommaan. Täällä marmoritiskillä myytiin avausta inhmilliseen 270€ hintaan eli varmaan parin tunnin työajalla. Pultin pää hiomalla pois ja tynkä jollain pihdeillä vääntäen. Aika kallista. Motonet Korjaamo tarjosi n. 150€ hintaan ja tämä nyrkkipaja n. 50-100€ hintalapulla. En enää tuohon hintaan lähde ostamaan itse työkaluja asiaan, joka ei tule enää ikinä vastaan, koska tavalliset pultit tilalle. Ja jos tuleekin, niin työkalut ovat ehtineet hukkua moneen kertaan.
Minun autostani porattiin tosiaan kaksi pulttia. Se oli joku 380€. Kaksi vannetta tuohon kärryyn kustantaisi reilusti 600€, jäi tuo sentään sen alle vieläkin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mietin, että miten noi lukkopultit nysvää pyöreiksi? Minä avaan ja kiristän pultit käsin, ei ole ollut toistaiseksi ongelmaa. Toki nykyisissä peleissä ei ole lukkomallisia pulttejakaan

E. Jaa, mutta toisessa, uudehkossa autossa tuli ongelma vastaan renkaidenvaihdossa: kesävannetta ristikkoavaimella pois ottaessa ei ongelmaa, mutta eihän se avain mahtunut talvivanteen pultinreikään. Onneksi tuskailun jälkeen löytyi ohutseinäinen hylsy, niin pääsi hoitamaan kiristyksen. No, nyt on kontissa Bilteman hylsy ja väännin kevättä odottamassa.

E2. Käsin on jotain muuta kuin sormikireys
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mietin, että miten noi lukkopultit nysvää pyöreiksi? Minä avaan ja kiristän pultit käsin, ei ole ollut toistaiseksi ongelmaa. Toki nykyisissä peleissä ei ole lukkomallisia pulttejakaan
Itsekin kiristin kerran pultit käsin. Vaimo pääsi n 450m päähän kotoa ja sanomista tuli. Sittemmin olen käyttänyt mutteriavainta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös