Autoiluketju

  • 3 187 938
  • 18 516

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kaikenlaista kerrottavaa ihmisillä tuntuu olevan kun tässä pari tuntia selasin netistä aiheeseen liittyvää. Kaverini, jonka kaverilta siis saisi ostettua tuon DS3:n, on entinen Sitikan liikkeen huoltomies, joten siltä saisi teknistä tukea tarpeen vaatiessa. Ja ainakin hänen mielestään tuo olisi ihan pätevä valinta. Auton kun ei tarvi kuljettaa kuin minut, niin on sama vaikka ostaa pienen kulkupelin. Seat Ibizahan mulla oli tätä ennen. Kiehtoisi kyllä se 156 hv kone, kuljettaa varmasti tuon kokoista autoa aika ripeästi. Hinta vaan on muutaman tonnin yli sen mitä olen ajatellut. Mutta katsotaan nyt.
Jos et ole koeajanut, niin käy ihmeessä heittämässä lenkki. Tuo on luultavasti oikein hyvä ajettava, esim. jousitus on pikkuautoksi erinomainen. Sitten taas näkyvyys ulospäin voi olla surkea. Jos on automaattivaihteinen, niin kaasunkäytössä on totuttelemista, se vaihtaa hiukan eri kohdassa kierroksia kuin vaikka joku Ford tai saksalaiset. Oppii kyllä ajamaan. Minulle tuo DS5 tuli niin tutuksi, että voi melkein sanoa, että kun sillä ajelin niin olin yhtä auton kanssa. Saumatonta yhteistyötä.

Sisämateriaalit ovat laadukkaat, tuo näyttää hyvältä. Sitten taas tavaratila saattaa olla kummallisen muotoinen tai ihmeellisesti muuten suunniteltu, kannattaa avata ja ihmetellä.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Kaikenlaista kerrottavaa ihmisillä tuntuu olevan kun tässä pari tuntia selasin netistä aiheeseen liittyvää. Kaverini, jonka kaverilta siis saisi ostettua tuon DS3:n, on entinen Sitikan liikkeen huoltomies, joten siltä saisi teknistä tukea tarpeen vaatiessa. Ja ainakin hänen mielestään tuo olisi ihan pätevä valinta. Auton kun ei tarvi kuljettaa kuin minut, niin on sama vaikka ostaa pienen kulkupelin. Seat Ibizahan mulla oli tätä ennen. Kiehtoisi kyllä se 156 hv kone, kuljettaa varmasti tuon kokoista autoa aika ripeästi. Hinta vaan on muutaman tonnin yli sen mitä olen ajatellut. Mutta katsotaan nyt.

Kannattaa noista Thp 156 -koneista kyllä lukaista ennen ostopäätöstä, sillä aika paljon merkittäviä ongelmia ollut niiden suhteen. Toki minullakaan ei omakohtaista kokemusta niistä ole, mutta kun itseänikin jossain vaiheessa se kone kiinnosti, niin oma kiinnostukseni kyllä haihtui niissä ilmenneiden ongelmien myötä.
 

Glove

Jäsen
Jos et ole koeajanut, niin käy ihmeessä heittämässä lenkki. Tuo on luultavasti oikein hyvä ajettava, esim. jousitus on pikkuautoksi erinomainen. Sitten taas näkyvyys ulospäin voi olla surkea. Jos on automaattivaihteinen, niin kaasunkäytössä on totuttelemista, se vaihtaa hiukan eri kohdassa kierroksia kuin vaikka joku Ford tai saksalaiset. Oppii kyllä ajamaan. Minulle tuo DS5 tuli niin tutuksi, että voi melkein sanoa, että kun sillä ajelin niin olin yhtä auton kanssa. Saumatonta yhteistyötä.

Sisämateriaalit ovat laadukkaat, tuo näyttää hyvältä. Sitten taas tavaratila saattaa olla kummallisen muotoinen tai ihmeellisesti muuten suunniteltu, kannattaa avata ja ihmetellä.
Olisi suunnitelmissa käydä kokeilemassa. Ensimmäinen ongelma on se, että auto on Tampereella ja minä Oulussa. Manuaali kyseessä. Toki minä automaatinkin voisin ottaa, olen semmoisella ajellut työkseni 10 vuotta. Tavaratilalla ei ole niin väliä kun ei mitään kummempia kuljetuksia, esimerkiksi koiria, ei ole. Enkä hanki, koska allergia.

Kannattaa noista Thp 156 -koneista kyllä lukaista ennen ostopäätöstä, sillä aika paljon merkittäviä ongelmia ollut niiden suhteen. Toki minullakaan ei omakohtaista kokemusta niistä ole, mutta kun itseänikin jossain vaiheessa se kone kiinnosti, niin oma kiinnostukseni kyllä haihtui niissä ilmenneiden ongelmien myötä.
Joo, jotain tämmöistä luinkin tuossa nettiä selatessani. Sitä en sitten saanut selville, että kuinka iso ongelma tämä on? 50% autoista? 100 %? Pitää vielä kysyä kaverilta näistä, jos se tietäisi. Tosin sekin on jo jonkin aikaa ollut muissa hommissa kuin Sitikan huollossa.
 

Glove

Jäsen
Jos myyjä on citikan asentaja ja auto ollut omassa käytössä, niin nuo mallikohtaiset viat lienee hoidettu. Olikos tässä mallissa joku suunnittelun moka, mitä korjailtiin valmistajan takuun piikkiin?
Siis myyjä on kaverini, joka oli Sitikan asentaja, kaveri. Lukemani perusteella suurin ongelma noissa on ollut huohotinputkien tukkeentuminen ja toinen usein mainittu juttu tehojen häviäminen, Jälkimmäinen vaatii jakoketjun vaihdon, joka ei ihan ilmainen operaatio ole.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Olisi suunnitelmissa käydä kokeilemassa. Ensimmäinen ongelma on se, että auto on Tampereella ja minä Oulussa. Manuaali kyseessä. Toki minä automaatinkin voisin ottaa, olen semmoisella ajellut työkseni 10 vuotta. Tavaratilalla ei ole niin väliä kun ei mitään kummempia kuljetuksia, esimerkiksi koiria, ei ole. Enkä hanki, koska allergia.


Joo, jotain tämmöistä luinkin tuossa nettiä selatessani. Sitä en sitten saanut selville, että kuinka iso ongelma tämä on? 50% autoista? 100 %? Pitää vielä kysyä kaverilta näistä, jos se tietäisi. Tosin sekin on jo jonkin aikaa ollut muissa hommissa kuin Sitikan huollossa.

Tyyppivika on ainakin imusarjan tukkeutuminen, pitää soodapuhaltaa noin 50tkm välein. Kannattaa kysyä onko tuo saatu jotenkin korjattua?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ranskalaisista ja italialaisista autoista on yleensä eniten kerrottavaa niillä, jotka eivät sellaista ikinä ole omistaneet. Eivätkä perkele tule ikinä omistamaankaan.
Esimerkiksi ranskisten sähkövioista jaksetaan aina muistuttaa, vaikka en usko, että ainakaan uudemmissa yhtään sen enempää sähkövikoja esiintyy kuin muissakaan autoissa.
 
Minulla on reilu neljä vuotta vanha ranskalainen (tosin Renault Clio), ajettu 80 tkm. Allekirjoitan nuo ranskalaisten sähkoviat. Jouduin vaihtamaan äskettäin vasemman puoleisen lähivalon, kun se ei enää palanut. Muuten ilmeisesti menty hullun tuurilla ilman muita sähköön liittyviä ongelmia. Itselläni on mielikuva, että ranskalaisten kaikkinainen laatutaso on kohentunut selvästi viime vuosina.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ranskalaisista ja italialaisista autoista on yleensä eniten kerrottavaa niillä, jotka eivät sellaista ikinä ole omistaneet. Eivätkä perkele tule ikinä omistamaankaan.

Taitaa suurimmat ongelmapesäkkeet olla nykyään VAG:n lipun alla. Jos sattuu omistamaan harmittoman volkkarin, niin äkkiä myyntiin ennenkuin vikavalohedelmäpeli alkaa.

Itselläni käyttöauto on ennenkaikkea tarve-esine, jossa kustannusriski on minimoitava. Valitettavasti pinkka ei ole riittänyt Toyotaan (koska haluan sen sokean mummon auton Saimaan saaresta). Viime kerralla annoin tunteelle tilaa, ja tulin pois japsi tai Ford sektorilta. Ostin Opelin, vaikka tiedostin että huonostihan siinä saattaisi käydä.

No moottorin ohjauslaite onkin vaihdettu, ko. auton kohdalla toista kertaa. Näyttäisi olevan 90tkm vaihtovälinä. Yli 30kk on menty ja ajoa tullut olisikohan 88tkm? Ehkä tuollainen tonnin ylimääräinen kulu on siedettävä, mutta Toyotalla sen olisi välttänyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toki yhtälailla nuo VW-konsernin ongelmat juontavat juurensa n. kymmenen vuoden taakse, eikä esim. mulla tai lähipiirissäni, jossa äkkiseltään tusina Volkkaria ja muutama Skoda on, ole ollut mitään normaalia huoltoa vaativampaa pl. veljen Superb, mutta se oli liki 10 vuotias ja +300tkm ajettu.

Nykyisellään taitaa olla aikalailla sama, millä ajaa, kun suurimmat erot ovat mielikuvissa. Ehkä joitain mielikuvia vahvistavia ominaisuuksia on, ja sitten kun hyppää väärän merkin rattiin, huomioi vain ne paskuudet, joita stereotypioidensa mukaan odottikin, ja jättää huomioimatta sen, että sillä sitikalla/toyotalla/skodalla olikin lopulta ihan kiva ajella. Mutta näinhän me ihmiset toimitaan, eikä siinä varsinaisesti mitään erityisen pahaakaan ole.

Näin kaasuautoilijana valinta konsernien välillä on aika helppo, kun ylivoimaisesti suurin tarjota n. 15k€ hintaluokassa käytetyissä kaasuautoissa on VAG:n tuotoksissa* (jep, se ei ole konsernin nimi, mutta puhekielessä kätevä) ja mulle kelpaa sikäli, että tykkään niistä ajotuntumaltaan sekä fiilikseltään. Kumpikin ovat erittäin subjektiivisia, fiilis varsinkin, enkä ala niistä väittelemään. Kruppin teräs ei vain ruostu ainakaan mielikuvissa, zum Teufel! Tosin pakko myöntää, että pidin litraisesta bensa-Leonista enemmän kuin tästä 1.4 kaasu-Ocusta ihan vain sporttiseman tuntuman ja tiettyjen yksityiskohtien vuoksi. Toki nyt adaptiiviseen vakkariin totuttuani se puuttui Leonista.

Sähköautoon toivottavasti parin vuoden sisällä ykkösauton osalta siirtyessäni merkki tullee vaihtumaan, vaikka nopeasti VW varmasti kehittää tuotteitaan. Tällä hetkellä ID3 ei kuitenkaan vakuuta testivideoiden perusteella, ja pakko myöntää, että esim. Teslassa olisi brändinsä puolesta sitä fiilistä huomattavasti enemmän. No, kuten sanottua, parissa vuodessa mennään varmasti paljon eteenpäin ja hinnatkin tulevat alas. Siihen saakka kaasuilen kohta kahden auton voimin.

*viittaan kakkosauton valintaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Onko Teslan ostaminen yhtä arveluttavaa kuin asioida Kärkkäisellä?
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Olen muuten huomannut, että litrat eivät ole erityisen hyvä tapa mitata kontin kokoa, ainakaan farmarissa. Mitat ovat paljon oleellisempi tieto, ja toisaalta litrat ilmoitetaan kait farkun tilanjakajaan, ei kattoon, saakka. Tästä en tosin ole aivan varma.

Yleensä esitteestä löytyy mitä aluetta peräkontista on käytetty tuohon ilmoitettuun tilavuuteen. Ei taida siis olla mitään nyrkkisääntöä, mutta jossain se on kuvalla tai pienellä printillä kerrottu miten mitattu tilavuuden luku on saatu.

Hatchback Focuksessa oli muistaakseni laskettu tilavuus ihan kattoon asti, vaikka mitään verkkoa ei taida olla peräkontin ja takapenkkien väliin ostettavissa.

carwow:n autoarvioissa on aika hyvin arvosteltu yleensä peräkontit, niin niitä katsomalla saa aika hyvän vertailun tehtyä ilman autokaupoissa ravaamista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Carwowta olen itsekin seuraillut, mutta vanhempaa kalustoa sieltäkin on vaikeampi löytää.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ennen kuin ostaa käytetyn Model S:n jossa on takuuta jäljellä, mutta hinta on pudonnut kivasti, kannattaa soittaa vakuutusyhtiöön. Saattaa yllättää kun vuosilasku vähän kattavammalla kaskolla pompsahtaa sinne 2300 euroon. Näin siis ainakin LähiTapiolalta kerrottiin.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ennen kuin ostaa käytetyn Model S:n jossa on takuuta jäljellä, mutta hinta on pudonnut kivasti, kannattaa soittaa vakuutusyhtiöön. Saattaa yllättää kun vuosilasku vähän kattavammalla kaskolla pompsahtaa sinne 2300 euroon. Näin siis ainakin LähiTapiolalta kerrottiin.
Pop-vakuutuksesta taas laajin kasko tonnilla tuohon vehkeeseen.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Ennen kuin ostaa käytetyn Model S:n jossa on takuuta jäljellä, mutta hinta on pudonnut kivasti, kannattaa soittaa vakuutusyhtiöön. Saattaa yllättää kun vuosilasku vähän kattavammalla kaskolla pompsahtaa sinne 2300 euroon. Näin siis ainakin LähiTapiolalta kerrottiin.

Niin, nykypäivänä on aika helppo kilpailuttaa vakuutukset. Saa olla aika uuno, jos maksaa auton vakuutuksista tuollaisia summia kysymättä muista firmoista ensin (super-/hyperautot toki erikseen).
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Onko palstalaisilla arvauksia miten tulevaisuudessa, sähköautojen määrän lisääntyessä, tullaan kompensoimaan polttoaineista kerätyt verot? Yksi helppo tapa on tietenkin käyttövoimavero, mutta sen ongelmana on se, että siihen ei vaikuta ajetut kilometrit. Kilometriperusteinen vero taas olisi helpointa kerätä verottamalla sähköä, mutta tämä olisi katastrofi varsinkin niille, joiden koti lämpiää sähköllä. Ehkä autoihin tulee joku seurantalaite, jonka perusteella maksetaan veroa?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onko palstalaisilla arvauksia miten tulevaisuudessa, sähköautojen määrän lisääntyessä, tullaan kompensoimaan polttoaineista kerätyt verot? Yksi helppo tapa on tietenkin käyttövoimavero, mutta sen ongelmana on se, että siihen ei vaikuta ajetut kilometrit. Kilometriperusteinen vero taas olisi helpointa kerätä verottamalla sähköä, mutta tämä olisi katastrofi varsinkin niille, joiden koti lämpiää sähköllä. Ehkä autoihin tulee joku seurantalaite, jonka perusteella maksetaan veroa?

Kato ei sitä kukaan nyt ajattele. Se on ihanaa ajaa sähköautolla, kun se on ekolokista.

Eiköhän siellä viisaat mieti kovasti, millä menetetyt rahat saadaan takaisin. Polttoaineesta saadaan kuitenkin aika valtavasti rahaa, joilla aika paljon pyöritetään tätä yhteiskuntaa.
Itse en ole koskaan sähköautolla ajanut, kerran istunut Teslan repsikan paikalla kun asiakas esitteli autoa, kuinka näyttöön saa esim. takkatulen...
Olettaisin, että ainakin kalliimmissa autoissa auto tallentaa ladatun sähkön määrän...
Siitähän se saataisiin kätevästi, kun kerran vuodessa se pitäisi ilmoittaa verottajalle. Sitten vaan "taulukon perusteella" kiinteetä maksua. Vähän samalla perusteella kuin nyt maksetaan co2 päästöistä.
Ja toi nyt vaan oli ns. "Hahmotelma ajatus"
Fakta on, että ei se ainakaan halvemmaksi tule =).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kato ei sitä kukaan nyt ajattele. Se on ihanaa ajaa sähköautolla, kun se on ekolokista.
Minä ajan kaasulla siksi, että se on ekologisempaa ja halvempaa, sama pätee sähkössä vrt. fossiiliset polttoaineet. Miksi ekologisuus on viestisi sävyn mukaan huono peruste ajaa esim. sähköautolla? Sähkössä vielä kaasuun verrattuna tulee mukana teho, mikä on kiva lisä.

Itse en ole koskaan sähköautolla ajanut, kerran istunut Teslan repsikan paikalla kun asiakas esitteli autoa, kuinka näyttöön saa esim. takkatulen...
Ainakin Model S sisältää myös pierutyynyn. Oletko kuitenkaan varma, että asiakkaasi piti takkatulta auton oleellisimpana erona polttomoottoriautoihin?

Vähän samalla perusteella kuin nyt maksetaan co2 päästöistä.
Millä tavalla co2-päästöt vertaantuvat sähköauton ajonaikaisiin päästöihin? Ymmärrän kyllä, että valtion on paikattava menetettyjä tulojaan jollain tavalla, mutta toivoisin, että siinä oltaisiin rehellisiä ja tasapuolisia keinotekoisten syiden vuoksi, mitä sinä et toki tuossa edellä suoranaisesti ehdota. Mutta yleisesti voisi todeta, että täyssähköjen käyttövoimavero on nykyisellään aika käsittämätön, toki paremmin asioista tietävät voivat minua valaista, mihin se perustuu. Sama juttu on kaasun kanssa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko palstalaisilla arvauksia miten tulevaisuudessa, sähköautojen määrän lisääntyessä, tullaan kompensoimaan polttoaineista kerätyt verot? Yksi helppo tapa on tietenkin käyttövoimavero, mutta sen ongelmana on se, että siihen ei vaikuta ajetut kilometrit. Kilometriperusteinen vero taas olisi helpointa kerätä verottamalla sähköä, mutta tämä olisi katastrofi varsinkin niille, joiden koti lämpiää sähköllä. Ehkä autoihin tulee joku seurantalaite, jonka perusteella maksetaan veroa?

Periaateratkaisu siitä, että kilometripohjaista järjestelmää valmistellaan on jo olemassa. Ei kilometriperusteista veroa voi ratkaista sähköä verottamalla, sillä ratkaisun pohja on nimenomaan muotoa kaikkeen autoiluun (toki voi olla esimerkiksi alueellisia tai ajallisia eroja hinnassa). Ei sähköautoilun suhteellinen energiaetu poistu siinä yhteydessä, eikä sellaista valmistella.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Minä ajan kaasulla siksi, että se on ekologisempaa ja halvempaa, sama pätee sähkössä vrt. fossiiliset polttoaineet. Miksi ekologisuus on viestisi sävyn mukaan huono peruste ajaa esim. sähköautolla? Sähkössä vielä kaasuun verrattuna tulee mukana teho, mikä on kiva lisä.


Ainakin Model S sisältää myös pierutyynyn. Oletko kuitenkaan varma, että asiakkaasi piti takkatulta auton oleellisimpana erona polttomoottoriautoihin?


Millä tavalla co2-päästöt vertaantuvat sähköauton ajonaikaisiin päästöihin? Ymmärrän kyllä, että valtion on paikattava menetettyjä tulojaan jollain tavalla, mutta toivoisin, että siinä oltaisiin rehellisiä ja tasapuolisia keinotekoisten syiden vuoksi, mitä sinä et toki tuossa edellä suoranaisesti ehdota. Mutta yleisesti voisi todeta, että täyssähköjen käyttövoimavero on nykyisellään aika käsittämätön, toki paremmin asioista tietävät voivat minua valaista, mihin se perustuu. Sama juttu on kaasun kanssa.

- Itse koen, että sähköauton ekoloogisuus on oikeasti ekologista silloin kun se tuotetaan uusiutuvilla tuotantomuodoilla.
Joku viisaampi osaa kertoa kuinka tulevaisuudessa tuotetaan sähkö vaikka nyt 1.5 miljoonan ajoneuvon tarpeeseen kun ydinvoimaa ei saa tehdä, kalat ei voi uida joessa kun on patoja ja tuulivoimaa ei saa tehdä kun linnut lentää niitä päin ja ne pitää melua... ( oli joo huono heitto )
Kaasuautoilu on varmasti tulevaisuutta myös ja olisi kiva kokeilla sellaista autoa, miten eroaa esim. saman merkin dieselistä suorituskyvyltään
On tottakai hyvä että liikenteen päästöjä saadaan pienennettyä. Siinä vaan menee aikaa, että maassamme on kattava kaasunjakoverkosto tai/ja sähköautojen latausverkosto. Se ottaa aikaa vielä ja varmasti maksaa.
Se ei varmaan ole vaikea arvata kuna sen maksaa...

- Kakkoskohtaan en vastaa =)

- Koetin "hakea" sitä, että mitä enemmän sähköä käytät vuodessa, sitä enemmän siitä pitää maksaa. Tosin maksetaanhan sitä nytkin kulutuksesta ja siirrosta, josta valtiokin saa omansa. Autoilija on jo vuosikymmeniä ollut kusetuksen uhri ja ei se meno mihinkään vähene.
Päin vastoin. Tulevaisuudessa maksetaan entistä enemmän. Siinä samalla onneksi tuotteiden hinnat kaupoissakin nousee kun tuotantokustannukset ja rahtilin maksaa
Sitä ei vaan jostain syystä kaikki autottomat unelmoitsijat kehä III sisäpuolella joko ummarra tai eivät halua jummartaa....

Mutta ilon kautta taas kohti seuraavaa tankkauskertaa. Se menee meidän kaikkien yhteiseen hyvään.
Ja ei se hinta mikään ongelma ole. Laittaa katevaraukseen vaikka sen 60 euroa aina. Ei se enempää maksa
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@sampio, sinä kun kaasuautolla olet ajanut, niin onko tuossa tehon puolesta mitään eroa polttomoottorilla toimiviin vehkeisiin? Tai huomaako ajossa mitään konkreettista eroa.

Kaasu voisi olla hyvä vaihtoehto meille myös.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
- Itse koen, että sähköauton ekoloogisuus on oikeasti ekologista silloin kun se tuotetaan uusiutuvilla tuotantomuodoilla.
Joku viisaampi osaa kertoa kuinka tulevaisuudessa tuotetaan sähkö vaikka nyt 1.5 miljoonan ajoneuvon tarpeeseen kun ydinvoimaa ei saa tehdä

Mihin tämä "ei saa tehdä" siis perustuu?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös