Autoiluketju

  • 3 281 371
  • 18 827

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko palstalaisilla arvauksia miten tulevaisuudessa, sähköautojen määrän lisääntyessä, tullaan kompensoimaan polttoaineista kerätyt verot? Yksi helppo tapa on tietenkin käyttövoimavero, mutta sen ongelmana on se, että siihen ei vaikuta ajetut kilometrit. Kilometriperusteinen vero taas olisi helpointa kerätä verottamalla sähköä, mutta tämä olisi katastrofi varsinkin niille, joiden koti lämpiää sähköllä. Ehkä autoihin tulee joku seurantalaite, jonka perusteella maksetaan veroa?
Mitäs väliä niillä sähkölämmittäjillä on, nehän ovat yhtä paha kansanosa kuin dieselautoilijat. Raippaa vaan.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Pohjois-Latvian tiet oli nyt ja kolme vuotta sitten kurjassa kunnossa. Via Baltica on läppä jota eivät kai viitsi enää mainostaa. Ruuhkaa ja rekkajonoja.

Virossa onkin sitten jo paremmat tiet ja joka kesä rempataan ja lisätään nelikaista osuuksia pääreiteillä, Tallinnasta Narvaan, Tarttoon ja Pärnuun.

Latvialaisille voisi vielä kaataa lisää paskaa niskaan paikallisten rekkakuskien typeryydestä. Juhannuksen aikaan ajelin Pärnusta Tallinnaan. Edellä kolme latvialaista rekkaa peräkkäin. Reitillä (90km/h) on joitain ohituskaistaosuuksia. Ja aina viimeinen latvialainen rekka yrittää edellisestä ohitse ohituskaistaa pitkin. No, eihän se rekka kulje yhtään kovempaa kuin muut koska kaikki painaa rajoitinnopeutta! Vittu mikä pahvi! Ja tämän perseilyn seurauksena ei niistä rekoista päässyt ohi henkilöautotkaan.

Eipä Viron teissä valittamista ollut. Latviassa oli jo vähän kaikkea. Paskin tie tähän mennessä oli kuitenkin Liettuassa viimeinen 90km Vilnaan ja sitten Vilnan rajalla se olikin jo aikalailla hyvä. Siinä jo ensin kuvitteli, että renkaat hajosivat, mutta kyllä se oli vaan tie. Ei ihme, että maasturit tuntuvat olevan suosiossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tänään tehtiin kaupat kakkosautosta, joka tulee samalla ajo-opetuskäyttöön, eli VW Golf Variant 1.4 tgi, 2015 ja vaille 100tkm mittarissa. Koukku auttaa raksamiehen leikkimisessä, webasto talvella vaimon työaamuissa ja normaali bensatankki tuo kantamaa ajeluun, jos vaikka pohjoiseen tekee mieli kaasuasemien ulottumattomiin. Automaatti, ja adaptiivinen vakkari tuovat mukavuutta maantielle. Nyt on kaksi VAGtä pihassa, on se komeeta!
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ajo-opetus automaatilla on vieläkin sellainen tympeä kokonaisuus. Se on nykypäiväistä ja omasta mielestä turvallisempaa. Tuloksena kuitenkin merkintä ajokorttiin. Pitäisi olla varma, ettei tarvitse jatkossa manuaalia ajella. Päädyimme vaihtamaan toisen auton manuaaliksi opetusajaksi, että saa sitten kulkea ilman rajoitteita jatkossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ajo-opetus automaatilla on vieläkin sellainen tympeä kokonaisuus. Se on nykypäiväistä ja omasta mielestä turvallisempaa. Tuloksena kuitenkin merkintä ajokorttiin. Pitäisi olla varma, ettei tarvitse jatkossa manuaalia ajella. Päädyimme vaihtamaan toisen auton manuaaliksi opetusajaksi, että saa sitten kulkea ilman rajoitteita jatkossa.
Tuota ollaan jonkin verran kelailtu, mutta päädyimme nyt automaatilla aloittamaan ja mahdollisesti reilusti ennen inssiä mietimme uudelleen, josko mahdollisesti joku kaveri lainaisi autoaan vaikka päikseen. Harjoittelu automaatilla on kuitenkin minunkin mielestäni turvallisempaa ja jouhevampaa, ja sitten kun on pelisäännöt selkeämpi ja liki vuosi ajokokemusta, on mahdollisuus treenailla manuaalin kanssa. Jos siis edes otetaan manuaalia, koska uusista autoista taitaa jo suurin osa olla automaatteja ja itse en ainakaan enää manuaalia osta, ellen johonkin harrasteautoon haksahda joskus. Sähköautoja kun kuitenkin enemmän ja enemmän markkinoille tulee ja todennäköisesti tytärkin sellaisella tulee pääosin ajamaan aikanaan, ei niissä vaihdekeppiä enää vatkata.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
VAGista puheen ollen, mihinkäs vuosimalliin asti ne TSI+DSG -ongelmat oikein jatkuivat? Nehän ovat (kaiketi) jo taakse jäänyttä elämää, mutta uskaltaako/kannattaako rahojaan laittaa kaasu-Passattiin vm. 2014? Kävin kurkkimassa tuollaista, ja noissa on ihmeen hyvän kokoinen kontti ja hinta on ehtinyt pudota jonkin verran. Hinnan kehityksen ja yleisen kunnon välinen sweet spot tuntuisi olevan yli 100tkm mutta alle 150tkm ajetuissa autoissa, kuten tämä:

Osaako joku jeesata tässä esim. kertomalla onko tuo täysi pommi?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Osaako joku jeesata tässä esim. kertomalla onko tuo täysi pommi?
Juuri tuo yksilö voi olla täysi pommi tai erinomainen valinta, enkä ainakaan itse uskalla lähteä suosittelemaan tai teilaamaan. Käy testaamassa, tarkasta huoltohistoria, kahlaa VAG-areenaa ja toivo parasta, näin mä ainakin tein. Lisäksi otin yhteyden yhteen ammattilaiseen, jolta Golfini osalta sain vahvistuksen sille, ettei seiskasukupolvi ylipäätään kuulu enää vaaravyöhykkeeseen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Juuri tuo yksilö voi olla täysi pommi tai erinomainen valinta, enkä ainakaan itse uskalla lähteä suosittelemaan tai teilaamaan. Käy testaamassa, tarkasta huoltohistoria, kahlaa VAG-areenaa ja toivo parasta, näin mä ainakin tein. Lisäksi otin yhteyden yhteen ammattilaiseen, jolta Golfini osalta sain vahvistuksen sille, ettei seiskasukupolvi ylipäätään kuulu enää vaaravyöhykkeeseen.
No siis se mitä tiedän aiheesta on, että pienempien TSI-koneiden, eli siis käytännössä 1,2- ja 1,4-litraisten moottorien, kohdalla ongelma on ollut jakoketjujen "venyminen" eli jossain kohtaa ketju skippaa rattaan hampaan. Tämän aikalailla paskoo koko moottorin. Oma muistikuvani sai tukea tuossa hieman selaamalla, että nämä ongelmat olisivat saaneet huomiota osakseen jossain vuosina 2010-2012, kun maahantuoja myönsi ne tyyppivioiksi. Niinpä vuoden 2014 kohdalla voisi olla jo suht luottavainen.

DSG:n puolella ongelmia on kahta sorttia: 1) 6-lovinen DSG, eli mallinimeltään DQ250 on kuivalevyinen, ensimmäisen sukupolven kaksoiskytkimellinen vaihdelaatikko, jonka ongelmat lakkasivat ilmeisesti joskus vuonna 2010. Sen jälkeen tuli 7-lovinen versio, jossa on märkäkytkin. Tämä taas on mallinimeltään DQ200. Näissä ongelma on ollut sen kaksoismassakytkimen hajoaminen ja öljyviat, jotka ovat siis ilmeisesti tuhansien eurojen arvoisia. Sellaista pelkään tuossa kaikkein eniten, koska vaikka tunnenkin mekaanikkoja, yksikään ei osaa tai halua lähteä laatikkoremppoja tekemään, hyvin ymmärrettävästi. Niinpä tuollaisen vian kanssa pitäisi mennä korjaamolle pulittamaan kolme tonnia ja se ei nyt varsinaisesti sovi suunnitelmiin. Ilmeisimmin VAG on myötänyt tuonkin vian ja korjannut asiaa joskus 2012. Kuitenkin tuo vm. 2014 on kuitenkin aika lähellä, joten en tiedä kuinka hyvin ongelmat on saatu tuohon mennessä ratkaistua, sama laatikko siinä kuitenkin on. Tosin käsittääkseni DQ200 on edelleen käytössä, joten varmaankin tuohon on tullut useampikin päivitys.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@V-G-
Aikalailla samat speksit sulla on tiskissä kuin mullakin. Seiskalovisissa kuulemma jonkin verran tulee ongelmia vastaan, mutta ei samalla tavoin kuin kymmenen vuotta sitten, vaan kyse on aidosti yksilöistä uudemmissa. Tuo sun ehdokkaasi kuten oma valintanikin ovat vähän siinä vedenjakajalla, mutta mä luotin kokeneen VAG-korjaajan sanaan tuon seiskakopan sukupolven (2012-) osalta ja tein päätöksen, koska auto piti ennen töiden alkua saada käyttöön ja toisekseen itseni tuntien valinnanvaikeus ei ainakaan helpota, ellei toimi. Tämä nyt ei siis minään patisteluna, vaan itse olen yrittänyt autojen kanssa mennä vähän siten, että lukuisten tarjousten ja vaihtoehtojen keskeltä pitää lukita se jokin ja sen jälkeen olla katselematta taakseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Glove

Jäsen
Ajelin työkseni viisi vuotta VW Caddyllä vähän reilu 100tkm per vuosi. Autot olivat molemmat 2.0TDI+DSG. Tässä oli käsittääkseni tämä märkäkytkin. Ei yhtään vaihdelaatikkoon liittyvä ongelmaa koko aikana. Kaverilla taas samoissa hommissa 1.6TDI+DSG, joka taas oli käsittääkseni sillä kuivakytkimellä. Sanoi poks jo takuuaikana.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ajelin työkseni viisi vuotta VW Caddyllä vähän reilu 100tkm per vuosi. Autot olivat molemmat 2.0TDI+DSG. Tässä oli käsittääkseni tämä märkäkytkin. Ei yhtään vaihdelaatikkoon liittyvä ongelmaa koko aikana. Kaverilla taas samoissa hommissa 1.6TDI+DSG, joka taas oli käsittääkseni sillä kuivakytkimellä. Sanoi poks jo takuuaikana.
Saako tiedustella vuosimalleja?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Omassa käytössä oli TSI/TDI ja DSG vuodesta 2009 viime vuoteen. Ei mitään ongelmia, toki kolme eri autoa sinä aikana. Kilometrejä paljon. Olisi edelleen konsernin auto, jos heillä olisi ollut tarjolla järjellinen sähkövoimalinja.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
VAGista puheen ollen, mihinkäs vuosimalliin asti ne TSI+DSG -ongelmat oikein jatkuivat? Nehän ovat (kaiketi) jo taakse jäänyttä elämää, mutta uskaltaako/kannattaako rahojaan laittaa kaasu-Passattiin vm. 2014? Kävin kurkkimassa tuollaista, ja noissa on ihmeen hyvän kokoinen kontti ja hinta on ehtinyt pudota jonkin verran. Hinnan kehityksen ja yleisen kunnon välinen sweet spot tuntuisi olevan yli 100tkm mutta alle 150tkm ajetuissa autoissa, kuten tämä:

Osaako joku jeesata tässä esim. kertomalla onko tuo täysi pommi?
Yleisellä tasolla 2009-2012 oli isoimmat TSI ongelmat.
DSG ongelmat taisi kestää hiukan pidempään 7-lovisissa laatikoissa pienten koneiden yhteydessä.
Kannattaa tarkistaa vagarena :sta.

Mulla on volkkareita ollut useita, muutama nyrkkisääntö näihin useamman vuoden käytettyihin.
Hihnakone luotettavampi ja jos ei manuaalia halua niin 6-lovinen DSG dq250.
Uusimmissa 7-lovinen on jo luotettavampi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy kyllä taas ihmetellä kuinka vaikeaa ihmiset osaavat autonsa myymisestä tehdä. Surffailen ihan huvikseni paljon eri sivustoja autojen muodossa ja pakko se on ihmetellä, kuinka ihmiset sahaavat omia oksiaan paskoilla ilmoituksilla. Tätä tekevät myös autoliikkeet jopa, eli alan "ammattilaiset".
Jos se auto kerran on myynnissä, niin varmaan suurin osa siitä myös olisi eroon haluamassa. Siinä tapauksessa varmaan kannattaa laittaa autosta esimerkiksi niitä sisäkuviakin. Nytkin tuli vastaan 30 000e auto, jossa oli seitsemän kuvaa otettu kyllä ulkopuolelta, mutta ei yhtään sisäkuvaa. Kuvauksessa oli sitten kirjoitettuna, että "Laita viestiä, niin voin ottaa sisäkuvia".
Jospa vaikka laittaisit ne siihen itse ilmoitukseen? Toki joo, jos joku nyt ehdoin tahdoin sen tietyn mallin juuri haluaa ja kaikki varusteet yms. osuu juuri yhteen niin saattaa varmasti kysyäkin niitä kuvia, mutta 90% ihmisistä jotka ilmoituksen katsovat eivät rupea sitä vaivaa näkemään vaan siirtyvät seuraavaan autoon, mahdollisesti samaan merkkiin ja malliinkin ja joku vähän enemmän vaivaa nähnyt saa sen saman kiesin myytyä.

Hyvä esimerkki vuosien takaa. Kaveri laittoi Golf GTI:nsä myyntiin ja ihmetteli parin viikon jälkeen kun ei innokkaita löydy. No sitten tarkistelin ilmoitusta, niin syitäkin alkoi löytymään. Helvetti oli kaksi kuvaa autosta ottanut, toisen keulalta ja toisen perästä. Kaiken lisäksi auto oli ihan hiekkapölyssä ja vielä hintakin noin tonnin korkeampi kuin vastaava peli samoilla kilometreillä.

Käytiin sitten pesettämässä auto, otettiin kunnon kuvat ja laskettiin hintaa 500e, niin kas kummaa auto oli myyty parissa päivässä.
Enkä todellakaan ole mikään ammattikuvaaja vaan kännykän kameralla kömmin takapenkille ja napsin parit kuvat ja that's it.
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täytyy kyllä taas ihmetellä kuinka vaikeaa ihmiset osaavat autonsa myymisestä tehdä. Surffailen ihan huvikseni paljon eri sivustoja autojen muodossa ja pakko se on ihmetellä, kuinka ihmiset sahaavat omia oksiaan paskoilla ilmoituksilla. ...
Tähän samaan olen itsekkin kiinnittänyt huomiota. Toinen juttu on auton varusteiden listaaminen, oikean korimallin ilmoittaminen jne.. Ei sen luulisi olevan niin iso vaiva listata edes ne tärkeimmät varusteet.
Eli aika paljon jää potentiaalisia ostajia tavoittamatta, mikäli joku ostaja vaikka ruksaa haluamansa varusteet sekä korimallin ja hakee niiden perusteella, mutta laiska myyjä ei ole jaksanut niitä ilmoittaa. Ihmetyttää todellakin.
 

Glove

Jäsen
Minä myin auton reilu viikko sitten, ilmoituksen tärkein pointti oli ”ei käynnisty.” Ilmoituksen laitoin joskus iltapäivällä ja seuraavana aamuna klo 10 aikaan auto oli myyty.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Toinen juttu on auton varusteiden listaaminen, oikean korimallin ilmoittaminen jne.. Ei sen luulisi olevan niin iso vaiva listata edes ne tärkeimmät varusteet.

Toisaalta minua ärsyttää osan liikkeiden tapa kopioida koko varusteluettelo nahkaisine käsijarrukahvoineen jne. Kun etsin uutta autoa, tiedän kyllä varustetasot, joten jokaista somistetta ei huvita lukea, vaan lähinnä ekstrat varustetasoon. Toki tässä pitää nykyään huomioida, että tuontiautojen varustetason sisältö voi erota kotimaisesta...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Auto on vuoden -16 diesel-Qashqai automaattivaihteistolla. Käytin tänään 90 000 km:n määräaikaishuollossa ja kotiin päästyäni huomaan huoltofirman kuitissa merkinnän: Automaattiöljyn vaihtosuositus 90 000 km välein, ei meillä vaihdettavissa. Eli, ilmeisesti CVT-vaihteiston öljyt olisi pitänyt vaihtaa, ainakin huoltosuosituksen mukaan, mutta eipä niitä nyt sitten vaihdettu. Veemäinen ylläri tuo ja enpä olisi ko. paikkaan huoltoon vienyt, jos olisin tiennyt, ettei määräaikaishuoltoa siellä täysimääräisesti kyetä suorittamaan. Tuosta keskustelu on sitten oma asiansa, ei siitä enempää tässä.

Se mikä minua kiinnostaa, kuinka kriittinen tuo automaattiöljyn vaihto nyt tässä kohtaa on? Täytyykö minun viedä auto jonnekin toiselle pajalle, missä tuo kyetään tekemään, suht pikaisestikin, vai voinko odottaa seuraavaan määräaikaishuoltoon ja pyytää vaihtamaan sen yhteydessä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nyt kun vähän lisää huoltokirjaa (ja netistä löytyvää tietoa) lueskelin, niin vaihtosuositus 90 000 km kohdalla koskee tilanteista, jos autoa on käytetty vaativissa ajoissa (vaunun vetoa, pölyisiä teitä, täydellä vauhdilla ajamista). Normiolosuhteiden ajon kanssa riittää tarkastus. Oman auton käyttöön liittyen tulkitsen, ettei sitä niin vaativasti ole käytetty, että vaihto olisi vielä pakollinen ollut.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Juttelin vielä tänään huollon tyypin kanssa. Mainittuun Qashqaihin tuon CVT-öljynvaihdon voi kuulema tehdä käytännössä vain Nissanin omassa huollossa, on sen verran erikoisemmat välineet vaativa operaatio hänen mukaansa. Tai ainakaan ei ihan joka korjaamolta noita löydy, kertoi hän.

Yhdessä tuossa vielä kun keskusteltiin, niin tultiin molemmat siihen johtopäätökseen, että ei ole kiirettä vaihdolle ja voin odotella seuraavaan määräaikaishuoltoon asti (ja mennä sitten Nissanin omalle pajalle). Pitänee vielä jossain kohtaa kysäistä Nissanin huollosta mielipidettä, mutta eiköhän tuolla mennä nyt toistaiseksi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Eihän noilla muuten ole mitään väliä, mutta sitten, kun tulee joku kampanja jostain hilavitunvitkuttimesta, niin oma auto onkin kampanjan ulkopuolella, kun huoltohistoriasta löytyy yksi myöhäinen öljynvaihto.

Ei se laatikko itse tiedä hajota heti, kun öljynvaihtosuositus on mennyt yli.
 
4

444

Juttelin vielä tänään huollon tyypin kanssa. Mainittuun Qashqaihin tuon CVT-öljynvaihdon voi kuulema tehdä käytännössä vain Nissanin omassa huollossa, on sen verran erikoisemmat välineet vaativa operaatio hänen mukaansa. Tai ainakaan ei ihan joka korjaamolta noita löydy, kertoi hän.

Yhdessä tuossa vielä kun keskusteltiin, niin tultiin molemmat siihen johtopäätökseen, että ei ole kiirettä vaihdolle ja voin odotella seuraavaan määräaikaishuoltoon asti (ja mennä sitten Nissanin omalle pajalle). Pitänee vielä jossain kohtaa kysäistä Nissanin huollosta mielipidettä, mutta eiköhän tuolla mennä nyt toistaiseksi.
Kuulemma Konalan Autokeskus on tosi hyvä paikka.
Asiaan vihkiytymättömille: älä lähde sinne...
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vantaa on kyllä säälittävä kaupunki. Rakentaa uusia asuinalueita sillä ajatuksella, että ihmisillä ei ole autoa, vaikka tilaa olisi vaikka kuinka. Helsingissä autottomuuden ymmärtää, kun kaupunkirakenne on niin tiheä jo ennestään ja tonttimaa on tiukassa, mutta säälittävää, että tällainen lähiökaupunki matkii sitä. Se unohtaa juuri siinä ne vahvuutensa, joita sillä on. Espoo on jo ajat sitten ymmärtänyt tämän oikein, mutta tämä saatanan tyhmä punapiiperömamulähiökaupunki ei sitä tajua. Kunhan tuossa vitun paskaläjässä ei tarvitsisi ikinä asua. Mieluummin sitten vaikka maalaiskuntiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös