Hitto, täällä on ollut hauskaa luettavaa parin sivun verran! Tunnustan olevani skodisti. Tai no, olen mä sen jossain Luettele autosi -ketjussa jo aiemminkin tehnyt.
Viime vuosikymmennen alkupuolella oli melko usein tarve länsinaapurissa reissatessa vuokrata auto, nykyään jostain syystä harvemmin. Useimmiten firmana oli Europcar, joka kompaktiluokassa taitaa nykyäänkin suosia Vaggineita (etenkin Seatia ja Skodaa). Tykästyin etenkin TSI-moottoreihin, hallintalaitteisiin jne. Eikä se ajettavuuskaan huono ollut.
Joskus palauttaessani autoa mainitsin, että olen ajatellut siirtyä jompaankumpaan em. merkeistä. Työntekijä, hauskasti skånea puhuva naisoletettu vastasi ykskantaan, että "hellRRe Skeuda!" Kuulemma Seatit jättivät useammin tielle. (Ei toki väittänyt että usein sitä tekisivät).
Niinpä sitten ostin v. 2013 vuoden ikäisen Octavian, 1,2 TSI -koneella. Jopa tietoisena TSI:n jakoketjuongelmista. DSG:tä en uskaltanut harkita. Kyllähän se tuossakin alkoi, olisiko ollut 40 000 kilometrin kohdalla, se ketju rallattaa käynnistyksessä. Ei tehnyt usein, mutta teki kuitenkin. Tuolloin mittasivat ketjun tehtaan piikkiin, vaikka olin toinen omistaja ja vaikka takuu oli mennyt. Tulos oli, että "ketju on vielä toleranssirajan sisällä".
2017 ostin uuden Octavian, 1,0 TSI:llä. Tässähän onkin hihnakone, joten ei rallata ennen kuin katkeaa. Toistaiseksi on auto toiminut varsin ongelmitta.
Octavia lienee maailman tylsin auto, joten sikäli ymmärrän kiivaat mielipiteet sitä vastaan. Mutta Style-varustetasolla jo ihan kivasti varusteltu ja silti kohtuuhintainen. Lähes high-endiä tällaiselle pienipippeliselle vantaalaiselle.