Autoiluketju

  • 3 187 533
  • 18 516

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mistäs tällaisen päätelmän teet? Taisin osua arkaan paikkaan? Ja anna mä arvaan: se kahvi on vielä vaaleapaahtoista eikö niin?

Vakavasti sanottuna en kyllä keksi miten itsetunto liittyy siihen, että voi ajaa muuta liikennettä lujempaa. Välillä ajan (jos liikenneturvallisuus) sen sallii, välillä taas en. Kummassakin tapauksessa otan kanssa-autoilijat huomioon, eikä minua harmita tehdä tilaa nopeammin liikkuvalle, oli oma vauhti mikä tahansa.
Lähinnä vain tuo sinun eri ketjuissa harrastamasi mustavalkoinen ihmisten luokittelu joidenkin sekundääristen seikkojen mukaan vähän kielii siitä, että lopulta kyse on oman egon pönkittämisestä. Eikä siinä sinänsä mitään, kaikkihan me sitä harrastamme jossain määrin, mutta kun samaa saa lukea oikeastaan jokaisessa kulloinkin käsittelyssä olevassa aiheessa, alkaa pikkuhiljaa miettimään, että ihanko oikeasti voi joku kuvitella olevansa noin kaikkivoipa ja ihan kaikessa. No, ehkä olet Jeesus Vapahtajamme ja istut kaikkivaltiaan oikealle puolella silloin, kun et meitä muita ole oikaisemassa vanhurskaan polulle tai muuten vain julistamassa miten vitun tyhmiä olemme.

Ei oikeastaan osunut yksikään vakkarin lisäksi. Ei minua todellakaan ahdista ajella pappa-autolla vakkari päällä, eikä se, että minut ohittaa jokin ajajan autolla paineleva oman elämänsä alfauros. Lähinnä vain ihmetyttää tarve tuollaiseen kapeakatseiseen luokitteluun ja lapselliseen huuteluun, kun se selvästikään eri ketjuissa ei huumorina ole ilmennyt.

PS Tastingeissa vaaleapaahtoisesta saa monipuolisemmin nyansseja, mutta arkikahvina suosin tummaa aeropressillä liki kiehuvaan veteen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Plugari kiinnostaisi itseänikin, mutta toistaiseksi taitaa jäädä hankkimatta kun 1) en halua vaihtaa automallia XC40:stä 2) haluan nelivedon.

Eikö XC40:sta ole plugaria sillä wannabe nelivedolla, jossa eturenkaat pyörii bensalla ja takarenkaat sähköllä? Meille tulee elokuussa takaisin XC60 plugari tuolla setupilla. Omiin tarpeisiin ihan riittävä neliveto, mutta ei talvella kannata kaasua pohjaan painaa, koska takarenkaat toimivat sähköllä huomattavasti rivakammin kuin polttomoottoria käyttävät eturenkaat.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Totta voi olla joko tämä...
Minulla ainakin taustapeili toimii mainiosti myös vakkarin kanssa, enkä varmasti ole vakkari päällä tientukkona

...tai nämä...
Se kun tulee asetettua aika tarkkaan siihen rajaan minkä vielä uskaltaa ajaa ilman sanktioita, ja vakkarin kanssa se myös pysyy helpommin siinä rajalla eikä nopeus putoa. Jos vielä sittenkin takapuskuriin ilmestyy joku urpo roikkumaan, niin se on voi voi.
Moottoritienopeuksissa 5 km/h tarkkuus on hyväksyttävä, mutta ei muuten.
...mutta eivät molemmat.

Motarin vasemmalle kaistalle ei koskaan, ikinä, milloikaan tulla ajamaan mitään 125 km/h nopeutta. Ei kertaakaan, missään. Ja jos satut erehtymään ohituskaistalle tuolla hitaudella, poistu palaa vakkareinesi välittömästi takaisin oikealle kaistalle. Muiden tielle ei tulla. Tämä kaikella rakkaudella.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Motarin vasemmalle kaistalle ei koskaan, ikinä, milloikaan tulla ajamaan mitään 125 km/h nopeutta. Ei kertaakaan, missään. Ja jos satut erehtymään ohituskaistalle tuolla hitaudella, poistu palaa vakkareinesi välittömästi takaisin oikealle kaistalle. Muiden tielle ei tulla. Tämä kaikella rakkaudella.
Ihan oikeasti, onko sulla kaikki kotona? Kaikella rakkaudella, pysy pois liikenteestä jos ymmärrys on tuolla tasolla.

Siinä olet kyllä oikeassa että motarin vasemmalla kaistallakin suurin sallittu nopeus on 120 km/h, mutta eipä se paljon haittaa jos siinä ajaa 5 km/h nopeamminkin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Siinä olet kyllä oikeassa että motarin vasemmalla kaistallakin suurin sallittu nopeus on 120 km/h, mutta eipä se paljon haittaa jos siinä ajaa 5 km/h nopeamminkin.
Voit pysyä jatkossakin siinä oikella kaistalla jos olet noin asennevammainen (= "se on sitten voi voi"). Jos ajat 120 tai 125 kilsaa tunnissa ohituskaistalla, haittaat muiden elämää ja aiheutat jojoilua liikenteessä eli olet vaaraksi. Tuollaista kutsun liikennepahuudeksi. Ohituskaistalla mennää reippaasti ohi hitaammasta liikenteestä, sinne ei jäädä asumaan ja käytetään aina tilannetajua ja vilkkua. Mihinkään nopeusrajoitus- ja vakkaripelleilyyn ei todellakaan sorruta ohituskaistalla koskaan, piste. Siellä mennään liikenteen edellyttämällä vauhdilla ohi, oli se sitten 130 tai hetkellisesti vaikka 140 kmh.

Tämä ei selkeästikään ole totta, vaan ns. skeidaa:
Minulla ainakin taustapeili toimii mainiosti myös vakkarin kanssa, enkä varmasti ole vakkari päällä tientukkona.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Totta voi olla joko tämä...


...tai nämä...


...mutta eivät molemmat.

Motarin vasemmalle kaistalle ei koskaan, ikinä, milloikaan tulla ajamaan mitään 125 km/h nopeutta. Ei kertaakaan, missään. Ja jos satut erehtymään ohituskaistalle tuolla hitaudella, poistu palaa vakkareinesi välittömästi takaisin oikealle kaistalle. Muiden tielle ei tulla. Tämä kaikella rakkaudella.

Siinä olet ihan oikeassa, että 125 km/h ei pidä ajaa millään suomalaisen liikenteen kaistalla, koska se on laitonta.

Sen sijaan lainrikkojien edessä suurinta sallittua nopeutta ajaminen ei liene ollenkaan huono ratkaisu. Jos se vaarantaa liikenneturvallisuutta, se vaarantuminen tulee korjata poistamalla ajo-oikeus kroonisesti ylinopeutta ajavalta.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Voit pysyä jatkossakin siinä oikella kaistalla jos olet noin asennevammainen (= "se on sitten voi voi"). Jos ajat 120 tai 125 kilsaa tunnissa ohituskaistalla, haittaat muiden elämää ja aiheutat jojoilua liikenteessä eli olet vaaraksi. Tuollaista kutsun liikennepahuudeksi. Ohituskaistalla mennää reippaasti ohi hitaammasta liikenteestä, sinne ei jäädä asumaan ja käytetään aina tilannetajua ja vilkkua. Mihinkään nopeusrajoitus- ja vakkaripelleilyyn ei todellakaan sorruta ohituskaistalla koskaan, piste. Siellä mennään liikenteen edellyttämällä vauhdilla ohi, oli se sitten 130 tai hetkellisesti vaikka 140 kmh.
Ohituskaistalla ei ole mitään syytä ajaa 140 km/h, ei vittu koskaan.
Normaali ohittaminen on eri asia, silloin en useinkaan aja edes lähelle nopeusrajoituksia vaan tarvittaessa mennään ohi +30 km/h rajoitukseen nähden. Joka sekin on tietenkin ihan yksiselitteisesti laitonta.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Moottoritien vasen kaista ei ole siellä pysymistä varten, vaan ohitusta. Toki jos kumpikin kaista on täynnä ajoneuvoja hitaampi liikenne käyttää sitä oikeaa kaistaa.
Kyse ei ollutkaan siitä että sillä kaistalla roikuttaisiin, vaan siitä että tuon yhden valopään mielestä ei ole mitään asiaa ohituskaistalle jos nopeus ei ole yli 125 km/h.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Siinä olet ihan oikeassa, että 125 km/h ei pidä ajaa millään suomalaisen liikenteen kaistalla, koska se on laitonta.
"Laitonta", phah. Jos mittarivirheen jälkeen nopeus on 125 kmh, tuossa ei ole yhtikäs mitään laitonta, sillä poliisin mitatessa tuosta poistettaisiin 3 kmh eli jäljelle jäisi 122 kmh. Yhtä kaikki, tuo on oikealle kaistalle ok, vasemmalle silkkaa paskaa.
Sen sijaan lainrikkojien edessä suurinta sallittua nopeutta ajaminen ei liene ollenkaan huono ratkaisu. Jos se vaarantaa liikenneturvallisuutta, se vaarantuminen tulee korjata poistamalla ajo-oikeus kroonisesti ylinopeutta ajavalta.
Pysy siellä oikealla kaistalla jos et suostu muovaamaan asennettasi liikenteeseen sopivaksi. Ihan oikeasti, tuollainen pelleily johon yllytät ei ole tervettä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
"Laitonta", phah. Jos mittarivirheen jälkeen nopeus on 125 kmh, tuossa ei ole yhtikäs mitään laitonta, sillä poliisin mitatessa tuosta poistettaisiin 3 kmh eli jäljelle jäisi 122 kmh. Yhtä kaikki, tuo on oikealle kaistalle ok, vasemmalle silkkaa paskaa.

Pysy siellä oikealla kaistalla jos et suostu muovaamaan asennettasi liikenteeseen sopivaksi. Ihan oikeasti, tuollainen pelleily johon yllytät ei ole tervettä.
Nämä viestit kun yhdistää siihen että ko. tyypillä on E39-bemari, voidaan päätellä aika paljon.

Kuka voi olla niin saatanan tyhmä ettei ymmärrä nopeusrajoitusten koskevan molempia kaistoja... Ylinopeus on aina laitonta, mutta aina se ei ole rangaistavaa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ohituskaistalla ei ole mitään syytä ajaa 140 km/h, ei vittu koskaan.
Normaali ohittaminen on eri asia, silloin en useinkaan aja edes lähelle nopeusrajoituksia vaan tarvittaessa mennään ohi +30 km/h rajoitukseen nähden. Joka sekin on tietenkin ihan yksiselitteisesti laitonta.
On. Mutta kuten sanoin, väliaikaisesti. Ajattele seuraava tilanne: lähdet ohittamaan hitaampaa liikennettä, joka johtuu vaikka raskaasta liikenteestä. Huomaat, että kun olet jo ohituskaistalla menossa ohi, rekan takana on henkilöauto joka saavuttaa rekkaa melko nopeasti. Tällöin oikea menettely on painaa lappu lattiaan ja mennä mahdollisimman kovaa ohi, jottei se toinen henkilöauto (ja sen takana mahdollisesti oleva liikenne) joudu jarruttamaan.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
On. Mutta kuten sanoin, väliaikaisesti. Ajattele seuraava tilanne: lähdet ohittamaan hitaampaa liikennettä, joka johtuu vaikka raskaasta liikenteestä. Huomaat, että kun olet jo ohituskaistalla menossa ohi, rekan takana on henkilöauto joka saavuttaa rekkaa melko nopeasti. Tällöin oikea menettely on painaa lappu lattiaan ja mennä mahdollisimman kovaa ohi, jottei se toinen henkilöauto (ja sen takana mahdollisesti oleva liikenne) joudu jarruttamaan.
Paitsi että kun ei ole. Ei todellakaan. Oikea menettely on sille takaa tulevalle opetella nopeusrajoitukset.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Nämä viestit kun yhdistää siihen että ko. tyypillä on E39-bemari, voidaan päätellä aika paljon.
Joo, ja olen omistanut sen tässä pari kuukautta. Edellisetkin 14 vuotta olen ajanut samalla tavalla. Kerran olen saanut sakon, olen ollut nolla kertaa onnettomuudessa. Päättele lisää.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Joo, ja olen omistanut sen tässä pari kuukautta. Edellisetkin 14 vuotta olen ajanut samalla tavalla. Kerran olen saanut sakon, olen ollut nolla kertaa onnettomuudessa. Päättele lisää.
Miksi päätellä, kun kerrot sen jo ihan itse: ajotapasi ja asenteesi on täysin perseestä. Aika normi E39-bensalenkkari siis.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Paitsi että kun ei ole. Ei todellakaan.
Onpas. Muuten vaikeutat sen muun liikenteen sujumista.

Se on aivan helvetin hanurista, kun jotkut ajavat vakkari päällä ohituskaistalla eivätkä ota muita huomioon. Rekka ajaa oikella vaikka 118 kmh ja joku heitetään vaikka plugin Ioniq tulee vakkari päällä lipumaan 122 kmh siitä ohi. Se kestää ikuisuuden ja aiheuttaa jonoja, vaaratilanteita ja turhaa jojoilua ja jarruttelua. Älä. Tee. Niin. Ikinä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Onpas. Muuten vaikeutat sen muun liikenteen sujumista.

Se on aivan helvetin hanurista, kun jotkut ajavat vakkari päällä ohituskaistalla eivätkä ota muita huomioon. Rekka ajaa oikella vaikka 118 kmh ja joku heitetään vaikka plugin Ioniq tulee vakkari päällä lipumaan 122 kmh siitä ohi. Se kestää ikuisuuden ja aiheuttaa jonoja, vaaratilanteita ja turhaa jojoilua ja jarruttelua. Älä. Tee. Niin. Ikinä.
Joo, takaan sen että en ikinä Suomessa ohita 118 km/h ajavaa rekkaa. En. Ikinä.

Mahtoi sitä tänään kohti Rajamäkeä ajanutta virolaista Jaguar-kuljettajaakin vituttaa, kun vastaantulijat vaikeuttivat hänelle liikenteen sujumista. Ei voinut ajaa +120 km/h vasemmalla kaistalla ihan koko matkaa, 80-alueella.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Miksi päätellä, kun kerrot sen jo ihan itse: ajotapasi ja asenteesi on täysin perseestä. Aika normi E39-bensalenkkari siis.
Mä otan liikenteessä kaikki muut huomioom aina. Pidän turvavälin jopa sun kaltaisiin hidastelijoihin. Mun ykkösprioriteetti on etten ole koskaan kenenkään tiellä. Suosittelen kokeilemaan!
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Onpas. Muuten vaikeutat sen muun liikenteen sujumista.

Se on aivan helvetin hanurista, kun jotkut ajavat vakkari päällä ohituskaistalla eivätkä ota muita huomioon. Rekka ajaa oikella vaikka 118 kmh ja joku heitetään vaikka plugin Ioniq tulee vakkari päällä lipumaan 122 kmh siitä ohi. Se kestää ikuisuuden ja aiheuttaa jonoja, vaaratilanteita ja turhaa jojoilua ja jarruttelua. Älä. Tee. Niin. Ikinä.
Eikö tässä hanurista ole rekan toiminta? Rekalla kun ei saa moisia nopeuksia ajaa. Valitettavan monelle se nopeusrajoitus kuitenkin tuppaa olemaan enemmän suositus kuin määräys.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Täällä ollaan taas liekeissä, hienoa!
Kauhein usein ei onneksi rekat paina 118km/h, edes mittarilla...
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mä otan liikenteessä kaikki muut huomioom aina. Pidän turvavälin jopa sun kaltaisiin hidastelijoihin. Mun ykkösprioriteetti on etten ole koskaan kenenkään tiellä. Suosittelen kokeilemaan!
Ei pysty, tänäänkin olisi joutunut ajamaan Nurmijärven kirkonkylältä Rajamäelle 130 km/h jotta ei olisi ollut kenenkään tiellä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse ainakin lasken nopeutta aina motarilla ohitustilanteessa, jos takapuskuriin tulee roikkumaan joku liikenteessä lapsen tasolle taantuva bemarimies. Rekat ovat siitä mahtavia, että ajavat kuitenkin aina suht tasaisesti rajoitinta vasten. Voi hyvin säätää vakkarin juuri ja juuri nopeammaksi, jos joku perässä ei osaa käyttäytyä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ei pysty, tänäänkin olisi joutunut ajamaan Nurmijärven kirkonkylältä Rajamäelle 130 km/h jotta ei olisi ollut kenenkään tiellä.
Tsekkasin kartalta. Ei ole pitkä matka ja tuossa on 120 kmh -rajoitus. Eli olisit aivan hyvin voinut ajaa sitä oikeaa kaistaa koko ajan valitsemaasi alle 130 kmh -nopeutta. Nopeammat olisivat päässeet aivan kivasti ohi. Eli suomeksi: kyllä pystyy.

Itse ainakin lasken nopeutta aina motarilla ohitustilanteessa, jos takapuskuriin tulee roikkumaan joku liikenteessä lapsen tasolle taantuva bemarimies. Rekat ovat siitä mahtavia, että ajavat kuitenkin aina suht tasaisesti rajoitinta vasten. Voi hyvin säätää vakkarin juuri ja juuri nopeammaksi, jos joku perässä ei osaa käyttäytyä.
Mahtava asenne. Toivottavasti se korjaantuu, kun olet siinä iässä, että saat ajaa ajokortin.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Itse ainakin lasken nopeutta aina motarilla ohitustilanteessa, jos takapuskuriin tulee roikkumaan joku liikenteessä lapsen tasolle taantuva bemarimies. Rekat ovat siitä mahtavia, että ajavat kuitenkin aina suht tasaisesti rajoitinta vasten. Voi hyvin säätää vakkarin juuri ja juuri nopeammaksi, jos joku perässä ei osaa käyttäytyä.
Ei tuokaan nyt ihan tervettä ole. Se riittää hyvin ettei noiden takia ainakaan lähde nopeutta nostamaan, jos ajaa jo itse vähintään suurinta sallittua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös