Autoiluketju

  • 3 188 561
  • 18 516

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Helppo, kitkat ja automaatti. Ja adaptiivinen vakkari.

Ja VAG.
Vaikket kaasugrillausta ymmärräkkään, niin vaikutat olevan erittäin viisas, valistunut sekä oppinut mies. Toki kitkoista en itse perusta, mutta muuten samoilla linjoilla mennään. Toki kyllä itse kelpuuttaisin myös muut Saksalaista ylivertaista laatua olevat kulkuneuvot, mutta VAGinan konsernista pirkka-volkkari ei oikein uppoa. Seatti kyllä kelpaisi, Saksalaista tekniikkaa, Espanjalaisella luonteella, VAMOS!

Onko tuosta Volkkarin takakamerasta kokemuksia Suomen talvessa? Mietin että muurautuuko siihen joskus ulkona jää-lumi-loskakerros siten että logo-kamera ei pääse aukeamaan?
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Volvo menee turvallisuusasioissa aika monta askelta edellä muita autonvalmistajia. Ja taitaapi olla lähes ainoa autonvalmistaja, missä on mahdollisuus molempiin? Tuon Adaptiivisen tutkan ongelmat ovat todellisia yhtälailla muillakin merkeillä kuin VAG konsernin, esim. BMW:ssä tutka menee tukkoon, vaikka onkin lämmitettävä. Ei taida olla sellaista automallia, mikä ei altistuisi loskakelillä tai sankassa lumisateessa tällaiseen ilmiöön? Ja tällöin ei ole mitään vakkaria käytettävissä (pl Volvo). Onko sitä sitten edes tällaisessa kelissä turvallista/tarpeellista käyttää?

Myös Peugeotissa oli mahdollista käyttää tavallista vakkaria adaptiivisen sijaan. Eli tämäkin ongelma taitaa mennä sinne saksan maalle.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Seatti kyllä kelpaisi, Saksalaista tekniikkaa, Espanjalaisella luonteella, VAMOS!
Mulla oli Leon edellisenä kärrynä ja tykkäsin kyllä siitä ajettavana enemmän kuin Ocusta. Matalampi ja sitten se 1.0 tsi on pirteämpi kuin tämä kaasu. Niin, kaasu tosiaan riittää auton polttoaineeksi, hiilellä sitten ruoanlaitto.

Mietin, että jos kakkosautoksi ottaisi Polon tossa talvella ja sitten parin vuoden sisään vaihtaisi Audiksi ykkösauton niin olisi hyvä tilanne. No, kunhan ei ranskalaista. Hyvän muistutuksen asiasta sai, kun vaimolla oli vuoden liisarina Clio - omituinen se oli logiikaltaan, penkinlämmitinkin kätketty istuimen alalaidan taakse piiloon ja muuta merdeä ranskalaisittain.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hitto, täällä on ollut hauskaa luettavaa parin sivun verran! Tunnustan olevani skodisti. Tai no, olen mä sen jossain Luettele autosi -ketjussa jo aiemminkin tehnyt.

Viime vuosikymmennen alkupuolella oli melko usein tarve länsinaapurissa reissatessa vuokrata auto, nykyään jostain syystä harvemmin. Useimmiten firmana oli Europcar, joka kompaktiluokassa taitaa nykyäänkin suosia Vaggineita (etenkin Seatia ja Skodaa). Tykästyin etenkin TSI-moottoreihin, hallintalaitteisiin jne. Eikä se ajettavuuskaan huono ollut.

Joskus palauttaessani autoa mainitsin, että olen ajatellut siirtyä jompaankumpaan em. merkeistä. Työntekijä, hauskasti skånea puhuva naisoletettu vastasi ykskantaan, että "hellRRe Skeuda!" Kuulemma Seatit jättivät useammin tielle. (Ei toki väittänyt että usein sitä tekisivät).

Niinpä sitten ostin v. 2013 vuoden ikäisen Octavian, 1,2 TSI -koneella. Jopa tietoisena TSI:n jakoketjuongelmista. DSG:tä en uskaltanut harkita. Kyllähän se tuossakin alkoi, olisiko ollut 40 000 kilometrin kohdalla, se ketju rallattaa käynnistyksessä. Ei tehnyt usein, mutta teki kuitenkin. Tuolloin mittasivat ketjun tehtaan piikkiin, vaikka olin toinen omistaja ja vaikka takuu oli mennyt. Tulos oli, että "ketju on vielä toleranssirajan sisällä".

2017 ostin uuden Octavian, 1,0 TSI:llä. Tässähän onkin hihnakone, joten ei rallata ennen kuin katkeaa. Toistaiseksi on auto toiminut varsin ongelmitta.

Octavia lienee maailman tylsin auto, joten sikäli ymmärrän kiivaat mielipiteet sitä vastaan. Mutta Style-varustetasolla jo ihan kivasti varusteltu ja silti kohtuuhintainen. Lähes high-endiä tällaiselle pienipippeliselle vantaalaiselle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Bentley unohtui listasta, mutta sekin on toki vain ylihintainen Octavia.
Enpä muuten tajunnutkaan, että Bentley, Bugatti ja Lamborghini ovat myös samaa kööriä. Porsche mulla oli jossain takaraivossa, mutta koska useimmiten VAG ainakin omissa mietteissäni assosioituu Audiin, VW:Iin, Skodan ja Seatiin kansanomaisempina, ei sitäkään tule huomioitua. Mutta Lamborghini- tai Bugatti-kortti on ihan ok jatkossa. Mitäs muilla kuuluukaan samaan konserniin? Lilleti lieru!

Toisaalta voisi ostaa Scanian tohon pihalle ihan vain sen vuoksi, että ammattikuskin auralla saisi perseillä liikenteessä ihan miten lystää.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Täällä on tosiaan tarinaa syntynyt viime päivinä kiivaaseen tahtiin! Itsehän en ole mikään autohifisti enkä niistä edes paljoa teknisessä mielessä ymmärrä. Minulle on tärkeää, että auto pelaa luotettavasti ja se on vain väline siirryttäessä paikasta A paikkaan B. Todettakoon tosin heti ensi alkuun, että en yleensä aja pitkiä matkoja joten mielipide saattaisi muuttua mikäli kilometrejä tulisi vuositasolla selvästi enemmän.

Paljon kun on siis puhuttu, että millainen on tylsä autoilija niin olen varmaankin oppikirjaesimerkki siitä. Olen ajanut Toyotalla vuodesta 2002 alkaen lukuunottamatta yhtä lyhyttä stinttiä Nissanin kanssa. Autoa vaihtaessa on aina tullut koeajettua muitakin merkkejä ja todettua, että kyllähän tämä saattaisi ajotuntumaltaan ja varustukseltaan olla parempi. Silti olen aina palannut Toyotaan. Miksi? No, kuten yllä todettua, minulle auto on vain kulkuväline ja etsin siltä luotettavuutta enkä laske suurta painoarvoa muille tekijöille - tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi miksi joillekin nämä muut ominaisuudet taas ovat tärkeämpiä, tai vähintään painottavat niitä autoa valittaessa enemmän.

Yhdessäkään omistamassani Toyotassa ei ole koskaan ollut mitään "ihmeellisiä" ja/tai erityisen kalliita vikoja, ainoastaan kulutusosia on vaihdettu - joku voi tietysti sanoa, että kaikki auton osat ovat kulutusosia... Ja olen omistanut myös vanhemman kaliiberin versioita, eli mistään kovin uusista autoista ei ole aina ollut kysymys eli uutuuden piikkiin ei luotettavuutta voi laittaa. Nyt alla uusin koskaan omistamani Toyota ja sekin vm. 2013 jonka hankin pari vuotta sitten.

Toyotassa maksaa brändilisää mutta sitä kun on tuohon vaivattomuuteen ja luotettavuuteen tottunut, niin en ole nähnyt syytä vaihtaa merkkiä vaikka muissa ominaisuuksissa tuleekin ns. takkiin ja hyvin suurella todennäköisyydellä joku toinen automerkki olisi ihan yhtä hyvä ja luotettava. Opituista tavoista on vain vaikea päästä eroon.

Miika Nousiainen varmaan kategorioisi minut Suomen keskinkertaisimmaksi ja harmaimmaksi autoilijaksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Octavia lienee maailman tylsin auto, joten sikäli ymmärrän kiivaat mielipiteet sitä vastaan. Mutta Style-varustetasolla jo ihan kivasti varusteltu ja silti kohtuuhintainen. Lähes high-endiä tällaiselle pienipippeliselle vantaalaiselle.
Tai eikös se oikeastaan mene toisinpäin, kun jatkeelle ei ole tarvetta?

T. Nimim. "polvitaipeessa saakka roikkuu"
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
No joo, kaikki väärin, perkele! Pieni pippeli ja silti mä joudun ajamaan Skodalla!
Ja asut Vantaalla. (Leikki leikkinä, Vantaa on ihan kiva. Tiedän työn puolesta).

Sanokaas missä voi olla vika, kun takapyyhkijä ei pyyhi. Pissapoika toimii myös taakse, mutta sulka ei liiku. Sulake on paikallaan ja ehkä ja johto näyttäsi olevan kohdillaan. Kyseessä BMW e39.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja asut Vantaalla. (Leikki leikkinä, Vantaa on ihan kiva. Tiedän työn puolesta).

Ei se ole. Olen asunut koko ikäni, joten tiedän paremmin.
(No joo joo, kylhän täällä asuu. Ainakin täällä lähellä Espoon ja Helsingin rajaa)

Jotenkin luulisi, että tällaisena vantaalaisena osaisin autoja rassata, mutta en edes siihen kykene. Niinpä en tuohon kysymykseesi osaa vastata.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyseessä on siis periaatteessa normaali kaista-avustin, jossa auto ohjailee itse keskemmälle kaistaa jos olet liian reunassa. Ioniqin tapauksessa kyseinen ominaisuus on viety vähän liian pitkälle, sillä se puuttuu asioihin todella herkästi, eikä ainakaan minun makuuni sovi.
Onneks tuossa kaistavaroittimessa/avustimessa kuitenkin on kolme eri tasoa joista tuo on luonnollisesti aktiivisin, ja alin taso ainoastaan varoittaa äänimerkillä.

Varmasti ihan ok vaihtoehtoja nuo Audi ja VW, jos VAG-konsernin tuotteen haluaa. Molemmat häviävät kyllä tilojensa puolesta Ioniqille, ja varsinkin Audi aika selvästi. Osittain siksi etteivät ole alunperin hybrideiksi suunniteltuja, ja osittain siksi että ovat muutenkin pienempia autoja.
Meilläkin Ioniq tuli lähinnä tilojen ja ok-ajettavuuden takia. En vieläkään ymmärrä tuota huonoa ajettavuutta, esim. suurinpiirtein kaikissa VAG-konserin tuotteissa on hitaampi ja epämääräisempi ohjaus. Kuten myös juurikin Avensis oli aivan kamalaa jöötiä muiden aikaistensa Toyotien kanssa. Uusimmat Camryt ja Corollat ovat jopa ihan ajettavia, mutta penkit (lyhyt reisituki ja huonot säädöt) pudottavat nuo heti kilpailusta pois.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Meilläkin Ioniq tuli lähinnä tilojen ja ok-ajettavuuden takia. En vieläkään ymmärrä tuota huonoa ajettavuutta, esim. suurinpiirtein kaikissa VAG-konserin tuotteissa on hitaampi ja epämääräisempi ohjaus. Kuten myös juurikin Avensis oli aivan kamalaa jöötiä muiden aikaistensa Toyotien kanssa. Uusimmat Camryt ja Corollat ovat jopa ihan ajettavia, mutta penkit (lyhyt reisituki ja huonot säädöt) pudottavat nuo heti kilpailusta pois.
Mulla oli ennen Ioniqia vm 2016 Avensis, ja se oli mielestäni selvästi uutta Corollaa parempi ajettavuudeltaan. Mutta toisaalta ainakin se ajamani Corolla (184 hv farkku) oli todella huono ajaa, en sitten tiedä mistä johtui. Tuo oli minulla päivän verran sijaisautona, ja olin tarkoituksella järjestänyt nimenomaan tuon mallin sijaisautoksi mahdollisena Avensiksen seuraajana itselleni, mutta sen päivän jälkeen en edes harkinnut enää ja vaihdoin merkkiä.
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mulla oli ennen Ioniqia vm 2016 Avensis, ja se oli mielestäni selvästi uutta Corollaa parempi ajettavuudeltaan. Mutta toisaalta ainakin se ajamani Corolla (184 hv farkku) oli todella huono ajaa, en sitten tiedä mistä johtui. Tuo oli minulla päivän verran sijaisautona, ja olin tarkoituksella järjestänyt nimenomaan tuon mallin sijaisautoksi mahdollisena Avensiksen seuraajana itselleni, mutta sen päivän jälkeen en edes harkinnut enää ja vaihdoin merkkiä.
Jännä juttu, kyllähän nämä selvästikin useasti on mielipidekysymyksiä. Usein saattaa johtua joko renkaista, ennakkoasenteesta tai kuun asennosta jos on eri mieltä enemmistön kanssa, tai sitten edes jokin hyvä perustelu asialle. Juurikin suuri enemmistö pitää vaikkapa VAG-konsernin tuotteista, mutta se ei ole mun juttu ja kuitenkin ymmärrän mikä siinä viehättää. Helppo ja ennakoitava auto. Jonka takia meilläkin kakkosautona se Ioniq, helppo ja kiva käyttöauto. Fiilishommiin on sitten ihan muut autot.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Adaptiivinen vakkari on siinä suhteessa penaalista, kun tutka menee tukkoon esim. räntäsateen takia, niin sitten ei ole mitään vakionopeudensäädintä käytettävissä. Muuten kyllä erittäin mukava varuste autoon.

Mulla ei ole CLS mersussa mennyt kyllä koskaan adaptiivinen vakkari "tukkoon" vaikka olisi satanut lunta / räntää kuinka vitusti vaan, ehkä toi iso bensakone pitää sen etupään sulana ;D
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Sanokaas missä voi olla vika, kun takapyyhkijä ei pyyhi. Pissapoika toimii myös taakse, mutta sulka ei liiku. Sulake on paikallaan ja ehkä ja johto näyttäsi olevan kohdillaan. Kyseessä BMW e39.

En nyt ulkoa muista oliko jo e39:ssä pyyhkijän virtajohdon vienti saranan kolossa herkkä hankautumaan? Ainakin omassa e91:ssä oli samat oireet ja syynä oli eristeen sisältä katkennut johto. Päällepäin ei näkynyt mitään. Pissapojan johto meni toiselta puolelta ja se ei katkennut koskaan.

Eli kannattaa vielä katsoa tarkkaan nuo johdot.
Edit. Lisään vielä sen, että tuo pyyhkijän moottori on myös sellainen, mikä Bimmereissä tuntuu porsivan yleensä ennemmin kuin myöhemmin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Lisään vielä sen, että tuo pyyhkijän moottori on myös sellainen, mikä Bimmereissä tuntuu porsivan yleensä ennemmin kuin myöhemmin.
Tämä se luultavasti on. Oletko vaihtanut tuota omaasi? Onko työläs tai edes mahdollinen?
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Tämä se luultavasti on. Oletko vaihtanut tuota omaasi? Onko työläs tai edes mahdollinen?

Itsellä ei Bemaria enää ole, mutta silloin muutama vuosi sitten löysin googlella ohjeet sekä piuhan että moottorin vaihtoon. Jos takaluukku on varustettu avattavalla takalasilla, niin homma on vähän hankalampi. Itse käytin vaihdettavana korjaamolla, koska pelotti että paskon koko takalasin. Ei ollut muistaakseni niin kallis, että olisi edes kannattanut lähteä itse räpeltämään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itsellä ei Bemaria enää ole, mutta silloin muutama vuosi sitten löysin googlella ohjeet sekä piuhan että moottorin vaihtoon. Jos takaluukku on varustettu avattavalla takalasilla, niin homma on vähän hankalampi. Itse käytin vaihdettavana korjaamolla, koska pelotti että paskon koko takalasin. Ei ollut muistaakseni niin kallis, että olisi edes kannattanut lähteä itse räpeltämään.
Tottahan toki on avattava takalasi. Katsoin, että moottori on varaosana 150e ja töitä kertynee n. tunti, eli kaikkinensa reilun 200 euron tikki, eli ei sinänsä mikään kamalan paha. Itsekään en viitsi lähteä kunnon testausta kummempaan, eli suoraan navoistahan tuon toiminnan voi testata. Mutta joo, pitää tsekata vielä ne johdot uudemman kerran.
 

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
Itsellä meni viime kesänä E91:stä takalasin pyyhkijä jumiin. Syynä oli akselin ruostuminen. Purkaminen ja kokoaminen vei vajaan tunnin. Varovainen saa olla vaan siinä irtinaputtelussa, ettei riko koko lasia.
Akselin kun saa irti puslasta niin hiukan santapaperia ja vaseliinia akseliin ja uusiksi kasaan, hyvin toimii taas.
YouTubesta löytyy ohjevideoita useampi.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Luultavasti olet ajanut viallisella autolla, jos Ioniqissa ei ollut tehoa kaupunkia tai taajamaa kummempaan. Toisaalta jos valitat Giuliastakin, niin en ihmettele jos Ioniq ei sinulle sopinut. Omassa hybridi-Ioniqissani ei ole ajettavuudessa mitään sellaista mitä itse katsoisin tarpeelliseksi lähteä moittimaan.
Myös tuo kommenttisi "pelkkää halpaa muovia" - sopii moneen autoon mutta Ioniqiin ei. On siinä kyllä muoviakin, mutta että pelkästään ja halpaa sellaista? Not.

Kyllä itsekin antaisin Huyndai Ioniqille OK - OK plus arvosanan omien kokemusten perusteella (mutsilla ja frendillä on ollut yksityisliisarina kevythybridi, ei plugaria).

Muovinen? Joo, onhan se.
Ajotuntuma? Aika perus-japski. Ei mun makuun, mutta on sitä huomattavasti kamalampiakin tullut ajettua.
Tehot? Arkiajoon täysin riittävät
Lisävarusteet? Erinomaisella tasolla jo peruskaaroissakin.

Mutsi ”koeajoi” kolmen kuukauden Ioniq liisarin hännän tässä keväällä ja tykästyi sen verran että otti ainakin vuodeksi uuden. Kuulemma erinomainen auto eläkeläiselle, joka suhailee 10tkm vuodessa, pääasiallisesti avantouimaan ja takaisin.

Varusteet tuossa yllätti itseni, abaut samaa tasoa kuin omassa Volvo XC40 R-Designissa on. Vähän rupesin jo itse miettimään, että näinköhän ajelen turhan kalliilla autolla kun vertaili Ioniqia ja XC40:stä.

Plugari kiinnostaisi itseänikin, mutta toistaiseksi taitaa jäädä hankkimatta kun 1) en halua vaihtaa automallia XC40:stä 2) haluan nelivedon.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Adaptiivinen vakkari on varmasti kiva ja jopa välttämätön lisävaruste niille, jotka haluavat fillarinsa sähköavusteisena ja kahvinsa kädenlämpöisenä. Sen verran itse tykkän sitä pedaalia painaa pohjaan, että vakkarin napsautan päälle vain harvoin. Jos nopeusnäyttö heijastuu vielä tuulilasiin, ei nopeusmittarin seuraamisesta ole vaivaa ja ilman sitäkin rattimies tunnistaa ajonopeuden (5 km/h:n tarkkuudella) pelkästä fiiliksestä ja oikean nilkan asennosta.

Noita vakkari päällä ajavia tientukkoja sitten näkeekin jumittamassa motareiden ja kehäteiden ohituskaistoilla. Ilmeisesti vakkariin kuuluu vakiovarusteena se, että kun sen napsauttaa päälle, taustapeili lakkaa toimimasta?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Adaptiivinen vakkari on varmasti kiva ja jopa välttämätön lisävaruste niille, jotka haluavat fillarinsa sähköavusteisena ja kahvinsa kädenlämpöisenä. Sen verran itse tykkän sitä pedaalia painaa pohjaan, että vakkarin napsautan päälle vain harvoin. Jos nopeusnäyttö heijastuu vielä tuulilasiin, ei nopeusmittarin seuraamisesta ole vaivaa ja ilman sitäkin rattimies tunnistaa ajonopeuden (5 km/h:n tarkkuudella) pelkästä fiiliksestä ja oikean nilkan asennosta.

Noita vakkari päällä ajavia tientukkoja sitten näkeekin jumittamassa motareiden ja kehäteiden ohituskaistoilla. Ilmeisesti vakkariin kuuluu vakiovarusteena se, että kun sen napsauttaa päälle, taustapeili lakkaa toimimasta?
Minulla ainakin taustapeili toimii mainiosti myös vakkarin kanssa, enkä varmasti ole vakkari päällä tientukkona. Se kun tulee asetettua aika tarkkaan siihen rajaan minkä vielä uskaltaa ajaa ilman sanktioita, ja vakkarin kanssa se myös pysyy helpommin siinä rajalla eikä nopeus putoa. Jos vielä sittenkin takapuskuriin ilmestyy joku urpo roikkumaan, niin se on voi voi.
Ja kyllähän nyt rattimiehen pitäisi tutussa autossa tunnistaa ajonopeus tarkemmin kuin 5 km/h:n tarkkuudella. Moottoritienopeuksissa 5 km/h tarkkuus on hyväksyttävä, mutta ei muuten. Tai sitten ei ole rattimies.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Adaptiivinen vakkari on varmasti kiva ja jopa välttämätön lisävaruste niille, jotka haluavat fillarinsa sähköavusteisena ja kahvinsa kädenlämpöisenä. Sen verran itse tykkän sitä pedaalia painaa pohjaan, että vakkarin napsautan päälle vain harvoin. Jos nopeusnäyttö heijastuu vielä tuulilasiin, ei nopeusmittarin seuraamisesta ole vaivaa ja ilman sitäkin rattimies tunnistaa ajonopeuden (5 km/h:n tarkkuudella) pelkästä fiiliksestä ja oikean nilkan asennosta.

Noita vakkari päällä ajavia tientukkoja sitten näkeekin jumittamassa motareiden ja kehäteiden ohituskaistoilla. Ilmeisesti vakkariin kuuluu vakiovarusteena se, että kun sen napsauttaa päälle, taustapeili lakkaa toimimasta?
Aika surullista, jos aikuisen miehen itsetunto on kiinni siitä, että voi ajaa muuta liikennettä lujempaa ja siis todennäköisesti ylinopeutta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tpip

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika surullista, jos aikuisen miehen itsetunto on kiinni siitä, että voi ajaa muuta liikennettä lujempaa ja siis todennäköisesti ylinopeutta.
Mistäs tällaisen päätelmän teet? Taisin osua arkaan paikkaan? Ja anna mä arvaan: se kahvi on vielä vaaleapaahtoista eikö niin?

Vakavasti sanottuna en kyllä keksi miten itsetunto liittyy siihen, että voi ajaa muuta liikennettä lujempaa. Välillä ajan (jos liikenneturvallisuus) sen sallii, välillä taas en. Kummassakin tapauksessa otan kanssa-autoilijat huomioon, eikä minua harmita tehdä tilaa nopeammin liikkuvalle, oli oma vauhti mikä tahansa.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Adaptiivinen vakkari on varmasti kiva ja jopa välttämätön lisävaruste niille, jotka haluavat fillarinsa sähköavusteisena ja kahvinsa kädenlämpöisenä. Sen verran itse tykkän sitä pedaalia painaa pohjaan, että vakkarin napsautan päälle vain harvoin. Jos nopeusnäyttö heijastuu vielä tuulilasiin, ei nopeusmittarin seuraamisesta ole vaivaa ja ilman sitäkin rattimies tunnistaa ajonopeuden (5 km/h:n tarkkuudella) pelkästä fiiliksestä ja oikean nilkan asennosta.

Noita vakkari päällä ajavia tientukkoja sitten näkeekin jumittamassa motareiden ja kehäteiden ohituskaistoilla. Ilmeisesti vakkariin kuuluu vakiovarusteena se, että kun sen napsauttaa päälle, taustapeili lakkaa toimimasta?

Heh. Kyllä ne ilman vakkaria perseilevät on niitä pahimpia tientukkoja. Esimerkkinä Heinola-Jyväskylä väli 2-kaistaisella körötellään 100-alueella 102 mittarinopeutta, mutta ai saakeli kun tulee se ohituskaista niin tallaa pohjaan ja 120 mittarissa. Itse ajelisin vakkarissa 112-113 koko ajan, mutta ohituskaistalla pitäisi painaa 130 lasissa, että pääsisi hitaammista ohi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös