Autoiluketju

  • 3 187 237
  • 18 516

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
DSG- ongelma oli paljon isompi kuin yhtä erää koskeva, ja ulottui muihinkin merkkeihin. Useamman vuoden tuotantoa tuokin ongelma koskee.

Päästöhuijaus ei ollut osista kiinni, vaan kyse oli insinöörien suunnittelemasta softasta joka päästöjen mittaustilanteessa leikkasi auton päästöjä. Ei ole muut merkit olleet samanlaisessa kusessa miljardiluokan korvausten ja takaisinostojen kanssa.

DSG-ongelma koski yhtä tyyppiä DSG-vaihteistoa (7-lovista), jota toki oli monessa autossa. Muissa DSG-vaihteistoissa (joita on useampi tyyppi) ei ole ollut ongelmia.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kiitos asiallisesta ja selvästä vastauksesta.
Tiivistin vain sen, mitä parin edellisen sivun perusteella tulisit saamaan vastaukseksi. Tsori siitä.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Missäs vastaavan luokan autossa on sitten parempi hintalaatusuhde kuin Octaviassa?
Tämä on vähän hassu kysymys, koska mitä se laatu tarkoittaa, on aina niin subjektiivista. Joku painottaa ajo-ominaisuuksia, toinen luotettavuutta, ja joku kolmas taloudellisuutta. Bemarimiehen mielestä 3-sarjalaisessa farkkubemarissa on parempi hintalaatusuhde - vaikka hinta on korkeampi, ajettavuus on ylivoimainen.

Pihistelijä ottaa mielummin alle puolta halvemman Dacian. Hän laskee että vaikka Skoda olisi pidempi ikäinen, matalan hankintahinnan vuoksi Dacia on elinkaarikustannuksiltaan edullisempi, ja siten myös hintalaatusuhteeltaan paras. Ajettavuus on hänen mielestään myytti, auto kuin auto.

Lähes minkä tahansa ostopäätöksen voi perustella hinta-laatusuhteella kunhan asettaa ne parametrit oman mieltymyksensä mukaisiksi.

Suhteutetaan vielä. Dacia-mies kysyy itseltään: "onko Octavia yli 2 kertaa parempi auto kuin Dacia? No ei varmasti ole. Otan Dacian."
Vastaavasti BMW-mieheltä ei edes tarvitse kysyä, onko BMW 1,3 kertaa parempi auto kuin Skoda. Hän ottaisi mielummin yhden kolmossarjalaisen kuin kaksi Octaviaa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Mitenkäs ne oikeasti tärkeät autoilukysymykset. Elikkä kitkat vai nastat? Ja automaatti vai manuaali?
 
Autokuume on kyllä perseestä. Pitäisi vielä oman rassin lisäksi vaihtaa rouvankin auto, mutta hänen kriteeriensä ovat kuitenkin sellaiset, että se ei tuottane ongelmaa. Itselläni pienoinen probleema kuitenkin on, kun tekisi ensimmäistä kertaa elämässä laittaa alle ihan tunteita herättävä auto, eikä pelkkää henkilönkuljetinta.

Olen käynyt nyt pari 3-litran 5-ovista A5:sta koeajamassa, sillä nelivedon lisäksi auton suorituskyky ja ulkonäkö miellyttävät kovasti, eivätkä hinnatkaan päätä huimaa. Auton tekniikan kestävyys kuitenkin arvelluttaa, noita kolmilitraisiakaan ei ole kuitenkaan liiemmin kehuttu. Jos tuollaisen ~6 sekunnin auton haluaa alle 25 kilolla, ei vaihtoehtoja kuitenkaan loputtomasti ole.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on vähän hassu kysymys, koska mitä se laatu tarkoittaa, on aina niin subjektiivista. Joku painottaa ajo-ominaisuuksia, toinen luotettavuutta, ja joku kolmas taloudellisuutta. Bemarimiehen mielestä 3-sarjalaisessa farkkubemarissa on parempi hintalaatusuhde - vaikka hinta on korkeampi, ajettavuus on ylivoimainen.

Pihistelijä ottaa mielummin alle puolta halvemman Dacian. Hän laskee että vaikka Skoda olisi pidempi ikäinen, matalan hankintahinnan vuoksi Dacia on elinkaarikustannuksiltaan edullisempi, ja siten myös hintalaatusuhteeltaan paras. Ajettavuus on hänen mielestään myytti, auto kuin auto.

Lähes minkä tahansa ostopäätöksen voi perustella hinta-laatusuhteella kunhan asettaa ne parametrit oman mieltymyksensä mukaisiksi.

Suhteutetaan vielä. Dacia-mies kysyy itseltään: "onko Octavia yli 2 kertaa parempi auto kuin Dacia? No ei varmasti ole. Otan Dacian."
Vastaavasti BMW-mieheltä ei edes tarvitse kysyä, onko BMW 1,3 kertaa parempi auto kuin Skoda. Hän ottaisi mielummin yhden kolmossarjalaisen kuin kaksi Octaviaa.
Totta. Ajettavuuskin on subjektiivinen arvio. Samoin kuin luotettavuus. Vaikka se 20 vuotta vanha Corolla on kestävä, niin ei se takaa, että vuoden 2020 malli kestää vuoteen 2040 asti.

Ajattelin kuitenkin sellaisia objektiivisesti vertailtavia asioita kuin tekniset ominaisuudet, sisätilojen koko ja vaikka takuun kattavuus suhteessa uuden auton hankintahintaan. Niitä pystynee vertailemaan, mutta se on tylsää kuten tämän keskustelun viimeiset sivut osoittavat. Parempaa keskustelua syntyy kun fiilispohjalta autoja lähdetään vertailemaan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
DSG-ongelma koski yhtä tyyppiä DSG-vaihteistoa (7-lovista), jota toki oli monessa autossa. Muissa DSG-vaihteistoissa (joita on useampi tyyppi) ei ole ollut ongelmia.

Se kuiva 7-lovinen oli se pahin murheenkryyni, mutta ei niiden muidenkaan kestävyydessä ole kehumista. Huonosti kestävät ruuhkissa ajoa. Jossain lehdessä oli juuri juttu miten pitää ajaa, että ei kaksoiskytkinvaihteisto leviä. Kuinka moni sitten noudattaa, kun yksinkertainen turbojen jälkikäyttökin on mahdoton ajatus lähes kaikille?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitenkäs ne oikeasti tärkeät autoilukysymykset. Elikkä kitkat vai nastat? Ja automaatti vai manuaali?
Helppo, kitkat ja automaatti. Ja adaptiivinen vakkari.

Ja VAG. (@V-G- toi ei kai ole koskaan ollut virallinen konsernin nimi, mutta kulkee sujuvasti lyhenteenä koko puljulle)

No, ei oikeastaan muuta väliä ole, kunhan ei ole ranskalainen (koska Versailles) ja että on saksalainen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Helppo, kitkat ja automaatti. Ja adaptiivinen vakkari.

Ja VAG. (@V-G- toi ei kai ole koskaan ollut virallinen konsernin nimi, mutta kulkee sujuvasti lyhenteenä koko puljulle)

No, ei oikeastaan muuta väliä ole, kunhan ei ole ranskalainen (koska Versailles) ja että on saksalainen.

Adaptiivinen vakkari on siinä suhteessa penaalista, kun tutka menee tukkoon esim. räntäsateen takia, niin sitten ei ole mitään vakionopeudensäädintä käytettävissä. Muuten kyllä erittäin mukava varuste autoon.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Adaptiivinen vakkari on siinä suhteessa penaalista, kun tutka menee tukkoon esim. räntäsateen takia, niin sitten ei ole mitään vakionopeudensäädintä käytettävissä. Muuten kyllä erittäin mukava varuste autoon.
Kyllä. Tätä varten olisi hyvä saada se adaptiivisuus pois päältä. Mitä tullut lumisateilla ajettua, niin muutaman tunnin saa ajaa ennen kuin adaptiivinen menee pois päältä. Täytyy pysähtyessä aina puhdistaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Adaptiivinen vakkari on siinä suhteessa penaalista, kun tutka menee tukkoon esim. räntäsateen takia, niin sitten ei ole mitään vakionopeudensäädintä käytettävissä.

Erikoista vielä vuonna 2020, kun raskaassa kalustossa on ollut jo vuosia se tilanne, että adaptiivisen vakkarin ollessa pois pelistä, vakionopeudensäädin toimii "vanhaan malliin".
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Adaptiivinen vakkari on siinä suhteessa penaalista, kun tutka menee tukkoon esim. räntäsateen takia, niin sitten ei ole mitään vakionopeudensäädintä käytettävissä. Muuten kyllä erittäin mukava varuste autoon.
Totta, tosin tämä lienee VAGin ongelma pääasiassa, ja kieltämättä sellainen, mihin voisi ratkaisu tulla.
 
Volvossa saa tavallisen vakkarin päälle, jos olosuhteet ovat sellaiset, ettei adaptiivinen toimi. Luulisi näin toimivan useimpien autojen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Volvossa saa tavallisen vakkarin päälle, jos olosuhteet ovat sellaiset, ettei adaptiivinen toimi. Luulisi näin toimivan useimpien autojen.

Volvo menee turvallisuusasioissa aika monta askelta edellä muita autonvalmistajia. Ja taitaapi olla lähes ainoa autonvalmistaja, missä on mahdollisuus molempiin? Tuon Adaptiivisen tutkan ongelmat ovat todellisia yhtälailla muillakin merkeillä kuin VAG konsernin, esim. BMW:ssä tutka menee tukkoon, vaikka onkin lämmitettävä. Ei taida olla sellaista automallia, mikä ei altistuisi loskakelillä tai sankassa lumisateessa tällaiseen ilmiöön? Ja tällöin ei ole mitään vakkaria käytettävissä (pl Volvo). Onko sitä sitten edes tällaisessa kelissä turvallista/tarpeellista käyttää?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Volvo menee turvallisuusasioissa aika monta askelta edellä muita autonvalmistajia. Ja taitaapi olla lähes ainoa autonvalmistaja, missä on mahdollisuus molempiin? Tuon Adaptiivisen tutkan ongelmat ovat todellisia yhtälailla muillakin merkeillä kuin VAG konsernin, esim. BMW:ssä tutka menee tukkoon, vaikka onkin lämmitettävä. Ei taida olla sellaista automallia, mikä ei altistuisi loskakelillä tai sankassa lumisateessa tällaiseen ilmiöön? Ja tällöin ei ole mitään vakkaria käytettävissä. Onko sitä sitten tällaisessa kelissä turvallista käyttää, on myös ehkä hyvän harkinnan arvoista?
Volvo ei ole ainoa, myös Hyundaissa on sekä tavallinen että adaptiivinen vakkari. Todennäköisesti siis myös Kiassa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Nämä Kiat ja Huyndait ovat yllättäen nykypäivänä jopa ihan autoja. Jotkuthan pitävät Optimaa ,vai mikä se niiden kallein malli nyt onkaan ihan laatuvekottimien vaihtoehtona.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Uudessa Toyota Corolla Hydrissa on myös molemmat vakkarit. Todennäköisesti muissakin malleissa sama juttu, jos adaptiivinen siis löytyy. Itselläni ei niistä vain ole kokemuksia, joten en uskalla varmaksi sanoa.

Sama juttu myös ilmeisesti kaikissa Nissanin uusissa malleissa, jos adaptiivinen siis autosta löytyy.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Volvo menee turvallisuusasioissa aika monta askelta edellä muita autonvalmistajia. Ja taitaapi olla lähes ainoa autonvalmistaja, missä on mahdollisuus molempiin? Tuon Adaptiivisen tutkan ongelmat ovat todellisia yhtälailla muillakin merkeillä kuin VAG konsernin, esim. BMW:ssä tutka menee tukkoon, vaikka onkin lämmitettävä. Ei taida olla sellaista automallia, mikä ei altistuisi loskakelillä tai sankassa lumisateessa tällaiseen ilmiöön? Ja tällöin ei ole mitään vakkaria käytettävissä (pl Volvo). Onko sitä sitten edes tällaisessa kelissä turvallista/tarpeellista käyttää?
Uudemmissa Volvoissa (SPA- ja CMA-alustaiset) adaptiivisen vakkarin tutka on tuulilasissa, eli ei mene enää tukkoon edes räntäsateella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saabiin olisi adaptiivinen vakkari (liikennemerkkikameraan eli tuulilasin taakse) tullut vm 2012. Ei ehtinyt tulla, koska kansalle näköjään riittää toimimatonkin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ok, eli näyttäisi siltä, että aika monella autonvalmistajilla Aasialaisista lähtien on nykyään adaptiivisen rinnalla myös tavallinen vakionopeudensäädin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Samoin mm. Mitsulla. En ole törmännyt tähän acc tai ei mitään missään muussa kuin VAG:ssa, jossa tosin se adaptiivinen on parhaasta päästä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mun volkkarissa on vakionopeudensäädin, mutta se on rikki. Kyllä kismittää, mutta ei niin paljoa, että olisin sen korjauttanut. Kerran kaivoin sen piirilevyn hanskalokeron takaa ja tinasin netistä löytämäni ohjeen mukaan kylmäjuotokset uuteen uskoon ja pelitti. Paskasti vissiin juotin, kun taas vuosien jälkeen temppuilee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös