benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mietin nyt, että teen siitä vahinkoilmoituksen ja mietin sitten käytänkö vakuutusta vai maksanko omista (vrt. bonusten tippuminen + omavastuu). Vai voiko ilmoituksen tehdä vakuutusyhtiöön ja jättää sen hyödyntämättä?
Tottakai voit jättää hyödyntämättä. Ja ainakin ifin täyskasko korvaa tuntemattomien aiheuttamat kolhut pelkällä omavastuulla.
 
"Varmistaaksemme mahdollisimman korkeatasoiset keskustelupalstat,
emme valitettavasti myöntää kirjoitusoikeuksia automaattisesti kaikille hakijoille" -Modet

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
Eilen joku munapää oli onnistunut raapaisemaan autoni kylkeen pari senttiä pitkän "peltiin" saakka ulottuvan jäljen. Auto oli tien vieressä parkissa ja varmaan vastaantulevaa autoa väistettyä ja otettu osumaa. Ihmettelen tosin, miten vain tuo yksi jälki, mutta samapa tuo. Mietin nyt, että teen siitä vahinkoilmoituksen ja mietin sitten käytänkö vakuutusta vai maksanko omista (vrt. bonusten tippuminen + omavastuu). Vai voiko ilmoituksen tehdä vakuutusyhtiöön ja jättää sen hyödyntämättä?
Periaatteessa nuo luokitellaan ilkivallaksi, koska tekijä ei ole tiedossa. En tiedä vakuutusyhtiötä, missä bonukset tuon takia tippuisi.
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pakko kysäistä, että mikä tekee tämän hintaluokan autoista semmoisen, että itse ei voi korjata ?
Mietin kanssa samaa, että mikä tässä nyt hommat estää? Toki on tiettyjä peruskorjauksia, joihin tarvitsee sitä hemmetin softaa avuksi (esim. takajarrut sähkötoimisella käsijarrulla) mutta muuten autossa ilmenee ajan kanssa ne samat mekaaniset viat kuin edellisissä sukupolvissa. Jos on muuten aikaa/osaamista/intoa/tilat ja työkalut niin parin merkkihuoltoreissun työn hinnalla varmaan saa itselleen vielä ne softavempeleetkin, että pääsee ronkkimaan auton sielunelämää.

Muistelen samaa keskustelua käydyn silloin 90-luvulla kun kaasutinvehkeet alkoivat jäädä tuotannosta ja tuli ruiskutukset ja jotkut ihme ecut autoon. Eihän niille pysty enää mitään tekemään edes tuossa kyläkorjaamolla, vaan merkkiliikkeeseen on perhana vietävä.
 
Uusi Ilves, 7.2.2017

Artyukhin

Jäsen
Periaatteessa nuo luokitellaan ilkivallaksi, koska tekijä ei ole tiedossa. En tiedä vakuutusyhtiötä, missä bonukset tuon takia tippuisi.
Tai sitten pysäköintikolhuksi, riippuu onko jälki sen näköinen että auto on osunut vai näyttääkö esim. avaimella tms. vedetyltä. Tosin jos sinulla on täyskasko ja siinä pysäköinti myös, niin bonukset ei mene silloinkaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, NHL (Flyers)
Viereen on pysähtynyt auto jonka ovi on avattu tuohon kylkeen? Sitä tuo muistuttaisi.
En usko, että jäisi tuollainen pitkähkö naarmu, vaan silloin tulisi lommo. Paikkakin oli sellainen, että ei ole mitään järkeä pysähtyä auton viereen keskelle tietä, vaan tien vieressä olisi ollut paljon tilaa pysähtyä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viereen on pysähtynyt auto jonka ovi on avattu tuohon kylkeen? Sitä tuo muistuttaisi.
Olisin samaa sanonut, tuollaisia näkee harva se päivä stadissa, ovikolhut tulee juuri tälle korkeudelle kun pelti ulkonee.

Joku vuosi sitten oli vielä paljon niitä rumia mustia listoja ovissa, ne esti näitä skraaduja.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olisin samaa sanonut, tuollaisia näkee harva se päivä stadissa, ovikolhut tulee juuri tälle korkeudelle kun pelti ulkonee.

Joku vuosi sitten oli vielä paljon niitä rumia mustia listoja ovissa, ne esti näitä skraaduja.
Ottaisin mielelläni ne rumat mustat listat takaisin. Harmillista että mennään älyttömät muotoseikat edellä niin usein.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo
Useimmissa autoissa on monia naapuriauton ovien lyömiä viiruja kyljessä. Onnekas on, jos jälkiä ei ole.
Tossa kun kävin Espanjassa, niin lähes poikkeuksetta joka auton kyljissä ja kulmissa oli joku jälki.
Oli siellä myös jokunen auto, joissa kyljet oli suojattu 20-30cm leveillä muovilistoilla. Hyvä vaihtoehto välttää näkyvää osumaa pelti - metallimaali.
@Sivustakatsoja
Vastaus kysymykseesi. Viestiä lainatessa olisi hyvä lukea alkuperäinen mielipide/kysymys.
Tässätapaukaessa se oli muodossa keskiverto suomalainen.
 
Viimeksi muokattu:

Poulu Jukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mitenkäs tämä ns kansanautojuttu?
Eikös joskus ollut tilastoa, että keskiverto suomalainen ajaa sellaisella 3000e+ autolla.
Mikähän merkki ja malli voisi olla tuossa hintaluokassa, käyttäjälleen edullisemmasta päästä? Käyttä ja ylläpitää. Oletetaan että käyttäjä haluaa ajaa sellaista peruskoko sedan mallista autoa, johon tulee sellainen 20000km vuodessa.
Empiiristen tutkimusten perusteella sanoisin, että halvimmalla pääsee kun ostaa Toyotan. Toki muutkin voivat olla hyviä.

Minulla kokemusta tuon hintaluokan autoista Toyotasta, Opelista, Volvosta ja Fordista. Noin 10 000 e hintaluokasta olen ajanut Bemarilla ja Toyotalla. Vaihdoin Bemarista ehkä lopullisesti Toyotaan kun kyllästyin jatkuviin vikoihin ja kalliisiin remontteihin.

Nyt olen ajanut viitisen vuotta Toyotoilla, ainoastaan jarruja ja pyyhkijän sulkia olen joutunut vaihtamaan. Toki vuosihuollot olen ykkösautolle tehnyt liikkeessä. Kakkosauton huollot olen tehnyt itse kun ei ole enää niin arvokas auto. Jakohihnan vaihtojakaan ei VVT-i- ja Valvematic-koneilla ole kun ovat ketjukoneita.

Se on toki myönnettävä, että Bemarilla oli hauskempi ajaa. Toyotat eivät varsinaisesti ole huonoja ajettavia, mutta ohjaus ei ole yhtä tarkka kuin Bemareissa. Toyotat yleisesti ottaen pitävät hintansa hyvin kun ovat luotettavien autojen maineessa.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Toyotat yleisesti ottaen pitävät hintansa hyvin kun ovat luotettavien autojen maineessa.
Tämä vaan taitaa lopulta olla se ainoa hyvä puoli Toyotassa, kun verrataan muihin saman hintaluokan kulkineisiin. Itselläkin aika monesta merkistä kokemusta, mutta tällä hetkellä ei kyllä Toyota ihan herkästi ole ostolistalla. Ajettavuus, ohjaustuntuma, varusteet (varsinkin vanhemmissa), laiskuus (turbot harvinaisia), huonot jakkarat, webaston hinta (harvinainen), ohjaamon muovisuus ja tietynlainen vanhanaikaisuus hallintalaitteissa ovat perinteisesti olleet miinuksia tojakeissa. Aivan uusimmissa malleissa mainittua listaa on saatu karsittua, mutta kilpailijoilla on silti etumatkaa.
Itse vaihdan autoa 3-5 v välein, joten en aio pojalleni säästää autoani. Toyotan (edes imagollinen) kestävyys ei siis riitä minua vakuuttamaan. Viat korjataan korjaamolla - ominaisuuksia ei missään.
 
"Komeita maalit eivät ole olleet, mutta tärkeitä siitä huolimatta tai ehkä juuri siksi." -Bubi Wallenius-

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Se on toki myönnettävä, että Bemarilla oli hauskempi ajaa. Toyotat eivät varsinaisesti ole huonoja ajettavia, mutta ohjaus ei ole yhtä tarkka kuin Bemareissa.
Viestistäsi ei selviä, että mitä automalleja vertaat, mutta yleisellä tasolla BMW ja Toyota eivät yleensä ole samassa hintaluokassa esim. saman segmentin perheautojen luokassa. Hieman siis ontuva vertaus tuo ajettavuus näiden merkkien väleillä.
 
"Komeita maalit eivät ole olleet, mutta tärkeitä siitä huolimatta tai ehkä juuri siksi." -Bubi Wallenius-

Poulu Jukki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestistäsi ei selviä, että mitä automalleja vertaat, mutta yleisellä tasolla BMW ja Toyota eivät yleensä ole samassa hintaluokassa esim. saman segmentin perheautojen luokassa. Hieman siis ontuva vertaus tuo ajettavuus näiden merkkien väleillä.
Yleisellä tasolla BMW:n ja Toyotan ajettavuutta vertaan. Eivät toki uutena ole samaa hintaluokkaa, mutta jos käytettynä ostaa saman hintaisen BMW:n tai Toyotan, niin BMW on yleensä parempi ajettava. Itse siis vaihdoin aikoinaan noin 10 000e hintaisesta BMW:stä saman hintaiseen Toyotaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hassua tässä on että yllä mainitut pitkälti ovat samaa hintaluokkaa kun lähdetään tuonne 40-50t€ tienoolle, itse tiedän vanhan naapurin joka laittoi uuteen avensikseen tuon rahan ja sitten päivitteli mulle jolla saman hintaluokan bemari ettei hänen Tojonsa ole mikään ajajan auto mutta mutta... En tässä hintaluokassa käsitä Toyotaa.
Ja arvostan merkkiä korkealla tietyissä tapauksissa, käytettynä kansanautona voi olla hyvä vaihtoehto, varsinkin pienenä ja kevyenä jolloin pienet vaparikoneet on perusteltuja.

Toinen tapaus on sitten malliston toinen pää eli Land Cruiser/Hilux, automaailman idioottivarmimmat autot kun on maastoa edessä tai työhommia.

Ehkä vielä kolmas, ovat tehdeet hybridejä 20v, vaikka ei ole plugareita niin jotain on tehty oikein ja tiedetään miten homma toimii. Sellaista haluavalle varma ja helppo valinta.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Leijonamiehistö
Itsellänihän on Toyota Avensis, kun ei oikein nuorisohintaluokkaan parempaa ole tarjolla. Ranskalaiset on kivoja ajaa, mutta massiivisia riskejä, eikä toisaalta huvittanut hommata puhkiruostunutta Mersua, vaikka Mese onkin aina Mese. Näin ne japanilaiset saavat ihmiset ostamaan autonsa; ei ole mielenkiintoisin valinta mutta toimiva se on.

Isommalla budjetilla en varmasti valitsisi Tojoa, vaikkei näillä kokemuksilla merkistä mitään pahaa sanottavaa olekaan.
 
Tämä allekirjoitus tukee Marcin Koluszia.
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eihän Toyotassa mitään vikaa ole, minusta Toyota on vain kuolettavan tylsä auto. Ei sillä, ei mulla nytkään mitään superautoa alla ole, mutta tykkään auton suorituskyvystä ja tuntumasta. Mulla oli yksi Toyota, joka toimi kuin ajatus. Mutta ihan helvetin tunnoton ajaa, eikä kertaakaan tullut sellainen fiilis, että vittu tällä on mukava ajaa.

Mutta jokainen tyylillään. Mulla on monta kaveria, jolle auto on vain väline siirtyä paikkojen välillä, millään muulla ei ole väliä. Minä taas haluan tiettyjä asioita autossa ja se on minun valinta. Jos mulla ois oikeasti paljon rahaa, niin voi luoja että panostaisin autoihin. Ehkä sitten joskus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

nevins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Stars
Onko kenelläkään kokemuksia BMW 330e mallista? Onko nuo heidän ensimmäiset hybridit mitenkä laadukkaita? Käytettyä harkitsen ostavani.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Hassua tässä on että yllä mainitut pitkälti ovat samaa hintaluokkaa kun lähdetään tuonne 40-50t€ tienoolle, itse tiedän vanhan naapurin joka laittoi uuteen avensikseen tuon rahan ja sitten päivitteli mulle jolla saman hintaluokan bemari ettei hänen Tojonsa ole mikään ajajan auto mutta mutta... En tässä hintaluokassa käsitä Toyotaa.
Ja arvostan merkkiä korkealla tietyissä tapauksissa, käytettynä kansanautona voi olla hyvä vaihtoehto, varsinkin pienenä ja kevyenä jolloin pienet vaparikoneet on perusteltuja.

Toinen tapaus on sitten malliston toinen pää eli Land Cruiser/Hilux, automaailman idioottivarmimmat autot kun on maastoa edessä tai työhommia.

Ehkä vielä kolmas, ovat tehdeet hybridejä 20v, vaikka ei ole plugareita niin jotain on tehty oikein ja tiedetään miten homma toimii. Sellaista haluavalle varma ja helppo valinta.
Tuossa naapurisi tapauksessa hän on todennäköisesti nimenomaan halunnut Avensiksen, sillä ainakin viimeisimmän version hinnassa ei yli 40t päässyt oikein muuten kuin valitsemalla malliston yläpäästä ja sitten ruksimalla vielä lisävarusteita.
Muuten en minäkään ymmärrä tuollaisen summan laittamista Avensikseen, vaikka ainakin viimeiset mallit olivat yllättävän asiallisia.

Ajoin siis helmikuuhun asti vuoden 2016 diesel-Avensiksella, ja 17 tuuman kesärenkailla tuo oli kohtuullisen hyvä ajaa, mutta talvirenkailla hävisi sitten kaikki tuntuma.
Tuo vaihtui selkeästi pienempään erimerkkiseen hybridiin, kun Avensiksen kokoinen farmari oli turhan iso omiin tarpeisiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Onko kenelläkään kokemuksia BMW 330e mallista? Onko nuo heidän ensimmäiset hybridit mitenkä laadukkaita? Käytettyä harkitsen ostavani.
Myin renkaat tyypille, joka oli tuollaista ajanut muutaman kuukauden. Sanoi sen olevan paras bemarinsa sitten 2013 Z4:n, eli hemmetin hyvä ajettava. Sisustan laadusta ja sähkömoottorin toimintasäteestä kysyin ja vastaus ensimmäiseen oli ympäripyöreä (se nyt on ihan fakta, ettei nykybemareiden sisustan laatu ole ihan samaa kuin mersuaudivolvo-akselilla ja kunnollisista materiaaleista joutuu maksamaan enemmän) ja jälkimmäiseen "melkein 40km". Itse miettisin c-mersun ja kuusikymppisen volvon koeajamista myös. Ehkä A4:nkin.
 
Kuten Bat Helvetistä, olen poissa kun aurinko taas saa

He jotka eivät asioista ymmärrä, voisivat luulla, että kyse on jääkiekosta. Heille vain hymyilen...

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
BMW hybridit kiinnostaa periaatteessa itseänikin. Mutta onko nämä premiumit vielä lähelläkään premiumia hybridijärjestelmien osalta?
Yksittäinen tapaus mutta männä talvena yks naapuri kirosi moneen otteeseen 530e bemarinsa sähköpistoketta, oli jumissa autossa eikä suostunut irtoamaan.
Tälläiset pikkujutut on just näitä ärsyttävimpiä, ja ei bemarilla niin paljoa vielä kehitystyötä ole takana hybrideissä.

En silti lähtisi Tojoa ostamaan, vaikka veikkaan että ne perushybridit on pommivarmoja jopa useamman vuoden käytettyinä.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
sillä ainakin viimeisimmän version hinnassa ei yli 40t päässyt oikein muuten kuin valitsemalla malliston yläpäästä ja
Nimenomaan oli valkoiset nahkajakkarat jne. Auriksesta päivittivät kun perhettä tuli.
Hieno mies kaikin puolin, ja makuasioitahan nää autojutut.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
En silti lähtisi Tojoa ostamaan, vaikka veikkaan että ne perushybridit on pommivarmoja jopa useamman vuoden käytettyinä.
Se Corolla hybrid, jossa on (muistaakseni) 2.0-litrainen moottori on siinä mielessä aika houkutteleva, että se kiihtyy sataseen 8 sekunnissa. Ei toki varmasti ole mikään mutkateiden mestarin valinta (itse en kuuna päivänä pystyisi omistamaan, heh), mutta eipä tuolla jalkoihin jää.
 
Kuten Bat Helvetistä, olen poissa kun aurinko taas saa

He jotka eivät asioista ymmärrä, voisivat luulla, että kyse on jääkiekosta. Heille vain hymyilen...
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy