Heh, erityisemmin ei kukaan ole tässä viime päivien autokeskustelussa nostanut VAG:n merkkejä muita korkeammalle, mutta hirveän itkukohtauksen kyllä saa aikaiseksi, että sellaisella uskaltaa myöntää ajavansa. Sitten samaan syssyyn huudetaan, että samanlaisia ne on kaikki. Eli onko ne nyt paskempia vai max. yhtä hyviä kuin muutkin merkit?
Oma Skeidani maksoi vanhan korimallin poistona liki parhaimmilla varusteilla rapiat 30k€, olisiko ollut 32 ellen väärin muista. Erinomaiset tilat, hyvä varustelu, edullinen ajaa (kaasu), ok ajettava ja paikkakunnalla on erinomainen huoltoliike. Lisäksi edelliset kaksi VAGia (hih hih, just add N) ovat toimineet hyvin, joten enpä tiedä, miksi olisin jättänyt hommaamatta uutta samasta leiristä.
Brändi VAG:n tuotteilla on kieltämättä vahva ja mullakin kyse on pääosin siitä, ei ole vaikea myöntää. Sen verran toki taustaa eri kansanautoista on, että 2000-2006 työskentelin autovuokraamossa, ja kyllä Megane, Almera ja Focus oli erotettavissa selkeästi ajotuntumaltaan ainakin tuolloin. Megane oli ok, mutta kytkin vitutti joka kerta, Almera oli kuin pullataikinaa olisi vaivannut, Focuksesta en moitittavaa löytänyt - tarkka ja tunnokas ajokokemus. Noita ajelin siis päivittäin ja tietysti mielikuvat vahvistuivat tiepalvelun hälytyksiin sijaisautoja viedessä. Isommassa keskiluokassa Octavia, Mondeo ja Primera olivat vakkareita. Edellinen siis ei perusteluna nykytilanteen, vaan kuriositeettina, että on uusissa perusautoissakin nyanssieronsa, vaikka toki tilanne on varmasti tuosta muuttunut 15 vuodessa.
Mutta juu, koirat haukkuu ja karavaani kulkee - Octavia on tilava, hyvin varusteltu ja toimiva peli hintaansa, enkä toisaalta ymmärrä, miksi sitä välttelisin ja hommaisin kahden lapseni, vaimoni ja koirani kuljetusta varten omakotitaloni pihaan jonkun "ajajan auton" mulkkuni mittariksi. Sitä paitsi se on tsekkiläinen brändi ja tykkään Tsekistä pl. jääkiekko joten tuen sitä ja saksalaisia brändejä mieluusti. Seat on vähän sellainen kipupiste, koska vaikka se kuuluu VAG-konserniin mutta brändi on espanjalainen. En pidä Espanjasta jalkapallossa ja espanja on kielenäkin omituista huutamista, joten Seat kärsii tästä. No, espanjalainen ruoka on saksalaista parempaa, mutta saksalainen olut kera Tsekin taas voitta juomat, joten kyllä minä saan hylkiä ainakin ykkösautovalinnassani Seatia, eikö? Kakkosautoksi esim. Ibiza on erinomainen valinta myös meidän keski-eurooppaorientoituneessa perheessämme.
Kyllä. Haluaisitteko lukea lisää perheemme autovalintaan vaikuttavista tekijöistä? Pitäisikö minun ottaa vielä yksi olut tähän ruoan päälle?