V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Remonttilainana taitaa kyllä onnistua ja siihen viittasin itsekin, siitä en ole varma että jos puhut avoimesta autolainasta joka on asunnosta täysin irrallinen hankinta niin ovatko antamassa automaattisesti asuntolainan korolla.
No niin meille luvattiin, mutta toisaalta siitä on se jonkin verran yli puolitoista vuotta. Auton vaihto ei tosiaan ole ihan maailman ajankohtaisin juttu, kenties vuoden päästä kesällä vasta, joten asia pitää katsoa silloin uudemman kerran.
 
Kuten Bat Helvetistä, olen poissa kun aurinko taas saa

He jotka eivät asioista ymmärrä, voisivat luulla, että kyse on jääkiekosta. Heille vain hymyilen...

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
Mä varmaan maksaisin enkä jaksaisi edes lähteä taisteluun myyjän kanssa. Perusteluna jo mainittu: auto on todennäköisesti paremmassa kunnossa tuon rempan jälkeen kuin ostohetkellä. Ja kun se hihnanvaihto olisi ollut joka tapauksessa edessä, se ikäänkuin kuittaisi tuon omavastuun. Noilla kilsoilla on mun mielestä jo hiukan naivia odottaa saavansa täysin huoltovapaan auton seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Okei, huonoa tuuria, mutta en oikein usko, että se on kauppiaan syytä.

PS. Minusta hihna on kulutustavaraa eikä myyjän virhevastuu oikein koske enää lähes vaihtokunnossa (ne kilsat) olevaa osaa.
Tuohon jälkikirjoitukseen sen verran, että nuo hihnat täytyy kestää minimissään ilmoitetun kilsamäärän/ajan. Nuo kuuluvat ehdottomasti virhevastuun piikkiin, esimerkin moottorinvaihdon korjauslasku kuuluisi mielestäsi ostajalle??
Jos autoa on huolto-ohjelman mukaan huollettu, älkää nyt hyvät ihmiset hyväksykö huonoa laatua/valmistusvirheitä. Auto on yleisesti se kallein ylläpidettävä perheessä jo muutoinkin, toisilla toki vaimo taistelee tittelistä.
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK
@Jehovan Syyttäjä Miten homma eteni autoliikkeen kanssa?
Eipä tullut hinnassa käytännössä ollenkaan vastaan, se 50/50 jakokin oli todellisuudessa korjauslistaa katsellessa n.70/30 minun maksettavaksi ja lähes puolen tunnin vänkäämisen jälkeen antoi 200€ periksi ja siihenkin totesi että olisi minun osuus pitänyt olla 2500€ kun hänen mielestään kuulemman tinkaan. Sillä logiikalla olisin hyvillä mielin kuulemma suostunut tuohon aikaisemmin mainitsemaani 795 euroon... Ei ollut toimarille mitään merkitystä sillä että hihna hajosi 2-vuotta ja 55tkm ennen aikojaan ja että minun töiden kautta aiheutuneet taloudelliset haitat on lähellä tuota summa joka tuolle persreijälle piti vielä maksaa. En ajatellutkaan että ilman mitään maksettavaa selviäisin, vaan lähinnä kohtuullistamista ja vastaan tuloa tässä asiassa.

Muutenkin oli varsin erikoinen persoona, sanoi jo heti alkuun että voi esitellä kuluttajaviraston lomakkeita millä tuon voin riitauttaa ja perään totesi että oli päätös mikä tahaan niin hänen ei tarvitse sitä kuitenkaan maksaa, eikä myöskään aio. Ihmeen pienistä summista nuo liikkeet on valmiit maineensa pilaamaan.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Jos autoa on huolto-ohjelman mukaan huollettu, älkää nyt hyvät ihmiset hyväksykö huonoa laatua/valmistusvirheitä.
Eihän kukaan varmasti hyväksykään, ongelmana on se että jopa kuluttaja-asiamies on tässä asiassa sitä mieltä että myös hyvät ihmiset ovat mukana kustannuksissa. Toki liikkeen pitää kustantaa osat mutta kyllä asiakkaalle jää silti isot työkulut.
 
Doing your best?
Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the Prom queen!
-Sean Connery

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Muutenkin oli varsin erikoinen persoona, sanoi jo heti alkuun että voi esitellä kuluttajaviraston lomakkeita millä tuon voin riitauttaa ja perään totesi että oli päätös mikä tahaan niin hänen ei tarvitse sitä kuitenkaan maksaa, eikä myöskään aio. Ihmeen pienistä summista nuo liikkeet on valmiit maineensa pilaamaan.
Tuollaisen palvelun jälkeen pitäisin kyllä ehdottomasti huolta siitä että ko. puljun nimi ja taso leviävät mahdollisimman laajalle. Käsittämätöntä touhua.

Omat kokemukset ovat ainakin toistaiseksi olleet lähes aina positiivisia. Esim. ostin nyt helmikuussa 59 tkm ajetun auton jossa oli seuraavan huollon ajankohta 61500 km:n kohdalla, ja myyjäliike tarjoutui kustantamaan tuon huollon pyytämättä.
Edellisen autokaupan yhteydessä huomasin n. viikko kauppojen jälkeen että auton vakiovarusteisiin kuuluva tavaratilan ja matkustamon välinen turvaverkko puuttui. Soitin myyjäliikkeeseen ja kysyin onko se mahdollisesti jäänyt heille, kun esim. auton kattotelineet eivät hallissa olleet auton sisällä vaan haettiin jostain muualta. Ei kuulemma ollut, ja pyysivät sitten hakemaan ko. turvaverkon maahantuojalta heidän laskuunsa.

Molemmissa tapauksissa kyse toki pienistä summista ja ison ketjun autoliikkeistä, mutta silti hienosti hoidettu. Nuorempana Herttoniemen autojobbareiden kanssa asioidessa on ollut sitten muunkinlaisia kokemuksia, esim. haluamaani autoa ei ole annettu koeajaa lainkaan. Silloin kävelin samalla tontilla sijaitsevaan viereiseen liikkeeseen ja tein kaupat siellä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eipä tullut hinnassa käytännössä ollenkaan vastaan, se 50/50 jakokin oli todellisuudessa korjauslistaa katsellessa n.70/30 minun maksettavaksi ja lähes puolen tunnin vänkäämisen jälkeen antoi 200€ periksi ja siihenkin totesi että olisi minun osuus pitänyt olla 2500€ kun hänen mielestään kuulemman tinkaan. Sillä logiikalla olisin hyvillä mielin kuulemma suostunut tuohon aikaisemmin mainitsemaani 795 euroon... Ei ollut toimarille mitään merkitystä sillä että hihna hajosi 2-vuotta ja 55tkm ennen aikojaan ja että minun töiden kautta aiheutuneet taloudelliset haitat on lähellä tuota summa joka tuolle persreijälle piti vielä maksaa. En ajatellutkaan että ilman mitään maksettavaa selviäisin, vaan lähinnä kohtuullistamista ja vastaan tuloa tässä asiassa.

Muutenkin oli varsin erikoinen persoona, sanoi jo heti alkuun että voi esitellä kuluttajaviraston lomakkeita millä tuon voin riitauttaa ja perään totesi että oli päätös mikä tahaan niin hänen ei tarvitse sitä kuitenkaan maksaa, eikä myöskään aio. Ihmeen pienistä summista nuo liikkeet on valmiit maineensa pilaamaan.
Mielenkiintoinen persoona. Mulkkuhan se on. Vaikka olisikin oikeassa omasta mielestään niin ei asiakasta käsitellä tuolla tavalla.

Mutta lopputulos kuulostaa vähintäänkin kohtuulliselta, oliko se nyt 595€ ja isompikin remontti tehtiin moottoriin. Tuo summa menee joillain merkeillä merkkihuollossa joka vuosi.

Täytyy muistaa se vaikka kuinka ollaan omasta mielestä ottavana osapuolena niin tuon huollon jälkeen auto on paremmassa kunnossa kuin myyntihetkellä, eikö. Siihen viitataan näillä Kuluttajaneuvonnan esimerkeilläkin ja liikkeiden goodwilleillä, harvoin niitä saa 100% liikkeen piikkiin ja ei mielestäni kuulukkaan 100% sinne jos auto huolletaan uusilla osilla parempaan kuntoon kuin myyntihetkellä.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, NHL (Flyers)
Miten niin? Minkä maineen tämä liike nyt on menettänyt? Vain sinä tiedät ja vannot ettet enää jalallasi heidän tarhaansa astu. Liikkeen yleinen maine on yhä sama kuin sinä hetkenä kun heidän etuovestaan sisään into piukeana astuit.
Tuskin vain @Jehovan Syyttäjä "tietää". Ihmiset kertovat huonoista kokemuksista herkästi eteenpäin ja täälläkin asiasta on kerrottu ja varmasti myös lähipiirissä. Jos vaikka oma kaverini kertoisi huonosta kohtalosta jossain liikkeessä, niin todennäköisesti jättäisin siellä asioimatta. Ja jos joskus jonkun toisen kanssa olisi ko. liikkeestä kyse, niin todennäköisesti kertoisin kuulemani tarinan kohtelusta eteenpäin. Maineen menettäminen on yllättävän helppoa ja pirun vaikea korjata. Aina jaksaa hämmästyä miten isoja riskejä sen suhteen ollaan ottamassa ihan mitättömistä asioista. Esimerkiksi paikkakunnallani on eräs suutari, jonka palveluita en ole koskaan käyttänyt, enkä käytä, koska maine on kiirinyt edelle.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Eihän kukaan varmasti hyväksykään, ongelmana on se että jopa kuluttaja-asiamies on tässä asiassa sitä mieltä että myös hyvät ihmiset ovat mukana kustannuksissa. Toki liikkeen pitää kustantaa osat mutta kyllä asiakkaalle jää silti isot työkulut.
Näinhän se on. Moni ei vaan tule ajatelleeksi, että myös asiakkaalla on aika iso mahdollisuus vaikuttaa asiaan. Toisilla merkeillä on kahden vuoden tehdastakuu, toisilla kolmen, osalla viiden jne. Kuluttajalla on käytettyjen autojen kaupassa aina mahdollista valita vähän käytetty auto, jossa on vielä takuuta jäljellä. Lisäksi on mahdollista ostaa hyvin monesta paikasta lisätakuu. Itse en ikinä osta käytettyä autoa, joka ei ole enää tehdastakuun alainen. Paitsi jos mennään niin halpoihin autoihin, että riski ei enää ole iso.

Tietenkin brändiajattelulla käytetyn auton ostavat ovat myös valmiimpia maksamaan autonkorjauksesta. Heille se ei ole usein edes rahakysymys.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tässä tuo aiemmin puhuttu 0% korkotarjous myös vaihtoautoihin. En siis ole Metroautossa töissä enkä mitään, mut melko kova tarjous:
 
Doing your best?
Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the Prom queen!
-Sean Connery

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä tuo aiemmin puhuttu 0% korkotarjous myös vaihtoautoihin. En siis ole Metroautossa töissä enkä mitään, mut melko kova tarjous:
Ei ole aidosti 0%, koska "0% + kulut". En löytänyt mistään tietoa noista kuluista, mikä laittaa ainakin itselläni pienet hälytyskellot soimaan. Voi toki olla, ettei vain näy mobiilisivustolla.
 

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
Ei ole aidosti 0%, koska "0% + kulut". En löytänyt mistään tietoa noista kuluista, mikä laittaa ainakin itselläni pienet hälytyskellot soimaan. Voi toki olla, ettei vain näy mobiilisivustolla.
Perustamismaksu 250€ ja 12€/kk käsittelykulut. Tuleehan tuosta joku korko, muttei pankeilta tuolla korolla rahaa saa. Siitä kai alunperin keskusteltiin.
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perustamismaksu 250€ ja 12€/kk käsittelykulut. Tuleehan tuosta joku korko, muttei pankeilta tuolla korolla rahaa saa. Siitä kai alunperin keskusteltiin.
Joo, ei tuo kovin paha ole.

Harmi vain, ettei valikoimassa ollut oikeastaan mitään kiinnostavaa. Ehkä tuo 740Le lähimpänä, mutta sekin vähän turhan kallis tämänhetkiseen tarpeeseen.

Nyt on kyllä ostajan markkinat autokaupoilla ja tinkivaraa saattaa olla yllättävän paljon. Pitäisi ehkä käydä kokeilemassa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Perustamismaksu 250€ ja 12€/kk käsittelykulut. Tuleehan tuosta joku korko, muttei pankeilta tuolla korolla rahaa saa. Siitä kai alunperin keskusteltiin.
10000e laina, lyhennys 2500/v (mutkat suoriksi eli lyhennys vain kerran vuodessa)

Kulut ilman korkoja
1.v 250+144=394e (4%)
2.v 144e (2%) (7500e)
3.v 144e (3%) (5000e)
4.v 144e (6%) (2500e)

Kulut 826e eli 8,3% alkupääomasta. Onhan siinä "joku" korko.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Rahoituksen korkokuluissa kai pitäisi käyttää määritelmää todellinen vuosikorko. Tai jotain tuommoista. Ei tuo yli 8 % mikään vuosikorko ole. Eikä se oikeasti ole nollakaan, sillä tuo 12 euron kk-maksu on aika kova.
 
Kielipoliisi - prkl... päivämäärään kuuluu piste molempien numeroiden perään!

T1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolme kovaa
10000e laina, lyhennys 2500/v (mutkat suoriksi eli lyhennys vain kerran vuodessa)

Kulut ilman korkoja
1.v 250+144=394e (4%)
2.v 144e (2%) (7500e)
3.v 144e (3%) (5000e)
4.v 144e (6%) (2500e)

Kulut 826e eli 8,3% alkupääomasta. Onhan siinä "joku" korko.
Joo, noita voi laskeskella monella tavalla, tapa tuokin.
Tuollaista rahoitusmallia kun ei tuolla nyt ollut tarjolla, niin melko hedelmätön esimerkki.
Edelleen, kokeile hakea suoraan pankista AUTOLAINAA ja kerro sitten kumpi on edullisempaa.

E. Vaimon autossa, 2018 syksyllä hommatussa, tuo korko on oikeasti nolla. Ei kuluja, kk-maksuja yms. Toki oli uusi kyseessä.
 
Vasemmistolaisessa maailmankuvassa vasemmistolainen veskari päästäisihelpon vedon keskialueelta sisään ja alkaisi argumentoimaan ettei termi "maalivahti" tarkoita että hänen tulisi estää vastustajan maaliteko eikä tätentehtymaali ollut hänen vikansa, vaikka edellisellä erätauolla kehui miten hienosti torjui vetoja.
@SergeiK

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Rahoituksen korkokuluissa kai pitäisi käyttää määritelmää todellinen vuosikorko. Tai jotain tuommoista. Ei tuo yli 8 % mikään vuosikorko ole. Eikä se oikeasti ole nollakaan, sillä tuo 12 euron kk-maksu on aika kova.
Joo, aika omituinen laskutapa tuossa. Oman autoni rahoitus on 0,9% korolla, muuten sama kuin tuossa tarjouksessa eli käsittelymaksut 12 eur/kk ja perustamiskustannukset 249 eur. Osamaksusopimuksen mukaan todellinen vuosikorko on 2,75%.
Nuo kuukausittaiset käsittelymaksut ovat kyllä käsittämättömät, aika hyvä korvaus e-laskun lähettämisestä.
 
Mitenkäs tämä ns kansanautojuttu?
Eikös joskus ollut tilastoa, että keskiverto suomalainen ajaa sellaisella 3000e+ autolla.
Mikähän merkki ja malli voisi olla tuossa hintaluokassa, käyttäjälleen edullisemmasta päästä? Käyttä ja ylläpitää. Oletetaan että käyttäjä haluaa ajaa sellaista peruskoko sedan mallista autoa, johon tulee sellainen 20000km vuodessa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy
Veikkaisin, ettei kovin kaukana ole joku Toyota Avensis/Corolla tai Volkkari vastaavassa kokoluokassa (Passat/Golf). Toyotaa ei ainakaan saa hajalle, eikä liene muutenkaan käyttökuluiltaan kalleimmasta päästä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitenkäs tämä ns kansanautojuttu?
Eikös joskus ollut tilastoa, että keskiverto suomalainen ajaa sellaisella 3000e+ autolla.
Mikähän merkki ja malli voisi olla tuossa hintaluokassa, käyttäjälleen edullisemmasta päästä? Käyttä ja ylläpitää. Oletetaan että käyttäjä haluaa ajaa sellaista peruskoko sedan mallista autoa, johon tulee sellainen 20000km vuodessa.
Kaikkien Suomen autojen mediaaniarvo on se, mutta suomalainen ostaa kuitenkin keskimäärin luokkaa 12000 eurolla auton. Se on paljon relevantimpi lukuarvo, kun mietitään mitä myydään ja missä.
 
JOE E. TATA! \o/
Paha hintaluokka. Takuu ei enää voimassa, ja itse ei juurikaan pysty korjaamaan.
Paitsi jos pieni auto kelpaa.

Eikä sellaisiin melkein uusiin isompiinkaan heti takuuajan jälkeen normaalisti mitään fataalia tule, kunhan tietyt saksalaismerkit ja -mallit osaa välttää. Hinta on kuitenkin mukavasti jo laskenut (tosin jos nykytyyliin ajattelee autoilukuluja vain kuukausierinä, ei tällä ole merkitystä).
 
My women were bespoke, just like my suits. Double breasted. Always.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Perustamismaksu 250€ ja 12€/kk käsittelykulut.
Tässä kun on muutaman auton euroaikana ostanut niin jännästi kk käsittelykulut tuplaantunut. Oli 2000-luvun alussa noin 6€ /kk ja nyt tarjotaan järjestäen +10€ /kk. Mainoskikkahan tuo pääasiassa on.
Mutta on nykyään todelliset vuosikorot siltikin halvempia kuin 10-20 vuotta sitten. Nyt on koko ajan tarjolla alle 5% todellisia korkoja ja puhutaan omasta mielestäni hyvinkin kohtuullisista summista jos rahoituksella pääsee käsiksi tuoreempaan automalliin joka muun muassa kuluttaa vähemmän.
Kun vielä tinkii sen tonnin pari siitä autosta myyntihetkellä niin saa hyvän mielen, ikään kuin korot tuli kuitattua siinä.
 
”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, NHL (Flyers)
Eilen joku munapää oli onnistunut raapaisemaan autoni kylkeen pari senttiä pitkän "peltiin" saakka ulottuvan jäljen. Auto oli tien vieressä parkissa ja varmaan vastaantulevaa autoa väistettyä ja otettu osumaa. Ihmettelen tosin, miten vain tuo yksi jälki, mutta samapa tuo. Mietin nyt, että teen siitä vahinkoilmoituksen ja mietin sitten käytänkö vakuutusta vai maksanko omista (vrt. bonusten tippuminen + omavastuu). Vai voiko ilmoituksen tehdä vakuutusyhtiöön ja jättää sen hyödyntämättä?
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Vai voiko ilmoituksen tehdä vakuutusyhtiöön ja jättää sen hyödyntämättä?
En ole asiantuntija tällä osa-alueella, mutta jos mahdollista niin itse kävisin heti kysymässä jostain pajalta arvion korjauskustannuksista ja sen perusteella sitten päätös että meneekö kokonaan omasta pussista vai vakuutuksesta. Toki jos ei heti pääse pajalla pyörähtämään niin soittaisin vakuutusyhtiöön ja kyselisin asian suhteen neuvoja, tällöin ainakin jää jälki että olet asiasta ottanut heti yhteyttä vahingon havaittuasi.

Ihan hatusta jos heitän, niin kustannus noussee sen verran korkealle että kannattaa ottaa vakuutuksesta. Itse kerran korjautin vähän vastaavaa jälken puskurissa ja hinta olisi ollut yli 900e joten laitoin vakuutukseen. Mutta tapauskohtaisiahan nämä toki on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy