Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 416
  • 19 022

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
OK, eli tietolähde oli vanhentunut tai koski muuta Tesla-mallistoa. Jo 100 000 euron satsauksella siis saa vetokykyisen sähköauton, jee!. Entäs jatkokysymys: kun tuo X sitten vetää sitä 2200kg painoista vankkuria niin mikä on ajosäde (kilometreissä tai prosenttina normisuorituksesta) erikseen Jyväskylän mäkiseen maastoon 80 km nopeudella ja sama 20 asteen pakkasella (virranluovutus, akun lämmitys ja sisätilalämmitys huomioituina)?
Tuskin kukaan on testannut juuri noissa lämpötiloissa ja tuollaisella vaunulla, mutta 1700 kg:n vaunulla kesäkelillä toimintasäde oli n. 200 km. Vastauksen löytäminen Googlella kesti alle minuutin:
Thomas Bensmann: Towing a caravan with a Tesla Model X
(linkki vie Bensmannin blogiin tms.)
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sillä frekvenssillä kun suomalainen perinteisesti autoa vaihtaa saattaa se sähköauton tekniikkakin "hieman" kehittyä. Arvelisin myös, että niiden 800000 peräkärryn käyttöfrekvenssi on melko matala. Tuskin on kovin merkittävä ongelma.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Peräkärryyn tai asuntovaunuunhan voisi laittaa lisäakut, joilla toimintamatkaa päinvastoin saisi pidemmäksi.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuskin kukaan on testannut juuri noissa lämpötiloissa ja tuollaisella vaunulla, mutta 1700 kg:n vaunulla kesäkelillä toimintasäde oli n. 200 km. Vastauksen löytäminen Googlella kesti alle minuutin:
Thomas Bensmann: Towing a caravan with a Tesla Model X
(linkki vie Bensmannin blogiin tms.)

Tack. Bensmanin kiertue Pohjoismaissa kesäolosuhteissa vei raskailla osuuksilla (ainakin Norjassa mikä sopii referenssiksi meidänkin vaaraisiin maastoihin) 500wh/km ja hänen kommenttinsa että 180km oli maksimi mitä uskalsi mitoittaa vieraaseen kaupunkiin (jätti teoriassa 20km sohlailuvaraa), eikä akkua suositella ihan tyhjäksi ajettavaksikaan. Superlataukselle tunnin tauko 150 km:n välein? Eipä innosta matkailuun. Eikä tässä ollut vielä mitään rekisteröityä talvikäyttöä.
Puhtaasti (eteläeurooppalaiseen) kaupunkilaiseen elämäntapaan tämä on tarkoitettu. Latauspisteet kivihiilisähköllä kotona, työpaikalla ja superlataus lähistöllä, ei mökkeilyä, ei veneilyä, ylipäätään mitään junttia. Kaikki satunnaiset ylimenevät tarpeet ja tavarankuskaukset tilataan palveluna; toinen auto vuokrataan lomakohteessa Levillä. Odotellaanpa vielä yksi kuluttajasukupolvi.

(Mielelläni siis hankkisin sähköauton em. vaatimuksilla ydinsähköä joka kerta ladaten joten mitään periaatteellista vastustusta ei ole; toki hinnasta tulee edelleen jonkinlainen kynnys). Ja edelleen mietityttää sekin miten valtio lopulta muuttaa verotusta kun näistä tulee valtavirtaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Nyt jos on pinkka kunnossa ja viherhammasta kolottaa, niin tässä oiva mahdollisuus pelastaa maailma ja samalla sijoittaa suomalaiseen osaamiseen. Pennasen lompakko ja Pennanen kiittää jo etukäteen avokätisestä panostuksestasi.

Linkki Länsi-Uusimaa verkkolehden juttuun suomalaisesta Toroidion sähköautosta - joka ei siis ole mikään uusi uutinen. Vain rahoitus puuttuu siis. Muuten kaikki on autotallissa ihan omin karvaisin käsin tehdylle autolle kaikki valmiina. Mikäli Pennasta on uskominen. Ei muuten tuota Toroidionia katsellessa ihan heti tulisi mieleen, että Pennanen on automuotoilija ammatiltaan. Minusta ei oikeastaan minkään näköinen laitos - se auto siis. Ei Pennanen. Tosin en varmasti osaisi itse paremman näköistä modernia sähkömobiilia piirtää ruutupaperille.

Toroidionilla olisi kaikki valmiina tuotantoon – uusia tuotteita pidetään vielä piilossa
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vain rahoitus puuttuu siis. Muuten kaikki on autotallissa ihan omin karvaisin käsin tehdylle autolle kaikki valmiina. Mikäli Pennasta on uskominen.

Ihan samassa vaiheessa siis kuin aiempinakin vuosina. Eikä yhtään testiajoavideoakaan vieläkään jaossa. Kilpailijat ehtivät jo ohi (Nio EP9 ja Rimac).
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ihan samassa vaiheessa siis kuin aiempinakin vuosina. Eikä yhtään testiajoavideoakaan vieläkään jaossa. Kilpailijat ehtivät jo ohi (Nio EP9 ja Rimac).

No tuota yritin tuossa viestissäni rivien välistä vähän indikoida humoristisella tyylillä - ei tainnut onnistua? Cashmobneyta vaillahan Pennanen on. Takeita millekään lienee kuitenkin vähän heikonlaisesti?

Rimacin Concept One on muuten melkoisen kiukkuinen laitos. Kroatiasta. Tottakai. Mistäs muualta näitä muka tulisi?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No tuota yritin tuossa viestissäni rivien välistä vähän indikoida humoristisella tyylillä - ei tainnut onnistua? Cashmobneyta vaillahan Pennanen on. Takeita millekään lienee kuitenkin vähän heikonlaisesti?

Juu, ymmärsin kyllä ironian. Ilmeisesti henkilökemioissa on hieman liikaa reaktioherkkiä aineita siellä missä tämä herra Pennanen liikkuu.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Superlataukselle tunnin tauko 150 km:n välein? Eipä innosta matkailuun.

Tämäkin edellyttää superchargeria, jotta tunnilla selviää. Sen lisäksi muuttuvat maksulliseksi tulevissa Tesloissa.

Oltiin viime viikonloppuna ostoskeskuksessa shoppailemassa ja meidän auton vieressä oli norjalainen model x latautumassa. Meidän reissu kesti parisen tuntia ja autolle tultaessa x oli edelleen latautumassa. Oli siinä vaiheessa suunnilleen puolessa välissä latinkia ( oli varmaan tullut sinne ihan tyhjänä), joten varmaan saivat olla vielä toiset pari tuntia, jotta auto oli täynnä. Virran latauspiste taitaa tuolla olla.
 
Viimeksi muokattu:

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tämä sähköautojen vetokyvyttömyys - tai kärryä vetäessä lyhyt toimintasäde oikeammin - onkin hieno uutinen. Tämähän ratkaisee karavaanariurpoilun - pitää vaan kärsivällisesti odottaa, niin ko. ongelma poistuu. Tosin sivutuotteena poistuu sitten muukin kärryjen vetäminen.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sillä frekvenssillä kun suomalainen perinteisesti autoa vaihtaa saattaa se sähköauton tekniikkakin "hieman" kehittyä. Arvelisin myös, että niiden 800000 peräkärryn käyttöfrekvenssi on melko matala. Tuskin on kovin merkittävä ongelma.
Peräkärryjä, asuntovaunuja ja venetrailereita yms. on melkein miljoona, ja ongelmia tulee heti ensimmäisellä kerralla, kun sitä ei pysty tarvittaessa vetämään. Liikennekäytössä on reilut 2,5 miljoonaa henkilöautoa, joten melkein 40%:lla on jonkinlainen perävaunu käytössään. Ei se ihan pieni ongelma ole, että joka kerta pitää keksiä vaihtoehtoinen kuljetustapa.
 

teppana

Jäsen
Peräkärryjä, asuntovaunuja ja venetrailereita yms. on melkein miljoona, ja ongelmia tulee heti ensimmäisellä kerralla, kun sitä ei pysty tarvittaessa vetämään. Liikennekäytössä on reilut 2,5 miljoonaa henkilöautoa, joten melkein 40%:lla on jonkinlainen perävaunu käytössään. Ei se ihan pieni ongelma ole, että joka kerta pitää keksiä vaihtoehtoinen kuljetustapa.

Nyt on kyllä aika kovaa tulkintaa tilastoista.
 

teppana

Jäsen
Tässä jokunen viikko sitten otin Oulussa taksin ja oli kuulemma sillä hetkellä Oulun ainut kaasu-hybridi taksi. Kovasti kuljettaja kehui, että tulevaisuus on kaasussa eikä sähkössä.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ai parempi kuin loppupäätelmä, että 40% autoista vetää peräkärryä aina välillä? Joo, kyllä minulla on.
No valaise nyt sillä tiedollasi. Kun itse katselen asuntoaluettani, suurinpiirtein joka toisessa pihassa on jonkinasteinen perävaunu. Kärryillä vedetään halkoja, sohvia, kodinkoneita, muuttokuormia, rakennustarvikkeita. Asuntovaunuja on joissakin pihoissa. Jos jollakin ei ole kärryä, sitä lainataan naapurilta tai kauppaliikkeistä.

Edit. Uutinen maaliskuulta (linkki Iltalehteen): Arvaatko mikä on Suomen halutuin vaihtoauto - entä tärkein lisävaruste?

Tiedätkö mikä on Suomen suosituin vaihtoauto - entä tärkein lisävaruste?

"Vetokoukun haluaa 43 prosenttia suomalaisista"
"Ruotsissa vetokoukku on peräti kakkossuosikki, ohittaen turvatyynyt."

Mutta ilmeisesti tämä on ihan marginaalikysymys, vetokoukku halutaan mutta sillä ei tehdä yhtään mitään.
 
Viimeksi muokattu:

teppana

Jäsen
No valaise nyt sitä tietoasi. Kun itse katselen asuntoaluettani, suurinpiirtein joka toisessa pihassa on jonkinasteinen perävaunu. Kärryillä vedetään halkoja, sohvia, kodinkoneita, muuttokuormia, rakennustarvikkeita. Asuntovaunuja on joissakin pihoissa. Jos jollakin ei ole kärryä, sitä lainataan naapurilta tai kauppaliikkeistä.

Suomessa on myös 3,2 miljoonaa saunaa (luku on arvio johon kuuluu myös "laittomat" saunat). Suomessa on 5,5 miljoonaa asukasta. Tästä voimme siis päätellä että yli 58% suomalaisista (vauvasta vaariin) omistaa oman saunan. Kuulostaa melkein yhtä hurjalta lukemalta kuin väite, että 40% autoista vetää peräkärryä/asuntovaunua/traileria.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Suomessa on myös 3,2 miljoonaa saunaa (luku on arvio johon kuuluu myös "laittomat" saunat). Suomessa on 5,5 miljoonaa asukasta. Tästä voimme siis päätellä että yli 58% suomalaisista (vauvasta vaariin) omistaa oman saunan. Kuulostaa melkein yhtä hurjalta lukemalta kuin väite, että 40% autoista vetää peräkärryä/asuntovaunua/traileria.
En sanonut, että 40% autoista vetää peräkärryä, vaan että keskimäärin 40%:lla autoilijoista on perävaunu käytössään. Sitä siis tarvitaan toisinaan, ei tarkoita että lähes joka toisella autolla olisi jokapäiväisessä ajossa perävaunu perässä. Editoin myös tuohon aikaisempaan viestiini uutisen maaliskuulta, 43% vaihtoauton ostajista haluaa autoonsa vetokoukun. Se on aika lähelle tuota keskimääräistä tilastoa vaunumääristä.

Vertaa sitä saunamäärää vaikka rakennuskantaan ihmisten sijasta, niin puhutaan edes suurinpiirtein samantyyppisestä tilastosta.
 

teppana

Jäsen
En sanonut, että 40% autoista vetää peräkärryä, vaan että keskimäärin 40%:lla autoilijoista on perävaunu käytössään. Sitä siis tarvitaan toisinaan, ei tarkoita että lähes joka toisella autolla olisi jokapäiväisessä ajossa perävaunu perässä. Editoin myös tuohon aikaisempaan viestiini uutisen maaliskuulta, 43% vaihtoauton ostajista haluaa autoonsa vetokoukun. Se on aika lähelle tuota keskimääräistä tilastoa vaunumääristä.

Vertaa sitä saunamäärää vaikka rakennuskantaan ihmisten sijasta, niin puhutaan edes suurinpiirtein samantyyppisestä tilastosta.

Tämä on nyt jotenkin absurdin oloista keskustelua. Missään nimessä 40% autoilijoista ei ole perässä vedettävää vaunua/traileria käytössään edes säännöllisen epäsäännöllisesti. Onko kannasta edes 40% autoista vetokoukkua? Perustat tämän 40% pelkästään rekisteröityjen kärryjen ja rekisteröityjen autojen suhteeseen. Missään nimessä näiden kahden välillä ei ole suoraa yksi yhteen korrelaatiota enkä ymmärrä miksi näin kuvittelet.

Jos yksi kymmenestä autosta vetää peräkärryä kerran kolmessa vuodessa niin olen erittäin yllättynyt. En tiedä minkälaista dataa tästä löytyy, mutta olen aivan varma, että valtaosa auton käyttäjistä ei koskaan vedä henkilöautolla minkäänlaista kärryä.

Edit: Asiasta kiinnostuneena kävin kurkkaamassa nettiauto.com listoilta vetokoukun yleisyyden myytävissa autoissa. Sivusto listaa 78311 myytävää henkilöautoja joista 26272 on vetokoukku. Tämän mukaan 33,5% autoista on varustettu vetokoukulla. On aivan kohtuutonta ajatella, että näistä vetokoukullisista autoista 100% vetää perässään edes kolmen vuoden välein jonkinlaista kärryä. Jos mennään todella korkeaan lukemaan ja oletetaan että näistä autoista joka toinen on jonkinlaisessa kärryn vedossa kerran kolmessa vuodessa, päästään 16,75% autokannasta. Tämä luku ainakin omaan järkeilyyn kuulostaa todella suurelta.

Missään nimessä lukema ei ole lähelläkään 40%.
 
Viimeksi muokattu:

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kun itse katselen asuntoaluettani, suurinpiirtein joka toisessa pihassa on jonkinasteinen perävaunu.
Arvelen että otoksen rajaaminen sinun asuntoalueeseesi tuottaa harhaisen otoksen. Tällöin yleistäminen koko maan tasolle ei tuota tilastollisesti merkitsevää kattavuutta. Sikäli jos tulkitset koko Suomen asuntoalueeksesi niin epäilen kykyäsi tehdä riittävää määrää havaintoja niin laajalta alueelta.

Yllä oleva kommentti sen vuoksi että tuollaisella "asuntoalueeni" perusteella tehtävät väitteet ovat nollan arvoisia.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä jokunen viikko sitten otin Oulussa taksin ja oli kuulemma sillä hetkellä Oulun ainut kaasu-hybridi taksi. Kovasti kuljettaja kehui, että tulevaisuus on kaasussa eikä sähkössä.
Tämä on minulle suuri mysteeri. Lankomiehelläkin on kaasu-Skoda ja on ihan helvetin halpaa. En ymmärrä miksi enemmän jengiä ei hyödynnä tätä, varsinkin pk-seudulla on Gasumin asemia tuon tuosta ja asukaspysäköinnin saa puoleen hintaan. Taitaa verotkin olla mukavasti halvemmat. Oma diesel-rotisko vaihtunee kaasuun, jos nyt sen puoli miljoonaa saisi mittariin niin ansaitsee päästä eläkkeelle.
 

teppana

Jäsen
Tämä on minulle suuri mysteeri. Lankomiehelläkin on kaasu-Skoda ja on ihan helvetin halpaa. En ymmärrä miksi enemmän jengiä ei hyödynnä tätä, varsinkin pk-seudulla on Gasumin asemia tuon tuosta ja asukaspysäköinnin saa puoleen hintaan. Taitaa verotkin olla mukavasti halvemmat. Oma diesel-rotisko vaihtunee kaasuun, jos nyt sen puoli miljoonaa saisi mittariin niin ansaitsee päästä eläkkeelle.

Thaimaassa suurin osa autoista kulkee kaasulla. Tai no suurin ja suurin, mutta ainakin köyhien ihmisten retkut on kaasuvehkeitä. Busseja myöten.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä kärryn omistajat ainakin omakotitalossa tarvinnevat kärryä ihan eri tahtiin kuin joku kerran kolmessa vuodessa. Jotain viherjätettäkin saa ainakin meillä kärrätä pois parikin kertaa vuodessa, aitaa harvennettaessa useammin. Lisäksi halot, huonekalut, rakennustarvikkeet ym., niin kyllä kärry on perässä keskimäärin 10 kertaa vuodessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös