Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 132
  • 19 022

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutku paha polttomoottoriosuus siinä hybridissä, hyi hyi.
Okei, ihailtavaa ehdottomuutta. No sitten Tesla Model X on valintasi, ja varmaan valinnanvaraa tulee lisää sitä mukaa kun täyssähköautot yleistyy. Harkitse nyt kuitenkin vielä muitakin rahtivaihtoehtoja sille peräkärrytavaralle.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
sitten Tesla Model X on valintasi, ja varmaan valinnanvaraa tulee lisää sitä mukaa kun täyssähköautot yleistyy. Harkitse nyt kuitenkin vielä muitakin rahtivaihtoehtoja sille peräkärrytavaralle.

Mitä ne muut kätevät rahtivaihtoehdot on? Mökille viedään tavaraa harva se kerta, ja sieltä pois tullessa sama. Lautatavaraa Bauhaussista. Isokokoista huonekalua Ikeasta, elektroniikkaa Gigantista. Jätteitä kaatikselle, venettä trailerilla, moottoripyörää kärrillä talviteloille.

Joko Tesla X:ää saa 35 000:een uutena? Ujeltaako se vai onko siihen kehitetty kaiuttimilla jokin urheilullinen brömbröm-ääni?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tästä keskusteltiin, ja vaikka kullattu helikopteri on potentiaalinen rahtivaihtoehto:
Vaikka sitä koukkua tarvitsisi kerran viidessä vuodessa, se kuitenkin pitää olla. Kaiken varalta. Ei koskaan tiijä. Hyvä olla olemassa.

Siksi e-car ei käy.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tästä keskusteltiin, ja vaikka kullattu helikopteri on potentiaalinen rahtivaihtoehto:
Katsoin piruuttani autojen vuokrauspalveluja, farkku-golf, perjantai-aamusti 09.00 haku ja palautus sunnuntai-iltana 20.00, 150€. Ei lukenut että oliko vetokoukulla, mutta kaiketi vuokra-autoja löytyy myös vetokoukulla? Eli ei tuokaan ole mikään niin kallis vaihtoehto jos koukun tarve yllättäisi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Citystä osui silmään hassun hauska tarina "On vuosi 2045 kun 26-vuotias Jonne Virtanen koeajaa polttomoottoriautoa ensimmäistä kertaa". Tiedä sitten tuleeko noin menemään, mutta myös @Yläpesä voi kaiken vouhkaamisen keskellä pohtia, että kyllä se kehitys kehittyy...

Hahah, tämän kirjoittaja on vanha kollegani ja kirjoitus on tehty paikalleratsastaen, kun Sipilän puheen jälkeen sähköauton hiemankaan epäiltiin kuitenkaan sopivan kaikille. Meemi "Mistä tuntee vegaanin?" on tainnut vaihtua muotoon "Mistä tunnistat sähköautoilijan?".
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Katsoin piruuttani autojen vuokrauspalveluja, farkku-golf, perjantai-aamusti 09.00 haku ja palautus sunnuntai-iltana 20.00, 150€. Ei lukenut että oliko vetokoukulla, mutta kaiketi vuokra-autoja löytyy myös vetokoukulla? Eli ei tuokaan ole mikään niin kallis vaihtoehto jos koukun tarve yllättäisi.

OK, vuokraa auto 150e:llä ja erikseen kärri 50e:llä joka kerta kun kärräämistä eteen tulee. Käytä tunteroinen pari aina vuokranhakureissuun ja palautukseen. Ei siinä mitään, kaikki käy kullekin tyylilleen. Tuntuu vahvasti että mennään taas ideologia edellä ja oletetaan kansalaiskuluttajien käytöstottumusten tosta vaan keikautuvan helposti yleisen hyvän edestä eikä tarvi välittää ns.käyttömukavuudesta tippaakaan. Omien havaintojen mukaan se kätevyys ja mukavuus (lue: laiskuus, itsekkyys) vaan on siellä toteutuvien kriteerien kärkipäässä. Vouhkaan tai en mutta viestini on, että pitkä matka on vielä sähköautolla kansanvaunuksi. Hyvä jos tuo 2045 riittää. Ja hyvä niin, ei tarvi Helsingin käryttää tolkuttomasti sitä kivihiiltä luonnonystäväsähkön tuottamiseksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo en nyt täysin eri mieltä ole ja ymmärrän hyvin jos toisilla on käyttöä peräkärrylle tai muulle vastaavalle, kuulostaa myös itselle aika älyttömältä viritykseltä vuokrata erikseen auto sitä varten.
 

teppana

Jäsen
OK, vuokraa auto 150e:llä ja erikseen kärri 50e:llä joka kerta kun kärräämistä eteen tulee. Käytä tunteroinen pari aina vuokranhakureissuun ja palautukseen. Ei siinä mitään, kaikki käy kullekin tyylilleen. Tuntuu vahvasti että mennään taas ideologia edellä ja oletetaan kansalaiskuluttajien käytöstottumusten tosta vaan keikautuvan helposti yleisen hyvän edestä eikä tarvi välittää ns.käyttömukavuudesta tippaakaan. Omien havaintojen mukaan se kätevyys ja mukavuus (lue: laiskuus, itsekkyys) vaan on siellä toteutuvien kriteerien kärkipäässä. Vouhkaan tai en mutta viestini on, että pitkä matka on vielä sähköautolla kansanvaunuksi. Hyvä jos tuo 2045 riittää. Ja hyvä niin, ei tarvi Helsingin käryttää tolkuttomasti sitä kivihiiltä luonnonystäväsähkön tuottamiseksi.

Sähköauto ei tosiaan vielä ole tarpeeksi edistynyt kansan autoksi. Mutta kärryjen vetäminen on tässä pienin ongelma. Toki sekin korjaantuu jos/kun se aito ongelma saadaan joskus korjattua. Eli energian varastointi ja siirtäminen. Polttomoottori on ylivertainen (polttoainetankki sekä nestemäinen muoto) näissä asioissa. Itse moottorina, sähkömoottori on voiman ulostulossa aivan eri planeetalta kuin polttomoottori.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse moottorina, sähkömoottori on voiman ulostulossa aivan eri planeetalta kuin polttomoottori.

Kyllä. Se puute mikä keskustelussa näkyy, on että kysymys nähdäänkin vain moottorina tai sen käyttövoimana kun kyse on kuitenkin yli 100 vuotta kehittyneestä käyttökulttuurista eri liittymineen jotka muodostavat hyvin kattavan ekosysteemin. Pelkkä yhden palikan vaihtaminen järkyttää siis paljon isompaa kokonaisuutta eikä pyöreää palikkaa saa menemään kolmionmuotoisesta aukosta.
Jäädään odottelemaan. Tosin mun elinaikana tuskin tapahtuu. Muistan silti vanhan "viisauden" että meillä on tulevaisuusskenaarioissa tapana yliarvioida lyhyen kantaman muutoksia ja väheksyä pitkän kantaman.
 

teppana

Jäsen
Kyllä. Se puute mikä keskustelussa näkyy, on että kysymys nähdäänkin vain moottorina tai sen käyttövoimana kun kyse on kuitenkin yli 100 vuotta kehittyneestä käyttökulttuurista eri liittymineen jotka muodostavat hyvin kattavan ekosysteemin. Pelkkä yhden palikan vaihtaminen järkyttää siis paljon isompaa kokonaisuutta eikä pyöreää palikkaa saa menemään kolmionmuotoisesta aukosta.
Jäädään odottelemaan. Tosin mun elinaikana tuskin tapahtuu. Muistan silti vanhan "viisauden" että meillä on tulevaisuusskenaarioissa tapana yliarvioida lyhyen kantaman muutoksia ja väheksyä pitkän kantaman.

Ehdottomasti. Sähköautolla nimenomaan on tällä hetkellä ominaisuuksien puolesta sellaista kankeutta mikä ei vain sovellu kuin hyvin ennalta arvattavaan elämään. Meillä on autopaikalla latauspiste ja samoin on avovaimon työpaikalla. Arkena sähköauto toimisi meillä aivan mainiosti. Mutta heti kun lähdettäisiin vaikka mökille, ei homma enää toimisikaan. Matkalla pitäisi pysähtyä lataamaan jossain ja tämä lisää matka-aikaa huomattavasti. Tai jos tulee ex-tempore halu lähteä kesällä vaikka käymään Kalajoen rannalla ja akku ei ole latautunut. Ja kyllä, toisille taas tuo roskien vieminen talolta voisi joissain tapauksissa olla hankalaa.

Minulla on yksi läheinen ystävä joka on moottorien suunnittelussa ihan maailman kärkeä. Heillä on firmassa käytössä kaasu/hybridi/polttoöljy/sähkö/yms. moottoreita. Hänen arvelee, että käyttöautoista ei tule koskaan sähkötoimisia ellei jonkinlaista arvaamatonta läpimurtoa teknologiassa tapahdu. Sen sijaan, tulevaisuus olisi jonkin toisen voimanlähteen joka ei ehkä vielä ole kuin teoriassa tai marginaalissa. Huonostihan me osaamme tulevaisuutta ennustaa, mutta näin hän tämän asian näkee.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sähköauto ei tosiaan vielä ole tarpeeksi edistynyt kansan autoksi. Mutta kärryjen vetäminen on tässä pienin ongelma. Toki sekin korjaantuu jos/kun se aito ongelma saadaan joskus korjattua. Eli energian varastointi ja siirtäminen. Polttomoottori on ylivertainen (polttoainetankki sekä nestemäinen muoto) näissä asioissa. Itse moottorina, sähkömoottori on voiman ulostulossa aivan eri planeetalta kuin polttomoottori.

Itse kaipaisin hyvää sarjahybridiä. Siis sellaista, jossa olisi konepellin alla vaikka tuollainen mopoauton 500 kuution diesel vakiokierrosluvulle viritettynä lataamassa akkuja. Lyhyttä matkaa voisi ajaa pelkillä akuilla mutta pidemmälle matkalle voi hurauttaa sitten dieselin käyntiin ja sillä saa sitten kasvatettua toimintasädettä. En sitten tiedä, riittäisikö tuon moottorin teho jopa 80 km/h matkanopeuteen. Dieselistä saisi myös lämpöä ohjaamonn lämmitykseen ettei talviautoilu palautuisi takaisin tippa-rellu aikakauteen. Eli toppatakki päällä ja pipo päässä, toisessa kädessä skraba jolla putsataan aina välillä laseja.
 
Viimeksi muokattu:

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Se on kyllä totta että sähköauton omistajana pitää kaikkea suunnitella vähän enemmän. Paljon ihmiset silti matkaavat sähköautolla pitkiäkin reissuja, mutta siinä pitää kyllä tehdä aika tarkkaa reittisuunnitelmaa ja varata sitä aikaakin lisää. Meillä ei ole koskaan tullut mitään "ongelmia" sähköauton lataamisen kanssa, arjessa siis toimii kyllä. Toisaalta ei olla koskaan lähdetty mihinkään erityisen pitkälle matkalle. Toinen mökkimme sijaitsee niin lähellä, että sinne pääsee yhdellä latauksella. Toinen mökki sijaitsee sitten taas niin, että siinä on latinkipiste vieressä. Itseäni matka- ajan pidentyminen ei kyllä ole koskaan haitannut, kun sen tietää etukäteen että ladata pitää, ellei halua jäädä tien päälle. Ajatus voisi kyllä olla erillainen, jos perheessä olisi vain ja ainoastaan sähköauto. Nyt on kuitenkin toisaalta helppo myös lähteä polttomoottorilla liikenteeseen jos sellainen fiilis tulee.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
OK, vuokraa auto 150e:llä ja erikseen kärri 50e:llä joka kerta kun kärräämistä eteen tulee. Käytä tunteroinen pari aina vuokranhakureissuun ja palautukseen. Ei siinä mitään, kaikki käy kullekin tyylilleen.

Joo en nyt täysin eri mieltä ole ja ymmärrän hyvin jos toisilla on käyttöä peräkärrylle tai muulle vastaavalle, kuulostaa myös itselle aika älyttömältä viritykseltä vuokrata erikseen auto sitä varten.

Edelleenkin kyse oli tuosta kerran viidessä vuodessa tapahtuvasta toiminnasta. Kyllähän ikeastakin vuokrataan pakettiautoja yms, joten jos oikeasti kärryn tarve on kerran viidessä vuodessa, niin eipä tuo kauhean kova homma ole.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan vetymoottori jo keksitty, energiaa käytännössä rajattomasti ja päästöt puhtaita. Jostain syystä ei joku halua sitä, tekniikka kyllä mahdollistaa. Siinä jäisi sitten se jakeluyhtiön voitto saamatta, ihmiset prkl ajais ilmaiseksi. Ja sehän ei käy.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Koska muuten tulee mahtaa tulla ensimmäiset täysin sähköllä toimivat pakettiautot - vai onko sellaisia jo? Lava-autoissahan on se yksi US start-up kehittelemässä aika kovaa laitosta - Rivian taisi olla? Iso muutos kuluttajien käyttäytymisessä USA:ssa pick-up'ien suhteen nähdään siinä vaiheessa, kun perus Ford F-series ostaja valitseekin sähköllä murisevan pick-upin perinteisen sijaan. Oletettavammin muutos ei tapahtu ihan nopeasti - vaikka vaihtoehtoja olisi tarjolla.

Tesla kehittelee sitä sähkörekkaa (Tesla Semi) , mutta taitaa olla aika kaukana vielä sekin?

Tesla lienee aika isoissa ongelmissa kun Saksalaiset ryhtyvät työntämään isommalla volyymilla sähköautoja markkinoille. Etsikkoaika oli - ja taisi jo mennäkin?
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Onhan vetymoottori jo keksitty, energiaa käytännössä rajattomasti ja päästöt puhtaita. Jostain syystä ei joku halua sitä, tekniikka kyllä mahdollistaa. Siinä jäisi sitten se jakeluyhtiön voitto saamatta, ihmiset prkl ajais ilmaiseksi. Ja sehän ei käy.
Kyllä monilla autotehtailla on suunnitelmat pitkällä vetyautojenkin suhteen. Tuossa on kuitenkin monia ongelmia, ihan oikeita:

1. Vaikka vetyä on rajattomasti, sen saattaminen moottorissa hyödynnettävään muotoon on ongelma. Se on kallista ja/tai aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä ja/tai vaatii paljon energiaa. Tällä hetkellä ei ole oikeasti kilpailukykyinen perinteisen sähkömoottorin kanssa.

2. Jakeluverkko vedylle pitäisi rakentaa alusta asti. Kokonaan ja joka helvetin kolkkaan. Ei tähän ole järkevää ryhtyä, ennen kuin on selvää, että vetyautoissa se tulevaisuus on.
 

Byvajet

Jäsen
Koska muuten tulee mahtaa tulla ensimmäiset täysin sähköllä toimivat pakettiautot

Onhan niitä useampiakin, mutta toimintamatkat ovat vaatimattomia. Suuri ilmanvastus yhdistettynä suureen painoon on sähköautoille myrkkyä.

Myös lyhyen matkan liikenteeseen tarkoitettuja sähköisiä kuorma-autoja on jo käytössä.

Minusta sähkö sopii polkupyörään ja sopisi kenties kolmipyöräisiin virtaviivaisiin yhden tai kahden hengen kapearenkaisiin kaupunkikulkineisiin, mutta jo henkilöauto on sille liian massiivinen alusta.

Kaliforniassa Teslojen latausjonoista on tullut pahimmillaan tuntien mittaisia, vaikka latausasemia on paljon. Pitkä matka on siis siihen, että koko liikenne pystytään sujuvasti muuttamaan sähköiseksi.

Perheen yhtenä aina kotona ladattavana autona sähköauto toimii, jos niin kalliiseen toiseen autoon on varaa.

Omasta mielestäni kannattaisi mennä realismi edellä ja turvata kaasuun. Kaasuauton polttoainetta pystytään tekemään kotimaassa, sillä ei ole lähipäästöjä, kaasuautot eivät maksa juurikaan bensa-autoja enempää ja myös hiilidioksidipäästöt tippuvat selvästi bensa-autoihin verrattuna.

Madaltuneet hiilidioksidipäästöt, ei lainkaan lähipäästöjä ja kotimainen polttoaine kuulostaa toimivalta yhdistelmältä, mutta ei kai ole nykypoliitikoillemme riittävän kansainvälistä ja pöhinällistä.
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Taas se uudempi auto vähän kuumottelee. Alla yli 300tkm ajettu ja 9 vuotta mulla ollut sedan corolla 2004, jossa ei ole ollut mitään vikoja, ja katsastuksesta mennyt aina ykkösellä läpi. Ajoa mulla tulee se 5-10tkm vuodessa.

Corolla on nyppinyt jo pitkään, koska lätkäkamat mahtuu huonosti sedaniin, lisäksi pitemmät reissut ovat kamalia ajaa maantiellä. Ajattelin kuitenkin sen 10vuotta saada tuolla täyteen, mutta ehkä tuo joutaisi jo jollekin 18 kesäiselle ja voisi ostaa itselleni jonkin auton käyttöominaisuuksien, ei pelkän kestävyyden nimissä. Haluaisin korkean auton, johon on helpompi nousta kyytiin. Lisäksi edes kohtuullinen äänenvaimennus matkaajoon, pohjoisen vaellus ja kalareissuille. Kulutuksella ei niin väliä, koska kilsoja tulee vähän vuodessa, mutta toisaalta mitään ihan tuliterää ei haluaisi ostaa pihalle seisomaan. Bensakone luonnollisesti, ja automaatilla. Nelivetokin saisi olla. Honda Cr-v ja Kia sportage on vähän kiinnostellut. Toisaalta laguna 2002 aikoinaan oli tosi hiljainen ja hyvä auto ajaa, joskin vikoja piisasi, joten miksei ranskalaisetkin ole mukana laskuissa. Uusi 3008 pösö nelikko-automaatti olis mukava, mutta hinta tuskin tippuu kauheasti parissa vuodessa, ja yli 20k€ ei ole tarkoitus autoon iskeä, mielummin lähemmäs 15k€ tai alle sen

Onko jotain suosituksia, lätkäkamojen pitää mennä tavaratilaan, ja lapsiakaan ei ole nykyisen teinin lisäksi tiedossa. Kihlattukin ajelee omalla autolla, jossa koiralle mestat.

Niin, osaako kukaan suositella mitään "katumaasturia". Tietysti verotkin saisi olla kohtuulliset vuodessa, ja kilsoja alle 200tkm, niin menisi mun ajoilla sen 10 vuotta taas
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Käy koeajamassa C4 Cactus. Tosin corolla-miehelle se voi olla pelote.

Ite corolla-mies vain siksi, että etin auton jonka sai ostettua silloin edukkaasti vaihdokin kanssa, ja siksi, ettei rahat menisi korjaukseen, kun opinnotkin oli tuolloin vielä kesken ja tulot pienet, sen ihmeempää vakaamusta sinne suuntaan ei ole, päin vastoin, corillaa edeltänyt laguna oli ihan toisesta maailmasta ajamisessa. Istutaanko aircrossissa ylhäällkuinka ylhäällä, jos vertaa vaikka cr-v:hen tai sportageen? Saako nelikolla?
 

Veijari

Jäsen
Itse jonkin verran tku-hki- väliä 2000-luvun alkupuolen crv:llä ajaneena tykkäsin ja tuntui silloin luxukselta verrattuna omaan 90-luvun corollaan. Aika on tosin voinut hieman kullata muistoja. Työkaverilla myös tuollainen crv tänä päivänä käytössä, tosin dieselinä ja on kehunut.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Onhan niitä useampiakin, mutta toimintamatkat ovat vaatimattomia. Suuri ilmanvastus yhdistettynä suureen painoon on sähköautoille myrkkyä.

Myös lyhyen matkan liikenteeseen tarkoitettuja sähköisiä kuorma-autoja on jo käytössä.

Totta - olet oikeassa. Olisi pitänyt olla hieman täsmällisempi edeltävässä kirjoitelmassani: eli siis tarkoitin pakettiautoja sekä kuorma-autoja joiden toimintasäde on pidemmille matkoille sovelias. Teslan Semistäkin on sanottu, ettei nykyisellä akkuteknologialla päästä Teslan lupailemiin numeroihin - lisäksi akkupaketti syö melkoisen osan laitoksen kantokyvystä. Semin akkupaketti painaisi eri arvioiden mukaan tyyliin 6000 - 11800 kg.

Noin muuten hyvin paljon samaa mieltä kirjoituksesi kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös