Autoiluketju

  • 3 309 066
  • 18 981

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tietenkin pitäisi varmaan määritellä, mitä niillä ajo-ominaisuuksilla oikein tarkoitetaan. Esim. Alfat, Mini, ranskalaiset sporttimallit jne. ovat enemmän omaan makuuni. Ja jos Aasian tuotteista puhutaan, niin Hyundai i30N kannattaa käydä kokeilemassa. Saattaapi yllättyä...
Sekin on tietysti mielipiteistä kiinni että mitkä mieltää hyviksi ajo-ominaisuuksiksi, mutta mielestäni kannattaa heti vetää raja automalleissa ns. samantyylisiin autoihin. Esimerkiksi tuo i30N ei ole vertailukelpoinen perus-golffiin tai vastaavaan, vaan sitä pitäisi verrata GTI-malliin. Sama sitten vaikka Skodan RS-mallien kanssa jne. Ei siis sillä että olisit tarkoittanut että tuota verrattaisiin suoraan perus-golffiin tai vastaavaan, mutta osalla ihmisillä on kummallisia vertailua. Esimerkkeinä Nissan Leafin vertaaminen Teslan ässään tai 60k€ kerrostalokämpän vertaaminen 300k€ omakotitaloon.

Arkipäivän käyttövarmuudessa japanilaiset ja korealaiset pyyhkivät pöytää eurooppalaisilla 24/7.
Itsellä ei ole auto koskaan jättänyt tien päälle, autosta johtuvista syistä. Eli tankin tyhjeneminen tai akun loppuminen yms syyt voi jättää pois. Emännän vanha auto kerran jäi kaupunkiin, polttoainepumpun takia, mutta auto oli yli 20v vanha. Mutta yksi seikka joka vaikuttaa hirveästi japsien maineeseen "käyttövarmoina ja vähävikaisina" sekä sitten vastavuoroisesti kalliimpien saksalaisten maine "piilovikaisina pommeina" on käytettyjen kauppa täällä Suomessa. Tarkemmin sanottuna siis se että on tietty ihmisryhmä joka ostaa 10k€ avensiksensa (n. 10v ikää ja 100-150tkm ajettuna, manuaalivaihteisena) tietyn ajan välein, käyttää säännöllisesti huollossa yms. Ajelee 15tkm vuodessa vaihtelevaa ajoa. Sitten on taas toinen ihmisryhmä joka ostaa sitten automaattivaihteisen 5-sarjan bemarin tai e-mersun hieman isommalla ja tehokkaammalla koneella, jolla ikää n. 15v ja 250tkm ajettuna. Ja näissä jälkimmäisissä on myös varustelista usein 3x pidempi kuin siinä avensiksessa. Eipä siinä tarvitse kauheasti arvuutella kumpaan tulee helpommin vikoja. Lisäksi vielä että mitä nuo stereotyyppiset ihmisryhmät autoillaan tekevät, niin se mistä maine on muodostunut on aika selvä. Kun autoissakin on paljon niitä "vikoja" (eli kulutusosien vaihtamista, usein ihmiset kutsuvat näitä vioiksi) jotka tulevat aika suoraan iän ja kilometrien mukaan.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Leasingin hyvä puoli on varmaankin juuri tässä, että kuluvien osien lisäksi ei tarvitse juuri muusta huolehtia. Yli 3 vuotta pidempään ei ole tarkoitus autoa pitää ja oma fiilis on, että tässä ajassa mikään auto ei leviä käsiin, kunhan pysyy kaukana ranskalaisista.

Väittäisin, että vähän päinvastoin. Jos liisaat, ei oo mitään syytä pelätä ranskalaisia. Niissä on vähän mitään isompia vikoja ja sähköviat yms. vanhat vaivat eivät ole uusien autojen riesana. Olen itse ajellut reilu pari vuotta uudella 308-farkkudiiselillä ja ei ole ongelmia ollut. Tämä valikoitui C-segmentistä itselle parhaaksi vaihtoehdoksi. Verrokkina oli Octavia, Astra, Focus, Ceed..308 oli paras ajaa, taloudellinen ja hiljaisin ja budjetilla sai vielä parhaat varusteet kampanjamallin myötä. Ranskalaisten huonoin puoli on heikko jälleenmyyntiarvo.

Tänä syksynä oon ajanut uudet Focuksen ja Ceedin. Molemmat oli hyviä ja menneet paljon eteenpäin vanhoista malleista. Focus oli yllättävän hiljainen, mutta Ceedin ajotuntumasta tykkäsin hieman enemmän. Astra on järkyttävän meluisa. Ocu on toki perusvarma ja hyvä. Appiukko osti uuden Hyundai i30 ja se on kyllä aika rimpula.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Tämä kai kuvaa VAG:sta (toki joistain muistakin merkeistä) käytävää keskustelua aika hyvin. Ei ole hajuakaan mistä puhutaan, mutta vahvoja mielipiteitä ja serkun huoltoasemakaverilta kuultuja juttuja miten on huono se ja tämä ja kaikki hajoaa.

Niin, tai sitten ollaan oltu töissä volkkarilla ja kokemukset sitä kautta,
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikö noin 2008 eteenpäin nuo suurimmat ongelmat ole ohi?

Miten on kokemuksen perusteella?

Ainakin mun vuoden 2012 Octavian TSI-kone alkoi rallattaa käynnistettäessä muutaman vuoden iässä. Surullisenkuuluisa jakoketjun syynä. Ei vielä aiheuttanut toimenpiteitä kuitenkaan. Vaihdoin vuonna 2017 uuteen, jossa on jakoketjun tilalla hihna.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ainakin mun vuoden 2012 Octavian TSI-kone alkoi rallattaa käynnistettäessä muutaman vuoden iässä. Surullisenkuuluisa jakoketjun syynä. Ei vielä aiheuttanut toimenpiteitä kuitenkaan. Vaihdoin vuonna 2017 uuteen, jossa on jakoketjun tilalla hihna.

Ai niin. Olisi pitänyt täsmentää, että tarkoitin tuossa aiemmassa viestissäni tuota DSG-vaihteistoa.

Muihin ongelmiin en osaa kyllä sanoa juuta / jaata.

Anteeksipyyntö epäselvästi kirjoitetusta viestistä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tänä syksynä oon ajanut uudet Focuksen ja Ceedin. Molemmat oli hyviä ja menneet paljon eteenpäin vanhoista malleista. Focus oli yllättävän hiljainen, mutta Ceedin ajotuntumasta tykkäsin hieman enemmän.
Ihan vain kuriositeettina, nelisen vuotta sitten olin vaihtamassa autoa ja noiden kahden farkkumallin kesken oli henkinen finaali. Olivat siis n. 2010 vuosimallin yhtä paljon ajettuja edellisen korimallin edustajia. Silloin en syttynyt ollenkaan Ceedille ja Focus istui tosi hyvin käteen. Enkä ole katunut valintaani. Ceedin uusi korimalli on ainakin farkkuna paljon enemmän paremman näköinen edeltäjäänsä verrattuna kuin Focuksella. Nähtävästi ovat petranneet ajettavuudenkin kohdalla.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Ainakin mun vuoden 2012 Octavian TSI-kone alkoi rallattaa käynnistettäessä muutaman vuoden iässä. Surullisenkuuluisa jakoketjun syynä. Ei vielä aiheuttanut toimenpiteitä kuitenkaan. Vaihdoin vuonna 2017 uuteen, jossa on jakoketjun tilalla hihna.

TSI koneiden tullessa 2004? alkoi ongelmat, sekä dsg laatikon osalta, joissa usein piirikortti sökönä. Kaksoismassapyörän niittaukset myös heikko kohta ja sen kuulee tyhjäkäynnillä, että finaalissa mennään. TSI koneissa juurikin tuo jakoketjun venyminen oli hyvin yleistä. JOS itse hommaisin volkkaria tai audia niin tiptronic-laatikolla olevia yksilöitä ehkä etsisin. VAGarenalla paljon infoa, ketä kiinnostaa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kesällä Unkarissa lykättiin vuokra-autoksi uudenkarhea Ceed. Piti varauksen mukaan vuokra-auton olla Mondeon tasoa. Hiukan epävarma tunne oli tuon vehkeen kanssa, pelko persiissä, että tällä pitäisi Italiassa pärjätä moottoritiellä. Aikamoisen löysän rimpulan oloinen oli. Lähes 40 minuuttia ehdin ajaa, ulos Budapestista, kun soitettiin ja sanottiin, että oli annettu väärä auto. Joku iso Kia olisi pitänyt olla. No toivat sitten uuden Octavian tilalle.

Vaikka en Skodan ja Volkkarin ystävä ole alkuunkaan, niin olihan tuo Octavia hyvä auto. Ohjaus oli pirun tarkka, varsinkin, kun oli tunne Ceedistä pohjalla. Japanilaisista ja korealaisista autoista en ole koskaan pitänyt, jonkin verran niitä on tullut just vuokra-autoiksi.

Veljellä on 10 vuotta vanha Focus, mitä on pitänyt huonosti. Laiminlyönyt huollot, ajanut paljon ja myös miten sattuu. Auto näyttää ulospäin kurjalta. Mitään ihmeempää vikaa siinä ei ole ollut, kuluvia osiakin on uusittu paljon vähemmän kuin minun isoihin Sitikoihin.
 

ace

Jäsen
TSI koneiden tullessa 2004? alkoi ongelmat, sekä dsg laatikon osalta, joissa usein piirikortti sökönä. Kaksoismassapyörän niittaukset myös heikko kohta ja sen kuulee tyhjäkäynnillä, että finaalissa mennään. TSI koneissa juurikin tuo jakoketjun venyminen oli hyvin yleistä. JOS itse hommaisin volkkaria tai audia niin tiptronic-laatikolla olevia yksilöitä ehkä etsisin. VAGarenalla paljon infoa, ketä kiinnostaa.

Tyytyväisenä Octavia TSI RS 2014 omistajana hieman pelokkaasti kyselisin, missä vaiheessa ongelmat alkavat? Manuaali laatikko ja vajaa 80 000km ajettu. Ketju on jakopäässä ja kauhujuttuja siitä kuunnellut, miten se venyy. Oikeasti, missä vaiheessa sen pitäisi tapahtua?
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Olen paikallisessa autopesulassa käyttänyt autoa viime aikoina käsinpesussa. Työn jälki on näyttänyt ihan hyvältä, eikä hintakaan ole paha. Viimeksi tuli puhetta lastalla kuivaamisesta. He käyttävät lastaa jonkinlaiseen esikuivaukseen. Olen joskus kuullut kauhujuttuja lastalla kuivaamisesta, että kuinka se naarmuttaa maalipintaa. Pesulan omistaja taisi itse olla siinä juttusilla ja vakuutti ettei tällaista vaaraa ole. He käyttävät erikoislastoja, jotka on tarkoitettu kyseiseen ammattikäyttöön.
Olisiko kuitenkin syytä vaihtaa pesufirmaa vai nukkua yöt rauhassa ja käydä tuolla jatkossakin jos työn jälki miellyttää? Mitään naarmuja en ole toistaiseksi huomannut.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tyytyväisenä Octavia TSI RS 2014 omistajana hieman pelokkaasti kyselisin, missä vaiheessa ongelmat alkavat? Manuaali laatikko ja vajaa 80 000km ajettu. Ketju on jakopäässä ja kauhujuttuja siitä kuunnellut, miten se venyy. Oikeasti, missä vaiheessa sen pitäisi tapahtua?
Eikös nuo venymiset johtuneet alihankkijan ongelmista yms? Pitäisi käsittääkseni olla jo kunnossa ja koski muutenkin enemmän noita pieniä tsi-koneita. 2011 ja siitä eteenpäin on muistaakseni se kun ongelmia ei pitäisi olla.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen paikallisessa autopesulassa käyttänyt autoa viime aikoina käsinpesussa. Työn jälki on näyttänyt ihan hyvältä, eikä hintakaan ole paha. Viimeksi tuli puhetta lastalla kuivaamisesta. He käyttävät lastaa jonkinlaiseen esikuivaukseen. Olen joskus kuullut kauhujuttuja lastalla kuivaamisesta, että kuinka se naarmuttaa maalipintaa. Pesulan omistaja taisi itse olla siinä juttusilla ja vakuutti ettei tällaista vaaraa ole. He käyttävät erikoislastoja, jotka on tarkoitettu kyseiseen ammattikäyttöön.
Olisiko kuitenkin syytä vaihtaa pesufirmaa vai nukkua yöt rauhassa ja käydä tuolla jatkossakin jos työn jälki miellyttää? Mitään naarmuja en ole toistaiseksi huomannut.

Ei kai se lasta sen kummemmin naarmuta kuin säämiskä tai muu jos vaan pinnat ja kuivausväline on puhtaat. Perstuntumalla ehkä vähemmänkin kun siihen lastaan ei jää mitään roskia ja hiekkaa niinkuin kaiken maailman rätteihin herkästi jää. Se mitä autoihin käytetään on sellainen paljon vetelämpi silikoniläpyskä kuin vaikka ikkunanpesuun käytettävä kumilasta.
 

Tuamas

Jäsen
DSG:ssähän on käsittääkseni ihan merkittävät erot kestävyydessä riippuen siitä onko "kuiva seiska" vai "märkä kutonen", tuota kuivaversiota oli/on pienempien koneen jatkeena ja se ei ole käsittääkseni kestänyt keskimäärin erityisen hyvin. Kun taas tuo "märkä kutonen" joka on ainakin 2.0 tdi:n jatkeena kestää oikein hyvin, kunhan muistaa vaihdattaa vaihteiston öljyjä.

Ja vaihteistonahan tuo DSG on, kuten jo monesti täällä sanottu, pirun mukava ja toimiva. Yksi parhaista millä itse olen ajellut, joku mersun uudempi aski on noista mitä itse olen ajanut yhtä pätevä.
 

ace

Jäsen
Eikös nuo venymiset johtuneet alihankkijan ongelmista yms? Pitäisi käsittääkseni olla jo kunnossa ja koski muutenkin enemmän noita pieniä tsi-koneita. 2011 ja siitä eteenpäin on muistaakseni se kun ongelmia ei pitäisi olla.
Toivotaan että näin on, aikamoisia kauhukuvia olen autonvalinnasta joutunut kuuntelemaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Tyytyväisenä Octavia TSI RS 2014 omistajana hieman pelokkaasti kyselisin, missä vaiheessa ongelmat alkavat? Manuaali laatikko ja vajaa 80 000km ajettu. Ketju on jakopäässä ja kauhujuttuja siitä kuunnellut, miten se venyy. Oikeasti, missä vaiheessa sen pitäisi tapahtua?

Tuskin tuossa vuosimallissa enää ko ongelmaa on. 150tkm vanhemmissa oli jo kova suoritus.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kesällä Unkarissa lykättiin vuokra-autoksi uudenkarhea Ceed. Piti varauksen mukaan vuokra-auton olla Mondeon tasoa. Hiukan epävarma tunne oli tuon vehkeen kanssa, pelko persiissä, että tällä pitäisi Italiassa pärjätä moottoritiellä. Aikamoisen löysän rimpulan oloinen oli. Lähes 40 minuuttia ehdin ajaa, ulos Budapestista, kun soitettiin ja sanottiin, että oli annettu väärä auto. Joku iso Kia olisi pitänyt olla. No toivat sitten uuden Octavian tilalle.
Siis mitä hittoa, vaihtoivat Ceedin toiseen saman luokan autoon? Otan osaa, ei hyvin mennyt.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Siis mitä hittoa, vaihtoivat Ceedin toiseen saman luokan autoon? Otan osaa, ei hyvin mennyt.
Oli tuo nyt ihan toisen tason auto tuo Octavia. Siinä oli tehokkaampi moottori, isompi tavaratila, automaattivaihteet, navigaattori... Ei tuntunut yhtään kevyeltä rimpulalta, kuten Ceed.

Ceed kuuluu autoissa alempaan keskiluokkaan, nyky-Octavia ylempään keskiluokkaan. Lähde: Wikipedia
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Oli tuo nyt ihan toisen tason auto tuo Octavia. Siinä oli tehokkaampi moottori, isompi tavaratila, automaattivaihteet, navigaattori... Ei tuntunut yhtään kevyeltä rimpulalta, kuten Ceed.

Ceed kuuluu autoissa alempaan keskiluokkaan, nyky-Octavia ylempään keskiluokkaan. Lähde: Wikipedia
Joo, onhan se vähän isompi kuin Ceed, mutta Mondeon luokassa ei todellakaan. Itse ottaisin silti Ceedin 99 kertaa sadasta, jos vaihtoehto on Octavia.

EDIT: Käsittääkseni Ocu on aina ollut esim Golfia isompi, ja nykyinen farmari-Golf on 10 cm farmari-Ocua lyhyempi. Ehkä tuolla erolla pääsee sitten ylempään keskiluokkaan, kun muuten on VAG-konsernin halpatuotanto, mutta ei kyllä minun silmissäni - sanoo Wikipedia mitä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
EDIT: Käsittääkseni Ocu on aina ollut esim Golfia isompi, ja nykyinen farmari-Golf on 10 cm farmari-Ocua lyhyempi. Ehkä tuolla erolla pääsee sitten ylempään keskiluokkaan, kun muuten on VAG-konsernin halpatuotanto, mutta ei kyllä minun silmissäni - sanoo Wikipedia mitä tahansa.

Ei ole ollut. Golf Variant ja Octavia Combi olivat käytännössä sama ja samankokoinen auto erittäin kauan. Sisätilat 1:1. Nykyinen ei enää ole, mutta Ocussa hämää se, että siitä ei ole ollut "perusgolfia" koskaan, eli lyttäperämallia.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ei ole ollut. Golf Variant ja Octavia Combi olivat käytännössä sama ja samankokoinen auto erittäin kauan. Sisätilat 1:1. Nykyinen ei enää ole, mutta Ocussa hämää se, että siitä ei ole ollut "perusgolfia" koskaan, eli lyttäperämallia.
Pointti oli siinä että Golf Variant ja Octavia Combi ovat nykyäänkin melko samankokoiset. Ei se Ocun kolmas sukupolvi minun mittapuullani niin paljon kasvanut, että se kilpailisi millään mittarilla ylemmän keskiluokan autojen kanssa. Pakkohan sille oli jotain tehdä pärjätäkseen alemman keskiluokan kanssa, kun kyseessä on kuitenkin Skoda.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pointti oli siinä että Golf Variant ja Octavia Combi ovat nykyäänkin melko samankokoiset. Ei se Ocun kolmas sukupolvi minun mittapuullani niin paljon kasvanut, että se kilpailisi millään mittarilla ylemmän keskiluokan autojen kanssa. Pakkohan sille oli jotain tehdä pärjätäkseen alemman keskiluokan kanssa, kun kyseessä on kuitenkin Skoda.

Juu, tämä on toki totta ettei sen auton luokka ole siitä kasvanut, mutta juuri nykyinen Octavian malli on hieman Golfia suurempi. Olivat siis aiemmat mallit samankokoisia ihan faktisestikin. Ylempi keskiluokka on sitten Passat/Superb, ja onhan Octavia selvästi taas Passatia pienempi auto. Skoda kun on samaan pohjaan jatkanut vähän akseliväliä, sisätilat ovat paremmat Superbissa kuin Passatissa ja sitten taas Octaviassa kuin Golfissa. Kokoluokkina silti ovat saman luokan autoja keskenään.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Juu, tämä on toki totta ettei sen auton luokka ole siitä kasvanut, mutta juuri nykyinen Octavian malli on hieman Golfia suurempi. Olivat siis aiemmat mallit samankokoisia ihan faktisestikin. Ylempi keskiluokka on sitten Passat/Superb, ja onhan Octavia selvästi taas Passatia pienempi auto.
Sitten taas esim. Astran farmari on vastaavaa Octaviaa isompi ainakin ulkomitoiltaan, mutta ei sitäkään kukaan yritä lykätä ylempään keskiluokkaan. Ja myös Astra Sedan oli kuitenkin kooltaan samaa luokkaa Octavian kanssa.

Octavia on kyllä sikäli hankala tapaus, että vaikka se on hinnaltaan alempaa keskiluokkaa niin tilathan ovat lähempänä ylempää keskiluokkaa. Mutta kuten sanoin, ei silti mielestäni kilpaile esim. Insignian ja Mondeon kanssa, joten sanoisin että alempi keskiluokka on lähempänä.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Olen paikallisessa autopesulassa käyttänyt autoa viime aikoina käsinpesussa. Työn jälki on näyttänyt ihan hyvältä, eikä hintakaan ole paha. Viimeksi tuli puhetta lastalla kuivaamisesta. He käyttävät lastaa jonkinlaiseen esikuivaukseen. Olen joskus kuullut kauhujuttuja lastalla kuivaamisesta, että kuinka se naarmuttaa maalipintaa. Pesulan omistaja taisi itse olla siinä juttusilla ja vakuutti ettei tällaista vaaraa ole. He käyttävät erikoislastoja, jotka on tarkoitettu kyseiseen ammattikäyttöön.
Silikoonilasta on ihan kätevä auton isojen pintojen ja ikkunoiden kuivaamiseen. Ei sillä kuitenkaan kannata käydä koko autoa lävitse. Kyllä silläkin saa naarmutettua, jos käy lävitse niitä osia autosta, johon paskaa kertyy eniten (esim etulokasuojien alaosat). Säämiskät unohtaisin tyystin. Auton kuivaamiseen on omia siihen tarkoitettuja pyyhkeitä, joiden imuvoima on ihan eri luokkaa ihmisen kuivaamiseen tarkoitettujen pyyhkeiden kanssa. Lehtipuhallin on myös erittäin hyvä työkalu auton kuivaamiseen pesun jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös