Sekin on tietysti mielipiteistä kiinni että mitkä mieltää hyviksi ajo-ominaisuuksiksi, mutta mielestäni kannattaa heti vetää raja automalleissa ns. samantyylisiin autoihin. Esimerkiksi tuo i30N ei ole vertailukelpoinen perus-golffiin tai vastaavaan, vaan sitä pitäisi verrata GTI-malliin. Sama sitten vaikka Skodan RS-mallien kanssa jne. Ei siis sillä että olisit tarkoittanut että tuota verrattaisiin suoraan perus-golffiin tai vastaavaan, mutta osalla ihmisillä on kummallisia vertailua. Esimerkkeinä Nissan Leafin vertaaminen Teslan ässään tai 60k€ kerrostalokämpän vertaaminen 300k€ omakotitaloon.Tietenkin pitäisi varmaan määritellä, mitä niillä ajo-ominaisuuksilla oikein tarkoitetaan. Esim. Alfat, Mini, ranskalaiset sporttimallit jne. ovat enemmän omaan makuuni. Ja jos Aasian tuotteista puhutaan, niin Hyundai i30N kannattaa käydä kokeilemassa. Saattaapi yllättyä...
Itsellä ei ole auto koskaan jättänyt tien päälle, autosta johtuvista syistä. Eli tankin tyhjeneminen tai akun loppuminen yms syyt voi jättää pois. Emännän vanha auto kerran jäi kaupunkiin, polttoainepumpun takia, mutta auto oli yli 20v vanha. Mutta yksi seikka joka vaikuttaa hirveästi japsien maineeseen "käyttövarmoina ja vähävikaisina" sekä sitten vastavuoroisesti kalliimpien saksalaisten maine "piilovikaisina pommeina" on käytettyjen kauppa täällä Suomessa. Tarkemmin sanottuna siis se että on tietty ihmisryhmä joka ostaa 10k€ avensiksensa (n. 10v ikää ja 100-150tkm ajettuna, manuaalivaihteisena) tietyn ajan välein, käyttää säännöllisesti huollossa yms. Ajelee 15tkm vuodessa vaihtelevaa ajoa. Sitten on taas toinen ihmisryhmä joka ostaa sitten automaattivaihteisen 5-sarjan bemarin tai e-mersun hieman isommalla ja tehokkaammalla koneella, jolla ikää n. 15v ja 250tkm ajettuna. Ja näissä jälkimmäisissä on myös varustelista usein 3x pidempi kuin siinä avensiksessa. Eipä siinä tarvitse kauheasti arvuutella kumpaan tulee helpommin vikoja. Lisäksi vielä että mitä nuo stereotyyppiset ihmisryhmät autoillaan tekevät, niin se mistä maine on muodostunut on aika selvä. Kun autoissakin on paljon niitä "vikoja" (eli kulutusosien vaihtamista, usein ihmiset kutsuvat näitä vioiksi) jotka tulevat aika suoraan iän ja kilometrien mukaan.Arkipäivän käyttövarmuudessa japanilaiset ja korealaiset pyyhkivät pöytää eurooppalaisilla 24/7.