Autoiluketju

  • 3 309 066
  • 18 981

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Sitten taas esim. Astran farmari on vastaavaa Octaviaa isompi ainakin ulkomitoiltaan, mutta ei sitäkään kukaan yritä lykätä ylempään keskiluokkaan. Ja myös Astra Sedan oli kuitenkin kooltaan samaa luokkaa Octavian kanssa.

Octavia on kyllä sikäli hankala tapaus, että vaikka se on hinnaltaan alempaa keskiluokkaa niin tilathan ovat lähempänä ylempää keskiluokkaa. Mutta kuten sanoin, ei silti mielestäni kilpaile esim. Insignian ja Mondeon kanssa, joten sanoisin että alempi keskiluokka on lähempänä.
Astra on ehkä ulkomitoiltaan isompi mutta Octaviassa on isompi takakontti kuin esim. V70 Volvossa tai Passatissa.
Octavia on oikeasti sisätiloiltaan isompi auto mitä ulkomitat näyttävät ja sen takia useat sen sinne pikkuautojen kastiin laskevat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Astra on ehkä ulkomitoiltaan isompi mutta Octaviassa on isompi takakontti kuin esim. V70 Volvossa tai Passatissa.
Octavia on oikeasti sisätiloiltaan isompi auto mitä ulkomitat näyttävät ja sen takia useat sen sinne pikkuautojen kastiin laskevat.

Sedanina taitavat olla parin litran tasolla kontit samankokoiset - kuten aiemmin olivat Golfin ja Passatinkin kontit keskenään (erohan on nimenomaan muissa tiloissa). Farmarina Octavia Combi on selvästi pienempi kuin Passat Variant ja kontin koko muutaman litran Golf Variantia suurempi. Luokka on C kuten kuuluukin ja ihan oikea. Edelleen se ajatusharha luokasta tulee siitä, kun Skodalla ei ole hatchback-mallia Ocusta (Rapid oli vähän välimalli siitä pienempään).
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Sedanina taitavat olla parin litran tasolla kontit samankokoiset - kuten aiemmin olivat Golfin ja Passatinkin kontit keskenään (erohan on nimenomaan muissa tiloissa). Farmarina Octavia Combi on selvästi pienempi kuin Passat Variant ja kontin koko muutaman litran Golf Variantia suurempi. Luokka on C kuten kuuluukin ja ihan oikea. Edelleen se ajatusharha luokasta tulee siitä, kun Skodalla ei ole hatchback-mallia Ocusta (Rapid oli vähän välimalli siitä pienempään).
Ulkomitoiltaan Octavia on pienempi kuin Passat farkkuna mutta takakontti on isompi sitä on tullut itse testattua vaikka viralliset mitat ovat mitä ovat.
Samoin Octavian takakontti on isompi kuin V70 Volvossa itseasiassa jopa yllättäväkin paljon.
Noissa virallisissa lukemisssa kun testataan sillä vakio "laatikolla" niin lukemat voivat olla lähekkkäin mutta todellisessa käytössä ne esim. Passatissa olevat reilusti tilaa vievät sivut ovat selvästi isommat kuin esim. Octaviasssa ja sama juttu on Golffin suhteen.
 

Esteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️
Kesällä Unkarissa lykättiin vuokra-autoksi uudenkarhea Ceed. Piti varauksen mukaan vuokra-auton olla Mondeon tasoa. Hiukan epävarma tunne oli tuon vehkeen kanssa, pelko persiissä, että tällä pitäisi Italiassa pärjätä moottoritiellä. Aikamoisen löysän rimpulan oloinen oli. Lähes 40 minuuttia ehdin ajaa, ulos Budapestista, kun soitettiin ja sanottiin, että oli annettu väärä auto...

Itselläni on aika kattava kokemus työn takia auton vuokraamisesta ympäri Eurooppaa. Kokemus on osoittanut, että vuokraamon tiskillä pitää aina pysyä ystävällisenä, mutta vaativana. Monet kerrat on tarjottu pienempää autoa ja sanottu, että ei ole nyt muuta. Aina on silti vielä yhdet avaimet laatikosta "löytyneet" ja kas vielä oikeaan ja joskus jopa parempaan kokoluokkaan samalla hinnalla.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Itselläni on aika kattava kokemus työn takia auton vuokraamisesta ympäri Eurooppaa. Kokemus on osoittanut, että vuokraamon tiskillä pitää aina pysyä ystävällisenä, mutta vaativana. Monet kerrat on tarjottu pienempää autoa ja sanottu, että ei ole nyt muuta. Aina on silti vielä yhdet avaimet laatikosta "löytyneet" ja kas vielä oikeaan ja joskus jopa parempaan kokoluokkaan samalla hinnalla.
Tuossa oli ihan oikea erehdys. Antoivat meille jopa Sportagen paperit mukaan. Autot olivat olleet peräkkäin tien sivussa, ja kaveri, joka tuli ohjaamaan paikalle, oli antanut oikeat paperit, mutta väärän auton. Enpä huomannut tuollaista tarkistaa. Tiskillä puhuttiin vain Kiasta, enpä osannut epäillä. Ihmettelin kyllä, että ei tämä nyt ihan Mondeota vastaa, mutta oli ihan uusi auto ja matkalaukut sekä perhe mahtuivat mukaan, niin otin sen sitten.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itselläni on aika kattava kokemus työn takia auton vuokraamisesta ympäri Eurooppaa. Kokemus on osoittanut, että vuokraamon tiskillä pitää aina pysyä ystävällisenä, mutta vaativana. Monet kerrat on tarjottu pienempää autoa ja sanottu, että ei ole nyt muuta. Aina on silti vielä yhdet avaimet laatikosta "löytyneet" ja kas vielä oikeaan ja joskus jopa parempaan kokoluokkaan samalla hinnalla.

Aika monet kerrat on myös tosiaan tarjottu isompaa, eikä sekään nyt ihan kosher ole. Itse ainakin varaan tietyn kokoluokan enkä ole usein kovin innostunut maksamaan suuremman bilikan kovempia polttoainekustannuksia. En siis ihan varauksetta pitäisi tätä ”parempaan kokoluokkaan samalla hinnalla” etuna.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itselläni on aika kattava kokemus työn takia auton vuokraamisesta ympäri Eurooppaa. Kokemus on osoittanut, että vuokraamon tiskillä pitää aina pysyä ystävällisenä, mutta vaativana. Monet kerrat on tarjottu pienempää autoa ja sanottu, että ei ole nyt muuta. Aina on silti vielä yhdet avaimet laatikosta "löytyneet" ja kas vielä oikeaan ja joskus jopa parempaan kokoluokkaan samalla hinnalla.
Tästä tulee mieleen omat aikani tiskin toiselta puolelta, viitisen vuotta vietin junnuna noissa autonvuokraushommissa nimittäin. Kerran muistan toimistoon marssineen sellaisen asiakkaan, joka ei meinannut uskoa, että pihalla oleva auto on jo varattu piakkoin toiselle asiakkaalle ja jäi vääntämään tiskille kanssani. Ystävällisen vaativasti pyysin häntä ymmärtämään tilanteeni, ja päästäkseni tyypistä eroon lupasin soittaa pomolleni, että mitä voimme tehdä asian hyväksi. Koska molemmat olivat rahakkaita keikkoja, päätti pomo soittaa nopeasti kontaktinsa läpi ja sai jostain kaivettua esiin myöhemmälle lähdölle kokoluokkaa isomman auton. Firmalle hyvä, mutta vitutti tietysti itseäni siinä tilanteessa ylimielisesti minuun suhtautuneelle asiakkaalle ilmoittaa, että pihalla oleva auto järjestyy. Eipä siinä auttanut kuin palvella ystävällisesti hymyillen loppuun saakka, vaikka kynnysmattona piti loppuun saakka. Vastaavat kokemukset ovat kyllä olleet itselle hyvä opetus siitä, että vaikka vaativa saa ja joissain tapauksissa pitääkin olla, ei aspalle vittuilu kovin suuri sankariteko ole.

No, pääosa asiakkaista oli tietenkin perusporukkaa, osa jopa mukaviakin. Neste Rallyyn matkanneet lädiporukat jättivät autonsa aina aivan käsittämättömään kuntoon. Vaikea käsittää, miten niitä ylipäätään sai niin paskaisiksi aikuisten toimesta reilun viikonlopun aikana. Ja miten sinne kaljatölkkien sekaan ylipäätään mahtui mitään tai ketään.
 

teppana

Jäsen
Auton vaihto alkaa lähestyä ja mahdollisesti merkin vaihto edessä vaikka pyhästi avovaimon kanssa päätettiin että hyvästä ei enää vaihdeta. Edelliset kaksi autoa siis BMW. Nykyinen on 3-sarjan GT joka on kahdelle ihmiselle vähän turhan suuri. Helvetin hyvä se on ajaa, mutta tosiaan tarpeettoman iso. Pientä ajatusta on ollut Audi S3 mallista. Vuosi sitten koeajettiin S3 ja RS3 ja erittäin hauskan tuntuinen auto. Nyt kun avovaimon työmatka tipahti 50tkm/vuosi alle 20tkm/vuosi niin voi hyvin kallistua bensan puolelle.

Onko palstalaisilla vinkkejä/kokemuksia tuon kolmosaudin kokoluokan autoista mitä voisi harkita koeajoon?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sähköauto tulee ja tappaa. Dieseleistä ei pian enää pääse eroon ja seuraavalla vuosikymmenellä bensamoottoritkin julistetaan kansanvihollisiksi. Mutta mites tää sähköauto siis oikeasti Suomen oloissa meikäläisessä käytössä taittuu? Lähinnä itseä kiinnostaa miten onnistuu jatkossa satunnainen painavan trailerin/lestavankkurin veto, sekä kerran vuodessa kestävä 1-2kk mittainen kylmä jakso jolloin asteet pysyttelevät tiiviisti -20 asteen huonommalla puolella; mitä akku tykkää, kauanko kestää saada lämmintä huurua ikkunoille ja takapenkille? Entä kuinka sähköauto selviää yllättävästä kaupunkitulvasta jossa vesi nousee sadevesiviemäreistä kadulle polveen asti?
 

Veijari

Jäsen
Onko palstalaisilla vinkkejä/kokemuksia tuon kolmosaudin kokoluokan autoista mitä voisi harkita koeajoon?
No jos S3:a pidät verrokkina niin ehdottomasti Bemarin 1-sarjalaisesta kutosen bensamylly eli 140i tai 135i, riippuen etsiikö uutta vai käytettyä, ja ehdottomasti xDrivenä. Molempia olen ajanut, mutta en omistanut

Bemarin kutoskone on ihan lyömätön laite verrattuna Audin neljäpyttyiseen. Ei sen bemarin nelivedossakaan ollut moittimista. Melko erilainen jakosuhteen osalta, jos vertaa S3:n Haldexiin.

S3 on mielestäni olemukseltaan urheilullisempi kuin 140, mutta ei bemaristakaan jää urheilullisuutta puuttumaan kun ottaa kaikki luistonestot yms hömpötykset pois päältä.

Omasta mielestä Bemarin m-sport penkit on aika paljon paremmat kuin Audin vastaavat. Kannattaa käydä koeajamassa nuo laitokset peräkkäin.

RS3 on sitten ihan eri planeetalta ja bemarista pitää hakea verrokkia M-sarjasta.
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Eikös toi Mesen uusi A-sarja ole tuossa luokassa paras? AMG-versiossa taitaa potkuakin piisata, jos A250 on liian tussu.
 

teppana

Jäsen
No jos S3:a pidät verrokkina niin ehdottomasti Bemarin 1-sarjalaisesta kutosen bensamylly eli 140i tai 135i, riippuen etsiikö uutta vai käytettyä, ja ehdottomasti xDrivenä. Molempia olen ajanut, mutta en omistanut

Bemarin kutoskone on ihan lyömätön laite verrattuna Audin neljäpyttyiseen. Ei sen bemarin nelivedossakaan ollut moittimista. Melko erilainen jakosuhteen osalta, jos vertaa S3:n Haldexiin.

S3 on mielestäni olemukseltaan urheilullisempi kuin 140, mutta ei bemaristakaan jää urheilullisuutta puuttumaan kun ottaa kaikki luistonestot yms hömpötykset pois päältä.

Omasta mielestä Bemarin m-sport penkit on aika paljon paremmat kuin Audin vastaavat. Kannattaa käydä koeajamassa nuo laitokset peräkkäin.

RS3 on sitten ihan eri planeetalta ja bemarista pitää hakea verrokkia M-sarjasta.

RS3 on tosiaan ihan eri auto. Hauskahan se olisi sellainen hommata mutta ei arki käyttöön tarvitse olla niin tehokas.

Nykyisessä autossa on bemarin 3 litran kutos diesel ja on kyllä omista autoista aivan ehdottomasti paras moottori koskaan. Vääntö ei oikeastaan lopu missään vaiheessa ja dieselissäkin on potkua sen verran että ohi pääsee. Täytyypä tosiaan käydä kokeilemassa tuo 1-sarjan BMW ja sitten Audin S3 ja vähän kokeilla tuntumaa. Auto pitää olla joko uusi tai sitten esittelyauto.

Ehkä tuo Mercedeksen A-sarja voisi olla myös yksi vaihtoehto.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
On kyllä hienoa hommaa ostella hienoja autoja, tsemppiä vaan teppanalle kärryn hommaamiseen. Toivottavasti valinta osuu Bemariin, tai Mersuun Audin jäädessä romuttamolle.
 

teppana

Jäsen
On kyllä hienoa hommaa ostella hienoja autoja, tsemppiä vaan teppanalle kärryn hommaamiseen. Toivottavasti valinta osuu Bemariin, tai Mersuun Audin jäädessä romuttamolle.

Kiitoksia. Avovaimo tässä päätöksessä niitä housuja pitää jalassa koska itse en jokapäiväisessä käytössä autoa tarvitse. Toki minullakin sananvaltaa on, mutta enemmän auton pitää rouvaa miellyttää koska hän sillä 80% kilometreistä ajaa.

Huomaa kyllä kuinka nämä autoasiat on eniten mielipide kysymyksiä. Kaveri joka tietää autojen tekniikasta tosi paljon on varoitellut mersuista ja kannattaa Audi/BMW ostoa. Mutta todellisuudessa tällä hetkellä lienee kohtuullisen hyviä vauhtoehtoja jokaiselta valmistajalta. Itse olen BMW:n kannalla koska aiemmat kaksi autoa on ollut niin hemmetin hyviä ja erioten tämä 3-sarjalainen on kyllä niin upea ajaa että jos ei sopimus loppuisi niin en haluaisi vaihtaa.
 
Kaveri joka tietää autojen tekniikasta tosi paljon on varoitellut mersuista ja kannattaa Audi/BMW ostoa.

Kaikilla on varmaan noita eri merkeistä varoittelevia kavereita..

Pitääkö auton olla saksalainen premium? Jos vähän jotain muuta...

Alfa Romeo Giulia Veloce?
Renault Mégane RS 280 Cup / 300 Trophy (ei tosin taida saada Suomesta)?
Volvo V/S60T8?
Honda Civic Type-R?
Tesla Model3?
 

teppana

Jäsen
Kaikilla on varmaan noita eri merkeistä varoittelevia kavereita..

Pitääkö auton olla saksalainen premium? Jos vähän jotain muuta...

Alfa Romeo Giulia Veloce?
Renault Mégane RS 280 Cup / 300 Trophy (ei tosin taida saada Suomesta)?
Volvo V/S60T8?
Honda Civic Type-R?
Tesla Model3?

No ei se mikään pakko ole. Volvo ei kuulemma käy koska kerran oli huollon ajan vara-autona ja oli "niin muovinen ja karsea ajaa". Alfa Romeo voisi olla mielenkiintoinen. Täytyypä laittaa listalle jos jostain saisi koeajoon. Honda tai Renault ei tule ulkonäkönsä vuoksi olemaan listalla.

Tesla on kiinnostava ja sitä voisikin käyttää koeajolla.

Sen verran rajoittaa hankintaa, että auto pitää hankkia Laakkoselta tai sitten vaihtoehtoisesti tuottaa Saksasta mutta tuontiauton pitää sitten olla jo ihan hyvän hintainen ja tarkoituksena olisi tällä kertaa päästä alle 50 tonnin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kannattaa myös huomioida että hyppy johonkin etuvetoiseen Hondaan tai vastaavaan, oli ne sitten kuinka sporttisia ja tehokkaita tahansa, voi olla aika raju.
 

Fordél

Jäsen
Huomaa kyllä kuinka nämä autoasiat on eniten mielipide kysymyksiä. Kaveri joka tietää autojen tekniikasta tosi paljon on varoitellut mersuista ja kannattaa Audi/BMW ostoa. Mutta todellisuudessa tällä hetkellä lienee kohtuullisen hyviä vauhtoehtoja jokaiselta valmistajalta.

Mun on vaikea kuvitella, että Mersu häviäisi tekniikan kestävyyden suhteen Audille ja BMW:lle. Muutenkin vähän vaarallista puhua merkeistä yleisesti. Jokaisella näistä premium-merkeistä on omat ongelmansa. Parempi olisi puhua yksittäisistä malleista ja vuosimalleista. Tiedämme, että esim. Audilla oli Volkkarin tavoin ongelmia tietyn DSG-vaihteiston kanssa, mutta ei se tee kaikista Audeista suurivikaisia autoja.

Volvo ei kuulemma käy koska kerran oli huollon ajan vara-autona ja oli "niin muovinen ja karsea ajaa". Alfa Romeo voisi olla mielenkiintoinen. Täytyypä laittaa listalle jos jostain saisi koeajoon. Honda tai Renault ei tule ulkonäkönsä vuoksi olemaan listalla.

Tesla on kiinnostava ja sitä voisikin käyttää koeajolla.

Jos Volvo on ollut muovinen niin sitä on todennäköisesti moni muukin saman hintaluokan auto. Mutta sijaisautona lienee ollut joku halvempi Volvo tyyliin V40/V50. Jos kerran budjetti mahdollistaa kalliimmankin auton niiin kannattaa käydä koeajamassa Volvolta kalliimpia malleja, kuten esim. V60. On mun mielestä hyvä ajaa ja laadukas.
 
Viimeksi muokattu:

Esteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️
Autovalmistajilla näyttäisi olevan vielä hieman opittavaa ISO-FIX -standardin mukaisen kiinnityksen toteuttamisessa. Oma huomioni on ollut, että mitä halvempi kärry, niin sitä surkeammin iso-fixaus toimii.

Esimerkkinä Renault Meganen takapenkkiin, istuimen ja selkänojan väliin, iso-fix -vastakappaleet on upotetut niin syvälle tiukkaan väliin, ettei niihin tahdo millään osua Britaxin istuimella. Lisäksi toisen vastakappaleen eteen on asennettu keskimatkustajan turvavyö... Hurraa... Kiva asentaa istuinta pakkasessa ja samalla ajatella lämmöllä ranskalaista ylivertaista suunnittelua.

Mercedes on puolestaan E-luokassa ratkaissut asian niin, että iso-fix kiinnitykset ovat pienten kääntyvien muovilärppien takana. Ei välttämättä kallis, mutta silti erittäin toimiva ratkaisu. Vähän sinne päin kun osuu istuimella, niin aina napsahtaa istuimen lukitus. Helppous ja toimivuus houkuttelee käyttämään.

Kysymys kuuluu, miten moni lapsiperhe ajaa mersulla?
Olisi siis ihan kohtuullista varustaa myös halvat renut, fibatit ja muut helppokäyttöisillä ja lasten elämää suojelevilla mekanismeilla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Skodalla (ainakin Superbissa) on isofixeissä kätevät ohjurit. Helposti saa jakkarat kiinni.
 

hege

Jäsen
Saabissa oli kanssa hankalan syvällä ne ISO-FIX vastakappaleet (olisko oikea nimi ollut joku ohjain?), mutta kun laittoi paikalle sellaisen muovisen ohjauskappaleen niin homma skulasi helposti.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eikös lastenistuimissa tule mukana sellaiset muoviset ohjuritunnelit?

Ei läheskään kaikissa. Meillä on ollut käytössä neljä ISOFIX-kiinnitteistä istuinta (yksi telakkakiinnitteinen kaukalo, yksi turvaistuin ja kaksi turvavyöistuinta, jotka kaikki ovat merkiltään Britax (Römer)) ja ainoastaan yhdessä on tullut ohjurit mukana. Kyllä noista ohjureista varmaan apua on, mutta käytännössä ne vievät vielä enemmän tilaa kuin pelkkä kiinnitys.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta mites tää sähköauto siis oikeasti Suomen oloissa meikäläisessä käytössä taittuu? Lähinnä itseä kiinnostaa miten onnistuu jatkossa satunnainen painavan trailerin/lestavankkurin veto,

Kun ei palstalta asiantuntijuutta löydy niin vastaanpa itse. Teslaan saa kiinnittää koukun jolla voi vetää alle 300kg kuormaa, siis lähinnä itse kärryä; muilla merkeillä ei ole vetovalmiutta. Asuntovaunuja ei vedetä sähköautoilla. Miljoona kärrynomistajaa ja kaikki satunnaiset Bauhausista kärryä lainaavat hämmästelevät miten jatkossa remonttihommat sujuvat. Lestat joutuvat hankkimaan jatkossa saastuttavia polttomoottoriautoja tai niitä vankkureitaan joita ei saa sähköisinä.

Suomalaisilla on lähes miljoona peräkärryä – riittääkö niille jatkossa vetoautoja?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös