Autoiluketju

  • 3 280 967
  • 18 827

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nopeasti vilkaistuna Insigniaa ei saa automaattina ainakaan bensakoneella ja Avensiksen valmistus lopetataan. Toyotalla toki olisi vaihtoehtona myös Auris. Kian tai Hyundain vastaavia malleja pitääkin varmaan harkita ja käydä koeajamassa. Ensivaikutelma näistä ei tosin ole yhtä laadukas kuin Fordista ja Skodasta, mutta kyse onkin vain mielikuvasta.
Onhan Insigniaa bensa-automaattina, vai tarkoititko että jollain liisingfirmalla ei ole valikoimassa?
Mutta uusi Focushan vaikuttaa oivalta peliltä. En nyt ainakaan mitään skodia ym volkkareita miettisi hetkeäkään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mikäs @benicio lla on VAG:a vastaan, kun ei ole eka kerta niistä vittuillessasi? Laadukkaita autoja kuitenkin.
---

Mulle voisi vaihtoehtona olla lähinnä Ford, mutta koska paikkakunnalla on erittäin asiantunteva ja palvelukykyinen pienpaja merkkivaltuuksin, ei motivaatiota konsernin vaihtoon ole. Aiemmin Skoda, nyt SEAT. VW:n brändistä en viitsi ilmaa maksaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikäs @benicio lla on VAG:a vastaan, kun ei ole eka kerta niistä vittuillessasi? Laadukkaita autoja kuitenkin.
---
.
Ei kai siinä sen ihmeempää, en pidä niistä enkä ymmärrä miksi kukaan sellaista hankkii kun muitakin on. On mulla Golffi joskus ollutkin eli en ole täysin viaton itsekään.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Ei kai siinä sen ihmeempää, en pidä niistä enkä ymmärrä miksi kukaan sellaista hankkii kun muitakin on. On mulla Golffi joskus ollutkin eli en ole täysin viaton itsekään.
Itse en ole keksinyt yhtään hyvää syytä olla hankkimattakaan? Meillä mieskin tykkää Golfilla ajella, vaikka hänellä on sähköauto ja taitaa niiden päälle olla enemmän.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei kai siinä sen ihmeempää, en pidä niistä enkä ymmärrä miksi kukaan sellaista hankkii kun muitakin on. On mulla Golffi joskus ollutkin eli en ole täysin viaton itsekään.
No höh. Onhan ne kivempia ajaa kuin aasialaiset ja muuten vain parempia kuin ranskalaiset. Ford on tosiaan hyvä muista lafkoista, Volvo, Mersu ja Bimmeri varmaan myös, mutta ei ole tuoreista kokemusta.

Vaan lopulta saa ajaa kukin millä lystää. Itse en jaksa aasialaisten ohjaustuntumaa, joku toinen ei tykkää saksalaisten paremmista autoista. Huvinsa kullakin.
 

Esteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️
Itse en ole keksinyt yhtään hyvää syytä olla hankkimattakaan? Meillä mieskin tykkää Golfilla ajella, vaikka hänellä on sähköauto ja taitaa niiden päälle olla enemmän.

Ostin vuonna -95 farmari Golfin 95 tonnilla. Ajoin sillä hyvän vuoden ja myin 92 tonilla. Alennusta piti antaa vain, koska vaimo oli ehtinyt hieman muotoilla etukulmaa. Auto oli tukeva, kulki maantiellä kuin juna, eikä siinä runsaan vuoden aikana ollut yhtään mitään ongelmaa. Hyvii kokemuksiini pohjautuen ostin vuonna -06 uudelleen Volkkarin. Esittely Passat lähti kotiin saksalaisesta VW-liikkeestä edullisesti. Siitä alkoi elämäni surullisin autoilujakso.

Vain 18 tkm ajon jälkeen hajosi polttoainepumppu, 40 tkm hajosi turbo, 60 tkm vaihdettiin polttoaineen ruiskusuuttimet, 85 tkm hajosi öljypumppu ja 120 tkm meni turbon kuminen imuletku, etc. Tuohon väliin mahtuu vielä useita episodeja, kuten koko elinkaaren ajan temppuillut sähköinen käsijarru, jota ei saatu kuntoon edes vaihtamalla autoon uusi CPU.

Sokerina kaiken muun törttöilyn päälle huollossa tehtiin virhe, joka aiheutti lopulta perheen kesälomamatkan tylyn keskeytymisen. Juuri ennen matkaa tehdyssä huollossa polttoaineen suodattimen kansi oli kiinnitetty huolimattomasti ja se pääsi roiskimaan dieseliä laturin hihnalle. Hihna ei kestänyt öljyä (!) ja käytännössä suli jättäen vain pelkät metallirihmat pyörimään, kunnes auto ei enää ladannut. Tämä tapahtui ajettaessa ulos laivasta Rostockissa... Sunnuntaina illalla. Perkele.

En väitä, että volkkarit olisivat huonoja. Muistan edelleen Wolfgang Golfia hinta/laatu -suhteessa parhaana milloinkaan omistamanani autona. Ongelma on siinä, että välillä käsiin osuu näitä ensimmäisen mallivuoden ensimmäisiä tuotantokappaleita, joissa kaikki mahdolliset penikka taudit on vielä hoitamatta.

Sen Passatin myin lopulta Osama Ahmad nimiselle makedonialaiselle lammasfarmarille. Allahu akbar.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse ymmärrän varsin hyvin varsinkin Octavian ja Superbin hankkimisen. Kokoluokassa et ainakaan yhtään fiksummin varusteltuna saa mistään yhtä paljon suhteellisen laadukasta autoa samaan rahaan. Erityisesti Superbissa on hämmästyttävän hyvät tilat. Lisäksi kolmen auton kokemuksella se DSG on äärimmäisen mukava.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Siitä alkoi elämäni surullisin autoilujakso.

Näitä surullisia tarinoita juurikin tuosta automallista olen kuullut paljon, ja juuri ne horjuttaa uskoani VAG- konserniin. En kyllä suosittele kenellekkään Paskatteja. Mm. kaksois- massa vauhtipyörät ovat olleet remontin alla kahdella tuttavalla peräjälkeen.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Siitä alkoi elämäni surullisin autoilujakso.

Kuulostaa kieltämättä aika surulliselta. Itselläni ei ole kauheasti kosketusta tuon ikävuoden volkkareihin, lähipiirissä löytyy noita 2010- luvun autoja, jossa ainakin kaikki ovat toimineet moitteettomasti. Toki varmaan kaikkiin automerkkeihin mahtuu aina niitä maanantaikappaleita, mutta itselläni ei ainakaan volkkarista ole sellaista kuvaa että niissä olisi niitä mitenkään tavallista enempää. Toisaalta tiedän mitä tarkoitat, ennen golfia omistin citroenin, johon satatonnia lähestyessä ilmeni koko ajan jotain pikkuvikaa. Aina kun sai edelliset korjattua, niin seuraava osa alkoi lahomaan. Kieltämättä vähän kitkerä maku jäi suuhun kyseisestä mallista ja merkistä.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan Insigniaa bensa-automaattina, vai tarkoititko että jollain liisingfirmalla ei ole valikoimassa?
Mutta uusi Focushan vaikuttaa oivalta peliltä. En nyt ainakaan mitään skodia ym volkkareita miettisi hetkeäkään.
Tuli uskottua Opelin sivujen "rakenna oma autosi"-konfiguraattoria ja sieltä ei jostain syystä saanut automaattia valittua, mutta näyttihän tuota tosiaan automaattina saavan. Pitänee lisätä listalle.

VAGin FSI-koneista harvalla lienee hyviä kokemuksia, mutta uskoisin näiden ongelmien jääneen taakse. Leasingin hyvä puoli on varmaankin juuri tässä, että kuluvien osien lisäksi ei tarvitse juuri muusta huolehtia. Yli 3 vuotta pidempään ei ole tarkoitus autoa pitää ja oma fiilis on, että tässä ajassa mikään auto ei leviä käsiin, kunhan pysyy kaukana ranskalaisista.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Näitä surullisia tarinoita juurikin tuosta automallista olen kuullut paljon, ja juuri ne horjuttaa uskoani VAG- konserniin. En kyllä suosittele kenellekkään Paskatteja. Mm. kaksois- massa vauhtipyörät ovat olleet remontin alla kahdella tuttavalla peräjälkeen.

Niin, mutta lähinnä näissä uudemmissa tuo ongelma, samoin kuin 2000-jotain Golffin tfsgiöy vaihteisto. Karmeaa paskaa ja välttäkää niitä, oikeasti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niin, mutta lähinnä näissä uudemmissa tuo ongelma, samoin kuin 2000-jotain Golffin tfsgiöy vaihteisto. Karmeaa paskaa ja välttäkää niitä, oikeasti.

Tämä kai kuvaa VAG:sta (toki joistain muistakin merkeistä) käytävää keskustelua aika hyvin. Ei ole hajuakaan mistä puhutaan, mutta vahvoja mielipiteitä ja serkun huoltoasemakaverilta kuultuja juttuja miten on huono se ja tämä ja kaikki hajoaa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Yleensäkkin kannattaisi hieman varoa noita ensimmäisiä uusia kone- ja korimalleja. Joku pieni facelift ei nyt kauheasti vaikuta, mutta kun kaikki laitetaan uusiksi, niin vikoja saattaa tulla. En nyt varmaksi mene sanomaan, mutta muistikuva on jäänyt että niin laadukkaana ja vähävikaisella Toyotallakin oli erittäin suuria ongelmia RAV4:n kanssa kun se tuli markkinoille.

Itselläni nykyään tulee niin vähän kilometrejä pääsääntöisesti että ajot hoituisi melkein mopollakin, mutta mitä useista autoista on kertynyt pientä ajokokemusta (hieman pidempiä koeajoja, laina-ajoja jne), niin kyllähän ajo-ominaisuuksiltaan sakemannit on omassa luokassaan. Eikä Ford, Volvo tai ranskikset (yms eurooppalaiset, poislukien dacia) huonoja ole. Japsit ja muut aasian autot sitten jäävät mielestäni näille pahasti. DSG on yksi parhaista automaattilootista mukavuudeltaan, mutta siinäkin on tietyssä mallissa ollut vikoja, tietyt mallit sitten vaikuttavat kestävän vaikka miljoona kilsaa. Ja itse tykkään todella paljon volkkareiden ajettavuudesta, jos vetotavasta johtuvat erot jätetään huomioimatta, niin kyllä mieluummin lähden pidemmälle matkalle Passatilla kuin C- tai E-Mersulla.

Toki kyseessä on yhden ihmisen mielipide, eikä kokemusta tietenkään ole läheskään kaikista malleista.
 
mitä useista autoista on kertynyt pientä ajokokemusta (hieman pidempiä koeajoja, laina-ajoja jne), niin kyllähän ajo-ominaisuuksiltaan sakemannit on omassa luokassaan.

Tietenkin pitäisi varmaan määritellä, mitä niillä ajo-ominaisuuksilla oikein tarkoitetaan. Esim. Alfat, Mini, ranskalaiset sporttimallit jne. ovat enemmän omaan makuuni. Ja jos Aasian tuotteista puhutaan, niin Hyundai i30N kannattaa käydä kokeilemassa. Saattaapi yllättyä...

Arkipäivän käyttövarmuudessa japanilaiset ja korealaiset pyyhkivät pöytää eurooppalaisilla 24/7.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tietenkin pitäisi varmaan määritellä, mitä niillä ajo-ominaisuuksilla oikein tarkoitetaan. Esim. Alfat, Mini, ranskalaiset sporttimallit jne. ovat enemmän omaan makuuni. Ja jos Aasian tuotteista puhutaan, niin Hyundai i30N kannattaa käydä kokeilemassa. Saattaapi yllättyä...
Sekin on tietysti mielipiteistä kiinni että mitkä mieltää hyviksi ajo-ominaisuuksiksi, mutta mielestäni kannattaa heti vetää raja automalleissa ns. samantyylisiin autoihin. Esimerkiksi tuo i30N ei ole vertailukelpoinen perus-golffiin tai vastaavaan, vaan sitä pitäisi verrata GTI-malliin. Sama sitten vaikka Skodan RS-mallien kanssa jne. Ei siis sillä että olisit tarkoittanut että tuota verrattaisiin suoraan perus-golffiin tai vastaavaan, mutta osalla ihmisillä on kummallisia vertailua. Esimerkkeinä Nissan Leafin vertaaminen Teslan ässään tai 60k€ kerrostalokämpän vertaaminen 300k€ omakotitaloon.

Arkipäivän käyttövarmuudessa japanilaiset ja korealaiset pyyhkivät pöytää eurooppalaisilla 24/7.
Itsellä ei ole auto koskaan jättänyt tien päälle, autosta johtuvista syistä. Eli tankin tyhjeneminen tai akun loppuminen yms syyt voi jättää pois. Emännän vanha auto kerran jäi kaupunkiin, polttoainepumpun takia, mutta auto oli yli 20v vanha. Mutta yksi seikka joka vaikuttaa hirveästi japsien maineeseen "käyttövarmoina ja vähävikaisina" sekä sitten vastavuoroisesti kalliimpien saksalaisten maine "piilovikaisina pommeina" on käytettyjen kauppa täällä Suomessa. Tarkemmin sanottuna siis se että on tietty ihmisryhmä joka ostaa 10k€ avensiksensa (n. 10v ikää ja 100-150tkm ajettuna, manuaalivaihteisena) tietyn ajan välein, käyttää säännöllisesti huollossa yms. Ajelee 15tkm vuodessa vaihtelevaa ajoa. Sitten on taas toinen ihmisryhmä joka ostaa sitten automaattivaihteisen 5-sarjan bemarin tai e-mersun hieman isommalla ja tehokkaammalla koneella, jolla ikää n. 15v ja 250tkm ajettuna. Ja näissä jälkimmäisissä on myös varustelista usein 3x pidempi kuin siinä avensiksessa. Eipä siinä tarvitse kauheasti arvuutella kumpaan tulee helpommin vikoja. Lisäksi vielä että mitä nuo stereotyyppiset ihmisryhmät autoillaan tekevät, niin se mistä maine on muodostunut on aika selvä. Kun autoissakin on paljon niitä "vikoja" (eli kulutusosien vaihtamista, usein ihmiset kutsuvat näitä vioiksi) jotka tulevat aika suoraan iän ja kilometrien mukaan.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Leasingin hyvä puoli on varmaankin juuri tässä, että kuluvien osien lisäksi ei tarvitse juuri muusta huolehtia. Yli 3 vuotta pidempään ei ole tarkoitus autoa pitää ja oma fiilis on, että tässä ajassa mikään auto ei leviä käsiin, kunhan pysyy kaukana ranskalaisista.

Väittäisin, että vähän päinvastoin. Jos liisaat, ei oo mitään syytä pelätä ranskalaisia. Niissä on vähän mitään isompia vikoja ja sähköviat yms. vanhat vaivat eivät ole uusien autojen riesana. Olen itse ajellut reilu pari vuotta uudella 308-farkkudiiselillä ja ei ole ongelmia ollut. Tämä valikoitui C-segmentistä itselle parhaaksi vaihtoehdoksi. Verrokkina oli Octavia, Astra, Focus, Ceed..308 oli paras ajaa, taloudellinen ja hiljaisin ja budjetilla sai vielä parhaat varusteet kampanjamallin myötä. Ranskalaisten huonoin puoli on heikko jälleenmyyntiarvo.

Tänä syksynä oon ajanut uudet Focuksen ja Ceedin. Molemmat oli hyviä ja menneet paljon eteenpäin vanhoista malleista. Focus oli yllättävän hiljainen, mutta Ceedin ajotuntumasta tykkäsin hieman enemmän. Astra on järkyttävän meluisa. Ocu on toki perusvarma ja hyvä. Appiukko osti uuden Hyundai i30 ja se on kyllä aika rimpula.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Tämä kai kuvaa VAG:sta (toki joistain muistakin merkeistä) käytävää keskustelua aika hyvin. Ei ole hajuakaan mistä puhutaan, mutta vahvoja mielipiteitä ja serkun huoltoasemakaverilta kuultuja juttuja miten on huono se ja tämä ja kaikki hajoaa.

Niin, tai sitten ollaan oltu töissä volkkarilla ja kokemukset sitä kautta,
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eikö noin 2008 eteenpäin nuo suurimmat ongelmat ole ohi?

Miten on kokemuksen perusteella?

Ainakin mun vuoden 2012 Octavian TSI-kone alkoi rallattaa käynnistettäessä muutaman vuoden iässä. Surullisenkuuluisa jakoketjun syynä. Ei vielä aiheuttanut toimenpiteitä kuitenkaan. Vaihdoin vuonna 2017 uuteen, jossa on jakoketjun tilalla hihna.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ainakin mun vuoden 2012 Octavian TSI-kone alkoi rallattaa käynnistettäessä muutaman vuoden iässä. Surullisenkuuluisa jakoketjun syynä. Ei vielä aiheuttanut toimenpiteitä kuitenkaan. Vaihdoin vuonna 2017 uuteen, jossa on jakoketjun tilalla hihna.

Ai niin. Olisi pitänyt täsmentää, että tarkoitin tuossa aiemmassa viestissäni tuota DSG-vaihteistoa.

Muihin ongelmiin en osaa kyllä sanoa juuta / jaata.

Anteeksipyyntö epäselvästi kirjoitetusta viestistä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tänä syksynä oon ajanut uudet Focuksen ja Ceedin. Molemmat oli hyviä ja menneet paljon eteenpäin vanhoista malleista. Focus oli yllättävän hiljainen, mutta Ceedin ajotuntumasta tykkäsin hieman enemmän.
Ihan vain kuriositeettina, nelisen vuotta sitten olin vaihtamassa autoa ja noiden kahden farkkumallin kesken oli henkinen finaali. Olivat siis n. 2010 vuosimallin yhtä paljon ajettuja edellisen korimallin edustajia. Silloin en syttynyt ollenkaan Ceedille ja Focus istui tosi hyvin käteen. Enkä ole katunut valintaani. Ceedin uusi korimalli on ainakin farkkuna paljon enemmän paremman näköinen edeltäjäänsä verrattuna kuin Focuksella. Nähtävästi ovat petranneet ajettavuudenkin kohdalla.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Ainakin mun vuoden 2012 Octavian TSI-kone alkoi rallattaa käynnistettäessä muutaman vuoden iässä. Surullisenkuuluisa jakoketjun syynä. Ei vielä aiheuttanut toimenpiteitä kuitenkaan. Vaihdoin vuonna 2017 uuteen, jossa on jakoketjun tilalla hihna.

TSI koneiden tullessa 2004? alkoi ongelmat, sekä dsg laatikon osalta, joissa usein piirikortti sökönä. Kaksoismassapyörän niittaukset myös heikko kohta ja sen kuulee tyhjäkäynnillä, että finaalissa mennään. TSI koneissa juurikin tuo jakoketjun venyminen oli hyvin yleistä. JOS itse hommaisin volkkaria tai audia niin tiptronic-laatikolla olevia yksilöitä ehkä etsisin. VAGarenalla paljon infoa, ketä kiinnostaa.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kesällä Unkarissa lykättiin vuokra-autoksi uudenkarhea Ceed. Piti varauksen mukaan vuokra-auton olla Mondeon tasoa. Hiukan epävarma tunne oli tuon vehkeen kanssa, pelko persiissä, että tällä pitäisi Italiassa pärjätä moottoritiellä. Aikamoisen löysän rimpulan oloinen oli. Lähes 40 minuuttia ehdin ajaa, ulos Budapestista, kun soitettiin ja sanottiin, että oli annettu väärä auto. Joku iso Kia olisi pitänyt olla. No toivat sitten uuden Octavian tilalle.

Vaikka en Skodan ja Volkkarin ystävä ole alkuunkaan, niin olihan tuo Octavia hyvä auto. Ohjaus oli pirun tarkka, varsinkin, kun oli tunne Ceedistä pohjalla. Japanilaisista ja korealaisista autoista en ole koskaan pitänyt, jonkin verran niitä on tullut just vuokra-autoiksi.

Veljellä on 10 vuotta vanha Focus, mitä on pitänyt huonosti. Laiminlyönyt huollot, ajanut paljon ja myös miten sattuu. Auto näyttää ulospäin kurjalta. Mitään ihmeempää vikaa siinä ei ole ollut, kuluvia osiakin on uusittu paljon vähemmän kuin minun isoihin Sitikoihin.
 

ace

Jäsen
TSI koneiden tullessa 2004? alkoi ongelmat, sekä dsg laatikon osalta, joissa usein piirikortti sökönä. Kaksoismassapyörän niittaukset myös heikko kohta ja sen kuulee tyhjäkäynnillä, että finaalissa mennään. TSI koneissa juurikin tuo jakoketjun venyminen oli hyvin yleistä. JOS itse hommaisin volkkaria tai audia niin tiptronic-laatikolla olevia yksilöitä ehkä etsisin. VAGarenalla paljon infoa, ketä kiinnostaa.

Tyytyväisenä Octavia TSI RS 2014 omistajana hieman pelokkaasti kyselisin, missä vaiheessa ongelmat alkavat? Manuaali laatikko ja vajaa 80 000km ajettu. Ketju on jakopäässä ja kauhujuttuja siitä kuunnellut, miten se venyy. Oikeasti, missä vaiheessa sen pitäisi tapahtua?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös