Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 501
  • 19 022

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Viestin lähetti vilpertti
Kiitos kaikille avusta, osaatteko vielä sanoa missä hintaluokassa tuo vesipumppu on jos se vika nyt siinä tosiaan on =)

EDIT: Noin 20-30€ riippuen automallista. Kannattaa tsekata www.motonet.fi :sta. Työhän tuossa operaatiossa maksaa eniten...
 
Viimeksi muokattu:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Niin, omaan 96 vuotiseen britti-Civiciin vesipumppu maksoi muistaakseni jotain 40..50 erkkimerkkiä.

Ko. vesipumppu vaihdettiin varmuudeksi samaan syssyyn jakohihnan kanssa, koska se tulee paljon edukkaammaksi vaihtaa siinä samalla, eikä tarvitse joka kuukausi olla purkamassa ja kasaamassa.

Samaan syssyyn tuli vaihdettua kaikki muutkin, eli laturin- ja kompressorin- yms. ohjaustehostimenhihnat, koska kun vaihtaa kaikki kerralla, niin ei tarvitse koko aikaa olla pajalla.

Täältä tähän
 

scholl

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Löytyykö autoexperttejä??

Viestin lähetti Kaiser Soze

Kyse on vain siitä viitsiikö nähdä vaivan että opettelisi jotain uutta.

Kyse on siitä kannattaako tuollaisia taitoja opetella. Kansantaloudellisesti asia on ainakin niin, että ei kannata. Jos kansalainen keskittyy omiin vahvuuksiinsa niin hän on silloin siinä varmasti vastaavana ajanjaksona tuottoisampi ja näin ollen hyödyllisempi sekä itselleen että koko kansantaloudelle. Kaiken lisäksi kaikki eivät opi edes kaikkia asioita, vaikka mikä olisi. Syinä voi olla heikko motivaatio, puuttuvat kädentaidot jne. Joka tapauksessa mitä enemmän käytetään pienyritysten palveluita hyväkseen, sitä useampi näkee mahdollisuuden elinkeinolle, jolloin kilpailu myöskin tehostaa hintatasoa, samaa tekee lisääntynyt volyymi.

Ja mikäs on mukavampaa kuin esim. kesällä maksaa ahkerille ihmisille, jotka hankkivat elantoansa ikkunanpesupalveluita tarjoamalla. Tulee varmasti puhdasta kohtuukustannuksin ilman, että itse pitää kiroilla ja pohtia, miten urakasta suoriutuisi. Sama juttu lakanoiden silittämisen kanssa. Homma hoituu helposti, kun vie ne pesulaan pestäviksi.

Olen muutenkin sitä mieltä, että niin hiustenleikkuussa kuin kodin palveluissa kannattaa käyttää niitä, jotka ovat oikeasti asioista kiinnostuneita ja näin oma aika jää siihen, mikä on kehittävää ja rahaakin tuottavaa. Ja pitäähän välillä levätä ja juhliakin. Siis jos et ole härski hartikainen tai insinööri sörsselssön tai siivouspuolella liisa joronen niin tilaa joku alan mies ko. palvelut suorittamaan.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Re: Re: Re: Re: Re: Löytyykö autoexperttejä??

Viestin lähetti scholl
Kyse on siitä kannattaako tuollaisia taitoja opetella. Kansantaloudellisesti asia on ainakin niin, että ei kannata. Jos kansalainen keskittyy omiin vahvuuksiinsa niin hän on silloin siinä varmasti vastaavana ajanjaksona tuottoisampi ja näin ollen

Maksakoot se joka haluaa. Minä en viitsi maksaa sellaisesta hommasta, jonka voin tehdä itsekin. En mene parturiinkaan kaljuani leikkaamaan, niin miksi vaihdattaisin autoonikaan öljyt.

K
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jotenkin on aistittavissa edellisen kirjoittajan kirjoituksista sellainen asenne, että kyllähän nyt kaikkien pitää auto osata korjata ja jos ei osaa niin sitten on kyllä tyhmä, laiska ja huono ihminen.

Pyydän mitä nöyrimmin anteeksi sitä, että olen keskittynyt elämässäni muiden asioiden tekemiseen kuin autojen korjaamiseen.

Lopetankin nyt kaiken harrastamisen, että voin alkaa harjoittelemaan auton korjaamista saavuttaakseni täyden ihmisstatuksen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Älä unohda myöskään opetella parturoimaan ja hoitamaan itse hampaasi.
Optikkoa ja silmälääkäriään ei tarvitse, kyllä sen tietää näkeekö vaiko eikö.

Kukin tietysti tekee kuten haluaa, mutta auton "itseropaaminen" ei kaikkien harrastuksiin kuulu.

Joskus nuorena ja varoiltani rajoittuneena vaihdoin itse öljyjä. Eihän se vaikeaa ole, mutta helvetin sotkuista puuhaa ja sen poistetun öljyn hävittäminen on sangen vaivalloista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Sniper

Oma rassi kolisuttelee (ainakin vielä vaimeasti) vetoniveltä vasemmalle käännyttäessä. Selviänkö rasvaamalla vai meneekö vaihtotyöksi?

Aika epätodennäköistä, että rasvaaminen auttaa. Luulisin väljää olevan jo sen verran, että vaihtoon menee lähiaikoina.

Nivelen vaihtaminen onkin sitten masentavaa puuhaa ilman erikoistyökaluja.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ihan semmosta kysysin, että mistähän vois johtua kun autoon tunkee bensanhaju sisälle?
Tulevan anopin autossa on tämmöinen vaiva ja se ei todellakaan tunnu mukavalta kun bensanhaju tunkee autoon sisälle. Honda civic on muistaakseni merkki vuosmallista ei oo mitään hajua.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti repe_joke
Ihan semmosta kysysin, että mistähän vois johtua kun autoon tunkee bensanhaju sisälle?
Tulevan anopin autossa on tämmöinen vaiva ja se ei todellakaan tunnu mukavalta kun bensanhaju tunkee autoon sisälle. Honda civic on muistaakseni merkki vuosmallista ei oo mitään hajua.

Bensaa on jossain muualla missä pitää, eli jossain kohtaa matkaa tankista käyttöön on vuoto.
 

Särki

Jäsen
Viestin lähetti repe_joke
Ihan semmosta kysysin, että mistähän vois johtua kun autoon tunkee bensanhaju sisälle?
Tulevan anopin autossa on tämmöinen vaiva ja se ei todellakaan tunnu mukavalta kun bensanhaju tunkee autoon sisälle. Honda civic on muistaakseni merkki vuosmallista ei oo mitään hajua.

Yksi vaihtoehto näille hajuille on bensatankin täyttöletkun/putken vuotaminen. Näille japanilaisille on ollut melko yleistä että täyttöputki ruostuu jossain vaiheessa puhki ja bensaa karkaa joko maahan tai jonnekin muualle josta haju leviää sisätiloihin.

Kerran olen täyttöputken Corollaan vaihtanut tai tarkemmin ottaen rakensin sen vanhoista pakoputken pätkistä. Uskomattoman monta mutkaa osuu matkalle ennenkuin bensa on tankissa. Hitsaussaumat eivät kovin kummoisia olleet mutta hyvin on toiminut ja bensa pysynyt tankissa. Uusi putki olisi muuten maksanut 100€!!!
Ja kerran olen Mazda 323 jonkin bensaletkun vaihtoa seurannut sujuvasti vierestä.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Särki
Yksi vaihtoehto näille hajuille on bensatankin täyttöletkun/putken vuotaminen. Näille japanilaisille on ollut melko yleistä että täyttöputki ruostuu jossain vaiheessa puhki ja bensaa karkaa joko maahan tai jonnekin muualle josta haju leviää sisätiloihin.

Toinen vaihtoehto voisi olla, että bensansuodatin on tullut tiensä päähän ja bensa valuu sieltä maahan. Tämä vika oli itselläni, kun haisi bensa autossa sisätiloissa. Tuon vaihto maksoi ~20€ osineen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Sniper
Tarkennusta, haiseeko aina vaiko vain esimerkiksi täydellä tankilla? Osaatko yhtään paikallistaa tuleeko haju edestä vai takaa? Kaasutin vaiko ruisku?

No ite oon ollu vaan kerran auton kyydissä ja en huomannut kyllä katsoa bensamittaria. Haju tulee sen jälkeen sisälle kun on vähän matkaa ajettu autolla ja sitten se rupee voimistumaan. Ihmeellisintä koko jutussa on että se sitten häviää myös välillä kokonaan.

EDIT: ainiin minun mielestä haju ainakin tuli etupäästä ja en tiedä on kaasutin vai ruisku.
Mutta auto kuulemma menossa maanantaina takasin autokauppaan jossa sitä säätävät, joten kait ne siellä vian sitten löytävät.
Ja minusta enemmän häiritsevää kun tuo bensan haju oli vaihteen vaihtuessa kuuluva rahina. Siis autossa on automaati vaihteet ja pienillä vaihteilla kun vaihtaa, niin kuuluu samanlainen ääni kun vaihtaisi ilman kytkintä manuaali laatikolla.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Re: Tarkennusta

Viestin lähetti Iceberg
On ns. tyyppivika Kadeteissa.

Kadeteissa noita tyyppivikoja on vähän enemmänkin. Käsi ylös ne Kadetilla (E-malli) ajavat, joiden autossa on ehjät, ruosteettomat takalokasuojien kaaret? Niinpä niin. Itse muuten voin hyvillä mielin nostaa käden pystyyn, mutta vähän aikaa sitten en olisi nostanut.

Tuo jakohihnan katkeamisen aiheuttama pelkkä matkan katkeaminen on kyllä ehdottoman mukava juttu. Piakkoin, n. 9000 km:n sisään pitäisi omaan rakettiin vaihtaa jakohihna + vesipumppu. Toki homma tulee ajoissa tehtyä, mutta varmuuden vuoksi on kiva tietää, ettei hihnan katkeaminen aiheuta käytännössä mitään vahinkoa. Ajoitukset varmasti tarvitsee säätää uudelleen uutta hihnaa asennettaessa, mutta muuten pikku homma. Onko täällä joku Kadett-kuski muuten vaihtanut jakohihnan itse?

Kommentoidakseni yllä olevaa keskustelua siitä, pitääkö jokaisen osata ns. perushommat autoista voin sanoa, että ei välttämättä tarvitse. Hyvä kysymys on, mitkä hommat kuuluvat ylipäätään perushommien piiriin. Itse olen opetellut enemmänkin Kadettini sielunelämää, lähinnä harrastemielessä. Hyvä toki olisi, jos "taviskuskikin" osaisi säännöllisesti tarkastaa renkaiden ilmanpaineet, tarkastaa moottoriöljyn, jäähdytin- ja jarrunesteen määrän sekä lisätä pissapoikaan nestettä. Renkaiden vaihtokin on helppo homma ja väitän, että monet osaisivat senkin tehdä aivan kevyesti.

Tästä muistuukin mieleeni liikennettä käsitellyt ketju, jossa eräs nimimerkki mainitsi olleensa renkaan puhjetessa täysin pihalla siitä, missä auton vararengas sijaitsee. Vararenkaalle ei kovin montaa mahdollista paikkaa ole autossa, joten järjen käyttö on sallittua.
 

Tuamas

Jäsen
Re: Re: Re: Tarkennusta

Viestin lähetti Sparrow
Tästä muistuukin mieleeni liikennettä käsitellyt ketju, jossa eräs nimimerkki mainitsi olleensa renkaan puhjetessa täysin pihalla siitä, missä auton vararengas sijaitsee. Vararenkaalle ei kovin montaa mahdollista paikkaa ole autossa, joten järjen käyttö on sallittua.

- Kuule, kyllä ne voivat olla niin helkkarin vaikeissa paikoissa.
Mm. meillä oli perheessä Chevroletin Trans Sport, jonka vararengas oli auton alustassa, josta sen sai veivattua alas saataville vivulla sellaisesta paikasta, josta ei kyllä ihan heti tulisi mieleen alkaa etsimään. Renkaan löytämiseksi tuossa autossa pitää siis lukea ohjekirja tai käydä auton alla tsekkaamassa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Jaa kysytäänpäs tällaista juttua kun täällä automiehiä tuntuu olevan. Kiesini on -93 mallin ford fiesta ja siinä on sellainen ongelma, että etupäästä oikealta puolelta kuuluu kolinaa töyssyissä ja joskus ykköseltä kakkoselle vaihtaessa sekä kaasua hellittämällä ja painamalla. Itse en oikein tajua tuon kolinan syytä, koska alapallonivelet, tukivarret ja tukivarren kumit, kallistuksenvakaajat ja kallistuksenvakaajien kumit, raidetangonpää ja etupyörän laakeri ovat kaikki kunnossa. Tänään vaihdoin sinne iskarin yläpään laakerin sekä yläpään kumitiivisteen, ja kolina hieman vaimeni, mutta ongelma ei poistunut kokonaan, joten jos joku sattuisi autoista enemmän tietämään tai kyseisen mallin tuntemaan, niin neuvot olisivat kyllä paikallaan.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Re: Re: Re: Re: Tarkennusta

Viestin lähetti Tuamas
- Kuule, kyllä ne voivat olla niin helkkarin vaikeissa paikoissa.
Mm. meillä oli perheessä Chevroletin Trans Sport, jonka vararengas oli auton alustassa, josta sen sai veivattua alas saataville vivulla sellaisesta paikasta, josta ei kyllä ihan heti tulisi mieleen alkaa etsimään.
Tämänsuuntaisestihan on asian laita myös Peugeot 206:ssa, joita vilisee maantiet mustanaan.

Kyllä vitutti, kun olin lupautunut viime syksynä vaihtamaan yhteen tällaiseen talvirenkaat alle. Tunkin (kuka?) esiinsaamiseksi, joka siis luonnollisesti sijaitsi vararenkaan vanteen sisällä, piti jollain kapisella kiemuraputkella räpeltää kannatusruuvia löysemmälle iät ja ajat, näpit jäässä ja rystyset verillä.

Itse renkaidenvaihtoon kului luonnollisesti vain murto-osa siitä ajasta, mitä tuhraantui sen rengastelineen runkkaamisessa.

Ei siinä mitään etteikö sitä rengasta sieltä löytäisi, mutta jos vastaavaa operaatiota joutuisi suorittamaan pimeällä jonkun kutostien varressa, kun rekat ryöpyttävät paskaa niskaan ja taivaalta vihmoo vettä vaakasuoraan, niin voisi kyllä tehdä mieli alkaa virittelemaan hinausköyttä johonkin tukevampaan puunoksaan.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Re: Re: Löytyykö autoexperttejä??

Viestin lähetti Kaiser Soze
Ottaakaa jakari käteen ja opetelkaa, ihminen ne autotkin on tehnyt.
TODELLAKIN!

Asensin omaan vm -00 Golfiini alkuperäisen vakionopeudenssätimen. Siis tuohon aikakonettakin ihmeellisempään laitteeseen, joita rakentavat lähinnä marsilaiset. Uusi vilkkuviiksi Stokkalta 84€ ja kivaa näpräystä pari iltaa ja homma toimii kuten pitääkin. Lisävarusteena homman hinta 500€, ja jälkiasennuksenakin 300 € tienoilla.

Olin ällikällä lyöty, sillä rattikin oikeasti lähti ihan ilman magiaa irti ja kytkentäkaaviot oli ihan ihmisten ymmärettäviksi tehty. ECU:n liittimiin laitoin johtoja ja kaikkea muuta ihan NASA-hommia, ja kaikki onnistui tietoliikennetekniikan insinööriltä. Ehkä sen sitten verran vaaditaan, jotta netistä löytää oikeat niksit.

Merkkihuolloissa kuulemma robotit vaihtavat öljyt ja kaikki kulumiset ja muut hommat tarkastetaan ihmeellisillä läpivalaisuklingoneilla. Sinne siis ja autot pysyy ehjänä hamaan maailman loppuun asti.

Legendaarisin on VW-kärryjen suuri peikko: jakopäänhihnan vaihto! Sen sanan kun Stokkan tiskillä mainitsee, niin tuodaan kahvit ja annetaan sijaisauto viikoksi käyttöön bensoineen ja kaikkineen; sen verran isosta ja kalliista hommasta on kysymys. Tosiasiassa hihna ja jotkut vtun rullat maksaa n. 50€, ja duunin osaa tehdä lähes mikä korjaamo tahansa. "vaihdoit jakopään hihnan, ootsä voittanu lotossa?!" Ainiin: alkuperäiset VW-jakopäänhihnat tulevat VW:n jakopäänhihnatehtaalta ja niitä tekevät Kreikan mytologian jumalat.

Mutta onhan se niin, että kukin tekee mitä lystää. Itse laitan merkkihuoltorahat mielummin vaikka...no vtu ihan mihin vaan! Niin ja oli tästä oma ketjukin kai.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Mikähän on vialla kun startattessa startti pyörähtää vaivalloisesti kaksi kertaa ja alkaa sitten nakuttaa?

Ajoin äsken kauppaan ja auttoi käynnistyi normaalisti mutta takaisin lähtiessä ei.

Kävelin kaatosateessa himaan kauppakassien kanssa ja auto seisoo pysäköintikiekkopaikalla.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti InSideHockey
Mikähän on vialla kun startattessa startti pyörähtää vaivalloisesti kaksi kertaa ja alkaa sitten nakuttaa?

Ajoin äsken kauppaan ja auttoi käynnistyi normaalisti mutta takaisin lähtiessä ei.

Kävelin kaatosateessa himaan kauppakassien kanssa ja auto seisoo pysäköintikiekkopaikalla.

Solenoidi paskana tai hiilet loppu. Ensimmäisessä tapauksessa saatat onnistua kitkuttelemaan jonkin aikaa esim. siten, että aina ennen sammuttamista jätät solenoidin päälle startaten autoa kun se on vielä käynnissä ja sitten rääkäisyn jälkeen virrat pois. Vasara on toinen käyttökelpoinen apuväline.
Jos hiilet ovat loppu, niin ne ovat loppu.

Joka tapauksessa edessäsi on remonttia, joka tosin on melko helppo, jos startti vaan on semmoisessa paikassa, että sitä pääsee helposti ruuvaamaan.

Edit. tietysti ensin kannattaa tsekata kaikki johdot ja hioa vaikka liitokset. Joku maapiuhan hapettuminenkin saattaa tehdä moisia temppuja.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Re: Re: Re: Tarkennusta

Viestin lähetti Tuamas
- Kuule, kyllä ne voivat olla niin helkkarin vaikeissa paikoissa.
Mm. meillä oli perheessä Chevroletin Trans Sport, jonka vararengas oli auton alustassa, josta sen sai veivattua alas saataville vivulla sellaisesta paikasta, josta ei kyllä ihan heti tulisi mieleen alkaa etsimään. Renkaan löytämiseksi tuossa autossa pitää siis lukea ohjekirja tai käydä auton alla tsekkaamassa.

On kyllä totta, että vaikeassa paikassa vararengas saattaa olla, mutta kaipa se useimmiten löytyy juuri auton alta tai takalaatikosta maton alta. En muuten ole vieläkään ymmärtänyt, minkä takia vararengas pitää sijoittaa alustaan, alttiiksi kaikelle paskalle mitä tiestä vain lähtee irti. Mm. juuri Peugeotissakin on näkynyt tätä nerokasta ratkaisua, ainakin muistaakseni vanhan 605:n kohdalla on näin. Siellä se rengas kököttää yltä päältä ravassa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Re: Re: Re: Tarkennusta

eräs nimimerkki mainitsi olleensa renkaan puhjetessa täysin pihalla siitä, missä auton vararengas sijaitsee. Vararenkaalle ei kovin montaa mahdollista paikkaa ole autossa, joten järjen käyttö on sallittua.

Eikä vain vararengas... Kiertelin kerran huoltoasemalla lainassa ollutta VW Caravelleä ("Kleinbuss") etsien bensatankin täyttöaukkoa, ensin viitisen minuuttia yksin ja vielä tovin asemanhoitajan kanssa ennenkuin paikalle osunut taksikuski kehoitti kallistamaan takarekisterikilpeä - jonka alle menovesitankin kolo oli näppärästi piilotettu.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Viestin lähetti Sniper
En tiedä kolinasta, mutta semmoisen oudon kolahduksen voi päästää myös kulunut oven sarana.. koita nostella avonaista ovea ja tsekkaa saatko äänen aikaan. Itseltä etsin tuota syytä aika hemmetin kauan... :)

Kiitti vinkistä Sniper mutta vika ei löytynyt tuolta, saranat ja saranatapit ovat ehjät eikä edes väljää löytynyt mistään, niinkuin vasta sisäänajetussa (190 tkm) pitää ollakin.
 

carzala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Bolton
Auto Ruotsista

Tässä aikani kuluksi selailin autoja ulkomailta ja vahingossa päädyin Ruotsin käytettyjen autojen myyntipalstalle.
Kyseisellä palstalla yllätyin suuresti autojen hinnoista, jotka ovat mielestäni jopa halvempia kuin Saksassa.
Esimerkiksi VOLVO V70 2.5 D-merkkisestä autosta joutuu pulittamaan vaivaiset 110000 kruunua. Eurohan on 9,35 kruunua eli täten kyseisen vuoden 2000 Volvon hinnaksi tulisi noin 11800€. Kun vielä huomioidaan että autolla on ajettu (tai mittarilukema on) "vain" 226000 km, en pidä hintaa lainkaan kovana.

Mahdollisista Suomeen tuodessa räpsähtävistä veroista en tiedä yhtään mitään. Osaako joku asiasta paremmin perillä oleva kertoa että kuinka paljon tuosta autosta loppujen lopuksi pitää maksaa...
 

carpenter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Tommy
Itse olen suht vahvasti taipumassa Honda Civicin kolmioviseen.

Uutena 18 200 + lisät.

Kannattaa katsastaa myös Peugeot 206 Roland Garros. Hintaa on 20 000, mutta varustelu on aivan eri luokkaa ja konekkin 1.6:nen. Varusteina mitä tuosta Hondasta ei löydy on ainakin: automaattiset tuulilasinpyyhkimet, ajotietokone, automaatti-ilmastointi, lasikatto, metallinhohtoväri, nahkaverhoilu, radio/CD-soitin + 6 kaiutinta + kaukosäätö, sähkötoimiset takaikkunat, viisi ovea.

Ei hullumman näköinen sisältä, vähän erilainen kuin yleensä tuon hintaluokan autot:

http://www.maanauto.fi/Liitetiedostot/Pics/att3ec.jpg
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Koska arvatenkin useat ovat olleet huolissaan vilpertin viikonloppumatkasta, kerrottakoon heille Kadettin palvelleen uskollisesti ja hienosti läpi viikonlopun pitäen viikolla lisätyt jäähdytysnesteet sisällään täydellisyyttä hipovalla suoritteella.

Kun nuo nesteet eivät kerran katoa, voidaan vain olettaa edellisten nesteiden olleen taikanesteitä.

Omituinen äänikin saatiin korjattua kiristämällä laturin hihnaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös