Löytyykö autoexperttejä??
Alkusanoiksi voisin tässä ketjussa lausua, jotta kaikki muutkin keillä on ongelmia autonsa kanssa ja mielenrauhan tai muun sosiaalisen tarpeen takia haluaa ne tuoda julki avun toiveessa, saavat osallistua. Olisi myös mukavaa, jos minun kaunista autoani ei mollattaisi vaan sen takia, että jollain on joskus Opel jäänyt tien päälle. Niin se on minullakin tehnyt, mutta Kadettin teknistä ja esteettistä ylivertaisuutta ei silti käy kenenkään kiistäminen.
Sitten astiaan.
Olen autojen tekniikan suhteen aika uuno. En ole koskaan räplännyt niitä, ja kokemukseni auton omakätisestä huollosta on lähinnä bensan tankkaus, öljyn ja tuulilasinpesunesteen lisääminen sekä nyt viimeisimpänä aluevaltauksena jäähdytysnesteen lisääminen. Osaan myös vaadittaessa vaihtaa renkaat.
Minulla on kaunistakin kauniimpi Opel Kadett E, vuosimallia 1990. Eilen tullessani töihin aloin kuuntelemaan kun liikennevaloissa ollessani aloillani, moottorista kuului omituinen, ikäänkuin laahaava ääni. Tästä huolestuin kovasti, koska ensi viikonloppuna on edessä tärkeä matka, joka suoritetaan tällä helmellä. Katsoin työpaikan parkkipaikalla öljyt, jota oli aivan riittävästi eli min- ja max-viivojen about puolivälissä. Tämän jälkeen tiirasin jäähdytysnestesäiliöön. Korkin avatessani kuului sihaus kuten ilmeisesti kuuluukin kuulua. Hämmästykseni oli suuri - säiliö oli pientä tilkkaa lukuunottamatta tyhjä! Mitä pikimiten etsin pullon jossa roudasin vettä säiliöön, lisäsin noin 1,6 litraa yhteensä.
Muistaakseni olin tarkastanut jäähdytysnesteen määrän noin kuukausi sitten, en voi kuitenkaan olla satavarma. Mistä nämä nesteet voivat päästä karkuun? Onko ylipäätään syytä huolehtia? Sen mysteerisen Äänen alkuperäksi paikallistin erään hieman kokeneemman autoilijan kanssa tuulettimen hihnan joka on hieman löysällä. Lämpötilat ovat pysyneet koko kesän, yllättäen, aivan kontrollissa. Ajomatkatkin ovat olleet maksimissaan useimmiten noin kymmenen kilometriä.
Auto meni juuri hieman päälle kuukausi sitten katsastuksesta läpi, ykkösellä! Moottoripesu pitäisi suorittaa, kun jostain vuotaa hieman öljyä.
Olen täysin neuroottinen autojen suhteen. Jos autoni tekee jotain edes vähänkin normaalista poikkeavaa, olen useita tunteja paniikin vallassa, sillä olen viimeisen 1½ vuoden aikana jäänyt tien päälle kolmesti parilla eri autolla, ja kerran meinasi rengas irrota. :)