Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Löytyykö autoexperttejä??

Alkusanoiksi voisin tässä ketjussa lausua, jotta kaikki muutkin keillä on ongelmia autonsa kanssa ja mielenrauhan tai muun sosiaalisen tarpeen takia haluaa ne tuoda julki avun toiveessa, saavat osallistua. Olisi myös mukavaa, jos minun kaunista autoani ei mollattaisi vaan sen takia, että jollain on joskus Opel jäänyt tien päälle. Niin se on minullakin tehnyt, mutta Kadettin teknistä ja esteettistä ylivertaisuutta ei silti käy kenenkään kiistäminen.

Sitten astiaan.

Olen autojen tekniikan suhteen aika uuno. En ole koskaan räplännyt niitä, ja kokemukseni auton omakätisestä huollosta on lähinnä bensan tankkaus, öljyn ja tuulilasinpesunesteen lisääminen sekä nyt viimeisimpänä aluevaltauksena jäähdytysnesteen lisääminen. Osaan myös vaadittaessa vaihtaa renkaat.

Minulla on kaunistakin kauniimpi Opel Kadett E, vuosimallia 1990. Eilen tullessani töihin aloin kuuntelemaan kun liikennevaloissa ollessani aloillani, moottorista kuului omituinen, ikäänkuin laahaava ääni. Tästä huolestuin kovasti, koska ensi viikonloppuna on edessä tärkeä matka, joka suoritetaan tällä helmellä. Katsoin työpaikan parkkipaikalla öljyt, jota oli aivan riittävästi eli min- ja max-viivojen about puolivälissä. Tämän jälkeen tiirasin jäähdytysnestesäiliöön. Korkin avatessani kuului sihaus kuten ilmeisesti kuuluukin kuulua. Hämmästykseni oli suuri - säiliö oli pientä tilkkaa lukuunottamatta tyhjä! Mitä pikimiten etsin pullon jossa roudasin vettä säiliöön, lisäsin noin 1,6 litraa yhteensä.

Muistaakseni olin tarkastanut jäähdytysnesteen määrän noin kuukausi sitten, en voi kuitenkaan olla satavarma. Mistä nämä nesteet voivat päästä karkuun? Onko ylipäätään syytä huolehtia? Sen mysteerisen Äänen alkuperäksi paikallistin erään hieman kokeneemman autoilijan kanssa tuulettimen hihnan joka on hieman löysällä. Lämpötilat ovat pysyneet koko kesän, yllättäen, aivan kontrollissa. Ajomatkatkin ovat olleet maksimissaan useimmiten noin kymmenen kilometriä.

Auto meni juuri hieman päälle kuukausi sitten katsastuksesta läpi, ykkösellä! Moottoripesu pitäisi suorittaa, kun jostain vuotaa hieman öljyä.

Olen täysin neuroottinen autojen suhteen. Jos autoni tekee jotain edes vähänkin normaalista poikkeavaa, olen useita tunteja paniikin vallassa, sillä olen viimeisen 1½ vuoden aikana jäänyt tien päälle kolmesti parilla eri autolla, ja kerran meinasi rengas irrota. :)
 
Viimeksi muokattu:

Cimbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Liverpool
En osaa sanoa mistä vuotaa, mutta laita sinne pelkän veden sijasta glykolia n. 50 %. Ei ruostu.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Re: Löytyykö autoexperttejä??

Viestin lähetti vilpertti
Olen autojen tekniikan suhteen aika uuno. En ole koskaan räplännyt niitä, ja kokemukseni auton omakätisestä huollosta on lähinnä bensan tankkaus, öljyn ja tuulilasinpesunesteen lisääminen sekä nyt viimeisimpänä aluevaltauksena jäähdytysnesteen lisääminen. Osaan myös vaadittaessa vaihtaa renkaat.


Niin. Miitäänhän ei osaa, ellei opettele.
Minä korjaisin kaiken mielelläni itse ja niin olen aikaisemminkin tehnyt, mutta kun kaupungissa homma on hieman hankalampaa.

Teeseitse miehelle vanhemmat autot ovat varsin edulllisia pitää ja huoltaa. Oma W123 koppainen Gynther toimii kuin junan vessa, vaikka ikää on jo 23 vuotta.
Viimeisen vuoden aikana rahaa huoltoihin on mennyt vajaa vanhan tonnin verran. Uusi syyläri sekä jarrupalat, pikkuremontteja siis. Kun on paikka ja työkalut, ei noiden vaihtamiseen mene kahta tuntia kauempaa. Korjaamolla tuostakin työstä olisi saanut maksaa toisen tonnin lisää..

Koska en mitään voi autollani laskuttaa, vaan kaikki on puhdasta menoa, en näe mitään järkeä laittaa sadantonnin ritsaa parkkipaikalle seisomaan. Pistän nekin rahat mielummin kämppään ja ajelen vanhuksella. Joku toinen tekee toisin..

Ottaakaa jakari käteen ja opetelkaa, ihminen ne autotkin on tehnyt.

K
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Löytyykö autoexperttejä??

Viestin lähetti vilpertti
Mistä nämä nesteet voivat päästä karkuun?

Niin, itse näkisin, että jossain päin järjestelmää on reikä.

Itse asiaan mennäkseni, suosittelen ryömimistä auton alle katselemaan jäähdytintä sekä etenkin sen letkuja. Joistain näistä saattaa tihkua hissuksiin nesteitä ulos.

Toinen ja kalliimpi vaihtoehto on se, että jäähdytysneste vuotaa kannentiivisteen välistä joko ulos tai moottoriin. Kannattaa siis katsoa moottoriöljyn väriä. Mikäli se näyttää joltain muulta kuin mustalta tai öljyn väriseltä, olet kusessa.

Yksi vaihtoehto on tietysti vesipumppu, jota ei luultavasti näe päällepäin. Vesipumpun rikkoutuminen tarkoittaa samaa kuin kallis remontti.

Täältä tähän
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Re: Re: Löytyykö autoexperttejä??

Viestin lähetti Kaiser Soze
Ottaakaa jakari käteen ja opetelkaa, ihminen ne autotkin on tehnyt.

K
Jospa suutarit pysyvät lestissään, ja minä hoidan ihmisille kaukolämpöä ja muut osaavat sitten nämä autojutut...
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Re: Re: Löytyykö autoexperttejä??

Viestin lähetti ervatsalo
Toinen ja kalliimpi vaihtoehto on se, että jäähdytysneste vuotaa kannentiivisteen välistä joko ulos tai moottoriin. Kannattaa siis katsoa moottoriöljyn väriä. Mikäli se näyttää joltain muulta kuin mustalta tai öljyn väriseltä, olet kusessa.
Näin kävi minun Ooppelissani. Jäähdytysnesteen vähenemisen voi kuulla lorinana etenkin kun käynnistät autoa. Kannattaa tarkkailla myös pakokaasua. Jos se tuntuu tavallista tuhdimmalta tavaralta ja haiseekin omituiselta, diagnoosi on entistä varmemmin juuri tuo kannen tiivisteen vuotaminen. Hoitokustannukset ovat luokkaa 500 euroa ja siitä ylöspäin.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Re: Re: Re: Löytyykö autoexperttejä??

Viestin lähetti vilpertti
Jospa suutarit pysyvät lestissään, ja minä hoidan ihmisille kaukolämpöä ja muut osaavat sitten nämä autojutut...

Höpö höpö. Kaikki pikkuhuollot vanhempiin autoihin pystyy tekemään kuka tahansa. Mutteri auki, mutteri kiinni. Se on niin simppeliä. Toisekseen, jos ritsasi jättää sinut tielle, eikö olisi hyvä jos osaisit itse korjata pikkuvian, joka saattaisi palveluna maksaa 300 euroa?

Kyse on vain siitä viitsiikö nähdä vaivan että opettelisi jotain uutta. Sitäpaitsi, minulle ainakin auton räplääminen on erittäin hyvää vastapainoa konttorirottailulle.

K
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ei ole ollut mitään erikoista savua, öljy oli ainakin eilen vielä aivan sellaista normaalia öljyä. Myöskään jäähdytysnesteessä ei näkynyt jälkiä öljyn läsnäolosta... Lorinoitakaan ei ole kuulunut. Auto on toiminut muuten niin mallikkaasti kuin vain 14-vuotiaalta ooppelilta voi odottaa, eli hyvin.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti vilpertti
Myöskään jäähdytysnesteessä ei näkynyt jälkiä öljyn läsnäolosta..

Niin, eipä tuo yleensä siinä näykkään, vaan juuri toisinpäin. Eli mikäli moottoriöljy on oudon väristä, niin sitten on kaivettava kuvetta.

Tilannetta voi jotenkin tarkkailla öljytikun perusteella, mutta paras olisi laskea vähän moottoriöljyä ulos ja tehdä tiukka värianalyysi.

Tässä tapauksessa,siis jos väri on muu kuin musta, olet kusessa.

Viestin lähetti Kaiser Soze
..Mutteri auki, mutteri kiinni. Se on niin simppeliä ..

Niin, tämä on silkkaa autonrempan romantisointia!

Oikeasti homma menee näin: Mutteri auki, rystyset auki, rystyset laastariin ja mutteri kiinni.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos näyttää että paljon ajettu vanha auto ei yhtään kuluta öljyä niin silloin on pelkona että jäähdytysnestettä on päässyt joukkoon kuten Erva tuossa kertoikin.
Joskus käy jopa niinkin että öljy jopa lisääntyy.

Mitäs lukuja lämpötila mittari on näyttänyt eli onko auto "kiehunut" jossain vaiheessa joka selittäis ehkä nesteen vähyyttä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Musta se oli tikussa, musta se on siinä kolossa moottorin päällä josta näkee sisään =)

Viime kesänä, kun kannentiiviste meni, väri ei ollut enää täysin musta.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti vilpertti
Ei ole ollut mitään erikoista savua, öljy oli ainakin eilen vielä aivan sellaista normaalia öljyä. Myöskään jäähdytysnesteessä ei näkynyt jälkiä öljyn läsnäolosta... Lorinoitakaan ei ole kuulunut.
No sitten katso ne letkut mistä ervatsalo mainitsi ja toivo, että vika löytyisi sieltä.

Mitä taas tulee "suutareihin ja heidän lesteihinsä" niin ihan hyvä ajatus tuokin. Itse viljelen sellaista lausetta kuin:
mitä ei valmiiksi osaa se kannattaa opetella.

Terveisin koo
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti mixu
Jos näyttää että paljon ajettu vanha auto ei yhtään kuluta öljyä niin silloin on pelkona että jäähdytysnestettä on päässyt joukkoon kuten Erva tuossa kertoikin.
Joskus käy jopa niinkin että öljy jopa lisääntyy.

Mitäs lukuja lämpötila mittari on näyttänyt eli onko auto "kiehunut" jossain vaiheessa joka selittäis ehkä nesteen vähyyttä.
Öljyä on kulunut hieman. Ei paljoa.

Mittari on näyttänyt lämpötiloja melko tasaisesti asteikon keskivaiheilta... kun asteikko on viivoilla jaettu noin neljään osaan, on neula ollut tasaisesti keskimmäisen viivan päällä ja siitä hieman yli.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti ervatsalo
Oikeasti homma menee näin: Mutteri auki, rystyset auki, rystyset laastariin ja mutteri kiinni.

Unohdit jotain oleellista.

Mutteri auki, rystyset auki, S**TANAN P*RK*LEEN P*RK*LE!, jakari tallin ikkunasta läpi tai pusikkoon. rystyset laastariin, uuden jakarin hakuun ja mutteri kiinni..


Vilipertti!

Öljyä saa huoltokirjojen mukaan kuluttaa jopa 1L/1000km.

Tsekkaa letkut ja liitokset, ne siellä vuotaa.. Öljy on lähes valkoista, jos nesteet pääsee sekaan. Jos öljyt on ruskeat, on niillä ajettu tarpeellinen määrä ja ne pitää vaihtaa.

K
 

Jusa #91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rossiya
Jäähdytysneste voi vuotaa sekä kannentiivisteen välistä moottorin, mutta se voi myös vuotaa jäähdytysjärjestelmässä olevien kennojen kautta pois, jos nämä kennot ovat rikkoutuneet. Usein neste kyllä tässä tapauksessa vuotaa jalkatilaan, jolloin sen huomaa. Riippuu tosin autosta ja jos vuoto on paha nesteet voivat kadota hyvinkin nopeasti kokonaan. Kennoja voi sitten korjailla hitsaamalla tai vaihtamalla uudet, mutta ainakin minun helmessä joutui repimään kojelaudan irti että kennoihin pääsi käsiksi, että sellasta projektia. Pienempien vuotojen tukkimiseen on myös jotain jäähdyttäjään kaadettavaa ainetta, jonka pitäisi tukkia pienet vuodot. Tämän toimivuutta en menisi takaamaan. Vaikuttaa Motor Up -osastolta.

Edit. Vesipumpun hajoaminen aiheuttaa yleensä sellaisen "musiikin", että sen kyllä huomaa.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jos näyttää että ei mistään vuoda noin isommin niin ei muuta kun varanestettä reilusti mukaan ja baanalle.
 

mamba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Löytyykö autoexperttejä??

Laahaava ääni ja jäähdytysnesteen häviäminen viittaisivat siihen, että vesipumppu vetelee viimeisiään. Tämä on vaan puhdas arvaus.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Se ääni kuului ilmeisen todennäköisesti löysästä tuulettimenhihnasta, ja kyllähän se siitä tuntui tulevan kun vierellä kuuntelin...
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Tarkennusta

Viestin lähetti vilpertti
Se ääni kuului ilmeisen todennäköisesti löysästä tuulettimenhihnasta, ja kyllähän se siitä tuntui tulevan kun vierellä kuuntelin...

Niin, oletko varma, että kyseessä oli tuulettimenhihna, eikä laturinhihna.

Joissain autoissa laturinhihna nimittäin pyörittää myös vesipumppua.


Täältä tähän
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Siksi se äijä sitä sano =D

Melkein hävettää olla näin huono noiden kanssa =)
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Re: Tarkennusta

Viestin lähetti ervatsalo
Joissain autoissa laturinhihna nimittäin pyörittää myös vesipumppua.

Mm. Opel Kadetissa jakohihna pyörittää vesipumppua. Itselläni kolmen vuoden aikana meni Kadetista kaksi kertaa vesipumppu vaihtoon, joten melko varmasti myös Vilpertin vesipumppu on vaihtokunnossa. On ns. tyyppivika Kadeteissa.

Laahaava ääni saattoi tulla juuri vesipumpun laakerista ja samalla todennäköisesti myös vedet tulivat ulos.
 

Bailey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Em. Opelissa vesipumppu toimii myös jakohihnan kiristimenä joka kannattaa edullisuutensa takia yleensä vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä(n.50000km).Tämän mallisen Opelin koneen etuihin kuuluu myös se, että jos jakohihna sattuu menemään poikki ei siitä aiheudu kallista koneremonttia/täydellistä koneen tuhoutumista(kuten monessa muussa autossa) vaan "vain" matkanteko katkeaa.Itselläni kävi vastaavanlainen haaveri viimekesänä.Uusi hihna paikoilleen ja matka jatkuu.

Itseltäni ei ole jostainsyystä mennyt yhtään vesipumppua tämänmallisesta autosta ja muutenkin on hyvin palvellut.

edit:Niin tuohon laturin/tuulettimenhihna tapaukseen..moni sanoo vanhasta tottumuksesta vieläkin laturinhihnaa tuulettimenhihnaksi koska vanhemmissa autoissa(esim 70-luvulla ja uudemmissakin) ei yleensä ollut sähköisiä tuulettimia jäähdytykseen ja sama hihna pyöritti auton jäähdytyksestä huolehtivaa tuuletinta sekä laturia.
 
Viimeksi muokattu:

Särki

Jäsen
Itse taistelin oman ohjukseni kanssa (Corolla vm-88, ajettu 266000 km) viime viikolla samanlaisten ongelmien parissa. Seitsemän vuoden yhteisen taipaleemme aikana on auton lämmöt aina pysyneet aisoissa, paitsi talvella kovilla pakkasilla jolloin lämpö ei tahdo riittää. No nyt viime viikolla huomasin auton lämpöjen pikkuhiljaa nousevan poikkeuksellisen korkealle (yli puolenvälin, ei vielä lähellä punaista) ja kun tuuletin alkoi pyöriä tippuivat lämmöt normaalille tasolle. Tätä sahausta jatkui ja jatkui ja tuli mieleen että kärsiskö auto öljy-/vesikadosta. Öljyä auto kuluttaa hieman, mikä ei suinkaan ole vika vain ominaisuus tässä mallissa. No öljyä oli, mutta jäähdyttimessä ei vettä ollut juurikaan. Paisuntasäiliö oli aivan kuiva ja jäähdyttimeen meni vettä sangollinen! Tarkkaa määrää en tiedä sangosta lorottelin ehkä 1-2 litraa, loput ohi. Koskaan aikaisemmin tästä vaivasta ei ohjukseni ole kärsinyt, mutta ilmeisesti vettä hukkuu pikkuhiljaa johonkin. Mitään vuotoa en löytänyt ja nyt auton lämmöt ovat pysyneet jälleen aisoissa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Bailey
Em. Opelissa vesipumppu toimii myös jakohihnan kiristimenä joka kannattaa edullisuutensa takia yleensä vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä(n.50000km).Tämän mallisen Opelin koneen etuihin kuuluu myös se, että jos jakohihna sattuu menemään poikki ei siitä aiheudu kallista koneremonttia/täydellistä koneen tuhoutumista(kuten monessa muussa autossa) vaan "vain" matkanteko katkeaa.Itselläni kävi vastaavanlainen haaveri viimekesänä.Uusi hihna paikoilleen ja matka jatkuu.

Itseltäni ei ole jostainsyystä mennyt yhtään vesipumppua tämänmallisesta autosta ja muutenkin on hyvin palvellut.
Jepjep... Itsellä meni myös toissatalvena tuo jakohihna, ja kuten sanoit siitä pystyttiin korjausmiehen hieman häärittyä taas mainiosti jatkamaan matkaa.

Kiitos kaikille avusta, osaatteko vielä sanoa missä hintaluokassa tuo vesipumppu on jos se vika nyt siinä tosiaan on =)

Niin ja tällä nyt varmaan pystyy tekemään tuosta pienen matkan, kun vain ottaa varmuudeksi vettä mukaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös