Re: Re: Tarkennusta
Viestin lähetti Iceberg
On ns. tyyppivika Kadeteissa.
Kadeteissa noita tyyppivikoja on vähän enemmänkin. Käsi ylös ne Kadetilla (E-malli) ajavat, joiden autossa on ehjät, ruosteettomat takalokasuojien kaaret? Niinpä niin. Itse muuten voin hyvillä mielin nostaa käden pystyyn, mutta vähän aikaa sitten en olisi nostanut.
Tuo jakohihnan katkeamisen aiheuttama pelkkä matkan katkeaminen on kyllä ehdottoman mukava juttu. Piakkoin, n. 9000 km:n sisään pitäisi omaan rakettiin vaihtaa jakohihna + vesipumppu. Toki homma tulee ajoissa tehtyä, mutta varmuuden vuoksi on kiva tietää, ettei hihnan katkeaminen aiheuta käytännössä mitään vahinkoa. Ajoitukset varmasti tarvitsee säätää uudelleen uutta hihnaa asennettaessa, mutta muuten pikku homma. Onko täällä joku Kadett-kuski muuten vaihtanut jakohihnan itse?
Kommentoidakseni yllä olevaa keskustelua siitä, pitääkö jokaisen osata ns. perushommat autoista voin sanoa, että ei välttämättä tarvitse. Hyvä kysymys on, mitkä hommat kuuluvat ylipäätään perushommien piiriin. Itse olen opetellut enemmänkin Kadettini sielunelämää, lähinnä harrastemielessä. Hyvä toki olisi, jos "taviskuskikin" osaisi säännöllisesti tarkastaa renkaiden ilmanpaineet, tarkastaa moottoriöljyn, jäähdytin- ja jarrunesteen määrän sekä lisätä pissapoikaan nestettä. Renkaiden vaihtokin on helppo homma ja väitän, että monet osaisivat senkin tehdä aivan kevyesti.
Tästä muistuukin mieleeni liikennettä käsitellyt ketju, jossa eräs nimimerkki mainitsi olleensa renkaan puhjetessa täysin pihalla siitä, missä auton vararengas sijaitsee. Vararenkaalle ei kovin montaa mahdollista paikkaa ole autossa, joten järjen käyttö on sallittua.