Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

Vatso

Jäsen
Tonnin tai 4 tonnin auto, ei noissa paljoa eroa ole. Itse ajattelin tuollaista 15-20t hintaluokan autoja, joiden osalta huoltoihin ei edes ensimmäiseen vuoteen oston jälkeen oleta menevän juurikaan rahaa. Kyllä ainakin itseä ostajana tuossa vaiheessa kiinnostaa juuri nuo asiat ja noiden puutteiden on syytä näkyä hinnassa, miksi muuten ottaisi tuollaisen yksilön riesakseen?

Toki olen periaattessa samaa mieltä, että vaikka huollatat ja katsastat auton ja ostat siihen uudet renkaat, ei tuo varmaankaan suurimmassa osassa tapauksia näy myynti-/hyvityshinnassa tarpeeksi, että tuohon pelkästään sen vuoksi kannattaisi ryhtyä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tonnin tai 4 tonnin auto, ei noissa paljoa eroa ole. Itse ajattelin tuollaista 15-20t hintaluokan autoja, joiden osalta huoltoihin ei edes ensimmäiseen vuoteen oston jälkeen oleta menevän juurikaan rahaa. Kyllä ainakin itseä ostajana tuossa vaiheessa kiinnostaa juuri nuo asiat ja noiden puutteiden on syytä näkyä hinnassa, miksi muuten ottaisi tuollaisen yksilön riesakseen?

Toki olen periaattessa samaa mieltä, että vaikka huollatat ja katsastat auton ja ostat siihen uudet renkaat, ei tuo varmaankaan suurimmassa osassa tapauksia näy myynti-/hyvityshinnassa tarpeeksi, että tuohon pelkästään sen vuoksi kannattaisi ryhtyä.

Toki riippuu liikkeestä mutta eihän mikään isompi liike edes myy itse alle viiden tonnin autoja vaan slumppaavat ne jobbareille. Mitä "parempi" liike, sitä kovempi lienee vaihtoautolle vaadittava arvo, että se omasta liikkeestä myyntiin menisi.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Toki riippuu liikkeestä mutta eihän mikään isompi liike edes myy itse alle viiden tonnin autoja vaan slumppaavat ne jobbareille. Mitä "parempi" liike, sitä kovempi lienee vaihtoautolle vaadittava arvo, että se omasta liikkeestä myyntiin menisi.
Ainakin Kamux Lielahti myi itse minulta vaihdossa saamaansa C-vitosta. Antoivat siitä vaihdossa 3000 €. Pyysivät liikkeessä ensin 4900 €, muutaman viikon päästä hinta oli 3900€ ja siitä n. kuukausi, niin 2900 €. Tuo hinta oli n. viikon, sitten siirtyi toiseen Kamuxiin, ja sieltä se myytiin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ainakin Kamux Lielahti myi itse minulta vaihdossa saamaansa C-vitosta. Antoivat siitä vaihdossa 3000 €. Pyysivät liikkeessä ensin 4900 €, muutaman viikon päästä hinta oli 3900€ ja siitä n. kuukausi, niin 2900 €. Tuo hinta oli n. viikon, sitten siirtyi toiseen Kamuxiin, ja sieltä se myytiin.

Joo, Kamux lienee yksi poikkeus tässä. Vähän tätä kyselin, kun edellisen oman autoni heille myin ja sanoivat, että jos ei lähde Konalasta nopeasti, vievät landelle. Mutuna pk-seudulla ei varmaan halvat autot liiku suhteessa yhtä hyvin kuin Kehä kolmosen ulkopuolella.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Mutuna pk-seudulla ei varmaan halvat autot liiku suhteessa yhtä hyvin kuin Kehä kolmosen ulkopuolella.
Avokin 307 tarjos Tampereella 3k (hieman kalliimpi vaihtoautokin) ja HKi sitten saatiin 1.5k. Lievää eroa ja Tampereella sanoikin ettei Pk-seudulta saa niin kovaa tarjousta varmastikkaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aika vahva mielipide, että huoltoa odottavasta katsastamattomasta autostsa slickseillä saisi saman hyvityksen/myyntihinnan.
Juu kyllä saa ja itse asiassa tuo on paras aika vaihtaa autoa niin kuin sanoin, auton arvo oli noin 12t€ enkä tosiaan ole haluja sijoittaa siihen enää tonnia mitä en saa millään takaisin. Slicksit on kärjistystä mutta kulumismerkit oli hollilla jo joten 2-3mm oli kesärenkaissa ja talvirenkaista puuttui nastoja. Katsastus ja huolto 2-3kk sisällä.
Se mun logiikka nojaa myös siihen että tiedän kokemuksesta niin kuin palstaveljet tuossa yllä totesi että liikkeeseen kyllä saat menemään mutta hyvityshintahan on aina sen noin tonnin vähemmän mitä voisit saada yksityiseltä. Varsinkin tässä tilanteessa kun oli nämä huollot tiedossa niin näin tämän parhaana vaihtoehtona ettei tarvitse kuunnella renkaiden potkijoiden marinaa.
Ja vielä selvennykseksi, itse kysyn aina autoa vaihtaessa meilitse ensimmäiset tarjoukset autoista jolloin ilmoitan mun auton rekkarin ja kilsat. Siihen vastaavat jo tarjouksella joten harva purnaa enää jälkikäteen mistään huoltotarpeista ja kysehän on kuitenkin ehjästä ja katsastetusta autosta.

Toinen esimerkki erilaisesta myynnistä oli kun vähän aikaa sitten myin BMW E91 330XD:tä kaikilla herkuilla ja kohtuu uusilla renkailla. Tiesin etten liikkeessä saa kunnon hyvitystä, niin sain yksityiseltä pari tonnia paremman hinnan mitä liikkeet olisivat maksaneet koska yksityiset ostajat arvostivat varusteita, vähiä kilsoja jne.

_
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Voisi kuvitella, että autoliikkeille esim renkaat eivät ole samanlainen kustannuserä kuin yksityiselle. Toki tonnin ritsassa tämäkin on jo iso osa auton arvosta.
 

Tuamas

Jäsen
Aika vahva mielipide, että huoltoa odottavasta katsastamattomasta autostsa slickseillä saisi saman hyvityksen/myyntihinnan. Juuri viime viikolla hain vaihtotarjouksen uuteen autoon ja oikeastaan ainoat kysymykset kilometrien lisäksi olivat myyjältä, millaiset renkaat, miten huollot ja hihnan vaihto ja onko jo katsastettu. Aika ihme, jos jostain löytyy myyjä, joka antaa tuollaisesta autosta samanlaisen hyvityksen kun hölmömpikin tajuaa, että noihin voi helposti upota parikin tonnia rahaa ostohinnan päälle.

No, itse vaihdoin tuossa reilu vuosi sitten autoa, kun Opelin käyttöikä rupesi tulemaan täyteen. Vaihtoautossa oli valoissa häikkää, hihnaremontti tulossa ja toiset renkaat sakkokamaa. Toki katsastus oli tehty vähän ennen myyntiä. Hyvityshinta oli siinä 3-6k€ välillä.

Koska minulla oli siinä vaiheessa tiedossa täsmälleen millaisen vaihdokin haluan, laitoin vaihtotarjouskyselyt ~15 paikkaan ympäri Suomea, vastauksia tuli lähes joka paikasta ja yksi kyseli vaihdokista ylipäätään mitään.

Kolmen kanssa alettiin sitten vääntämään kauppaa, näistä yksi kysyi viimeisestä huollosta ja toinen toisten renkaiden kunnosta, se joka lopulta teki parhaan tarjouksen (Kamux) ei sitten kysynytkään kuin toisten renkaiden olemassaolon.

Itse vaihdoin auton tarkoituksella ennen isoja remontteja ja vaihtoauton ostajista murto-osaa kiinnosti muu kuin kilometrit ja katsastus, eli hukkaan olisi mennyt renkaiden uusiminen ja huoltojen itse teettäminen.
 

Byvajet

Jäsen
Hullut väittävät, että kohta emme aja itse lainkaan. Lupauksia tulee jo autonvalmistajiltakin.

Tilanteen kuva muuttuu, kun kuuntelee asiantuntijoita. Monet heistä sijoittavat itse ajavat autot muutamien vuosikymmenten päähän.

Nythän näitä kokeiluja on menossa vähän siellä ja täällä. Ominaista näissä on, että varmistajana on kuski, joka kokemusten mukaan joutuu puuttumaan auton kulkuun jatkuvasti. Googleltakin on jo vähän kuulunut sen suuntaista viestiä, että ihan ei homma toimi.

Ennustan, että kun päätä on aikansa hakattu seinään, luovutaan ajatuksesta, että auton tulee selvitä itsenäisesti nyky-ympäristössä ja ruvetaan rakentamaan ympäristöjä, joihin autot sopivat. Niinpä ensimmäiset itse ajavat autot tulevat kulkemaan varta vasten niitä varten rakennetuilla linjoilla.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ennustan, että kun päätä on aikansa hakattu seinään, luovutaan ajatuksesta, että auton tulee selvitä itsenäisesti nyky-ympäristössä ja ruvetaan rakentamaan ympäristöjä, joihin autot sopivat. Niinpä ensimmäiset itse ajavat autot tulevat kulkemaan varta vasten niitä varten rakennetuilla linjoilla.

Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa. Itsestään ajavia autoja haittaavia tekijöitä on Suomessa vieläpä runsaammin kuin esim. Kaliforniassa, jossa niitä paljon kehitetään. Lunta kun pukkaa nopeaan tahtiin sen 10-20 cm niin tiemerkinnät eivät näy. Samoin liikennemerkit peittyvät ainakin osittain.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Eilen koeajoin Octavian L&K huippuvarustellun version. 4x4 ja 150kW diesel automaatti.
Olihan paketti. Varsin miellyttävä ajaa ja nousi Renault Talismanin rinnalle kun uutta työsuhdeautoa valitsen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eilen koeajoin Octavian L&K huippuvarustellun version. 4x4 ja 150kW diesel automaatti.
Olihan paketti. Varsin miellyttävä ajaa ja nousi Renault Talismanin rinnalle kun uutta työsuhdeautoa valitsen.

Mikä on budjetti? Käy vielä kokeilemassa uusi Superb, niin ei ainakaan tila lopu kesken. Olen nyt ajellut vuoden päivät kyseisellä kiesillä ja ei ole tarvinnut katua päätöstä hetkeäkään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mikä on budjetti? Käy vielä kokeilemassa uusi Superb, niin ei ainakaan tila lopu kesken. Olen nyt ajellut vuoden päivät kyseisellä kiesillä ja ei ole tarvinnut katua päätöstä hetkeäkään.
Budjetti on noin 40-42 tuhatta. Ei ole tilalle tarvetta. Tarkoitan siis että takapenkillä ei matkusteta ja eikä farmarillekaan ole käyttöä. Onhan tuossa Suberbissa tilaa ja iso akseliväli, mutta maksaisin turhasta. Kokoluokka Octavia/Mondeo ym on rittävä, että hyvä ajaa maantiellä, mutta mielemmin valitsen tehokkaan moottorin (4x4 jos mahdollista) ja kattavat lisävarusteet.
Suberbin kanssa hinta nousee liikaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kokoluokka Octavia/Mondeo ym on rittävä, että hyvä ajaa maantiellä, mutta mielemmin valitsen tehokkaan moottorin (4x4 jos mahdollista) ja kattavat lisävarusteet.

Mondeo on nimenomaan koko- ja hintaluokkaa Superb. Octavia on pienemmän luokan auto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mondeo on nimenomaan koko- ja hintaluokkaa Superb. Octavia on pienemmän luokan auto.

Tavallaan joo, mutta Skodalla on aina mennyt nuo autot vähän jännästi noiden yleisten luokkien väliin. Eli esim. Octavia on tavallaan siinä Focus/Mondeo -välimaastossa jos Fordiin verrataan, ja Superb taas on jo jonkin verran Mondeota isompi. Että Skodat ei ole yleensä ihan suoraan verrattavissa muihin vaan periaatteessa esim. Mondeon kanssa samoista asiakkaista kilpailee sekä Octavia että Superb.
 

exobalt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tavallaan joo, mutta Skodalla on aina mennyt nuo autot vähän jännästi noiden yleisten luokkien väliin. Eli esim. Octavia on tavallaan siinä Focus/Mondeo -välimaastossa jos Fordiin verrataan, ja Superb taas on jo jonkin verran Mondeota isompi. Että Skodat ei ole yleensä ihan suoraan verrattavissa muihin vaan periaatteessa esim. Mondeon kanssa samoista asiakkaista kilpailee sekä Octavia että Superb.

Mondeo ja Superb kyllä ovat samaa kokoluokkaa. Mondeon pituus 487 ja akseliväli 285, Superbilla 486 ja 284. Superbissa on sisätilat saatu tehtyä huomattavasti väljemmiksi erityisesti takapenkin osalta.

Octavia on taas kokoluokan pienempi, 466/267 ja samaa kokoluokkaa kuin Focus 453/263. Mitat ovat sedanien mittoja.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Budjetti on noin 40-42 tuhatta. Ei ole tilalle tarvetta. Tarkoitan siis että takapenkillä ei matkusteta ja eikä farmarillekaan ole käyttöä. Onhan tuossa Suberbissa tilaa ja iso akseliväli, mutta maksaisin turhasta. Kokoluokka Octavia/Mondeo ym on rittävä, että hyvä ajaa maantiellä, mutta mielemmin valitsen tehokkaan moottorin (4x4 jos mahdollista) ja kattavat lisävarusteet.
Suberbin kanssa hinta nousee liikaa.

Se on totta, että Octaviaan saat huomattavasti enemmän tuolla rahasummalla. Superbin varustetaso on taas lähtökohtaisesti hiukan kattavampi, mutta tuolla summalla joutuisi ottamaan Ambitioinin, jos haluaa nelivedon samalla moottorilla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuon Octavian L&K varustelu oli tosiaan sen verran kattava että ainoastaan lämmitettävä tuulilasi oli lisättävä jotta kaikki mitä haluan.
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eilen koeajoin Octavian L&K huippuvarustellun version. 4x4 ja 150kW diesel automaatti.
Olihan paketti. Varsin miellyttävä ajaa ja nousi Renault Talismanin rinnalle kun uutta työsuhdeautoa valitsen.

Tuohan on siis heppoja, ei kilowatteja. Itsellä pian kaks vuotta takana RS:llä ja ei voi muuta ku kehua!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mondeo ja Superb kyllä ovat samaa kokoluokkaa. Mondeon pituus 487 ja akseliväli 285, Superbilla 486 ja 284. Superbissa on sisätilat saatu tehtyä huomattavasti väljemmiksi erityisesti takapenkin osalta.

Octavia on taas kokoluokan pienempi, 466/267 ja samaa kokoluokkaa kuin Focus 453/263. Mitat ovat sedanien mittoja.

Joo, minä elän näköjään menneessä ajassa, on näemmä vähän tasoittuneet nuo erot kun kaikki on päivitelleet mallistojaan. Skodallahan oli nimittäin pitkään vähän erikoisen kokoinen mallisto jossa oikein yhdellekään mallille ei tahtonut löytyä ihan suoraa vertailukohtaa muilta merkeiltä vaan kaikki osui jotenkin sinne segmenttien väliin. Mutta nykyisinhän muutenkin jokainen merkki yrittää tukkia mallistosta kaikki mahdolliset reiät ja nuo vanhat segmenttirajat alkaa olla aika hämäriä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse tilasin työsuhdeautoksi 1.8 TSI Combi Octavian DSG- vaihteistolla. Ratkaisu oli lopulta hyvin helppo. Päästörajat veivät bensa-RS mahdollisuuden ja dieseliä en halunnut. Toisaalta noin 36k€:lla sai mukavasti varusteitakin jo tuohon biiliin kun taas esim. Audilta tai Volkkarilta saisi vasta karvalakkimallin tai ei ehkä sitäkään.

Odotusautona on samanlainen, mutta 1.4 bensakoneella. Tykkään kyllä autosta ja paljon on muuttunut Octaviakin edukseen sellaisesta -09 biilistä, joka mulla aiemmin oli.

Toisaalta, jos pitäisi ostaa omalla rahalla itselleen niin ehkä miettisin enemmän. Entinen Octavia aiheutti loppuaikoina aika paljon murheita.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Itse tilasin työsuhdeautoksi 1.8 TSI Combi Octavian DSG- vaihteistolla. Ratkaisu oli lopulta hyvin helppo. Päästörajat veivät bensa-RS mahdollisuuden ja dieseliä en halunnut. Toisaalta noin 36k€:lla sai mukavasti varusteitakin jo tuohon biiliin kun taas esim. Audilta tai Volkkarilta saisi vasta karvalakkimallin tai ei ehkä sitäkään.

Odotusautona on samanlainen, mutta 1.4 bensakoneella. Tykkään kyllä autosta ja paljon on muuttunut Octaviakin edukseen sellaisesta -09 biilistä, joka mulla aiemmin oli.

Toisaalta, jos pitäisi ostaa omalla rahalla itselleen niin ehkä miettisin enemmän. Entinen Octavia aiheutti loppuaikoina aika paljon murheita.
Miksi ei dieselille? En ole tuota uutta RS dieseliä kerennyt kokeilemaan, mutta eikö siinä ole enemmän varusteita kuin perus business-packissa ja enemmän vääntöä lähes samalla verotusarvolla? Toki semi nolo on se "tupla" putki, mutta aina siihen "kylmään" puoleen voi työntää vaikka tennispallon...
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi ei dieselille? En ole tuota uutta RS dieseliä kerennyt kokeilemaan, mutta eikö siinä ole enemmän varusteita kuin perus business-packissa ja enemmän vääntöä lähes samalla verotusarvolla?

No ei siihen bensakonevalintaan varmaan mitään järkisyitä ole. Jotenkin vaan tuntui, että diesel on nähty ja kun taloudelisesti on ihan sama onko bensa vai diesel niin ensimmäinen oli itsestäänselvyys. 180hv riittää mulle ja tohon rahaan sai tosiaan aika mukavasti varusteita. Ok, niistä moni on RS:ssä vakiona, mutta kuitenkin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
RS mallihan on heikommin varustelu kuin L&K jossa lähes kaikki on mukana. Tehoja toki sitten on enemmän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös