Minä komppaan kyllä @Jupe a, meinasin vastatakin tuohon Jupen viestiin mutta sitten en jaksanut painaa lähetä-nappia. Nyt sitten houkutit minut kirjoittamaan ne asiat uudestaan, mutta ei se mitään.Aika vahva mielipide, että huoltoa odottavasta katsastamattomasta autostsa slickseillä saisi saman hyvityksen/myyntihinnan. Juuri viime viikolla hain vaihtotarjouksen uuteen autoon ja oikeastaan ainoat kysymykset kilometrien lisäksi olivat myyjältä, millaiset renkaat, miten huollot ja hihnan vaihto ja onko jo katsastettu. Aika ihme, jos jostain löytyy myyjä, joka antaa tuollaisesta autosta samanlaisen hyvityksen kun hölmömpikin tajuaa, että noihin voi helposti upota parikin tonnia rahaa ostohinnan päälle.
Toki asia on eri, jos puhutaan jostain tonnin romusta, ei sen auton arvo nouse siitä tonnista mihinkään, vaikka sen remonttiin upottaisi monta tonnia.
Mitä olen itse pariin eri otteeseen tarjonnut liikkeelle noin 3-4 tonnin autoa (puhutaan hyvitysarvosta, eli liike myisi saman auton 5-6 tonnilla), niin niitä myyjiä ei tunnu kiinnostavan yhtään millainen se auto on. Renkaiden kunnon skippaaminen on vielä pientä, viimeksi kun autokauppoja tein niin automyyjiä ei kiinnostanut käydä edes katsomassa autoa liikkeen parkkipaikalla. Ei vaikka tarjosinkin autoani heille koeajettavaksi. Otin myös "omatekemän huoltokirjan", eli tulostetun Excel-taulukon johon olen merkannut kaikki mahdolliset huollot mitä aikanani olen tehnyt autoon. Ei kiinnostanut myyjää nähdä niitäkään papereita, tarjous autosta tehdään ihan vain näkemättä omaa yksilöäni ja vertaamalla vastaaviin Nettiautosta. Tälläistä kirjoitin talvella tähän ketjuun:
Viimeisimmät kokemukset ovat menneeltä talvelta kun vaihdoin autoani. En muista monessako liikkeessä kävin silloista autoani tarjoamassa johonkin ennalta katsottuun vaihtoautoon, ja aika nihkeää tuntui olevan kaupan hierominen. Olisinko noin viidessä liikkeessä käynyt, kaikki näitä suuria autoliikkeitä eli pikkujobbareista ei tässä ole kokemusta. Kaupat tuli lopulta erään veljeskaksikon liikkeestä, ja tämä hoiti pisteet kotiin niinkin yksinkertaisella jutulla kuin että kyseisen liikkeen myyjä oli ainoa joka kävi oikeasti katsomassa vaihdossa antamaani autoa ennen tarjouksen jättämistä. Tai en tiedä kävikö edes, mutta sentäs esitti lähtevänsä ulos avaimieni kanssa sillä aikaa kun join kanttiinissa kahvit talon piikkiin. Kaikki muut likkeet/myyjät tekivät tarjouksen autostani näkemättä sitä, tai jopa edes kyselemättä sen tarkemmin sen huolloista yms historiasta. Vaikka aina korostin että auto on mukanani ja voit käydä vaikka koeajon ottamassa, niin silti tarjous tehdään vain auton merkin, vuosimallin ja kilometrien perusteella Nettiautosta katsomalla. Vähän harmittaa, sillä olen suht tarkka autoistani, ja ainakin kuvittelen että se olisi vähän keskimääräistä paremmin pidetty. Ainakin itselleni tulee vähän sellainen olo siitä, ettei vaihtoautoa jakseta käydä ulkona katsomassa, että myyjää ei kiinnosta hieroa siitä kauppaa.