Lainasin koko viestin koska täytyy vähän kommentoida kaikkea. Ensinnäkin kyllä tuota omaa taloutta joutuu seuraamaan, koska olen opiskelija jolla on oma auto "ylimääräisenä" kulueränä. Asun sen verran böndellä, että julkisilla ei ole mitään mahdollisuutta kulkea (pelkästään lähimmälle pysäkille on matkaa se lähemmäs 5km, puhumattakaan siitä tuleeko sinne edes bussia). Tästä syystä ajokilometrejä tulee vuodessa itselleni ehkä 30-40tkm vuodessa. Koska taas joudun istumaan ratissa niin paljon, niin ei kiinnosta mitkään fordfiestat yhden litran koneilla ja pelkällä ilmastoinnilla.
Nykyinen autoni oli ostaessa 9v vanha, ajettu 230tkm ja hintaa oli 7-8 tonnia. En tiedä onko minulla ollut sitten vain poikkeuksellisen huonoa tuuria, mutta onhan tuosta käytännössä jatkuvasti jotain poksunut paskaksi. Autossani on tietoisesti 1,9 TDI (joka on varmaan VAG:n paras moottori) jatkettuna manuaalilaatikolla. Varustelistalta löytyy automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja "sport-sisusta" (paremmat penkit, paremmat äänentoistolaitteet ja nahkaiset ratit, vaihdekepit ja käsijarrukahvat) enkä näistä aio liiemmin tinkiä katseltaessa uutta autoa. Joskus on jossain Laakkosella tullut hierottua kauppaa jostain Polosta, mutta kyllähän se syö miestä maksaa monta tuhatta euroa välirahaa ja saat vaihdossa jonkun sisältä muovilta haisevan 1,2TSI:n jonka ainoa varuste on manuaalinen ilmastointi. Auto joita olen erityisesti katsellut olisi joku Skoda Octavia Elegance-varustetasolla (eipä ainakaan varusteet huononisi nykyiseen. Brändillä tai mielikuvilla ei mulle ole oikeastaan yhtään väliä, vaikka myönnän melko usein kuolaavani myös Octavian RS-malleja. Jos budjettia venyttää noin 15-20 000 euroon, niin päteviä vaihtoehtoja ovat myös Seat Exeo (periaatteessa Audi A4 Seatin imagolla ja hinnalla) tai perusvarma VW Passat. Mutta jos aikoisi autoon tuollaisia summia lähteä laittamaan, niin täytyisi melkein olla jo muitakin "varmoja" tuloja kuin pelkkä opintotuki.
Mitä puhut "vähällä tekniikalla ajamisesta" olet muuten ihan oikeassa, mutta huomauttaisin että ahtaamattomia autoja näkee nykypäivänä suht uusissa autoissa melko vähän. Dieselit on taitaneet olla viimeisen 15 vuotta pääasiassa turbo-dieseleitä, mutta nyt viimeisen 10 vuoden aikana myös bensa-turbot ottaneet vallan. Onko esimerkiksi VA-groupilla enää juuri yhtään ahtaamattomia moottoreita uusien autojen valikoimassa?
Toivottavasti tämä viesti vähän avasi enemmän omaa ajatusmaailmaani autoilusta. Jos olen antanut itsestäni sellaisen kuvan, että meikäläinen ajelee millä tahansa kotterolla kunhan vain on mahdollisimman halpaa, niin ei se kyllä niinkään ole. Mulla on noi tietyt varusteet ja ominaisuudet mitä autolta vaadin. Pyrin panostamaan hinta-laatu-suhteeseen, enkä pelkästään siihen että rahaa kuluu mahdollisimman vähän, vaikka ilmeisesti tällä palstalla minusta on jäänyt sellainen kuva että kaikessa pihistelen aivan viimeiseen asti.
Ps, melko loistava yhteensattuma jälleen. Ilmastointilaitte saatiin huollossa korjatuksi, tai ainakin luulin niin. Vika oli lopulta sulakkeessa, muttei ilmastoinnin (jonka itse tarkastin moneen kertaan) vaan "mukavuus-systeemin" sulake numero 5. Korjaamon ukko sanoi että pari ensimmäistä sulaketta se poltti heti, mutta hieman säädeltyään sai sulakkeen lopulta kestämään. Nyt kun kesken tämän viestin kirjoituksen käväisin lähikaupassa, niin tietenkin loppumatkasta jälleen ilmastointilaite mykkänä ja samainen sulake #5 palanut. Tää on niin tätä mun tuuria, ei voi kuin nauraa :D. Mikähän lie siellä polttaa meikäläisen sulakkeita?