Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 336 051
  • 19 049

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kellään vielä omakohtaista kokemusta Teslasta? Model S (toivottavasti P85D) olis tarkoitus koeajaa ensi viikolla ja pieni sauma olisi S myös työsuhdeautoksi saada.

Olen Teslasta sekä Elon Muskista lukenut viimeaikoina paljonkin ja vaikuttavaa jälkeä mies on tehnyt. Voin jakaa kokemuksia kunhan tuo katapultti on tullut testattua.

Nyt on koeajo takana. 2 asiaa jäi harmittamaan: 1) koeajoauto oli tylsän harmaa tylsillä 19-tuuman vanteilla, kun rivissä oli mm. kauniin punainen versio 21-tuumaisilla turbiinivanteilla ja 2) en saanut autoa kaupasta omaksi. Höh.

Koeajoauto oli, kuten olin halunnutkin, Teslan tällä hetkellä tehokkain Suomessa myytävä malli, P85D, eli kaksimoottorinen neliveto. Tähän ei ollut vielä asennettu uusinta Ludicrous-pakettia, joten piti "tyytyä" Insane-tilan antiin. Ne, joille Tesla Model S ei ole vielä tuttu, kyse on siis Piilaaksossa valmistettavasta täyssähköautosta, joka saa virtansa valtavasta, koko pohjalevyn kokoisesta litiumioniakusta, jolla ajelee 400-500 km maantieajossa, hieman ajotavasta riippuen. Auto on akkunsa vuoksi painava (ja kallis, pelkkä akku maksaa n. 40 000 € ja tuo koeajoauto n. 150 000 €), mutta tehoa ja vääntöä sähkömoottorista löytyy niin paljon, että auto tuntuu varsin keveältä käsitellä. Meidän koeajolla oli hieman käynnistysvaikeuksia, sillä 17-tuuman kosketusnäyttö (josta lähes kaikkia auton toimintoja ohjaillaan), ei tunnistanut kosketusta. No, auton "buuttaus" ja taas toimi.

Ensivaikutelma autosta oli hillitty, tyylikäs, viimeistelty, sivistynyt. Tämä siis ulkoasun ja sisätilojen puolesta. Kuskin istuimessa oli hyvä sivuttaistuki ja ylipäänsä todella mukava istua, tällaiselle 180-senttiselle varsin passeli. Ajo oli automaattivaihteisella paljon ajaneelle tutun vaivatonta, ja kaasupoljin totteli kuljettajan jalan pienintäkin liikettä viiveettä ja täsmällisesti. Ryömitys, nopeampi kiihdytys, valoihin hiljentäminen, kaikki pelkästään yhdellä polkimella: moottorijarrutus, joka hybridiautojen tapaan lataa akkua, oli huomattavan tehokas, enkä koeajolenkillä tarvinnut jarrupoljinta kuin pari kertaa valoissa, ihan sitä viimeistä pysähtymistä varten. Peruuttaminen oli todella helppoa suuren ja tarkan peruutuskameran kuvan turvin, jonka "ohjausviivat" kaareutuivat sitä mukaa, missä asennossa eturenkaat olivat, osoittaen aina auton todellisen liikeradan peruutuksen aikana. Hyvin, hyvin kätevä ominaisuus. Löytynee varmaan joistain muistakin uusista autoista.

Ja sitten se kiihtyvyys... Sanottakoon aluksi, että kuten urheiluautoissa ylipäänsä, autossa ei kannata pitää irtotavaraa, joka kiihdytyksissä tai jarrutuksissa sinkoutuu sinne tänne. Insane-moodi oli koko koeajoni ajan päällä, ja se on nimensä totisesti ansainnut. Moottoripyörämäistä räjähtävää kiihtyvyyttä en ole ennen päässyt autossa kokemaan, vaikka olen pari kertaa päässyt nopeita autoja ajamaankin (Porsche Cayenne Turbo, 911 Carrera 4S, BMW M3). Kun survaisin polkimen lähes paikaltaan voimalla pohjaan, auto ampaisi liikkeellä sellaisella raivolla, että säikähdin sitä varmaan vielä kolmannellakin kerralla :D Monet ovat kuvailleet kokemusta huvipuistolaitteeksi, ja ehkä siinä jotain samaa on kuin esim. Space Shotissa tai vapaassa pudotuksessa ylipäänsä. Auto kiihtyy ensimmäiset 1-2 s 1 G:n voimalla, ja sen kyllä tuntee. Takapenkillä fiilis ei kuulemma ollut yhtä wau mutta kuskin penkillä nautin siitä suunnattomasti!

Kaikenkaikkiaan ajokokemus oli hämmentävä: kyseessä on toisaalta tavaratiloiltaan suunnattoman tilava perheauto (3 x 5-sarjan Bemarin tavaratilat), jolla on leppoisaa ja hiljaista ajaa niin maantiellä kuin kaupunkiruuhkassa, ja toisaalta aivan posketon urheiluauto, joka jättää valoissa lähes kaikki tavalliset autot ja moottoripyörät, ainakin 0-60 km/h kiihdytyksissä. Akseleissa olevat moottorit ja tehokas kunkin renkaan erillinen tehonsäätö/luistonesto pitää renkaat tiessä kovassakin kiihdytyksessä. Kumia en saanut poltettua vaan kaikki teho välittyi renkaiden kautta tiehen.

Suosittelen koeajoa lämpimästi, saattaa muuttua käsitys sähköautoilusta kertaheitolla :) Teslan Suomen myyntipiste avattu Vantaan Konalassa vasta kuukausi sitten.

Nyt kaihertaa se, että mistä saisin 100-150 k€ kokoon...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Samoja fiiliksiä yksi tuttavakin kertoi Teslan samasta versiosta. Tutustuitko millainen huolto-ohjelma (ja -hinnoittelu) siinä on?
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samoja fiiliksiä yksi tuttavakin kertoi Teslan samasta versiosta. Tutustuitko millainen huolto-ohjelma (ja -hinnoittelu) siinä on?

Huolto-ohjelma on oikeastaan sellainen, että kerran vuodessa olis hyvä tehdä pari tarkistusta, mutta takuu säilyy vaikka et koko takuuaikana käyttäis autoa kertaakaan pajalla. Päivitykset voi tehdä etänä, kun auto on jatkuvassa nettiyhteydessä. Tässä näyttäis olevan huolto-ohjelma. Varmaan halvemmalla pääsee, jos ei ota tuota pakettia (2 200 €/4 vuotta). Huoltotarvetta on mainostettu hyvin vähäiseksi, mutta tiedä siitä sitten.

Rahoituksesta en kysynyt.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tesla Model S:ään saa muuten kaksi lisäpenkkiä tavaratilaan, tosin niillä istuvat mielikseen vain lapset. Aika harva sedan-mallinen tarjoaa istuimet seitsemälle.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Nyt on koeajo takana. 2 asiaa jäi harmittamaan: 1) koeajoauto oli tylsän harmaa tylsillä 19-tuuman vanteilla, kun rivissä oli mm. kauniin punainen versio 21-tuumaisilla turbiinivanteilla ja 2) en saanut autoa kaupasta omaksi. Höh.

Itse kävin ajamassa sen punaisen 21-tuuman vanteilla, josta kirjoittelin kokemuksia aiemmin tähän ketjuun. Rengasmelu oli yllättävän voimakas, joten ehkä ihan hyvä tollanen 19-tuuman vanne.

Teslan sijaan kyllä investoisin ennemmin johonkin plug-in hybridiin, kuten esimerkiksi ensi vuonna lanseerattavaan Mersun E-sarjalaiseen. Eniten Teslassa häiritsee reitin suunnittelu ja pakolliset pysähdykset akun lataamiseksi. Tämän lisäksi pidän Teslaa todella kalliina saavutettavaan hyötyyn suhteutettuna.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
En muista koskaan ajaneeni sellaista autoa täällä Härmässä, jossa ei olisi kuulunut voimakasta rengasmelua. Suomalainen tiestö kun on sellaista röpelikköä, että sen tuntee ja kuulee vaikka istuisi bussissa.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
En muista koskaan ajaneeni sellaista autoa täällä Härmässä, jossa ei olisi kuulunut voimakasta rengasmelua. Suomalainen tiestö kun on sellaista röpelikköä, että sen tuntee ja kuulee vaikka istuisi bussissa.

Näin on. Oli vaan outo tunne, kun moottori on äänetön ja silti melko häiritsevä melu puskee sisälle. Tien lisäksi noi 21-tuuman vanteet leveillä matalan profiilin nakeilla selittävät tätä. Olin jotenkin helpottunut päästessäni takaisin omaan autoon. Tiedän, kuulostaa hölmöltä...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En muista koskaan ajaneeni sellaista autoa täällä Härmässä, jossa ei olisi kuulunut voimakasta rengasmelua. Suomalainen tiestö kun on sellaista röpelikköä, että sen tuntee ja kuulee vaikka istuisi bussissa.

On niitä keinoja hiljentää paljonkin sitä rengasmelua. Istuin joku aika sitten kohtuu hiljaisen E sarjan mersun taksin kyydissä ja ihmettelin sitä kuskillekin, kuski totesi että alla on 15" tuumaiset vanteet. Suurin osa taitaa ajaa noin 17" tuossa koko luokassa. Renkaissakin on eroja ainakin 5db verran. Sitten myydään myös Lokareita, eli jälkeenasennettavia sisälokareita jotka eristää ääntä. Moni asiaan perehtynyt on käyttänyt auton kokonaisvaltaisessa äänieristyksessä Viron puolella, selviää alle tonnilla parhaimmillaan. Ainahan sitä ääntä toki jonkun verran tulee mutta jos saa vaikka sen noin 70db tiputettua jollain tavalla 60db:hen niin se on jo hiljaista suomenoloihin.

_
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin on. Oli vaan outo tunne, kun moottori on äänetön ja silti melko häiritsevä melu puskee sisälle. Tien lisäksi noi 21-tuuman vanteet leveillä matalan profiilin nakeilla selittävät tätä. Olin jotenkin helpottunut päästessäni takaisin omaan autoon. Tiedän, kuulostaa hölmöltä...

Auton hiljaisuus on mulle merkki laadusta, ja muuten hiljaista autoa on toisaalta tyhmä pilata valitsemalla autoon meluisat renkaat/vanteet vain ulkonäön vuoksi. Tyhmältähän ne pienemmät ja korkeaprofiilisemmat renkaat näyttää autossa, johon mahtuisi helposti isommatkin, mutta toisaalta ajomukavuus on parempi ja äänet pienemmät, ainakin näillä Suomen teillä. Teslan tapauksessa saattaisin kyllä silti valita nuo 21-tuumaiset, on ne vaan niin nätit... (linkissä kuva "teslanpunaisesta" autosta)

Tesla voisi olla rengasmelun osalta hiljaisempikin (tai eihän se missään nimessä kova ole, mutta siihen saattaa kiinnittää huomiota kun juuri muita ääniä ei kuulu). Toivottavasti korjaavat asian seuraavissa malleissa (X ja 3).

Hauska blogi yhdeltä Teslan omistajalta, kannattaa tsekata myös erillinen osio Nikola Teslasta (jolla ei ole muuta tekemistä autonvalmistajan kanssa kuin se, että sen autoissa käytettävä sähkömoottori on Teslan keksintö). Kaveri oli melkoisesti edellä aikaansa...
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Ylisuurissa vanteissa on vähänlaisesti järkeä muuten kuin (kieltämättä) komean ulkonäön takia. Korkea profiilisemmat renkaat ovat aina mukavammat ja hiljaisemmat. Ja kaiken lisäksi kaikkein matalaprofiilismmat eivät ole edes kaikkein nopeimmat radalla (toki tälläkään ei ole yhtään merkitystä kenellekkään normaaliliikenteen seassa ajavalle). Itsekin pyrin laittamaan mahdollisimman pienet kiekot nykyään ihan mukavuussyistä. Maailma on vain mennyt sellaiseksi, että 16-tuumaiset ovat jo harvinaisempia ja jos haluaa merkin omat vanteet, niin monesti joutuu ottamaan 17-tuumaiset vähintään ja vakiona on aina isompia kokoja. Jos ulkonäköseikat ovat tärkeitä, niin renkaiden päällä oleva kuljetin pitää olla sitten parempi ja mielellään mukavalla kasikoneella varustettu...Teslaa voisi kyllä periaatteessa harkita muikean väännön vuoksi, mutta pitää nyt katsella vuosi pari miten ne pärjäävät arktisessa talvessa. Meilläkin täällä yksi kanarian keltainen Tesla kiusaa ihmisiä liikennevaloissa, mutta kiinnostaa kyllä nähdä miten se napapiirin talvella toimii.
 
Viimeksi muokattu:

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Teslaa voisi kyllä periaatteessa harkita muikean väännön vuoksi, mutta pitää nyt katsella vuosi pari miten ne pärjäävät arktisessa talvessa. Meilläkin täällä yksi kanarian keltainen Tesla kiusaa ihmisiä liikennevaloissa, mutta kiinnostaa kyllä nähdä miten se napapiirin talvella toimii.

Ainakin tämän artikkelin mukaan talviset olot lyhentävät toimintasädettä melkoisesti, yhden kaverin mittausten mukaan n. 40 %, mutta kylmänä ja lumisena talvena mentäneen lähelle 50 %:ia... Kova on pudotus. Huonoin yhdistelmä on tasainen maantie- tai moottoritieajo kovassa pakkasessa ja lumisella tiellä, kun akkuja lataavia moottorijarrutuksia ei tule ja vierintävastus kasvaa lumen vuoksi. Lisäksi tällöin ohjaamossa on lämmittimet kovalla käytöllä, ja akullakin on oma lämmitin.

Norjassa Tesloja ja Nissan Leafeja on myyty todella paljon, mitenkähän norskit näiden kanssa pärjäävät?
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paha autokuume iski Forssan picnikissä. Olis jo pitänyt tasaantua. -61 Brookwood/Parkwood/Nomad olisi juuri parasta lääkettä.
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin tämän artikkelin mukaan talviset olot lyhentävät toimintasädettä melkoisesti, yhden kaverin mittausten mukaan n. 40 %, mutta kylmänä ja lumisena talvena mentäneen lähelle 50 %:ia... Kova on pudotus. Huonoin yhdistelmä on tasainen maantie- tai moottoritieajo kovassa pakkasessa ja lumisella tiellä, kun akkuja lataavia moottorijarrutuksia ei tule ja vierintävastus kasvaa lumen vuoksi. Lisäksi tällöin ohjaamossa on lämmittimet kovalla käytöllä, ja akullakin on oma lämmitin.

Norjassa Tesloja ja Nissan Leafeja on myyty todella paljon, mitenkähän norskit näiden kanssa pärjäävät?

Löytyi YouTubesta kaveri, joka on testannut autoaan Norjan talvioloissa, ja hänellä ero kesä- ja talvikulutuksen välillä onkin vain n. 20 %. Tässä käyttökokemuksia talvisesta Oslo-Trondheim -reissusta. http://www.teslarati.com/tesla-model-s-winter-driving-across-norway-review/

Kesällä n. 500 km/lataus, talvella n. 400 km/lataus. Ehkä totuus on jossain tuossa n. 40 %:n ja 20 %:n hävikkien välissä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@wild wild west :lle kiitos hyvästä viestistä vähän viiveellä. Ihan asiaa puhuit. Se voi olla ihan fiksua että pyrin vielä ajamaan katiskaani pari vuotta, kuitenkin onhan siinä vuoden vanha kansi ja pari kuukautta vanhat jakopään hilppeet, eli luulisi niillä olevan kilometrejä edessäpäin. Toki tietenkin joku turbo paukahtaa seuraavana. Ja siinä olet myös ihan oikeassa, joka minun on ollut suht vaikea ymmärtää, eli kymppitonnin budjetilla ei kovin hyvää autoa pysty saamaan. Tai jos onnistuu saamaan, niin silloin on käynyt tuuri. Täytyisi varmaan yrittää venyttää budjettia..

Mitä ihmettä? Kymppitonnilla saa jo todella hyviä autoja monta! Mutta ei ehkä yhtään turbokoneista.

Jotenkin nimimerkistäsi on jäänyt minulle mielikuva, että suunnitelmallinen ja määrätietoinen rahaliikenne on kotitaloudellesi tärkeä arvo. Kyllähän se vaan niin on, että kun tekniikka, tai ainakin mekaaninen tekniikka lisääntyy (esim. ahdin), kustannusriskit kasvavat.

Halvimmillaan autoilu on vanhalla, vähän ajetulla vapaastihengittävällä ja vain toisesta päästä vetävällä autolla siirtymistä. Automallin yleisyys ja japanilaisuus pienentää riskejä, joskin eurooppalaisiin on parempi osien saatavuus. Ajotavalla voi vaikuttaa valtavan paljon sekä polttoaineen- että auton mekaaniseen kulumiseen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Halvimmillaan autoilu on vanhalla, vähän ajetulla vapaastihengittävällä ja vain toisesta päästä vetävällä autolla siirtymistä. Automallin yleisyys ja japanilaisuus pienentää riskejä, joskin eurooppalaisiin on parempi osien saatavuus. Ajotavalla voi vaikuttaa valtavan paljon sekä polttoaineen- että auton mekaaniseen kulumiseen.

Tuohon kun lisää vielä manuaaliaskin niin ollaan aika lähellä halvinta mahdollista, tai sellaista mihin ei isompia korjauspommeja ole mahdollisesti tulossa. Myös sellainen malli, jota on myyty samana USA:ssa suuria määriä halventaa kuluja, koska jenkkien nettikaupoista saa osat puoli-ilmaiseksi ja tarjontaa on kaikelle. Jos iskeen isompikin tuho (moottori, vaihdelaatikko) niin toimivan käytetyn vaihtokoneen/-laatikon saa satasilla tilalle.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Mitä ihmettä? Kymppitonnilla saa jo todella hyviä autoja monta! Mutta ei ehkä yhtään turbokoneista.

Jotenkin nimimerkistäsi on jäänyt minulle mielikuva, että suunnitelmallinen ja määrätietoinen rahaliikenne on kotitaloudellesi tärkeä arvo. Kyllähän se vaan niin on, että kun tekniikka, tai ainakin mekaaninen tekniikka lisääntyy (esim. ahdin), kustannusriskit kasvavat.

Halvimmillaan autoilu on vanhalla, vähän ajetulla vapaastihengittävällä ja vain toisesta päästä vetävällä autolla siirtymistä. Automallin yleisyys ja japanilaisuus pienentää riskejä, joskin eurooppalaisiin on parempi osien saatavuus. Ajotavalla voi vaikuttaa valtavan paljon sekä polttoaineen- että auton mekaaniseen kulumiseen.
Lainasin koko viestin koska täytyy vähän kommentoida kaikkea. Ensinnäkin kyllä tuota omaa taloutta joutuu seuraamaan, koska olen opiskelija jolla on oma auto "ylimääräisenä" kulueränä. Asun sen verran böndellä, että julkisilla ei ole mitään mahdollisuutta kulkea (pelkästään lähimmälle pysäkille on matkaa se lähemmäs 5km, puhumattakaan siitä tuleeko sinne edes bussia). Tästä syystä ajokilometrejä tulee vuodessa itselleni ehkä 30-40tkm vuodessa. Koska taas joudun istumaan ratissa niin paljon, niin ei kiinnosta mitkään fordfiestat yhden litran koneilla ja pelkällä ilmastoinnilla.

Nykyinen autoni oli ostaessa 9v vanha, ajettu 230tkm ja hintaa oli 7-8 tonnia. En tiedä onko minulla ollut sitten vain poikkeuksellisen huonoa tuuria, mutta onhan tuosta käytännössä jatkuvasti jotain poksunut paskaksi. Autossani on tietoisesti 1,9 TDI (joka on varmaan VAG:n paras moottori) jatkettuna manuaalilaatikolla. Varustelistalta löytyy automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja "sport-sisusta" (paremmat penkit, paremmat äänentoistolaitteet ja nahkaiset ratit, vaihdekepit ja käsijarrukahvat) enkä näistä aio liiemmin tinkiä katseltaessa uutta autoa. Joskus on jossain Laakkosella tullut hierottua kauppaa jostain Polosta, mutta kyllähän se syö miestä maksaa monta tuhatta euroa välirahaa ja saat vaihdossa jonkun sisältä muovilta haisevan 1,2TSI:n jonka ainoa varuste on manuaalinen ilmastointi. Auto joita olen erityisesti katsellut olisi joku Skoda Octavia Elegance-varustetasolla (eipä ainakaan varusteet huononisi nykyiseen. Brändillä tai mielikuvilla ei mulle ole oikeastaan yhtään väliä, vaikka myönnän melko usein kuolaavani myös Octavian RS-malleja. Jos budjettia venyttää noin 15-20 000 euroon, niin päteviä vaihtoehtoja ovat myös Seat Exeo (periaatteessa Audi A4 Seatin imagolla ja hinnalla) tai perusvarma VW Passat. Mutta jos aikoisi autoon tuollaisia summia lähteä laittamaan, niin täytyisi melkein olla jo muitakin "varmoja" tuloja kuin pelkkä opintotuki.

Mitä puhut "vähällä tekniikalla ajamisesta" olet muuten ihan oikeassa, mutta huomauttaisin että ahtaamattomia autoja näkee nykypäivänä suht uusissa autoissa melko vähän. Dieselit on taitaneet olla viimeisen 15 vuotta pääasiassa turbo-dieseleitä, mutta nyt viimeisen 10 vuoden aikana myös bensa-turbot ottaneet vallan. Onko esimerkiksi VA-groupilla enää juuri yhtään ahtaamattomia moottoreita uusien autojen valikoimassa?

Toivottavasti tämä viesti vähän avasi enemmän omaa ajatusmaailmaani autoilusta. Jos olen antanut itsestäni sellaisen kuvan, että meikäläinen ajelee millä tahansa kotterolla kunhan vain on mahdollisimman halpaa, niin ei se kyllä niinkään ole. Mulla on noi tietyt varusteet ja ominaisuudet mitä autolta vaadin. Pyrin panostamaan hinta-laatu-suhteeseen, enkä pelkästään siihen että rahaa kuluu mahdollisimman vähän, vaikka ilmeisesti tällä palstalla minusta on jäänyt sellainen kuva että kaikessa pihistelen aivan viimeiseen asti.

Ps, melko loistava yhteensattuma jälleen. Ilmastointilaitte saatiin huollossa korjatuksi, tai ainakin luulin niin. Vika oli lopulta sulakkeessa, muttei ilmastoinnin (jonka itse tarkastin moneen kertaan) vaan "mukavuus-systeemin" sulake numero 5. Korjaamon ukko sanoi että pari ensimmäistä sulaketta se poltti heti, mutta hieman säädeltyään sai sulakkeen lopulta kestämään. Nyt kun kesken tämän viestin kirjoituksen käväisin lähikaupassa, niin tietenkin loppumatkasta jälleen ilmastointilaite mykkänä ja samainen sulake #5 palanut. Tää on niin tätä mun tuuria, ei voi kuin nauraa :D. Mikähän lie siellä polttaa meikäläisen sulakkeita?
 

Birchman

Jäsen
Epähuomiossa olen luullut B8 Audi A4 2.0 TDI:n jakopäähuollon olevan vasta 180 tkm kohdalla. Tänään kuitenkin huomasin, että vaihtoväli on täällä pohjoisessa 120 tkm.

Autolla on nyt ajettu noin 130 tkm. Uskaltaako tuolla vielä ajella vai pitäisikö varata heti aika huoltoon?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Melkeinpä se kannattaisi aika pian huoltoon varoiksi viedä. Kalliinpi remppa edessä, jos hihna katkeaa.
Asiaa sivuten tullut huomattua, että yllättävän moni katsoo jakopäästä vain kilometrit ja vuodet jätetään huomiotta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Lainasin koko viestin koska täytyy vähän kommentoida kaikkea. Ensinnäkin kyllä tuota omaa taloutta joutuu seuraamaan, koska olen opiskelija jolla on oma auto "ylimääräisenä" kulueränä. Asun sen verran böndellä, että julkisilla ei ole mitään mahdollisuutta kulkea (pelkästään lähimmälle pysäkille on matkaa se lähemmäs 5km, puhumattakaan siitä tuleeko sinne edes bussia). Tästä syystä ajokilometrejä tulee vuodessa itselleni ehkä 30-40tkm vuodessa. Koska taas joudun istumaan ratissa niin paljon, niin ei kiinnosta mitkään fordfiestat yhden litran koneilla ja pelkällä ilmastoinnilla.

Nykyinen autoni oli ostaessa 9v vanha, ajettu 230tkm ja hintaa oli 7-8 tonnia. En tiedä onko minulla ollut sitten vain poikkeuksellisen huonoa tuuria, mutta onhan tuosta käytännössä jatkuvasti jotain poksunut paskaksi. Autossani on tietoisesti 1,9 TDI (joka on varmaan VAG:n paras moottori) jatkettuna manuaalilaatikolla. Varustelistalta löytyy automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin ja "sport-sisusta" (paremmat penkit, paremmat äänentoistolaitteet ja nahkaiset ratit, vaihdekepit ja käsijarrukahvat) enkä näistä aio liiemmin tinkiä katseltaessa uutta autoa. Joskus on jossain Laakkosella tullut hierottua kauppaa jostain Polosta, mutta kyllähän se syö miestä maksaa monta tuhatta euroa välirahaa ja saat vaihdossa jonkun sisältä muovilta haisevan 1,2TSI:n jonka ainoa varuste on manuaalinen ilmastointi. Auto joita olen erityisesti katsellut olisi joku Skoda Octavia Elegance-varustetasolla (eipä ainakaan varusteet huononisi nykyiseen. Brändillä tai mielikuvilla ei mulle ole oikeastaan yhtään väliä, vaikka myönnän melko usein kuolaavani myös Octavian RS-malleja. Jos budjettia venyttää noin 15-20 000 euroon, niin päteviä vaihtoehtoja ovat myös Seat Exeo (periaatteessa Audi A4 Seatin imagolla ja hinnalla) tai perusvarma VW Passat. Mutta jos aikoisi autoon tuollaisia summia lähteä laittamaan, niin täytyisi melkein olla jo muitakin "varmoja" tuloja kuin pelkkä opintotuki.

Mitä puhut "vähällä tekniikalla ajamisesta" olet muuten ihan oikeassa, mutta huomauttaisin että ahtaamattomia autoja näkee nykypäivänä suht uusissa autoissa melko vähän. Dieselit on taitaneet olla viimeisen 15 vuotta pääasiassa turbo-dieseleitä, mutta nyt viimeisen 10 vuoden aikana myös bensa-turbot ottaneet vallan. Onko esimerkiksi VA-groupilla enää juuri yhtään ahtaamattomia moottoreita uusien autojen valikoimassa?

Toivottavasti tämä viesti vähän avasi enemmän omaa ajatusmaailmaani autoilusta. Jos olen antanut itsestäni sellaisen kuvan, että meikäläinen ajelee millä tahansa kotterolla kunhan vain on mahdollisimman halpaa, niin ei se kyllä niinkään ole. Mulla on noi tietyt varusteet ja ominaisuudet mitä autolta vaadin. Pyrin panostamaan hinta-laatu-suhteeseen, enkä pelkästään siihen että rahaa kuluu mahdollisimman vähän, vaikka ilmeisesti tällä palstalla minusta on jäänyt sellainen kuva että kaikessa pihistelen aivan viimeiseen asti.

Ps, melko loistava yhteensattuma jälleen. Ilmastointilaitte saatiin huollossa korjatuksi, tai ainakin luulin niin. Vika oli lopulta sulakkeessa, muttei ilmastoinnin (jonka itse tarkastin moneen kertaan) vaan "mukavuus-systeemin" sulake numero 5. Korjaamon ukko sanoi että pari ensimmäistä sulaketta se poltti heti, mutta hieman säädeltyään sai sulakkeen lopulta kestämään. Nyt kun kesken tämän viestin kirjoituksen käväisin lähikaupassa, niin tietenkin loppumatkasta jälleen ilmastointilaite mykkänä ja samainen sulake #5 palanut. Tää on niin tätä mun tuuria, ei voi kuin nauraa :D. Mikähän lie siellä polttaa meikäläisen sulakkeita?

Lainaan koko viestin, koska operoin Lumialla...
Joo, ei ollut mitenkään tarkoitus motiiveitasi kyseenalaistaa, mutta viisastelen vaan että jokainen hilavitkutin joka parantaa autoa teoriassa tuo käyttökustannuksia. Ja käytettyä diesiliä ei yksinkertaisesti saa tarpeeksi vähän ajettuna niin ettei tietty määrä harmeja kuuluisi pakettiin.

Omat kilometrini ovat luokkaa 25-30 tuhatta / vuosi. Joku laskisi että dieseli tulisi halvemmaksi. Itse kun olen realisti, katson kokonaiskustannuksien jäävän selvästi pienemmiksi kun satsaan mahdollisimman pieneen minua edeltäneiden kuljettajien kilometrikertymään.

Siedän jopa ilmastoinnin puuttumisen. Oikeastaan hellepäivät pitäisi ajella katto avattuna. Kustannuksiin kuuluu myös vakuutus. Ajattelen niin, että käyttöautossa saa olla rahaa kiinni vain sen verran, ettei sitä tarvitset kaskovakuuttaa. Tämä kannustaa myös maltilliseen ajotapaan. Heijastevaikutukset alentavat polttoaine- ja sakkokuluja...

On oikeastaan vain pari juttua miltä odotan "tasoa": renkaat (kumit) ja auton yleinen mekaaninen kunto.

Mitä tuohon sinun caseesi tulee, niin viimeaikaisten havaintojen perusteella työntäisin omat käteni ennemmin vaikka ranskikseen kuin VAG-autoon. Niin yksipuolisesti kuulee niistä ongelmavoittoista viestiä. Ongelmia on ranskalaisissakin, mutta ei niinkään moottori-vaihteistoakselilla. Ja hankintakassasta jää aika iso määräraha ylläpitokassaan...
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Elvis Presley - Heartbreak Hotel
Epähuomiossa olen luullut B8 Audi A4 2.0 TDI:n jakopäähuollon olevan vasta 180 tkm kohdalla. Tänään kuitenkin huomasin, että vaihtoväli on täällä pohjoisessa 120 tkm.

Autolla on nyt ajettu noin 130 tkm. Uskaltaako tuolla vielä ajella vai pitäisikö varata heti aika huoltoon?

Ei se nyt sentään "milloin tahansa" katkea. Älä survo kaasua kerrasta pohjaan, niin hyvin mielin voit ajaa huoltoaikaan asti, ja tietysti varaat sen pikimmiten.
 

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Lainaan koko viestin, koska operoin Lumialla...
Joo, ei ollut mitenkään tarkoitus motiiveitasi kyseenalaistaa, mutta viisastelen vaan että jokainen hilavitkutin joka parantaa autoa teoriassa tuo käyttökustannuksia. Ja käytettyä diesiliä ei yksinkertaisesti saa tarpeeksi vähän ajettuna niin ettei tietty määrä harmeja kuuluisi pakettiin.

Omat kilometrini ovat luokkaa 25-30 tuhatta / vuosi. Joku laskisi että dieseli tulisi halvemmaksi. Itse kun olen realisti, katson kokonaiskustannuksien jäävän selvästi pienemmiksi kun satsaan mahdollisimman pieneen minua edeltäneiden kuljettajien kilometrikertymään.

Dieselit ovat yleisesti ottaen kestävempiä koneeltaan joten koneen puolelle ei tule mitään yllättäviä yleensä vastaan. Öjynvaihto menee suunnilleen samoissa hinnoissa ja kun kilometrejä tulee tarpeeksi niin ne vaihdetaan kuitenkin molemmissa huolto-ohjelman mukaisesti.
Samat harmit mitkä kuuluvat dieseleihin kuuluvat myös bensa-autoihin kilometrien mukana ja vaikka usein väitetään että bensa-autoissa osat kuluu nopeammin, niin silti tähän itse en taas usko sitten millään. Mitenköhän esm. iskareiden kuluvuuteen olisi mitään merkitystä sillä onko bensa vai diesel.
Molemmat tulevat joskus kohtaamaan ne ns.kalliit rempat ja suunnilleen samoihin aikoihin nuo jakohihnan tai ketjun vaihdot mutta huoltojen osalta se säästö dieselissä tulee yleensä siinä esm.että huoltoväli on 30tkm 20tkm sijasta mutta samalla täytyy varautua että huolto on hieman kalliimpi. Dieselissä kolme huoltoa 90tkm matkalla maksaa yhtä paljon kuin neljä huoltoa 100tkm matkalla bensa-autoihin.

Käyttövoimassa taas tuleekin säästöä yleensä ja paljon jos vähäsenkin sillä autolla joutuu ajelemaan.
Esimerkiksi nostaisin 2009 vuoden Passatin farkun. Kilometrejä n.120tkm ja koneena 2.0TDi PwD tarjoten 140hv sekä vaihtoehtoisena samoilla kilometreillä olevan vastaavan auton mutta bensakoneella, eli 1.8TSI 118kW (näissä väännöt ovat suunnilleen samat ja painotkin täsmää).
Nettiauto löytää liikkeessä myytävän dieselin hintaan: 15 450€
Bensamallia löytyy taas sitten mielestäni vain ja ainoastaan hieman halvemmalla, eli 14 000€ - 14 800€ välisillä hinnoilla.
Hinnoissa ei siis juurikaan eroa ja näistähän ei tiedä millaiset renkaat autoissa on alla, ne on kuitenkin helposti 600€ kuluerä jos niitä joutuu heti lähtee uusimaan.

Autoliiton käyttövoimalaskurin mukaan jos ajat tuon 30tkm vuoteen säästät tuon ostohinnan erotuksen jo ensimmäisenä vuotena. Ja tuolla sinun 25tkm ajomäärällä päästään n.500€ säästöihin. Toisena vuotena tuo säästö tulee sinulle automaattisesti lompakkoon ja kilometrit tuskin tippuvat, tähän kun lasketaan ajomukavuus mikä dieselillä verrattuna bensaan (ainakin omasta mielestäni) niin en kahta kertaa mieti kumman ostaisin.

Ja kun autoa ostetaan on mielestäni tyhmää laskea kuinka kauan menee että auto kuollettaa sen hintaeron mikä tulee kun ostaa dieselin. Ainakin omalla kohdallani homma ei toimi noin vaan se menee niin että jos mulla on 17 000€ rahaa ostaa auto niin silloin ostan sillä sen auton, oli se bensa tai dieseli. En lähde laskeen että ostin 17 000€ dieselin ja olisin saanut 15 000€ hintaan saman merkin bensan. Ei kukaan laske asuntoa ostaessa että kauanko menee omakotitalossa siihen että voittaa vastaavan kokoisen kerrostalon hankinnan kun ei tarvi maksaa yhtiövastikkeita, se on se 20-30 vuotta mitä se sun laina-aikasi on. Ihan sama oliko se kerrostalo vai omakotitalo.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Dieselit ovat yleisesti ottaen kestävempiä koneeltaan joten koneen puolelle ei tule mitään yllättäviä yleensä vastaan. Öjynvaihto menee suunnilleen samoissa hinnoissa ja kun kilometrejä tulee tarpeeksi niin ne vaihdetaan kuitenkin molemmissa huolto-ohjelman mukaisesti.
Samat harmit mitkä kuuluvat dieseleihin kuuluvat myös bensa-autoihin kilometrien mukana ja vaikka usein väitetään että bensa-autoissa osat kuluu nopeammin, niin silti tähän itse en taas usko sitten millään. Mitenköhän esm. iskareiden kuluvuuteen olisi mitään merkitystä sillä onko bensa vai diesel.
Molemmat tulevat joskus kohtaamaan ne ns.kalliit rempat ja suunnilleen samoihin aikoihin nuo jakohihnan tai ketjun vaihdot mutta huoltojen osalta se säästö dieselissä tulee yleensä siinä esm.että huoltoväli on 30tkm 20tkm sijasta mutta samalla täytyy varautua että huolto on hieman kalliimpi. Dieselissä kolme huoltoa 90tkm matkalla maksaa yhtä paljon kuin neljä huoltoa 100tkm matkalla bensa-autoihin.

Käyttövoimassa taas tuleekin säästöä yleensä ja paljon jos vähäsenkin sillä autolla joutuu ajelemaan.
Esimerkiksi nostaisin 2009 vuoden Passatin farkun. Kilometrejä n.120tkm ja koneena 2.0TDi PwD tarjoten 140hv sekä vaihtoehtoisena samoilla kilometreillä olevan vastaavan auton mutta bensakoneella, eli 1.8TSI 118kW (näissä väännöt ovat suunnilleen samat ja painotkin täsmää).
Nettiauto löytää liikkeessä myytävän dieselin hintaan: 15 450€
Bensamallia löytyy taas sitten mielestäni vain ja ainoastaan hieman halvemmalla, eli 14 000€ - 14 800€ välisillä hinnoilla.
Hinnoissa ei siis juurikaan eroa ja näistähän ei tiedä millaiset renkaat autoissa on alla, ne on kuitenkin helposti 600€ kuluerä jos niitä joutuu heti lähtee uusimaan.

Autoliiton käyttövoimalaskurin mukaan jos ajat tuon 30tkm vuoteen säästät tuon ostohinnan erotuksen jo ensimmäisenä vuotena. Ja tuolla sinun 25tkm ajomäärällä päästään n.500€ säästöihin. Toisena vuotena tuo säästö tulee sinulle automaattisesti lompakkoon ja kilometrit tuskin tippuvat, tähän kun lasketaan ajomukavuus mikä dieselillä verrattuna bensaan (ainakin omasta mielestäni) niin en kahta kertaa mieti kumman ostaisin.

Ja kun autoa ostetaan on mielestäni tyhmää laskea kuinka kauan menee että auto kuollettaa sen hintaeron mikä tulee kun ostaa dieselin. Ainakin omalla kohdallani homma ei toimi noin vaan se menee niin että jos mulla on 17 000€ rahaa ostaa auto niin silloin ostan sillä sen auton, oli se bensa tai dieseli. En lähde laskeen että ostin 17 000€ dieselin ja olisin saanut 15 000€ hintaan saman merkin bensan. Ei kukaan laske asuntoa ostaessa että kauanko menee omakotitalossa siihen että voittaa vastaavan kokoisen kerrostalon hankinnan kun ei tarvi maksaa yhtiövastikkeita, se on se 20-30 vuotta mitä se sun laina-aikasi on. Ihan sama oliko se kerrostalo vai omakotitalo.

En vertaa kahta saman ikäistä keskenään. Kilometrit merkitsevät. Keväällä ostin 100400 km ajetun auton vuosimallia 1994. Maksoi 1500 €. Hintaero halvimpaan saman verran ajettuun dieseliin olisi ollut varmasti suuri.

Autolla on nyt ajettu meillä 13000. Kuluina, polttoaineen lisäksi kesärenkaat (400€) ja yksi öljynvaihto. Myös vakuutus on merkittävästi halvempi kuin edellisessä, vuoden 2000 mallissa.

Harvoinhan autoissa mitään isoa yksittäistä remonttikulua osuu. Mutta 200000:n jälkeen alkaa jatkuva kuluvien vaihtokierre. Olen ajanut monta autoa tuon rajan yli. Silloin autosta tulee selvästi aiempaa kalliimpi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
, tähän kun lasketaan ajomukavuus mikä dieselillä verrattuna bensaan (ainakin omasta mielestäni) niin en kahta kertaa mieti kumman ostaisin.

Päästäänkin periaatteliskeskusteluun... Miten tätä perustelet? Dieselin tankkaaminen on jo epämielyttävämpi hajuhaitta, että jo se kallistaa bensakoneeseen, puhumattakaan moottorin epämielyttävämmästä äänestä.. pienhiukkaspäästöistä (autoteollisuuden väitteistä huolimatta, tämä nyt vaan menee niin, että vapaita radikaaleja tulee enmmän diselmoottoreista). Ei mahdollisutta flexifuel konversioihin, kylmä talvella ilman erillislämmitystä.

Ajomukavuuteen taas vaikuttta itese auto huomattavasti enemmän kuin se voimanlähde (pl täyssähköauto).

Oma prioriteetti vapaavalintaisessa tilanteessa menis:
Sähkö
Flexihuel hybridi
Hybridi bensa
Flexifuel
Bensa
Hybridi diesel
Diesel
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös