En vertaa kahta saman ikäistä keskenään. Kilometrit merkitsevät. Keväällä ostin 100400 km ajetun auton vuosimallia 1994. Maksoi 1500 €. Hintaero halvimpaan saman verran ajettuun dieseliin olisi ollut varmasti suuri.
Autolla on nyt ajettu meillä 13000. Kuluina, polttoaineen lisäksi kesärenkaat (400€) ja yksi öljynvaihto. Myös vakuutus on merkittävästi halvempi kuin edellisessä, vuoden 2000 mallissa.
Harvoinhan autoissa mitään isoa yksittäistä remonttikulua osuu. Mutta 200000:n jälkeen alkaa jatkuva kuluvien vaihtokierre. Olen ajanut monta autoa tuon rajan yli. Silloin autosta tulee selvästi aiempaa kalliimpi.
Niin tollainen 100tkm ajettu 94vm autohan on "järkevä" hankinta kun edessä on todennäköisesti jakopäät sekä todella paljon kuluvan osan vaihtoa koska kyllä ne ajan myötä haurastuu ja jakohihna pitää vaihtaa viiden vuoden välein vaikka kilometrit ei tulisi vastaan. Samoin öljyt yms vaikka niitä kilometrejä ei tulisi. Renkaat voivat olla hyvässä kunnossa mutta saatettu ostaa joskus 2005 jolloin nämäkin pitäisi myös uusia.
Ja jos näkee asian niin että haluaa ajaa 21 - vuotta vanhalla Escortilla niin sitten ajaa, nää on näitä hankintoja mitä itse ei voi oikeast käsittää. Mutta varmaan samalla voi sanoa että tätä hankintaa ei voi käsittää n. 50% auton ostajista. Sitten on se toinen puolisko jotka vaan ajaa autolla eikä heille ole väliä mitä turvavarusteita yms autossa on tai millainen se auto on.
Itse en huomaa mitään eroja dieselien tai bensojen hajuissa, niin useat tuhannet litrat elämäni aikana tankannut ja niin paljon polttoaineiden kanssa lätrännyt ettei noi haittaa nenääni lainkaan. Tosin en näe myöskään miten polttoaineen haju tankkaustilanteessa tai pienhiukkaspäästöt vaikuttavat ajomukavuuteen? Kyllähän isolla dieselillä varustetut autot ovat maailman mukavimpia ajaa, ei ole yhtään bensa-autoa tai muuta vaihtoehtoa käyttövoimaltaan tullut vielä vastaan mikä voittaisia tuollaisella ajamista.Päästäänkin periaatteliskeskusteluun... Miten tätä perustelet? Dieselin tankkaaminen on jo epämielyttävämpi hajuhaitta, että jo se kallistaa bensakoneeseen, puhumattakaan moottorin epämielyttävämmästä äänestä.. pienhiukkaspäästöistä (autoteollisuuden väitteistä huolimatta, tämä nyt vaan menee niin, että vapaita radikaaleja tulee enmmän diselmoottoreista). Ei mahdollisutta flexifuel konversioihin, kylmä talvella ilman erillislämmitystä.
Ajomukavuuteen taas vaikuttta itese auto huomattavasti enemmän kuin se voimanlähde (pl täyssähköauto).
Oma prioriteetti vapaavalintaisessa tilanteessa menis:
Sähkö
Flexihuel hybridi
Hybridi bensa
Flexifuel
Bensa
Hybridi diesel
Diesel
Oma prioriteetti vapaavalintaisessa tilanteessa menee:
Diesel
..
..
..
..
..
Bensa