Kellään vielä omakohtaista kokemusta Teslasta? Model S (toivottavasti P85D) olis tarkoitus koeajaa ensi viikolla ja pieni sauma olisi S myös työsuhdeautoksi saada.
Olen Teslasta sekä Elon Muskista lukenut viimeaikoina paljonkin ja vaikuttavaa jälkeä mies on tehnyt. Voin jakaa kokemuksia kunhan tuo katapultti on tullut testattua.
Nyt on koeajo takana. 2 asiaa jäi harmittamaan: 1) koeajoauto oli tylsän harmaa tylsillä 19-tuuman vanteilla, kun rivissä oli mm. kauniin punainen versio 21-tuumaisilla turbiinivanteilla ja 2) en saanut autoa kaupasta omaksi. Höh.
Koeajoauto oli, kuten olin halunnutkin, Teslan tällä hetkellä tehokkain Suomessa myytävä malli, P85D, eli kaksimoottorinen neliveto. Tähän ei ollut vielä asennettu uusinta Ludicrous-pakettia, joten piti "tyytyä" Insane-tilan antiin. Ne, joille Tesla Model S ei ole vielä tuttu, kyse on siis Piilaaksossa valmistettavasta täyssähköautosta, joka saa virtansa valtavasta, koko pohjalevyn kokoisesta litiumioniakusta, jolla ajelee 400-500 km maantieajossa, hieman ajotavasta riippuen. Auto on akkunsa vuoksi painava (ja kallis, pelkkä akku maksaa n. 40 000 € ja tuo koeajoauto n. 150 000 €), mutta tehoa ja vääntöä sähkömoottorista löytyy niin paljon, että auto tuntuu varsin keveältä käsitellä. Meidän koeajolla oli hieman käynnistysvaikeuksia, sillä 17-tuuman kosketusnäyttö (josta lähes kaikkia auton toimintoja ohjaillaan), ei tunnistanut kosketusta. No, auton "buuttaus" ja taas toimi.
Ensivaikutelma autosta oli hillitty, tyylikäs, viimeistelty, sivistynyt. Tämä siis ulkoasun ja sisätilojen puolesta. Kuskin istuimessa oli hyvä sivuttaistuki ja ylipäänsä todella mukava istua, tällaiselle 180-senttiselle varsin passeli. Ajo oli automaattivaihteisella paljon ajaneelle tutun vaivatonta, ja kaasupoljin totteli kuljettajan jalan pienintäkin liikettä viiveettä ja täsmällisesti. Ryömitys, nopeampi kiihdytys, valoihin hiljentäminen, kaikki pelkästään yhdellä polkimella: moottorijarrutus, joka hybridiautojen tapaan lataa akkua, oli huomattavan tehokas, enkä koeajolenkillä tarvinnut jarrupoljinta kuin pari kertaa valoissa, ihan sitä viimeistä pysähtymistä varten. Peruuttaminen oli todella helppoa suuren ja tarkan peruutuskameran kuvan turvin, jonka "ohjausviivat" kaareutuivat sitä mukaa, missä asennossa eturenkaat olivat, osoittaen aina auton todellisen liikeradan peruutuksen aikana. Hyvin, hyvin kätevä ominaisuus. Löytynee varmaan joistain muistakin uusista autoista.
Ja sitten se kiihtyvyys... Sanottakoon aluksi, että kuten urheiluautoissa ylipäänsä, autossa ei kannata pitää irtotavaraa, joka kiihdytyksissä tai jarrutuksissa sinkoutuu sinne tänne. Insane-moodi oli koko koeajoni ajan päällä, ja se on nimensä totisesti ansainnut. Moottoripyörämäistä räjähtävää kiihtyvyyttä en ole ennen päässyt autossa kokemaan, vaikka olen pari kertaa päässyt nopeita autoja ajamaankin (Porsche Cayenne Turbo, 911 Carrera 4S, BMW M3). Kun survaisin polkimen lähes paikaltaan voimalla pohjaan, auto ampaisi liikkeellä sellaisella raivolla, että säikähdin sitä varmaan vielä kolmannellakin kerralla :D Monet ovat kuvailleet kokemusta huvipuistolaitteeksi, ja ehkä siinä jotain samaa on kuin esim. Space Shotissa tai vapaassa pudotuksessa ylipäänsä. Auto kiihtyy ensimmäiset 1-2 s 1 G:n voimalla, ja sen kyllä tuntee. Takapenkillä fiilis ei kuulemma ollut yhtä wau mutta kuskin penkillä nautin siitä suunnattomasti!
Kaikenkaikkiaan ajokokemus oli hämmentävä: kyseessä on toisaalta tavaratiloiltaan suunnattoman tilava perheauto (3 x 5-sarjan Bemarin tavaratilat), jolla on leppoisaa ja hiljaista ajaa niin maantiellä kuin kaupunkiruuhkassa, ja toisaalta aivan posketon urheiluauto, joka jättää valoissa lähes kaikki tavalliset autot ja moottoripyörät, ainakin 0-60 km/h kiihdytyksissä. Akseleissa olevat moottorit ja tehokas kunkin renkaan erillinen tehonsäätö/luistonesto pitää renkaat tiessä kovassakin kiihdytyksessä. Kumia en saanut poltettua vaan kaikki teho välittyi renkaiden kautta tiehen.
Suosittelen koeajoa lämpimästi, saattaa muuttua käsitys sähköautoilusta kertaheitolla :) Teslan Suomen myyntipiste avattu Vantaan Konalassa vasta kuukausi sitten.
Nyt kaihertaa se, että mistä saisin 100-150 k€ kokoon...