Kyllä se auton akku pysyy paremmin ja pidempään toimintakuntoisena, jos se on aina seisoessaan kytketty "älylaturiin". Esim. lentokenttien pelastusajoneuvot on 24/7 roikan päässä, mistä virran saa lohkolämmitin ja akkulaturi. Niinkuin
@Sako mainitsi, älylatureissa on monesti toistakymmentä ohjelmaa, mistä se valitsee parhaan silloiseen tilanteeseen. Itse ylläpitälataus on sellaista, että laturi purkaa ja varaa akkua sykleissä, jolloin akku pysyy "elossa".
Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö ei ole suotavaa, jos käyttö on jatkuvasti alle 30min kerrallaan. Lämmitin nokeentuu nopeasti, eikä se enää syty sen jälkeen. Jos käyttö on joskus pakostakin lyhytaikaista useamman kerran peräkkäin, kannattaa sen jälkeen tarkoituksella pitää sitä päällä pidemmän aikaa.
DPF ei tukkeudu nopeampaa vaikka autolla ajettaisiin lyhyempiä pätkiä. Auton omat aivot kyllä osaa päätellä milloin tyhjennyspoltto pitää suorittaa, ja tekee sen täysin automaattisesti. Mitään kovavauhtista pitkää lenkkiä tms. se ei tarvitse, vaan polton huomaa korkeintaan hieman muuttuneesta käyntiäänestä. Olisikohan mennyt katalysaattori ja DPF sekaisin sillä, kuka siitä nyt mainitsikaan? DPF:n pystyy monissa autoissa poistamaan käytöstä rukaamalla moottorinohjelmaa. Monet ohjelmantekijät poistavatkin sen automaattisesti, samoin kuin EGR:n (pakokaasun takaisinkierrätys), mikä on oikeasti jopa haitallinenkin laite pitkässä juoksussa. Oikein ja moitteetta toimivasta DPF:stä ei ole mitään haittaa, eikä sitä tarvitse poistaa käytöstä. Jälleen, onko mennyt DPF ja EGR sekaisin? Oma autoni on 225000km ajettu MB E320CDI. Mersun omalla diagnostiikkohjelmalla juuri tutkin auton sielunelämää, ja se kertoi, että DPF on 47% "täynnä". Ei siis mitään hätää sen suhteen. EGR:n deaktivoimista sen sijaan voi suositella kaikille, paitsi niille jotka ostavat autonsa uutena, eikä aio ajaa sillä lopunelämäänsä.