Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 781
  • 19 022

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Päivällä tuli sitten puhelua, että koodit sanovat ykköspytyn sytytyksessä olevan häiriötä. Olivat kokeilleet toisella sytytyspuolalla ja tulpalla. Ei tulosta. Epäilynä nyt, että männänrengas olisi paskana, kun männän päällä on öljyä.

Autoonhan vaihdettiin viime syksynä käytännössä kaikki moottorin liikkuvat osat, myös männät ja männänrenkaat. Tämän korjauksen tehnyt liike on luonnollisesti sitä mieltä, että oireet eivät täsmää siihen, että rengas olisi paskana. Heidän mielestään autolla pitäisi pystyä ajamaan ihan hyvin, öljyä vaan kuluisi enemmän.

Ketä tässä nyt sitten uskoa, kun yksi sanoo tätä ja toinen tota. En välttämättä halauisi alkaa purattamaan konetta, jotta huomataan, että ei siellä mitään ole rikki.

Mikäköhän soppa tästä taas tulee...
 

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Päivällä tuli sitten puhelua, että koodit sanovat ykköspytyn sytytyksessä olevan häiriötä. Olivat kokeilleet toisella sytytyspuolalla ja tulpalla. Ei tulosta. Epäilynä nyt, että männänrengas olisi paskana, kun männän päällä on öljyä.

Autoonhan vaihdettiin viime syksynä käytännössä kaikki moottorin liikkuvat osat, myös männät ja männänrenkaat. Tämän korjauksen tehnyt liike on luonnollisesti sitä mieltä, että oireet eivät täsmää siihen, että rengas olisi paskana. Heidän mielestään autolla pitäisi pystyä ajamaan ihan hyvin, öljyä vaan kuluisi enemmän.

Ketä tässä nyt sitten uskoa, kun yksi sanoo tätä ja toinen tota. En välttämättä halauisi alkaa purattamaan konetta, jotta huomataan, että ei siellä mitään ole rikki.

Mikäköhän soppa tästä taas tulee...

Ota riski, sovi liikkeen kanssa diili että viet sen sinne. Jos heidän tekemistään huollosta löytyy vikaa he maksavat jos ei sinä maksat. Vielä parempi olisi jos suostuvat että viet ulkopuoliselle sen huollettavaksi ja tämä käsittely sopii heille.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tervehdys palstan autoveikot. Auton vaihto olisi todennäköisesti edessä ja siirtyminen 15 vuoden bensa-autoilun jälkeen ensimmäisen kerran diesel-autoon Fordin 2,0 TDCi koneella. Koska minulla ei ole juurikaan aikaisempaa kokemusta diesel-moottoreista, niin kyselisin tyhmänä hieman neuvoja niihin liittyen.

Meillä ajo on pääsääntöisesti hyvin lyhytkestoista kaupunkiajoa, kauppaan, harrastuksiin tms. n. 10 minuuttia kerrallaan. Miten dieselit suhtautuvat tämän tyyppiseen käyttöön, meneekö sieltä jotkin hiukkassuodattimet tms tukkoon helpoisti yms?

Toinen kysymys liittyy polttoainetoimisiin lisälämmittimiin: onko niiden käyttäminen talvella mahdollista/järkevää jos ajo on lähinnä tuollaista ylläkuvaillun kaltaista lyhyttä kaupunkipyöritystä?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toinen kysymys liittyy polttoainetoimisiin lisälämmittimiin: onko niiden käyttäminen talvella mahdollista/järkevää jos ajo on lähinnä tuollaista ylläkuvaillun kaltaista lyhyttä kaupunkipyöritystä?
On. Reunaehdoin. Yleensä myyjät suosittelee, että autolla olisi ajettava vähintään yhtä pitkä aika kuin lisälämmitintä on käytetty, jotta akku ei tyhjene. Itse kiersin tämän siten, kun kerran on tolppapaikka, että asennutin Defan akkulaturin muiden kilkkeiden yhteydessä. Jos käyttää polttoainelisälämmitintä ennen ajoon lähtöä, niin ½ tuntia tarvii lämmitäkseen.
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Meillä ajo on pääsääntöisesti hyvin lyhytkestoista kaupunkiajoa, kauppaan, harrastuksiin tms. n. 10 minuuttia kerrallaan. Miten dieselit suhtautuvat tämän tyyppiseen käyttöön, meneekö sieltä jotkin hiukkassuodattimet tms tukkoon helpoisti yms?

Toinen kysymys liittyy polttoainetoimisiin lisälämmittimiin: onko niiden käyttäminen talvella mahdollista/järkevää jos ajo on lähinnä tuollaista ylläkuvaillun kaltaista lyhyttä kaupunkipyöritystä?

No joo, tuollaisella ajosyklillä en missään nimessä suosittele edes ajattelemaan nyky-dieseleitä!

Niissä on nykyisin DPF (eli tuo hiukkassuodatin) joka vaatii ajonaikaiseen puhdistumiseen / regenerointiin reilusti yhtäjaksoista ajoa reippaalla nopeudella. Jos/kun tuota ei pääse tapahtumaan niin filtteri on tukossa alta aikayksikön ja polttoaine alkaa enenevissä määrin sekoittua moottoriöljyyn ohentaen sitä ja nostaen tuon pilalla olevan öljyn määrää moottorissa. Tästä taasen seuraa pahimmillaan heikentyneen voitelun myötä moottorivaurio tai vaihtoehtoisesti öljyn pinnan noustua tarpeeksi korkealla sellainen ketjureaktio, jossa auto moottori alkaa käyttää polttoaineenaan moottoriöljyä ja ottaa ns. "hullut" kierrokset => siinä osimoilleen viim. 10'k rpm kohdalla tulee rautaa kyljestä läpi...

Webaston käyttö lyhyellä ajosyklillä => aikansa sitä voi noilla akkulatureilla yms. paikkailla, mutta jos autolla ei ajeta säännöllisesti pitkiä matkoja niin akku on soronoo melko nopeasti.

Osta bensa-automaatti...
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Mä olen ajellut tässä pääsääntöisesti lyhyttä matkaa viimeiset vuodet ja akku rokkaa vieläkin. DPF:n putsaus ei vaadi reipasta nopeutta vaan moottori käyttää korkeampia kieroksia sen puhdistamisen aikana. Aika moni on repinyt koko DPF;n pois sieltä pöntöstä häiritsemästä elämää ja lompakkoa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo Fordin kaksilitrainen diesel ei ole parhaimmillaan kaupunkipyörittelyssä. Siinä vääntöalue alkaa suhteellisen ylhäältä verrattuna kilpailijoihin ja nurkkapyörittelyssä se on selkeä haitta. Tutulla on tuommoinen ollu pari vuotta taksina ja muuten tykkää autosta, mutta tuo moottorin vetoalue harmittaa ja tuntuu kulutuksessa kaupunkiajossa. Yksityisautoilija ei varmaan moiseen kiinnitä huomiota, mutta yrittäjälle naftalasku merkkaa jo n 75tkm vuosikilsoilla jonkin verran.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Ei akku tiedä lataako sen moottori vai laturi eli se ei vaikuta akun kestoon.
Kyllä se tietää, verkkolaturi ei todellakaan ole sama asia kuin auton oma laturi. Eihän niitä ongelmia mitenkään nopeasti synny, mutta ajan myötä yleensä kyllä, varsinkin kun aletaan ajan oloon polttaa sitä Webastoa vähän pidempään ennen ajoa.
DPF:n putsaus ei vaadi reipasta nopeutta vaan moottori käyttää korkeampia kieroksia sen puhdistamisen aikana.
DPF:n putsaus vaatii tarpeeksi korkean moottorin lämpötilan, jota ei helposti kaupunkiajossa saavuteta. Ja aika paljon näkee tapauksia, joissa auto epähuomiossa on sammutettu kun tuo puhdistuminen/regenerointi on käynnissä => niitä ei montaa tarvita kun pönttö on jumissa ja uusimista vailla.
Aika moni on repinyt koko DPF;n pois sieltä pöntöstä häiritsemästä elämää ja lompakkoa.
Joo, toimii katsastukseen asti, sitten loppuu laulu jos katsastusmies on yhtään tehtäviensä tasalla.

Ja en näitä lauo ihan vaan siviiliautoilijan työtaustalla...
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä se tietää, verkkolaturi ei todellakaan ole sama asia kuin auton oma laturi. Eihän niitä ongelmia mitenkään nopeasti synny, mutta ajan myötä yleensä kyllä, varsinkin kun aletaan ajan oloon polttaa sitä Webastoa vähän pidempään ennen ajoa.
Tää on aivan puuta heinää. Sorry vaan, mut ei tällaisia jorinoita voi laskea läpi ilman huomautusta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja webaston käyttö riippuu siitä kulkineestakin. Joissain autoissa (mm. Passat B7 ja konsernin se sarja) on kaksi akkua, jolloin ei tarvitse pelätä akun tyhjenemistä sen takia. Joissain taas alhaisella latauksella ei webasto lähde käyntiin. Ei voi yksioikoisesti sanoa, etteikö sitä voisi käyttää. Enkä ole kyllä koskaan tarvinnut ainakaan Pasuunassa puolta tuntia sen käyttöön (ei se kaukosäädöllä edes ole niin kauan päällä) - auto lämpiää 10-15 minuutissa reilullakin pakkasella.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No ei vaadi paljon tajuta, että elektronisesti ohjattuja lataushärveleitä molemmat. Jos on kehittynyt akkulaturi, niin eri akkutyypeille löytyy oma ohjelma...niin totta kai sen pitää olla huonompi, kun polttomoottorista voimansa saava järjestelmä. hymiö
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kyllä se auton akku pysyy paremmin ja pidempään toimintakuntoisena, jos se on aina seisoessaan kytketty "älylaturiin". Esim. lentokenttien pelastusajoneuvot on 24/7 roikan päässä, mistä virran saa lohkolämmitin ja akkulaturi. Niinkuin @Sako mainitsi, älylatureissa on monesti toistakymmentä ohjelmaa, mistä se valitsee parhaan silloiseen tilanteeseen. Itse ylläpitälataus on sellaista, että laturi purkaa ja varaa akkua sykleissä, jolloin akku pysyy "elossa".

Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen käyttö ei ole suotavaa, jos käyttö on jatkuvasti alle 30min kerrallaan. Lämmitin nokeentuu nopeasti, eikä se enää syty sen jälkeen. Jos käyttö on joskus pakostakin lyhytaikaista useamman kerran peräkkäin, kannattaa sen jälkeen tarkoituksella pitää sitä päällä pidemmän aikaa.

DPF ei tukkeudu nopeampaa vaikka autolla ajettaisiin lyhyempiä pätkiä. Auton omat aivot kyllä osaa päätellä milloin tyhjennyspoltto pitää suorittaa, ja tekee sen täysin automaattisesti. Mitään kovavauhtista pitkää lenkkiä tms. se ei tarvitse, vaan polton huomaa korkeintaan hieman muuttuneesta käyntiäänestä. Olisikohan mennyt katalysaattori ja DPF sekaisin sillä, kuka siitä nyt mainitsikaan? DPF:n pystyy monissa autoissa poistamaan käytöstä rukaamalla moottorinohjelmaa. Monet ohjelmantekijät poistavatkin sen automaattisesti, samoin kuin EGR:n (pakokaasun takaisinkierrätys), mikä on oikeasti jopa haitallinenkin laite pitkässä juoksussa. Oikein ja moitteetta toimivasta DPF:stä ei ole mitään haittaa, eikä sitä tarvitse poistaa käytöstä. Jälleen, onko mennyt DPF ja EGR sekaisin? Oma autoni on 225000km ajettu MB E320CDI. Mersun omalla diagnostiikkohjelmalla juuri tutkin auton sielunelämää, ja se kertoi, että DPF on 47% "täynnä". Ei siis mitään hätää sen suhteen. EGR:n deaktivoimista sen sijaan voi suositella kaikille, paitsi niille jotka ostavat autonsa uutena, eikä aio ajaa sillä lopunelämäänsä.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Joo, toimii katsastukseen asti, sitten loppuu laulu jos katsastusmies on yhtään tehtäviensä tasalla.

Ja en näitä lauo ihan vaan siviiliautoilijan työtaustalla...

Katsastaja ei näe sitä yhtään mistään ja tiedän tämän ihan siitä syystä, että olen ollut n. 5-6 kertaa kavereiden mukana katsastuksessa. Sä rälläköit sen pöntön pohjan puolelta auki ja tyhjennät sen ja hitsaat sen rälläköidyn palan sinne takaisin ja heität paikalleen. Jos se katsuri näkee sen sieltä välistä jollain niin saa olla aika taikuri.
Päästöistä se ei tule jäämään kiinni, se on 100% varma asia.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Tervehdys palstan autoveikot. Auton vaihto olisi todennäköisesti edessä ja siirtyminen 15 vuoden bensa-autoilun jälkeen ensimmäisen kerran diesel-autoon Fordin 2,0 TDCi koneella. Koska minulla ei ole juurikaan aikaisempaa kokemusta diesel-moottoreista, niin kyselisin tyhmänä hieman neuvoja niihin liittyen.

Meillä ajo on pääsääntöisesti hyvin lyhytkestoista kaupunkiajoa, kauppaan, harrastuksiin tms. n. 10 minuuttia kerrallaan. Miten dieselit suhtautuvat tämän tyyppiseen käyttöön, meneekö sieltä jotkin hiukkassuodattimet tms tukkoon helpoisti yms?

Toinen kysymys liittyy polttoainetoimisiin lisälämmittimiin: onko niiden käyttäminen talvella mahdollista/järkevää jos ajo on lähinnä tuollaista ylläkuvaillun kaltaista lyhyttä kaupunkipyöritystä?

Ylläpitolaturin tarvitset noilla spekseillä, itse tappelin 2.0 Tdci myllyn kanssa mukana tulleen eberin, tai tarkemmin akun keston kanssa. Toinen oiva huomio oli yllä ko. koneen onneton alavääntö, itse piristin liisariani "tehoboxilla", omaksi hankittuna tuo kannattaa viedä ohjelmoitavaksi. Tosin tuollainen boxi löytyisi...
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Toinen oiva huomio oli yllä ko. koneen onneton alavääntö, itse piristin liisariani "tehoboxilla", omaksi hankittuna tuo kannattaa viedä ohjelmoitavaksi. Tosin tuollainen boxi löytyisi...

Mitään tuhobokseja ei kannata laittaa. Ne vaan huijaa antureiden ECU:lle syöttämää tietoa vääränlaisiksi. Yleensä ilman- ja polttoaineen määrää. Aina ilmanmuuta ohjelmointiin. Ja niistäkin mieluusti ohittaa kaikki voimaa.comit ja muut sellaiset. Suomessa on paljon erittäin päteviä ohjelmoijia, jotka räätälöivät moottorinohjelman täysin asiakkaan toiveiden mukaisesti, toisin kuin nuo tunnetut "isot" puljut. Noista ohjelmoijista löytää tietoa merkkikohtaisilta foorumeilta.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Tuosta auton tekniikasta ei hirvittävän tarkkaa kuvaa itselläni ole, siis ihan yleisesti aika peukalo keskellä kämmentä tekniikan suhteen. Eli mitenkäs tuon kaksoimassapyörän suhteen menee? Eikös se perinteisesti ole kestävä osa eli joskus muinoin mahd. koko moottorin eliniän kestänyt?

Mulla on manuaalilootainen Bemari ja siihen vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä about 130000 km:n kohdalla. Oireina oli runsas nykiminen liikkeellelähdettäessä eli ykkösellä ja jonkin verran myös kakkoselle vaihdettaessa. Toimi kyllä vielä, mutta poisotetussa vanhassa osassa olivat jouset reilusti yli maksimiarvojen. Nämä kaksoismassat eivät kuulemma tykkää, jos autoa pitää vaihteen varassa parkissa vaan mieluummin käsijarrulle lepäämään.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Katsastaja ei näe sitä yhtään mistään ja tiedän tämän ihan siitä syystä, että olen ollut n. 5-6 kertaa kavereiden mukana katsastuksessa. Sä rälläköit sen pöntön pohjan puolelta auki ja tyhjennät sen ja hitsaat sen rälläköidyn palan sinne takaisin ja heität paikalleen. Jos se katsuri näkee sen sieltä välistä jollain niin saa olla aika taikuri.
Päästöistä se ei tule jäämään kiinni, se on 100% varma asia.

No joo, ehkäpä se vanhempien vanhempien autojen virittäjillä toimii (mitä vahvasti epäilen), mutta tehtaan softalla varustetuissa autoissa paine- ja happitunnistimet tunnistavat about 100% varmasti DPF:n muutokset, josta seuraa iso kasa vikakoodeja. Katsastuksessa sitten lyödään se OBD-töpseli paikalleen ja hylky... Ei siinä tarvitse paljoa hitsaussaumoja katsella kun mittari kertoo kaiken tarvittavan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Liittyen tuohon webastoon ja pieneen ajomäärään niin esimerkiksi Volvoissa orkkiswebasto lämmittää moottorin n. 10-15minuutissa pakkasilla sitten, että startatessa jäähdytysnesteen lämpötila on käyntilämpötilassa (eli asteikon puolivälissä). Jos siis haluaa webastoa välttämättä käyttää niin yllättävän lyhyessä ajassa saa moottorin sellaiseen lämpöön, että ei tarttee pelätä kylmäkäynnistystä ja puhaltaa heti kabiiniin lämmintä kun lähtee ajaamaan. Toki se puolen tunnin huudatus on mukava kun on sisältäkin auto lämmin ja 10cm lunta sulanut auton päältä pois.

Käyttäjästä kiinni haluaako kikkailla miten paljon ja millä mukavuudella.

Onko muuten webasto-experttejä palstalla? Mietin, että millainen käyttö olisi sen kannalta parasta. Karstoittuuko se helpolla jos liian lyhyitä aikoja pitää päällä? Tuntuu, että aika kuumana se käy jo joidenkin minuuttien jälkeen...
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
No joo, ehkäpä se vanhempien vanhempien autojen virittäjillä toimii (mitä vahvasti epäilen), mutta tehtaan softalla varustetuissa autoissa paine- ja happitunnistimet tunnistavat about 100% varmasti DPF:n muutokset, josta seuraa iso kasa vikakoodeja. Katsastuksessa sitten lyödään se OBD-töpseli paikalleen ja hylky... Ei siinä tarvitse paljoa hitsaussaumoja katsella kun mittari kertoo kaiken tarvittavan.

Kun se dpf revitään pois sieltä pitää tottakai muuttaa myös softaa. Jos esim. 2010 mallinen BMW 535d on vanha niin ok, mutta se mennyt ainakin heittämällä läpi ja katsuri vielä kehui päästöjä sanoen, että näissä on noi suodattimet hyviä. Oli jonkin verran pokassa pitelemistä.esim bemari foorumilla on paljon tietoa tästä ja autoja on muokattu kymmeniä, joten aika paljon myös löytyy kokemuksia katsastuksista.
Myös toisen kaverin mb mennyt heittämällä läpi ilman mitään vikakoodeja.

Voin pistää sulle vaikka linkin paikasta joka ohjelmoi lisää tehoa ja poistaa dpf:n samalla kertaa. Tehnyt satoja autoja ja muuta kuin hyvää kuullut käyttäjiltä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Onko muuten webasto-experttejä palstalla? Mietin, että millainen käyttö olisi sen kannalta parasta. Karstoittuuko se helpolla jos liian lyhyitä aikoja pitää päällä? Tuntuu, että aika kuumana se käy jo joidenkin minuuttien jälkeen...

Expertiksi en itseäni sanoisi, vaikka jonkun verran on webastojenkin kanssa tullut puljattua. Mainitsinkin jo tuossa aiemmin, että kyllä ne karstoittuu jos käyttö on jatkuvasti lyhytaikaista. Välillä olisi hyvä pitää päällä pidemmän aikaa, niin mahdolliset karstat ja nokeentumiset palaisi pois. Nyrkkisääntönö voisi sanoa, että vähintään puoli tuntia pitäisi olla aina päällä, niin noilta ongelmilta säästyttäisiin.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
. Nyrkkisääntönö voisi sanoa, että vähintään puoli tuntia pitäisi olla aina päällä, niin noilta ongelmilta säästyttäisiin.
Talvivessani käyttelee webastoa ihan itsekseen lupia kyselemättä ja selkeästi lyhyempiä aikoja. Taitaa olla ongelmia luvassa. Pari kertaa kuussa olen yrittänyt käyttää väkisin ½h, jotta ei tukkeutuisi. Liekö moisella mitään merkitystä?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nyrkkisääntönö voisi sanoa, että vähintään puoli tuntia pitäisi olla aina päällä, niin noilta ongelmilta säästyttäisiin.

Näin vähän mietinkin kun automatiikka käyttää sitä aina sen puolisen tuntia, kovilla pakkasilla pidempäänkin. Usein tulee käytettyä lyhyempiä pätkiä manuaalisesti, joskus väliin tuollainen pidempi "puhdistuspoltto".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös