Autoiluketju

  • 3 280 954
  • 18 827

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nykyään kannattaa korjausohjeet melkein hommaan kuin hommaan katsoa Haynesin sijaan Youtubesta. Et laittanut minkä ikäinen auto sulla on, mutta "Passat door panel removal" antoi aika monta videota ja vuosimallia tarjolle.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minusta Model S on ainoa tyylikkään näköinen Tesla, eikä sekään mitenkään kovin erikoinen loppujen lopuksi. Sellainen peruspuikula. En ainakaan itse löydä noista Tesloista mitään erityistä sielukkuutta, lähinnä vaan näyttävät mittasuhteiltaan omituisilta mutta muuten aika mitäänsanomatonta muotoilua. Cybertruck on sitten ihan oma lukunsa. Tavallaan arvostan sitä, että siinä on ajateltu asiat ihan uudella tavalla, mutta onhan se aika... ruma.

Yleensäkin pistänyt merkille, että sähköautoista löytyy tosi vähän omaa simää miellyttäviä autoja. En ole ikinä ollut mikään suuri crossovereiden (tai katumaastureiden, kuten niitä typerästi kutsutaan) ystävä, ja iso osa sähköautoista on ihan käytännön syistä crossovereita tai crossovermaisia. Esim. tyylikkään näköiset sedanit tai farkut loistaa poissaolollaan. Ehkä tuo sähköautojen tekninen erilaisuus antaa joko mahdollisuuksia tai pakottaa sijoittelemaan asioita vähän eri tavalla, niin nuo autojen mittasuhteet näyttää omaan silmään vähän kummallisilta.

Sähkäreiden puolelta oma suosikki on varmaan se Hyundain "koppiauto" (olikohan Ionic 5 tms."), jossa on jotain persoonallista olematta silti ruma. Tuon näköisen auton voisin oikeastaan jopa ostaa, jos ihan puhtaasti ulkonäön perusteela tehtäisiin valintaa. Se isompi sämpylän näköinen Hyundai onkin sitten taas ihan järkyttävän ruma. Ingenlathin aikaisten Volvojen muotoilusta tykkään, mutta Polestarin mallit näyttävät minun silmääni lähiltä epäonnistuneesti tuunatuilta Volvoilta. Polestar 2 on ihan siinä rajoilla vielä, mutta sekin näyttää jotenkin vähän omituisen "paksulta".

Tesloista samaa mieltä. Se Model-S on tyylikäs ja arvokkuus jotenkin läsnä, kaikki muut Teslat muotoilultaan aivan täyttä skeidaa.

Oman CLS:n kun tuossa pari viikkoa takaperin kävin katsastamassa niin puolitutulle katsastusmiehelle sanoin S-sarjan Teslaa sillä silmällä katselleeni. Äijä keskeytti ja sanoi ”ÄLÄ OSTA” ja kysyin että miksi niin sanoi että ne sen kolmisen vuotta menee kivasti mutta sen jälkeen rupeaa alustan osaa, lämpöpumppuja ym menemään siihen tyyliin että sanoi että Mesellä ajaminen taitaa sittenkin olla edullisempaa, tiedä sitten.

Polestar meillä on perheessä vaimolla ollut. Itse taas tykkään sen ulkonäöstä mutta kovemmissa nopeuksissa rengasmeteli vaikka nyt tuohon omaan autooni aivan järkyttävää.
 
Viimeksi muokattu:

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
No prob, paitsi että kuskin puolen ikkunaa avatessa ja sulkiessa kuului jotain rapinaa, ihan niin kuin joku oksanpätkä olisi koneistoa tukkimassa. Sitten akkuna jäi puoliväliin jumiin. Siis luultavasti joku oksanpätkä siellä jumittaa. Alas ikkuna menee, muttei nouse kokonaan ylös, vaan menee jossain kohtaa jumiin.
Todennäköisesti ikkunan nostimesta jotain muoveja rikki. Ovipaneeli täytyy purkaa ja katsoa mitä täytyy uusia. Itselläni oli joskus leonista jokin vaijerihässäkkä mennyt solmuun, kun oli muoveja hajonnut. Jos on niittaamalla kiinni, niin vanhat niitit porataan pois ja uusi osa kiinnitetään pulttaamalla.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Mahdollisesti kakkosauton hankinta tiedossa. Kiinnostaisi esim. Audi A3 bensakoneella. Ajoa tulee kerran viikossa Helsinkiin eli noin 300 km. Junallakin pääsee, mutta vaikeuttaa arkea aika paljon. Käytettynä noita näyttää saavan 15-20 kilon budjettiin.

Jos haluat säästää hermoja, ota se A3 sillä isommalla 1.8 koneella. Ne pienet koneet 1.0 ja 1.4 pienellä turbolla vaativat jatkuvaa polkemista eivätkä ole välttämättä kovin pitkäikäisiä.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Tuota minäkin olen ihmetellyt, että miksi sähköautojen tarvitsee olla ulkonäöltään niin rumia? Tuskin se tekniikka vaatii, että autot on tehtävä tuon näköisiksi. Ja tosiaan, varsinkin Tesla on tästä pahimpia esimerkkejä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuota minäkin olen ihmetellyt, että miksi sähköautojen tarvitsee olla ulkonäöltään niin rumia? Tuskin se tekniikka vaatii, että autot on tehtävä tuon näköisiksi. Ja tosiaan, varsinkin Tesla on tästä pahimpia esimerkkejä.
Keskimäärin ne on mielestäni yhtä rumia kuin automallit yleisesti. Uusista automalleista yli 90% on omaan makuun rumia.

Kyllä sähköautoistakin löytyy ihan hyvältä näyttäviä malleja. Suunnilleen samalla prosentilla kuin muistakin autoista.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todennäköisesti ikkunan nostimesta jotain muoveja rikki. Ovipaneeli täytyy purkaa ja katsoa mitä täytyy uusia. Itselläni oli joskus leonista jokin vaijerihässäkkä mennyt solmuun, kun oli muoveja hajonnut. Jos on niittaamalla kiinni, niin vanhat niitit porataan pois ja uusi osa kiinnitetään pulttaamalla.
Juu, katselin noita YouTuben videoita ja totesin, että on parempi viedä pajalle. Jos siellä on joku osa rikki, niin olisi oma hommansa metsästää osaa ja odottaa sen saapumista. Riski siitä, että kiva puuhastelu muuttuu taakaksi, alkoi näyttämään ihan fifty-sixty mahdollisuudelta.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täällä kun on noiden sähkö- ja hybridi autojen huolloista ollut juttua, niin oletteko katsoneet Kokkolan Autohuollon tekemiä videoita. Itsellä noita tullut Facebookin-videoissa vastaan ja kyseisen firman Instagram-tilillä niitä kuulemma on myös, YouTubestakin löytyi muutama.

Juoni näissä on aina melkein sama, eli HV-kaapeli, akku, invertteri, tai jokin moduuli hajalla. Hajonnut yleensä kosteudesta johtuvista syistä, johon on vaikuttanut esim. liittimien huono kosteudensuojaus. Ja Rahaahan noiden vikojen korjaamiseen menee aina tuhansia euroja.



 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ainakin pääkaupunkiseudulla valkoisia autoja on liikkeellä paljon. Ja kun niitä on erityisen paljon liikkeellä aamuisin ja iltapäivisin, eli työmatkalaisten liikkuessa, en yhtään ihmettele nimitystä Santander-valkoinen.

Tesloissahan samasta syystä on sekä valkoisia että mustia, kun se musta on toinen perusväri eikä maksa erikseen. Muut työsuhdeversioina harvinaisempia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Valkoinen on ainakin tällä hetkellä ainoa perusväri. Musta maksaa ekstraa samaan tapaan kuin muut värivaihtoehdot.

Sitä en toki tiedä onko näin aina ollut eli liikenteessä voi olla myös perusväri-mustaa jos on aiemmin ollut samaan rahaan valittavissa.

Oli nimenomaan ilmainen perusväri (ja helvetin huonosti tehty, vähillä maalikerroksilla) se solid black. Nyt en ole hetkeen katsellut, joten voinut tosiaan muuttua.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Tyhmänä kyselen että mikä juttu ja mikä järki?

Sakotamme Euroopassa omia autonvalmistajiamme ja ajamme tuotantoa ulos maanosasta. Minne nuo sakkorahat päätyvät? Miten saatanan tyhmiä me olemme?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Tyhmänä kyselen että mikä juttu ja mikä järki?

Sakotamme Euroopassa omia autonvalmistajiamme ja ajamme tuotantoa ulos maanosasta. Minne nuo sakkorahat päätyvät? Miten saatanan tyhmiä me olemme?
Kiinassa valmistetuille autoille on lätkäisty isot tullimaksut, joten ei se tuotanto ole minnekään halpamaihin siirtymässä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kiinassa valmistetuille autoille on lätkäisty isot tullimaksut, joten ei se tuotanto ole minnekään halpamaihin siirtymässä.

Siitä huolimatta mitä tällainen kuritus hyödyttää? Kuluttajat tekevät kumminkin omat ratkaisunsa. Edelleen se iso kysymys, minne nuo rahat menevät? Eivät kai vaan taas jonnekin pohjattomaan rahastoon josta sitten "jaetaan" niitä joihinkin ikkunaremontteihin?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
On kyllä helkkarin hyvän näköinen tuo punainen väri. En niin ole ollut tietoinen tuon auton muotoilusta ja varsinkaan ohjaamosta. Mutta piru vie, onhan tuo sisältä aivan upea. Yksinkertaisen selkeä, jossa hallintalaitteet mukavasti sormien ulottuvilla, erittäin kompaktisti. Omaan silmään eräs hienoimpia ohjaamoita näiden edullisten, uusien autojen joukossa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Olen tässä vähän aikaa jo hieronut autoliikkeiden kanssa kauppoja. Vielä ei hyvää diiliä ole osunut kohdalle, mutta nyt polttelisi tuollainen 2018 Skoda Octavia automaatti. 100k mittarissa, joten ei vielä mitään ihan mahdottomia. Siinä on tämä DSG-laatikko, josta on ilmeisesti paljon puhetta riittänyt, että herkkä hajoamaan.

Onko täällä kokemuksia? Isokin riski?
No tuossa pihalla Octavia nyt sitten seisoo.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tervetuloa keskiluokan keskiluokkaan.
Kiitos. Olen läpällä joskus itsestäni ajatellut, että alan olemaan kyllä niin keskinkertainen ihminen vähän kaikilla elämän osa-alueilla. Niin kai sitten autotkin menee tähän samaan konkurssiin.
 

Birchman

Jäsen
Jos haluat säästää hermoja, ota se A3 sillä isommalla 1.8 koneella. Ne pienet koneet 1.0 ja 1.4 pienellä turbolla vaativat jatkuvaa polkemista eivätkä ole välttämättä kovin pitkäikäisiä.

Kauan ei nokka tuhissut. Ensi viikolla pihaan tulee -21 vuoden A3 40 TFSI E maltillisilla kilsoilla.

Koeajon perusteella juuri sopiva kakkosauto perheelle 60 kilsan sähkörangella. Helsingin ja Lapin matkat taittuvat edelleen dieselillä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kauan ei nokka tuhissut. Ensi viikolla pihaan tulee -21 vuoden A3 40 TFSI E maltillisilla kilsoilla.

Koeajon perusteella juuri sopiva kakkosauto perheelle 60 kilsan sähkörangella. Helsingin ja Lapin matkat taittuvat edelleen dieselillä.

Kiva että mieleinen auto löytyi, toivotaan huolettomia kilometrejä
 

mikulii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät #24
Auton vaihto edessä ja nykyinen diesel lähdössä vaihtoon ja vaihtoehdot tällä hetkellä Volvo V60 tai BMW 330e n. -20vm bensahybridi. Onko täällä kellään kokemusta jommasta kummasta? Mitä varusteita kannattaa ainakin olla, ihan vaan ettei itseltä jää jokin tärkeä huomaamatta?
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, Martin Janduksen kiintiökakkonen
Auton vaihto edessä ja nykyinen diesel lähdössä vaihtoon ja vaihtoehdot tällä hetkellä Volvo V60 tai BMW 330e n. -20vm bensahybridi. Onko täällä kellään kokemusta jommasta kummasta? Mitä varusteita kannattaa ainakin olla, ihan vaan ettei itseltä jää jokin tärkeä huomaamatta?
Itselläni ollut nyt vuoden päivät vm. 22 G20 330E xdrive. Hyvin palvellut ja mukavasti säästynyt polttoaineessa rahaa, kun tulee tässä kulmillakin pyörittyä.

Varusteet nyt riippuu aika paljon omista tottumuksista ja tarpeista (ja rahapussista). Omastani mikä puuttuu on adaptiivinen vakkari mikä kyllä hiemän on risonut reissuissa. Rehellisesti ei tule kyllä mieleen varustetta mikä olisi ns. "pakko olla kaikilla". Noh, neliveto tietysti on aika ykkönen nyt kun tuohon on tottunut. Vastailen mielellään kysymyksiin tuosta bemarista mikäli jotain tulee.
 

mikulii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät #24
Itselläni ollut nyt vuoden päivät vm. 22 G20 330E xdrive. Hyvin palvellut ja mukavasti säästynyt polttoaineessa rahaa, kun tulee tässä kulmillakin pyörittyä.

Varusteet nyt riippuu aika paljon omista tottumuksista ja tarpeista (ja rahapussista). Omastani mikä puuttuu on adaptiivinen vakkari mikä kyllä hiemän on risonut reissuissa. Rehellisesti ei tule kyllä mieleen varustetta mikä olisi ns. "pakko olla kaikilla". Noh, neliveto tietysti on aika ykkönen nyt kun tuohon on tottunut. Vastailen mielellään kysymyksiin tuosta bemarista mikäli jotain tulee.
Onko ollut ongelmia noiden kanssa, liittyen lähinnä sähköpuoleen? Paljon noissa on akkutakuu? Onko jotain isompia tiedossa olevia kustannuksia huoltojen suhteen? Esim v60 on on 5v jakopään huolto, joka on semmonen tonnin huolto samantien.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, Martin Janduksen kiintiökakkonen
Onko ollut ongelmia noiden kanssa, liittyen lähinnä sähköpuoleen? Paljon noissa on akkutakuu? Onko jotain isompia tiedossa olevia kustannuksia huoltojen suhteen? Esim v60 on on 5v jakopään huolto, joka on semmonen tonnin huolto samantien.
Sähköpuoli on pelittänyt ilman pienintäkään ongelmaa (47tkm mittarissa). Auto toimii muuten nelivetoisena myös täyssähkömoodissa, koska sähkömoottori on vaihdelaatikossa, ainakin omasta mielestä iso iso plussa Suomen oloissa. Volvossa taitaa olla pääasiassa takapyörillä ja etutassuista työntää sitten polttomoottori?

Pienehkö 3,7Kw latausteho maksimissaan, ainakin itselle riittänyt tosin (plussana tässä varmaan akun kestävyys, kun ei ladata isolla teholla). Jotain 3-4 tuntia taitaa mennä nollista täyteen, riippuen lämpötilastakin. Akkutakuu 6v / 100 000km ilmeisesti. Isommista rempoista ei ole valitettavasti tietoa tämän mallin/mottorin (B48) suhteen.

Range vaihdellut talven n. 25km kesän 55-60km:iin. Maantiellä kyllä painoisekseen autoksi uskomattoman pihi laitos, lonkalta kesällä 5,5 - 6 litraa kassujalasta riippuen. Ja nuo lukemat ajettu Sport modella jossa sähkö on pelissä vain kiihdytyksissä. Menisi siis varmaan vähemmälläkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös