Autoiluketju

  • 3 191 505
  • 18 516

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itseasiassa en tiedä, mikä ristiriita siinä on? Ellet tarkoita Saabin talouspuolen ongelmia tai sitä legendaarista lausetta että Saabismi on sairaus?

Saabismi ja autokuume on molemmat todella vakavia sairauksia:D Mutta asiaan, eli sitä tarkoitin, että noihan ovat melko pitkälle samoja autoja. Sen itsekkin sanoin, että fiilistä saabissa on yhden pykälän verran enemmän. Jos Saab on hyvä ajaa, niin luulisi ettei samalla alustalla oleva ooppelkaan mikään huono ole ajaa. Lisäksi esim. C Vectra on mielestä ihan kivan näköinenkin farmarina, mutta nämä taas ovat makuasioita. Ja mitä tulee omaan Subaruuni, niin kyllä siinäkin oli fiilismittarin lukemilla jotain tekemistä ostopäätöksen kanssa. Jos accordissa olis 2 vetävää pyörää enemmän ja 100hv enemmän tehoa niin silloin olisin ehdottomasti valinnut sen:)
 

12961

Jäsen
edit: se vielä pisti silmään että Opel ei kelpaa, mutta Saab kelpaisi, tiedät varmaan itsekkin mikä ristiriita tossa on. Tosin itsekkin ehkä mielummin noista kahdesta "ooppelista" valitsisin sen ruotsalaisen, juurikin sen yhden fiilismittarin mitta-asteikon paremman fiiliksen takia ja hinnaltaanhan nuo vaikuttaisivat olevan todella aliarvostettuja.

Identtisiä osiahan noissa on yllättävän vähän vs Opel. Alustan "kiinteistä osista"/poppikoneista ym enimmäkseen noita samanlaisuuksia löytyy, mutta muuten ei paljoakaan.

Moottorit/manuaalivaihteistothan Saabeissa olivat dieseleitä ja V6:a lukuun ottamatta omaa tuotantoa uusimpaan 9-5:n asti, jota taas ei paljon taidettu keritä tekemään. Noilla trionic-koneilla ei GM:n kanssa ollut oikein mitään tekemistä, moottorinohjauskin oli täysin Saabin omaa tuotantoa, eikä yleismallista boschia/densoa. Automaattivaihteistot olivat uusimmissa samaa Aisinin TF80SC -mallia, joka oli pitkään ainoa markkinoilla ollut poikittaismoottoriseen soveltuva automaattilaatikko, joka kesti vääntöä riittävästi. Samaa lootaa on Volvoissa, Audissa (A3), Peugeotissa, Renaultissa, Opelissa, Toyotassa, Fordissa, Fiatissa, Alfassa ym kärryissä, käytännössä kaikissa automaattivaihteisissa uusissa autoissa, joita yhdistää poikittaismoottori ja yli 320Nm vääntö. Nyttemmin noita kaksoiskytkinlaatikoita on sitten ilmaantunut tuon japanilaislaatikon tilalle, tosin esimerkiksi Volvon D5-mallit ovat automaatteina edelleen tuolla laatikolla.

Alustat ovat aika lailla erituntuisia säädöiltään (iskarit, jouset, kallistuksenvakaajat) vs. opel. Korostan, että Opelissa siis ei mielestäni edes ole mitään vikaa, suht erilaisia puheista huolimatta olivat tuotteina GM-Saabit ja Opelit. Enemmän noitten välillä eroa oli kuin (suurelta osin mallistoa) Audin ja Skodan välillä. Ehkäpä siinä on myös yksi syy siihen, miksi rahat loppuivat kesken. Integraatiota Opeliin ei toteutettu riittävän tehokkaasti, vaan omien alihankkijoiden pienemmässä sarjassa tuottamia osia käytettiin loppuun asti runsaasti. Todennäköisesti nämä myös olivat huomattavasti kalliimpia kuin konserniosat olisivat olleet.

Saabin ja Opelin samanlaisuudessa on enemmän panettelevaa puhetta kuin todellisuutta.

Pohjalevyn samanlaisuuden perusteella en sanoisi autoja samanlaisiksi, jarruputkien ym linjaukset ovat toki samankaltaisia, mutta Vectra C:n ja 9-3:n, noin esimerkiksi pohjalevyt olivat erikokoiset vaikka ne olivatkin "samat". Myös etujousituksen toteutus poikkeaa noissa aika tavalla toisistaan. Pohjalevyllä mitattuna muuten Volvo V70=Ford Mondeo ja Volvo XC60=Ford Kuga.


Asiaan, pitäisi vaihtaa emännän auto uuteen. Volvo V60 on varsin mehukkaan näköinen peli, etenkin R-design varustetasoisena. Vapun jälkeen pitäisi saada tuollainen D5 automaatti yön yli koeajolle, katsotaan sitten millainen maku kiinalaisesta traktorista jää. Tuollaisen ostamalla kyllä haistattaa vitut käytännöllisyydelle, kontti on pieni mutta auto silti melko kookas ja painava. Kellään kokemuksia V60:sta?
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Ja mitä tulee omaan Subaruuni, niin kyllä siinäkin oli fiilismittarin lukemilla jotain tekemistä ostopäätöksen kanssa. Jos accordissa olis 2 vetävää pyörää enemmän ja 100hv enemmän tehoa niin silloin olisin ehdottomasti valinnut sen:)
No neliveto ja moottorin teho nyt ovat auton olennaisia teknisiä ominaisuuksia, eikä sikäli mitään fiilispuoleen liittyviä henkimaailman asioita. Kyllähän neliveto on hyvä olla olemassa, aina silloin tällöin kuitenkin joutuu vetämään kärryä tai venettä tms.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No neliveto ja moottorin teho nyt ovat auton olennaisia teknisiä ominaisuuksia, eikä sikäli mitään fiilispuoleen liittyviä henkimaailman asioita. Kyllähän neliveto on hyvä olla olemassa, aina silloin tällöin kuitenkin joutuu vetämään kärryä tai venettä tms.

Niin se fiilis on jokaiselle varmasti vähän eri asia. Mulle tuo fiilistä 33/66 vetosuhteella toimiva jatkuva neliveto, ahdettu boxerimoottori ja suorituskyky. Jollekkin toiselle fiilistä tuo ilmastoinnin napit tai vaikka italialainen design.

12961 tuntuu tietävän Saabeista näköjään aika paljon, mielenkiintoista luettavaa.

edit: neliveto on myös hyvä olla olemassa, jos asuu Suomessa ja ajaa autolla talvella tai vaihtoehtoisesti kesälläkin kun tehoa on yli 200hv tai kw...
 

12961

Jäsen
Niin se fiilis on jokaiselle varmasti vähän eri asia. Mulle tuo fiilistä 33/66 vetosuhteella toimiva jatkuva neliveto, ahdettu boxerimoottori ja suorituskyky. Jollekkin toiselle fiilistä tuo ilmastoinnin napit tai vaikka italialainen design.

12961 tuntuu tietävän Saabeista näköjään aika paljon, mielenkiintoista luettavaa.

edit: neliveto on myös hyvä olla olemassa, jos asuu Suomessa ja ajaa autolla talvella tai vaihtoehtoisesti kesälläkin kun tehoa on yli 200hv tai kw...

Joo, Subaru on "se" japsi, jonka voisin kuvitella omistavani. Insinööripornoa ja omalaatuisia teknisiä toteutuksia riittää.

Saabismiin olen sairastunut aikaa sitten, ekana autona oli 9000 Turbo. Ei tarvitsisi varmaan katsella Volvoja, jos uuden 9-5 wagonin olisi saanut ostaa kaupasta. Suomen saab-klubin merkkifoorumi on myös yksi Suomen aktiivisimpia autofoorumeita, jossa liikkuu myös todella asiallinen porukka. Lätsäpääamikset puuttuvat joukosta.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pakko todeta että seuraava auto tulee taas olemaan japsi kahden VAG-tuotoksen jälkeen. Niin paljon luotettavampia ja HALVEMPIA kilometrejä vaikka sitten ajonautinnon kustannuksella. Volkkarin Passat ja Skoda Octavia ovat kyllä olleet mukavampia ajossa kuin niitä ennen ollut Nissan Primera.

Viat taas järjestään sellaisia että auto jää siihen missä se sattuu vian tullessa olemaan. Nissanilla uskalsi huoletta ajella korjaamolle. Lisäksi saksalaisten viat tuntuivat olevan aina sieltä kalleimmasta päästä. Ihmeellisiä huohotinputkistojen hajoamisia(miten voi olla niin vitun kalliita kumiletkuja edes olemassa?),laturia,sähköistä termaria,kaikki anturit... Kaiken lisäksi sakemanneilla oli ajettu alle 150000 kun taas Nissanin pistin pois kun mittarissa oli 330000,lähinnä alkavien korroosio-ongelmien takia.

Tukivarsivikoja oli Nissanissakin mutta samaan hintaan kuin Volkkariin sai yhden motonetin tukivarren niin japsiin sai kaksi alkuperäisosana.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Myös etujousituksen toteutus poikkeaa noissa aika tavalla toisistaan. Pohjalevyllä mitattuna muuten Volvo V70=Ford Mondeo ja Volvo XC60=Ford Kuga.
Käsittääkseni yhtäsuuruudet on vedetty väärin. Volvo V70 = Ford Mondeo = Volvo XC60, Ford Kuga=Ford Focus=Volvo S40 ja V50. Tosin en ihan sata varma ole, mutta vahva ehkä kuitenkin.

Asiaan, pitäisi vaihtaa emännän auto uuteen. Volvo V60 on varsin mehukkaan näköinen peli, etenkin R-design varustetasoisena. Vapun jälkeen pitäisi saada tuollainen D5 automaatti yön yli koeajolle, katsotaan sitten millainen maku kiinalaisesta traktorista jää. Tuollaisen ostamalla kyllä haistattaa vitut käytännöllisyydelle, kontti on pieni mutta auto silti melko kookas ja painava. Kellään kokemuksia V60:sta?
Vajaan puolenvuoden ja noin 10 000 kilometrin jälkeen olen edelleen erittäin tyytyväinen V60 D5 summumin omistaja. Käytännöllisyyden suhteen ainakin meidän kahden pienen lapsen talouden tarpeet on hoituneet ihan hyvin. Aikaisempi auto oli V70, johon verrattuna ainoastaan tavaratila tuntuu olevan pienempi. Sisätiloissa erot ovat yllättävän vähäiset.

Ajettavuus puolella paljon parjattu aisinin 6 lovinen automaattilaatikko on tuntunut saaneen uutta ohjelmistoa verrattuna edelliseen MY2010 V70 D5:seen. Sporttiasennon lisäksi laatikko on päivittynyt huomattavasti hätäisemmäksi ja monia haitannut "miettiminen" on poistunut. Muodikkaisiin DSG-laatikoihin verrattuna itse arvostan enemmän hyvintoimivia perinteisiä automaattilaatikoita. Ajotuntuman suhteen volvoissa vielä käytettävä perinteinen ohjaustehostin antaa aivan eriluokan tuntuman verrattuna muodikkaisiin sähköisiin ohjaustehostimiin, joihin saksalaiset valitettavasti ovat siirtyneet.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tuosta start/stop toiminnosta sen verran, että ainakin kaupunkiajossa se tuottaa sen verran neurooseja, että laitan sen yleensä pois päältä. Jonkun verran huolettaa tuo startin kestävyys, kun viiden kilsan ajossa startataan 10 kertaa. Jos toiminto on päällä, tulee liuteltua valoissa, ettei moottori sammuisi.

Oma 120dA BMW puhkaisi juuri 5000km:n rajan. Ei paljoa valittamista. Kohtuu ripeä ja soppaa on kuittien mukaan kulunut tänä aikana 5.6l/100km keskinopudella 41 km/h. 8-pykäläinen automaatti on todella hieno peli.

Eniten tuli ihmeteltyä talviajossa auton nopeaa lämpenemistä. Pelkäsin että kärry on yhtä paska lämpenemään kuin VAGin dieselkulkineet, mutta se olikin lähempänä edellistä bensa-autoa. Esimerkkinä lähtö helmikuun alussa lentokentälle Vuosaaresta. Tolpasta(säteilylämmitin) -30 ja Kehä I:llä Tuusulan väylän liittymässä auto oli lämmin. Pari kertaa olen Octavialla ajellut ja himasta lähdettynä tuo Ocu ei ole kunnolla lämmin edes Leppävaarassa.

Tässähän on nuo RFT-renkaat, jotka talviversioina olivat melkoista paskaa(Nokia HKPL7), mutta kesäversio Bridgestone Turanza on ihan ok, kunhan laittaa riittävästi paineita.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Saabismi ja autokuume on molemmat todella vakavia sairauksia:D Mutta asiaan, eli sitä tarkoitin, että noihan ovat melko pitkälle samoja autoja. Sen itsekkin sanoin, että fiilistä saabissa on yhden pykälän verran enemmän. Jos Saab on hyvä ajaa, niin luulisi ettei samalla alustalla oleva ooppelkaan mikään huono ole ajaa. Lisäksi esim. C Vectra on mielestä ihan kivan näköinenkin farmarina, mutta nämä taas ovat makuasioita. Ja mitä tulee omaan Subaruuni, niin kyllä siinäkin oli fiilismittarin lukemilla jotain tekemistä ostopäätöksen kanssa. Jos accordissa olis 2 vetävää pyörää enemmän ja 100hv enemmän tehoa niin silloin olisin ehdottomasti valinnut sen:)

Olinkin jo kirjoittamassa, että kyllä ajamani Saabit selkeästi erilaisia ohjaukseltaan ja moottoriltaan ovat, kuin ajamani Opelit, mutta sitten huomasin 12961:n kirjoituksen, joka jo vastasikin puolestani.

Subarusta ei ole pahaa sanottavaa. Jos Japsin ottaisin, ottaisin juurikin ko. merkin, mutten mitään perusmallia ja nimenomaan nelikolla.

Neliveto tuo kyllä fiilistä! Mulla oli ennen tuota nykyistä 330D:tä neliveto -malli 330XD reilulla parilla sadalla hepalla ja vääntöä se 500newtonia. Oli huikea peli varsinkin talvella ja, kun matka-ajossa meni n. 5,5 litraa/sadalla, oli sen omistuksessa järkeäkin. Ensi talveksi on kyllä saatava neliveto-bemu alle jälleen.
 

12961

Jäsen
Käsittääkseni yhtäsuuruudet on vedetty väärin. Volvo V70 = Ford Mondeo = Volvo XC60, Ford Kuga=Ford Focus=Volvo S40 ja V50. Tosin en ihan sata varma ole, mutta vahva ehkä kuitenkin.


Vajaan puolenvuoden ja noin 10 000 kilometrin jälkeen olen edelleen erittäin tyytyväinen V60 D5 summumin omistaja. Käytännöllisyyden suhteen ainakin meidän kahden pienen lapsen talouden tarpeet on hoituneet ihan hyvin. Aikaisempi auto oli V70, johon verrattuna ainoastaan tavaratila tuntuu olevan pienempi. Sisätiloissa erot ovat yllättävän vähäiset.

Ajettavuus puolella paljon parjattu aisinin 6 lovinen automaattilaatikko on tuntunut saaneen uutta ohjelmistoa verrattuna edelliseen MY2010 V70 D5:seen. Sporttiasennon lisäksi laatikko on päivittynyt huomattavasti hätäisemmäksi ja monia haitannut "miettiminen" on poistunut. Muodikkaisiin DSG-laatikoihin verrattuna itse arvostan enemmän hyvintoimivia perinteisiä automaattilaatikoita. Ajotuntuman suhteen volvoissa vielä käytettävä perinteinen ohjaustehostin antaa aivan eriluokan tuntuman verrattuna muodikkaisiin sähköisiin ohjaustehostimiin, joihin saksalaiset valitettavasti ovat siirtyneet.

Voi olla että yhtäläisyysmerkit olivat noinkin, ne heittelin ihan muistista.

Volvo on mielestäni mennyt aika kivaan suuntaan uusilla XC60, V60 ja V40 -malleillaan. Muotoilu alkaa sopia silmään, eikä farmarissakaan tarvitse enää olla neliskanttista peräkonttia ulkonäköä pilaamassa. Mulle on tuo V70-tyylin suora perä ollut vähän punainen vaate.

Varmaan aika paljon ajettavuuteen vaikutti myös tuossa 2010? korvilla noihin dieseleihin tuotu tuplaturbotekniikka, nyrkin kokoinen pikkuhyrrä on mukana käytännössä jo tyhjäkäynnillä, joten voimalinja reagoi paremmin. Vastaavasta Borgwarnerin systeemistä on ex-ex Saabista jo kokemusta, ja hyvin pelasi. Huomattavasti paremmin ainakin kuin VNT-vehkeet.

Jos tuollainen Volvo menee hankintaan, niin se tulee kyllä D5- koneella ja nelivedolla. Tuo uusi Haldex, 4. sukupolven vehjes pitäisi olla jo asiallinen, toisaikainen neliveto. Enää ei tarvita etupyörien sutimista siihen, että auto on nelivetoinen, vaan kaikki pyörät vetävät heti liikkeellelähdöstä.

Jos paikka näyttää pahalta, niin eiköhän tuolla Jeepillä pääse sinne, siinä kun kaikki tasauspyörästöt saa lukoilla kiinteiksi. Hassu systeemi muuten tuo neliveto, automaattisesti lukittuvat lukot. Välillä nuo touhuavat ihan tieajossakin aikamoisen kolinan ja hammasratasvinkunan säestämänä. Ääni on kuin raskaasta kalustosta, mutta eteneminen on todella eleetöntä.

Ei tuo uusi 3-sarjan bemarikaan muuten paha olisi. Koskahan näyttävät farkun?
 
Viimeksi muokattu:

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Varmaan aika paljon ajettavuuteen vaikutti myös tuossa 2010? korvilla noihin dieseleihin tuotu tuplaturbotekniikka, nyrkin kokoinen pikkuhyrrä on mukana käytännössä jo tyhjäkäynnillä, joten voimalinja reagoi paremmin. Vastaavasta Borgwarnerin systeemistä on ex-ex Saabista jo kokemusta, ja hyvin pelasi. Huomattavasti paremmin ainakin kuin VNT-vehkeet.

Kymmenisen vuotta ennen ensimmäisen diesel koneen lanseeraamista Subaru toi vastaavan systeemin 2,0 bensaboxeriin joskus vuonna -96. Siinä oli ongelmana niinsanottu dead zone, ennen isomman turbon heräämistä joka tapahtuu jossain 4500rpm ahdot laskivat noustakseen uudelleen. Itselläni on juurikin tuolla koneella oleva auto, mutta se on tehty loppuvuodesta 2001 jolloinka se on viimeisimpää twin turbo tekniikka jota Subarulta tuli. Tässä viimeisimmässä kehitysversiossa on juurikin parannettu tuota dead zonea. Siltikin auto on sellainen että se alkaa tosissaan kiihtymään vasta isommilla kierroksilla. Tietenkin siihen vaikuttaa sekin, että 350NM huippuvääntö ei ole yhtään mitään ja sekin saavutetaan isoilla kierroksilla, mut niin eihän tää mikään diesel olekkaan vaikka siltikin tässä on havaittavissa sellaisen tehokkaan dieselin ominaisuuksia, että se kiihtyminen ei sitten lopu isommassakaan vauhdissa.

Subarun tekniikka on toteutettu paine ja alipaineletkuhelvetillä, sekä solenoidiboxilla, jotka sitten ohjaavat venttiileitä ja pienemmän turbon ahtaessa pelkästään on venttiilit kiinni ja sitten aukeaa ensin puoliksi ja lopulta kokonaan. Yksi alipaineletku kun falskaa tai siellä on jotain paskaa letkuissa niin sitten ei ole menohaluja, mutta toisalta nyt kun tuohon on perehtynyt niin eipä se niin paha ole. Perus korjaamothan ei ymmärrä tästä sitten yhtään mitään.

2003 Subaru luopui tuplaturbo systeemistä ja otti tilalle yhden twinscroll ahtimen, jolloinka vetoja on paremmin alakierroksillakin, vaikka periaatteessa voisi kuvitella päinvastaista.

Kyseisellä Volvolla en ole ajanut enkä sen turbojen toimintaperiaatteesta sen enempää edes tiedä, voihan se olla että tuonlainen systeemi soveltuu paremmin dieselmoottoriin?
 
Viimeksi muokattu:

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Olinkin jo kirjoittamassa, että kyllä ajamani Saabit selkeästi erilaisia ohjaukseltaan ja moottoriltaan ovat, kuin ajamani Opelit, mutta sitten huomasin 12961:n kirjoituksen, joka jo vastasikin puolestani.

Subarusta ei ole pahaa sanottavaa. Jos Japsin ottaisin, ottaisin juurikin ko. merkin, mutten mitään perusmallia ja nimenomaan nelikolla.

Neliveto tuo kyllä fiilistä! Mulla oli ennen tuota nykyistä 330D:tä neliveto -malli 330XD reilulla parilla sadalla hepalla ja vääntöä se 500newtonia. Oli huikea peli varsinkin talvella ja, kun matka-ajossa meni n. 5,5 litraa/sadalla, oli sen omistuksessa järkeäkin. Ensi talveksi on kyllä saatava neliveto-bemu alle jälleen.

Joo 12961:n kirjoitus osoitti, että eroja on enemmän kuin alunperin luulin.

500NM ja 5,5litraa on ihan hyvä yhdistelmä. Kuinkas nopeasti se kiihdyttää noinkin isoa möhkälettä sataseen? Tosin eipähän tuota varmasti raketiksi ole tarkoitettukkaan, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn.

Subarua et saakkaan muulla kuin nelivedolla ennen BRZ mallin tulemista markkinoille, jonka vetotapa on kyllä Subarumiehille pettymys.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
500NM ja 5,5litraa on ihan hyvä yhdistelmä. Kuinkas nopeasti se kiihdyttää noinkin isoa möhkälettä sataseen? Tosin eipähän tuota varmasti raketiksi ole tarkoitettukkaan, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn.

Kaveri oli joskus kyydissä sekkarin kanssa ja sai ajaksi 6,8sek. mutta tuohon voi huoletta lisätä jonkin verran lisää aikaa, joten 7,5 - 8,0sek. on lähellä totuutta ja varmasti tuolle välille se sijoittuukin.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kaveri oli joskus kyydissä sekkarin kanssa ja sai ajaksi 6,8sek. mutta tuohon voi huoletta lisätä jonkin verran lisää aikaa, joten 7,5 - 8,0sek. on lähellä totuutta ja varmasti tuolle välille se sijoittuukin.

Ei sillä sekkarilla pysty mittaamaan kuin ehkä jonkun mannemersun kiihtyvyyttä korkeintaan. Silleen pystyy ilman laitteita vähän edes luotettavammin mittaamaan, että ottaa videon mittaristosta ja onhan siinä sit se mittarivirhe yleensä jne. eli silloinkaan ei sitten mitään kovin tarkkaa pysty saamaan. Tosin joku 8sek kuulostais kyl ihan realistiselta kiihtyvyydeltä.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Auton osto olisi edessä. Kilometrejä tulisi noin 2000 kuussa joista suurin osa motarilla. Tilaa en tarvitse sillä tarkoitus on kuljettaa lähinnä itseäni mutta mitään kinder-munaa en osta sillä pituutta on itselle kertynyt riittävästi. Noilla kilsoilla varmaan diesel rupeaa olemaan se fiksu vaihtoehto?

Rahaa on käytettävissä noin kymppitonni. Tarkoitus olisi siis saada ilmastoitu, luotettava ja taloudellinen kehonkuljetin jossa viihtyy vähän pidemmänkin matkan. Minkälaisia suosituksia porukoilla olisi? Itse olen miettinyt Kia Ceediä, ajamaan en ole vielä päässyt mutta ilmeisesti ainakin taloudellisuus ja luotettavuus on kohdillaan? Ilmeisesti tuo 1,6 diesel on aika hyvä moottori.

Bemarin 300-sarjaakin saisi tuolla rahalla, vähän vanhempia tosin. Bemarissa ainakin viihtyy, plussaa olisi myös se, että webastolla varustettuja yksilöitäkin löytyy. Webasto ei ole välttämättömyys mutta plussaa.

Sitten muina harkittuina vaihtoehtoina Golf, Octavia tai Leon. Oksu taitaa olla vähän turhan iso mutta esim. Fabiaa ei saa kuin 1,4 litraisella kiisselillä ja ihan noihin pienimpiin dieseleihin en oikein luota...

Vähän sormi suussa kun ei ole ennen dieseliä eikä noin uutta/hyvää autoa tarvinnut...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse olen miettinyt Kia Ceediä, ajamaan en ole vielä päässyt mutta ilmeisesti ainakin taloudellisuus ja luotettavuus on kohdillaan? Ilmeisesti tuo 1,6 diesel on aika hyvä moottori.

Minä olen antanut itseni ymmärtää että Hyundai i30 on luotettavampi kuin tuo C'eed. Kyseessähän on käytännössä sama auto mutta silti laaturaporteissa ym. Hyundai on aina paremmin sijoittunut ja olen kuullut ihan käyttäjiltäkin että C'eedissä on ollut kaikenlaista pikkuvikaa mutta vastaava Hyundai toimii kuin kello.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Minä olen antanut itseni ymmärtää että Hyundai i30 on luotettavampi kuin tuo C'eed. Kyseessähän on käytännössä sama auto mutta silti laaturaporteissa ym. Hyundai on aina paremmin sijoittunut ja olen kuullut ihan käyttäjiltäkin että C'eedissä on ollut kaikenlaista pikkuvikaa mutta vastaava Hyundai toimii kuin kello.

Hyvä tippi, olin meinaan unohtanut tämän sisar-mallin ihan täysin. Nopeasti vilaistuna tuli pari hyvää vaihtoehtoa heti vastaan. Hieman vähemmän ajettuja taisivat noin keskivertona olla. Kiitos vinkistä.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Bemarin 300-sarjaakin saisi tuolla rahalla, vähän vanhempia tosin. Bemarissa ainakin viihtyy, plussaa olisi myös se, että webastolla varustettuja yksilöitäkin löytyy. Webasto ei ole välttämättömyys mutta plussaa.

E46 korimallin 318d. Heppoja on vaan 116, mutta se varmaan riittänee jos KIAkin on listalla. En ole Suomen hinnoista perillä, mutta Saksasta saa veroineen ja muine kustannuksineen alle kymppitonniin tuollaisen 2002-2004 mallisen Bemun. Taloudellinen vehje varmasti. Vienee maantieajossa sen 4.5litraa/satasella, kaasujalasta riippuen.
 

12961

Jäsen
Kyseisellä Volvolla en ole ajanut enkä sen turbojen toimintaperiaatteesta sen enempää edes tiedä, voihan se olla että tuonlainen systeemi soveltuu paremmin dieselmoottoriin?

Näissä tuplaturbodieseleissä (mm. BMW x23d, M-B 250 CDI, Saab (Fiat/Lancia) 1.9 TTiD) käytetään pienempänä ahtimena niin pientä tapausta, että se herää tosiaan ihan tyhjäkäynniltä. Isompi tulee mukaan vaiheittain niin, että 1500-3000 kierroksella (noin) molemmat ahtimet ovat käytössä. Pienellä mennään vaan noin 1500 rpm asti.

Esimerkkinä tuossa Saabissa (Fiatin kone) on jo 1250 kierroksen kohdalla 300 Nm vääntöä, 1750 kierroksessa 400Nm. Knoppitietona, ainoa toinen auto jossa tätä versiota Fiatin tuplaturbokoneesta käytettiin, on Lancia Delta. Ahtimen vaihtumista en ole kuullut kenenkään tunteneen missään näissä tuplaturbodieseleissä.

Bensakoneessa varmaan kriittistä on se, että käytettävä kierroslukualue on laajempi. Lisäksi turbotekniikka on kehittynyt viimeisen 10 vuoden aikana aivan helvetisti. Nykyiset hyrskyttimet ovat nopeampia heräämään. Pakopuolet ovat pienempiä, mutta kehityksestä johtuen virtaavat kokoonsa nähden huomattavasti enemmän kuin vaikka noin 10v sitten. Näin pystytään käyttämään pienempää, nopeammin heräävää ahdinta myös isommille tehoille.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Auton sisäpesu

Olisiko jollakin antaa vinkkiä, millä aineilla kannattaisi lähteä puhdistamaan auton verhoilua? Mitään suurempaa likaa penkeissä ei ole, mutta kaikenlaista pientä kertynyt.

Onko joku aine parempaa, kuin joku toinen? Itse olen kuullut puhuttavan mm. vaahdoista, joita suihkutetaan penkkeihin. Eli tarkoitus olisi ihan kotioloissa puhdistaa autoa, eikä heti viedä mihinkään pesulaan/fiksarille.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olisiko jollakin antaa vinkkiä, millä aineilla kannattaisi lähteä puhdistamaan auton verhoilua? Mitään suurempaa likaa penkeissä ei ole, mutta kaikenlaista pientä kertynyt.

Onko joku aine parempaa, kuin joku toinen? Itse olen kuullut puhuttavan mm. vaahdoista, joita suihkutetaan penkkeihin. Eli tarkoitus olisi ihan kotioloissa puhdistaa autoa, eikä heti viedä mihinkään pesulaan/fiksarille.
Aineista en tiedä, mutta höyrypesuri on kuulemma tosi hyvä tuossa. Ilmeisesti sellainen imurimalli tms.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisiko jollakin antaa vinkkiä, millä aineilla kannattaisi lähteä puhdistamaan auton verhoilua? Mitään suurempaa likaa penkeissä ei ole, mutta kaikenlaista pientä kertynyt.

Onko joku aine parempaa, kuin joku toinen? Itse olen kuullut puhuttavan mm. vaahdoista, joita suihkutetaan penkkeihin. Eli tarkoitus olisi ihan kotioloissa puhdistaa autoa, eikä heti viedä mihinkään pesulaan/fiksarille.

Itse melkein suosisin höyrypesua, jonka voi kotioloissakin suorittaa esim Kärcherin höyrypesurilla. Nykypäivänä ei taida nuo höyrypesimet olla enää edes hirveän hintaisia.

Yksi miljoonista höyrypesureista

Jos pitäisi lähteä puhdistamaan noita sisätiloja näin äkkiseltään, niin suosisin varmaan itsellä hyvin toimineita autoglymin tuotteita.

Autoglymin tuotevalikoima
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olisiko jollakin antaa vinkkiä, millä aineilla kannattaisi lähteä puhdistamaan auton verhoilua? Mitään suurempaa likaa penkeissä ei ole, mutta kaikenlaista pientä kertynyt.

Onko joku aine parempaa, kuin joku toinen? Itse olen kuullut puhuttavan mm. vaahdoista, joita suihkutetaan penkkeihin. Eli tarkoitus olisi ihan kotioloissa puhdistaa autoa, eikä heti viedä mihinkään pesulaan/fiksarille.
Jos sulla on mahdollisuus hommata ja säilyttää jotain höyrypesuria, niin ne lienevät parhaita. Jos taas ei kiinnosta laittaa rahaa paljon kiinni eikä tahrat ole mitään monen vuoden oksennuksia, niin suihkutettavat vaahdot toimivat hyvin. Minä nasautin taannoin Lidlistä mukaani muutaman euron vaahtopurkin, W5 taisi olla merkki, ja putsasin juuri viikonloppuna kuskin penkin takaosan sillä talven jäljiltä. Pojan kengistä oli koko selkänoja harmaan kurapölyinen, mutta todella hyvin lähti.

Autoglymin tuotteet ovat hyviä, aikoinaan vuokraamomme käytti niitä, mutta jos Lidl on lähistöllä, niin pääset parilla eurolla, jos hyllyssä sattuu olemaan heidän töhnäänsä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös