edit: se vielä pisti silmään että Opel ei kelpaa, mutta Saab kelpaisi, tiedät varmaan itsekkin mikä ristiriita tossa on. Tosin itsekkin ehkä mielummin noista kahdesta "ooppelista" valitsisin sen ruotsalaisen, juurikin sen yhden fiilismittarin mitta-asteikon paremman fiiliksen takia ja hinnaltaanhan nuo vaikuttaisivat olevan todella aliarvostettuja.
Identtisiä osiahan noissa on yllättävän vähän vs Opel. Alustan "kiinteistä osista"/poppikoneista ym enimmäkseen noita samanlaisuuksia löytyy, mutta muuten ei paljoakaan.
Moottorit/manuaalivaihteistothan Saabeissa olivat dieseleitä ja V6:a lukuun ottamatta omaa tuotantoa uusimpaan 9-5:n asti, jota taas ei paljon taidettu keritä tekemään. Noilla trionic-koneilla ei GM:n kanssa ollut oikein mitään tekemistä, moottorinohjauskin oli täysin Saabin omaa tuotantoa, eikä yleismallista boschia/densoa. Automaattivaihteistot olivat uusimmissa samaa Aisinin TF80SC -mallia, joka oli pitkään ainoa markkinoilla ollut poikittaismoottoriseen soveltuva automaattilaatikko, joka kesti vääntöä riittävästi. Samaa lootaa on Volvoissa, Audissa (A3), Peugeotissa, Renaultissa, Opelissa, Toyotassa, Fordissa, Fiatissa, Alfassa ym kärryissä, käytännössä kaikissa automaattivaihteisissa uusissa autoissa, joita yhdistää poikittaismoottori ja yli 320Nm vääntö. Nyttemmin noita kaksoiskytkinlaatikoita on sitten ilmaantunut tuon japanilaislaatikon tilalle, tosin esimerkiksi Volvon D5-mallit ovat automaatteina edelleen tuolla laatikolla.
Alustat ovat aika lailla erituntuisia säädöiltään (iskarit, jouset, kallistuksenvakaajat) vs. opel. Korostan, että Opelissa siis ei mielestäni edes ole mitään vikaa, suht erilaisia puheista huolimatta olivat tuotteina GM-Saabit ja Opelit. Enemmän noitten välillä eroa oli kuin (suurelta osin mallistoa) Audin ja Skodan välillä. Ehkäpä siinä on myös yksi syy siihen, miksi rahat loppuivat kesken. Integraatiota Opeliin ei toteutettu riittävän tehokkaasti, vaan omien alihankkijoiden pienemmässä sarjassa tuottamia osia käytettiin loppuun asti runsaasti. Todennäköisesti nämä myös olivat huomattavasti kalliimpia kuin konserniosat olisivat olleet.
Saabin ja Opelin samanlaisuudessa on enemmän panettelevaa puhetta kuin todellisuutta.
Pohjalevyn samanlaisuuden perusteella en sanoisi autoja samanlaisiksi, jarruputkien ym linjaukset ovat toki samankaltaisia, mutta Vectra C:n ja 9-3:n, noin esimerkiksi pohjalevyt olivat erikokoiset vaikka ne olivatkin "samat". Myös etujousituksen toteutus poikkeaa noissa aika tavalla toisistaan. Pohjalevyllä mitattuna muuten Volvo V70=Ford Mondeo ja Volvo XC60=Ford Kuga.
Asiaan, pitäisi vaihtaa emännän auto uuteen. Volvo V60 on varsin mehukkaan näköinen peli, etenkin R-design varustetasoisena. Vapun jälkeen pitäisi saada tuollainen D5 automaatti yön yli koeajolle, katsotaan sitten millainen maku kiinalaisesta traktorista jää. Tuollaisen ostamalla kyllä haistattaa vitut käytännöllisyydelle, kontti on pieni mutta auto silti melko kookas ja painava. Kellään kokemuksia V60:sta?