Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 673
  • 19 022

12961

Jäsen
Tuon uraherkkyyden saa pois tai ainakin lievennettyä tuntuvasti vaihtamalla alatukivarsien takahelat vahvistettuihin heloihin. Hinta eroa alkuperäisellä ja vahvistetulla taisi olla vain parikymppiä /pari. Noin 80euroa maksaa nuo vahvistetut. Jostain syystä nuo alkuperäiset ovat ihan luttanoita.

Mitä tulee tehoon, niin kyllä tuo kaksi litrainen liikkuu varsin hyvin. 177 heppaa ja päälle 300newtonia riittää monelle. Tietysti jos erehtyy ensin kolmi litraisen ostamaan, niin sitten sitä tehoa varmasti kaipaa jos siirtyy kaksi litraiseen.


Joo, vaikea selittää miltä tuo tuntui ajossa. Kaarteisiin kovempaakin ajettaessa auto tuntui hyvältä ja istui tiessä mukavasti, mutta nimenomaan suoraan ajettaessa oli vetelyä, ja lisäksi hiljempaa ajetuissa kurveissa alusta tuntui sivusuunnassa vetelältä. Ihan kuin auto olisi mennyt ihan luiston rajoilla, mutta sivusuuntainen niiailu tulikin alustasta. Kallistelua ei ollut juurikaan. Varmaan juuri mainitsemasi puslat antoivat periksi, reippaassa mutkatieajossa kumipusla puristuikin joka kurvissa tiukkaan.

Varmasti kaksilitrainenkin riittää, mutta vitonen on vaan luonteeltaan sen verran herraskaisempi auto, että normiajossa sukkasillaan menevä, vähemmän kierroksia käyttävä mylly/automaattiyhdistelmä on istuvamman oloinen. 520d:a en ole ajanut, mutta kyydissä olen ollut useastikin. Ihan hyvinhän se liikkuu, mutta jotenkin auton luonne huutaa ylimääräistä tehoreserviä. Uusi malli on saatu muuten myös hinnoiteltua aika järkevälle tasolle, ja myyntikin on ollut sen mukaista.

Pienempi kone saattaisi olla mukavampi kepitettävänä kuin automaattina. ainakin tuossa ykkösessä vaihteisto/kytkin olivat lähellä täydellistä, suht raskaskäyttöinen ja tunnokas kytkin, ja jämäkkä vaihteensiirto.

Ainoa isompi moite oli etenemiskyky, tuo olisi tarvinnut ehdottomasti perinteisen lukkoperän talvikelejä varten. Joku sähköinen siellä piti olla, mutta ei se kyllä kunnon lukkoa korvaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Insignia on minusta sedanina vai coupena hyvän näköinen, mutta farkku ei ole yhtä kaunis. En ole koeajanut tosin, eikä Opelin dieselin taloudellisuudesta ole tarkkaa kuvaa.
Insigniaa kannattaa käydä ainakin kokeilemassa. Saattaa hieman muuttua käsitys ooppeleista, jos on esim. vanhempaa joskus ajanut.
Itse kävin 2-litraista farkku Insingniaa tuossa talvella kokeilemassa ja tykkäsin kyllä. 160 heppainen versio on pirteä ja maantieajossa menee varmasti alle 6 litran. Automaatti vaikuttaa hieman kulutusta nostavasti (toisin kuin esim. kaksoiskytkinvaihteistot), mutta ei ole mikään syöppö kuitenkaan. Hyvän ulkonäön lisäksi sama linja jatkuu muuten myös sisätiloissa.
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
Sanokaapa mulkut ja niiden jatkeista tietävät, että onko se Bemarin kaksilitrainen diesel ihan paska? Siis N47-kone, esimerkiksi vuosimallin -08 520d ja 320d:ssä. Eikö näissä jotain jakopään hajoamisia ole raportoitu? Uskaltaako ostaa, esim runsaat 100tkm ajettuna?

Vanhempi M47 olisi kai luotettavampi, mutta ainakin ilmoitetut kulutuslukemat ovat selkeästi huonommat?

Itsellä on ollut -08 520dA Touring nyt vajaan vuoden ja olen kyllä tykännyt kovasti sekä moottorista, vaihdelaatikosta että kokonaisuudesta. Tuosta hajoamisesta en tiedä mitään. Sellainen pointti noissa on, että niitä on aika paljon aikanaan tullut runflat-renkailla, jotka eivät ole ainakaan omasta mielestä kivat. Itsellä siis EI ole tässä autossa niitä, mutta se olisi ehkä sellainen ainoa tsekkaamisen/miinuksen arvoinen asia.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Insignia-farkku tarjoaa matkustajille hyvät tilat, mutta ruuma on hävettävän pieni. Esimerkiksi pienempi Astra tarjoaa suuremman kontin. Koeajoin manuaali-Insignian pari-kolme vuotta sitten, keskellä helmikuisia pakkasia ja moottorina taisi olla parin litran diesel. Todella vakaa ajettava ja myös hiljainen ja kaikkiin muihin suuntiin näkyi hyvin, paitsi taakse. Tämä johtuu isoista päänojista takapenkillä, todella pitkästä matkustamosta sekä liian pienestä takaikkunasta. Parkkiavustin on ehdoton suositus sellaiselle, joka haluaa tällaisen itselleen ostaa. Auto kuluttaa vähän, vaikka painoa on reilusti, lähes 1700 kiloa. Harvemmin on tullut törmättyä autoon, joka kerää niin paljon kuraa ja muuta paskaa helmoihinsa kuin Insignia. Onneksi Suomen talvi kestää "vain" kuusi kuukautta.

Start-Stop-systeemi alkaa toimia yleensä siinä +5-asteen lämpötilassa. Tätä voisi pitää ihan yleisenä arviona, olkoon autona sitten Alfa tai Volkkari.

Muuten: ensi viikolla selviää, mikä ostajakandidaatti voittaa Saabin huutokaupan.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vai onko jollain heittää vaihtoehtoa? Kuten sanoin, jos aion autoon sen 25000 euroa sijoittaa, niin fiiliksen ja ajettavuuden pitää olla vähintään kakkosautona toimivan 9-5:sen tasolla, eli mitään Focusta tai Golffia en ole ostamassa.

Jos fiiliksesi ei ole kiinni ilmastoinnin napeista jotka ovat audeissa huomattavasti parempaa muovia kuin japanilainen muovi ja joita on kiva painella kun ajelee taas korjaamolta kotiin olümpialaisten logolla varustetulla Skodalla, josta kaikki varsinkin riisikuppien omistajat ovat kateellisia, niin suosittelisin Legacyä tai Accordia.

Legacyssä varmasti olis fiilistä boxerdieselin ja nelivedon ansiosta. Mikään raketti se ei ole, mutta tuskin tuo bemarikaan on? Accord taas miellyttää ainakin omaa silmää ja ovat yleensä suht hyvin varusteltuja ja tyylikkäitä, tämäkään ei ole mikään raketti, mutta huomattavasti eurooppalaisia autoja laadukkaampi.

edit:huomasin vasta nyt että pitäisi olla automaatti, silloin Legacy putoaa ilmeisesti pois, koska vain bensakoneista saa automaatilla.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Jos fiiliksesi ei ole kiinni ilmastoinnin napeista jotka ovat audeissa huomattavasti parempaa muovia kuin japanilainen muovi ja joita on kiva painella kun ajelee taas korjaamolta kotiin olümpialaisten logolla varustetulla Skodalla, josta kaikki varsinkin riisikuppien omistajat ovat kateellisia, niin suosittelisin Legacyä tai Accordia.
Ei, japseissa ei ole niin paljoa fiilistä kuin eurooppalaisissa vaikka paskanpuhumisella yritätkin sen saada muulta kuulostamaan.

Suomi24-palsta on noita "Audi on Skoda"- jannuja varten.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Legacyssä varmasti olis fiilistä boxerdieselin ja nelivedon ansiosta. Mikään raketti se ei ole, mutta tuskin tuo bemarikaan on? Accord taas miellyttää ainakin omaa silmää ja ovat yleensä suht hyvin varusteltuja ja tyylikkäitä, tämäkään ei ole mikään raketti, mutta huomattavasti eurooppalaisia autoja laadukkaampi.

Riippuu mitä pitää raketin rajana näissä perusautoissa, mutta alle 9sekuntia sataseen tuo Bemari selkeästi menee ja siten noista valittavina olevista autoista varmaan "raketein". Ei ole faktatietoa, mutta epäilen näin olevan.

Accord on hyvännäköinen auto ja varmasti laadukas sinällään, mutta kiinnostaa todellakin tietää, että mihin perustat sen, että Accord on Eurooppalaisia autoja huomattavasti laadukkaampi?

Minulle ei todellakaan tullut samanlaista fiilistä autosta, kun noin vuosi sitten katselin uutta autoa ja samalla halusin mielenkiinnosta katsella vaihtoehtoa Bemarille. Accord, Lexus, VW, Saab ja M-B olivat merkit BMW:n lisäksi, mitä katselin.

Accordista (vm 08 muistaakseni) jäi jotenkin muovinen kuva, eikä auto tuntunut niin jämäkältä ja muutenkaan laadukkaalta, kuin 7 vuotta vanhempi baijerilaiseni, joten suljin sen enempiä miettimättä pois. Kaikki nuo neljä eurooppalaista oli omasta mielestäni paljon mielekkäämpiä vaihtoehtoja, kuin Accord. Lexus (IS 220d) oli niin ikään miellyttävämpi, kuin Accord.

Toki nämä ovat puhtaasti maku-asioita, mutta kun vaikutit puhuvan faktatietona Accordin selkeästä paremmuudesta, niin halusin ottaa kantaa asiaan.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei, japseissa ei ole niin paljoa fiilistä kuin eurooppalaisissa vaikka paskanpuhumisella yritätkin sen saada muulta kuulostamaan.

Suomi24-palsta on noita "Audi on Skoda"- jannuja varten.

Sun viestisihän se jos mikä on paskan puhumista. Viestisi ei sisällä ainuttakaan faktaa eikä tuo mitään lisäarvoa tähän keskusteluun.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Accord on hyvännäköinen auto ja varmasti laadukas sinällään, mutta kiinnostaa todellakin tietää, että mihin perustat sen, että Accord on Eurooppalaisia autoja huomattavasti laadukkaampi?

Toki nämä ovat puhtaasti maku-asioita, mutta kun vaikutit puhuvan faktatietona Accordin selkeästä paremmuudesta, niin halusin ottaa kantaa asiaan.

No ensiksi ne todistetut faktat. 2003-2008 Accord oli tuulilasin (vai oliko teknari?) kestotestissä ensimmäinen auto joka selvitti testin ilman ainuttakaan vikaa. Sitten näitä on ollut useammallakin tutulla, viimeksi piti mutsille ostaa tälläinen ja silloin tuli selviteltyä asiaa enemmänkin. Dieseleissä on ollut ongelmia hiukkassuodattimien kanssa, mutta se sama vika tuntuu olevan yleinen monessa muunkin merkkisessä uudessa dieselissä joihin näitä on "pakolla" laitettu. Kenenkään tutun 2003-08 Accordissa ei tietääkseni ole ollut vielä ainuttakaan vikaa. Uusimmista en osaa sanoa, mutta suht vakuuttunut olen Hondan (Lexuksen, Toyotan ja Subarun) laadusta noin yleisestiottaen.

Mitä tulee sitten paremmuuteen eurooppalaisiin autoihin nähden niin VAG moottoreita on todella paljon mennyt rikki. Todella surullisia tapauksia ovat mm. TSI koneet ja ennen -04 tehdyt V6 dieselit, sekä DSG ja tipronic vaihteistot. Muutenkin VAG konsernissa tyyppivikoja riittää...

Sitten ranskalaiset, ne ovat monesti parempia kuin mitä niitä pidetään, mutta tossa pihassa on yksi -04 Laguna ja tuore hylsy katsastuksesta 107tkm ajettuna (taka-akselin puslat ja etu alapallonivelet). Nämä kun korjaa niin se on sitten huoleton auto seuraavat 100tkm ja hinta kolmasosa vaikka vastaavan Avensiksen hinnasta.

PSA konsernilta taas löytyy mm. sähkövikaa ja kahdelta tutulta on hajonnut moottori suht vähän ajetuista autoista. Uudehkot mersut ruostuu ja Väyrysen sähköt on todennäköisesti jonkun ranskalaisen suunnittelemat. A-Sarja ei myöskään ollut ilmeisesti kovin onnistunut... Ford sisältää myös kasan tyyppivikoja, vuosituhannen alun malleissa mm. vetarit ja ruoste sekä dieselien polttoainepumput (Focus ja Mondeo ainakin). Ihan tuoreiden Fordien laadusta en osaa sanoa kun eihän esim. se ruoste heti ala näkyä.

Kaikkia eurooppalaisia autoja en ole käynyt läpi, enkä jaksa alkaa käymään, mutta ne yleisimmät taisi tulla.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers

Joo, samaa mieltä olen kanssasi noista mainitsemistasi VAGin lukuisista vioista. Ne olivat itseasiassa se syy, miksi VW:n hylkäsin. Liian paljon tyyppivikoja. Mutta, viat poislukien, VW Passat tuntui noin muuten miellyttävämmältä ja laadukkaammalta autolta omassa pihassa. Ajaminen ja yleisvaikutelma autosta ylipäätään oli positiivisempi.

Mutta, sitten taas... VAG -konsernin autoja on niin paljon enempi liikenteessä, kuin Hondan, että niitä vikojakin on sitten varmasti enempi.

Ranskalaisista autoista olen eri mieltä. Käsittääkseni niissä on vikoja melkoisen paljon ja moneen ongelmaan tarvitsee merkkiliikettä, erikoisavaimineen. En tiedä miten on nykyään, mutta ainakin pari pösöä ja rellua vanhemmillani on osoittanut tämän. Olivat tosin 90-luvun autoja. Mutta, hiukan samaa olen kuullut uudempienkin ranskisten omistajilta.
Lisäksi, sähkövikoja on parin tutun Lagunoissa ollut enempi, kuin tarpeeksi, joten huolettomuus niistä on ollut kaukana.

Fordia en ole koskaan autona pitänytkään, mutta nämä uusimmat Mondeot ovat hyvännäköisiä. En ole niihin sen tarkemmin tutustunut.

Ei kai uudehkoissa mersuissa ollut, kuin tuossa 2000 -luvun taitteessa/muutamana vuotena sen jälkeen tuo ruostumisongelma? Käsittääkseni syy sille on selvitetty ja korjattu tehtaan toimesta seuraaviin malleihin. Mutta, noihin muutaman vuoden vanhoihin Mersuihin joutuisi laittamaan niin paljon enempi euroja tiskiin, kuin vaikkapa saman ikäiseen Bemariin, että saa mieleisellä varustuksella ja koneella. Eikä se siltikään tuntunut niin hyvältä ajaa, kuin Baijerilainen. Siksi suljin Mersun pois.

Minulla on ollut nyt neljä E46 mallin diesel-bemaria (320d ja 330d). Jokaisella olen ajanut väh. 60tkm, eikä ole tarvinnut vaihtaa muutakuin alatukivartta, sekä jossain vaiheessa menevä polttoaineen siirtopumppuja pari kolme yhteensä. Tähän malliin olen hyvin tyytyväinen ollut enkä usko, että monen muun merkin/mallin kanssa olisin näin hyvin pärjännyt. Talvi-autoinakin aivan loistavia. Lisäksi, kun Saksasta olen nuo hakenut, olen vielä vuoden päästä saanut omani niistä myydessä pois. Näin en usko olevan esim. Hondan tai muun japsin kanssa.

Hondan ottaisin mieluummin, kuin Opelin, Fordin (EHKÄ poislukien uudet mondeot) tai mitään ranskalaista. Kuitenkin, jos autot pistetään vierekkäin, katsottaisiin ne läpi, sekä käytäisiin ajamassa, eikä ajateltaisi niitä mahdollisia vikoja, Bemu, Saab, MB ja VW tulisivat ainakin ennen Hondaa omaan pihaani juurikin tuossa järjestyksessä, eikä sitä edes tarvitsisi miettiä.
 

julle-jr

Jäsen
Ei, japseissa ei ole niin paljoa fiilistä kuin eurooppalaisissa vaikka paskanpuhumisella yritätkin sen saada muulta kuulostamaan.
Voisiko fiilistä ja sen määrää mitata jotenkin tai onko mitattu liittyen autoihin?

Kyllähän auton kestävyys on olennainen tekijä myöskin siinä, miten autoon suhtautuu ylipäätään. Jos autoa joutuu käyttämään pajalla useammin kuin mitä vuosihuollot edellyttäisivät, ei sitä enää osaa arvostaa. Tulee sellainen FIILIS, että tämän vehkeen suunnitelleet ja/tai rakentaneet insinöörit ja teknikot eivät ole ammattitaitoisia ja auto on huono. Sen jälkeen autoon ei oikein osaa suhtautua neutraalisti ja se herättää negatiivisia tuntemuksia.

Näin mulle kävi Audi A4:n kanssa. Toki sillä oli ajettukin jo yli 100 000 km, mutta kyllä moni japsi vielä senkin jälkeen toimii moitteettomasti. Tietysti jos ostaa uuden Audin, se varmaan toimii ensimmäiset vuodet hyvin, mutta tässä keskustelussa oli budjetti 25 k€ ja sillä ei oikein saa uutta, annettuihin spekseihin sopivaa Audia.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mutta, sitten taas... VAG -konsernin autoja on niin paljon enempi liikenteessä, kuin Hondan, että niitä vikojakin on sitten varmasti enempi.

Tuon teorian mukaan sitten Toyotien tyyppiviat pitäisi olla vähintäänkin yhtä legendaarisia kuin volkkarin, koska Toyotiahan on Suomi täynnä. Noh ei todellakaan ole vaikka aina kun joku takaisinkutsu tulee niin siitä uutisoidaan näyttävästi. Kaikissa autoissa on tyyppivikansa, mutta joissain ne on todellinen riesa niinkun volkkarissa usein on, vieläkin muistan ne mun vanhan passatin aina uudelleen kolisevat tulivarret. Faija päästeli menemään 240tkm -04 D4D avensiksella (mikä ei sinäänsä ole paljon kun noilla ajaa puol miltsiä helposti, mutta huom. ilman sen enempiä korjaamisia) ja ainut vika koko aikana oli EGR:n tukkeutuminen, sitäkään ei tarvinnut vaihtaa vaan puhdistaa ainoastaan. Kokeilkaa samaa jollakin VAGinalla...

Ja mitä tulee ranskalaisiin, niin en tarkottanut että ne nyt mitään erityisen hyviä olisivat kuitenkaan. Sanoin, että mainettaan parempia, kun moni pitää niitä täysin romuina samalla kun ihailee audin ilmastoinnin nappien saksalaista muovia joka ei tunnu muovilta vaikka on muovia. Mielestäni patonkimaan autot eivät ole yhtään sen paskempia kuin eurooppalaiset autot keskimäärin, mutta hinta käytettynä on todella edullinen.

edit: se vielä pisti silmään että Opel ei kelpaa, mutta Saab kelpaisi, tiedät varmaan itsekkin mikä ristiriita tossa on. Tosin itsekkin ehkä mielummin noista kahdesta "ooppelista" valitsisin sen ruotsalaisen, juurikin sen yhden fiilismittarin mitta-asteikon paremman fiiliksen takia ja hinnaltaanhan nuo vaikuttaisivat olevan todella aliarvostettuja.
 
Viimeksi muokattu:

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Kellään palstalaisella ei varmaan ole kokemuksia MB Viton busseista/tila-autoista mutta kai jollain on pakuversiona sellainen ollut? Varsin ristiriitaisia juttuja kuulee tästä mallista, toisaalla se on maailmanhistorian paskin ja epäluotettavin auto, toisaalla luotettava ja kestävä MERSU. Törmäsin hiljattain yksilöön jossa oli mittarissa rapiat 800 000km. Eik kai ne ihan susia voi olla jos noin pitkälle pääsee?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Ramirez;4151199 edit: se vielä pisti silmään että Opel ei kelpaa kirjoitti:
Itseasiassa en tiedä, mikä ristiriita siinä on? Ellet tarkoita Saabin talouspuolen ongelmia tai sitä legendaarista lausetta että Saabismi on sairaus? Mun mielestä uudet Saabit on hienoja ja varsin hyviä ajettavia. Ei se ole paha asia jos auton ostossa on myös hiukan fiilistä mukana. Kaikki eivät fiilistä kaipaa mutta joillekin se on yksi ehto muiden joukossa.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itseasiassa en tiedä, mikä ristiriita siinä on? Ellet tarkoita Saabin talouspuolen ongelmia tai sitä legendaarista lausetta että Saabismi on sairaus?

Saabismi ja autokuume on molemmat todella vakavia sairauksia:D Mutta asiaan, eli sitä tarkoitin, että noihan ovat melko pitkälle samoja autoja. Sen itsekkin sanoin, että fiilistä saabissa on yhden pykälän verran enemmän. Jos Saab on hyvä ajaa, niin luulisi ettei samalla alustalla oleva ooppelkaan mikään huono ole ajaa. Lisäksi esim. C Vectra on mielestä ihan kivan näköinenkin farmarina, mutta nämä taas ovat makuasioita. Ja mitä tulee omaan Subaruuni, niin kyllä siinäkin oli fiilismittarin lukemilla jotain tekemistä ostopäätöksen kanssa. Jos accordissa olis 2 vetävää pyörää enemmän ja 100hv enemmän tehoa niin silloin olisin ehdottomasti valinnut sen:)
 

12961

Jäsen
edit: se vielä pisti silmään että Opel ei kelpaa, mutta Saab kelpaisi, tiedät varmaan itsekkin mikä ristiriita tossa on. Tosin itsekkin ehkä mielummin noista kahdesta "ooppelista" valitsisin sen ruotsalaisen, juurikin sen yhden fiilismittarin mitta-asteikon paremman fiiliksen takia ja hinnaltaanhan nuo vaikuttaisivat olevan todella aliarvostettuja.

Identtisiä osiahan noissa on yllättävän vähän vs Opel. Alustan "kiinteistä osista"/poppikoneista ym enimmäkseen noita samanlaisuuksia löytyy, mutta muuten ei paljoakaan.

Moottorit/manuaalivaihteistothan Saabeissa olivat dieseleitä ja V6:a lukuun ottamatta omaa tuotantoa uusimpaan 9-5:n asti, jota taas ei paljon taidettu keritä tekemään. Noilla trionic-koneilla ei GM:n kanssa ollut oikein mitään tekemistä, moottorinohjauskin oli täysin Saabin omaa tuotantoa, eikä yleismallista boschia/densoa. Automaattivaihteistot olivat uusimmissa samaa Aisinin TF80SC -mallia, joka oli pitkään ainoa markkinoilla ollut poikittaismoottoriseen soveltuva automaattilaatikko, joka kesti vääntöä riittävästi. Samaa lootaa on Volvoissa, Audissa (A3), Peugeotissa, Renaultissa, Opelissa, Toyotassa, Fordissa, Fiatissa, Alfassa ym kärryissä, käytännössä kaikissa automaattivaihteisissa uusissa autoissa, joita yhdistää poikittaismoottori ja yli 320Nm vääntö. Nyttemmin noita kaksoiskytkinlaatikoita on sitten ilmaantunut tuon japanilaislaatikon tilalle, tosin esimerkiksi Volvon D5-mallit ovat automaatteina edelleen tuolla laatikolla.

Alustat ovat aika lailla erituntuisia säädöiltään (iskarit, jouset, kallistuksenvakaajat) vs. opel. Korostan, että Opelissa siis ei mielestäni edes ole mitään vikaa, suht erilaisia puheista huolimatta olivat tuotteina GM-Saabit ja Opelit. Enemmän noitten välillä eroa oli kuin (suurelta osin mallistoa) Audin ja Skodan välillä. Ehkäpä siinä on myös yksi syy siihen, miksi rahat loppuivat kesken. Integraatiota Opeliin ei toteutettu riittävän tehokkaasti, vaan omien alihankkijoiden pienemmässä sarjassa tuottamia osia käytettiin loppuun asti runsaasti. Todennäköisesti nämä myös olivat huomattavasti kalliimpia kuin konserniosat olisivat olleet.

Saabin ja Opelin samanlaisuudessa on enemmän panettelevaa puhetta kuin todellisuutta.

Pohjalevyn samanlaisuuden perusteella en sanoisi autoja samanlaisiksi, jarruputkien ym linjaukset ovat toki samankaltaisia, mutta Vectra C:n ja 9-3:n, noin esimerkiksi pohjalevyt olivat erikokoiset vaikka ne olivatkin "samat". Myös etujousituksen toteutus poikkeaa noissa aika tavalla toisistaan. Pohjalevyllä mitattuna muuten Volvo V70=Ford Mondeo ja Volvo XC60=Ford Kuga.


Asiaan, pitäisi vaihtaa emännän auto uuteen. Volvo V60 on varsin mehukkaan näköinen peli, etenkin R-design varustetasoisena. Vapun jälkeen pitäisi saada tuollainen D5 automaatti yön yli koeajolle, katsotaan sitten millainen maku kiinalaisesta traktorista jää. Tuollaisen ostamalla kyllä haistattaa vitut käytännöllisyydelle, kontti on pieni mutta auto silti melko kookas ja painava. Kellään kokemuksia V60:sta?
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Ja mitä tulee omaan Subaruuni, niin kyllä siinäkin oli fiilismittarin lukemilla jotain tekemistä ostopäätöksen kanssa. Jos accordissa olis 2 vetävää pyörää enemmän ja 100hv enemmän tehoa niin silloin olisin ehdottomasti valinnut sen:)
No neliveto ja moottorin teho nyt ovat auton olennaisia teknisiä ominaisuuksia, eikä sikäli mitään fiilispuoleen liittyviä henkimaailman asioita. Kyllähän neliveto on hyvä olla olemassa, aina silloin tällöin kuitenkin joutuu vetämään kärryä tai venettä tms.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No neliveto ja moottorin teho nyt ovat auton olennaisia teknisiä ominaisuuksia, eikä sikäli mitään fiilispuoleen liittyviä henkimaailman asioita. Kyllähän neliveto on hyvä olla olemassa, aina silloin tällöin kuitenkin joutuu vetämään kärryä tai venettä tms.

Niin se fiilis on jokaiselle varmasti vähän eri asia. Mulle tuo fiilistä 33/66 vetosuhteella toimiva jatkuva neliveto, ahdettu boxerimoottori ja suorituskyky. Jollekkin toiselle fiilistä tuo ilmastoinnin napit tai vaikka italialainen design.

12961 tuntuu tietävän Saabeista näköjään aika paljon, mielenkiintoista luettavaa.

edit: neliveto on myös hyvä olla olemassa, jos asuu Suomessa ja ajaa autolla talvella tai vaihtoehtoisesti kesälläkin kun tehoa on yli 200hv tai kw...
 

12961

Jäsen
Niin se fiilis on jokaiselle varmasti vähän eri asia. Mulle tuo fiilistä 33/66 vetosuhteella toimiva jatkuva neliveto, ahdettu boxerimoottori ja suorituskyky. Jollekkin toiselle fiilistä tuo ilmastoinnin napit tai vaikka italialainen design.

12961 tuntuu tietävän Saabeista näköjään aika paljon, mielenkiintoista luettavaa.

edit: neliveto on myös hyvä olla olemassa, jos asuu Suomessa ja ajaa autolla talvella tai vaihtoehtoisesti kesälläkin kun tehoa on yli 200hv tai kw...

Joo, Subaru on "se" japsi, jonka voisin kuvitella omistavani. Insinööripornoa ja omalaatuisia teknisiä toteutuksia riittää.

Saabismiin olen sairastunut aikaa sitten, ekana autona oli 9000 Turbo. Ei tarvitsisi varmaan katsella Volvoja, jos uuden 9-5 wagonin olisi saanut ostaa kaupasta. Suomen saab-klubin merkkifoorumi on myös yksi Suomen aktiivisimpia autofoorumeita, jossa liikkuu myös todella asiallinen porukka. Lätsäpääamikset puuttuvat joukosta.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pakko todeta että seuraava auto tulee taas olemaan japsi kahden VAG-tuotoksen jälkeen. Niin paljon luotettavampia ja HALVEMPIA kilometrejä vaikka sitten ajonautinnon kustannuksella. Volkkarin Passat ja Skoda Octavia ovat kyllä olleet mukavampia ajossa kuin niitä ennen ollut Nissan Primera.

Viat taas järjestään sellaisia että auto jää siihen missä se sattuu vian tullessa olemaan. Nissanilla uskalsi huoletta ajella korjaamolle. Lisäksi saksalaisten viat tuntuivat olevan aina sieltä kalleimmasta päästä. Ihmeellisiä huohotinputkistojen hajoamisia(miten voi olla niin vitun kalliita kumiletkuja edes olemassa?),laturia,sähköistä termaria,kaikki anturit... Kaiken lisäksi sakemanneilla oli ajettu alle 150000 kun taas Nissanin pistin pois kun mittarissa oli 330000,lähinnä alkavien korroosio-ongelmien takia.

Tukivarsivikoja oli Nissanissakin mutta samaan hintaan kuin Volkkariin sai yhden motonetin tukivarren niin japsiin sai kaksi alkuperäisosana.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Myös etujousituksen toteutus poikkeaa noissa aika tavalla toisistaan. Pohjalevyllä mitattuna muuten Volvo V70=Ford Mondeo ja Volvo XC60=Ford Kuga.
Käsittääkseni yhtäsuuruudet on vedetty väärin. Volvo V70 = Ford Mondeo = Volvo XC60, Ford Kuga=Ford Focus=Volvo S40 ja V50. Tosin en ihan sata varma ole, mutta vahva ehkä kuitenkin.

Asiaan, pitäisi vaihtaa emännän auto uuteen. Volvo V60 on varsin mehukkaan näköinen peli, etenkin R-design varustetasoisena. Vapun jälkeen pitäisi saada tuollainen D5 automaatti yön yli koeajolle, katsotaan sitten millainen maku kiinalaisesta traktorista jää. Tuollaisen ostamalla kyllä haistattaa vitut käytännöllisyydelle, kontti on pieni mutta auto silti melko kookas ja painava. Kellään kokemuksia V60:sta?
Vajaan puolenvuoden ja noin 10 000 kilometrin jälkeen olen edelleen erittäin tyytyväinen V60 D5 summumin omistaja. Käytännöllisyyden suhteen ainakin meidän kahden pienen lapsen talouden tarpeet on hoituneet ihan hyvin. Aikaisempi auto oli V70, johon verrattuna ainoastaan tavaratila tuntuu olevan pienempi. Sisätiloissa erot ovat yllättävän vähäiset.

Ajettavuus puolella paljon parjattu aisinin 6 lovinen automaattilaatikko on tuntunut saaneen uutta ohjelmistoa verrattuna edelliseen MY2010 V70 D5:seen. Sporttiasennon lisäksi laatikko on päivittynyt huomattavasti hätäisemmäksi ja monia haitannut "miettiminen" on poistunut. Muodikkaisiin DSG-laatikoihin verrattuna itse arvostan enemmän hyvintoimivia perinteisiä automaattilaatikoita. Ajotuntuman suhteen volvoissa vielä käytettävä perinteinen ohjaustehostin antaa aivan eriluokan tuntuman verrattuna muodikkaisiin sähköisiin ohjaustehostimiin, joihin saksalaiset valitettavasti ovat siirtyneet.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tuosta start/stop toiminnosta sen verran, että ainakin kaupunkiajossa se tuottaa sen verran neurooseja, että laitan sen yleensä pois päältä. Jonkun verran huolettaa tuo startin kestävyys, kun viiden kilsan ajossa startataan 10 kertaa. Jos toiminto on päällä, tulee liuteltua valoissa, ettei moottori sammuisi.

Oma 120dA BMW puhkaisi juuri 5000km:n rajan. Ei paljoa valittamista. Kohtuu ripeä ja soppaa on kuittien mukaan kulunut tänä aikana 5.6l/100km keskinopudella 41 km/h. 8-pykäläinen automaatti on todella hieno peli.

Eniten tuli ihmeteltyä talviajossa auton nopeaa lämpenemistä. Pelkäsin että kärry on yhtä paska lämpenemään kuin VAGin dieselkulkineet, mutta se olikin lähempänä edellistä bensa-autoa. Esimerkkinä lähtö helmikuun alussa lentokentälle Vuosaaresta. Tolpasta(säteilylämmitin) -30 ja Kehä I:llä Tuusulan väylän liittymässä auto oli lämmin. Pari kertaa olen Octavialla ajellut ja himasta lähdettynä tuo Ocu ei ole kunnolla lämmin edes Leppävaarassa.

Tässähän on nuo RFT-renkaat, jotka talviversioina olivat melkoista paskaa(Nokia HKPL7), mutta kesäversio Bridgestone Turanza on ihan ok, kunhan laittaa riittävästi paineita.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Saabismi ja autokuume on molemmat todella vakavia sairauksia:D Mutta asiaan, eli sitä tarkoitin, että noihan ovat melko pitkälle samoja autoja. Sen itsekkin sanoin, että fiilistä saabissa on yhden pykälän verran enemmän. Jos Saab on hyvä ajaa, niin luulisi ettei samalla alustalla oleva ooppelkaan mikään huono ole ajaa. Lisäksi esim. C Vectra on mielestä ihan kivan näköinenkin farmarina, mutta nämä taas ovat makuasioita. Ja mitä tulee omaan Subaruuni, niin kyllä siinäkin oli fiilismittarin lukemilla jotain tekemistä ostopäätöksen kanssa. Jos accordissa olis 2 vetävää pyörää enemmän ja 100hv enemmän tehoa niin silloin olisin ehdottomasti valinnut sen:)

Olinkin jo kirjoittamassa, että kyllä ajamani Saabit selkeästi erilaisia ohjaukseltaan ja moottoriltaan ovat, kuin ajamani Opelit, mutta sitten huomasin 12961:n kirjoituksen, joka jo vastasikin puolestani.

Subarusta ei ole pahaa sanottavaa. Jos Japsin ottaisin, ottaisin juurikin ko. merkin, mutten mitään perusmallia ja nimenomaan nelikolla.

Neliveto tuo kyllä fiilistä! Mulla oli ennen tuota nykyistä 330D:tä neliveto -malli 330XD reilulla parilla sadalla hepalla ja vääntöä se 500newtonia. Oli huikea peli varsinkin talvella ja, kun matka-ajossa meni n. 5,5 litraa/sadalla, oli sen omistuksessa järkeäkin. Ensi talveksi on kyllä saatava neliveto-bemu alle jälleen.
 

12961

Jäsen
Käsittääkseni yhtäsuuruudet on vedetty väärin. Volvo V70 = Ford Mondeo = Volvo XC60, Ford Kuga=Ford Focus=Volvo S40 ja V50. Tosin en ihan sata varma ole, mutta vahva ehkä kuitenkin.


Vajaan puolenvuoden ja noin 10 000 kilometrin jälkeen olen edelleen erittäin tyytyväinen V60 D5 summumin omistaja. Käytännöllisyyden suhteen ainakin meidän kahden pienen lapsen talouden tarpeet on hoituneet ihan hyvin. Aikaisempi auto oli V70, johon verrattuna ainoastaan tavaratila tuntuu olevan pienempi. Sisätiloissa erot ovat yllättävän vähäiset.

Ajettavuus puolella paljon parjattu aisinin 6 lovinen automaattilaatikko on tuntunut saaneen uutta ohjelmistoa verrattuna edelliseen MY2010 V70 D5:seen. Sporttiasennon lisäksi laatikko on päivittynyt huomattavasti hätäisemmäksi ja monia haitannut "miettiminen" on poistunut. Muodikkaisiin DSG-laatikoihin verrattuna itse arvostan enemmän hyvintoimivia perinteisiä automaattilaatikoita. Ajotuntuman suhteen volvoissa vielä käytettävä perinteinen ohjaustehostin antaa aivan eriluokan tuntuman verrattuna muodikkaisiin sähköisiin ohjaustehostimiin, joihin saksalaiset valitettavasti ovat siirtyneet.

Voi olla että yhtäläisyysmerkit olivat noinkin, ne heittelin ihan muistista.

Volvo on mielestäni mennyt aika kivaan suuntaan uusilla XC60, V60 ja V40 -malleillaan. Muotoilu alkaa sopia silmään, eikä farmarissakaan tarvitse enää olla neliskanttista peräkonttia ulkonäköä pilaamassa. Mulle on tuo V70-tyylin suora perä ollut vähän punainen vaate.

Varmaan aika paljon ajettavuuteen vaikutti myös tuossa 2010? korvilla noihin dieseleihin tuotu tuplaturbotekniikka, nyrkin kokoinen pikkuhyrrä on mukana käytännössä jo tyhjäkäynnillä, joten voimalinja reagoi paremmin. Vastaavasta Borgwarnerin systeemistä on ex-ex Saabista jo kokemusta, ja hyvin pelasi. Huomattavasti paremmin ainakin kuin VNT-vehkeet.

Jos tuollainen Volvo menee hankintaan, niin se tulee kyllä D5- koneella ja nelivedolla. Tuo uusi Haldex, 4. sukupolven vehjes pitäisi olla jo asiallinen, toisaikainen neliveto. Enää ei tarvita etupyörien sutimista siihen, että auto on nelivetoinen, vaan kaikki pyörät vetävät heti liikkeellelähdöstä.

Jos paikka näyttää pahalta, niin eiköhän tuolla Jeepillä pääse sinne, siinä kun kaikki tasauspyörästöt saa lukoilla kiinteiksi. Hassu systeemi muuten tuo neliveto, automaattisesti lukittuvat lukot. Välillä nuo touhuavat ihan tieajossakin aikamoisen kolinan ja hammasratasvinkunan säestämänä. Ääni on kuin raskaasta kalustosta, mutta eteneminen on todella eleetöntä.

Ei tuo uusi 3-sarjan bemarikaan muuten paha olisi. Koskahan näyttävät farkun?
 
Viimeksi muokattu:

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Varmaan aika paljon ajettavuuteen vaikutti myös tuossa 2010? korvilla noihin dieseleihin tuotu tuplaturbotekniikka, nyrkin kokoinen pikkuhyrrä on mukana käytännössä jo tyhjäkäynnillä, joten voimalinja reagoi paremmin. Vastaavasta Borgwarnerin systeemistä on ex-ex Saabista jo kokemusta, ja hyvin pelasi. Huomattavasti paremmin ainakin kuin VNT-vehkeet.

Kymmenisen vuotta ennen ensimmäisen diesel koneen lanseeraamista Subaru toi vastaavan systeemin 2,0 bensaboxeriin joskus vuonna -96. Siinä oli ongelmana niinsanottu dead zone, ennen isomman turbon heräämistä joka tapahtuu jossain 4500rpm ahdot laskivat noustakseen uudelleen. Itselläni on juurikin tuolla koneella oleva auto, mutta se on tehty loppuvuodesta 2001 jolloinka se on viimeisimpää twin turbo tekniikka jota Subarulta tuli. Tässä viimeisimmässä kehitysversiossa on juurikin parannettu tuota dead zonea. Siltikin auto on sellainen että se alkaa tosissaan kiihtymään vasta isommilla kierroksilla. Tietenkin siihen vaikuttaa sekin, että 350NM huippuvääntö ei ole yhtään mitään ja sekin saavutetaan isoilla kierroksilla, mut niin eihän tää mikään diesel olekkaan vaikka siltikin tässä on havaittavissa sellaisen tehokkaan dieselin ominaisuuksia, että se kiihtyminen ei sitten lopu isommassakaan vauhdissa.

Subarun tekniikka on toteutettu paine ja alipaineletkuhelvetillä, sekä solenoidiboxilla, jotka sitten ohjaavat venttiileitä ja pienemmän turbon ahtaessa pelkästään on venttiilit kiinni ja sitten aukeaa ensin puoliksi ja lopulta kokonaan. Yksi alipaineletku kun falskaa tai siellä on jotain paskaa letkuissa niin sitten ei ole menohaluja, mutta toisalta nyt kun tuohon on perehtynyt niin eipä se niin paha ole. Perus korjaamothan ei ymmärrä tästä sitten yhtään mitään.

2003 Subaru luopui tuplaturbo systeemistä ja otti tilalle yhden twinscroll ahtimen, jolloinka vetoja on paremmin alakierroksillakin, vaikka periaatteessa voisi kuvitella päinvastaista.

Kyseisellä Volvolla en ole ajanut enkä sen turbojen toimintaperiaatteesta sen enempää edes tiedä, voihan se olla että tuonlainen systeemi soveltuu paremmin dieselmoottoriin?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös