Autoiluketju

  • 3 186 564
  • 18 515
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Auto alkaa olla valittuna, mutta vielä keskustellaan myyjän kanssa viimeisimmistä väännöistä. Pöydällä on kaksi tarjousta, toinen lohkolämmittimellä + sisäpistokkeella, toinen Webastolla. Hintaeroa tarjouksilla on noin 1300 euroa.

PA-lämmitin tosiaan tuhoaa akun aika nopeasti jos ajomatkat ovat lyhyitä. Itse akkuhan ei älyttömän kallis ole, mutta onhan se aika ikävää muutenkin sinä aamuna kun auto ei lähdekään käyntiin. Itselläni on Mondeossa Eberin PA-lämmitin ja akkulaturi, joka lataa akkua silloin kun auto on tolpassa kiinni. Sähköä laturi ei paljoa kuluta ja tosiaan esim. työpaikalla on kätevä ladata. Tuohan siis toimii aina kun pistoke on paikoillaan. Varaustilaa se kontroloi siinä mielessä että se siirtyy ylläpitolataukseen kun akku on täynnä.

Laturi maksoi muistaakseni reilut 100e, joten kovin kallis varuste ei ole kyseessä. Lämmittimen jälkiasennushinta ei taida kauaksi heittää tuosta 1300e:sta, joten voihan sen laittaa myöhemminkin jos ei heti halua. Kannattaa varmistaa, että hinta sisältää ohjaimen jossa on ajastusmahdollisuus. Ilman sitä käyttömukavuus putoaa paljon ja jälkeenpäin sen asennuttaminen maksaa useamman satasen.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mutta mites Webaston käyttäjät? Kun ajomatkat on pääosin noin lyhyitä, syökö Webasto akun pitäessään minua ja autoa lämpimänä? Automyyjä suositteli kaveriksi jotain "akkuvahtia", joka varmaan tarkoittaa siis akkulaturia. Onko kokemuksia? Mikä lienee sähkönkulutus - toisaalta riittänee että sen töissä lataa päivällä?

Minulta meni jatkuvasti akku tyhjäksi muutaman viikon Webastokäytön jälkeen, kun pidin aamuisin päällä puoli tuntia. 15 minuuttia ei syö akkua tyhjäksi, mutta kovalla pakkasella ei ole auto mitenkään mahdottoman lämmin vartissa.

Työmatkani on lyhyt, n. 15 minuuttia ja auto sitikka C5, jossa on pirusti kaikkia sähkötoimisia lisävarusteita. Siinä oli jo valmiiksi vakiota isompi akku, mutta ei silti oikein tunnu riittävän, kun ei kerkiä latautumaan kunnolla.

Niinpä minulla on sellainen kannettava lisäakku, jolla voi jysäyttää lisää voimaa varsinaiseen akkuun. Toimii kyllä, mutta kun sen saa tyhjäksi, pitää sitä ladata pirun pitkään täyteen. Kerran oli kumpikin tyhjiä, ja kun piti saada auto äkkiä liikkeelle, jouduin soittamaan hinausauton antamaan lisävirtaa.
 

kyllvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool, EA-Sports, Perttulan Riento RY
Kun talviajosta suuri osa on 2 km päiväkotiin -> 15 km töihin -> 3 km lounaalle -> 3 km lounaalta takaisin -> 15 km päiväkotiin -> 1 km kotiin, on selvää ettei tuo lohkolämmitin lämmitä autoa miellyttävään kuntoon. Tai lämmittää, mutta kun 1.9 TDI -kone antaa lämpöä vasta kun ajomatkaa on takana vartti, auto on käytännössä aina kylmä kun sen johdosta irrottaa.

Mutta mites Webaston käyttäjät? Kun ajomatkat on pääosin noin lyhyitä, syökö Webasto akun pitäessään minua ja autoa lämpimänä? Automyyjä suositteli kaveriksi jotain "akkuvahtia", joka varmaan tarkoittaa siis akkulaturia. Onko kokemuksia? Mikä lienee sähkönkulutus - toisaalta riittänee että sen töissä lataa päivällä?

Webaston käytössä on yksi "nyrkkisääntö", jos käytät Webastoa 15min. niin aja saman verran. Lyhyillä ajomatkoilla kylmillä keleillä akun virta loppuu aika nopeasti. Akun virranvastaanottokyky on pakkasella todella huono.

Defalta esim löytyy kiinteästi asennettava akkuvaraaja, eli akun lataus tapahtuu samalla verkkokaapelilla, kuin käyttäisi Defan lohkolämmitintä.

Viime talvena alkoi eteläsuomessakin yleistymään akun lämmitin, joka toimii akun omalla virralla täysin automaattisesti. Akun ympärille laitetaan lämmitysvastus joka lämmittää akkua, kun lämpötila laskee tietyn tason alle.
Akku pystyy "lämpimänä" ottamaan virtaa vastaan auton omalta laturilta ihan erilailla kun "kylmä" akku. Tuo on oikeasti aika pätevä laite...
 

rpeez

Jäsen
Auto alkaa olla valittuna, mutta vielä keskustellaan myyjän kanssa viimeisimmistä väännöistä. Pöydällä on kaksi tarjousta, toinen lohkolämmittimellä + sisäpistokkeella, toinen Webastolla. Hintaeroa tarjouksilla on noin 1300 euroa.

Lohkolämmitin on tuttu, joten ei siitä sen enempää. Kun talviajosta suuri osa on 2 km päiväkotiin -> 15 km töihin -> 3 km lounaalle -> 3 km lounaalta takaisin -> 15 km päiväkotiin -> 1 km kotiin, on selvää ettei tuo lohkolämmitin lämmitä autoa miellyttävään kuntoon. Tai lämmittää, mutta kun 1.9 TDI -kone antaa lämpöä vasta kun ajomatkaa on takana vartti, auto on käytännössä aina kylmä kun sen johdosta irrottaa.

Hetkinen, siinä on siis sisätilan pistoke? Mikset ajattele käyttää sisätilan lämppäriä? Silloinhan auton sisätilat on kyllä matkallasi ihan lämpimät, vaikka kone aika kylmä onkin.

Huomaa, että VW:n (siitä ilmeisesti on kyse) 1.9TDIssä on autossa itsessäänkin lisälämmittimet; vanhemmissa on vesitilassa oleva "tulpat" (jotka ei paljon auta), uudemmissa ilmakanavassa oleva sähköinen PTC-elementti. Tuo PTC-elementti kyllä lämmittää ilmaa jo ennenkuin moottori on lämmin. Tosin se on vaan sellaista kädenlämpöistä ennenkuin kone lämpenee, mutta auttaa kyllä pitämään sisätilanlämmittimellä hankitun lämmön.

On tuo ajoprofiili kyllä silti aika epäsopiva dieselille, ilmeisesti tulee muuta ajoa paljon kun ei bensa-auto ole kiikarissa?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Hetkinen, siinä on siis sisätilan pistoke? Mikset ajattele käyttää sisätilan lämppäriä? Silloinhan auton sisätilat on kyllä matkallasi ihan lämpimät, vaikka kone aika kylmä onkin.
...
On tuo ajoprofiili kyllä silti aika epäsopiva dieselille, ilmeisesti tulee muuta ajoa paljon kun ei bensa-auto ole kiikarissa?

Ei ole vielä sisätilanpistoketta, mutta jos tyydyn tuohon lohkolämppäriin niin sitten laitan sen siihen lisäksi. Mutta oman kokemuksen mukaan tuo sisätilanlämmittimellä diesel-auton lämmittäminen on ihan turhaa. Auto jäähtyy sillä aikaa kun lapset lastaa sisään (eli ovet ovat auki minuutin pari) ja kun TDI-moottori alkaa puskea lämpöä vasta vartin ajon jälkeen, ei tuo sisätilanlämmitin mitään auta. Sulattaahan se lumet ikkunoista ja jos yksin lähtisi liikenteeseen pitkälle ajomatkalle, hoitaisi lämmitin asiansa, mutta ei minun käytössä.

Profiili on talvisaikaan tuo, mutta kesällä tulee pitkiäkin reissuja. Ja talvisinkin viikonloppuisin, kun nuo sukulaiset asuvat kaukana. Kilometrejä tulee noin 30 000 ja laskin kyseisellä automallilla kipurajan olevan noin 19 400 km:n kohdalla dieselin kannattavuudessa. Edellyttäen että dieselin-bensan hintaero on 0,20 euroa eikä dieselvero muutu.

Niin ja auto on Opel Vectra.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Edellyttäen että dieselin-bensan hintaero on 0,20 euroa eikä dieselvero muutu.

Hiukanhan nuo muuttuu, eli aika tarkkaan noin: Dieselin hinta nousee ensi vuonna 13 snt/ litra. Bensiini n. 3 snt / litra ja ajoneuvovero painonmukaan verotettavilla ajoneuvoilla nousisi noin. 50 EUR / Vuosi.
Käyttövoimavero sen sijaan dieseleille tippuu noin 80-100€/vuosi.
Halvemmaksi se nokivasaralla ajelu siis edelleen tulee.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nonniinas, nyt on Juke kehissä. Perjantaina vein Jazzin pois ja sain viikonlopuksi ajoon Mitsu ASX:n, Juken tyylisen citymaasturin. Aika hyvä maantieajossa muuten tuo, todella vakaa ja tasainen kyyti.

Tänään lopulta muutaman viikon odottelun jälkeen saatiin lopulta paperit väsättyä Jukesta, ja nyt auto möllöttää pihalla. Mittarissa 15 km. On se huikeaa, kun edellinen uusi auto on melkein kymmenen vuoden takaa. Auto itsessään ei mikään erityinen ominaisuuksiltaan ole, ok perusvarustelu, nissanmainen pehmeä ohjaus ja kulmikkaat vaihteet, mutta ulkonäkö on jees, suorituskyky ok ja värikin sattui lopulta oikein hyvin kohdilleen. Kyseessä on hyvin hyvin tummanruskea metalliväri. Kuulostaa pahalta, mutta on aika viileä luonnossa.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Tässä pitäis kartottaa taas auton vaihtoa.
Yksi asia mistä en luovu on DSG-vaihteisto.
Nyt on menossa jo kolmas auto putkeen missä on DSG.

Passat MultiFuel kiinnostaisi ihan uutuuden viehätyksen vuoksi, mutta järkeä siinä ei taida pahemmin olla? Huoltovälikin on tiheämpi kuin nykyisessä autossa.
 

Aina Pata

Jäsen
Työsuhdeautoa, ehkä, ottamassa. Speksit: neliveto, automaatti, bensa, vakkari ja hinta kaikkine kuluineen on jäätävä alle 60ke.

Tällä hetkellä näyttää Audilta, olen jotenkin jumissa noissa. Kai sitä muitakin vois harkita, hyviä ehdotuksia kellään?
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Tiguaniin taitaa saada reippaasti varusteita ja silti hinta jää alle kuudenkympin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Työsuhdeautoa, ehkä, ottamassa. Speksit: neliveto, automaatti, bensa, vakkari ja hinta kaikkine kuluineen on jäätävä alle 60ke.

Tällä hetkellä näyttää Audilta, olen jotenkin jumissa noissa. Kai sitä muitakin vois harkita, hyviä ehdotuksia kellään?

Meneekö 325xi tuohon hintahaarukkaan, uskoisin että olisi pätevä vaihtoehto. Itse ajelen 330xd:llä ja en keksi mikä auto ylipäätänsä voisi olla tuota parempi vaihtoehto kompakteissa neliveto autoissa. Kulutuskin vain noin 7 litraa sadalla vaikka tehoa ja vääntöä löytyy riittämiin.
Itsekin olin bensaa hakemassa mutta vääntö vei mennessään kun bemarin diiseliä testasin ja pieni kulutuskaan ei haittaa. Pieni kulutus kompensoi käyttövoimaveron. Bemarin ahtamattomat bensakoneet vääntää paljon ylempää kuin diiselit joten järkevässä arkiajossa ei juuri hyvää vääntöä pääse hyödyntämään.



_
 

scholl

Jäsen
Meneekö 325xi tuohon hintahaarukkaan, uskoisin että olisi pätevä vaihtoehto. Itse ajelen 330xd:llä ja en keksi mikä auto ylipäätänsä voisi olla tuota parempi vaihtoehto kompakteissa neliveto autoissa. Kulutuskin vain noin 7 litraa sadalla vaikka tehoa ja vääntöä löytyy riittämiin.

Se on vain niin pieni auto, että harva välttämättä haluaa sellaisen. Jos työsuhdeauton ottaa niin siinä on kuitenkin varmaan maantieajoakin. Silloin se pitää olla 5 sarjalainen. Ei vaan mee tuohon hintaluokkaan. Verotus taitaa aiheuttaa ongelmia bensa-autoille, jonka takia hyppää sitten hintarajan yli. Ainakin kaikki katumaasturitkin voi unohtaa.
 

Aina Pata

Jäsen
Tiguaniin taitaa saada reippaasti varusteita ja silti hinta jää alle kuudenkympin.
Olin mielessäni nämä "maasturit" jättänyt pois. On samanhintainen kuin Audi Q3, onko Tiguan = Q3?

Jupe kirjoitti:
Meneekö 325xi tuohon hintahaarukkaan
Itseasiassa menee, mutta tuota ei ole saatavana Business Editionina. Täytyypä silti vielä tutkaista, en toisaalta tarvi kuin vakkarin.

scholl kirjoitti:
Se on vain niin pieni auto, että harva välttämättä haluaa sellaisen. Jos työsuhdeauton ottaa niin siinä on kuitenkin varmaan maantieajoakin.
Oikeassa olet, maantieajoa tulee aika lailla, mutta eipä tuo raha vaan muuhun tunnu riittävän, prkl.

Kiitos kommenteista, funtsitaan.
 

scholl

Jäsen
Olin mielessäni nämä "maasturit" jättänyt pois.

Q5 oli miellyttävä auto. Mä ajoin sillä joku toistatuhatta kilsaa, tosin dieselillä. Tuntui maantielläkin kokoaan isommalta.

Mitä Tiguaniin tulee niin Folkkarihan on halvempi kuin Audi. Tiguan tosin reilusti lyhkäisempi kuin Q5. Sen sijaan ei sitä Q3:een voi verrata. Q3 on uusi, coupemallinen auto, kun taas Tiguan näyttää paljon enemmän Q5:lta, mutta on tosiaan reilusti lyhyempi. Se on tehty kai kilpailemaan Honda CR-V:n ja Ford Kugan kanssa. Q5 taas kilpailee Mersu GLK:n ja Bemari X3:n kanssa.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kylläpä nauratti pitkästä aikaa autolla ajaminen, kun heitin palmuöljy-eko-dieselini vaihtoon ja päätin kasvattaa hiilijalanjälkeäni. Kyllä bensa V-kasilla ajaminen on mukavaa ja viihdyttävää.

Vaihdoin siis 400tkm ajetun diesel-Opelin 200tkm ajettuun 740 Bemariin. Tämmöisestä ajamisen ilosta kyllä mielellään maksaa. Ei kai aina tarvitse olla järkevä?

-duud-
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Olin mielessäni nämä "maasturit" jättänyt pois. On samanhintainen kuin Audi Q3, onko Tiguan = Q3?

Q3 on Seatin tehtailla tehtävä ns uutuusmalli, jossa ainakin kuvien perusteella oli A1:n kojelauta jne.

Itse kävin tuota Tiguania katsomassa ja kokeilemassa, niin sen perusteella heitin. Siihen kun olisi saanut aika massiivisesti lisävarusteita, etäisyystutkalla varustetusta vakionopeudensäätimestä kaistanpitoavustimiin ja webastoon kellolla ja kaukolla ja hinta oli silti alle 50. Mutta en minäkään Tiguania valinnut.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiguan tosin reilusti lyhkäisempi kuin Q5. Sen sijaan ei sitä Q3:een voi verrata. Q3 on uusi, coupemallinen auto, kun taas Tiguan näyttää paljon enemmän Q5:lta, mutta on tosiaan reilusti lyhyempi. Se on tehty kai kilpailemaan Honda CR-V:n ja Ford Kugan kanssa. Q5 taas kilpailee Mersu GLK:n ja Bemari X3:n kanssa.

Kokonsakin puolesta Tiguan on tosiaan selvästi lähempänä Q5:sta kuin Q3:sta, joka kilpailee luonnollisesti X1:n kanssa.

Vertailussa X3 / Q5 oma valintani kohdistuisi Bemariin, mm. selvästi isomman tavaratilan johdosta. Edellinen X3 oli käsittämättömän ruma, mutta uusi malli pääsee mielestäni tyylikkyydessä vähintään Q5:n tasolle.

Toki ainakin itse valitsisin mieluummin A6:n tai 5-sarjalaisen, jos ei tule hintarajat vastaan. Ovat kuitenkin astetta isompia kuin X3 tai Q5, jotka jo mallimerkintänsä mukaisesti ovat samaa kokoluokkaa 3-sarjalaisen ja A4:n kanssa.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Kylläpä nauratti pitkästä aikaa autolla ajaminen, kun heitin palmuöljy-eko-dieselini vaihtoon ja päätin kasvattaa hiilijalanjälkeäni. Kyllä bensa V-kasilla ajaminen on mukavaa ja viihdyttävää.


-duud-

Loistava valinta. Eikös tuossa Bimmerin kasissakin ole ihan ok potkut ja väännöt noin sivistyneeksi laatu-autoksi. Itse olen lotkotellut koko kesän GM 5,7 turvin rapiat 6000km ja hiilijalanjälkeni kerkeää vielä muutaman viikon kasvaa. Ihanaa!
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Työsuhdeautoa, ehkä, ottamassa. Speksit: neliveto, automaatti, bensa, vakkari ja hinta kaikkine kuluineen on jäätävä alle 60ke.

Tällä hetkellä näyttää Audilta, olen jotenkin jumissa noissa. Kai sitä muitakin vois harkita, hyviä ehdotuksia kellään?

Uusi BMW X3 2.0i, eli kaksilitrainen bensaturbo...?
 
Työsuhdeautoa, ehkä, ottamassa. Speksit: neliveto, automaatti, bensa, vakkari ja hinta kaikkine kuluineen on jäätävä alle 60ke.

Tällä hetkellä näyttää Audilta, olen jotenkin jumissa noissa. Kai sitä muitakin vois harkita, hyviä ehdotuksia kellään?

Saksalaisia defaultvalintoja karttavana tsekkaisin Citroën DS5:n, Range Rover Evoquen sekä Lancia Theman. En tosin ole ihan varma, tuleeko viimeksimainitusta nelivetoa. Mitään noista ei vielä taida saada suomalaisesta autokaupasta.
 

scholl

Jäsen
Vertailussa X3 / Q5 oma valintani kohdistuisi Bemariin, mm. selvästi isomman tavaratilan johdosta. Edellinen X3 oli käsittämättömän ruma, mutta uusi malli pääsee mielestäni tyylikkyydessä vähintään Q5:n tasolle.

Uus taitaa olla isompikin, lähestynyt sitä vanhan X5:n kokoa. Rumin on kuitenkin GLK varsinkin sillä "ruskealla" värillä. Voisi suoraan ajaa romuttamolle sellaisen.

Toki ainakin itse valitsisin mieluummin A6:n tai 5-sarjalaisen, jos ei tule hintarajat vastaan.

Se riippuu missä ajaa. Jos on kadunvarsipysäköintiä Helsingissä talvella niin ottaisin mielummin katumaasturin, koska niitä helvetin lumia ei ajeta pois. Sen sijaan jos maantiellä ajaa niin A6 tai vitossarjalainen on jees. Ite oon ajanut nyt kolmena talvena tosi paljon kilsoja 525ix automaatilla ja se menee kuin juna liukkaallakin ja farkkuun mahtuu aika hyvin tavaroita. Tosin se auto on vielä edellistä mallia, joten tästä uudesta ei ole vielä kokemusta.
 

scholl

Jäsen
Saksalaisia defaultvalintoja karttavana tsekkaisin Citroën DS5:n, Range Rover Evoquen sekä Lancia Theman. En tosin ole ihan varma, tuleeko viimeksimainitusta nelivetoa. Mitään noista ei vielä taida saada suomalaisesta autokaupasta.

Range Rover Evoque tulee olemaan hieno, mutta kysymys on, että mahtuukohan tuohon hintaluokkaan. Vähän sama juttu pikku Porsche, joka tulee Cayennen alapuolelle. Hinta siinä varmaan lähemmäs 100 tonnia. Lancia Thema ei tsiisus sentään, Lancia ansaitsisi oikeasti italialaisia malleja ja Chryslerit pitää myydä sitten Chryslereina. Se on aivan naurettavaa mitä nyt tekevät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös