Autoiluketju

  • 3 278 454
  • 18 820

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Edellyttäen että dieselin-bensan hintaero on 0,20 euroa eikä dieselvero muutu.

Hiukanhan nuo muuttuu, eli aika tarkkaan noin: Dieselin hinta nousee ensi vuonna 13 snt/ litra. Bensiini n. 3 snt / litra ja ajoneuvovero painonmukaan verotettavilla ajoneuvoilla nousisi noin. 50 EUR / Vuosi.
Käyttövoimavero sen sijaan dieseleille tippuu noin 80-100€/vuosi.
Halvemmaksi se nokivasaralla ajelu siis edelleen tulee.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nonniinas, nyt on Juke kehissä. Perjantaina vein Jazzin pois ja sain viikonlopuksi ajoon Mitsu ASX:n, Juken tyylisen citymaasturin. Aika hyvä maantieajossa muuten tuo, todella vakaa ja tasainen kyyti.

Tänään lopulta muutaman viikon odottelun jälkeen saatiin lopulta paperit väsättyä Jukesta, ja nyt auto möllöttää pihalla. Mittarissa 15 km. On se huikeaa, kun edellinen uusi auto on melkein kymmenen vuoden takaa. Auto itsessään ei mikään erityinen ominaisuuksiltaan ole, ok perusvarustelu, nissanmainen pehmeä ohjaus ja kulmikkaat vaihteet, mutta ulkonäkö on jees, suorituskyky ok ja värikin sattui lopulta oikein hyvin kohdilleen. Kyseessä on hyvin hyvin tummanruskea metalliväri. Kuulostaa pahalta, mutta on aika viileä luonnossa.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Tässä pitäis kartottaa taas auton vaihtoa.
Yksi asia mistä en luovu on DSG-vaihteisto.
Nyt on menossa jo kolmas auto putkeen missä on DSG.

Passat MultiFuel kiinnostaisi ihan uutuuden viehätyksen vuoksi, mutta järkeä siinä ei taida pahemmin olla? Huoltovälikin on tiheämpi kuin nykyisessä autossa.
 

Aina Pata

Jäsen
Työsuhdeautoa, ehkä, ottamassa. Speksit: neliveto, automaatti, bensa, vakkari ja hinta kaikkine kuluineen on jäätävä alle 60ke.

Tällä hetkellä näyttää Audilta, olen jotenkin jumissa noissa. Kai sitä muitakin vois harkita, hyviä ehdotuksia kellään?
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Tiguaniin taitaa saada reippaasti varusteita ja silti hinta jää alle kuudenkympin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Työsuhdeautoa, ehkä, ottamassa. Speksit: neliveto, automaatti, bensa, vakkari ja hinta kaikkine kuluineen on jäätävä alle 60ke.

Tällä hetkellä näyttää Audilta, olen jotenkin jumissa noissa. Kai sitä muitakin vois harkita, hyviä ehdotuksia kellään?

Meneekö 325xi tuohon hintahaarukkaan, uskoisin että olisi pätevä vaihtoehto. Itse ajelen 330xd:llä ja en keksi mikä auto ylipäätänsä voisi olla tuota parempi vaihtoehto kompakteissa neliveto autoissa. Kulutuskin vain noin 7 litraa sadalla vaikka tehoa ja vääntöä löytyy riittämiin.
Itsekin olin bensaa hakemassa mutta vääntö vei mennessään kun bemarin diiseliä testasin ja pieni kulutuskaan ei haittaa. Pieni kulutus kompensoi käyttövoimaveron. Bemarin ahtamattomat bensakoneet vääntää paljon ylempää kuin diiselit joten järkevässä arkiajossa ei juuri hyvää vääntöä pääse hyödyntämään.



_
 

scholl

Jäsen
Meneekö 325xi tuohon hintahaarukkaan, uskoisin että olisi pätevä vaihtoehto. Itse ajelen 330xd:llä ja en keksi mikä auto ylipäätänsä voisi olla tuota parempi vaihtoehto kompakteissa neliveto autoissa. Kulutuskin vain noin 7 litraa sadalla vaikka tehoa ja vääntöä löytyy riittämiin.

Se on vain niin pieni auto, että harva välttämättä haluaa sellaisen. Jos työsuhdeauton ottaa niin siinä on kuitenkin varmaan maantieajoakin. Silloin se pitää olla 5 sarjalainen. Ei vaan mee tuohon hintaluokkaan. Verotus taitaa aiheuttaa ongelmia bensa-autoille, jonka takia hyppää sitten hintarajan yli. Ainakin kaikki katumaasturitkin voi unohtaa.
 

Aina Pata

Jäsen
Tiguaniin taitaa saada reippaasti varusteita ja silti hinta jää alle kuudenkympin.
Olin mielessäni nämä "maasturit" jättänyt pois. On samanhintainen kuin Audi Q3, onko Tiguan = Q3?

Jupe kirjoitti:
Meneekö 325xi tuohon hintahaarukkaan
Itseasiassa menee, mutta tuota ei ole saatavana Business Editionina. Täytyypä silti vielä tutkaista, en toisaalta tarvi kuin vakkarin.

scholl kirjoitti:
Se on vain niin pieni auto, että harva välttämättä haluaa sellaisen. Jos työsuhdeauton ottaa niin siinä on kuitenkin varmaan maantieajoakin.
Oikeassa olet, maantieajoa tulee aika lailla, mutta eipä tuo raha vaan muuhun tunnu riittävän, prkl.

Kiitos kommenteista, funtsitaan.
 

scholl

Jäsen
Olin mielessäni nämä "maasturit" jättänyt pois.

Q5 oli miellyttävä auto. Mä ajoin sillä joku toistatuhatta kilsaa, tosin dieselillä. Tuntui maantielläkin kokoaan isommalta.

Mitä Tiguaniin tulee niin Folkkarihan on halvempi kuin Audi. Tiguan tosin reilusti lyhkäisempi kuin Q5. Sen sijaan ei sitä Q3:een voi verrata. Q3 on uusi, coupemallinen auto, kun taas Tiguan näyttää paljon enemmän Q5:lta, mutta on tosiaan reilusti lyhyempi. Se on tehty kai kilpailemaan Honda CR-V:n ja Ford Kugan kanssa. Q5 taas kilpailee Mersu GLK:n ja Bemari X3:n kanssa.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kylläpä nauratti pitkästä aikaa autolla ajaminen, kun heitin palmuöljy-eko-dieselini vaihtoon ja päätin kasvattaa hiilijalanjälkeäni. Kyllä bensa V-kasilla ajaminen on mukavaa ja viihdyttävää.

Vaihdoin siis 400tkm ajetun diesel-Opelin 200tkm ajettuun 740 Bemariin. Tämmöisestä ajamisen ilosta kyllä mielellään maksaa. Ei kai aina tarvitse olla järkevä?

-duud-
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Olin mielessäni nämä "maasturit" jättänyt pois. On samanhintainen kuin Audi Q3, onko Tiguan = Q3?

Q3 on Seatin tehtailla tehtävä ns uutuusmalli, jossa ainakin kuvien perusteella oli A1:n kojelauta jne.

Itse kävin tuota Tiguania katsomassa ja kokeilemassa, niin sen perusteella heitin. Siihen kun olisi saanut aika massiivisesti lisävarusteita, etäisyystutkalla varustetusta vakionopeudensäätimestä kaistanpitoavustimiin ja webastoon kellolla ja kaukolla ja hinta oli silti alle 50. Mutta en minäkään Tiguania valinnut.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiguan tosin reilusti lyhkäisempi kuin Q5. Sen sijaan ei sitä Q3:een voi verrata. Q3 on uusi, coupemallinen auto, kun taas Tiguan näyttää paljon enemmän Q5:lta, mutta on tosiaan reilusti lyhyempi. Se on tehty kai kilpailemaan Honda CR-V:n ja Ford Kugan kanssa. Q5 taas kilpailee Mersu GLK:n ja Bemari X3:n kanssa.

Kokonsakin puolesta Tiguan on tosiaan selvästi lähempänä Q5:sta kuin Q3:sta, joka kilpailee luonnollisesti X1:n kanssa.

Vertailussa X3 / Q5 oma valintani kohdistuisi Bemariin, mm. selvästi isomman tavaratilan johdosta. Edellinen X3 oli käsittämättömän ruma, mutta uusi malli pääsee mielestäni tyylikkyydessä vähintään Q5:n tasolle.

Toki ainakin itse valitsisin mieluummin A6:n tai 5-sarjalaisen, jos ei tule hintarajat vastaan. Ovat kuitenkin astetta isompia kuin X3 tai Q5, jotka jo mallimerkintänsä mukaisesti ovat samaa kokoluokkaa 3-sarjalaisen ja A4:n kanssa.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Kylläpä nauratti pitkästä aikaa autolla ajaminen, kun heitin palmuöljy-eko-dieselini vaihtoon ja päätin kasvattaa hiilijalanjälkeäni. Kyllä bensa V-kasilla ajaminen on mukavaa ja viihdyttävää.


-duud-

Loistava valinta. Eikös tuossa Bimmerin kasissakin ole ihan ok potkut ja väännöt noin sivistyneeksi laatu-autoksi. Itse olen lotkotellut koko kesän GM 5,7 turvin rapiat 6000km ja hiilijalanjälkeni kerkeää vielä muutaman viikon kasvaa. Ihanaa!
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Työsuhdeautoa, ehkä, ottamassa. Speksit: neliveto, automaatti, bensa, vakkari ja hinta kaikkine kuluineen on jäätävä alle 60ke.

Tällä hetkellä näyttää Audilta, olen jotenkin jumissa noissa. Kai sitä muitakin vois harkita, hyviä ehdotuksia kellään?

Uusi BMW X3 2.0i, eli kaksilitrainen bensaturbo...?
 
Työsuhdeautoa, ehkä, ottamassa. Speksit: neliveto, automaatti, bensa, vakkari ja hinta kaikkine kuluineen on jäätävä alle 60ke.

Tällä hetkellä näyttää Audilta, olen jotenkin jumissa noissa. Kai sitä muitakin vois harkita, hyviä ehdotuksia kellään?

Saksalaisia defaultvalintoja karttavana tsekkaisin Citroën DS5:n, Range Rover Evoquen sekä Lancia Theman. En tosin ole ihan varma, tuleeko viimeksimainitusta nelivetoa. Mitään noista ei vielä taida saada suomalaisesta autokaupasta.
 

scholl

Jäsen
Vertailussa X3 / Q5 oma valintani kohdistuisi Bemariin, mm. selvästi isomman tavaratilan johdosta. Edellinen X3 oli käsittämättömän ruma, mutta uusi malli pääsee mielestäni tyylikkyydessä vähintään Q5:n tasolle.

Uus taitaa olla isompikin, lähestynyt sitä vanhan X5:n kokoa. Rumin on kuitenkin GLK varsinkin sillä "ruskealla" värillä. Voisi suoraan ajaa romuttamolle sellaisen.

Toki ainakin itse valitsisin mieluummin A6:n tai 5-sarjalaisen, jos ei tule hintarajat vastaan.

Se riippuu missä ajaa. Jos on kadunvarsipysäköintiä Helsingissä talvella niin ottaisin mielummin katumaasturin, koska niitä helvetin lumia ei ajeta pois. Sen sijaan jos maantiellä ajaa niin A6 tai vitossarjalainen on jees. Ite oon ajanut nyt kolmena talvena tosi paljon kilsoja 525ix automaatilla ja se menee kuin juna liukkaallakin ja farkkuun mahtuu aika hyvin tavaroita. Tosin se auto on vielä edellistä mallia, joten tästä uudesta ei ole vielä kokemusta.
 

scholl

Jäsen
Saksalaisia defaultvalintoja karttavana tsekkaisin Citroën DS5:n, Range Rover Evoquen sekä Lancia Theman. En tosin ole ihan varma, tuleeko viimeksimainitusta nelivetoa. Mitään noista ei vielä taida saada suomalaisesta autokaupasta.

Range Rover Evoque tulee olemaan hieno, mutta kysymys on, että mahtuukohan tuohon hintaluokkaan. Vähän sama juttu pikku Porsche, joka tulee Cayennen alapuolelle. Hinta siinä varmaan lähemmäs 100 tonnia. Lancia Thema ei tsiisus sentään, Lancia ansaitsisi oikeasti italialaisia malleja ja Chryslerit pitää myydä sitten Chryslereina. Se on aivan naurettavaa mitä nyt tekevät.
 
Range Rover Evoque tulee olemaan hieno, mutta kysymys on, että mahtuukohan tuohon hintaluokkaan. Vähän sama juttu pikku Porsche, joka tulee Cayennen alapuolelle. Hinta siinä varmaan lähemmäs 100 tonnia. Lancia Thema ei tsiisus sentään, Lancia ansaitsisi oikeasti italialaisia malleja ja Chryslerit pitää myydä sitten Chryslereina. Se on aivan naurettavaa mitä nyt tekevät.

Ennakkohinnaston mukaan menee juuri ja juuri. Kiinnostava auto kyllä.

Italoautojen ystävänä Lanciasta ja Chrysleristä 100% samaa mieltä. Uusi Thema on kaukana italialaisesta, mutta ainakin näkemieni kuvien perusteella ainakin sisätiloihin on saatu oikeanlaista fiilistä Poltrona Frau-nahoilla, valaistuksella jne. Ja jenkkilehtien mukaan uusi 300C on ihan pätevä auto. Joten en nyt ristiinnaulitse ennen tarkempaa tutustumista.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Loistava valinta. Eikös tuossa Bimmerin kasissakin ole ihan ok potkut ja väännöt noin sivistyneeksi laatu-autoksi. Itse olen lotkotellut koko kesän GM 5,7 turvin rapiat 6000km ja hiilijalanjälkeni kerkeää vielä muutaman viikon kasvaa. Ihanaa!

Hyvältä tuntuu ensimmäisen 300 kilsan jälkeen. Ei kilise tai kolise ja kiihtyykin vanhaksi autoksi aika railakkaasti kunhan käskyttää. Ei toki omimmillaan noin ajettuna, vaan pintakaasulla kerkeää hyvin. Turhan hiljaiset äänet siinä on. :)

Ensi kesäautoksi sitten jotain Ameriikan V-kasi kulkinetta alle.

-duud-
 

Reilander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja sen häijyt haittalevyt
Ensi kesäautoksi sitten jotain Ameriikan V-kasi kulkinetta alle.
-duud-
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa!
Jahka voitan pari loton päävoittoa, niin ostan saman tein Fordin 427 SOHC "cammer" -moottorin.
Toki tuolle joku koppa hyvä olisi olla, vaan ei pakollista, sillä tuon soundeista voisi nauttia sen ollessa pelkästään pukissa.
Hmm, ehkä joku full size sleeper Mercury, tai jospa 351 Windsorin tilalle istuttaisi sen De Tomaso Panteraan.
Miksei saman tien Ford GT40?

Nimimerkillä: Ei edes varaa tikan hakkaamaan piilofarkkuleppäkylkeen.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa!
Jahka voitan pari loton päävoittoa, niin ostan saman tein Fordin 427 SOHC "cammer" -moottorin.
Toki tuolle joku koppa hyvä olisi olla, vaan ei pakollista, sillä tuon soundeista voisi nauttia sen ollessa pelkästään pukissa.
Hmm, ehkä joku full size sleeper Mercury, tai jospa 351 Windsorin tilalle istuttaisi sen De Tomaso Panteraan.
Miksei saman tien Ford GT40?

Nimimerkillä: Ei edes varaa tikan hakkaamaan piilofarkkuleppäkylkeen.

Eipä sitä itselläkään liikoja rahoja ole. Ennemmin kuitenkin ajelen tuommoisella vanhalla luksusautolla, kuin änkeydyn uuteen pikkuautoon. Molemmat saa muutamalla tonnilla, eikä velkaa tarvitse ottaa. Eipä ainakaan vituta ajellessa.

Mulle riittää kesäautoksi ihan joku halpa vekotin, josta löytyy korvia hivelevät soundit. Ei sillä ole pakko paljoa ajaa kuitenkaan. Kun tyytyy vähempään, niin ei tarvitse lottovoittoa odotella.

-duud-
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Avattakoon näin pimeän tullen keskustelu lisäkaukovaloista, koska olen alkanut epäillä että oman autoni kaukovalot sopivat lähinnä romanttisen illallisen valaisemiseen tilanteessa jossa kynttilöiden sytyttämiseen tarvittavat tulitikut ovat hukassa.

Siis: ovatko lisäkaukovalot oikotie onneen? Miksi jotkut niistä maksaa tuplasti sen mitä toiset? Tuleeko onnellisemmaksi jos ostaa kalliit, vai mimmoiset kannattaa ostaa? Paljonko kannattaa sijoittaa? Miten ne saa paikalleen ja toimimaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös