Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 568
  • 19 022

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mikä on aito Suomi-auto? En oo tähän päivään mennessä nähnyt vielä yhtään suomessa tehtyä Bemaria, Mersua, Audia, Pösöä, Toyotaa, Nissania tai oikeastaan muutakaan. Tehtiin täällä Saabeja ja jotain Porschejakin. Juu näi o.

Suomi-auto on sellainen loskassa lillunut paskasti varusteltu karvalakkiversio jolla on ajettu aivan helvetisti ja kun autoliike sitä myy niin ensimmäiseksi laitetaan "aito Suomi-auto" ilmoitukseen. Ja sitten juntit ihan fiiliksissä hehkuttaa "ei oo mikään gyntherin ruuvaama Saksan tuonti, tää on pakko saada!".
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Mikä on aito Suomi-auto? En oo tähän päivään mennessä nähnyt vielä yhtään suomessa tehtyä Bemaria, Mersua, Audia, Pösöä, Toyotaa, Nissania tai oikeastaan muutakaan. Tehtiin täällä Saabeja ja jotain Porschejakin. Juu näi o.
Onko tämä joku miina?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Onko tämä joku miina?

Miinasta en tiedä mutta suurin osa saksan tuonneista on pommeja, ainakin jos kysyy suomalaiselta autokauppiaalta. Toki he tuovat itsekkin niitä käytettyjä Saksasta mutta ne ovat niitä ei-pommeja.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eräs käytettyjä autoja maahantuova ja myyvä sanoi, että autot ostetaan hankintamaasta n 5 auton erissä, ja lähes järjestään yksi autoista on ihan täys romu. En tunne hankintaketjua sen tarkemmin, mutta pihassa seisoi esimerkiksi auto, jossa ei ollut laivasta purettaessa ollut jäähdytysnesteitä ollenkaan. Kai silläkin nyt joku ajelee.

Suurin osa kaikista käytetyistä autoista on pommeja. Ehkä saksantuonneissa epävarmuus-&kusetustekijöitä on enemmän, että pommiosuus on korkeampi, ken tietää.
Pommi pitäisi tietysti määritellä, olisiko se esimerkiksi: Käytetty auto, jossa on myyntihetkellä ollut kehittyvä tai olemassaoleva vika tai vaurio, josta ostaja ei ole ollut tietoinen, ja joka tiedossa ollessaan olisi alentanut merkittävästi (yli 10%?) kauppahintaa tai ollut esteenä kaupan syntymiselle.

Eiköhän suomi-autoista saabeissa kotimaisuusaste ole korkein? Jos ei tätä huomioida: http://fi.wikipedia.org/wiki/Korvensuu
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ainoa oikea ja samalla aito Suomi-auto on Talbot Horizon.

Saab 900:n avomalli ja pidennetty CD-malli ovat vieläkin aidompia Suomi-autoja kun niiden muutostyöt on taidettu hyvin pitkälti suunnitellakin Suomessa valmistuksen lisäksi. Ja onhan noita Uudessakaupungissa valmistettuja autoja muitakin, mm. Porsche Boxster jos kerran tälle linjalle lähdetään.

EDIT: Tai itse asiassa, mikä voisi olla enää aidompi Suomi-auto kuin Horizonin ja Saabin petroli-mallit jotka olivat myös Suomessa suunniteltuja ja tehtyjä.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Juuri viikko sitten toin neljännen Bemarin Saksasta ja täytyy sanoa, että en edelleenkään edes harkitse "suomi-autoja".

Auto on kuitenkin melkein 10vuotta vanha, mutta sisusta on kuin uusi, eikä ulkoakaan käytön jälkiä paljoa näy. Hintakin sattui oikein mukavasti kohdalleen.
Varusteitakin tässä on useamman tonnin edestä.

Toki Saksastakin saa paskaa jos ei osaa/viitsi silmäillä ja kysellä autosta, mutta pienellä vaivalla ne osaa erotella pois.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Toki Saksastakin saa paskaa jos ei osaa/viitsi silmäillä ja kysellä autosta, mutta pienellä vaivalla ne osaa erotella pois.

Joo, tuo tuntuu olevan muutamalla palstan oikeistopopulismin uhrilla vaikea ymmärtää. Joka maasta saa ostaa joko paskan tai hyvän auton, ja ihan niillä varusteilla kuin haluaa. Sama valinnanvara on kaikkialla. Se, että auton ostomaa tekisi autosta automaattisesti paremman, on vain itsensä pettämistä ja sellaisia ihmisiähän siellä Saksassakin kusetetaan.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Juuri viikko sitten toin neljännen Bemarin Saksasta ja täytyy sanoa, että en edelleenkään edes harkitse "suomi-autoja".

Auto on kuitenkin melkein 10vuotta vanha, mutta sisusta on kuin uusi, eikä ulkoakaan käytön jälkiä paljoa näy. Hintakin sattui oikein mukavasti kohdalleen.
Varusteitakin tässä on useamman tonnin edestä.

Toki Saksastakin saa paskaa jos ei osaa/viitsi silmäillä ja kysellä autosta, mutta pienellä vaivalla ne osaa erotella pois.

Niin, on eri asia tuoda auto itse, kuin ostaa Suomessa Saksasta tuotu auto. Jos vierekkäin on suomauto ja Saksan tuonti, kyllä valitsen suomiauton. Kuitenkn pienemmällä todennäköisyydellä ruuvattu ja huoltohistoria helpompi todeta luotettavaksi.

Sen sijaan jos itse Saksasta hakee, niin ei siinä ole mitään muuta eroa suomiautoihin kuin hinta. Ja tietty joissain tapauksissa talvivarustelu.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Sen sijaan jos itse Saksasta hakee, niin ei siinä ole mitään muuta eroa suomiautoihin kuin hinta. Ja tietty joissain tapauksissa talvivarustelu.

Ei ihan noinkaan. JOS autosta hajoaa jotain isompaa nopeasti oston jälkeen on ainakin isot autoliikkeet mukana jakamassa kustannuksia. Tuontiautossa olen käytännössä aina omillasi. Ihan eri juttu tosin jos ostat esim. Porsche Zentrumista jatkotakuun alaisen auton.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sen sijaan jos itse Saksasta hakee, niin ei siinä ole mitään muuta eroa suomiautoihin kuin hinta. Ja tietty joissain tapauksissa talvivarustelu.

On siinä sellainen isokin ero että Saksasta tuotujen autojen korit on ihan järjestään todella paljon paremmassa kunnossa kuin Suomen paskateillä suolan seassa uitetut, vaikka olisikin kyseessä sellainen tuontiauto jonka mittaria on ruuvattu ja todellisuudessa ajettu paljon enemmän kuin sillä Suomi-autolla.

Mutta tosiaan noissa Saksan-tuonneissa on aina isompi se riski että mittaria on ruuvattu ja niitä kuluneimpia osia (esim. sisustuksen osat) vaihdeltu uudempiin. Mutta jos yhtään osaa katsella autoja vähän tarkemmin niin kyllä ne todelliset kilometrit monesti paljastuu tarkemmin tutkimalla. Vähän kannattaa viitsiä ottaa selvää etukäteen esim. merkkikerhojen sivuilta jne. vinkkejä mitä kohtia kannattaa katsella "sillä silmällä".

Minä en kyllä pelkää näitä tuontiautoja, kaksi viimeisintä kapistusta on nyt olleet tuontiautoja eikä noissa mitään isompia matoja ole ollut. Edellinen tosin oli Ruotsista tuotu ja tästä johtuen kori on nyt ihan yhtä huonossa kunnossa kuin Suomi-autoissakin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei ihan noinkaan. JOS autosta hajoaa jotain isompaa nopeasti oston jälkeen on ainakin isot autoliikkeet mukana jakamassa kustannuksia. Tuontiautossa olen käytännössä aina omillasi. Ihan eri juttu tosin jos ostat esim. Porsche Zentrumista jatkotakuun alaisen auton.

Jos ostat Suomessa käytetyn yksityiseltä niin olet aivan omillasi jos autosta hajoaa jotain päivä oston jälkeen.

Saksan tuonneissa on keskimäärin enemmän varusteita kuin Suomi-autoissa, kiitos Suomen autoveron joka ei hirveästi kannusta varustelemaan autoa.

Saksasta saa kyllä tuotua pommeja jos ei tajua ostaa autoa jossa on paperit kunnossa (huollot, katsastukset, omistushistoria jne) eikä tutki autoa ennen ostoa kunnolla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Joo, tuo tuntuu olevan muutamalla palstan oikeistopopulismin uhrilla vaikea ymmärtää. Joka maasta saa ostaa joko paskan tai hyvän auton, ja ihan niillä varusteilla kuin haluaa. Sama valinnanvara on kaikkialla. Se, että auton ostomaa tekisi autosta automaattisesti paremman, on vain itsensä pettämistä ja sellaisia ihmisiähän siellä Saksassakin kusetetaan.

Vai että oikeistopopulismin uhreilla? Heh.

Suomessa on paljon vähemmän valinnanvaraa esim. värin ja varusteiden suhteen, se nyt on vain fakta kun autokanta täällä on murto-osa Saksan autokannan koosta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saksan tuonneissa on keskimäärin enemmän varusteita kuin Suomi-autoissa, kiitos Suomen autoveron joka ei hirveästi kannusta varustelemaan autoa.

Tuo on ihan totta. Nämä Suomi-autot on monesti aika karuja esityksiä varusteiden suhteen, täällä autoilijan paratiisissa kun ei moni raski ottaa kuin ne välttämättömimmät varusteet.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
On siinä sellainen isokin ero että Saksasta tuotujen autojen korit on ihan järjestään todella paljon paremmassa kunnossa kuin Suomen paskateillä suolan seassa uitetut, vaikka olisikin kyseessä sellainen tuontiauto jonka mittaria on ruuvattu ja todellisuudessa ajettu paljon enemmän kuin sillä Suomi-autolla.

Jaa että Saksassako ei suolata? ROFL
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On siinä sellainen isokin ero että Saksasta tuotujen autojen korit on ihan järjestään todella paljon paremmassa kunnossa kuin Suomen paskateillä suolan seassa uitetut,

Voivat ollakin paremmassa kunnossa, mutta turha kuvitella että siitä suolaa tarvitsee syyttää. Saksa kylvää teille liki 20-kertaisen määrän suolaa täkäläisiin lukuihin verrattuna, ja Ruotsikin tuplasti. Ei aurata nääs niinkuin meillä. Yhdistelmä sora+suola taitaa olla se varsinainen ruostumiskaava. Ensin pikkukivet hakkaavat maalipintaan reikiä joihin suola iskee. Kenties sakemannit myös putsaavat autojensa pohjia uskollisemmin kuin meikäläiset.

Lopetetaan siis hiekottaminen.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Voivat ollakin paremmassa kunnossa, mutta turha kuvitella että siitä suolaa tarvitsee syyttää. Saksa kylvää teille liki 20-kertaisen määrän suolaa täkäläisiin lukuihin verrattuna, ja Ruotsikin tuplasti. Ei aurata nääs niinkuin meillä. Yhdistelmä sora+suola taitaa olla se varsinainen ruostumiskaava. Ensin pikkukivet hakkaavat maalipintaan reikiä joihin suola iskee. Kenties sakemannit myös putsaavat autojensa pohjia uskollisemmin kuin meikäläiset.

Lopetetaan siis hiekottaminen.

NASTAT!

Siinä se iso ero. Irotoava nasta menee läpi myös sinkkipinnasta ja tekee rumaa jälkeä. No konepelleistä alkaa olemaan iso osa jo kevytmetalleja joten ne ei nää ruostu vaan muuttuu rumiksi. Pohjalle sen sijaan irtoavat nastat tekee pahaa jälkeä.

Itsehän olen jo...ainakin 5 talvea ajanyt kitkoilla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaa että Saksassako ei suolata? ROFL

Sanoinko minä niin? Kyllä Saksassakin suolataan mutta noin yleensä tiet ja ilmasto ei ole ihan niin rankka autoille kuin Suomessa. Täällä kun ajellaan noilla paskakuntoisilla teillä ja sitten vielä uitetaan auto sen päälle suolassa, ja ilmasto on muutenkin rankamepi niin se on autoille aika karua kohtelua. Talvella kun on koko ajan kylmää tai sitten loskaista niin moni ei pese autoaan koko talvena ja ne suolat saa muhia oikein kunnolla siellä kivenhakkaamassa pohjassa.

Mutta joka tapauksessa, minä olen kyllä pistänyt merkille että nämä tuontiautot on ihan järjestään todella paljon paremmassa kunnossa koriltaan. Mitä etelämmäksi mennään Eurooppaa niin sitä parempia näyttävät olevan. Parilla kaverilla on ollut jotain Italian-tuontiautoja niin harvoin näkee parikymmentä vuotta vanhoissa autoissa niin hyväkuntoisia koreja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En minäkään oikein jaksa uskoa että nastat olisi mitenkään merkittävä ongelma, ei niitä kuitenkaan nyt niin valtavasti irtoile renkaista. Kyllä minä luulen että sora/hiekka-suola-pesemättömyys on se maaginen yhdistelmä joka saa tehokkaimmin auton kukkimaan.

Sitä en sitten tiedä yhtään mitä tekee tämä pöly/hiukkaset jota nastarenkaat irroittaa jatkuvasti asfaltista. Onko sillä sitten joku merkitys ruostumiseen?
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Ja sitten se, että saksalainen pääsääntöisesti pitää parempaa huolta autostaan, kuin suomalainen.

Pesettää auton miltei joka päivä jos on loskakelit ja pohjaa myöten. Jokaisessa autossani on nimenomaan pohja ollut moitteettomassa kunnossa.

Se Saksan suola ei taida olla yhtä tujua kamaa kuin Suomessa?

Tuosta ruuvaamisesta... Sitä toitotetaan omasta mielestäni ihan liikaa nykyään. Esim. Bemarin todelliset kilsat pystyy käsittääkseni tarkistamaan paikallisessa merkkihuollossa. Luulisin, että sama on monen muun automerkin kohdalla.

Jos Saksasta ostat kunnon autoliikkeestä auton ja se hajoaa pahemmin. Muistaakseni kahden valituskerran jälkeen kauppias purkaa halutessaan -purkaa jos on tarkka maineestaan- kaupan, mutta tällöin sinun on toki auto vietävä takaisin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ja nyt jotain lähdettä tai vastaavaa kehiin, koska tällaisesta perustelusta en ole ennen kuullutkaan ja se tuntuu aika uskomattomalta.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen asiahan tää on. Kun katsoo autojen konepeltejä ja tuulilaseja (tai pohjia), niin pahimmat iskut tulee kivistä ja nastoista. Sitten kun tosiaan ajetaan suolassa ja pestän auto kerran talven aikana, niin avot koko paletti kasassa. Kommenttini oli tarkoitksella provokatiivinen sillä oikeasti nastat pitäisi kieltää ihan jo vaan teiden rapautumisen takia.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
sillä oikeasti nastat pitäisi kieltää ihan jo vaan teiden rapautumisen takia.

Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Jos ajat paljon vuodessa ja pitkää matkaa, niin kohdalle sattuu paljon jäässä olevaa tietä. Tällöin alkaa tulla niitä nastoja ikävä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse ajan yli 40000km vuodessa ja aika harvassa on ne kerrat, kun on oikeasti ollut kitkojen kanssa ongelmia. 5 talvea siis jo kitkoilla takana enkä kyllä enää nastoihin vaihda.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei se ihan niin yksinkertaista ole. Jos ajat paljon vuodessa ja pitkää matkaa, niin kohdalle sattuu paljon jäässä olevaa tietä. Tällöin alkaa tulla niitä nastoja ikävä.

Ja sitten pitäisi todennäköisesti vielä lisätä suolausta ja hiekoitusta, jotka minusta ovat vielä pahempia perkeleitä kuin nastat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös