Autoiluketju

  • 3 310 490
  • 18 980

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tuntematta VAG-konsernin sielunelämää tarkemmin haluaisin kuitenkin tarkentaa => kansankielessä "alusta" tarkoittaa auton ripustuksia, akselistoja ja jousitusta (suspension) ja valmistusmielessä "alusta" on pikemminkin pohjalevy (platform) jonka päälle on helppo samalla valmistustekniikalla kasata eri "name plate":ja eli malleja. Kyse on siis enemmänkin eri osa-alueiden kiinnityskohtien yhteneväisyydestä jolloin robotti voi ampua samoilta jalansijoilta esim. moottori & voimansiirto-paketin paikalleen...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, ja tuosta moottoriasiasta voi sanoa, että Saabeissa oli - jos niin haluaa ajatella - sama kone vuosimallista 1981 vuoteen 2009. Tai itseasiassa tuo -81 esiteltykin oli vain uusi versio vuoden -72 koneesta, joka taas oli vaan ruotsalainen versio vuoden -68 Triumphista. Eli Saabeissa oli edellisvuoteen asti 1968 esitelty Triumphin kone.

Tähän väliin jokainen voi keksiä jonkun hauskuuden Saabin kehittyneestä moottoritekniikasta ja nykytilanteesta.

Ja Ford Ka/Fiestassa on varmaan vieläkin -59 esitelty työntötanko Kent. Tähän ei edes tarvitse keksiä mitään.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No joo, pahoittelen.
Octavian 1,4TSI konehan on CAXA-moottori joka esiteltiin Golfissa vuonna 2003.

Se on hyvin ikävää, että sama moottori-malli kulkee myös viimeisimmän Golfin mukana. Joten, mikä muu sulla oli tässä pointtina kuin se, että VAG-konsernissa käytetään samoja osia VW:n ja Skodan osalta? Ja tuossa yllähän tulikin jo selväksi, kuinka vanhoja peruja esim. Saabilla on tuon tietyn moottorin osalta...
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Joten, mikä muu sulla oli tässä pointtina kuin se, että VAG-konsernissa käytetään samoja osia VW:n ja Skodan osalta?

Eipä tässä mitään, kunhan kiusaan skodalaisia. Siinä on sellainen fanaattinen fanijoukko, jotka eivät yleensä kestä pienintäkään kritiikkiä heidän omaa valintaansa kohtaan. Oikeastihan minulle on ihan sama, millä autolla kukakin ajaa, jos ajaa.
Mutta onhan sekin myös fakta, että Skodat kootaan Volkswagenin vanhoista osista. Uusimmat osat menee aina emomerkille, ja vanhoja osia annetaan Skodalle ja Seatille, ja oikein vanhoja, suorastaan ylijäämäosia, käytetään mm. Dodge Caliberissä.

Tuossa lähipiirissäkin löytyy yksi skoda-faniboy joka jaksaa hehkuttaa miten oma Octavia tuli ainakin puolitoistatonnia halvemmaksi kuin Golf Variant. Mutta jos erehtyy sanomaan jotain isommasta melusta tai Volkswagen-suhteesta, niin taivas repeää.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tuossa lähipiirissäkin löytyy yksi skoda-faniboy joka jaksaa hehkuttaa miten oma Octavia tuli ainakin puolitoistatonnia halvemmaksi kuin Golf Variant. Mutta jos erehtyy sanomaan jotain isommasta melusta tai Volkswagen-suhteesta, niin taivas repeää.

Itse en ole mikään erityinen Skoda-fani, ensimmäinen tuon merkkinen alla, sitä ennen oli kaksi Golfia. Octaviassa on parhaiten tavaratilaa ja se on myös taloudellinen, joten siinä omat kriteerit valinnalle, eikä ajo-ominaisuuksissakaan ole mitään valittamista.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Itse en ole mikään erityinen Skoda-fani, ensimmäinen tuon merkkinen alla, sitä ennen oli kaksi Golfia. Octaviassa on parhaiten tavaratilaa ja se on myös taloudellinen, joten siinä omat kriteerit valinnalle, eikä ajo-ominaisuuksissakaan ole mitään valittamista.

Onhan ne nyt oikeasti ihan hyviä autoja, siinä missä muutkin.
Monella (en väitä että sinulle) tuntuu olevan tärkeää väittää auton olevan suoraan Volkswagen. Ihan kuin sillä olisi jotain merkitystä. Eräskin vanha työkaveri väitti kivenkovaan että hänen Superb on sama kuin Audi A6.
No joo.

Itse valitsin Golf Plussan, koska se sopi parhaiten omiin kriteereihin. Eli korkeus (siis lähinnä se pieni ero autoon noustessa), taloudellisuus ja DSG. En muista tarkkaa lopullista hintaa, mutta varusteiksi otin helmiäisvärin, nahkaisen monitoimiratin ja peilipaketin. Nyt on takana 6 kuukautta ja 6000 kilometriä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
EMutta onhan sekin myös fakta, että Skodat kootaan Volkswagenin vanhoista osista. Uusimmat osat menee aina emomerkille, ja vanhoja osia annetaan Skodalle ja Seatille, ja oikein vanhoja, suorastaan ylijäämäosia, käytetään mm. Dodge Caliberissä.

Itseasiassa ei pidä enää tuo paikkansa, vaikka jokunen vuosi sitten näin olikin. Jos katsot Seatin tai Skodan moottoripalettia, niin uusin tekniikka on käytössä nykyään lähes heti kaikissa emomerkin alaisissa autoissa.

Caliberissakaan ei ole enää nykyään VW:n vanhaa pumppusuutindieseliä.

Niin ja ihan varmuuden vuoksi - itsehän ajan VW:llä en Skodalla.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Sitten huoltoihin liittyen kyssäri, kuinka paljon 60000km huollon pitäisi suurin piirtein tulla kustantamaan? Siinähän ei mitään suurta remppaa tehdä (öljynvaihto, suodattimien vaihto jne.), kun autossa ei mitään vikaa ole. Selviääkö 300€:lla ja missä vaiheessa hinnoittelu menee taas sikailuksi? Tämä siis Pääkaupunkiseudulla.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
300-600 riippuen automallista, merkistä, vaihteistosta ja vetotavasta. Esim vanhemmissa dsg/4-motion yhdistelmällä varustetuissa Volkswagen AG:n autoissa 60000km välien vaihdetaan sekä dsg automaatin, että nelivedon haldex-kytkimen öljyt.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
300-600 riippuen automallista, merkistä, vaihteistosta ja vetotavasta. Esim vanhemmissa dsg/4-motion yhdistelmällä varustetuissa Volkswagen AG:n autoissa 60000km välien vaihdetaan sekä dsg automaatin, että nelivedon haldex-kytkimen öljyt.

Skoda Octavia kyseessä ja ihan perus 1.4 TSI manuaali vaihteistolla. Mitään vaihteistoöljyjä ei siis tarvitse vaihtaa. 300-400 €:n väliin tuo huolto varmaankin pitäisi jäädä, ellei sitten tule jotain yllätyksiä vastaan?
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Faijalla on tuollainen farkku-Octavia. Täytyy sanoa että siinä on aivan julmetun kokoinen tavaratila auton kokoon nähden. On muutenkin hinta-laatu-suhteeltaan järkevä auto. Itsellä on tuollainen
Volvo v50. Jos suhteuttaa tavaratilan koon auton kokoon niin se edustaa sitä toista ääripäätä. Onhan se muutenkin pienempi auto kun octavia mutta ei kyllä tavaratilaa kehtaa octavian vieressä avata. Omiin tarpeisiini se riittää, mutta onhan se luokkaa pienempään autoon tehty.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Laitetaan tähän hiukan vertailua noista keskikokoisten farkkujen tavaratiloista:

Skoda Octavia: 585l (1455l)
VW Golf: 505l (1495l)
Volvo V50: 417l
Ford Focus: 490l (1502l)
Seat Exeo: 442l (1354l)
Audi A4: 442l (1188l)
BMW 300-sarja: 460l (1385l)
Saab 9-3: 477l
Opel Astra: 500l (1550l)

-suluissa tilavuus takapenkit kaadettuna.

En sitten tiedä, mihin luokkaan tuo Octavia pitäisi laittaa, kokonsa puolesta se menee kuitenkin keskikokoisiin perheautoihin.

esim.:
Ford Mondeo: 494l (1745l)
Opel Insignia: 540l (1530l)

Tavaratila on siis Octaviassa todella suuri, koska voittaa tilavuudessa myös muuten suurempi kokoiset autot.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Octavia menee Golf-kokoluokkaan hinnan takia, Mondeot ja muut on 5-15K kalliimpia riippuen vähän mallista. Ja onhan niissä muut tilat hieman isommat.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Octavia menee Golf-kokoluokkaan hinnan takia, Mondeot ja muut on 5-15K kalliimpia riippuen vähän mallista. Ja onhan niissä muut tilat hieman isommat.

Niinhän se menee. Hassu auto, tavaratila on samaa luokkaa kuin jossain Passatissa, mutta muuten sitten kilpailee täysin eri sarjassa. Peränylityksen takia tuosta tavaratilasta on saatu noin valtava, myös takaluukun muotoilu edesauttaa lastaamaan korkeampaakin tavaraa. Yksi syy on myös se, ettei tavaratilan lattia ole tasainen, vaan lastausaukossa on kynnys. Muilla merkeillä alkaa olla tavaratilat sellaisia, joissa on panostettu tavaratilanlattian tasaisuuteen ja myös takaluukku muotoillaan niin viistoksi, ettei tavaratilaan pystytä lastaamaan korkeita esineitä syvyyssuunnassa (esim. koirien kuljetushäkkiä).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja - kuten tässäkin ketjussa on taidettu moneen otteeseen todeta - Octavia Combi ja Golf Variant ovat käytännössä sama auto normi-Ocu sitten taas käytännössä VW Jetta. Kuvitelma suuremmasta syntyy oikeastaan siitä, ettei Octaviasta vaan ole ns. normaalia viistoperä-Golfia vaan vain sedan ja farkku. Peränylitys Ocussa suurempi, sisätilat koko lailla yksi yhteen, sama pohjalevy jne.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melkoisen viihdyttävä tämä VAG vääntö. Pirkka-autot head to head. :D

Itselläni ei omistuskokemusta skodasta ole, mutta veljelläni itäeuroopan-ihme oli. Saattaa olla, että kyseessä oli maanantaikappale, mutta kaikenlaista pikkuvikaa pitkin matkaa tuli sietorajaan asti: Sähköiset lasinnostimet, ajovalojen umpiot (huurussa kuin saunan ovi) ja älytön öljyn kulutus (jolle ei vikaa koskaan löytynyt ja auto söi sitä kuin bensaa). Takuuseen nuo menivät tietysti, mutta b-luokan sijaisauto alkoi syömään ainakin tuota Octavian omistajaa.

Hänkin sanoi alkuun, että auto on käytännössä volkkari - kuitenkin nykyinen kulkine on ehta Passat.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Uusin VW Jetta ei ole edes enää Golfia mukaileva, vaan on lähempänä Passattia tai oikeastaan jo edellinen malli oli Passatin pikkuveli. Eikä Jettaa ole edes suunnattu pääsääntöisesti Euroopan markkinoille, vaan Yhdysvaltoihin. Autot valmistetaan Meksikossa ja Jenkeissä.

Tuo öljynkulutus on itseasiassa joissakin VAG-konsernin autoissa ominaisuus. On ollut sellaisiakin yksilöitä, siis aivan uusia, jotka ovat syöneet öljyä niin paljon, että jopa 1000km:n välein on joutunut lisäämään. Nämä siis yleisesti automerkeissä, joissa on VAG-konsernin moottorit. Eikä ole ollut merkitystä, mikä automalli on ollut kyseessä. Tällaiset viat johtuvat massatuotannosta, alkaa niitä maanantaikappaleita pesiytyä joukkoon normaalia enemmän...
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tällaista tietoa en ole kyllä mistään kuullut tai lukenut eikä googlettelukaan antanut tukea asialle. Mistä moinen tieto?

Uusin Jetta ei sitä ole, mutta 2009-2010 oli vielä. Niitä vuosimalleja kai tuossa äsken kelattiin. Referenssejä löydät vaikka millä mitalla ihan sillä googlellakin.

(On kaiketi odotettavissa, että samat liftaukset tulevat niin Octaviaan, Golfiin kuin muihinkin jatkossa, ainakin Golf tuntuu olevan uusiutumassa, mutta varmuutta siitä uusiutumisesta ei vielä ole - mutta se on spekulointia).
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Uusin Jetta ei sitä ole, mutta 2009-2010 oli vielä. Niitä vuosimalleja kai tuossa äsken kelattiin. Referenssejä löydät vaikka millä mitalla ihan sillä googlellakin.
Tapasi mukaan heittelet taas ylimalkaisia heittoja välittämättä siitä oletko oikeassa tai väärässä.

No, vanha Jettahan oli Golf porrasperällä.
Samalle alustalle rakennettiin siis Golf, Jetta ja Octavia.
Voin pitää googlen pikaperehdytyksen jos haluat.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
2007-vuosimallin Golfissa ei ollut todellakaan sama moottori, jota käytetään 2009-vuosimallin Octaviassa.

Jopas. Meika on ollut ihan siina kasityksessa etta samaa moottoria kayttaa myos Golf mk5, mutta voin toki olla vaarassa. Nopea googletus tosin kertoo etta niin Octavia Mk2 type 1z seka Golf Mk5 olisi 1.4 TSI 1390cc 4cyl 16v 122bhp @5000 rpm 200 N·m @ 1500−4000 rpm - spekseilla oleva moottori. En sitten tieda mita taulukkoa olet itse katsonut? Vai katsonko tata nyt aivan pain helvettia silla nayttaisi kovin ettei Octaviassa ole edes 140bhp moottoria edes saatavilla?

Wiki: Octavia & Golf mk5
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jopas. Meika on ollut ihan siina kasityksessa etta samaa moottoria kayttaa myos Golf mk5, mutta voin toki olla vaarassa. Nopea googletus tosin kertoo etta niin Octavia Mk2 type 1z seka Golf Mk5 olisi 1.4 TSI 1390cc 4cyl 16v 122bhp @5000 rpm 200 N·m @ 1500−4000 rpm - spekseilla oleva moottori. En sitten tieda mita taulukkoa olet itse katsonut? Vai katsonko tata nyt aivan pain helvettia silla nayttaisi kovin ettei Octaviassa ole edes 140bhp moottoria edes saatavilla?

Niin, siis tuota 2007 vuosimallin Golfissa olevaa kaksoisahtimella pauhaavaa 140 hevosvoimaista moottoria ei ole ikinä ollut Skodalla käytössä missään malleissa, se oli meikäläisen pointti. Sama moottorimalli on kyllä nykyään käytössä, siitä oli jo puhetta tuolla aikaisemmin. Vasta tuohon 2009 vuosimallin Octaviaan otettiin käyttöön tämä vähemmän harmeja aiheuttava 122 hevosvoimainen 1.4 TSI. TSI moottorit tulivat Skodalla käyttöön vasta 2009 vuosimallin Octavian mukana. Volkkarilla on sitten käytössä tuosta vielä kaksoisahdin versio, joka tuottaa 160 heppaa. Skodalla taas on käytössä 1.8 litrainen, joka tuottaa saman verran tehoa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tapasi mukaan heittelet taas ylimalkaisia heittoja välittämättä siitä oletko oikeassa tai väärässä.

No, vanha Jettahan oli Golf porrasperällä.
Samalle alustalle rakennettiin siis Golf, Jetta ja Octavia.
Voin pitää googlen pikaperehdytyksen jos haluat.

Eli olin täsmälleen oikeassa. Mutta se tästä - sama auto siis eri logoilla ja korin muodoilla, toisella samanniminen, toisella kaksi eri mallinimeä.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Diesel kone, vääntöä paljon ja tehojakin tietty. Ohituskiihtyvyys loistava, farmari tai sedan, automaatti, ilmastointi, iso tavaratila, vuosimalli 2009-2012, hinta 18000-30 000€, ajettu max. 70 000km.


Mikä auto? Ehdotuksia otetaan vastaan. Kiitos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös