Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 776
  • 19 022

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!

12961

Jäsen
Dieseleistä en tiedä, mutta aikanaan korjaajakaveri sanoi että ST1:sen 98:ssa on parhaat lisäaineet ja sitä kannattaisi vähintään muutaman kerran vuodessa tankata autoonsa. Nyt en enää sitten tiedä tilannetta, kun on noita E10 yms.

Edellisessä saabikkaassa oli muunneltu moottorinohjaus, ja siitä pääsi ajotietokoneen kautta katsomaan erilaisia arvoja, esimerkiksi nollattavissa olevaa nakutustunnistimen mukaantulon laskuria (misfire). Sen verran Turbosuapikkaasta oli otettu irti, että kaasu pohjassa mentiin kesäkelissä käytännössä aina nakutuksen rajoilla. Noissa trioniceissahan nakutustunnistus toimii tulppien kautta ionisaatiovirtamittauksella, joten luvut ovat todella tarkkoja.

Tuolloin totesin, että edesmenneen Esson 98:lla tuli selvästi vähiten "misfireja" jopa vähemmän kuin shellin "99"llä. Onkohan tilanne tukkureitten suhteen säilynyt st1-muutoksen jälkeen? Nesteen 98 oli 98/99 linjalta tämän kokeilun pohjalta ainakin tietyllä asemalla ja tiettyyn aikaan selvästi huonointa. Essoa ja v-poweria tuli kokeiltua useampaan otteeseenkin, ja asetelmat säilyivät joka kerta samoinpäin. Muita kokeiltiin harvemmin.

Nykyään nämä eivät oikein kiinnosta kun kulkine polttaa tupaöljyä.
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Noissa 1,4 TSI 122hp koneissa kannattaa ottaa huomioon se että niissä on ollut ongelmia jakopään kanssa. Asiasta kannattaa lukea enemmän ultimatevw.com:sta.

Hmm...aika erikoista. Minä kun ole ollut siinä käsityksessä, että tuo ongelma oli 140/160/170 hv kaksoisahdetuissa tsi koneissa ja se johtui ölynpaineella säätyvästä jakopään kiristimestä joka pääsi löystymään ja aiheutti moottorivaurion. Noita on paljon korjattu ja asian pitäisi olla hoidossa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sopinee tähän ketjuun, kun en bensasta erillistä ketjua nopealla haulla löytänyt. Lyhyestä virsi kaunis, kyselen teiltä palstaveljet- ja sisaret kokemuksia bensauudistuksesta ? Eli siis siitä, että lisätään 95 bensaan 10 % etanolia.

Minulla on autona Honda CRV vuosimallia 2004 ja ajettu todella vähän eli vajaa 80 000. Ostin tuon auton uutena kun aikanaan menin vuodeksi ulkomaille töihin ja hyvin on hoppa palvellut. Käytännössä kaksi polttimoa olen vaihtanut, muuten ei vikoja.

Vuodenvaihteessa vaihdettiin Suomessa 95 koostumusta. Olin alkuvuoden töissä Belgiassa ja auto mukana ja siellä tankkailin vanhaa ysivitosta. Nyt sitten palasin Suomeen, 4-5 tankillista ajelin uudella ysivitosella ja syttyy moottorin varoitusvalo. Katselin sitten ohjekirjasta mitä merkki tarkoittaa ja siellä oli todella ympäripyöreästi asiasta, että bensan kulutus voi nousta, päästöt ja moottorin ohjaus (kierrokset) voivat heittää jne. Ei kuitenkaan mitään katastrofaalisen vakavaa eli koska auto toimi täysin normaalisti niin voi ajaa.

Varoitusvalo syttyi toissapäivänä duunista kotiin ajellessa. Otin sitten yhteyttä merkkihuoltoon ja ajatuksena mennä varmistamaan mistä kyse. Oma fiilis (täysi mutu) oli kuitenkin, että on kyllä sellainen sattuma, että bensalla on pakko olla jokin yhteys tähän. Koska tankki oli melkein tyhjä 1/4 suunnilleen niin kävin sitten ja tankkasin 98 octaanista.

Ei auttanut aluksi mitään ja tämän tavallaan arvasin, ajattelin kuitenkin, että ajelen vielä vähän ja katson miten moottori reagoi kun on saanut 98 octaanista hieman pidempään (ehkä 50 km). Tänään iltapäivällä lähdin Helsingin keskustasta kohti lentokentän lähellä olevaa merkkihuoltoa. Kehä ykkösen kohdalla varoitusvalo sammui ja sen jälkeen ei useampien käynnistysten jälkeen sitä ole näkynyt.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja onko kyse vain uskomattomasta sattumasta vai aidosti muutoksista bensalaadussa ?

Luonnollisesti googletin asiaa ja Honda ilmoituksen mukaan CRV 2003 ja tuoreempi voi käyttää uutta bensaa.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Sopinee tähän ketjuun, kun en bensasta erillistä ketjua nopealla haulla löytänyt. Lyhyestä virsi kaunis, kyselen teiltä palstaveljet- ja sisaret kokemuksia bensauudistuksesta ? Eli siis siitä, että lisätään 95 bensaan 10 % etanolia.

Minulla on autona Honda CRV vuosimallia 2004 ja ajettu todella vähän eli vajaa 80 000. Ostin tuon auton uutena kun aikanaan menin vuodeksi ulkomaille töihin ja hyvin on hoppa palvellut. Käytännössä kaksi polttimoa olen vaihtanut, muuten ei vikoja.

Vuodenvaihteessa vaihdettiin Suomessa 95 koostumusta. Olin alkuvuoden töissä Belgiassa ja auto mukana ja siellä tankkailin vanhaa ysivitosta. Nyt sitten palasin Suomeen, 4-5 tankillista ajelin uudella ysivitosella ja syttyy moottorin varoitusvalo. Katselin sitten ohjekirjasta mitä merkki tarkoittaa ja siellä oli todella ympäripyöreästi asiasta, että bensan kulutus voi nousta, päästöt ja moottorin ohjaus (kierrokset) voivat heittää jne. Ei kuitenkaan mitään katastrofaalisen vakavaa eli koska auto toimi täysin normaalisti niin voi ajaa.

Varoitusvalo syttyi toissapäivänä duunista kotiin ajellessa. Otin sitten yhteyttä merkkihuoltoon ja ajatuksena mennä varmistamaan mistä kyse. Oma fiilis (täysi mutu) oli kuitenkin, että on kyllä sellainen sattuma, että bensalla on pakko olla jokin yhteys tähän. Koska tankki oli melkein tyhjä 1/4 suunnilleen niin kävin sitten ja tankkasin 98 octaanista.

Ei auttanut aluksi mitään ja tämän tavallaan arvasin, ajattelin kuitenkin, että ajelen vielä vähän ja katson miten moottori reagoi kun on saanut 98 octaanista hieman pidempään (ehkä 50 km). Tänään iltapäivällä lähdin Helsingin keskustasta kohti lentokentän lähellä olevaa merkkihuoltoa. Kehä ykkösen kohdalla varoitusvalo sammui ja sen jälkeen ei useampien käynnistysten jälkeen sitä ole näkynyt.

Onko muilla vastaavia kokemuksia ja onko kyse vain uskomattomasta sattumasta vai aidosti muutoksista bensalaadussa ?

Luonnollisesti googletin asiaa ja Honda ilmoituksen mukaan CRV 2003 ja tuoreempi voi käyttää uutta bensaa.

Ilmeisesti sulla syttynyt valo oli se keltainen moottorivalo?

Muistaakseni faijan edellisessä CRV:ssä tuo syttyi joskus 70-90tkm kohdilla muutamaan otteeseen. Hondalta sanoivat muistaakseni kun puhelimitse kesken ajon soiteltiin, että liittyy moottorin omaan puhdistussysteemiin ja poistuu jonkin ajan kuluttua.

Aikaa tästä jo tosiaan pari vuotta ja allekirjoittanut kuunteli puhelua vierestä, joten en muista Hondan vastausta ihan tarkkaan. Lopputulos oli kuitenkin että ajot jatkui ja valo sammui itsestään. Ja syttyi muutamaan otteeseen tuon jälkeenkin.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Onko täällä kenelläkään kokemusta Volvo 960:sta automaattilaatikolla? Tutulla on tuollainen manuaalina ja on ollut erinomaisen hyvä auto, ja muutenkinhan nuo Volvon kutoskoneet taitaa kestää ajaa vaikka universumin ympäri mutta miten on tuon automaattilootan kanssa? Jonkin verran noita näyttää olevan suht' pienilläkin kilometreillä myynnissä laatikkovikaisena tai laatikko rempattuna joten on pistänyt vähän miettimään että onko noissa Volvon automaateissa jotain probleemaa kestävyyden kanssa?

960:sta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta käsittääkseni kyllä noiden isommilla koneilla olevien Volvojen automaattilootat ovat kestäviksi luokiteltavia. Jossain V40-malleissa (ja olisiko ollut jopa edeltäjissäkin) oli käytössä muistaakseni Renaultin laatikoita, jotka eivät sitten laadullisesti ihan niin hyviä.

Ainakin se, mitä minä olen ajellut automaatti-Volvoilla kilometrien ollessa testitapauksissa 50000-600000 km, niin ei tuosta laatikosta ole kyllä mitään valittamista. Jos se vaan on hyvin huollettu, niin ei pitäisi olla ensimmäinen paikka mikä laukeaa. Nämä omakohtaiset testit ovat toki V70-malleilla, mutta tuskin tuo laatikko kovin paljoa niissä vanhemmissa eroaa 960:n laatikosta.

Eli kannattaa kurkata huoltohistoriaa vähän ja tietysti kaipa se koeajokin kertoo aika paljon. Jos nyt ihan älyttömästi nykäisee vaihdettaessa, niin silloin kannattaa suhtautua varauksella.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
bemari vai mersu ko kö?

Olisi aikomus ostaa 10-12 tonnin farmari, ja mielessä pyörii nämä kaksi saksalaista. Kertokaas näistä tietävät, mitä tulee ottaa huomioon näitä miettiessä. Ruostuuko C-malli?? Entä mikä bemarimalli olisi vähävikaisin? Eli kannattaako näitä kahta merkkiä ajatella tässä budjetissa (12000max.), kun ykköskriteerinä on luotettavuus (ei korjaamokäyntejä) ja taloudellisuus (vakuutukset ja kulutus)??

Varman päälle pelatessa tulen ostamaan Avensiksen tai Octavian, mutta kiinnostus bemariin/mersuun olisi kova, vaikken niistä ole minkäänmoisia kokemuksia.
 
Suosikkijoukkue
NHL
Hmm...aika erikoista. Minä kun ole ollut siinä käsityksessä, että tuo ongelma oli 140/160/170 hv kaksoisahdetuissa tsi koneissa ja se johtui ölynpaineella säätyvästä jakopään kiristimestä joka pääsi löystymään ja aiheutti moottorivaurion. Noita on paljon korjattu ja asian pitäisi olla hoidossa.

Tämän on itse asiassa hyvinkin mahdollista. Alemman tason tsi-koneista käsittääkseni pääsääntöisesti oli kyse, mutta tarkemman tiedon saa tuolta ultimatevw.com:sta.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tämän on itse asiassa hyvinkin mahdollista. Alemman tason tsi-koneista kuitenkin pääsääntöisesti oli kyse, mutta tarkemman tiedon saa tuolta ultimatevw.com:sta.

Tätäkin palstaa kun selailee, niin noista kaksoisahtimista on ollut kyse, esim. nimimerkki Anamasa? kirjoitteli tuossa viime syksynä asiasta. Kyse oli nimenomaan tuosta jakopäänhihnasta vai oliko turbosta? Toinen ongelma noissa vanhemmissa TSI koneissa olivat turbot, jotka saattoivat "kärähtää". Nämä uudet TSI koneet pitäisivät olla huomattavasti turvallisempia toimivuuden kannalta, eikä niissä pitäisi olla mitään tyyppivikoja. Meillä ainakin toimii erittäin hyvin tuo 1.4 TSI (122hv) mylly (heh), kyseessä Skoda Octavia. Ja kone tykkää erityisesti siitä, kun menovetenä käytetään B98:a. Kulutuksessa ei ole ollut eroja E10:n kanssa, mutta kone on herkempi tällä "vanhalla" ysivitosella. E10:n kanssa ei ollut mitään ongelmia. Tässä linkki UltimateVW:n keskusteluihin kaksoisahdin TSI koneista. Siellä on aika surullista kerrottavaa autoista, varsinkin tuon viimeisin.

Jos joku siirtyy E10:stä B98:aan, niin todellisen eron huomaa vasta sitten, kun pari tankillista on ajettu tuolla 98:lla. Menee oman aikansa, kunnes tietokone muuttaa kaikki moottorin arvot vastaamaan B98:a...
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ilmeisesti sulla syttynyt valo oli se keltainen moottorivalo?
Vähän on vastaus kestänyt, mutta tämähän se. Pääsin sitten lopulta Hondan pikahuoltoon ja siellä nollasivat vikamuistin ja sanoivat katalysaattorin olleen tukossa. Vaan eipä tuo "pikahuolto" mitään auttanut, sata kilometriä ajoa ja varoitusvalo syttyi uudelleen. Käyn huomenna yhdellä pikkupajalla selvittämässä mitä niiden mittarit/vikeselvitys näyttää ja ei kait tässä muuta voi kuin jatkaa ajoa.

Mielenkiintoinen kyllä tämä uusi bensa ja siihen liittyvät mielipiteet/näkemykset. Sain Hondalta jonkun insinöörin vakuuttelun, että uusi 95 on ihan OK eikä ole syyllinen vikaan. Kun sitten kävin Hondan huollossa niin sieltä mekaanikko antoi ihan kirjallisesti ohjeen käyttää 98 octaanista. Ihan kohtuullisen lööpin tästä varmaan saisi..
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Vähän on vastaus kestänyt, mutta tämähän se. Pääsin sitten lopulta Hondan pikahuoltoon ja siellä nollasivat vikamuistin ja sanoivat katalysaattorin olleen tukossa. Vaan eipä tuo "pikahuolto" mitään auttanut, sata kilometriä ajoa ja varoitusvalo syttyi uudelleen. Käyn huomenna yhdellä pikkupajalla selvittämässä mitä niiden mittarit/vikeselvitys näyttää ja ei kait tässä muuta voi kuin jatkaa ajoa.

Hondalta tosiaan sanoivat silloin että keltainen valo tosiaan tarkoittaa juurikin tuota katalysaattorin putsausta, jota masiina tekee itsestään tasaisesti. Ei tosiaan mennyt mihinkään huoltoihin sen takia, eikä vaikuttanut ajoon millään tavalla. Paloi tasaisin väliajoin. Auto meni vaihtoon jo 130tkm kohdalla, joten ei tietoa sen jälkeisestä ajasta. Uudessa ei valo ole vielä kuulemma syttynyt.
 
Olen ollut tänä kesänä autokaupoilla. Mielenkiinnosta seurailin vaihdossa antamani auton ilmoitusta.

Firma on "löytänyt" siihen huoltokirjan, jota ei takuuvarmasti mukana ollut. Auto on ulkomailta tuotu ja melkoisella varmuudella kilometrejä ruuvattu. Mites noita huoltokirjoja väärennetään? Sanovatko pokerinaamalla "tehdyt huollotkin" kun kysytään?

Mitä mieltä olette tällaisesta touhusta?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olen ollut tänä kesänä autokaupoilla. Mielenkiinnosta seurailin vaihdossa antamani auton ilmoitusta.

Firma on "löytänyt" siihen huoltokirjan, jota ei takuuvarmasti mukana ollut. Auto on ulkomailta tuotu ja melkoisella varmuudella kilometrejä ruuvattu. Mites noita huoltokirjoja väärennetään? Sanovatko pokerinaamalla "tehdyt huollotkin" kun kysytään?

Mitä mieltä olette tällaisesta touhusta?

Pyydä jotain kaveriasi käydä liikkeessä tutkimassa auton huoltokirja, jos se sisältää sellaista tietoa esim. sinun omistuksen ajalta jonka tiedät varmasti vääräksi niin sitten poliisille rikosilmoitus petoksesta.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Firma on "löytänyt" siihen huoltokirjan, jota ei takuuvarmasti mukana ollut. Auto on ulkomailta tuotu ja melkoisella varmuudella kilometrejä ruuvattu. Mites noita huoltokirjoja väärennetään?

Nooh, toin joskus Chryslerin Saksasta ja kävin tilaamassa vaatimustenmukaisuustodistuksen maahantuojan edustajalta. Posti toi todistuksen ja tyhjän huoltokirjan. Soittelin perään ja kysyin niin näin on kuulemma tapana. Saa siihen sitten täyttää Suomessa tehdyt huollot ja muut. Sama käytäntö on ollut aikaisemmin mm. Volkswagenilla, mutta he luopuivat siitä.

Niin, eli siis: Ehkäpä vanhassa autossasi on nyt huoltokirja, johon on merkattu se kilometrimäärä mikä autossa oli liikkeeseen tullessa, ja mahdollinen huolto.
Jos taasen mainostavat esim "täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja", niin sitten on ilmassa vahvaa kusetuksen makua. Minkä merkkinen auto oli kyseessä?


Sitten vielä yksi kysely.
Auton vaihto on vahvasti mielessä, vaikka siinä ei suoraan sanottuna ole hivenenkään järkeä. Autokin on jo periaatteessa valittu, eli Golf Plus. Kokoonpanona 1,4TSI 160hv ja DSG, Highline-varustetasolla. Onko jollain kokemusta tuosta moottorista Plussassa?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mitä mieltä olette tällaisesta touhusta?

Fakta => läheinen sukulainen (ammatinharjoittaja) osti MB Viton Saksasta, ajettu 220'tkm! Kuljetus Suomeen erään pohjanmaalaisen autokauppiaan tilaamassa autorekassa (muut autot tämän kauppiaan). Vito saapui, mutta mittarissa oli 120'tkm... Olihan kuulemma hemmetinmoinen homma saada satku takas mittariin!

Fakta => juttelin erään autotarvikkeita maahantuovan yrityksen iskari-tuotepäällikön kanssa tällä viikolla ja kaveri sanoi, että nämä Saksan hylsyt ovat heille kultakaivos kun ovat pääosin niin whitun loppuunajettuja paskoja kuin olla ja sattaa ja ostaja ei voi muuta kuin korjata niitä kun palauttaakaan ei voi ja kuluttajasuoja on mitä on...
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Fakta => läheinen sukulainen (ammatinharjoittaja) osti MB Viton Saksasta, ajettu 220'tkm! Kuljetus Suomeen erään pohjanmaalaisen autokauppiaan tilaamassa autorekassa (muut autot tämän kauppiaan). Vito saapui, mutta mittarissa oli 120'tkm... Olihan kuulemma hemmetinmoinen homma saada satku takas mittariin!
Tämä ei nyt oikein aukea. Minkä vuoksi jo paikan päällä ostetussa autossa kilometrit putosi matkalla 100tkm? Ei kai sillä ostajan (sillä hetkellä ilmeisesti jo omistajan) kannalta ollut väliä, jollei itse tätä hoitoa ollut pyytänyt? Vai oliko vahingossa ruuvattu sellaisenkin kyydissä olleen auton mittaria jota ei olisi tarvinnut? Vai ruuvattinko siinä kuitenkin verotusta varten lisää killejä kiekkaan? Mielenkiintoista kaiken kaikkiaan.

Fakta => juttelin erään autotarvikkeita maahantuovan yrityksen iskari-tuotepäällikön kanssa tällä viikolla ja kaveri sanoi, että nämä Saksan hylsyt ovat heille kultakaivos kun ovat pääosin niin whitun loppuunajettuja paskoja kuin olla ja sattaa ja ostaja ei voi muuta kuin korjata niitä kun palauttaakaan ei voi ja kuluttajasuoja on mitä on...

Tarkoitatko että Suomessa myydään uudenveroisia käytettyjä autoja? Tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää...

Sikäli jos tarkennus "iskari-tuotepäällikön" maininta viittaa ko. osiin niin ne iskarit (ja jouset) sattuvat olemaan kuluvia osia. Ja melko helppoja testata ihan katsomalla tai käsipelillä kokeilemalla. Jos auto on lintassa, etu- tai takakenossa, jää heilumaan painellessa tai koe-ajolla heiluu kuin apinakiikku tai tärisee niin että hampaista putoaa paikat, niin kyllä hölmömpikin käsittää mistä on kysymys.

Harmittaa vaan tämä ainainen "Saksasta myydään paskaa" -jauhanta. Paskaa löytyy lähempääkin. Ei tarvitse mennä nettiautoa pidemmälle. Kyllä täälläkin on hämärää jobbaria ja suoranaista kusettajaa, ja niin on kaikkialla maailmassa.

Jos haluaa ostaa Saksasta auton, muttei asiasta mitään ymmärrä niin on sielläkin liikkeitä josta saa kunnon takuun ja varmasti kunnossa olevan ja huolletun käytetyn auton. Se vaan maksaa enemmän kuin se Mobile.de:stä bongattu "kaikkien aikojen löytö". Tuli vuosi sitten käytyä Münchenissä ja poikettua BMW Niederlassungilla Fröttmaningissa. Siellä oli taatusti oikeilla kilometreillä varustettuja bemareita huollettuna ja mukaan otettavaksi. Neljässä kerroksessa, satoja autoja. Varmasti löytyy haluttu väri sopivilla kilometreillä ja halutulla varustepaketilla.

Itse ostin pari vuotta sitten harrasteautoksi vuoden 1987 BMW 325i cabrion keskisaksassa häkkimyymälää pitävältä libanoninaiselta! Kaikki katastrofin ainekset oli kasassa ja tästä olisi voinut alkaa uusi jakso sarjassa "Suomalaisia tähtihetkiä". Muttei alkanut. Äijä myi pirssiä 108 tkm ajettuna ja mittarissa oli 98 900 km. Ihmettelin asiaa, heppu vain totesi että edellinen jobbari oli ruuvannut mittaria. Räpylään kaveri löi auton katsastuspaperit vuodelta 2004 ja samalta vuodelta oli rekisteriotteessa liikennekäytöstä poisto. Katsastuksessa oli merkitty tuo 108tkm. No, papereitahan voi väärentää...

Mutta, kuten monet tietävätkin, Saksassa ei printtailla uusia rekisteripapereita aina kun käyt katsastuksessa. Autoa seuraa alkuperäinen, autoon uutena annettu rekisteriote. Samaan otteeseen merkitään kaikki omistajat. Mun pirssillä niitä omistajia oli kaksi. Molemmat naisia. Äiti ja tytär.

(Välihuomio. En tiedä tapahtuuko aina, mutta Suomessa autoni rekisteriotteeseen tehtiin merkintä: "Ulkomainen rekisterinumero F-E xxxx" ja se on pysynyt koko ajan mukana otteessa. Onkohan tämä aina ja kaikkialla Suomessa tapana? Tuostahan on vaikea yrittää vääntää "Suomiautoa".)

No, asiaan. Auton kunto, josta voi myöskin päätellä niitä oikeita kilometrejä. Itselläni oli ennestään samanlainen kinneri umpiversiona, joten tiesin mihin voisi kiinnittää huomiota. Sokeakin olisi nähnyt otsallaan että takajousitus oli lintassa. So what. Se on hinnassa mukana. Libanonilaisella oli pilarinosturi (!) takapihalla ja eikun cäbi ilmaan! Ei ollut se auto soraa eikä suolaa nähnyt. Eikä alustamassaa. Alkuperäinen PVC-pinnoite siellä näytti olevan ilman silminnähtäviä kiveniskemiä. Ruostetta en löytänyt mistään. Tuollaista kuntoa ei taatusti tule 20-vuotiaassa Suomi-autossa vastaan.

Koeajolle. Takapään jousituksen väsymisen tunsi juuri niin kuin sen jo ulkopäinkin näki, eli ei juuri enää joustanut. Vaihdelaatikko toimi kakistelematta eikä ujeltanut, perä ei ääntänyt, pieni läpätys moottorissa (venttilin välykset) ja ikkunat (avoauto) kolisi kun vanhat tiivisteet oli jo kovettuneet. Rättikatossa yksi paikkaus. Takakontin luukku ei noussut kun pumppu oli väsähtänyt. Pari etusormenpään kokoista painaumaa lokareiden etukulmissa (naisomistajia...) ja parkkipaikkakolhu kuskin ovessa, jonka erotti kun katsoi kyljen suuntaisesti. Kohtisuoraan katsoessa ei erottanut, siunattu valkoinen väri... Penkkien päälykset siistit eikä kuluneet, kojelaudassa eikä ovipahveissa naarmuja. Etupenkkien selkämyksessä pari kolhua ja turvavöiden painikkeiden väri oli muuttunut punaisesta pinkiksi... Eihän se auto toki ollut vastikäkään tehtaan hihnalta rullannut mutta yleiskunto oli varsin hyvä.

Viime kesänä sitten urakoin tallissa ja vaihdoin kaikki kuluvat osat alustasta. Kaikki puslat, uudet tukivarret, iskaritolpat ja takakelkka kunnostettiin (hiekkapuhallus + pulverimaalaus), uudet iskarit ja jouset (alustasarja). Samalla selvisi että ohjausvaihteessa (simpukka) oli valmistuskyltti "1997". No hyvä, ainakin jotain huoltoa saanut. Hintaa tuli alustaremonti osille 1 500EUR ja turaajalle melkoinen hiki niissä helteissä. En kuitenkaan pitäisi pahana. Bimmeri lähti Saksasta mukaan kun löi arabille 4 850 euroa riihikuivaa räpylään ja päälle muita maksuja ja matkat 1 800 euroa. Nämä kaikki kulut, ja vähän vielä päällekin varmuuden vuoksi, laskin kun budjetoin mitä tällainen harrastepirssi tulee maksamaan siinä kunnossa kun sen haluan olevan.

Tuollainen auto on muuten Suomessa uutena maksanut 1980-luvun lopulla 350 000 markkaa.

Tämä paasaus nyt vain sen vuoksi että kaikenlainen yleistäminen autokaupassa, tapahtui kaupankäynti missä vaan, kohteena uusi tai käytetty auto, on vaan niin täysin Esson baarin juttuja. Hyvää saa rahalla ja paskaa halvalla. Mistä maasta vaan. Helmiäkin voi löytää mutta silloin on syytä tuntea asiaa, tai sitten joku luotettava henkilö joka tuntee asiaa. Jos ei tunne, niin sittenkin voi haluamansa ostaa vaikka Saksasta. Katsoo vain sopivan paikan ja maksaa sen mitä hyvästä tavarasta pitääkin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
(Välihuomio. En tiedä tapahtuuko aina, mutta Suomessa autoni rekisteriotteeseen tehtiin merkintä: "Ulkomainen rekisterinumero F-E xxxx" ja se on pysynyt koko ajan mukana otteessa. Onkohan tämä aina ja kaikkialla Suomessa tapana? Tuostahan on vaikea yrittää vääntää "Suomiautoa".)

Omassa autossani on täsmälleen sama ilmiö, joten uskoisin sen olevan ihan valtakunnallista.

Kumma juttu muutenkin tuo suomiautojen yliarvostaminen. Itse mieluummin hankkisin autoni muualta kuin Suomessa huonolla pidolla ollutta, rapakeleissä ryvettynyttä ja suolalla pilattua kiesiä. Tähän mennessä aiemmat autoni olivat ihan näitä ns. suomiautoja, mutta nykyisen toi Saksasta Suomeen auton edellinen omistaja. Ei ole lähes kahden vuoden aikana ollut mitään, minkä vuoksi Saksan tuontia olisi voinut haukkua suomalaiskollegaansa paskemmaksi vehkeeksi. Uskoisin kilometrienkin olevan aika lailla kohdillaan, kun auto on ollut Saksassa paikallisen merkkiliikkeen esittelyautona.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uskoisin kilometrienkin olevan aika lailla kohdillaan, kun auto on ollut Saksassa paikallisen merkkiliikkeen esittelyautona.
Mites tuo esittelyautona oleminen vaikuttaa mittarin ruuvaamiseen?

Nyt kerron salaisuuden kaikille Saksantuontien ja Suomi-autojen ystäville: Jokainen auto on yksilö ja sen kunto riippuu mm aiemmasta käytöstä ja huollosta. Hyvä- ja huonokuntoisia autoja on joka maassa, ja niiden suhde ei maittain vaihtele niin paljon, että sillä olisi autoa ostavalle merkitystä.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Kumma juttu muutenkin tuo suomiautojen yliarvostaminen.

No joo.
Jos viet vaikka Volkswagenin merkkihuoltoon, ja pyydät ajamaan tietokoneelta listan varusteista, niin Suomi-autossa tulee seuraavanlainen rivi:
WW1_ Talvipaketti (vakio)

kun viet tuontiauton, tuo puuttuu lähes kaikista.
Siinä on jo yksi konkreettinen ero.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No joo.
Jos viet vaikka Volkswagenin merkkihuoltoon, ja pyydät ajamaan tietokoneelta listan varusteista, niin Suomi-autossa tulee seuraavanlainen rivi:
WW1_ Talvipaketti (vakio)

kun viet tuontiauton, tuo puuttuu lähes kaikista.
Siinä on jo yksi konkreettinen ero.

Mitä tuo talvipaketti sisältää? Karvareunalla varustetun wunderbaumin?

Lämmitetyt penkit löytyy ainakin mobile.de:n listauksista aika monesta Golffista ja Passatista, en tiedä mitä muuta ihmeellistä talvivarustetta tarvitaan.

Ja sitten kun aletaan vertaamaan muuten varusteita niin keskimäärin Saksalaisissa autoissa on selkeästi paremmat varusteet.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
WW1_ Talvipaketti (vakio)

Tässä on nimestä päätellen villapeitto ja karvalakki kokardilla itärintaman ylijäämävarastosta.

Voihan autoissa olla jotain nordic-osaa, en tosin tiedä mitä volkkarin tapauksessa ja kuinka oleellista.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mitä tuo talvipaketti sisältää? Karvareunalla varustetun wunderbaumin?

Monesti talvipaketissa on istuinlämmittimet, lohkolämmitin ja webasto. Muuten saksalaiset autot ovat kyllä yleensä paremmin varusteltuja ja osasta nuokin löytyvät.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Monesti talvipaketissa on istuinlämmittimet, lohkolämmitin ja webasto. Muuten saksalaiset autot ovat kyllä yleensä paremmin varusteltuja ja osasta nuokin löytyvät.

En usko että kovinkaan monesta autosta löytyy webastoa nykyäänkään. Tai siis löytyy monesta mutta % osuus lienee aika pieni.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Mitä tuo talvipaketti sisältää? Karvareunalla varustetun wunderbaumin?

En nyt pääse katsomaan sitä listaa, mutta muistan muutamat asiat:
- isompi laturi
- isompi akku
- erilainen johtosarja (mikälie)
- erilaiset eristeet
- isompi ilmastointilaitteen kosteudenpoisto
- lämmitettävät lasinpesusuuttimet
- ajonvalopesimet
- lämmitettävät etuistuimet
- lämmitettävät ulkopeilit

Oli siinä muitakin, täytyy palata asiaan kun jaksaa/muistaa ja on se paperi taas käsillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös