Autoiluketju

  • 3 224 975
  • 18 596

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Fakta => läheinen sukulainen (ammatinharjoittaja) osti MB Viton Saksasta, ajettu 220'tkm! Kuljetus Suomeen erään pohjanmaalaisen autokauppiaan tilaamassa autorekassa (muut autot tämän kauppiaan). Vito saapui, mutta mittarissa oli 120'tkm... Olihan kuulemma hemmetinmoinen homma saada satku takas mittariin!
Tämä ei nyt oikein aukea. Minkä vuoksi jo paikan päällä ostetussa autossa kilometrit putosi matkalla 100tkm? Ei kai sillä ostajan (sillä hetkellä ilmeisesti jo omistajan) kannalta ollut väliä, jollei itse tätä hoitoa ollut pyytänyt? Vai oliko vahingossa ruuvattu sellaisenkin kyydissä olleen auton mittaria jota ei olisi tarvinnut? Vai ruuvattinko siinä kuitenkin verotusta varten lisää killejä kiekkaan? Mielenkiintoista kaiken kaikkiaan.

Fakta => juttelin erään autotarvikkeita maahantuovan yrityksen iskari-tuotepäällikön kanssa tällä viikolla ja kaveri sanoi, että nämä Saksan hylsyt ovat heille kultakaivos kun ovat pääosin niin whitun loppuunajettuja paskoja kuin olla ja sattaa ja ostaja ei voi muuta kuin korjata niitä kun palauttaakaan ei voi ja kuluttajasuoja on mitä on...

Tarkoitatko että Suomessa myydään uudenveroisia käytettyjä autoja? Tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää...

Sikäli jos tarkennus "iskari-tuotepäällikön" maininta viittaa ko. osiin niin ne iskarit (ja jouset) sattuvat olemaan kuluvia osia. Ja melko helppoja testata ihan katsomalla tai käsipelillä kokeilemalla. Jos auto on lintassa, etu- tai takakenossa, jää heilumaan painellessa tai koe-ajolla heiluu kuin apinakiikku tai tärisee niin että hampaista putoaa paikat, niin kyllä hölmömpikin käsittää mistä on kysymys.

Harmittaa vaan tämä ainainen "Saksasta myydään paskaa" -jauhanta. Paskaa löytyy lähempääkin. Ei tarvitse mennä nettiautoa pidemmälle. Kyllä täälläkin on hämärää jobbaria ja suoranaista kusettajaa, ja niin on kaikkialla maailmassa.

Jos haluaa ostaa Saksasta auton, muttei asiasta mitään ymmärrä niin on sielläkin liikkeitä josta saa kunnon takuun ja varmasti kunnossa olevan ja huolletun käytetyn auton. Se vaan maksaa enemmän kuin se Mobile.de:stä bongattu "kaikkien aikojen löytö". Tuli vuosi sitten käytyä Münchenissä ja poikettua BMW Niederlassungilla Fröttmaningissa. Siellä oli taatusti oikeilla kilometreillä varustettuja bemareita huollettuna ja mukaan otettavaksi. Neljässä kerroksessa, satoja autoja. Varmasti löytyy haluttu väri sopivilla kilometreillä ja halutulla varustepaketilla.

Itse ostin pari vuotta sitten harrasteautoksi vuoden 1987 BMW 325i cabrion keskisaksassa häkkimyymälää pitävältä libanoninaiselta! Kaikki katastrofin ainekset oli kasassa ja tästä olisi voinut alkaa uusi jakso sarjassa "Suomalaisia tähtihetkiä". Muttei alkanut. Äijä myi pirssiä 108 tkm ajettuna ja mittarissa oli 98 900 km. Ihmettelin asiaa, heppu vain totesi että edellinen jobbari oli ruuvannut mittaria. Räpylään kaveri löi auton katsastuspaperit vuodelta 2004 ja samalta vuodelta oli rekisteriotteessa liikennekäytöstä poisto. Katsastuksessa oli merkitty tuo 108tkm. No, papereitahan voi väärentää...

Mutta, kuten monet tietävätkin, Saksassa ei printtailla uusia rekisteripapereita aina kun käyt katsastuksessa. Autoa seuraa alkuperäinen, autoon uutena annettu rekisteriote. Samaan otteeseen merkitään kaikki omistajat. Mun pirssillä niitä omistajia oli kaksi. Molemmat naisia. Äiti ja tytär.

(Välihuomio. En tiedä tapahtuuko aina, mutta Suomessa autoni rekisteriotteeseen tehtiin merkintä: "Ulkomainen rekisterinumero F-E xxxx" ja se on pysynyt koko ajan mukana otteessa. Onkohan tämä aina ja kaikkialla Suomessa tapana? Tuostahan on vaikea yrittää vääntää "Suomiautoa".)

No, asiaan. Auton kunto, josta voi myöskin päätellä niitä oikeita kilometrejä. Itselläni oli ennestään samanlainen kinneri umpiversiona, joten tiesin mihin voisi kiinnittää huomiota. Sokeakin olisi nähnyt otsallaan että takajousitus oli lintassa. So what. Se on hinnassa mukana. Libanonilaisella oli pilarinosturi (!) takapihalla ja eikun cäbi ilmaan! Ei ollut se auto soraa eikä suolaa nähnyt. Eikä alustamassaa. Alkuperäinen PVC-pinnoite siellä näytti olevan ilman silminnähtäviä kiveniskemiä. Ruostetta en löytänyt mistään. Tuollaista kuntoa ei taatusti tule 20-vuotiaassa Suomi-autossa vastaan.

Koeajolle. Takapään jousituksen väsymisen tunsi juuri niin kuin sen jo ulkopäinkin näki, eli ei juuri enää joustanut. Vaihdelaatikko toimi kakistelematta eikä ujeltanut, perä ei ääntänyt, pieni läpätys moottorissa (venttilin välykset) ja ikkunat (avoauto) kolisi kun vanhat tiivisteet oli jo kovettuneet. Rättikatossa yksi paikkaus. Takakontin luukku ei noussut kun pumppu oli väsähtänyt. Pari etusormenpään kokoista painaumaa lokareiden etukulmissa (naisomistajia...) ja parkkipaikkakolhu kuskin ovessa, jonka erotti kun katsoi kyljen suuntaisesti. Kohtisuoraan katsoessa ei erottanut, siunattu valkoinen väri... Penkkien päälykset siistit eikä kuluneet, kojelaudassa eikä ovipahveissa naarmuja. Etupenkkien selkämyksessä pari kolhua ja turvavöiden painikkeiden väri oli muuttunut punaisesta pinkiksi... Eihän se auto toki ollut vastikäkään tehtaan hihnalta rullannut mutta yleiskunto oli varsin hyvä.

Viime kesänä sitten urakoin tallissa ja vaihdoin kaikki kuluvat osat alustasta. Kaikki puslat, uudet tukivarret, iskaritolpat ja takakelkka kunnostettiin (hiekkapuhallus + pulverimaalaus), uudet iskarit ja jouset (alustasarja). Samalla selvisi että ohjausvaihteessa (simpukka) oli valmistuskyltti "1997". No hyvä, ainakin jotain huoltoa saanut. Hintaa tuli alustaremonti osille 1 500EUR ja turaajalle melkoinen hiki niissä helteissä. En kuitenkaan pitäisi pahana. Bimmeri lähti Saksasta mukaan kun löi arabille 4 850 euroa riihikuivaa räpylään ja päälle muita maksuja ja matkat 1 800 euroa. Nämä kaikki kulut, ja vähän vielä päällekin varmuuden vuoksi, laskin kun budjetoin mitä tällainen harrastepirssi tulee maksamaan siinä kunnossa kun sen haluan olevan.

Tuollainen auto on muuten Suomessa uutena maksanut 1980-luvun lopulla 350 000 markkaa.

Tämä paasaus nyt vain sen vuoksi että kaikenlainen yleistäminen autokaupassa, tapahtui kaupankäynti missä vaan, kohteena uusi tai käytetty auto, on vaan niin täysin Esson baarin juttuja. Hyvää saa rahalla ja paskaa halvalla. Mistä maasta vaan. Helmiäkin voi löytää mutta silloin on syytä tuntea asiaa, tai sitten joku luotettava henkilö joka tuntee asiaa. Jos ei tunne, niin sittenkin voi haluamansa ostaa vaikka Saksasta. Katsoo vain sopivan paikan ja maksaa sen mitä hyvästä tavarasta pitääkin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
(Välihuomio. En tiedä tapahtuuko aina, mutta Suomessa autoni rekisteriotteeseen tehtiin merkintä: "Ulkomainen rekisterinumero F-E xxxx" ja se on pysynyt koko ajan mukana otteessa. Onkohan tämä aina ja kaikkialla Suomessa tapana? Tuostahan on vaikea yrittää vääntää "Suomiautoa".)

Omassa autossani on täsmälleen sama ilmiö, joten uskoisin sen olevan ihan valtakunnallista.

Kumma juttu muutenkin tuo suomiautojen yliarvostaminen. Itse mieluummin hankkisin autoni muualta kuin Suomessa huonolla pidolla ollutta, rapakeleissä ryvettynyttä ja suolalla pilattua kiesiä. Tähän mennessä aiemmat autoni olivat ihan näitä ns. suomiautoja, mutta nykyisen toi Saksasta Suomeen auton edellinen omistaja. Ei ole lähes kahden vuoden aikana ollut mitään, minkä vuoksi Saksan tuontia olisi voinut haukkua suomalaiskollegaansa paskemmaksi vehkeeksi. Uskoisin kilometrienkin olevan aika lailla kohdillaan, kun auto on ollut Saksassa paikallisen merkkiliikkeen esittelyautona.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uskoisin kilometrienkin olevan aika lailla kohdillaan, kun auto on ollut Saksassa paikallisen merkkiliikkeen esittelyautona.
Mites tuo esittelyautona oleminen vaikuttaa mittarin ruuvaamiseen?

Nyt kerron salaisuuden kaikille Saksantuontien ja Suomi-autojen ystäville: Jokainen auto on yksilö ja sen kunto riippuu mm aiemmasta käytöstä ja huollosta. Hyvä- ja huonokuntoisia autoja on joka maassa, ja niiden suhde ei maittain vaihtele niin paljon, että sillä olisi autoa ostavalle merkitystä.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Kumma juttu muutenkin tuo suomiautojen yliarvostaminen.

No joo.
Jos viet vaikka Volkswagenin merkkihuoltoon, ja pyydät ajamaan tietokoneelta listan varusteista, niin Suomi-autossa tulee seuraavanlainen rivi:
WW1_ Talvipaketti (vakio)

kun viet tuontiauton, tuo puuttuu lähes kaikista.
Siinä on jo yksi konkreettinen ero.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No joo.
Jos viet vaikka Volkswagenin merkkihuoltoon, ja pyydät ajamaan tietokoneelta listan varusteista, niin Suomi-autossa tulee seuraavanlainen rivi:
WW1_ Talvipaketti (vakio)

kun viet tuontiauton, tuo puuttuu lähes kaikista.
Siinä on jo yksi konkreettinen ero.

Mitä tuo talvipaketti sisältää? Karvareunalla varustetun wunderbaumin?

Lämmitetyt penkit löytyy ainakin mobile.de:n listauksista aika monesta Golffista ja Passatista, en tiedä mitä muuta ihmeellistä talvivarustetta tarvitaan.

Ja sitten kun aletaan vertaamaan muuten varusteita niin keskimäärin Saksalaisissa autoissa on selkeästi paremmat varusteet.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
WW1_ Talvipaketti (vakio)

Tässä on nimestä päätellen villapeitto ja karvalakki kokardilla itärintaman ylijäämävarastosta.

Voihan autoissa olla jotain nordic-osaa, en tosin tiedä mitä volkkarin tapauksessa ja kuinka oleellista.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mitä tuo talvipaketti sisältää? Karvareunalla varustetun wunderbaumin?

Monesti talvipaketissa on istuinlämmittimet, lohkolämmitin ja webasto. Muuten saksalaiset autot ovat kyllä yleensä paremmin varusteltuja ja osasta nuokin löytyvät.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Monesti talvipaketissa on istuinlämmittimet, lohkolämmitin ja webasto. Muuten saksalaiset autot ovat kyllä yleensä paremmin varusteltuja ja osasta nuokin löytyvät.

En usko että kovinkaan monesta autosta löytyy webastoa nykyäänkään. Tai siis löytyy monesta mutta % osuus lienee aika pieni.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Mitä tuo talvipaketti sisältää? Karvareunalla varustetun wunderbaumin?

En nyt pääse katsomaan sitä listaa, mutta muistan muutamat asiat:
- isompi laturi
- isompi akku
- erilainen johtosarja (mikälie)
- erilaiset eristeet
- isompi ilmastointilaitteen kosteudenpoisto
- lämmitettävät lasinpesusuuttimet
- ajonvalopesimet
- lämmitettävät etuistuimet
- lämmitettävät ulkopeilit

Oli siinä muitakin, täytyy palata asiaan kun jaksaa/muistaa ja on se paperi taas käsillä.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
kun viet tuontiauton, tuo puuttuu lähes kaikista.
Siinä on jo yksi konkreettinen ero.

Osta ruotsalainen auto, niin sieltä löytyy talvikeliin soveltuvat varusteet jo ihan omasta takaa, ei tarvinne ruksia lisävarustelistasta kaikkea mahdollista. Ei kai kukaan oikeasti Volkswagenia tuo Saksasta Suomeen? Tai mistään muualtakaan. Liikaahan noita on Suomessa jo ihan valmiiksi.

Mites tuo esittelyautona oleminen vaikuttaa mittarin ruuvaamiseen?

Ei kai se sitten mitään. Uskoisin kuitenkin, että merkkiliikkeellä on hieman korkeampi moraali tuollaisten suhteen kuin tavallisilla jobbareilla. Mene ja tiedä.
 

julle-jr

Jäsen
Ei kai kukaan oikeasti Volkswagenia tuo Saksasta Suomeen? Tai mistään muualtakaan. Liikaahan noita on Suomessa jo ihan valmiiksi.
kyllähän jotain Passatteja jonkun verran Suomeen tuodaan. Ja miksei tuotaisi, jos joku haluaa tietynlaisen Passatin ja saa parhaimman kokonaispaketin Saksasta, niin miksei sitten toisi autoa Saksasta? Siis jos on mahdollisuus ottaa paras vaihtoehto, ei kai ole kummallista, että myös ottaa parhaan vaihtoehdon? Liiasta VW-määrästä en tiedä, minusta autoja yleisesti on joissain osissa Suomea liikaa, en ymmärrä mitä väliä auton merkillä on. No okei, ehkä joku Smart veisi muita
vähemmän tilaa, joten siten voisi ehkä sanoa että muita kuin Smarteja on liikaa. Vai mitä hittoa oikein tarkoitit?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Julle-jr; jos olet tätä ketjua seurannut, taidettiin viitata kirjoittajan omiin mieltymyksiin ja vihaan tiettyjä merkkejä kohtaan. Ei sen kummempaan.

Googleen kun heitätte VW Winter pack, löytyy kyllä paljonkin kamaa tuosta talvipaketista. Aika lailla Halmelan mainitsemat asiat siinä on, ei siis mikään pelkkä penkinlämppäri.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No joo.
Jos viet vaikka Volkswagenin merkkihuoltoon, ja pyydät ajamaan tietokoneelta listan varusteista, niin Suomi-autossa tulee seuraavanlainen rivi:
WW1_ Talvipaketti (vakio)

kun viet tuontiauton, tuo puuttuu lähes kaikista.
Siinä on jo yksi konkreettinen ero.

Jäi vähän epäselväksi kumpaa tässä haettiin, Sitä että saksantuonneista puuttuu tuo rivi, vai sitä että suomiautoissa on vain tuo rivi? Molemmathan pitävät melko tarkkaan paikkansa.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Jäi vähän epäselväksi kumpaa tässä haettiin, Sitä että saksantuonneista puuttuu tuo rivi, vai sitä että suomiautoissa on vain tuo rivi? Molemmathan pitävät melko tarkkaan paikkansa.

Tässä haettiin sitä, että Suomi-autoissa tuo rivi on aina.
Jos arvostat 5 tonnin ritsoja sen takia, että niissä on joskus ollut joku toimiva lisävaruste, ja c-kasettisoitin, niin siitä vaan. Saksassa melko paljon aikaa viettäneenä voisin veikata, että siellä niitä ns. neekerimalleja riittää enemmän kuin Suomessa. Ja Itävalta on suorastaan pahamaineinen verotuksensa vuoksi. Siellä myytiin sellaisia karvalakkimalleja mitä ei missään muualla ollut edes maahantuontiohjelmassa.
Muutenkin tuo tuontiautojen kunnioitus on melkoista esson baarin juttua, tai ammattikoulun röökipaikan pätemistä. Jokaisesta maasta, niin myös Suomesta, saa ostaa auton sellaisilla varusteilla kuin haluaa.
 

julle-jr

Jäsen
Julle-jr; jos olet tätä ketjua seurannut, taidettiin viitata kirjoittajan omiin mieltymyksiin ja vihaan tiettyjä merkkejä kohtaan.
Jaa, jopas on aikoihin eletty jos automerkkejäkin voi nykyään vihata. Vihaakohan kyseinen nimimerkki sitten esimerkiksi jotain tiettyjä puulajejakin? Toisaalta, näin kyllä kerran jonkun dokumentin, jossa ihmiset olivat rakastuneet esimerkiksi juuri autoihin tai joihinkin julkisiin monumentteihin. Joku halusi mennä naimisiin Eifel-tornin kanssa yms. Eli kai kaikki on mahdollista jos tarkemmin ajattelee.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Jaa, jopas on aikoihin eletty jos automerkkejäkin voi nykyään vihata. Vihaakohan kyseinen nimimerkki sitten esimerkiksi jotain tiettyjä puulajejakin?

Haha, nauroin juuri tänään samaa.
En ole törmännyt automerkkien rakastamiseen varmaan 30 vuoteen.
Ja mietin juuri, että herättääkö esim kodinkonemerkit tai farkkumerkit myös samanlaisia tunteita? Jamekset ovat huonommin varusteltuja aina kuin Levikset?
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Eilen oli hyvä autobongauspäivä. Mä ilahdun joka kerta kovasti kun bongaan täältä Viikin/Arabian suunnalta aivan käsittämättömän kasarihenkisesti laitetun Saab Combi Coupen. Tuommoisen Löytyy takalasiritilää ja Saab-teippausta ja vaikka mitä! Aivan upea.
Eilen silmiini osui pari huolella entisöityä pyöreälamppuista Ladaa, nekin ovat kadonneet lähes täysin, ainakin Helsingissä näkee enää harvoin.
Bongailupäivän kruunasi punainen Datsun, olisko ollut mallia 180? On aika harvinainen nykyään ja näin vain vilaukselta joten ihan varma en voi olla. Varma Datsun silti, siitä ei kahta sanaa.

Mieltä lämmittää kovasti myös se, kun näkee jonkun niistä 70/80-luvun Fiateista jotka ovat kaikki kadonneet tyystin...Mirafiori, 127, 128, Ritmo...Unoja nyt senään näkyy silloin tällöin.

Kai tämäkin jonkinlainen vamma päässä on, autojen bongailu...ja ukko on kohta jotain 40 vee.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Hommasin nämä uudet Continentalin kesärenkaat kokoa 195/65/15 ja aloin ihmettelemään kun liikkessä suhuttivat paineen 2.8 kaikkiin renkaisiin. Auton ohjekirja neuvoo kesäkeleille ilman kuormaa eteen 1.9 ja taakse 2.1. Olen tässä miettinyt että mikä olisi sitten loppujen lopuksi se oikea paine ja järkevämpi laittaa ettei kummit aivan heti kuluisi alle? Neuvoja?
 
Hommasin nämä uudet Continentalin kesärenkaat kokoa 195/65/15 ja aloin ihmettelemään kun liikkessä suhuttivat paineen 2.8 kaikkiin renkaisiin. Auton ohjekirja neuvoo kesäkeleille ilman kuormaa eteen 1.9 ja taakse 2.1. Olen tässä miettinyt että mikä olisi sitten loppujen lopuksi se oikea paine ja järkevämpi laittaa ettei kummit aivan heti kuluisi alle? Neuvoja?

Kovalta kuulostaa paine. Nykyiset renkaat eivät tosin ole kovin herkkiä ylipaineelle. Kuitenkin suositus on noudattaa auton ohjekirjan antamia paineita, jos rengaskoko on auton alkuperäinen.
 

Lexa

Jäsen
Hommasin nämä uudet Continentalin kesärenkaat kokoa 195/65/15 ja aloin ihmettelemään kun liikkessä suhuttivat paineen 2.8 kaikkiin renkaisiin. Auton ohjekirja neuvoo kesäkeleille ilman kuormaa eteen 1.9 ja taakse 2.1. Olen tässä miettinyt että mikä olisi sitten loppujen lopuksi se oikea paine ja järkevämpi laittaa ettei kummit aivan heti kuluisi alle? Neuvoja?

Itse ainakin pistäisin mieluiten liian paljon, kuin liian vähän. Nykyiset renkaat kun eivät kulu epätasaisesti vaikka olisi ylipainetta suosituksiin nähden. Niin kauan kun tuon kokoisissa renkaissa pysytään alle 3 bar, niin en näe ongelmaa. Sen sijaan korkeammalla rengaspaineella auton polttoaineen kulutus saattaa pudota jopa aika merkittävästi ja toisaalta renkaat kestävät enemmän ajokilometrejä. Myöskin auton suuntavakaus yleensä paranee. Huono puoli korkeissa rengaspaineissa on se, että mukavuus saattaa kärsiä, koska kaikki tien epätasaisuudet tuntuvat selvemmin, mutta tämäkin riippuu paljon kulkuneuvosta. Parhaiten tämä selviää kokeilemalla mikä sopii itselle parhaiten.

Vanhassa kinnerissäni oli saman kokoiset pyörät ja pidin niissä 2,6 - 2,8 joka kulmassa. Dieselin kulutus oli 2-3dl alempi satasella verrattuna suosituspaineisiin 2.1-2,2. Suomessa taidetaan muutenkin noin keskimäärin ajella turhan alhaisilla rengaspaineilla ja varmaan vuosittain voitaisiin säästää melkoisesti polttoainetta/renkaita jos tähän kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Varsinkin talvella kun kovalla pakkasella katsoo autoja parkkipaikoilla on tämä helposti todettavissa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Paljonko voi pyytää Skoda Octaviasta rahaa?

Otin tyhmyyttäni vaihdossa vastaan vuosimallia 2000 olevan 1,9 farkkuturbodieselin (ajettu n. 350 tuhatta km) ja nyt siitä pitäisi päästä vielä eroon ennen uuden auton hankkimista. Nettiautossa noiden hinnat vaihtelevat aika raakasti (haitari suunnilleen 2 500 - 6 500 euroa) ja itse haluaisin jonkin ihan realistisen summan, jonka joku on oikeasti valmis maksamaan. Mikä se summa voisi olla? Jotain 4 000 euroa? Auto on ihan hyvässä kunnossa, jotain pientä kukkimista on takakontissa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Paljonko voi pyytää Skoda Octaviasta rahaa?

Otin tyhmyyttäni vaihdossa vastaan vuosimallia 2000 olevan 1,9 farkkuturbodieselin (ajettu n. 350 tuhatta km) ja nyt siitä pitäisi päästä vielä eroon ennen uuden auton hankkimista. Nettiautossa noiden hinnat vaihtelevat aika raakasti (haitari suunnilleen 2 500 - 6 500 euroa) ja itse haluaisin jonkin ihan realistisen summan, jonka joku on oikeasti valmis maksamaan. Mikä se summa voisi olla? Jotain 4 000 euroa? Auto on ihan hyvässä kunnossa, jotain pientä kukkimista on takakontissa.

Myin tismalleen tuommoisen Octavian 4 vuotta sitten (ettei peräti ole sama? LYA-xxx :) Silloin sain siitä 4500e, parin kk myymisen jälkeen. Ja mulla oli halvin mitä nettiautossa oli. Eipä nyt ihan kauheata kiinnostusta kyl ollu. Riippuu aika paljon, kauanko olet valmis sitä myymään. Jos nettiautossa on noita 2500e, niin maksimissaan 3000e. Aina voi yrittää pyytää sitä 4000-5000 mutta turha odottaa niitä soittoja. Näin se vaan on.

Tai sitten ostat siihen isot vanteet ja alustasarjan sekä lastutat sen niin johan löytyy kiinnostusta. :)
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tai poistat tuosta takapenkit ja käyt rekisteröimässä pakettiautoksi, sen jälkeen löytyy melko varmaan enempi kiinnostusta. Tuolla pääsee kaks paikkaisena pakuna niin pienillä veroilla.
Maks. 3000€ noilla kilometreillä pienillä kukkasilla henkilöautona.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hommasin nämä uudet Continentalin kesärenkaat kokoa 195/65/15 ja aloin ihmettelemään kun liikkessä suhuttivat paineen 2.8 kaikkiin renkaisiin. Auton ohjekirja neuvoo kesäkeleille ilman kuormaa eteen 1.9 ja taakse 2.1. Olen tässä miettinyt että mikä olisi sitten loppujen lopuksi se oikea paine ja järkevämpi laittaa ettei kummit aivan heti kuluisi alle? Neuvoja?

Kyse on vain siitä ovatko mittarit speksattu absoluuttiselle paineelle vai suhteelliselle paineelle. Ts. auton renkaissa paine on oikeasti 2,9bar, mutta monet mittarit näyttävät sen 1,9:nä suhteellista painetta koska ilmanpainehan on toki se 1 bar.

En tiedä kestäisivätkö renkaat edes tuollaista "ylipainetta", joten veikkaisin että tuo absoluuttisen ja suhteellisen paineen ero on avainsana tässä keississä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös