Autoiluketju

  • 3 210 373
  • 18 538

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitäs porukka on mieltä ammattilaisten autonvahauksista eli ovatko hinnan väärtejä? Näyttäisi maksavan tollaisen 70-80 euroa, jonka sanotaan kestävän jopa puoli vuotta. Laatu on varmasti hyvää, mutta toisaalta ei tuo autonvahaus ole ihan mahoton nakki itsekään hoidettuna.

Tarkoitat ilmeisesti kovavahausta. Mulla on kokemusta kahdesta kovavahauskerrasta ja ei niiden kesto riittänyt erittäin huolellisella käsittelyllä kuin juuri ja juuri mainitsemasi puoli vuotta, vaikka vuoden kestoa mainostavat. Jos mielellään puuhastelee auton parissa, niin kannattaa vahailla itse muutaman kerran vuodessa. Mikäli ei ole vahausmahdollisuutta talvisin, niin talveksi voisi olla hyvä ottaa kovavahaus. Jos auton puunaaminen ei kiinnosta ja pesettää auton aina automaatissa, niin on parempi viedä auto silloin tällöin vahattavaksi kuin jättää auto kokonaan vahatta. Eli mielestäni on parempi vahailla itse 4-5 kertaa vuodessa kuin käyttää kovavahauksessa 1-2 kertaa vuodessa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Mitäs porukka on mieltä ammattilaisten autonvahauksista eli ovatko hinnan väärtejä? Näyttäisi maksavan tollaisen 70-80 euroa, jonka sanotaan kestävän jopa puoli vuotta. Laatu on varmasti hyvää, mutta toisaalta ei tuo autonvahaus ole ihan mahoton nakki itsekään hoidettuna.

Kuten tuossa yllä jo todettiin, niin ei ole ihan hintansa väärti, jos jaksaa itse vahailla. Toki, jos et omista vahauskonetta, voi 70e olla pieni raha siitä hiki hatussa puunaamisesta joka on monelle todellinen punainen vaate. (itselle ei). Olen kerran käyttänyt ammattilaisen kovavahauksessa --> Musta auto. Vaikka koneella vahaankin autot, niin hyvää jälkeä en saanut mustaan autoon, mitä ammattilainen sai. Eli se oli oikeastaan ainoa syy miksi viedä ammattilaiselle.
 
Mulla on ollut tapana tehdä autoon suursiivous ja kunnon vahaus keväisin ja syksyisin aina renkaanvaihdon yhteydessä, eikä tuo nyt niin paha homma ole. Pitää muistaa vaan pestä auto huolellisesti käsin ennen toimenpidettä.

Eikös ennen tuollaista kovavahausta olisi suositeltavaa myös myllyttää auto ensin? Tuollaisten toimenpiteitten hinnat liikkuvat jossain 300 euron tietämillä täällä pk-seudulla, kunnolla tehtynä pitäisi kyllä kestää enemmän kuin puoli vuotta. Onneksi sattuu eräs tuttu työskentelemään "alalla" niin omalle autolle käsittely onnistuu tarvittaessa kalja- ja ruokapalkalla.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Eräs tuttava, vanhempi ihminen, on vaihtamassa autoa.

Tällä hetkellä hänellä on Renault Megane vm. 2004 ja tuosta saa about. 6000€ vaihdossa.

Uuden auton budjetti on max. 20000€ ja auton pitäisi olla tuon meganen tai VW Golfin koko luokkaa. Myös mahdollisimman uusi auto suht. vähillä kilometreillä. Tehoa pitäisi olla sen verran, että sillä pystyy ajelemaan kätevästi mökille sen 300-400 km ja tarvittaessa pääsee muista myös ohi... eli joku 1.6litran bensakone. Kilometrejä vuodessa tulee max. 20000.

Ja yksi tärkeimmistä toiveista oli, että auton pitäisi kestää hyvin. Uutta Renaultia hän on miettinyt neljän vuoden takuun takia, mutta kai noita on parempiakin vaihtoehtoja?

Joten mitä autoja jatkoaikalaiset suosittelisivat? Itse ajattelin ehdottaa Seat Leonia, jos löytyisi jostain vuoden vanha ja vähillä kilometreillä.
-OO- tuossa jo vinkkasikin ihan hyvin, ja ajattelin komppaa sen verran että tänään ilmestyneessä Tuulilasi-lehdessä oli yhden sivun juttu otsikolla:

"Rahaa vähän päälle 20 000 euroa ja kunnon konttiperä pitäisi saada - bensiinimoottorilla totta kai."

Lehden mukaan kolmen kärki tässä hintaluokassa olisi:

1. Ford Focus 1,6 (hyvä ajettava)
2. VW Jetta 1,2 tsi (hyvä ajettava ja tilava)
3. Chevrolet Cruze 1,8 (tuttua GM tekniikkaa tarjolla)

Semmosta.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Noniin, autohomma elää taas.

Broidi heitti syrjään Seatin, Hondan ja nyt yllätys yllätys kohteena on Octavian rs.

Itse olen koeajellut jo dieseli versiota ja myöskin bensavehjettä. Toki kumpikin oli uuden karheita ja nyt hintaluokkaan onkin tarttunut esim 2008 malliston bensa ja kilometrejä noin about 50 000.

Onko merkittäviä eroja uuteen mallistoon näin niinku käytännössä ja onko jotai mitä kannattaa miettiä ennenkuin tuollaista harkitsee?
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Auton peseminen - käsin

Tuli hankittua sitten n. 6 vuotta vanha Volvo ja siinä on mielestäni vielä erittäin hyvä maalipinta. Haluaisinkin nyt pitää huolen siitä, että on jatkossakin.

Mikä olisi sellainen paras tapa pestä auto käsin?

- Harja/sieni/pesukinnas?
- Mitä ainetta kannattaa käyttää?
- painepesurilla? Voiko aiheuttaa vahinkoa? Tarviiko ruiskuttaa suht kaukaa?
- Millä kuivaus? Säämiskällä?

Olen vähän yrittänyt netistä lukea jotain ohjeita, mutta aika paljon mennään laidasta laitaan. Joten kysytään nyt vielä pitkäaikaisten palstaveljienkin vinkkiä.
 

Fordél

Jäsen
Mikä olisi sellainen paras tapa pestä auto käsin?

- Harja/sieni/pesukinnas?
- Mitä ainetta kannattaa käyttää?
- painepesurilla? Voiko aiheuttaa vahinkoa? Tarviiko ruiskuttaa suht kaukaa?
- Millä kuivaus? Säämiskällä?

Olen vähän yrittänyt netistä lukea jotain ohjeita, mutta aika paljon mennään laidasta laitaan. Joten kysytään nyt vielä pitkäaikaisten palstaveljienkin vinkkiä.

Tiedä sitten mikä on paras tapa (siitä lienee hyvin monta näkemystä), mutta itse suosisin ensinnäkin harjan sijaan sientä. Mielestäni se on selkeästi paras tapa levittää shamppoo autoon. Tätä edeltää tottakai huolellinen auton kastelu (lähtien liikkeelle ylhäältä), johon kannattaa mun mielestä myös panostaa aikaa eikä vain hutaisten kastella auto. Näin saadaan kaikki ylimääräinen pois auton maalipinnasta aiheuttamasta vahinkoa kun sitä hangataan.

Aineita on moneen lähtöön ja osaksi niiden valinta riippuu siitä kuinka likainen auto on eli tarvitaanko esim. liuotinta? Varmasti ihan näistä normimerkeistä löytyy hyvät riittävän hyvän mömmöt. Shamppoon voi huuhdella niin normaalilla puutarhaletkun paineella tai painepesurilla. Jälkimmäinenkään ei vaurioita noin uutta autoa ja sillä saa yleensä aikaan paremman lopputuloksen kun pahimmat kohdat lähtee helpommin pois. Kuivauksen tekisin juuri hyvällä puhtaalla säämiskällä.

Ja varsinkin tuon ikäiseen autoon suosittelen myös tekeväksi vahausta aina tasaisen väliajoin, ettei hyvä maalipinta suotta ala haaleta.
 

12961

Jäsen
Tiedä sitten mikä on paras tapa (siitä lienee hyvin monta näkemystä), mutta itse suosisin ensinnäkin harjan sijaan sientä. Mielestäni se on selkeästi paras tapa levittää shamppoo autoon. Tätä edeltää tottakai huolellinen auton kastelu (lähtien liikkeelle ylhäältä), johon kannattaa mun mielestä myös panostaa aikaa eikä vain hutaisten kastella auto. Näin saadaan kaikki ylimääräinen pois auton maalipinnasta aiheuttamasta vahinkoa kun sitä hangataan.

Aineita on moneen lähtöön ja osaksi niiden valinta riippuu siitä kuinka likainen auto on eli tarvitaanko esim. liuotinta? Varmasti ihan näistä normimerkeistä löytyy hyvät riittävän hyvän mömmöt. Shamppoon voi huuhdella niin normaalilla puutarhaletkun paineella tai painepesurilla. Jälkimmäinenkään ei vaurioita noin uutta autoa ja sillä saa yleensä aikaan paremman lopputuloksen kun pahimmat kohdat lähtee helpommin pois. Kuivauksen tekisin juuri hyvällä puhtaalla säämiskällä.

Ja varsinkin tuon ikäiseen autoon suosittelen myös tekeväksi vahausta aina tasaisen väliajoin, ettei hyvä maalipinta suotta ala haaleta.


Painepesuria on tosiaan ihan hyvä käyttää, mutta nimenomaan alkuhuuhteluvaiheessa. Loppuhuuhtelussa painepesurista on vain haittaa, koska mekaaninen hankaaminen sienellä poistaa kalvon pinnalta jo ennen viimeistä huuhtelua ja on siinä huomattavasti painepesuria tehokkaampi. Lisäksi puutarhaletkusta saa enemmän vettä läpi kuin sen päässä olevasta painepesurista. Veden määrä on loppuhuuhtelussa se ratkaiseva tekijä ja painepesuri nimenomaan rajoittaa vesimäärää.

Pesureissa on suuria eroja, perusluokan pesurilla ei maalipintaa järkevällä käytöllä pysty mitenkään vaurioittamaan. Teollisuusluokan koneilla kannattaa pitää pesuetäisyys kohtuullisena ja järki kädessä. Esim. 700bar ja kuuma vesi saa helposti kärryn uutta maalausta vaativaan kuntoon.

Painepesurilla saa parhaiten ne kiinteämmätkin "suuret" paskat pois auton pinnalta ennen hankaavaa vaihetta. Kevätpesussa hyvä alkuyhdistelmä on nopea painehuuhtelu -->liuotinaineen levitys ja lyhyt vaikutusaika-->huolellisempi painepesu. Mikäli käytössä on kuumavesipesuri, voi veden lämpötilan nostaa n. 60 asteeseen. Painepesussa lämpötila on ratkaiseva tekijä sen tehon kannalta.

Esipesun tarkoituksena olisi saada mahdollisimman suuri osa auton pinnassa olevasta hienojakoisesta liasta, vahoista ja muusta sienen kanssa hiomapaperin tavoin käyttäytyvästä aineksesta pois pinnalta. Uskokaa tai älkää, paskaa jää joka tapauksessa vielä vahausvaiheeseen asti.

Pesuaineen levityksessä kannattaa käyttää kahta ämpäriä sienen kera, toisessa pesuaine-vesiseos, ja toisessa puhdasta vettä sienen huuhtelua varten. Sienen pitää olla jatkuvasti märkä pesuaineliemestä, eikä samalla kastelulla saa missään tapauksessa hangata koko autoa. Alkuhuuhtelun jäljiltä auton pinnassa on edelleen kalvo hienojakoista pölyä, joka toimii sienen pinnalla ihan vesihiomapaperin tavoin ja vaurioittaa maalipintaa lähes samanveroisesti kuin harjapesukone. Mikäli kahden ämpärin taktiikka tuntuu vaivalloiselta, ei ainakaan maalipinnan kunnon nimissä kannata pestä autoa käsin lainkaan, vaan pesettää huoltoaseman koneessa.

Mikäli auton pinnassa ei ole entuudestaan vahaa/sitä ei ole tarkoitus pinnalla säilyttää, voi kerran vuodessa käyttää pesuun myös fairya. Se poistaa maalipinnalta kaikki vanhat vahat ja on siihen miltei tehokkain tökötti. Usein käytettynä tiskiaine saattaa himmentää maalipintaa, joten maltti on tässäkin valttia.

Sientä käytetään niin, että se kastetaan vesi-pesuaineseokseen--> hangataan korkeintaan alue, jonka yhdeltä istumalta ylettyy-->huuhdellaan sieni toisessa ämpärissä, jossa puhdasta vettä-->kastetaan sieni pesuaineämpäriin ja toistetaan.

Kuivaukseen paras keino on mielestäni pehmeä silikonilasta, joita myyvät esimerkiksi motonetit. Auton kuivaamiseen suunniteltu kama on yleensä muovirunkoista metallin sijaan, jottei lastan reunojen kanssa kävisi vahinkoja.

Mikäli aikoo vahata kärryn tämän jälkeen, on pohjatyö (pesu) oleellinen osa kyseistä prosessia. Vahan kiillotus vaatii aina jonkinlaista hankausta, ja pieni, lähes näkymätön paska auton pinnassa on se, joka tekee pyörrejälkiä/naarmuja pintaan.

Itse vahassa ja vahausprosessissa voi hifistellä saivarteluun asti, jos niin haluaa. Esim. Zainon tuotteita käyttämällä jälki on todella hieno (mikäli maalipinta on oikeasti hyvässä kunnossa) ja kestävä. Käsittelyyn vain menee helposti tunteja ja mäyräkoirallinen olutta. Perusmallin vahoista esimerkiksi Korrekin kestovaha on varsin OK tököttiä. Lopputuloksissa on suuriakin eroja, mutta omistaja päättää, kannattaako huomattavaa vaivaa nähdä kiiltävän auton saamiseksi huippukiiltäväksi.

Vahaus kannattaa ehdottomasti, koska vahatun auton pesu on huomattavasti suoraviivaisempaa, koska alkuhuuhteluun ei tarvota liuotinta, ja vahapinnalta pöly ym. hiova aines lähtee käytännössä pelkällä nopealla shampoopesulla. Ensimmäiseen pesuun ja vahaukseen kannattaa jaksaa hiukan panostaa, koska se helpottaa huomattavasti loppukesän pesuja.
 
Viimeksi muokattu:

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
- Mitä ainetta kannattaa käyttää?

Olen pessyt hyvin tuloksin mustia autojani ainoastaan vahashampoolla. B-marketin vahashampoo on sen hintaista, että sitä raaskii laittaa pesuveteen reilusti.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Muistan aina mitkä tupenrapinat melkein tuli saatua junnuna kun pilasin faijan uuden s-mersun kuningas ideallani "pestäänpä auto ja pistetään kaikki mahdolliset vahat mukaan mitkä kaapista löytyy".

Ikkunat pilalla ja samalla musta hieno maalipinta aivan pilalla. En muista mitä autolle tehtiin sen jälkeen mutta rahaa siihen paloi.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Oliko siellä Mazda3:sta ollenkaan?
Oli, tässä nuo pika-arvioidut automallit:

- Chevrolet Cruze 1,8
- Ford Focus 1,6
- Honda Civic 1,8
- Mazda 3 1,6
- Mitsu Lancer 1,6
- Corolla 1,6
- Jetta 1,2 tsi

Matusta sanoivat: Parasta = urheilullinen valinta niin muotoilun kuin alustankin puolesta. Huonointa = Ei näytä sedanilta. Epämukava ja tehoonsa nähden kallis.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Matusta sanoivat: Parasta = urheilullinen valinta niin muotoilun kuin alustankin puolesta. Huonointa = Ei näytä sedanilta. Epämukava ja tehoonsa nähden kallis.

OK, tilaa siinä ainakin kuulemma on hyvin...
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Tällä viikolla pitäisi mennä testaamaan Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI -07, kertokaas viisaat millainen peli kyseessä.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tällä viikolla pitäisi mennä testaamaan Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI -07, kertokaas viisaat millainen peli kyseessä.

Äkkiseltään mitä itse kokeillut kyseistä ikämallia niin voisin suositella ja Audi merkkinä jo varmistaa laadun. Toki on paljon kiinni millaista hurukyytiä ex omistaja(t) on harrastellut mutta kaikenkaikkiaan jos vain nappaa niin mikäs siinä. Itse oppinut kovimman kautta ettei näitä autohommia oikein muulla voi päättää kuin oman fiiliksen kautta ja jos auto sopii omaan kätöseen sekä vastaa käyttötarpeisiin hyvin niin antaa palaa vaan. Toki pitää huomioon ottaa auton yleiset kuntopuolen asiat yms yms.
 

Veijari

Jäsen
Tällä viikolla pitäisi mennä testaamaan Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI -07, kertokaas viisaat millainen peli kyseessä.
Varsin mukava auto ajettava ja tuo on ihan asiallisen suorituskykyinen moottori tuohon koriin.
Puolaongelmia noissa kuuluu vielä olevan. Kyseessä 5 euron osa jonka vaihtaminen tosin ei kaikilta käy ihan käden käänteessä ja kun se puola porsii niin auto jää sille tielle - tiedoksi vaan että jos tuon ostat ja KUN se joskus jättää tielle niin tuo on todennäköinen syy.

Vikakoodit kannattaa luetuttaa ennen ostopäätöstä. Jos on merkkiliikkeissä säännöllisesti huollettu niin Audin Liikkumisturva hoitaa kyllä auton lähimmälle korjaamolle. ;) En tuon puolajumpan takia jättäisi ostamatta mikäli vain hinta ja auton kunto kohtaavat.

Mikään tilaihme tuo nelonen ei ole mutta kyllä se pienestä perheautosta menee.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puolaongelmia noissa kuuluu vielä olevan. Kyseessä 5 euron osa jonka vaihtaminen tosin ei kaikilta käy ihan käden käänteessä ja kun se puola porsii niin auto jää sille tielle - tiedoksi vaan että jos tuon ostat ja KUN se joskus jättää tielle niin tuo on todennäköinen syy.

Käytin omaani huollossa talvella ja puolanvaihtokampanja oli menossa, eli kaikki ennestään vaihtamattomat puolat vaihdettiin tehtaan piikkiin. Huoltokirjasta löytyy varmasti takaisinkutsusivulta merkintä, mikäli tuo on tehty.

Omani jäi duunipaikan pihaan viikko ostamisen jälkeen juurikin rikkoutuneen puolan pimentämän sulakkeen vuoksi. Liikkumisturvan puolesta hinasivat huoltoon ja korjasivat myyjän antaman takuun piikkiin. Vuokra-autokin olisi tullut huollon ajaksi alle, mutta en vaivautunut hakemaan, kun taloudesta löytyi toinen auto.

Tällä viikolla pitäisi mennä testaamaan Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI -07, kertokaas viisaat millainen peli kyseessä.

Järjetön öljynkulutus on asia, joka on nettikeskusteluissa usein liitetty tähän TFSI-koneeseen(, joka itseltäkin siis löytyy). Toiset syö öljyä runsaasti, toiset ei kuulemma lainkaan... hankalahan tuota on selvittää, jos myyjä on täyttänyt öljyt täyteen ja kiistää kulutuksen. Omani öljynkulutus on luokkaa perkeleesti.

Kannattaa muuten hyvin vuoksi vilkaista vaihtoehtona uusi Seat Exeo, joka on käytännössä sama auto kuin tämä edellisen mallin Audi ilman sitä neliveto-optiota.

Edit: lisätään nyt vielä sen verran, että ensimmäistä parkkiruutuun jättämistä lukuun ottamatta aina on päästy paikasta toiseen, tavarat on mahtuneet kyytiin ja ratin takana on viihdytty hyvin. Muulla ei kai ole väliäkään.
 
Viimeksi muokattu:

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
BMW 520i

Tuli lähestyvän kesän kunniaksi hommattua vanha kunnon saksalainen bemari. Mukava vehje ajella kaiken puolin, mutta tänään ilmaantui epämukavia vikoja. Kakkosella kiihdyttäessä alkoi auto nykimään todella kovin ja pitämään kovempaa ääntä. Ajo muuttui todella epämukavaksi ja kaupungissa ajettaessa kauheaksi. Osaisiko joku baijerilaiseen perehtynyt antaa neuvoja mistä vikoja voisi lähteä selvittämään? Tällä opiskelijabudjetilla ei huoltoloihin oikein haluaisi mennä. Kiesi on vanha, vuosimallia -88, mutta mittariin tuli äskettäin vasta täyteen 350.000 kilometriä. Muutenkin kun auto on hienossa kunnossa ikäisekseen niin ei siitä hentoisi luopua.
Mainitsemani viat siis esiintyivät vain kakkosvaihteella ajettaessa.
edit. kiitos K.Kepulille avusta. Arvostan.
 
Viimeksi muokattu:

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kakkosella kiihdyttäessä alkoi auto nykimään todella kovin ja pitämään kovempaa ääntä. Ajo muuttui todella epämukavaksi ja kaupungissa ajettaessa kauheaksi. Osaisiko joku baijerilaiseen perehtynyt antaa neuvoja mistä vikoja voisi lähteä selvittämään? Tällä opiskelijabudjetilla ei huoltoloihin oikein haluaisi mennä. Kiesi on vanha, vuosimallia -88, mutta mittariin tuli äskettäin vasta täyteen 350.000 kilometriä. Muutenkin kun auto on hienossa kunnossa ikäisekseen niin ei siitä hentoisi luopua.
Mainitsemani viat siis esiintyivät vain kakkosvaihteella ajettaessa.
Eli sulla on BMW E34-korilla ja moottori on M20b20 rivikutonen. (Jos joku ei ole vaihtanut uudempaa pataaa...)

Yleensä oudot nykimisviat seuraa sytkäpuolen ongelmista ja joskus myös polttoaineensaannista.

Jos on sen verran tee se itse miehen vikaa niin tutki tulpat, ovatko kunnolla kiinni, miltä näyttävät ja puhdista liittimet. Tulpat saattaisi kannattaa veihtaa joka tapauksessa. Lisäksi kannattaa mitata tulpanjohdot, niitä samalla liikutellen, yleismittarilla etteivät pätki tai ole kokonaan poikki. Sytytyspuolakin voi olla vioittunut. Senkin toimivuuden voi mittailla.

Polttoaineensuodatin kannattaa myös tutkia ja/tai vaihtaa.

Tuolta BTCF-foorumin nykimisviat FAQ -ketjusta kannattaa tutkia myös. (Alla mainittu M20b25 on 2,5-litrainen mutta muuten käytännössä sama kone kuin sinulla.)

m20b25. kone alkoi välillä ajossa tärisemään vimmatusti ja tuntui kuin joku olisi kaatanut puuroa koneeseen, ei liikkunu kunnolla.

bemarin valtuutetussa huoltoliikkeessä käytin moneen kertaan ja vaihtoivat vaikka mitä, eikä vika poistunut.
vika löytyi myöhemmin ruiskun johtosarjan liittimestä. siellä oli vettä ja hapettunut, eli välillä ajossa rupes kone käyttäytyyn hassusti, varmaan oli 3 pyttyä pois pelistä.

toinen m20b25. tyhjäkäyntikierrokset oli aivan tautisen korkeat (1000-3000rpm) ja auto kävi vähän hassusti. vian syyksi paljastui ilmavuoto. kaasuläpän koteloon menee 2 jotain letkua ja toinen oli kokonaan irti, näytti olevan kiinni mutta tarkemmin katsellessa se olikin irti.
Eli kyllä noille nykimisvioille voi olla useitakin syitä mutta kannattaa aloittaa sytkäpuolen tutkimisella.

Jos et ole tee-se itse miehiä niin kannattaa viedä jollekin pikkupajalle ja pyytää testaamaan noita yllämainittuja juttuja. Nuo ovat aika nopeita tsekata.

Jos aiot autoa pitää edelleen ja itse laitella niin ainakin korjausopas kannattaa hankkia. Noin vanhaan löytyy yleensä huuto.netistä halvalla. Kuten esim. tämä:
BMW 3- ja 5-sarjat korjausopas, suomenkielinen 14.00 - Ajoneuvokirjat ja -lehdet - Ajoneuvot - Huuto.net (avoin)

Ja en ole tuota itse myymässä...
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Autokuumetta näin kevään kunniaksi tässä parantelen ja ihan vakavissaan tulee mahdollisesti käytetyn auton hankinta paremman puoliskon muuttuneen työtilanteen vuoksi kesän jälkeen ajankohtaiseksi. Auton hankkimisella työmatka puolittuisi ja ovelta pääsisi ovelle. Ajoa tulisi kuitenkin sen verran vähän, että dieseliä en ole harkinnut, vaan pientä bensakonetta ja hintaa olisi mahdollista laittaa kiinni n. 15000-25000.

Neljää eri autoa olen harkinnut: 1) VW Golf vm. 2006-2008 GT, 170 hp kone, 2) VW Golf vm. 2009-2011, 122 hp Tsi kone, 3) Audi A 3, vm. 2007-2010, 125 hp 1,4 TFSI kone tai 4) Ford Fiesta uutena, 120 hp, 1,6 kone. Itse olen kolmen ensimmäisen kannalla, mutta parempi puolisko on tuon Fiestan kannalla.

Palstalaisilla on varmasti kokemusta edellä mainituista malleista, joten mielelläni luulisin kommentteja ja vinkkejä sitä lopullista ostopäätöstä tehtäessä. Esim. tuosta Fiestasta on itsellä se käsitys, että tilat ovat aika ahtaat ja eipä sillä juurikaan tavaroita kuljetella. Koeajoja olisi joka tapauksessa tarkoitus tehdä tässä seuraavan kuukauden aikana.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Autokuumetta näin kevään kunniaksi tässä parantelen ja ihan vakavissaan tulee mahdollisesti käytetyn auton hankinta paremman puoliskon muuttuneen työtilanteen vuoksi kesän jälkeen ajankohtaiseksi. Auton hankkimisella työmatka puolittuisi ja ovelta pääsisi ovelle. Ajoa tulisi kuitenkin sen verran vähän, että dieseliä en ole harkinnut, vaan pientä bensakonetta ja hintaa olisi mahdollista laittaa kiinni n. 15000-25000.

Neljää eri autoa olen harkinnut: 1) VW Golf vm. 2006-2008 GT, 170 hp kone, 2) VW Golf vm. 2009-2011, 122 hp Tsi kone, 3) Audi A 3, vm. 2007-2010, 125 hp 1,4 TFSI kone tai 4) Ford Fiesta uutena, 120 hp, 1,6 kone. Itse olen kolmen ensimmäisen kannalla, mutta parempi puolisko on tuon Fiestan kannalla.

Ilmeisesti tuo tavaroiden kuljetus ei ole tärkeysjärjetyksessä ihan ensimmäisiä asioita otannasta päätellen. Melko pieniä autojahan nuo kaikki ovat ja Fiesta lienee tosiaan se kaikkein pienin ja heiveröisin. Uutta autoa ostettaessa kannattaa aina muistaa sekin, että siinä joutuu maksamaan aina ne kalliit ensimmäiset kilometrit, kun taas vähänkin käytetyssä hinta putoaa jo selkeästi. Arvonsäilymisen perusteella noista vaihtoehdoista Fiesta taitaa taas jäädä jumbosijalle. Ostaisin vaihtoehdoista 1-3 sen, joka eniten miellyttää itseäni.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Auton hankinta on täälläkin edessä. Eli perheauto olisi nyt hankinnan alla, ja kiikarissa on tällä hetkellä omaan budjettiin sopiva 2006 vuosimallin Audi A6 Avant 2.0TDI. Kulutus on ainakin sopivan pieni, ja tehojakin löytyy 140 pollea, mikä riittänee meikäläiselle ihan hyvin. Tilava auto tuntuu olevan, ja nyt kuulisinkin mielelläni kokemuksia palstaveljiltä kyseisestä kärrystä.

Tuossa hetki sitten tiirailin myös Opel Insigniaa parilitraisella TDI:llä joka täytti omat kriteerini lähes täysin. (Tosin hinta hiukan suolaisempi kuin tuolla Audilla, mutta kilometrejäkin puolet vähemmän) Kaunis auto sisältä ja päältä, sekä vaikutti erittäin tilavalta myös. Varustelutasokin oli todella hyvä, mutta menivät perkeleet myymään sen päivää ennen meikäläisen yhteydenottoa... :/

EDIT: Onko tuo muuten jotenkin epänormaalia, että autoliike ei ilmoita rekisterinumeroa/viimeistä katsastuspäivämäärää lainkaan?

Mitä nyt noita olen selaillut, niin aikalailla kaikissa joitain poikkeuksia lukuunottamatta on nuo tiedot ilmoitettuna.
 
Viimeksi muokattu:

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Ilmeisesti tuo tavaroiden kuljetus ei ole tärkeysjärjetyksessä ihan ensimmäisiä asioita otannasta päätellen. Melko pieniä autojahan nuo kaikki ovat ja Fiesta lienee tosiaan se kaikkein pienin ja heiveröisin. Uutta autoa ostettaessa kannattaa aina muistaa sekin, että siinä joutuu maksamaan aina ne kalliit ensimmäiset kilometrit, kun taas vähänkin käytetyssä hinta putoaa jo selkeästi. Arvonsäilymisen perusteella noista vaihtoehdoista Fiesta taitaa taas jäädä jumbosijalle. Ostaisin vaihtoehdoista 1-3 sen, joka eniten miellyttää itseäni.

Juu, ei tuo tavaroiden kuljetus ole tosiaan se, millä mittarilla autoa ollaan katselemassa. Lähinnä etsimme kahdelle sopivaa pienehköä autoa, josta tilat ei ihan lopu kesken. Ollaan kuitenkin tietoisia, että eipä noissa missään vaihtoehdossa ole ylenpalttisesti tilaa.

Tällä perusteella tuo Fiesta varmaan jäänee suosiolla nelossijalle. Ja uutta autoa ei tosiaan olisi tarkoitus ostaa, sillä tuo arvonalennus oli kyllä tullut mieleen. Jotenkin on alkanut tuntua siltä, että valinta tulee tapahtumaan noiden Golf-mallien välillä. Varmasti koeajo ratkaisee aika paljon, vanhemmassa Golf-mallissa arveluttaa lähinnä se, että jos sillä pari vuotta ajelee, niin kuinka helppo sitä on 5-6 vuotta vanhaa autoa lähteä sitten muutaman vuoden kuluttua myymään. Muuten tuollainen 2008 vm. Golf GT vaikuttaisi hyvinkin todennäköiseltä hankintakohteelta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hyväkuntoinen Golf menee varmasti kaupaksi käytettynä, siitä ei kannata huolehtia. Ja arvokin pysyy suht hyvin (toisin kuin Fiestassa).

Jos autoa ostaa niin joku 06-08 auto lienee paras vaihtoehto hinta-laatusuhteeltaan, suurimmat pudotukset on nähty. TSI on taloudellinen bensakone, jollei verotus tule rajusti muuttumaan (=dieselin vuosittainen vero poistu) niin se on varmasti kysytty jatkossakin.
 

Fordél

Jäsen
Lueskelin netin keskustelupalstoilta ja siellä oli vähän ristiriitaista tietoa, jotes kysytääs vielä Jatkoajan asiantuntevilta autoilijoilta tästä yhdestä ikuisuuskysymyksestä:

Tiedättekö onko dieselin laadussa ketjukohtaisia eroja?

Osa tuntuu olevan varma, että ne on samaa kaikki eikä eroja ole, mutta osa taas jopa itse huomannut eroja kulutuksessa riippuen minkä firman dieselillä on ajanut. Itse uskon jälkimmäiseen eli niissä on eroja.

Aikanaan kysyin asiaa yhdeltä kaveriltani, joka tutkii bensamoottoreita ja hän totesi, että bensoissa on eroja. Osa on puhtaampia kuin toiset ja erot huomaa käyttöteisteissä. Hän totesi, että Nesteellä on parhaimmat bensat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös