Autoiluketju

  • 3 195 506
  • 18 516

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voin kertoa että tuo lumisade täällä Itä-Suomessa oli ihan järjetön (en muista koska olen viimeksi nähnyt yhtä sakeaa lumisadetta) ja jos se on iskenyt Kuopioon samalla tavalla ja yhtä yllättäen kuin mitä täällä meillä niin on varmasti ollut kyllä aika paha paikka tuolla moottoritiellä. Täällä meillä tuo lumisade nimittäin tuli ihan yht'äkkiä kuin olisi katkaisijaa kääntänyt ja näkyvyys oli sitä luokkaa että kun työpaikan ikkunasta katsoin ulos niin en nähnyt ollenkaan n. kymmenen metrin päässä ikkunasta kulkevaa tietä ja siinä meneviä autoja. Voi vaan kuvitella mikä on tilanne kun ajaa autolla tuollaiseen "seinään" maantienopeuksissa, varsinkin kun tuo kolari taisi sattua juuri neljän maissa jolloin tuolla tiellä on aika paljon liikennettä. Se ei tarvitse muuta kuin yhden vähän varomattoman ja liian äkkinäisen jarrutuksen tai yhden joka ajaa vähän liian kovaa ja tuollaisessa lähes nolla-näkyvyydessä on äkkiä kymmeniä autoja samassa nipussa.

Mutta loppujen lopuksihan syyllinen on silti aina ihminen, ei sää. Tuollaisessakin kelissä kyllä omilla toimilla pystyy vähentämään onnettomuusriskiä kun ei lähde tekemään mitään äkkinäisiä jarrutuksia jos näkyvyys häviää, vaan pyrkii hidastamaan vauhtia pikkuhiljaa. Mutta aina sieltä löytyy joku joka panikoi, ja joku joka ajattelee että "tässä on satasen rajoitus joten minä ajan satasta" ja sittenpä alkaakin kohta kolisemaan.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Ja autoilijat aiheuttavat sen taas liian suurella tilannenopeudella ja liian pienillä turvaväleillä.

Kuulemma homma lähti siitä liikenteeseen että joku/jotkut veti liinat kiinni kun näkyvyys yllättäen heikkeni eikä kenenkään kaahailusta. Tuo myräkkä oli oikeasti ihan kuin joku pyörremyrsky ja se kesti vain hetken. Tuuli oli niin voimakas että jo pelkästään se sai autoja heittelehtimään.

Varmasti myös turvavälit ovat olleet olemattomat mutta minua ärsyttää yleisesti ottaen sellaiset paniikkijarruttelijat.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tällä palstalla on useasti toistettu, että muualla Suomessa sitä osataan ajaa vaikka tulisi torkkupeiton kokoisia lumihiutaleita, mutta 'hesassa' ne vaan kolaroi, jos maassa on puoli senttiä lunta.

ja silloin kun sisääntuloväylillä rytisi, niin kukakohan siellä kolaroi? Ajoivatko Espoolaiset aamulla Porvooseen ja sitten Sipoon suoralla rysäyttivät toistensa perseeseen?
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Varmasti myös turvavälit ovat olleet olemattomat mutta minua ärsyttää yleisesti ottaen sellaiset paniikkijarruttelijat.

"Paniikkijarruttelijoista" ärsyyntyminen pienenee huomattavasti ja autoilusta ei stressaannu niin paljon, kun jättää edellä menevään pidemmän välin. Nythän moottoriteillä ajetaan yleisesti 1-2 auton mittaisilla väleillä. Kiihdytyskaistaltakaan ei meinaa mahtua jonoon kuin anteeksi pyydellen.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Tänään 600km tyttöystävän luokse taivallettu jälleen autolla, mutta kyllä autoilu on mukavaa, kun soi hyvä musiikki mankasta! I like it! Mutta autolla ajelu on Suomi-sarjaa verrattuna ajoneuvojen NHL:ään, moottoripyörään. Se vasta jumalaista on kesällä! Mutta siitä sitten enempi johonkin toiseen ketjuun :)
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Noin pari tuntia sitten jouduin liikenneonnettomuuteen 14-vuotiaan poikani kanssa. Vastapuoli tuli kylkeen kolmion takaa reipasta ylinopeutta. Meidän auto pyörähti muutaman kerran ympäri (ei katon kautta) ja lunastukseen. Löin pääni sivupalkkiin ja poika selvisi säikähdyksellä.

Vastapuoli on muuttanut tänne kahdeksan vuotta sitten ukrainasta ja oli enemmän shokissa kuin meikäläinen vaikka omatkin handut sheikkasi kiitettävästi. Poliisiautossa vastapuoli päästi porun ja lohdutin häntä.

Aikomoinen ehoopäivä.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Noin pari tuntia sitten jouduin liikenneonnettomuuteen 14-vuotiaan poikani kanssa. Vastapuoli tuli kylkeen kolmion takaa reipasta ylinopeutta. Meidän auto pyörähti muutaman kerran ympäri (ei katon kautta) ja lunastukseen. Löin pääni sivupalkkiin ja poika selvisi säikähdyksellä.

Vastapuoli on muuttanut tänne kahdeksan vuotta sitten ukrainasta ja oli enemmän shokissa kuin meikäläinen vaikka omatkin handut sheikkasi kiitettävästi. Poliisiautossa vastapuoli päästi porun ja lohdutin häntä.

Aikomoinen ehoopäivä.
Hienoa ettei kuitenkaan käynyt pahemmin, auto-onnettomuuksissa nimittäin on niin pienestä kiinni hengenlähtökin.
Muutama vuosi sitten tyttöystäväni serkku menehtyi päävamman takia keskellä kirkasta päivää, ajettuaan autolla ojaan poliisin tutkinnan mukaan noin 50km/h nopeudella väistäessään keskellä tietä tulevaa vastaantulijaa.
Hän oli isokokoinen, ja löi päänsä vanhan pakettiauton metalliseen katon/ovenreunaan.
Niin ja ikää hänellä oli silloin 19 vuotta.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Noin pari tuntia sitten jouduin liikenneonnettomuuteen 14-vuotiaan poikani kanssa. Vastapuoli tuli kylkeen kolmion takaa reipasta ylinopeutta. Meidän auto pyörähti muutaman kerran ympäri (ei katon kautta) ja lunastukseen. Löin pääni sivupalkkiin ja poika selvisi säikähdyksellä.

Käyttehän tänään tai huomenna lääkärissä? Muuten on sitten jatkossa turha pyytää vakuutusyhtiöltä mitään, jos tulee oireita. Tossa ne ovat aika tiukkoja. Onneksi ei sattunut pahempaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Käyttehän tänään tai huomenna lääkärissä? Muuten on sitten jatkossa turha pyytää vakuutusyhtiöltä mitään, jos tulee oireita. Tossa ne ovat aika tiukkoja. Onneksi ei sattunut pahempaa.

Juu heti onnettomuuden jälkeen ja vielä huomenna aamulla. Vakuutusyhtiön papereissa lukee, että 24 tunnin sisällä onnettomuudesta pitäisi mennä tutkimuksiin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Heh aika naisellinen vastaus vaikka toki tässä on sentään mainittu autojen merkit. Mallin kertomisella olisi varmistettu miehisyys.

Oiskohan vastapuolen kaara ollut farkkumalli mondeo ja oma kaara Civic.

Tunnen itseni mieheksi...tosin hieman hauraaksi tällä hetkellä.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vanha Len, onneksi selvisitte pääosin säikähdyksellä! Lunastukseen mennyt auto on pieni hinta omasta terveydestä, vaikka ehkä osaltaan harmittaakin. Tuollainen kyllä laittaa hetkeksi ajatukset sekaisin, jaksamisia!

Tai sitten teet kuten työkaverini, joka etsi aluksi 7000-8000 euron Golfia päätyen lopulta 27000 euron Audi A6:een.

Voi sampio, sinulla on selvästi ennustajan lahjoja. Koeajoin tänään Audin ja en tiedä, onko tästä enää paluuta. Kyseessä oli vuosimallia 2004 oleva, hyvin pidetty ja huollettu (osassa huoltoja vielä takuut pari vuotta voimassa), juuri katsastettu Audi A3. Diesel, mikä vähän mietityttää, mutta toisaalta uskon kilometrejä kertyvän ja myyjä laskeli, että noin 11 000 kilometrillä pääsee ko. autolla jo omilleen veron kanssa. Lisäksi tuosta autosta puuttuu takaovet, mikä kyllä oli yksi etukäteen ajattelemistani kriteereistä... Ovien vastapainoksi saisin kuitenkin nyt näpäkästi kiihtyvän, ajotuntumaltaan hyvin vakaan ja jämerän, todella turvallisentuntuisen, arvoaan kohtuullisesti säilyttävän (?) ja varmasti luotettavalta myyjältä ostetun hyväkuntoisen, siistin auton.

Yleisiä tietoja autosta sen verran, että on tosiaan diesel, tällä hetkellä kilometrejä ajettu 196 000, moottori 2.0l. Ajotietokone jouduttu vaihtamaan, mutta uudessa on pari vuotta takuuta jäljellä ja toiminut ongelmitta. Katsastettu on nyt maaliskuussa, oli mennyt moitteitta läpi, kuten kuulemma aina ennenkin. Automaattinen ilmastointi myös huollettu nyt maaliskuussa. Pienenä lisäherkkuna tulisi webasto. Jakohihnan vaihto häämöttää 20 000 kilometrin päässä. Hyvät kesä- ja talvirenkaat saa mukaan. Hintapyyntö oli alun alkaen 13 000e, mutta nyt ollaan päästy 11 000 euroon ja sillä auton halutessani saan, ellei sitten huominen koeajaja nokita ja tee parempaa tarjousta.

Vähän mietityttää, tuleeko esim. Audin huollot kuinka paljon vaikka jotain Nissania kalliimmiksi... ja sitten myös joku pieni ääni takaraivosta kyselee kovasti, tarvitsenko nyt kuitenkaan ihan 11 000 euron Audia, vai riittäisikö joku muukin... En siis tiedä, onko tästä tulossa enemmän järkipäätös vai tunnepäätös, mutta aika läheltä liippaa nyt, ettei Audi löydä tietään kotiin. Tai sitten jahkailuni vain jatkuu jatkumistaan...
 

Fordél

Jäsen
Lisäksi tuosta autosta puuttuu takaovet, mikä kyllä oli yksi etukäteen ajattelemistani kriteereistä...

Jos 95% ajosta on korkeintaan kahdestaan niin sitten tuo menee, mutta jos sulla on monesti takapenkillä porukkaa kyydissä niin itse unohtaisin kaksioviset. On meinaan todella rasittavaa nousta aina etupenkiltä ulos, jotta takaa päästään pois.

Muutenkin suosittelen jollain tapaa pitämään aina järjen mukana autoa ostettaessa, koska puhutaan aika isoista summista. Tärkeintä on siis miettiä mitä oikeasti tarvia ja hankkia auto sen mukaan. Tottakai auton pitää sytyttää, mutta ei kannata laittaa yli oman tarpeen rahaa kiinni autoon. Itselläkin se on siinä rajoilla.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän mietityttää, tuleeko esim. Audin huollot kuinka paljon vaikka jotain Nissania kalliimmiksi...

Kyllä Audin huollot Nissania kalliimmat ovat. Tuosta mainitsemastasi jakopään hihnan vaihdosta +pumppu jne n. 600-700e köyhtyy.

11 000e alemman keskiluokan autosta on paljon. Tietysti audi pitää hintansa Nissaniin verrattuna hyvin, mutta 200 tkm ja 7-vuotta tarkoittaa helposti sitä, että pikkuvikoja alkaa jo näkymään.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuosta mainitsemastasi jakopään hihnan vaihdosta +pumppu jne n. 600-700e köyhtyy.

Viisas köytyy vain noin 400 euroa, kun valitsee huoltoliikkeen oikein. Yleisestikin ottaen, ei Audin huoltojen hinnat muita merkkejä kalliimpia ole, jos käyttää kärryn huollossa muualla kuin Audimegacenterissä. Esim. 90 tkm täydellinen huolto on noin 300 euroa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Muutenkin suosittelen jollain tapaa pitämään aina järjen mukana autoa ostettaessa, koska puhutaan aika isoista summista. Tärkeintä on siis miettiä mitä oikeasti tarvia ja hankkia auto sen mukaan. Tottakai auton pitää sytyttää, mutta ei kannata laittaa yli oman tarpeen rahaa kiinni autoon. Itselläkin se on siinä rajoilla.

Totta, mutta autoasioissa on aika turha perustella asoita järjellä. Se nyt vaan on niin että kun autot ostetaan liikaa järjellä, mennään useasti metsään. Nim. 3 viikkoa(!) omistin 10000€ järkevän auton. Onhan niitäkin ihmisiä joille autolla ei ole mitään väliä, mutta harva ihminen oikeasti haluaa ajella jollain Picassolla vaikka se ehkä "järkevä" auto olisikin. Mutta onko sekään sitten järkevää että auto on vastenmielinen kapistus jolla vaan siirrytään paikasta A paikkaan B? Mulle se ei ainakaan ole järkevää. Itse voin ottaa hieman ahtaamman, hieman enemmän vikoja sisältävän ja hieman kalliimman auton, jos siinä on fiilistä, tunnetta ja se aiheuttaa omistamisen halua. Kumman ottaisit, A3:sen vai Picasson? ;)
 

Fordél

Jäsen
Totta, mutta autoasioissa on aika turha perustella asoita järjellä. Se nyt vaan on niin että kun autot ostetaan liikaa järjellä, mennään useasti metsään. Nim. 3 viikkoa(!) omistin 10000€ järkevän auton. Onhan niitäkin ihmisiä joille autolla ei ole mitään väliä, mutta harva ihminen oikeasti haluaa ajella jollain Picassolla vaikka se ehkä "järkevä" auto olisikin. Mutta onko sekään sitten järkevää että auto on vastenmielinen kapistus jolla vaan siirrytään paikasta A paikkaan B? Mulle se ei ainakaan ole järkevää. Itse voin ottaa hieman ahtaamman, hieman enemmän vikoja sisältävän ja hieman kalliimman auton, jos siinä on fiilistä, tunnetta ja se aiheuttaa omistamisen halua. Kumman ottaisit, A3:sen vai Picasson? ;)

Onhan se näinkin ja kuten kirjoitin niin tottakai auton pitää sytyttää. Toki kaikki eivät ajattele asiaa näin vaan osalle se on vain kulkuväline paikasta A paikkaan B. Monelle se on kuitenkin paljon enemmän ja siihen liittyy tunnetta. Tarjonta on kuitenkin sen verran monipuolista ja laajaa, että sieltä löytyy kyllä juuri siihen omaan tarpeeseen sopiva auto, joka vielä sytyttää. Ellei sitten ole täysin hurahtanut tiettyyn merkkiin kuten allekirjoittanut. Tosin jouduin itsekin myöntymään ja BMW ei vielä saapunut talouteemme.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Picasson ehdottomasti, mieluusti Grand Picasson automaatilla, siinä on fiiwistä, tunnetta ja aiheuttaa omistamisen himoa.

Siinä on todellakin fiiwistä ja tunnetta kun Grand Picassoa ruuvataan Grand Pajalla viidettä kertaa vuoden sisään.

Ranskalaisiin ei kannata koskea muuta kuin Mäkkärissä ellei sitten omaa jotain korjaamofetissiä.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totta, mutta autoasioissa on aika turha perustella asoita järjellä.
Pakko kompata... itse ostin ensimmäisen autoni reilu vuosi sitten ja aluksi vakuuttelin itselleni, että se kymppitonnin ykskutonen fokkeri olisi järkivalinta. Ennen lopullista päätöstä tulin onneksi kuitenkin järkiini ja tein valinnan täysin tunteella, kun duunikaverini oli pitänyt aiheesta lyhyen esitelmän. Rahaa meni tuplasti, mutta kyllä Se Fiilis on kuitenkin ollut sen arvoista. Toki sen verran pitää järkeä käyttää, että on varaa pitää se valitsemansa auto, mutta siinäpä se taitaa lopulta ollakin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siinä on todellakin fiiwistä ja tunnetta kun Grand Picassoa ruuvataan Grand Pajalla viidettä kertaa vuoden sisään.

Shaibea daespoon papan perintöhatusta.

Ruotsin katsastustilasto 2006, 3-v vanhat autot. Listan pahnanpohjimmaisina Renu, BMW, Volvo ja Ryysleri useilla eri malleillaan. Listan ainoa Picasso on vanha Xsara-pohjainen ja sekin "keskiarvoauton" yläpuolella 2,5% hylkäystodennäköisyydellään. Kelpo suoritus. Sitä C4-pohjaista Grand Picassoa en ole tilastoissa vielä nähnyt.

3 vuotta vanhat autot vuosimalli 2006 - HS.fi - Autot

A3:n ratissa sitä fiiwistä toki myös kasaantuu, mutta päällimmäisenä on kai häpeä ja itseinho.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Nojoo, puhuin citikoista ja ranskalaisista noin yleisesti, eivät ole mitään laatuihmeitä, tai ainakaan näihin päiviin asti.

Ei ole omakohtaisia kokemuksia Picassoista, varmaan ihan asialliasia perheellisille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös