Autoiluketju

  • 3 310 277
  • 18 978

JonKorn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,NUFC, Alan Shearer, John Rambo
Budjetti ratkaisee myös mutta itse lähtisin etsimään matka-autoa isokorisesta mallista, tyyliin; Audi A6, Skoda Superb, BMW 5xx.
.

Veijarin kanssa samoilla linjoilla tuon korin suhteen, iso auto kulkee kuin juna tuolla maantiellä eikä tuuli vaikuta samoin kuin pikkukopeissa.

Palattuani Volvo kantaan täytynee suositella tuohon Veijarin listaan jatkoksi vielä Volvo V70.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Palattuani Volvo kantaan täytynee suositella tuohon Veijarin listaan jatkoksi vielä Volvo V70.
Noissa on ihan mielettömän hyvät penkit, on todella kiva ajella. Ja automaatti + cruise on ihan lyömätön yhdistelmä maantielläkin. En ymmärrä miksi monet ovat sitä mieltä että maantiellä mieluummin manuaali. Miksi?

V70 on aika laiska vaan, tai sitten pitää olla koneena joku 2,4. Mitäs ne isommat dieselit maantiellä kuluttavatkaan?
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Mietiskelin tuossa semmoista, että mitenköhän tuon E10-bensan saaman hyvinkin negatiivisen julkisuuden (aiheesta?/aiheetta?) takia diesel-autojen kysyntä saattaa lisääntyä? Jos lisääntyy, niin tuleeko suorastaan ryntäys?
 

Ilmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Veijari

Jäsen
En ymmärrä miksi monet ovat sitä mieltä että maantiellä mieluummin manuaali. Miksi?QUOTE]

Ohitustilanteessa käsivalintaisella pystyt hetkessä heittämään 6:lta 3:lle eli nopeammin kuin automaatti joka vaatii ensin kickdownin ja sen jälkeen laatikko miettii sen pienen hetken, joka muuten joskus tuntuu raivostuttavan pitkältä. Tämä oman kokemukseni mukaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ohitustilanteessa käsivalintaisella pystyt hetkessä heittämään 6:lta 3:lle eli nopeammin kuin automaatti joka vaatii ensin kickdownin ja sen jälkeen laatikko miettii sen pienen hetken, joka muuten joskus tuntuu raivostuttavan pitkältä. Tämä oman kokemukseni mukaan.

Nykyaikaisilla automaateillakaan tuo pienemmälle heittäminen ei ole mikään ongelma. Sitä paitsi Pertti-perusautoilija ei pärjää vaihtonopeudessa automaatille, vaikkei tuota pienempää pykälää heitettäisikään omatoimisesti päälle. Muutoinkin ennakointi on myös ohituksissa ensiarvoisen tärkeää ja sen avulla onnistuu ohittaminen automaatilla ihan siinä kuin manuaalillakin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noissa on ihan mielettömän hyvät penkit, on todella kiva ajella. Ja automaatti + cruise on ihan lyömätön yhdistelmä maantielläkin. En ymmärrä miksi monet ovat sitä mieltä että maantiellä mieluummin manuaali. Miksi?

Ei nyt välttämättä mieluummin, mutta eipä automaatti tuo maantieajoon juuri lisäarvoa. Sen sijaan jos pyörittelisi autoa jatkuvasti kaupungin ruuhkassa, on automaatista enemmän hyötyä.
 

scholl

Jäsen
Kyllä minä valitsisin vaihteistoa juuri toisin päin eli jos ajot pääasiassa matka-ajoa niin silloin manuaali, ja kaupunkipyöritykseen automaatti.

Mielestäni se on niin, että jos ei ole rata-ajoa niin aina automaatti. Kone pitää olla kutoskone, jotta pääsee ohi, koska Suomessa on niin paljon maantieajoa ja niin vähän moottoriteitä.

mutta mutta, juuri niin monta on mielipidettä kuin vastaajaakin joten kyllä se omalle perseelle sopiva kärry on itse etsittävä. Budjetti ratkaisee myös mutta itse lähtisin etsimään matka-autoa isokorisesta mallista, tyyliin; Audi A6, Skoda Superb, BMW 5xx.

Isokorisesta samaa mieltä. Pienellä autolla pitkillä etäisyyksillä väsyy ja tuuli heittelee autoa minne sattuu. Sen lisäksi selkä tulee kipeäksi. Mä ajan kahdella eri autolla tuota maantieajoa lähinnä kelin mukaan. Nelivetofarkku 525xiA, jossa nastat ja Sebring 2,7 Limited cabrio. Molemmat ovat hyviä ajaa maantiellä. Toki kun ostaa autoja uutena niin tilanne on vähän eri kuin kysyjän budjetti, kun noista halvempi eli Chrysler maksoi 54000e, mutta umpiauto 2,7 Limited oli vain 37-38000e silloin 2005, kun ostin, joten käytettynä se voisi olla kysyjälle sopiva. Nyt kun toi autoverotus co2 höpinöineen on tuonut ihmisten mieliin ne arvot niin isokoneisten käytettyjen hinnatkin ovat romahtaneet. Niinpä jos mulla olisi reilu 10000e budjetti niin ostaisin Sebring 2,7 Limitedin facelift version tai jonkun muun auton, jonka hinta Suomessa on käytettynä suhteessa uuteen edullinen. Mitä järkeä ostaa kaikista suosituin käytetty malli, jos käytettynä ostaa, kun ovat silloin suhteessa ylihintaisia. Toi 2,7 Limited facelift joku about 2005 maksaa ehkä jotain 10tonnin tai Signature, joka oli se viimeinen versio vuonna 2006 hintaan 29900e (en tiedä kuinka karsittu se oli vai oliko ihan hyväkin varustus, kun dollari oli halvempi), ehkä vähän yli. Ei välttämättä kestä yhtä lailla kuin Bemari, mutta jos ajaa 20 tuhatta vuodessa niin sillä ei ole mitään väliä. Auton saa halvalla ja siinä on vähemmän kilsoja. Työajoja varten ei voi ostaa mitään 1997 vuoden Mersua, koska niin vanhan auton luotettavuus on kyseenalainen.

Noista kahdesta edellämainituista vielä sen verran, että Chrysler vie vähemmän bensaa kuin Bemari. Ehkä Bemarin neliveto vaikuttaa tai sitten se Chrysler vie vain muuten vähemmän maantiellä, kaupungissa tilanne voi olla toinen. Alimmillaan olen ajanut 250km matkan edestakaisin tasan 80km/h nopeutta 7,0 litran keskikulutuksella. Toki normaalikulutus on korkeampi, kun ajan kovempaa ja ohittelen paljon etc., mutta kokeiltu on sekin, että se kulkee vähällä. 68000km ajettu, eikä oikein mitään feelua. Etuiskarit kyllä vaihdoin, kun toisesta tuli nyt syksyllä sanomista, mutta jälkeenpäin on tullut sellaista informaatiota, että vika olisi kyllä ollut K1 mittauksessa, eikä niissä iskareissa. Bemareissa, folkkareissa ja Audeissa on kyllä meidän perheenjäsenillä ollut paljon enemmän ongelmia kuin Chryslereissa. Nytkin aamupakkasella toi hemmetin Bemari auko pari kertaa takaluukun lasia itsekseen. Sinne sai laittaa CRC:tä, että loppui. Chryslerissa ei ole ikinä mitään ongelmia ollut minkään härpäkkeen kanssa ja kaikki varusteet ovat vakiona. Bemarissa joutuu maksamaan vähintään 20000e varusteita, kun auton ostaa. Ainakin Limited Cabriossa on laadukkaat Infinityn stereosysteemit, 6 levyn vaihtaja etc. perussysteemit ja ennen kaikkea riittävästi mukitelineitä. Se on kanssa yksi saatana Bemareissa ja Audeissa, ettei juomia saa maantieajossa mihinkään riittävästi pystyyn. Mulla on esim. pari tölkkiä usein auki, varsinkin aamuisin pitää olla energiajuoma ja joku toinen juoma niin tungepa niitä sitten vauhdissa, kun yksin ajat, sinne pussiin, mikä on siellä pelkääjän paikan jalkatilassa.

Hinnoista en tiedä, mutta joku Alfa 159 voisi olla myöskin varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Liian tyylikäs auto maalaisille perusjunteille, joten voisi kuvitella, että saa käytettynä suhteessa halvemmalla kuin jonkun Volvon tai japsin.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä tuo V70 ja saman kokoluokan muut autot menevät jo vähän liian kalliiksi hankkia ja käyttää tähän budjettiin. Helvetin hyvä auto tuo V70 ajaa, mutta tässä hintaluokassa en sitä edes harkitse.

Onko S/V40 millainen laite matka-ajossa?

Esim. tämmöinen?
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Onko S/V40 millainen laite matka-ajossa?

Esim. tämmöinen?

Uudempi V40 on ainakin varsin hyvä auto matka-ajossa. Ei tietystikään yhtä vakaa ajettava kuin V70, mutta ei kuitenkaan mikään rimpula ja suht näppärä kaupungissa. Ajo-ominaisuuksiltaan laittaisin Volvot aina sinne saksalaisten ja ranskalaisten väliin eli ei niin pehmeitä kuin fransemannit, mutta toisaalta ei yhtä jämäköitäkään kuin saksalaiset. Kyse on siitä mistä tykkää.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitää käydä koeajamassa paria V40stä ja ehkä V70stäkin.

Käytännössä V40sen osalta liikutaan 2002, 2004 ja 150/180tkm
V70nen on vuosimallia 2001 ja kilometrejä takana lähes 300 tkm eli tuplat.
 

JonKorn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,NUFC, Alan Shearer, John Rambo
Kyllä tuo V70 ja saman kokoluokan muut autot menevät jo vähän liian kalliiksi hankkia ja käyttää tähän budjettiin. Helvetin hyvä auto tuo V70 ajaa, mutta tässä hintaluokassa en sitä edes harkitse.

Onko S/V40 millainen laite matka-ajossa?

Esim. tämmöinen?

Mulla oli V40 aikaisemmin ja sillä tuli matkaa taitettua aika paljon. Ihan näppärä peli ja suhteellisen vakaa mutta kyllä V70 on aivan eri planeetalta.

Noin 10k hintaluokkaan löytyy noita V70 sellaisia 01-02 joilla ajettu jotain 200k ja risat. Omastani maksoin n. 10k ja kilometrejä takana 212000.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pitää käydä koeajamassa paria V40stä ja ehkä V70stäkin.

Käytännössä V40sen osalta liikutaan 2002, 2004 ja 150/180tkm
V70nen on vuosimallia 2001 ja kilometrejä takana lähes 300 tkm eli tuplat.

Itellä on nyt -03 V40 2.0t. Jos tuommoista edes harkitset, niin ehdottomasti -01 tai tuoreempi tätä viimeisintä päivitysversiota. Tuolla 10000€:lla saat jo hyvän yksilön ja loppupään classic-varusteisia malleja. Mun mielestä tuossa on se vähimmäistaso, josta alat kattelemaan autoa itselles. En kuitenkaan sen enempää sitä suosittele ja kehu, vaikka viimeksi heikkona hetkenä siihen päädyin ja tyytyväinen olen ollut. Jokaisella kun on ja pitääkin olla oma mielipide. Malli jakaa varsin tehokkaasti mielipiteet, kun on yhteistuote mitsun ja rellun kanssa versiosta riippuen.
Kun käyt ajamassa mitä tahansa laitetta, niin vähintään tunnin lenkki, jotta saat selville istuinten mukavuuden, melun ja käytöksen yleensä. Suositeltavat varusteet ovat jo mainittu vakionopeudensäädin ja ilmastointi ainakin manuaalisena. Tärkeimpänä pidän kuitenkin tuota penkkiä. Huonolla jakkaralla kun oikeasti saa selän jumiin säännöllisillä pitkillä matkoilla.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Noissa on ihan mielettömän hyvät penkit, on todella kiva ajella. Ja automaatti + cruise on ihan lyömätön yhdistelmä maantielläkin.

Automaatti on kyllä kiva kaupungissa ja miksei maantielläkin. Nykyisessä autossani on manuaali+cruise ja se yhdistelmä toimii maantiellä aivan loistavasti. Ei ole edes isoissa ylämäissä mitään ongelmia. En huomaa mitään eroa maantieajossa onko se autom.+cruise vai manuaali+cruise. Yhtä hyvin menee.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Olisiko heittää vinkkiä Viron puolella olevista autoilutapahtumista? Lähinnä kiinnostaa jenkit tai härskit kisavehkeet (tyyliin formula offroad).
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkä verran liikkeiden hinnoissa on tinkivaraa ilman vaihtoautoa?
Jos Volvon hintapyyntö on 9900e, lähteekö tonni tuosta noin käteiskaupalla?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minkä verran liikkeiden hinnoissa on tinkivaraa ilman vaihtoautoa?
Jos Volvon hintapyyntö on 9900e, lähteekö tonni tuosta noin käteiskaupalla?

Tuo riippuu jonkin verran siitäkin minkälaisessa vaihtokaupassa tuo auto on liikkeeseen tullut, ja luonnollisesti myös tinkijästä ja myyjästä. Jos liike on tehnyt tuosta ko. autosta hyvät kaupat silloin kun se on heille tullut sisään, niin silloin saattaa saada tingittyäkin vähän enemmän hinnasta pois. Ja toki myös sillä on merkitystä kuinka kauan auto on ollut myynnissä ko. liikkeessä. Aina kannattaa siis kokeilla tarjota sellaista hintaa mikä itsestä tuntuu hyvältä ja sopivalta, kun ei nyt ihan mahdottomia vaan lähde tarjoamaan. Tuo tonni Volvon hinnasta pois ei tunnu minusta yhtään mahdottomalta.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sen mitä omaani aikanaan kävin ostamassa, niin perjantaina vähän ennen sulkemisaikaa kotimatkalla liikkeeseen. Siinä sit kerkesin kysyä, että teillä on täällä tuommoinen V40 myynnissä, niin myyjä siihen, et "joo, saat viikonlopun alun kunniaksi 11500 € sen mukaan". Pyynti oli 12900€. Vähän siinä koeajon jälkeen jäin miettimään, niin tankki bensaa tarjottiin vielä houkuttimeksi. Vanhan autoni olin luvannut jo kaverille eteenpäin, joten sitä ei riesana ollut.

Olihan tuo pyynniltään ylihintainen markkinoihin verrattuna, ja en siitä yli 12 olisi silloin maksanutkaan. Ja kuten -OO- sanoi, riippuu siitä mikä on ollut auton sisäänostohinta liikkeelle. Kalliimpaan autoon vaihdettaessa vanhan hyvityshintaakin korjataan ylöspäin, ja se sitten heijastuu taas sen käytetyn ostajalle. Pyyntihintaa ei kannata pelästyä, vaikka se olisikin auton markkina-arvoon nähden korkea. Yleensä se asettuu kysymisen jälkeen sopivaan summaan. Olet aina vahvoilla, kun myyjälle on tarjota vain rahaa, eikä mitään muuta.

Jos aikaa riittää, niin käy vaan koittamassa niitä pikkuautojakin. Tiedätpähän sitten, että olisiko niillä pärjännyt, vaikka niitä täällä nyt joukolla parjataankin. Määkin oon nuoruudessani ajanut kolme vuotta litraisella Micralla, joten kokemusta on.
 

Calcichew

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Autoista en mitään tiedä joten kysellään täältä, jos löytyisi joku expertti.

Äsken heittäessäni naisystävän töihin niin jarruttaessa sai painaa polkimen niin pohjaan, kun vain voimalla sai runtattua, että vauhti hiljeni. Jarrua painaessa tuntuu, että olisi löysä, eikä jarruta vasta kuin ihan pohjaan painaessa. Vähän riski lähteä ajelemaan, joten mitä tuossa voisi olla vikana?

Kojelaudalla palaa "Brake" valo, eli sama mikä palaa käsijarrun ollessa ylhäällä.

Jos sammutan auton niin jarrupoljin palautuu normaaliksi semmoiseksi jäykäksi. Käynnissä ollessa se on sitten taas löysä ja paska. En tiedä liittyykö tähän ongelmaan millään tavalla, mutta myös joka kerta kun lähden parkkipaikalta liikkeelle niin kääntäessä rattia kuuluu aivan jumalaton vinkuminen jostain renkaiden uumenista. Loppuu, kun ajaa hetken.

Autona tosiaan Dodge Stratus. -98 vm. Automaatti. Viimeisessä katsastuksessa todettiin ainakin, että jarrupalat ovat varsin mainiossa kunnossa.

Anteeksi sekava ja epäselvä viesti. Jos joku haluaa auttaa niin mielellään otetaan neuvoja vastaan.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minkä verran liikkeiden hinnoissa on tinkivaraa ilman vaihtoautoa?
Jos Volvon hintapyyntö on 9900e, lähteekö tonni tuosta noin käteiskaupalla?
Faijalla on pari kokemusta juurikin 9900€ pyydetystä autosta:

Toisessa liikkeessä (auto: vanha Audi A6) ei suostuttu pudottamaan edes hintaan 9500€ -> ei kauppoja. Toisessa teki kaupat (Chevrolet Evanda vm. 2005) hintaan 8500€.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toisessa liikkeessä (auto: vanha Audi A6) ei suostuttu pudottamaan edes hintaan 9500€ -> ei kauppoja. Toisessa teki kaupat (Chevrolet Evanda vm. 2005) hintaan 8500€.

Tuossa tullaankin sitten vielä yhteen asiaan mikä vaikuttaa noihin tinkivaroihin. Eli jos auto on merkiltään malliltaan haluttu niin silloin sitä hintaa ei välttämättä lähdetä pudottamaan kuin ihan ykkössatasia. Sitten esim. nuo korealaiset on kuulemma vähän hankalampia myytäviä niin hinnassa tullaan paljon herkemmin vastaan ja jos auto on jo pitkäänkin seisonut liikkeessä niin pudotus saattaa olla aika isokin.
 

Carlos

Jäsen
Autoista en mitään tiedä joten kysellään täältä, jos löytyisi joku expertti.

Äsken heittäessäni naisystävän töihin niin jarruttaessa sai painaa polkimen niin pohjaan, kun vain voimalla sai runtattua, että vauhti hiljeni. Jarrua painaessa tuntuu, että olisi löysä, eikä jarruta vasta kuin ihan pohjaan painaessa. Vähän riski lähteä ajelemaan, joten mitä tuossa voisi olla vikana?

Kojelaudalla palaa "Brake" valo, eli sama mikä palaa käsijarrun ollessa ylhäällä.

Jos sammutan auton niin jarrupoljin palautuu normaaliksi semmoiseksi jäykäksi. Käynnissä ollessa se on sitten taas löysä ja paska. En tiedä liittyykö tähän ongelmaan millään tavalla, mutta myös joka kerta kun lähden parkkipaikalta liikkeelle niin kääntäessä rattia kuuluu aivan jumalaton vinkuminen jostain renkaiden uumenista. Loppuu, kun ajaa hetken.

Autona tosiaan Dodge Stratus. -98 vm. Automaatti. Viimeisessä katsastuksessa todettiin ainakin, että jarrupalat ovat varsin mainiossa kunnossa.

Anteeksi sekava ja epäselvä viesti. Jos joku haluaa auttaa niin mielellään otetaan neuvoja vastaan.

Tuo kojelaudan jarruvalo voi johtua esim. siitä että toinen/molemmat takajarruvalot ovat palaneet. Tai sitten itse jarruissa on vikaa, veikkaisin että varmaankin jarruneste on vähissä, jarruputkissa on ilmaa, tms, ja aiheuttaa siksi tämän polkimen painumisen ennenkuin ottaa kiinni. Eli jos et tietä autoista mitään, kannattaa viedä huoltoon ja pyytää tarkistamaan jarrunesteet (ja vaikka tietäsikin autoista jotain, se on tosi v-mäistä).

Se polkimen jäykkyys vs. pehmeys moottorin ollessa käynnissä johtunee jarrutehostimesta. Eli kun moottori on käynnissä, jarrutehostin auttaa polkimen painamista, kun auto on sammuksissa se on jäykempi (ilman tehostinta).

Rattia käännettäessä kylmänä kuuluva vinkuna on todennäköisesti ohjaustehostimen löysällä oleva hihna. Kovin pahasti ei vissiin ole, jos se hihnan lämmetessä loppuu. Eli selviää varmaan hihnan kiristämisellä, ei ole kuin parin minuutin juttu huollossa.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
jarruttaessa sai painaa polkimen niin pohjaan, kun vain voimalla sai runtattua, että vauhti hiljeni. Jarrua painaessa tuntuu, että olisi löysä, eikä jarruta vasta kuin ihan pohjaan painaessa. Vähän riski lähteä ajelemaan, joten mitä tuossa voisi olla vikana?

Kojelaudalla palaa "Brake" valo, eli sama mikä palaa käsijarrun ollessa ylhäällä.

Jarrut vuotaa jarrunestettä. Tuo on oikeastaan ainoa mikä tuon tekee.

Nyt menet ja katsot jokaisen renkaan ja jarrut ja niistä tarkkailet mikä on "märkä". Sitten toteat, että vuotaako jarruletku vai tuleeko se neste sieltä jarrurummun sisältä. Jos on levyjarrut, niin silloin ei tule ainakaan rummun sisältä. Korjaus tuollaiseen kannattaa tehdä itse. Tuskin liikkeessäkään silti yli satasta maksaa. Pieni homma mutta kannattaa tehdä. Ilman jarruja on vittumainen ajella.

Lisää ainakin jarrunestettä ennen kuin ajat korjaamolle.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ohjaustehostin vinkuu ja rohisee jos tehostimen nesteet on vähissä, itsellä oli sama Bemarissa. En alkanut itse täyttelemään vaan vein huoltoon.

Samaten jarrunesteiden vähyys voi aiheuttaa tuon löysän polkimen, jarrunestettä on helppo lisätä itse ja löytyy huoltoasemilta aika usein. Manuaali käteen ja katsot missä on täyttökorkki, lyöt pari desiä jarrunestettä sisään ja katso muuttuuko käytös.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin tänään koeajamassa kahta Volvoa. S40 -01 ei vakuuttanut, mutta V40 -03 oli täysin eri maailmasta.

Ajattelin käydä koeajamassa vielä Audi A3sen kun bongasin vähän ajetun yksilön.
Miten kannattaa suhtautua suomiautoon, jolla on ajettu 80 tkm vaikka käyttöönotto 11/98? Huoltokirja löytyy ja auto on juuri katsastettu, joten toivottavasti lukemat pitävät suunnilleen paikkansa.
Lähinnä mietin jälleenmyyntiarvoa, kun ikää tuolla kuitenkin on. Hinnaltaan auto olisi samaa luokkaa kun pari vuotta uudemmat (sama korimalli) joilla ajettu noin tuplat kilsoista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös