Kyllä minä valitsisin vaihteistoa juuri toisin päin eli jos ajot pääasiassa matka-ajoa niin silloin manuaali, ja kaupunkipyöritykseen automaatti.
Mielestäni se on niin, että jos ei ole rata-ajoa niin aina automaatti. Kone pitää olla kutoskone, jotta pääsee ohi, koska Suomessa on niin paljon maantieajoa ja niin vähän moottoriteitä.
mutta mutta, juuri niin monta on mielipidettä kuin vastaajaakin joten kyllä se omalle perseelle sopiva kärry on itse etsittävä. Budjetti ratkaisee myös mutta itse lähtisin etsimään matka-autoa isokorisesta mallista, tyyliin; Audi A6, Skoda Superb, BMW 5xx.
Isokorisesta samaa mieltä. Pienellä autolla pitkillä etäisyyksillä väsyy ja tuuli heittelee autoa minne sattuu. Sen lisäksi selkä tulee kipeäksi. Mä ajan kahdella eri autolla tuota maantieajoa lähinnä kelin mukaan. Nelivetofarkku 525xiA, jossa nastat ja Sebring 2,7 Limited cabrio. Molemmat ovat hyviä ajaa maantiellä. Toki kun ostaa autoja uutena niin tilanne on vähän eri kuin kysyjän budjetti, kun noista halvempi eli Chrysler maksoi 54000e, mutta umpiauto 2,7 Limited oli vain 37-38000e silloin 2005, kun ostin, joten käytettynä se voisi olla kysyjälle sopiva. Nyt kun toi autoverotus co2 höpinöineen on tuonut ihmisten mieliin ne arvot niin isokoneisten käytettyjen hinnatkin ovat romahtaneet. Niinpä jos mulla olisi reilu 10000e budjetti niin ostaisin Sebring 2,7 Limitedin facelift version tai jonkun muun auton, jonka hinta Suomessa on käytettynä suhteessa uuteen edullinen. Mitä järkeä ostaa kaikista suosituin käytetty malli, jos käytettynä ostaa, kun ovat silloin suhteessa ylihintaisia. Toi 2,7 Limited facelift joku about 2005 maksaa ehkä jotain 10tonnin tai Signature, joka oli se viimeinen versio vuonna 2006 hintaan 29900e (en tiedä kuinka karsittu se oli vai oliko ihan hyväkin varustus, kun dollari oli halvempi), ehkä vähän yli. Ei välttämättä kestä yhtä lailla kuin Bemari, mutta jos ajaa 20 tuhatta vuodessa niin sillä ei ole mitään väliä. Auton saa halvalla ja siinä on vähemmän kilsoja. Työajoja varten ei voi ostaa mitään 1997 vuoden Mersua, koska niin vanhan auton luotettavuus on kyseenalainen.
Noista kahdesta edellämainituista vielä sen verran, että Chrysler vie vähemmän bensaa kuin Bemari. Ehkä Bemarin neliveto vaikuttaa tai sitten se Chrysler vie vain muuten vähemmän maantiellä, kaupungissa tilanne voi olla toinen. Alimmillaan olen ajanut 250km matkan edestakaisin tasan 80km/h nopeutta 7,0 litran keskikulutuksella. Toki normaalikulutus on korkeampi, kun ajan kovempaa ja ohittelen paljon etc., mutta kokeiltu on sekin, että se kulkee vähällä. 68000km ajettu, eikä oikein mitään feelua. Etuiskarit kyllä vaihdoin, kun toisesta tuli nyt syksyllä sanomista, mutta jälkeenpäin on tullut sellaista informaatiota, että vika olisi kyllä ollut K1 mittauksessa, eikä niissä iskareissa. Bemareissa, folkkareissa ja Audeissa on kyllä meidän perheenjäsenillä ollut paljon enemmän ongelmia kuin Chryslereissa. Nytkin aamupakkasella toi hemmetin Bemari auko pari kertaa takaluukun lasia itsekseen. Sinne sai laittaa CRC:tä, että loppui. Chryslerissa ei ole ikinä mitään ongelmia ollut minkään härpäkkeen kanssa ja kaikki varusteet ovat vakiona. Bemarissa joutuu maksamaan vähintään 20000e varusteita, kun auton ostaa. Ainakin Limited Cabriossa on laadukkaat Infinityn stereosysteemit, 6 levyn vaihtaja etc. perussysteemit ja ennen kaikkea riittävästi mukitelineitä. Se on kanssa yksi saatana Bemareissa ja Audeissa, ettei juomia saa maantieajossa mihinkään riittävästi pystyyn. Mulla on esim. pari tölkkiä usein auki, varsinkin aamuisin pitää olla energiajuoma ja joku toinen juoma niin tungepa niitä sitten vauhdissa, kun yksin ajat, sinne pussiin, mikä on siellä pelkääjän paikan jalkatilassa.
Hinnoista en tiedä, mutta joku Alfa 159 voisi olla myöskin varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Liian tyylikäs auto maalaisille perusjunteille, joten voisi kuvitella, että saa käytettynä suhteessa halvemmalla kuin jonkun Volvon tai japsin.