Mainos

Autoiluketju

  • 3 336 798
  • 19 050

Calcichew

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...veikkaisin että varmaankin jarruneste on vähissä, jarruputkissa on ilmaa, tms, ja aiheuttaa siksi tämän polkimen painumisen ennenkuin ottaa kiinni. Eli jos et tietä autoista mitään, kannattaa viedä huoltoon ja pyytää tarkistamaan jarrunesteet (ja vaikka tietäsikin autoista jotain, se on tosi v-mäistä)...

Jarrut vuotaa jarrunestettä. Tuo on oikeastaan ainoa mikä tuon tekee.

Nyt menet ja katsot jokaisen renkaan ja jarrut ja niistä tarkkailet mikä on "märkä". Sitten toteat, että vuotaako jarruletku vai tuleeko se neste sieltä jarrurummun sisältä. Jos on levyjarrut, niin silloin ei tule ainakaan rummun sisältä. Korjaus tuollaiseen kannattaa tehdä itse. Tuskin liikkeessäkään silti yli satasta maksaa. Pieni homma mutta kannattaa tehdä. Ilman jarruja on vittumainen ajella.

Lisää ainakin jarrunestettä ennen kuin ajat korjaamolle.

Samaten jarrunesteiden vähyys voi aiheuttaa tuon löysän polkimen, jarrunestettä on helppo lisätä itse ja löytyy huoltoasemilta aika usein. Manuaali käteen ja katsot missä on täyttökorkki, lyöt pari desiä jarrunestettä sisään ja katso muuttuuko käytös.

Kiitos näistä neuvoista. Tarkistin manuaalista missä jarrunesteiden täyttökorkki sijaitsi, ja yllätysyllätys tyhjää täynnä. Lisäsin sitten huoltoasemalta ostettua jarrunestettä max merkkiin asti ja lähdin ajelemaan töihin. Käytös muuttui lähes välittömästi! Hetken ehdin jo juhlia, mutta turhaan. Puolessä välissä matkaa, kun noin 15 minuuttia oli ajettu niin kojelautaan syttyi jälleen BRAKE valo ja jarrut aloittivat sen löysyytensä.

Töihin päästessäni katsoin jarrunesteet, niin tyhjä oli tankki. Uskomatonta saatana. Jostain siis vuotaa ja pahasti. Huoltoon vai tarkistelenko itse mistä vuotaa ja paikkaan perinteisesti jeesusteipillä? :D
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten kannattaa suhtautua suomiautoon, jolla on ajettu 80 tkm vaikka käyttöönotto 11/98? Huoltokirja löytyy ja auto on juuri katsastettu, joten toivottavasti lukemat pitävät suunnilleen paikkansa.
Lähinnä mietin jälleenmyyntiarvoa, kun ikää tuolla kuitenkin on. Hinnaltaan auto olisi samaa luokkaa kun pari vuotta uudemmat (sama korimalli) joilla ajettu noin tuplat kilsoista.

Paitsi että eipä ollut suomiauto vaan Saksasta tuotu peli. Ulkoa ja sisältä kuin uusi, mutta eikös tämä ole ihan yleinen kikka: uudempaa penkkiä jne kehiin että mittaria voi rukata huoletta 200tkm alaspäin?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paitsi että eipä ollut suomiauto vaan Saksasta tuotu peli. Ulkoa ja sisältä kuin uusi, mutta eikös tämä ole ihan yleinen kikka: uudempaa penkkiä jne kehiin että mittaria voi rukata huoletta 200tkm alaspäin?

Saattaahan se niinkin olla, mutta ei kaikki tuontiautot välttämättä rukattuja ole. Kyllä sieltä Saksan maaltakin välillä löytyy ihan oikeastikin jotain autoja jotka eivät ole olleet "sokialla papilla saaressa" mutta ovat silti erittäin vähän ajettuja ja hyvin pidettyjä.
 

12961

Jäsen
Kiitos näistä neuvoista. Tarkistin manuaalista missä jarrunesteiden täyttökorkki sijaitsi, ja yllätysyllätys tyhjää täynnä. Lisäsin sitten huoltoasemalta ostettua jarrunestettä max merkkiin asti ja lähdin ajelemaan töihin. Käytös muuttui lähes välittömästi! Hetken ehdin jo juhlia, mutta turhaan. Puolessä välissä matkaa, kun noin 15 minuuttia oli ajettu niin kojelautaan syttyi jälleen BRAKE valo ja jarrut aloittivat sen löysyytensä.

Töihin päästessäni katsoin jarrunesteet, niin tyhjä oli tankki. Uskomatonta saatana. Jostain siis vuotaa ja pahasti. Huoltoon vai tarkistelenko itse mistä vuotaa ja paikkaan perinteisesti jeesusteipillä? :D

Jarruputki on jostain kohtaa rikki, noita ei paljoa paikkailla. Tilalle tulee vaihtaa uusi putki. Homma voi olla vittumainen tai helpohko, riippuen ihan auton rakenteesta.

Oliko jarrunestesäiliössä ruostetta? Yleistä on, että jarrunesteitä ei vaihdeta huolto-ohjelman mukaisesti, jolloin niihin pääsee kondensoitumaan vettä, joka ruostuttaa putket puhki. Tämä on sellainen homma, jonka merkkihuollotkin tuntuvat "unohtavan" jatkuvasti. Ei jarrunesteiden vaihtoa turhaan mainita huoltokirjassa...
 
Suosikkijoukkue
NHL
Älä ny, jumal auta, jarruja millään jeesusteipillä korjaa. Selvität minkä kulman jarruletku on murtunut, vaihdat sen ja sen jälkeen ilmaat jarrut.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ford Focus -06 ja vakionopeudensäädin

Otsikon mukainen auto olisi tarjolla sopivaan hintaan, mutta koslasta ei löydy vakionopeudensäädintä. Onko kenelläkään mitään hajua, että mitä tulee maksamaan jälkikäteen asennettuna? Muistelisin joskus kuulleeni, että saattaa olla yllättävänkin kallis/hankala operaatio. Johonkin VW Golfiin tuon saattaa saada asennettua 150 eurolla, mutta riittääkö lähellekään Focuksen kanssa? En ole vielä käynyt paikan päällä autoa katsastamassa ja ennen tarjouksen tekemistä olisi kiva tietää tuon työn hinta.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Otsikon mukainen auto olisi tarjolla sopivaan hintaan, mutta koslasta ei löydy vakionopeudensäädintä. Onko kenelläkään mitään hajua, että mitä tulee maksamaan jälkikäteen asennettuna? Muistelisin joskus kuulleeni, että saattaa olla yllättävänkin kallis/hankala operaatio. Johonkin VW Golfiin tuon saattaa saada asennettua 150 eurolla, mutta riittääkö lähellekään Focuksen kanssa? En ole vielä käynyt paikan päällä autoa katsastamassa ja ennen tarjouksen tekemistä olisi kiva tietää tuon työn hinta.

Foordifoorumilla tiedetään hinnaksi 250-450€ eli ei mielestäni mikään aivan mahdoton.

http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=4092&start=25 linkki vie foordifoorumille
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kysymys Citroen C4 2.0 VTR moottoriäänistä. Kävin koeajamasta yhtä yksilöä tänään aamupäivällä ja tyhjäkäynnillä kaasua painaessa kuuluu ikäänkuin aivastus(tsu). Ajossa ei mitään ihmeellisyyksiä, eikä tuota ääntä kuule kuin pelti ylhäällä ja ikkuna auki. Samanlainen ääni kuului vastaavasta enemmän ajetusta yksilöstä kuukausi takaperin. Silloin jätin äänen takia ottamatta, mutta nyt aloin miettimään, että onko tuo sittenkin ihan normaali ääni kyseisessä moottorissa. Vuosimalli oli -05. Käsittääkseni Peugeotin 307 käyttää samaa moottoria, onko Pösö kuskeilla tullut moista ääntä eteen?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Noniin, allekirjoittaneestakin tuli sitten autoilija ja vm. 2007 Focus tarttui hyppysiin, varustelutaso on mikälie Collection ts. 16'' teräsrenkaat jne., vakionopeudensäädin oli itselle must kun auto käytännössä tulee työmatkustukseen 15km suuntaansa motarintapaisia pitkin. Talvirenkaat ovat ok, mutta kesärenkaat ovat pakkovaihdettavat, joten kysymys kuuluukin mistä kannattaisi hankkia renkaat Espoon alueella ja mitä renkaista kannattaa maksaa. Samoin kausisäilytys on harkinnassa, Vianor ja Euromaster tarjoavat palveluita, mutta hinnat ovat hieman pimennossa.

Renkaissa itsellä siis preferenssinä toki turvallisuus ja hiljaisuus, ei niinkään hinta, joten ehdotuksia saa antaa. Mitään hajua ei ole tarkemmista spekseistä, mutta lähinnä kiinnostaisi tietää suuruusluokka jotta osaa suhtautua oikealla tavalla rengasliikkeitten tarjouksiin.
 

Fordél

Jäsen
Renkaissa itsellä siis preferenssinä toki turvallisuus ja hiljaisuus, ei niinkään hinta, joten ehdotuksia saa antaa. Mitään hajua ei ole tarkemmista spekseistä, mutta lähinnä kiinnostaisi tietää suuruusluokka jotta osaa suhtautua oikealla tavalla rengasliikkeitten tarjouksiin.

Kiinnittäisin Focuksen kohdalla erityistä huomiota hiljaisiin renkaisiin, varsinkin jos ajelet paljon suurilla nopeuksilla. Focuksessa on heikko äänieristys ja rengasmelu kuuluu sisälle kyllä aivan liian kovaa.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Talvi yllätti savolaiset, katso kuvat!

Sää voi näyttää kuvissa keväisen loskaiselta mutta juuri ajoin tuon pätkän ja pakkasta oli seitsemän astetta ja suolaa tiellä samainen seitsemän senttiä. Ja noin kymmenen minuuttia ennen kolaria ajelin myös Kallan silloilla ja ihan aito talvi oli silloinkin.

Viranomaiset varmaan ennaltaehkäisee seuraavan ketjukolarin tuolla hirveällä suolan ripottelulla.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viranomaiset varmaan ennaltaehkäisee seuraavan ketjukolarin tuolla hirveällä suolan ripottelulla.

Ja autoilijat aiheuttavat sen taas liian suurella tilannenopeudella ja liian pienillä turvaväleillä.
 
Ja autoilijat aiheuttavat sen taas liian suurella tilannenopeudella ja liian pienillä turvaväleillä.

Jep. Ei ole tullut katseltua uuutisia, mutta kaipa siellä taas joku vesipää selittää, miten hän ajoi ihan nopeusrajoitusten mukaan eli 100 km/h niin kuin silloin, kun Helsinki-Hämeenlinna -moottoritiellä tuli ruuumiita.

Ehkä sitä voisi vähän hiljentää, jos tie on jäässä ja eteensä ei näe muutamaa metriä enempää...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voin kertoa että tuo lumisade täällä Itä-Suomessa oli ihan järjetön (en muista koska olen viimeksi nähnyt yhtä sakeaa lumisadetta) ja jos se on iskenyt Kuopioon samalla tavalla ja yhtä yllättäen kuin mitä täällä meillä niin on varmasti ollut kyllä aika paha paikka tuolla moottoritiellä. Täällä meillä tuo lumisade nimittäin tuli ihan yht'äkkiä kuin olisi katkaisijaa kääntänyt ja näkyvyys oli sitä luokkaa että kun työpaikan ikkunasta katsoin ulos niin en nähnyt ollenkaan n. kymmenen metrin päässä ikkunasta kulkevaa tietä ja siinä meneviä autoja. Voi vaan kuvitella mikä on tilanne kun ajaa autolla tuollaiseen "seinään" maantienopeuksissa, varsinkin kun tuo kolari taisi sattua juuri neljän maissa jolloin tuolla tiellä on aika paljon liikennettä. Se ei tarvitse muuta kuin yhden vähän varomattoman ja liian äkkinäisen jarrutuksen tai yhden joka ajaa vähän liian kovaa ja tuollaisessa lähes nolla-näkyvyydessä on äkkiä kymmeniä autoja samassa nipussa.

Mutta loppujen lopuksihan syyllinen on silti aina ihminen, ei sää. Tuollaisessakin kelissä kyllä omilla toimilla pystyy vähentämään onnettomuusriskiä kun ei lähde tekemään mitään äkkinäisiä jarrutuksia jos näkyvyys häviää, vaan pyrkii hidastamaan vauhtia pikkuhiljaa. Mutta aina sieltä löytyy joku joka panikoi, ja joku joka ajattelee että "tässä on satasen rajoitus joten minä ajan satasta" ja sittenpä alkaakin kohta kolisemaan.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Ja autoilijat aiheuttavat sen taas liian suurella tilannenopeudella ja liian pienillä turvaväleillä.

Kuulemma homma lähti siitä liikenteeseen että joku/jotkut veti liinat kiinni kun näkyvyys yllättäen heikkeni eikä kenenkään kaahailusta. Tuo myräkkä oli oikeasti ihan kuin joku pyörremyrsky ja se kesti vain hetken. Tuuli oli niin voimakas että jo pelkästään se sai autoja heittelehtimään.

Varmasti myös turvavälit ovat olleet olemattomat mutta minua ärsyttää yleisesti ottaen sellaiset paniikkijarruttelijat.
 

msg

Jäsen
Tällä palstalla on useasti toistettu, että muualla Suomessa sitä osataan ajaa vaikka tulisi torkkupeiton kokoisia lumihiutaleita, mutta 'hesassa' ne vaan kolaroi, jos maassa on puoli senttiä lunta.

ja silloin kun sisääntuloväylillä rytisi, niin kukakohan siellä kolaroi? Ajoivatko Espoolaiset aamulla Porvooseen ja sitten Sipoon suoralla rysäyttivät toistensa perseeseen?
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Varmasti myös turvavälit ovat olleet olemattomat mutta minua ärsyttää yleisesti ottaen sellaiset paniikkijarruttelijat.

"Paniikkijarruttelijoista" ärsyyntyminen pienenee huomattavasti ja autoilusta ei stressaannu niin paljon, kun jättää edellä menevään pidemmän välin. Nythän moottoriteillä ajetaan yleisesti 1-2 auton mittaisilla väleillä. Kiihdytyskaistaltakaan ei meinaa mahtua jonoon kuin anteeksi pyydellen.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Tänään 600km tyttöystävän luokse taivallettu jälleen autolla, mutta kyllä autoilu on mukavaa, kun soi hyvä musiikki mankasta! I like it! Mutta autolla ajelu on Suomi-sarjaa verrattuna ajoneuvojen NHL:ään, moottoripyörään. Se vasta jumalaista on kesällä! Mutta siitä sitten enempi johonkin toiseen ketjuun :)
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Noin pari tuntia sitten jouduin liikenneonnettomuuteen 14-vuotiaan poikani kanssa. Vastapuoli tuli kylkeen kolmion takaa reipasta ylinopeutta. Meidän auto pyörähti muutaman kerran ympäri (ei katon kautta) ja lunastukseen. Löin pääni sivupalkkiin ja poika selvisi säikähdyksellä.

Vastapuoli on muuttanut tänne kahdeksan vuotta sitten ukrainasta ja oli enemmän shokissa kuin meikäläinen vaikka omatkin handut sheikkasi kiitettävästi. Poliisiautossa vastapuoli päästi porun ja lohdutin häntä.

Aikomoinen ehoopäivä.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Noin pari tuntia sitten jouduin liikenneonnettomuuteen 14-vuotiaan poikani kanssa. Vastapuoli tuli kylkeen kolmion takaa reipasta ylinopeutta. Meidän auto pyörähti muutaman kerran ympäri (ei katon kautta) ja lunastukseen. Löin pääni sivupalkkiin ja poika selvisi säikähdyksellä.

Vastapuoli on muuttanut tänne kahdeksan vuotta sitten ukrainasta ja oli enemmän shokissa kuin meikäläinen vaikka omatkin handut sheikkasi kiitettävästi. Poliisiautossa vastapuoli päästi porun ja lohdutin häntä.

Aikomoinen ehoopäivä.
Hienoa ettei kuitenkaan käynyt pahemmin, auto-onnettomuuksissa nimittäin on niin pienestä kiinni hengenlähtökin.
Muutama vuosi sitten tyttöystäväni serkku menehtyi päävamman takia keskellä kirkasta päivää, ajettuaan autolla ojaan poliisin tutkinnan mukaan noin 50km/h nopeudella väistäessään keskellä tietä tulevaa vastaantulijaa.
Hän oli isokokoinen, ja löi päänsä vanhan pakettiauton metalliseen katon/ovenreunaan.
Niin ja ikää hänellä oli silloin 19 vuotta.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Noin pari tuntia sitten jouduin liikenneonnettomuuteen 14-vuotiaan poikani kanssa. Vastapuoli tuli kylkeen kolmion takaa reipasta ylinopeutta. Meidän auto pyörähti muutaman kerran ympäri (ei katon kautta) ja lunastukseen. Löin pääni sivupalkkiin ja poika selvisi säikähdyksellä.

Käyttehän tänään tai huomenna lääkärissä? Muuten on sitten jatkossa turha pyytää vakuutusyhtiöltä mitään, jos tulee oireita. Tossa ne ovat aika tiukkoja. Onneksi ei sattunut pahempaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Käyttehän tänään tai huomenna lääkärissä? Muuten on sitten jatkossa turha pyytää vakuutusyhtiöltä mitään, jos tulee oireita. Tossa ne ovat aika tiukkoja. Onneksi ei sattunut pahempaa.

Juu heti onnettomuuden jälkeen ja vielä huomenna aamulla. Vakuutusyhtiön papereissa lukee, että 24 tunnin sisällä onnettomuudesta pitäisi mennä tutkimuksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös