Mainos

Autoiluketju

  • 3 337 534
  • 19 050

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Nonniin eli tilanne on edelleen se että pikkubroidi hommaamassa autoa, käytiin testaamassa nyt Type ärrää ja leonin fr.

Vähän sekavat fiilikset jäi, Seat tuntui saakelin hyvältä, kireä bensavehje ja ajettavuuskin oli omaan näppiin todella hyvä. Itse kallistuin vaihtoehdoista eniten Seattiin.

Hondakin tuntui hyvältä, vähän sitä sai revittää enemmän mutta en noin parin tunnin ajon aikana löytänyt mitään hälyyttävän häiritsevää. Kireä vehje sekin ja kulutustakin sai hyvin säädeltyä kunhan ei liian raskaalla kaasulla vedellyt. Maantiellä ihan ok ja hintaansa nähden varsin hyvä. Ajettu sillä oli 24 000, en sitten tiedä mitä tämä auto on kun esim kilometrejä on 80 000?

Käydään vielä ensi viikolla testailemassa Golfin Gti:tä, mutta siinä taitaa hinnat nousta hieman korviin.
 

SKA1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko
Olen harkinnut nykyisen autoni (Land Rover Freelander vm. 2001, 200 tkm) vaihtamista normaaliin henkilöautoon. No laitoin pariin paikkaa kyselyt vaihdosta käytettyyn Mazda 6:seen. Heillä olivat tarjoukset välirahasta sellaisia, että käyn hakemassa Saksasta vähemmän ajetun Mazdan tai paremman auton, tullaan sen Suomeen ja silti mulle jää talviautoksi tuo Land Rover. En ymmärrä autokauppiaita.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ajettu sillä oli 24 000, en sitten tiedä mitä tämä auto on kun esim kilometrejä on 80 000?

Hondasta en osaa varsinaisesti sanoa, mutta jos tuo sitä normaalia japsilaatua on, niin eipä tuon miksikään noilla kilometreillä vielä pitäisi muuttua. Oikeastaan saa tuplasti vetää tuon 80 tkm, jotta alkaa jotain kuluvaa osaa olla vaihtokunnossa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Nonniin eli tilanne on edelleen se että pikkubroidi hommaamassa autoa, käytiin testaamassa nyt Type ärrää ja leonin fr.

Vähän sekavat fiilikset jäi, Seat tuntui saakelin hyvältä, kireä bensavehje ja ajettavuuskin oli omaan näppiin todella hyvä. Itse kallistuin vaihtoehdoista eniten Seattiin.

Hondakin tuntui hyvältä, vähän sitä sai revittää enemmän mutta en noin parin tunnin ajon aikana löytänyt mitään hälyyttävän häiritsevää. Kireä vehje sekin ja kulutustakin sai hyvin säädeltyä kunhan ei liian raskaalla kaasulla vedellyt. Maantiellä ihan ok ja hintaansa nähden varsin hyvä. Ajettu sillä oli 24 000, en sitten tiedä mitä tämä auto on kun esim kilometrejä on 80 000?

Käydään vielä ensi viikolla testailemassa Golfin Gti:tä, mutta siinä taitaa hinnat nousta hieman korviin.

Pakko hieman kehaista tuota Leon FR:ää kun sellaisella tulee kruisailtua lähes päivittäin. Tosin TDI versiolla ja ihan tuoreinta vuosimallia mutta kuitenkin. Erittäin hyvä ajaa, jäykkä alusta ja kiihtyy aika napsakasti. Varsinkin tuossa dieselissä on vääntö joka tekee autosta huikean ajettavan. Siihen vielä VAG-konsernin DSG niin ajaminen on melko nautinnollista. Ulkonäöltään erottuu mielestäni positiivisesti verrattuna GTI-golffeihin ja TeePeeÄrrään.

Ja tosiaan tuo hintakin on maltillinen ja rakennettu samoista palikoista kun GTI Golf. Uutena melkein 10k halvempi kun GTI-Golf ja ei tule joka nurkalla vastaan. Tietenkin jos teho ei vielä tuossa FR:ssä riitä on aina tarjolla Cupra joka tarjoaakin jo aika kovia lukemia jos kiihtyvyydestä/huipuista puhutaan.

Niin joo ja olihan tähän ketjuun ihan omaakin asiaa. Onko kenelläkään kokemuksia Audin 2.0 TFSI koneesta tai Bimmereiden 330i koneesta vuosimallista -01 eteenpäin? Autokuume on näin kesän alla melkoinen ja nuo Saksan ihmeet himottavat niin perkeleesti. Ajettavuus on ainakin Bemarissa huikea.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Olen harkinnut nykyisen autoni (Land Rover Freelander vm. 2001, 200 tkm) vaihtamista normaaliin henkilöautoon.

Onko 1,8L bensa? Taidat saada kauppiailta suoralla kaupalla kutvosen halvemmalla kuin jos lykkäät tuon Freekun vaihdossa...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hieman ihmetyttää ajoneuvovero, sitä sanotaan että se perustuu C02-päästöihin, mutta silti oman Focukseni autovero on matalampi kuin vanhempien Golffin. CO2-päästölukujen perusteella tuon pitäisi mennä toisinpäin, mutta niin vain juuri tullut verolappu on 10 euroa vähemmän.

Kulutus on Focuksessa heittämällä yli litran Golffia huonompi, mutta voiko sittenkin Golffin moottorin suurempi teho vaikuttaa veroon?

Kyse on siis 2007 (Focus) ja 2009 (Golf Variant) vm autoista.

Edit: hyvä huomio, ajoneuvoverosta siis kyse.
 
Viimeksi muokattu:

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Hondasta en osaa varsinaisesti sanoa, mutta jos tuo sitä normaalia japsilaatua on, niin eipä tuon miksikään noilla kilometreillä vielä pitäisi muuttua. Oikeastaan saa tuplasti vetää tuon 80 tkm, jotta alkaa jotain kuluvaa osaa olla vaihtokunnossa.

Paitsi, että jos noiden kilsojen ajamiseen menee yli puoltoistavuotta, saa varautua useamman päivän hitsaukseen.
Oikeasti pahin japsi pelleiltään ikinä. voittaa jopa 90-luvun corollat.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
2.5 l V6 bensa, automaatti.

OK, bensapelien koneet ovat noissa Freekku 1:ssä vähän huonossa huudossa, made in UK kun ovat... Halvimmalla taidat päästä jos myyt Freekun itse ja ostat auton suoralla kaupalla?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kyse on siis 2007 (Focus) ja 2009 (Golf Variant) vm autoista.

Tässä terveiset Trafilta (ex-AKE): AKE - Ajoneuvovero


Tuosta kun lukee niin jollain ihmeen himppavimpalla Ford on saanut sun Fockerin päästöt papereissaan alemmas kuin porukoittesi kansanautossa...

Tuohan on aikamoista buuulshittiä koko CO2 => tehdään kaikenmualiman start/stop-systeemeitä joilla saadaan keinotekoisesti päästöjä alemmas. Näin päästään laskennallisesti alle EU-normin, mutta todellisuudessa ei!
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ajoneuvovero sikseen, mutta nyt hieman ihmetyttää ajotietokoneen näyttämä polttoaineenkulutus. Talvirenkailla kulutus oli tasan 8l/100 ja sitten vielä täytin tankin huvikseni 98:lla (48 litraa sisään, tankinpohjalle jäi n. 7 litraa 95:stä) ja n. 150km ajojen jälkeen kulutus oli sama 8.0.

Sitten alle upouudet kesärenkaat, Michelinin energy saver plussat tjsp. ja nyt en saa kulutusta millään alle 8.7:n, vaikka imo ajojakauma maantien ja kaupunkiajon välillä on kutakuinkin sama kuin ennenkin. Ja kuitenkin kelit ovat olleet kokoajan kesäiset vs. talvirengasaikana oli 10 asteen yöpakkasia ja aamustartteja kylmänä (ei tolppapaikkaa).

Eli mistä lähteä etsimään syitä muutokseen, onko 98/95-seos tankissa sotkemassa sytytystä nyt kun tankissa on enää neljäsosa jäljellä, vai ovatko kenties renkaitten aurauskulmat menneet ihan pieleen. Paineet on jo tarkistettu ja oikeiksi laitettu. Mutta kieltämättä vähän ihmetyttää kun koeajossa (joka oli ehkä 70% maantietä/motaria ja 30% pienempiä teitä) ajotietokone antoi kulutukseksi 7.3/l ja nyt sitten mennään 1,5 litraa korkeammalla...
 

Särki

Jäsen
Eli mistä lähteä etsimään syitä muutokseen

Muuttuiko uusien kesärenkaiden myötä renkaiden profiili? Josko kehä on erimittainen kuin aikaisemmissa pyörissä, voi ajotietokoneen laskelmat mennä sekaisin. Ja onko näihin ajotietokoneiden kulutuslukemiin muutenkaan luottamista, mikä on ollut laskettu todellinen kulutus uusilla renkailla?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Muuttuiko uusien kesärenkaiden myötä renkaiden profiili? Josko kehä on erimittainen kuin aikaisemmissa pyörissä, voi ajotietokoneen laskelmat mennä sekaisin. Ja onko näihin ajotietokoneiden kulutuslukemiin muutenkaan luottamista, mikä on ollut laskettu todellinen kulutus uusilla renkailla?

Ainakin siis talvirenkailla ajotietokoneen ilmoittama keskikulutus vastasi aika hyvin sitä kulutusta jonka pystyi laskemaan ajettujen kilometrien ja tankatun polttoaineen perusteella, muutaman desin virheellä.

Profiilin pitäisi olla kesärenkailla sama kuin ennenkin, eli 205/55 ja ainakin nopeusmittarin lukema pitää paikkaansa GPS-dataan nähden, joten kehän pitäisi olla kutakuinkin sama kuin ennenkin, mutta kieltämättä pitänee vähän tarkastella asiaa suoraan kulutetun polttoaineen kautta.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Profiilin pitäisi olla kesärenkailla sama kuin ennenkin, eli 205/55 ja ainakin nopeusmittarin lukema pitää paikkaansa GPS-dataan nähden, joten kehän pitäisi olla kutakuinkin sama kuin ennenkin, mutta kieltämättä pitänee vähän tarkastella asiaa suoraan kulutetun polttoaineen kautta.

Aika hämärä homma jos kesärenkaat ovat samaa kokoa kuin talvinakit... Vierintävastushan se yleensä kulutusta lisää, eli jos talvikumit on esim. 195/55R16 ja alle nakataan kesäksi 215/40R17 niin vierintämatka on about sama, mutta vastus kasvaa vähän prkleesti leveämmällä ja jäykemmällä renkaalla. Mutta jos tämä ei ole case sun autosi kohdalla niin ihmetellä täytyy.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olisiko kyse sitten ihan vaan jostain teknisestä viasta joka sattui ajoittumaan juuri sopivasti tuohon renkaidenvaihdon ajankohtaan? Esim. joku lambda-anturin vika aiheuttaa juuri tuollaista että kulutus lisääntyy yht'äkkisesti.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Olisiko kyse sitten ihan vaan jostain teknisestä viasta joka sattui ajoittumaan juuri sopivasti tuohon renkaidenvaihdon ajankohtaan? Esim. joku lambda-anturin vika aiheuttaa juuri tuollaista että kulutus lisääntyy yht'äkkisesti.

Hmm ja lambda-anturi on mikä :) wikiwikigoogle jaa tollainen. Niin, kaikkihan on mahdollista, mutta ongelma on siinä että pelkällä turhalla huoltokäynnillä kuluu niin paljon rahaa että mahdollinen kulutusero ei ikinä tule katetuksi.

Pitäisi yrittää laatia simppeli check-list mitä asioita tarkastella, renkaitten paineet on jo katsottu, pyörimissuuntaa ei mutta sillä nyt ei liene suurta vaikutusta olevan. Polttoaineen seos varmasti voi vaikuttaa jollain lailla, mutta sen osalta tilanne vakiintuisi kun nyt heittäisi tankin taas täyteen 98:a (yhä testi käynnissä polttoaineen kulutuksen muutoksesta, ei sen suurempaa syytä) niin tällöin tankissa oleva kama alkaisi olemaan jo lähelle 95%:sti 98:a, siinä missä noin teoriassa seos on tällä hetkellä 15%/85%-mallista, olettan että bensalaadut sekoittuvat täydellisesti tankissa.

Entä renkaitten aurauskulmat? Näkeekö tuollaistakaan mistään ilman huoltoon viemistä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Entä renkaitten aurauskulmat? Näkeekö tuollaistakaan mistään ilman huoltoon viemistä.

Jotenkin tuntuu että jos tuo kulutusero on noinkin suuri niin ne kulmat pitäisi olla aika pahasti viturallaan, ja sen jo huomaisi kyllä muutenkin ajossa. Ja mikä ne kulmat sitten olisi tuossa renkaidenvaihdossa niin pahasti pieleen viskannut?

Kannattaa varmaan ensin vilkaista tuo renkaiden pyörimissuunta, ihan maalaisjärjellä ajateltuna sekin voi lisätä vierintävastusta jos rengas pyörii väärin päin kuin mitä sitä on suunniteltu käytettävän. Jos tuo on OK niin sitten ajelee tuon tankin lähes tyhjäksi ja katsoo onko tuolla bensalla vaikutusta. Sitten en kyllä keksi enää oikein muuta kuin jonkun teknisen vian.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Väärä vierintäsuunta voisi maalaisjärjellä ajatellen selittää tuollaisen vajaan 10% eron, parhaat matalan vierintävastuksen renkaat kun kuluttaa yli 5% vähemmän kuin samankokoiset uudet kiinan kumit (TM:ssä oli testi vähän aikaa sitten).

Onko vanteissa suuria eroja kesä ja talvinakkien välillä?
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Kesänopeusrajoitukset nostavat mun Audi a4:n tdi keskikulutusta n. 0.5l.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Väärä vierintäsuunta voisi maalaisjärjellä ajatellen selittää tuollaisen vajaan 10% eron, parhaat matalan vierintävastuksen renkaat kun kuluttaa yli 5% vähemmän kuin samankokoiset uudet kiinan kumit (TM:ssä oli testi vähän aikaa sitten).

Onko vanteissa suuria eroja kesä ja talvinakkien välillä?

Outside renkaitten ulkosivuissa luki, oletan että se sitten tarkoittaa että ovat oikein päin, pyörän renkaista tuttua nuolta ei renkaissa näkynyt. Ja kyseessähän tosiaan pitäisi olla kai testien valossa parhaat renkaat vierintävastuksen osalta joten...noh, katsoo nyt miten käy kun pääsee tankkailemaan. Olen hieman analysoinut tilannetta tarkemmin ja osittain tuota eroa voisi selittää pieni painotus lähiliikenteeseen+ruuhkat/kiertoreirit työmatkoilla. Mutta nähtäväksi jää.

Vanteista en osaa sanoa mitään, eipä tullut noita vertailtua (kun vasta auton hankinkin) ja mulle auto on pääasiassa kuljetusväline, joten ei noihin sikäli edes kiinnitä pahemmin huomiota.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Katso onko renkaissa symmetrinen kuvio eli se näyttää samalta molempiin suuntiin pyöriessä, aika usein näin ei ole vaan siinä on sellainen nuolimainen kuvio jolla vesi poistuu kulutuspinnan alueelta viistosti taaksepäin (menosuuntaan katsottuna). Jos nuolikuvio osoittaa tulosuuntaan eteenpäin pyöriessään niin se on aika varmasti väärin päin asennettu vanteelle eli vaikka se outside-lukeekin oikealla puolella niin se on väärin vanteelle asennettu.

Olipas vaikeasti selitetty, toivottavasti joku tajusi.

EDIT: vanteilla on jonkin verran vaikutusta, paino ja aerodynamiikka vaikuttaa.

Mitä painavampi vanne niin sitä enemmän energiaa tarvitaan massan pyörittämiseen. Tosin myös liike-energia/momentti kasvaa eli teoriassa rengas rullaa vapaalla pidempään.
 
Katso onko renkaissa symmetrinen kuvio eli se näyttää samalta molempiin suuntiin pyöriessä, aika usein näin ei ole vaan siinä on sellainen nuolimainen kuvio jolla vesi poistuu kulutuspinnan alueelta viistosti taaksepäin (menosuuntaan katsottuna). Jos nuolikuvio osoittaa tulosuuntaan eteenpäin pyöriessään niin se on aika varmasti väärin päin asennettu vanteelle eli vaikka se outside-lukeekin oikealla puolella niin se on väärin vanteelle asennettu.

Sellaisia renkaita, joissa on sekä pyörimissuunta, että ulko/sisäpuoli on todella harvassa. Mieleeni tulee vain yksi Nokian malli jostain vuosituhannen vaihteesta, jossa näin oli. Tarkemmin kun asiaa ajattelee, olisi tällainen rengas melkoisen hankala tukkurien ja kauppiaiden kannalta, sillä moinen olisi mahdollinen vain jos samoja renkaita tehtäisiin toistensa pelikuvina, eli renkaassa olisi määrätty ulkopuoli ja se kummalle puolelle autoa se tulee. Renkaat tulisi siis myydä pareittain kuin kengät. Tuossa muistelemassani Nokialaisessa oli siis merkinnät outside - left ja outside - right.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Totta tuokin, enpä tullut ajatelleeksi.

Itsellä on kanssa tilanne että toisen puolen kuvio kulkee ns. väärään suuntaan verrattuna toisen puolen renkaisiin. Niissäkin on "outside" merkintä mutta ei merkattu pyörimissuuntaa. Tuntuu jotainkin epäloogiselta että tämä nuolikuvio kulkee vastakkaiseen suuntaan.
 
Itsellä on kanssa tilanne että toisen puolen kuvio kulkee ns. väärään suuntaan verrattuna toisen puolen renkaisiin. Niissäkin on "outside" merkintä mutta ei merkattu pyörimissuuntaa. Tuntuu jotainkin epäloogiselta että tämä nuolikuvio kulkee vastakkaiseen suuntaan.

Minäkin olen ihmetellyt samaa asiaa. Tuntuisi jotenkin loogiselta että rengas ei ole tietoinen onko sen ulkopuoli varmasti auringon puolella vai ei. Aivan samoin tuntuisi että rengas on tietoinen pyöriikö sen pintakuvio vastakarvaan vai ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös