Autoiluketju

  • 3 190 055
  • 18 516

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
...diisselinä tarvii olla hitosti hyötyajoa, koska vero on järkyttävä.
Lantikan tekniikkahan kestää niin kauan, että keväällä muonavahvuuteen liittyvä voi ajella sillä vielä eläkkeelläkin.

Joo no eipä tietty tullut mieleen toi painoon liittyvä verotus. Mutta eikös se ole muuttumassa, liekö sitten miten pitkälle vanhoihin kosliin, ja jos tulee co:n mukaan, niin tiedä sitten vaikuttaako mihinkään lopulta. Tosiaan jos vuosimallia venyttäisi esim -05 saakka, niin samaan rahaan (Saksasta ainakin) saisi jo Rankku Sportin, joten punnitaan noita kahta. Olisi ainakin tilaa sitten. Ja n. 10-vuotiaana rankku oli suosikkikoslani.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Citroen C4

Onko kenelläkään omakohtaisia tai lähipiirin kokemuksia otsikossa mainitusta autosta? Vm. 2005 vähän katsellut, mutta hieman on epäilyksiä siitä, että miten toimii talvella. Esim. käynnistyykö kovalla pakkasella parin päivän seisomisen jälkeen ilman sähkötolppaa ja onko ollut ongelmia sähköjen kanssa talviaikaan? Pitäisi vaihtaa hyvinpalvellut japanilainen toiseen ja hirveitä summia ei kannata maksaa, kun talviajot keskittyvät harkkoihin ja kauppaan ajamiseen. Kesällä tulee sitten hieman enemmän kilometrejä golf-kenttiä kierrellessä. Työmatkat kuljen julkisilla, joten vähän enemmänkin ajettu(+100 tkm) kelpaa. Nykyinen täytyy vaihtaa lähinnä ilmastoinnin puutteen takia. Auton toimivuus talvella kiinnostaa, koska taloyhtiöllä ei ole sähkötolppia tarjota, ainoastaan kylmä parkkihalli löytyy, mutta sieltäkään ei sähkötolppia löydy.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jumankautsu. Ajovakaudenhallintajärjestelmä tjsp. on vaarallinen laite näillä keleillä. Tai ainakin mun Hondassani oleva värkki. Olen hiukan jo aavistellut asiaa, kun pyörät lyövät lukkoon jo varovasti ajetuissa liikenneympyröissä, ja olen kytkenyt systeemin pois päältä yleensä, mutta nyt unohtui. Ok, nopeutta oli toki liikaa, kun puksautin hankeen autollani, mutta asiaa ei ainakaan auttanut se, että kaikki neljä pyörää iskivät lukkoon mutkassa. Selkärangasta kun tulee jarrujen pumppaus ja ohjaaminen jarruttamatta. Se kun ei toiminut, iski aikamoinen wtf-fiilis, ja sitten mentiin. Onneksi ainoa harmi oli kolmen vartin tuhraantuminen, eikä autollekaan käynyt kuinkaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jumankautsu. Ajovakaudenhallintajärjestelmä tjsp. on vaarallinen laite näillä keleillä. Tai ainakin mun Hondassani oleva värkki. Olen hiukan jo aavistellut asiaa, kun pyörät lyövät lukkoon jo varovasti ajetuissa liikenneympyröissä, ja olen kytkenyt systeemin pois päältä yleensä, mutta nyt unohtui. Ok, nopeutta oli toki liikaa, kun puksautin hankeen autollani, mutta asiaa ei ainakaan auttanut se, että kaikki neljä pyörää iskivät lukkoon mutkassa.

Öö, onko sun autos ihan kunnossa? Vai eikö siinä ole ABS-jarruja? En ihan heti muista autoa jossa olisi ESP muttei ABS:ää, kun puhuit neljän pyörän lukkiutumisesta.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ajovakaudenhallintajärjestelmä tjsp. on vaarallinen laite näillä keleillä. Tai ainakin mun Hondassani oleva värkki. Olen hiukan jo aavistellut asiaa, kun pyörät lyövät lukkoon jo varovasti ajetuissa liikenneympyröissä, ja olen kytkenyt systeemin pois päältä yleensä, mutta nyt unohtui. Ok, nopeutta oli toki liikaa, kun puksautin hankeen autollani, mutta asiaa ei ainakaan auttanut se, että kaikki neljä pyörää iskivät lukkoon mutkassa.

Siis pyrkiikö Hondasi lisäämään ajovakautta lyömällä kaikki neljä pyörää lukkoon? Vaikuttaisi, että tuossa on kyse jostain aivan muusta kuin ajonvakauttamisesta. Ainakin niissä saksalaisissa ESP-autoissa, joita olen ajanut, ajovakausjärjestelmä jarruttaa kaarteessa rengasta tai paria tilanteen mukaan. Se on varsin kätevä järjestelmä näin liukkailla keleillä, mutta myös kesäisin hiekkateillä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siis pyrkiikö Hondasi lisäämään ajovakautta lyömällä kaikki neljä pyörää lukkoon? Vaikuttaisi, että tuossa on kyse jostain aivan muusta kuin ajonvakauttamisesta. Ainakin niissä saksalaisissa ESP-autoissa, joita olen ajanut, ajovakausjärjestelmä jarruttaa kaarteessa rengasta tai paria tilanteen mukaan. Se on varsin kätevä järjestelmä näin liukkailla keleillä, mutta myös kesäisin hiekkateillä.

Ja joissain ESP/vastaava myös kääntää rattiakin itse jne (jarrutuksen voimasta toki). Ei se kyllä koskaan lukkoon renkaita lyö, ainakaan ABS-autoissa ei pitäisi.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
...
Minun mielestä tuo "Kun se kestää" on kuitenkin yksi tärkeimmistä kriteereistä autossa. Eikä tämä ole mutuilua että se kestää vaan mm. saksalainen tüv tekee vuosittain katsastustilastojen perusteella raportteja vioista kaikkien merkkien osalta ja valitettavasti japsi-merkit ovat laajalla rintamalla vuodesta toiseen joka kategoriassa kärkipäässä. Vielä enemmän kärjistettynä Toyota/Lexus aivan listojen kärjessä.

Tähän tuli taas arvostetulta taholta todistusta laadusta.
http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=2&news_id=201009080

(Linkissä Tuv:n uusin raportti)
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
VAG:n ja Wokkipannut kun ottaa pois ei paljon jää jäljelle noille listoille.

Käytännössä VAG:n poistaminen listoilta poistaa sieltä kokonaiset 4 autoa (3x VW ja 1x Audi. Listoilla olevilla Porscheilla ei meinaan ole VAG:n kanssa kai vielä mitään tekemistä. Tulevaisuudessa asia lieneekin sitten toinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko kenelläkään omakohtaisia tai lähipiirin kokemuksia otsikossa mainitusta autosta?
Kaverilla oli liisattu C4. Kiva ja nätti auto, mutta ei voinut suositella talviautoksi. Ongelmia yli omien tarpeiden, kuulemma. Hassu juttu, kun mun samanikäinen C5 taas menee talvetkin ihan jees.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
No kenties oli väärin tuo, mutta nykyään on väärin myös puhua VAG:ista. Oikeampi nimi on tällä hetkellä Volkswagen Group ja Porsche siirtyi tuohon vasta vuonna 2009.

JA nyt meni saivarteluksi, :-) Kaikki kuitenkin tietävät mitä VAG:lla tarkoitetaan vaikka virallisesti lyhenne ei olekkaan enää käytössä.

Tässä muuten yksi iso voitto Porschelle konsernin sisällä:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/...rheiluautoja-ja-vw-konsernin-luksus-sedaneita

Porsche on jo pitkään tehnyt VW:n kanssa läheistä yhteistyötä ja oli todella lähellä, että Porsche olisi vallannut koko Volkswagenin, mutta toisin kävi.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
JA nyt meni saivarteluksi, :-) Kaikki kuitenkin tietävät mitä VAG:lla tarkoitetaan vaikka virallisesti lyhenne ei olekkaan enää käytössä.

No niinhän se meni. Tarkoitus nyt vain oli kertoa, etteivät tuon listan Porschet ole VAG:in tekosia, kuten annoit ainakin rivien välissä olettaa.

Porsche on jo pitkään tehnyt VW:n kanssa läheistä yhteistyötä ja oli todella lähellä, että Porsche olisi vallannut koko Volkswagenin, mutta toisin kävi.

Porsche tosiaan yritti vallata koko Volkswagenin konsernia, mutta joutuikin sitten itse "nöyrtymään" osaksi sitä. Toki Porsche on edelleen konsernin suurin yksittäinen osakkeenomistaja. Yhteistyötä noilla on tosiaan kaiketi ollut jo iät ja ajat, mutta sitähän noilla valmistajilla on moneen muuhunkin suuntaan.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Porsche tosiaan yritti vallata koko Volkswagenin konsernia, mutta joutuikin sitten itse "nöyrtymään" osaksi sitä. Toki Porsche on edelleen konsernin suurin yksittäinen osakkeenomistaja. Yhteistyötä noilla on tosiaan kaiketi ollut jo iät ja ajat, mutta sitähän noilla valmistajilla on moneen muuhunkin suuntaan.

Ei tuota tilannetta oikeen voi verrata muihin sillä ennen tuota yhdstymistä kaksi Porschen sukuhaaraa tappelivat keskenään siitä kuka omistaa ja mitä. Eli Porsche on VW-Groupin suurin osakkeenomistaja ja VW-Groupin TJ Piech (ja hänen sukunsa) ovat/olivat Porschen suuromistajia.

Tässä artikkeleita asiasta:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volkswagen-ja-porsche-taistelevat-euroopan-herruudesta

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/porschen-paajohtaja-ja-rahoitusjohtaja-erotettiin

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/porsche-oli-kriisin-partaalla

http://www.iltalehti.fi/talous/2009081310078503_ta.shtml

Viime kesän tilanne:

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_pol...ttaa_automarkkinoilla_1771408.html?origin=rss

Spekulaatiota tulevaisuudesta:

http://www.porscheblogs.co.uk/williams-porsche-f1-assault-in-2013/
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Öö, onko sun autos ihan kunnossa? Vai eikö siinä ole ABS-jarruja? En ihan heti muista autoa jossa olisi ESP muttei ABS:ää, kun puhuit neljän pyörän lukkiutumisesta.
Joo, nyt täytyy heti kärkeen korjata pahasti virheellistä ilmaisua. Eli eivät pyörät toki lukkoon mene, vaan absit paukuvat päälle pienemmistäkin liukasteluista. Tällä kelillä se tarkoittaa sitä, että käytännössä pyörät ovat kuin lukossa, eivät ne ohjaudu tippaakaan. Otan mielummin VSA:n eli Hondan ESP:n pois päältä, koska silloin pystyn itse kontrolloimaan ajokkia paremmin ja nuo turhat jarruttelut jäävät pois. Tänään taas nappasi yhdessä mutkassa kiinni, kun unohdin ottaa sen pois päältä, ja aika lähellä oli, etten löytynyt autoineni jälleen hangesta. En usko, että noissa kuitenkaan sen kummempaa vikaa on, koska ennen lumia ne käyttäytyivät ihan ok. Ehkä en ole vain tottunut tämän auton systeemiin. Viime talven ajelin 407:lla ja ESP toimi hyvin myös liukkailla.
 

Fordél

Jäsen
Onko kenelläkään omakohtaisia tai lähipiirin kokemuksia otsikossa mainitusta autosta?

En nyt suoranaisesti tiedä talviongelmista, mutta kaverilla oli C4 ja heidän yhteiselo päättyi siihen, että omistajan hermot menivät moniin Citikan tarjoamiin vikoihin. Sähköhässäkäthän noissa ei tunnetusti ole varmimmasta päästä, mutta ongelmia tuli myös kulutuksessa, joka lähti yhtäkkiä selkeään nousuun. En siis itse todellakaan ostaisi, varsinkaan näihin Suomen olosuhteisiin. Jos jotain positiivista pitää sanoa niin tilaa oli enemmän kuin osasin odottaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Haa, autoni on myyjäliikkeen piikkiin huollossa ja sain liikkeestä sijaisauton, joka eilen illalla jätti tielle. Soittelin ifille, eikä ne osannut mitään varmaa sanoa, mutta heidn järkkäämä hinausauto vei kuitenkin riisikupin ja minä menin taksilla kotio. Minkäköhänlainen vakuutus noissa koeajoautoissa yleensä on, saanko matkanjatkumiskulut vakuutuksen piikkiin? Omavastuu taitaa olla mulla monta sataa (jos tötöilee), mutta en kai ole siitä mitenkään vastuussa? Täytyy varmaan soitella liikkeeseen, kunhan ekaksi saisin tietää mihin se kottero on hinattu.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Nyt tarvitaan tietoja ja kokemuksia Volvo V40:stä. Bussi tuhosi autoni ja nyt pitäisi saada uutta alle ja yksi Volvo voisi olla potentiaalinen.

Kyseessä on vuoden 2001 kärry, joka on siis liftattu. Varhaisemmissa malleissa on vissiin ollut enemmän tai vähemmän murhetta.

Kaipailen tosiaan infoa näistä 01 kärryistä ja erityisesti automaateista.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kitkarengaskeskustelu on varmasti käyty jo tuhat kertaa Jatkoajassa, mutta haluasin kuulla käyttäjien kokemuksia miten kitkarenkaalla pärjää talvikelillä jos ajelee n.15000km talvella. Lähinnä itseäni kiinnostaa miten 2-3vuotta vanhalla kitkarenkaalla pärjää talvikelillä. Onko renkaassa vielä pitoa?

Joihinkin testituloksiin on tullut tutustutta mutta kaikki ovat uusia renkaita. Mulle on jäänyt epäselväksi miten rengas toimii tokana tai kolmantena talvena.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kitkarengaskeskustelu on varmasti käyty jo tuhat kertaa Jatkoajassa, mutta haluasin kuulla käyttäjien kokemuksia miten kitkarenkaalla pärjää talvikelillä jos ajelee n.15000km talvella. Lähinnä itseäni kiinnostaa miten 2-3vuotta vanhalla kitkarenkaalla pärjää talvikelillä. Onko renkaassa vielä pitoa?

Joihinkin testituloksiin on tullut tutustutta mutta kaikki ovat uusia renkaita. Mulle on jäänyt epäselväksi miten rengas toimii tokana tai kolmantena talvena.
Eipä nuo taida kovin monta talvea säilyttää ominaisuuksiaan. Edellisessä koslassa mulla oli kitkat, kun sitä ostaessa ajo oli pääosin hyväkuntoista baanaa kaupunkien välillä. Ihan mukavaa menoa. Varovainen ajotapa oli opeteltu jo nuorena, joten ylläreitä ei päässyt tulemaan. Nyt on alla nastat, koska ajo on talvella kaupunkipainotteista, eikä kitkat ole siinä tapauksessa ideaaliratkaisu. Tuo sinun ajomääräsi viittaisi maantiepainotteiseen kurvailuun. Joten kannattaa ainakin harkita kitkoja. Heikoimmillaanhan ne ovat peiliksi hinkatulla lumella/jäällä ja pahassa pöpperössä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse olen kitkoilla ajanut viimeiset 5 talvea ja asennekysymyshän niillä pärjääminen on. Jos joku väittää kitkojen olevan turvallisemmat niin se on paskapuhetta, mutta hyvin niillä kuitenkin pärjää ja ovat mukavuudessa aivan omalla tasollaan nastaan verrattuna. Sanoisin, että 3 talvea on ihan maksimi mitä itse kitkoilla ajaisin, sillä ominaisuudet suorastaan romahtavat kumin kovetessa vanhemmiten. Itsellä tulee kilometrejä sen verran, että parin talven välein menee vaihtoon.

edit: ja edelliseen viestiin sen verran, että pöpperössä kitkat kyllä pitävät saman kun nastakin. Ainoa keli jossa pitää olla todella tarkkana on puhdas jää.
 

Veijari

Jäsen
Kitkoilla on kurvailtu viimeiset 5 vuotta, tosin nelivedon kanssa ja hyvin ne toimii kun käyttää vähän maalaisjärkeä. Kertaakaan ei ole tullut läheltä-piti -tilannetta tai muutenkaan tiukkaa paikka jarrutuksissa eikä ole jääty ylämäkiin luistelemaan. Yhtä lailla nastoilla pitää ennakoida kun luistelee jäisellä tiellä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
edit: ja edelliseen viestiin sen verran, että pöpperössä kitkat kyllä pitävät saman kun nastakin. Ainoa keli jossa pitää olla todella tarkkana on puhdas jää.
Tuossa on varmaan sitten rengas- tai autokohtaisia eroja. En ole millään muulla autolla/renkailla ollut niin pulassa pöpperössä (siis sellaisessa ruskeassa puurossa) kuin edellisellä kombinaatiolla. Tosin olen ajanut kitkoilla vain tuolla yhdellä yksilöllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös