Autoiluketju

  • 3 178 748
  • 18 511

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Vaimokkeelle voisi kokeilun vuoksi ottaa auton saksanmaalta. Joku halpa pirssi!

Jos sulla ei ole kokemusta auton hakemisesta Saksasta niinkuin tuossa annat ymmärtää, niin tuskin sun sieltä mitään halpaa autoa kannattaa tänne alkaa raahaamaan. Ehkä korkeintaan laitat jonkun jobbarin asialle tuomaan tietyn auton. Toki käsitys halvasta voi meillä olla täysin eri, mutta mä puhun nyt Suomesta ostettuna about kymppitonnin rassista.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Hei, mites lohkolämmittimen asennus takuun alaiseen autoon jälkiasennettuna. Onko merkitystä, missä liikkeessä käy hoitamassa asennuksen, vai pitääkö olla merkkiliike? Viime keväänä, Metro-Auton myyjä höpisi jotain, että asennus pitäisi tehdä heillä, jotta takuu ei raukeasi. Oliko autokauppiaan puheissa jotain perää? Kyseessä Skoda Octavia ja takuuta jäljellä puoli vuotta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Hei, mites lohkolämmittimen asennus takuun alaiseen autoon jälkiasennettuna. Onko merkitystä, missä liikkeessä käy hoitamassa asennuksen, vai pitääkö olla merkkiliike? Viime keväänä, Metro-Auton myyjä höpisi jotain, että asennus pitäisi tehdä heillä, jotta takuu ei raukeasi. Oliko autokauppiaan puheissa jotain perää? Kyseessä Skoda Octavia ja takuuta jäljellä puoli vuotta.

Enpä oikein usko, että väitteissä voi olla perää. Jos kuitenkin on, sijassasi menisin välittömästi katsomaan jotakin muuta automerkkiä.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hei, mites lohkolämmittimen asennus takuun alaiseen autoon jälkiasennettuna. Onko merkitystä, missä liikkeessä käy hoitamassa asennuksen, vai pitääkö olla merkkiliike? Viime keväänä, Metro-Auton myyjä höpisi jotain, että asennus pitäisi tehdä heillä, jotta takuu ei raukeasi. Oliko autokauppiaan puheissa jotain perää? Kyseessä Skoda Octavia ja takuuta jäljellä puoli vuotta.

Onko kyse jostain metroauton käytetyn auton takuusta? Tehdastakuuseen lohkolämmittimen asennus ei vaikuta jos sen tekee jossain lisenssin omaavassa liikkeessä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onko kyse jostain metroauton käytetyn auton takuusta? Tehdastakuuseen lohkolämmittimen asennus ei vaikuta jos sen tekee jossain lisenssin omaavassa liikkeessä.

Niin, sitä se taisi tarkoittaa käytännössä, en nyt muista, kuuluiko siihen jokin vaihtoautotakuu? Mutta, tuo kyllä kuuluisi järkevältä syyltä ja sen takia myyjä kauppasi "edulliseen" hintaan tuota asennusta, vain 500€ kauppahintaan lisää. Ostin Octavian nyt syksyllä toisesta liikkeestä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olenkohan ainoa, joka kammoaa vesiliirtoon joutumista tahi vastaavasti peilijäällä liukumista?
Viimeksi eilen Roihupellossa dösä veteli mutkat liki suoriksi vaivautumatta edes hiljentämään. Minulle tulee aina pala kurkkuun, kun auton perä lähtee alta. Syy on varmaan osittain siinä, että ajelen vuodessa alle 5000 kilometriä ja usein taukoa kertyy ajopäivien välille kuukausia. En vaan koe ylenpalttista kaahailua ja jännien ajolinjojen hakemista mielekkäänä harrastuksena.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Olenkohan ainoa, joka kammoaa vesiliirtoon joutumista tahi vastaavasti peilijäällä liukumista?
Viimeksi eilen Roihupellossa dösä veteli mutkat liki suoriksi vaivautumatta edes hiljentämään. Minulle tulee aina pala kurkkuun, kun auton perä lähtee alta. Syy on varmaan osittain siinä, että ajelen vuodessa alle 5000 kilometriä ja usein taukoa kertyy ajopäivien välille kuukausia. En vaan koe ylenpalttista kaahailua ja jännien ajolinjojen hakemista mielekkäänä harrastuksena.

Vahingossa liukastelu kyllä nostaa sydämmen kurkkuun joka kerta mutta takavetoisen auton kanssa leikkiminen on pirun hauskaa. Itsellä kilometrejä tulee myös melkoisen vähän ja siksi ajaminen on välillä vähän epävarmaa. Nopeuden laskemisella selviää kuitenkin lähes kaikesta.

Ja jos joudun ajamaan huonoissa olosuhteissa tuntemattomalla autolla, kokeilen ne auton rajat turvallisessa paikassa ettei sitten tosipaikassa tule yllätyksiä. Tämä temppu on muutamia kertoja pelastanut, ainakakin auton, jos ei muutakin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Enpä oikein usko, että väitteissä voi olla perää. Jos kuitenkin on, sijassasi menisin välittömästi katsomaan jotakin muuta automerkkiä.

Järjen suuri ääni puhuu? :-)

Kai se nyt on selvä, että esim. moottorinohjaustoimintoihin liittyvä "lämmitin" pitää asentaa merkkiliikkeessä(valtuutetussa), jos haluaa takuun pysyvän päällä? Ei se muuhun takuusen vaikuta, mutta jos asennuksen jälkeen moottorinohjauksessa tai muussa on häiriöitä, niin varmasti takuu on rauennut.

Siinä mielessä tuo on turvallista, että perinteistä lohkolämmitintähän ei uusiin autoihin ole saanut enää vuosiin. Nykyään se on lähes aina ns. säteilylämmitin joka asennetaan öljypohjaan ja teho/hyödyllisyys on kovin kyseenalaista. Lähinnä siinä lämmitetään parkkipaikan ilmatilaa. Joihinkin malleihin sen sijaan saa letkulämmittimiä jotka lämmittävät jäähdytysnestettä. Näiden kanssa saadaan kovin helposti nykyauto häiriötilaan ja jos vastus on asennettu Pärnäsen korjaamolla, niin voit olla varma, että takuu ei ole voimassa.

Nykyään on muuten saatavilla kaiken maailman kiinalaisia replikavanteita melkeen autoon, kun autoon. Kuinka moni uuden auton ostaja tulee ajatelleeksi, että tällaisen vanteen auton alustaosille mahdollisesti aiheuttamaa vahinkoa ei takuu korvaa?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Järjen suuri ääni puhuu? :-)

Ja ylimaallinen järjen ääni vastaa. =)

Kai se nyt on selvä, että esim. moottorinohjaustoimintoihin liittyvä "lämmitin" pitää asentaa merkkiliikkeessä(valtuutetussa), jos haluaa takuun pysyvän päällä? Ei se muuhun takuusen vaikuta, mutta jos asennuksen jälkeen moottorinohjauksessa tai muussa on häiriöitä, niin varmasti takuu on rauennut.

Vielä kun selvennät mikä noissa sitten vaikuttaa "moottorinohjaustoimintoihin".

Näiden kanssa saadaan kovin helposti nykyauto häiriötilaan ja jos vastus on asennettu Pärnäsen korjaamolla, niin voit olla varma, että takuu ei ole voimassa.

Kerro ihmeessä esimerkkejä noista "häiriötiloista".

Nykyään on muuten saatavilla kaiken maailman kiinalaisia replikavanteita melkeen autoon, kun autoon. Kuinka moni uuden auton ostaja tulee ajatelleeksi, että tällaisen vanteen auton alustaosille mahdollisesti aiheuttamaa vahinkoa ei takuu korvaa?

Niin ja miten vanteet liittyvät asiaan?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Vielä kun selvennät mikä noissa sitten vaikuttaa "moottorinohjaustoimintoihin".

Kerro ihmeessä esimerkkejä noista "häiriötiloista".

Niin ja miten vanteet liittyvät asiaan?

Eli ylimääräinen lämmönlähde väärässä paikassa antaa helposti väärää tietoa moottorinohjausjärjestelmälle ja sen jälkeen auton kojetaulu vilkkuu kuin joulukuusi. Nykyautot alkaa olemaan jo sellaisia tietokoneita, että ihan joka paikkaan ei parane tietämättömän mennä räpeltämään.

Vanteet tuli mieleen toisena asiana jolla helposti nollataan tietyiltä osin auton takuu.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eli ylimääräinen lämmönlähde väärässä paikassa antaa helposti väärää tietoa moottorinohjausjärjestelmälle ja sen jälkeen auton kojetaulu vilkkuu kuin joulukuusi. Nykyautot alkaa olemaan jo sellaisia tietokoneita, että ihan joka paikkaan ei parane tietämättömän mennä räpeltämään.

Käsittääkseni esimerkiksi Defan lämmittimet asennetaan valmistajan ohjeiden mukaan aina samaan paikkaan samassa autossa. Enpä sitten tiedä miten se merkkiliikkeen asennus olisi sen parempi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä yhä saa perinteisiä lohkolämppäreitäkin, tässä esim yksi : http://wup.defa.com/fi/wup_products_preheaters.html.

Tuo lohkolämppärihän on aivan yliveto esilämmityksen kannalta. Tosin itse tykkään omassa dieselissä olevasta polttoainekäyttöisestä lämmittimestä, varustettuna ajastinkellolla ja kauko-ohjaimella.

Saa ja ei saa. Ei kaikkiin uusiin, kevytmetallista tehtyihin koneisiin saa. Iparules taisi ajella uudella Golfilla, esim. siihen ei lohkoa saa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Saa ja ei saa. Ei kaikkiin uusiin, kevytmetallista tehtyihin koneisiin saa. Iparules taisi ajella uudella Golfilla, esim. siihen ei lohkoa saa.

Juuri näin ja vähissä alkaa olemaan uudet autot johon tuon oikean lohkolämmittimen saa.

Tästä syystä liikeet tarjoavat lohkolämmittimen sijaan moottorinlämmitintä. Jos et erikseen kysy et tiedä saatko lohko, säteily vai letkulämmittimen. Itse en säteilylämmittimeen laittaisi pesoakaan. Jos säteilylämmitin on ainoa vaihtoehto (ja haluaa sisätilan lämpimäksi) laittaisin itse pelkästään sisätilanlämmittimen. Toisaalta hyvin tuo on käyntiin lähtenyt ilman mitään lisälämmittimia.
 

iBa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lohkolämmitin vm. 2000 Golfiin

Täällä on sopivasti päästy keskustelun alkuun aiheena lohkolämmitin.

Niinpä kaltaiseni autonoviisi uskaltanee heittää ilmaan seuraavan kysymyksen:

Autona Golf (bensakone 1.6, HB, vm. 2000) ja tähän kaipailisin nyt lohkolämmitintä plus mahdollisesti samassa yhteydessä sisäpistoketta sisälämmitintä varten.

Onko palstalaisilla tietoa onnistuuko, missä onnistuu tai jopa mitä suunnilleen maksaa? Itse sisälämmitin voi olla asennettuna tai pyöriä sujuvasti pelkääjän puolen laittialla.

Hyvin on auto startannut tämän kuukauden ajan, jonka sen olen omistanut. Miinuspuolena kuitenkin on, että auto on kylmä ja lämpeneekin melkoisen rauhalliseen tahtiin.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Onko palstalaisilla tietoa onnistuuko, missä onnistuu tai jopa mitä suunnilleen maksaa? Itse sisälämmitin voi olla asennettuna tai pyöriä sujuvasti pelkääjän puolen laittialla.

Onnistuu, melkeinpä missä tahansa nyrkkipajassa/merkkikorjaamolla ja suunnilleen tunnin juttu, mitä laskuttavat. Ts. 80-100€ plus osat 200€. Motonetistä saat DEFAn osat kohtuuhintaan, mutta voi olla että liikkeet haluavat itse ostaa osat, niin kysy sieltä ekaksi. Lämmittimen joudut hommaamaan erikseen, maksaa sen 50€.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Miten hitossa pajalla saavat kulumaan tunnin tuohon? Pari tuollaista on tullut laitettua, ja konepellin avaamisesta asennuksen loppuun en ole saanut yli 45min. Kulumaan. Ja ulkkosalla olen tehnyt, toisen pikku pakkasessa.
Tuossakin suurin osa ajasta mennyt nesteen poistamiseen ja täyttöön.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten hitossa pajalla saavat kulumaan tunnin tuohon?

Ei siihen välttämättä sitä tuntia menekään, vaan laskutus menee tunnin mukaan. Aika monellakin alalla taitaa olla ihan yleinen käytäntö tänä päivänä että jos hommaan menee vaikkapa tuo mainitsemasi 45 minuuttia niin laskutus on tunnin, ja monessa paikassa tunti on minimilaskutus jolloin varttitunnin hommastakin peritään samalla tavalla yhden tunnin veloitus.
 

chubster

Jäsen
Auttakaas autoista tietämätöntä.

Tuossa eilen tulin huomanneeksi, että minun -99 Opel Astra on tykännyt öljystä ja sitä tarttis lisää ettei kone leikkaa kiinni. Minkälaista öljyä nyt sitten pitäisi ostaa?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Auttakaas autoista tietämätöntä.

Tuossa eilen tulin huomanneeksi, että minun -99 Opel Astra on tykännyt öljystä ja sitä tarttis lisää ettei kone leikkaa kiinni. Minkälaista öljyä nyt sitten pitäisi ostaa?

Yleensä kai paras on laittaa samaa mitä siellä on ennestään. Jos tämä ei ole tiedossa tai selviä esim. huoltokirjasta niin katsopas vaikka tuolta: http://www.mobil.fi/Apps/APS/MOBIL/Finland-Finnish/LCW/APS_Blank.aspx (linkki vie Mobilin sivuilta löytyvään tuotevalitsimeen)
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Haluaisin tietää, että missä faijani vuonna -94 myymä Saab 96 nykyään luuraa. Valmistusnumeroa en tiedä, mutta rekkari oli muotoa UHS-466. Kyseinen yksilö oli ruskea ja koska se oli vuosimallia 1980, siinä olivat ne isot muovipuskurit.

Yritin googlettaa autoa, mutta en päässyt kovinkaan pitkälle.

Viimeksi olen nähnyt auton noin 10 vuotta sitten Keski-Uudellamaalla. Tuo auto sytytti minussa saabismin.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tsekkaappa AKE:n sivuilta sopiva tapa tarkastaa rekisterinumerolla auton tiedot.
Maailman halvimpiin nuo tekstiviestit eivät kuulu, mutta raskii yhden tuollaisen maksaa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt tarvitaan ehdotuksia jatkoajan automiehiltä ja miksei naisiltakin. Tarkoituksena olisi hankkia noin 20k€ kesäauto Saksasta tai miksei Suomestakin...

Nyt ollaan monien autovaihtoehtojen jälkeen päädytty Mersu SLK 350:seen.

Aluksi katsottiin Lotus Eliseä, muttei yhtään sopivaa löytynyt vasenkätisellä ohjauksella. Lotuksen jälkeen vakavasti on mietitty ainakin Opel Speedsteriä, Opel GT:tä, Nissan 350Z:ä, BMW Z4:sta ja Audi TT:tä.

Lopulta MB vei kovakattoisena voiton. Piti lopuksi vähän joustaa periaatteista ja ajatella hieman Suomen ilmastoakin, minun tuurilla ensi kesänä kuitenkin sataa kuin Esterin perseestä. Periaatteen lisäksi jousti myös budjetti, noin 50%.

Kauppahan ei ole varma vielä, pitää toivoa ettei kukaan ehdi ostaa kyseistä peliä pois ennen joulua. Sormet ristiin...
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Iltaa. Nyt kun keväällä muonavahvuuteen liittyy kolmas kääpiö, tein pientä tilavuuslaskentaa sellaisin tuloksin, että koslaa pitäisi vaihtaa. Yhtenä vaihtoehtona mietin jotain käytettyä Lantikkaa, Discovery 3 tai mikä nyt lieneekään virallinen malli&merkki. Täysin vieras kosla mulle, mutta näyttää ainakin hyvältä ja tilavalta, ja sitä saa jopa 7-paikkaisenakin. Mitä pitää panna merkille, jos moisia lähtee metästämään? Varmaan jotain 2006-08 ajalta voisi hakea. Onko vikoja tai jotain isoja muutoksia/faceliftejä/varustepakettimuutoksia tapahtunut jossain tuossa välissä? Jos meinaa hakea ulkomailta, niin onko jotain erityistä Lantikoissa vs tuontiautot yleensä? Miksi tämä kosla ja miksi ei? Vai hankinko vaan jonkun Touranin? Se perus V6-disu olisi kova.

Sitten vähän muuta motkotusta, nykyisestä -07 A4:sta meni laturi rikki. Jokunen viikko sitten, kun pakkaset alkoivat, rouva kävi jossain ihme nypläyskerhossa vkl ajan. Käytännössä siis puoli tuntia eberöintiä 5 min ajoa. Ja tämä 3 päivän aikana kertaa 8. No seuraavana ma-aamuna ei hoppa lähtenytkään käymään, ja syytin tietty tuota eberöintiä. Ajelin pari pidempää reisua ja kuvittelin homman korjaantuneen, mutta taas jäi pihaan viikko sitten. No mietin että ok, akku menny huonoksi, ostetaan uusi ja iso 100Ah monsteriakku. Pari päivää meni taas hienosti, mutta taas jäi pihaan. No vein sitten pajalle, ja laturin jännite oli joku 13V ja risat, joten jotain vikaa sitten siinä. Jännä homsku, ettei mitään varoitusvaloja tai vikakoodeja näkynyt. Mittasivat pajalla myös, että laturi jopa vei virtaa auton ollessa sammuksissa. No maanantaina pitäisi homman korjaantua. Sain maahantuojan maksamaan puolet laturista, tosin lähinnä suhteiden kautta. 3,5V ja 90tkm tuntuu laturille ehkä hieman lyhyeltä tekniseltä käyttöiältä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
^Kummassakaan ei liene merkityksellisen suuria vikoja, lantikassa toki pelti hieman haperampaa.
Se kannatta huomioida, että bensana ottaessa saa merkata navigaattoriin lähimmät huoltoasemat ja diisselinä tarvii olla hitosti hyötyajoa, koska vero on järkyttävä.
Lantikan tekniikkahan kestää niin kauan, että keväällä muonavahvuuteen liittyvä voi ajella sillä vielä eläkkeelläkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös