Voe saatanan saatana, taas menee suomipoika perse edellä puuhun. Ruvetaan asentelemaan jotain kameratolppia joka kehätielle, jotta kolarit vähentyisivät (kato ku vähenee) ja liikennevirta sujuvoituu (kato ku sujuvoituu). Samaan aikaan Keski-Euroopassa ja Briteissä tolppia poistellaan, kun on ymmärretty että liikenteen sujuvuus ei ole riippuvainen nopeuksista. Siellä keskitytään keräämään urpot, juopot, nistit, hidastelijat ja muut vaaranaiheuttajat pois liikenteestä. Keski-Euroopassa käsittääkseni kaistan vaihtaminen ilman vilkkua on törkeä liikenteen vaarantaminen. Suomessa ei taida saada edes varoitusta, kun vilkuttomuutta harrastaa kaikki - poliisia myöten.
Nyt jo moottoriteiden aamuruuhkat syntyvät, kun joku maailmanparantaja lähtee 81km/h vauhdilla ohittamaan 78km/h ajavaa tukkien koko ohituskaistan. Mikään ei ole niin ärsyttävää ja vaarallista kuin ruuhka moottoritiellä. Silloin kun tuppaa tuo liikenne olemaan kaikkea muuta kuin sujuvaa: ensin mennään 30km/h, seuraavat 100 metriä 80km/h ja sitten taas liinoja kiinni. Ja kameratolpat tulevat ehkäisemään tätä? Juu.
Käsittääkseni muissa maissa nuo tolppakohdat ovat juuri ne ruuhkatulpat, kun porukka alkaa painamaan jarrua niiden kohdalla. Suomalaiset tekevät tämän varmasti oikein ylikorostetusti vielä. Ja taas pumpataan. Ja taas vedetään liinoja kiinni liukkailla keleillä. Onko tuo 80km/h sitten se nopeus, jolla kolarit vähenevät rajusti? Onko tutkittu, että suurimpaan osaan kolareista syynä ylinopeus? Onko 60km/h parempi kuin 80km/h? Onko 0km/h parempi kuin 60km/h? Pitäisikö koko liikenne lopettaa?
Ehkä olen aivan pihalla asioista, mutta omien kokemusten mukaan kolarit eivät tule nopeuden takia vaan yleisen tyhmyyden:
1) Ei osata katsoa peileihin tai ollaan muuten vain huolimattomia
2) Ei osata sopeutua keliolosuhteisiin
3) Ollaan päihteiden alaisena
4) Ei vaan riitä pelisilmä enää/vielä auton rattiin (Esim. kokemattomuus/vanhuus. Oma mummoni oli jo 55-vuotiaana sellainen, etten olisi missään nimessä päästänyt häntä rattiin. Olisi luultavasti alle viikossa romuttanut autonsa.)
Itselläni kymmenen vuotta autoilua takana, about 20 000-25 000km/vuosi, ja ainoat kolarit (3) ovat tulleet noiden kohtien mukaisesti:
- Juuri kortin saanut junnu vaihtoi peileihin katsomatta kaistaa suoraan kylkeen
- Spede ajoi valoissa takakontista sisään kesärenkailla ekoilla (aamu)yöpakkasilla
- Vanhus ajoi kolmion takaa miljoonaa kylkeen
Ratkaisisin ongelmat mielummin organisoimalla liittymät paremmin ja lisäämällä kaistoja. Mutta ehkä siihen ei sitten resurssit riitä. Halvemmaksi nämä tolpat tulevat ja poliisikin saa vähän taskurahaa.
Nimim. tarpeen tullen ylinopeutta, 0 sakkoa plakkarissa - toistaiseksi.