Autoiluketju

  • 3 309 954
  • 18 978

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jaahas, täällä viriää taas 0-100 klassikkoväittely, itse olen onneksi kasvanut yhden ominaisuuden tuijottamisesta pois jo ajat sitten. Mutta sen verran kiinnostaa aihe mitä nyky downsizing-trendillä saadaan aikaiseksi ja silloin myös kulutuksen tulee olla kaupunkioloissa pieni, puhutaan noin 6 litran yhd kulutuksista. Unohtamatta hyvää vääntöä alakierroksilla joka takaa kelpo "arki suorituskyvyn" huudattamatta konetta.

Omasta mielestäni nim. Jindebyne teki loistavan valinnan, olen tutustunut useisiin Polo GTI artikkeleihin netistä ja katsonut monta koeajoa. Uusi Golf GTI on kasvanut liian painavaksi ja Polosta on nyt saatu luonteeltaan MarkII Golf GTI:n kaltainen näppäräliikkeinen GTI.

Ja niihin arvoihin, muistaakseni 1.4TSI(kaksoisahdin) 180hp, 250nm 2000-4500kierr, 0-100kmh 6,9s, yhdistetty EU kulutus 5,9litr/100km !!!

Onnittelut valinnasta. Yksi frendinikin tilasi tuon ensimmäisten joukossa suomessa noin 3-4kk kuukautta sitten ja auto olisi kohtapuolin luovutettavissa mutta siirtänee ensirekisteröinnin 2011 tammikuulle johtuen viivästyksestä.



_
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
No ei se kyllä varsinaisesti ihan näin mene.

Autoja Tattarisuolle siirtää sekä pysäköinninvalvonta että ajoneuvojen siirtoyksikkö. Pysäköinninvalvonta siirtää autot pysäköintivirheen perusteella, ja siirtoyksikkö romut sekä hylätyt ajoneuvot; molemmat rakennusviraston alaisia toimintoja. Varastolta noutamatta jääneet autot siirtyvät kaupungin omistukseen muistaakseni kolmen kuukauden jälkeen.

Totta, homman hoitaa H:gin kaupungin rakennusvirasto, eikä puhtaanapitolaitos (kuten mainitsin). Sen sijaan ajoneuvoja säilytetään Tattarinsuolla 30 vrk., EI kolmea kuukautta. Siirto-ja säilytysmaksu on 127,89 euroa/ensimmäiset 7 vrk ja sen jälkeen 24,70 e/7 vrk. Nelivedot 155,18 euroa/ensimmäiset 7 vrk. Omistajille ilmoitetaan siirrosta. Jos omistaja ei tiedossa, siirrosta annetaan kuulutus H:gin kaup. julkisella ilmoitustaululla, Pohjoisesplanadi 11-13 ja rakennusviraston verkkosivuilla www.hkr.hel.fi/ajankohtaista

PS. pysäköinninvalvonta ei siirrä ajoneuvoja, vaan voi siirrättää, mutta mukana on aina oltava siirronvalvoja rakennusvirastosta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon pystyy vielä katsastamaankin kivasti, niin ettei katsastusmies huomaa virejä. Tehoja taitaa olla siinä 700 hp pinnassa, vakiolla alakerralla.

Kuulostaa uskomattomalta että jossain voi olla töissä katsastusmies joka ei huomaa koeajolenkillä että autossa on 700 hp. En ole ihan varma siitä koeajolenkistä kun en ole autoa kahdeksaan vuoteen katsastanut mutta ennen ainakin kiersivät pienen lenkin siinä pihassa katsastuksen yhteydessä. Ja kai nuo tehot nyt huomaa ihan vaan halliin ajaessakin?
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
PS. pysäköinninvalvonta ei siirrä ajoneuvoja, vaan voi siirrättää, mutta mukana on aina oltava siirronvalvoja rakennusvirastosta.

Hinausautohan sen ajoneuvon sinne Tattarisuolle siirtää jos ihan tarkkoja ollaan, mutta ei siihen mitään siirronvalvojaa tarvita. Eli pysäköinninvalvoja toimii siirron valvojana; käytännössä siis osoittaa hinurikuskille siirrettävän auton, varmistaa muun liikenteen sujumisen, katsoo ettei hinattava auto vaurioidu siirrossa ja kuittaa hinausauton kuormakirjan Rakennusviraston maksettavaksi. Ihan perinteinen lappuliisa voi suorittaa joko varasto- tai lähisiirron, jos vain siirtoon tarvittavat kriteerit täyttyvät.
 

12961

Jäsen
Kuulostaa uskomattomalta että jossain voi olla töissä katsastusmies joka ei huomaa koeajolenkillä että autossa on 700 hp. En ole ihan varma siitä koeajolenkistä kun en ole autoa kahdeksaan vuoteen katsastanut mutta ennen ainakin kiersivät pienen lenkin siinä pihassa katsastuksen yhteydessä. Ja kai nuo tehot nyt huomaa ihan vaan halliin ajaessakin?

Turbo on varmasti sen verran suurta kokoa, ettei tehoja kovin helposti huomaa ennen (puhdas arvio) 3500 rpm. Tuollaista oikeasti tehokasta turbovehjettä on muuten helppo ajaa normaalin liikenteen mukana, arkiajossa tuntuu ihan normilta kaksilitraiselta turbottomalta vehkeeltä, tehot tulevat niin ylhäällä. Todellinen pappalook lisäksi laimentaa katsastusmieheen kohdistuvia ärsykkeitä.

Äänenvaimentimetkin pystyy rakentamaan järkevästi myös tehokkaaseen autoon, mikäli niin halutaan.

Tässä tapauksessa autosta on haluttu mahdollisimman laimean näköinen ja kuuloinen, mutta kovakulkuinen sleeper.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Meitin kerrostalon pihalla on erittäin usein tuommoinen Volvo joka on kai jonkun diplomaatin tms. hahmon. Rekkari on sinisellä pohjalla, valkoisilla numeroilla ja jotekin näin: G-58880. Oikeastaan aina lasissa on parkkisakko, koska auto on milloin missäkin kun kerran koko tuo piha-alue on pysäköintikieltoaluetta.

Ei taida paljon parkkisakot painaa? Joutuukohan joku nuo maksamaan? Epäilen vahvasti.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei taida paljon parkkisakot painaa? Joutuukohan joku nuo maksamaan? Epäilen vahvasti.

Eipä joudu diplomaatti maksamaan. Toki laskut menee lähetystöön, mutta ei niitä kukaan maksa. Tästä oli aikanaan juttua jonkun egyptiläisen diplomaatin yheteydessä. Oli kerännyt parkkisakkoja usella tuhannella eurolla.

Turbokeskusteluun sen verran, että itse olen ajanut Nissan 200 SX:ää johon oli laitettu sellanen pienen tynnyrin kokonen ahdin. Alle 4000 kierroksella tuntui, että auto ei liiku mihinkään. 3500 kierroksen jälkeen alkoi hiljalleen kuulua "suhinaa" edestä ja 4000 kierroksen kohdalla kannatti katsoa, että kaasu ei ole pohjassa. Aivan järkyttävä turbopotku ja takaveto ei aina ole se turvallisin yhdistelmä. :-) Tuossa autossa mitattu vain 550hv.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä nyt oikeastaan olisi kelvannut vitutusketjunkin puolelle.

Vituttaa noi Japanilaiset vetarit, eiköhän kun hetki sitten oikealta puolelta vaihdatettu vetari, niin vasemmalta puolelta pamahtaa palasiksi.

Kellään tietoa onko vetari lukitettu laatikkoon? autona siis Nissan Primera P10 korilla.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Mikäs ongelma Bmw:n koeajon kanssa on? Jos ei muualta muka löydy, niin ainakin parhaillaan käynnissä olevalta BMW JOY TOUR:ilta löytyy myös 125i coupe.

Itsellä ollut bemmu kesästä lähtien 4:n V.A.G auton jälkeen ja voin kyllä suositella. Erittäin tyytyväinen olen ollut ja mukavan erilainen VW:n ja Audien jälkeen. Malli 335d Touring.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tämä olkoon oikea paikka päivittelylle. Alfa Romeo on muotoilultaan mitä kaunein auto, miksi ihmeessä semmoiseen pitää mennä ruuvaamaan/liimaamaan/teippaamaan kaikenlaista ylimääräistä härpäkettä? Ilskottaa jo se kun joskus niissä näkee nimensä mukaisen spoilerin takaluukun päällä, tänään näin kaikenlaisella korisarjalla ja muovilevikkeellä pilatun Alfan, keula etenkin ruma kuin viitapiru. Epäonnistunut kahden värin yhdistelmä kruunasi raiskauksen. Hyi saatana!

Tuunaisivat rumia autoja, semmoisia mitä on hyvin vaikea enää rumemmaksi saada isollakaan rahalla.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Tämä nyt oikeastaan olisi kelvannut vitutusketjunkin puolelle.

Vituttaa noi Japanilaiset vetarit, eiköhän kun hetki sitten oikealta puolelta vaihdatettu vetari, niin vasemmalta puolelta pamahtaa palasiksi.

Kellään tietoa onko vetari lukitettu laatikkoon? autona siis Nissan Primera P10 korilla.

Ei ole. irti lähtee helposti. Jos jokin on tässä autossa helpoksi tehty niin juurikin vetarin vaihto, mikä on hyvä, koska täältäkin on primerasta molemmat vaihdettu parin vuoden sisään.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Eipä joudu diplomaatti maksamaan. Toki laskut menee lähetystöön, mutta ei niitä kukaan maksa. Tästä oli aikanaan juttua jonkun egyptiläisen diplomaatin yheteydessä. Oli kerännyt parkkisakkoja usella tuhannella eurolla.

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Hesariaa (muistaakseni) oli näistä juttua noin vuosi sitten. "Ihmeen" moni lähetystön edustaja hoitaa nuo ja sakot rahalla, eikä statuksella. Toki tämä ei koske esimerkiksi itänaapuruston edustajia, mutta useat länsieuroopasta tulevat hoitavat laskunsa aika hyvällä prosentilla (toki pitäisi olla 100%). Monessa lähetystössä sitä pidetään pr-juttuna.
 

Betoz

Jäsen
Voe saatanan saatana, taas menee suomipoika perse edellä puuhun. Ruvetaan asentelemaan jotain kameratolppia joka kehätielle, jotta kolarit vähentyisivät (kato ku vähenee) ja liikennevirta sujuvoituu (kato ku sujuvoituu). Samaan aikaan Keski-Euroopassa ja Briteissä tolppia poistellaan, kun on ymmärretty että liikenteen sujuvuus ei ole riippuvainen nopeuksista. Siellä keskitytään keräämään urpot, juopot, nistit, hidastelijat ja muut vaaranaiheuttajat pois liikenteestä. Keski-Euroopassa käsittääkseni kaistan vaihtaminen ilman vilkkua on törkeä liikenteen vaarantaminen. Suomessa ei taida saada edes varoitusta, kun vilkuttomuutta harrastaa kaikki - poliisia myöten.

Nyt jo moottoriteiden aamuruuhkat syntyvät, kun joku maailmanparantaja lähtee 81km/h vauhdilla ohittamaan 78km/h ajavaa tukkien koko ohituskaistan. Mikään ei ole niin ärsyttävää ja vaarallista kuin ruuhka moottoritiellä. Silloin kun tuppaa tuo liikenne olemaan kaikkea muuta kuin sujuvaa: ensin mennään 30km/h, seuraavat 100 metriä 80km/h ja sitten taas liinoja kiinni. Ja kameratolpat tulevat ehkäisemään tätä? Juu.

Käsittääkseni muissa maissa nuo tolppakohdat ovat juuri ne ruuhkatulpat, kun porukka alkaa painamaan jarrua niiden kohdalla. Suomalaiset tekevät tämän varmasti oikein ylikorostetusti vielä. Ja taas pumpataan. Ja taas vedetään liinoja kiinni liukkailla keleillä. Onko tuo 80km/h sitten se nopeus, jolla kolarit vähenevät rajusti? Onko tutkittu, että suurimpaan osaan kolareista syynä ylinopeus? Onko 60km/h parempi kuin 80km/h? Onko 0km/h parempi kuin 60km/h? Pitäisikö koko liikenne lopettaa?

Ehkä olen aivan pihalla asioista, mutta omien kokemusten mukaan kolarit eivät tule nopeuden takia vaan yleisen tyhmyyden:
1) Ei osata katsoa peileihin tai ollaan muuten vain huolimattomia
2) Ei osata sopeutua keliolosuhteisiin
3) Ollaan päihteiden alaisena
4) Ei vaan riitä pelisilmä enää/vielä auton rattiin (Esim. kokemattomuus/vanhuus. Oma mummoni oli jo 55-vuotiaana sellainen, etten olisi missään nimessä päästänyt häntä rattiin. Olisi luultavasti alle viikossa romuttanut autonsa.)

Itselläni kymmenen vuotta autoilua takana, about 20 000-25 000km/vuosi, ja ainoat kolarit (3) ovat tulleet noiden kohtien mukaisesti:
- Juuri kortin saanut junnu vaihtoi peileihin katsomatta kaistaa suoraan kylkeen
- Spede ajoi valoissa takakontista sisään kesärenkailla ekoilla (aamu)yöpakkasilla
- Vanhus ajoi kolmion takaa miljoonaa kylkeen

Ratkaisisin ongelmat mielummin organisoimalla liittymät paremmin ja lisäämällä kaistoja. Mutta ehkä siihen ei sitten resurssit riitä. Halvemmaksi nämä tolpat tulevat ja poliisikin saa vähän taskurahaa.

Nimim. tarpeen tullen ylinopeutta, 0 sakkoa plakkarissa - toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings

Joo sangen ikävästi on vielä piiloteltu nämä Kehä kolmosen uudet kameratolpat, mm. sillan alle. Kaistojen lisäämisestäkin voidaan olla montaa mieltä, kun tuo vilkunkäyttö- ja liittymissäajokulttuuri on mitä on. Tien antaminen, "vetoketju" ja ajoissa oman aikeen ilmaisu tuntuu puuttuvan meikäläisestä tyylistä.

Jos noita kameratolppia pitää asennella, niin jotenkin se keskinopeusmittaus tuntuisi mielekkäämmältä. Loppuis se tolpille jarruttelu a'la Hangontie.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
tänään näin kaikenlaisella korisarjalla ja muovilevikkeellä pilatun Alfan, keula etenkin ruma kuin viitapiru. Epäonnistunut kahden värin yhdistelmä kruunasi raiskauksen. Hyi saatana!
Oletkohan nähnyt sen nettiautossakin tarjolla olevan hirvityksen? On kyllä järkyttävän ruma tuunaus ja ilmeisesti myös yleinen naurunaihe AR-harrastajien keskuudessa.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Onko täällä poliiseja tai katsastusihmisiä?

Omistan BE-ajokortin ja auton jonka kok. massa on 2510kg ja perävaunun suurin kok. massa 2000kg. Kuitenkin yhdistelmän suurin sallittu kok. massa on 4000kg! Miten tämä pitäisi tulkita? Saanko käytännössä vedellä vain (4000-2510) 1490kg painoista perävaunua?! Tai millä ehdoilla saan vetää 2000kg kok. massaista perävaunua?
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Oletkohan nähnyt sen nettiautossakin tarjolla olevan hirvityksen? On kyllä järkyttävän ruma tuunaus ja ilmeisesti myös yleinen naurunaihe AR-harrastajien keskuudessa.
Tuo se oli! Tuo se oli! Tuli puistatus kun tuon taas näki, kaikkisen kaamea laitos. Rahamies voisi ostaa ja pistää puristimeen.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meitin kerrostalon pihalla on erittäin usein tuommoinen Volvo joka on kai jonkun diplomaatin tms. hahmon. Rekkari on sinisellä pohjalla, valkoisilla numeroilla ja jotekin näin: G-58880.
Se ei ole G vaan C. Eikä kyseessä ole diplomaatin auto eikä myöskään edustuston virka-auto, koska niissä on tunnus CD. Nämä C-rekkarit ovat niitä edustustojen muita kuin virka-autoja ja edustustoissa työskentelevien muiden kuin diplomaattien autoja.

Niin ja sen kilven kaksi ensimmäistä numeroa kertovat mistä maasta kyse. Jos se on 58, on kyseessä Chile.

Kun rekisterikilvistä on kerran puhe, ärsyttää edelleen suunnattomasti se, että Suomessa ei enää kilvistä näe ajoneuvon rekisteröintipaikkaa. Olikohan se jotain vittuilua viranomaisilta, kun A- ja B-kilvillä varustetuilla autoilla oli parempi jälleenmyyntiarvo. Toki myös U ja Z menetteli.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Nyt mää sen tein, päätin ottaa Seat Leon Cupra R.

Enään pitäisi miettiä lisävarusteet mitä ottaa. Tai no tekniikkapaketin otan ainakin ja nyt vielä väriä mietiskelen.


Perusvärit
Emocion red 9M9M
White B4B4
Crono yellow 6G6G

Metallivärit
Luna grey K4K4
Magico black Z4Z4
Dakota red K8K8
Track grey 2V2V

Erikoisvärit
Speed blue 5N5N
Tribu 8R8R

Sen tiedän etten tavallista keltaista ota koska tuntuu että Leonin perusväri on keltainen.

Mites noi erikoisvärit? Tai sitten ihan perusmusta? Mikä hyvä valinta?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mites noi erikoisvärit? Tai sitten ihan perusmusta? Mikä hyvä valinta?

Mun valinta olisi valkoinen, sopii todella hyvin Leoniin.

Mustaa en valitse autoihin jo siitä syystä että peittää kaikki auton yksityiskohdat. Kun mietit esim Leonin tyylikkyyttä, osa siitä on auton etumaskin mustat säleiköt, sekä mustat etuvalojen umpiot ja ne näkyy silloin kun kontrasti auton pääväriin on riittävä.



_
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onko Suomessa muiden henkilöautomerkkien kuljettajilla tapana morjestaa toisiaan liikenteessä kuin Alfa-kuskeilla?

En ole kyseistä tapaa aiemmin huomannut ollenkaan henkilöautoilijoiden kesken kunnes vasta viime viikolla 156:lla ajava kaverini paljasti "tapansa" ja kertoi sen olevan ihan yleinen juttu Alfa-kuskien kesken.
 

Outsider

Jäsen
Onko Suomessa muiden henkilöautomerkkien kuljettajilla tapana morjestaa toisiaan liikenteessä kuin Alfa-kuskeilla?

En ole kyseistä tapaa aiemmin huomannut ollenkaan henkilöautoilijoiden kesken kunnes vasta viime viikolla 156:lla ajava kaverini paljasti "tapansa" ja kertoi sen olevan ihan yleinen juttu Alfa-kuskien kesken.

No tuskin tätäkään tapaa nyt läheskään jokainen Alfa-kuski noudattaa, vaikka merkillä toki ajaakin useasti vannoutunut Alfa-mies(tai -nainen). Eiköhän nää morjestelu jutut mene enemmänkin vanhemman kaluston ja vanhempien harrastajien kesken ja kyllä mullekin on aikanaan harrasteautojen ratissa ollessa morjesteltu sillon harvoin kun samanlaisia autoja sattui vastaan tulemaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mites noi erikoisvärit? Tai sitten ihan perusmusta? Mikä hyvä valinta?

Niin no no niin, toinen tykkää tyttärestä ja toinen tyttären äidistä, eli makuasioita myös nämä autojen värit. Itse en kyllä ottaisi mustaa autoa, koska siinä näkyy lika paljon selkeämmin ja kaikki naarmut ym. huomattavasti selkeämmin kuin esim. vaaleassa autossa.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Niin no no niin, toinen tykkää tyttärestä ja toinen tyttären äidistä, eli makuasioita myös nämä autojen värit. Itse en kyllä ottaisi mustaa autoa, koska siinä näkyy lika paljon selkeämmin ja kaikki naarmut ym. huomattavasti selkeämmin kuin esim. vaaleassa autossa.

Nyt on värit karsiutunu kahteen vaihtoehtoon.

Dakota Red tai Luna Grey.

Pitää varmaan kruuna-klaava heittää kehiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös