Mainos

Autoiluketju

  • 3 336 560
  • 19 049

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Tuollainen 525d tai 530d on kyllä hyviä ehdokkaita ja niitä olen ehkä nyt vakavimmin tsekkaillut.

Ei ole mitään isoja ennakkoluuloja esim. Skodaa kohtaan. Veljellä ollut ja on kehunut. Esim. tuollainen RS -diesel on kuulemani mukaan ihan asiallinen peli.

Citroen C5 tuosta 2008 eteenpäin on myös aidosti mukana, matkustusmukavuus olisi ainakin huippua. Maine toki vähän arveluttaa, mutta käsittääkseni laatu on kyllä parantunut.
 

scholl

Jäsen
Seat Exeo farmari. Periaatteessa Audi, mutta paljon halvempi. Vähän vanhempaa tekniikkaa, mutta niinhän käytetytkin vaihtoehdot olisivat. Joku melkein uusi 2l dieseli varmaan irtoaa 25 tuhanteen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Citroen C5 tuosta 2008 eteenpäin on myös aidosti mukana, matkustusmukavuus olisi ainakin huippua. Maine toki vähän arveluttaa, mutta käsittääkseni laatu on kyllä parantunut.

C5 on jo niin pitkään tuotannossa ollut että alkaa olla vakaalla pohjalla. Jos suurta käytännöllistä tilaa halajaa ja avarakatseisuutta riittää niin suosittelisin ajamaan tyypit tällaisella. Itse erehdyin kokeilemaan ja nyt ei meinaa millään tottua taas omalla vetelemään.
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Tietääkö kukaan, mistä Helsingin keskustasta hinautettuja autoja voi "lunastaa"/huutaa itselleen. Yks kuorma-auto kiikarissa. :) Eli siis näitä romuja joita jää tienvarsille jotka Helsingin kaupunki korjaa pois norkoilemasta, niin mihinköhän firmaan joutavat vai kerääkö Helsinkin romut jonnekkin ja myy ne jollekkin jobbareille tai huutokauppaa ihmisille??
H:gin kaupungin puhtaanapitolaitos vastaa katujen varsilta poistetuista ajoneuvoista. Ne hinataan Tattarisuolle, jossa pidetään tietyin väliajoin huutokauppoja lunastamattomien ajoneuvojen osalta. Eli nyt vain kaivamaan puhelinnumerot esiin : kannattanee soitella ekaks Puhtiksen keskukseen, joka yhdistää oikealle henkilölle. Onnea etsinnöille ;)
 
Pitäkääpäs nyt pieni mainospuhe ketkä kumartavat takavetoisten BMW:n suuntaan. Itsekin olen sellaista ajatellut, ihan 3-sarjan touringia mutta vähän epäilyttää takavetoisuus, rinnetontti ja viime talven kaltaiset kelit. Oli etuvetoisellakin vaikea päästä eteenpäin mäessä jossa ei ole kunnossapitoa.

Omistin ennen BMW:n mallia E36 M3. Talvella oli erittäin hauska ajettava, vähän ehkä painava keula tuppasi puskemaan mutta takavetoisella se on helppo korjata kaasupolkimella. Stadissa matala auto hieman vitutti tienvarsipysäköinnissä korkeiden kinosten ja penkkojen takia, mutta irtipääsy onnistui lukkoperän ansiosta noin sata kertaa helpommin kuin normaalilla 1.6 litraisella Corollalla.
Uusista bemuista luistonestoa olen testannut pienellä 116:lla jossa oli kitkarenkaat alla. Tämä siis viime talvena jolloin täällä etelässäkin oli reippaasti lunta ja jäätä. Muutaman päivän ajolla en kokenut mitään vastoinkäymisiä verrattuna etuvetoiseen autoon.
Ajettavuudessa takavetoinen on mielestäni parempi, talviajossa ei mulla ole ollut mitään ongelmia, samalla tavalla ne jäävät kiinni kuin etuvetoisetkin. Väitän että suurimmat tekijät esimerkiksi mäen ylöspääsyssä on kuski, renkaat ja lukkoperä (tai että sitä ei ole). Kumpaakaan en siis pidä mitenkään toista absoluuttisesti parempana tai huonompana.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
H:gin kaupungin puhtaanapitolaitos vastaa katujen varsilta poistetuista ajoneuvoista.

No ei se kyllä varsinaisesti ihan näin mene.

Autoja Tattarisuolle siirtää sekä pysäköinninvalvonta että ajoneuvojen siirtoyksikkö. Pysäköinninvalvonta siirtää autot pysäköintivirheen perusteella, ja siirtoyksikkö romut sekä hylätyt ajoneuvot; molemmat rakennusviraston alaisia toimintoja. Varastolta noutamatta jääneet autot siirtyvät kaupungin omistukseen muistaakseni kolmen kuukauden jälkeen. Ne myydään huutokaupalla eteenpäin useamman auton nipuissa, mutta ei yksityishenkilöille. Romuautot menevät tuon kolmen kuukauden jälkeen suoraan Kuusakoskelle ja pannaan pataan.

Puhtaanapidon alta siirrettäville ajoneuvoille suoritetaan ns. lähisiirto, eli käytännössä hinaus lähimpään vapaaseen, luvalliseen pysäköintipaikkaan. Sen kustannukset maksaa joko kaupunki tai autoilija; riippuen siitä, onko ajoneuvo tuotu paikkaan ennen vai jälkeen katualueen varauksen.
 

scholl

Jäsen
Rekka tai joku sellainen hässäkkä, missä on siirtolava kyydissä, tuli Bemarin kylkeen, kun auto oli parkissa. Lopputulos se, että hinuri haki auton veke ja toi sijaisautoksi Audi Q5. Mutta siinä on nastarenkaat (tähän se hymiö, jossa junttia hakataan pesäpallomailalla päähän). Ensinnäkin auto on neliveto, toisekseen nyt on 12 astetta lämmintä ja aurinko paistaa, kolmanneksi en ole ajanut nastarengasautolla enää 90-luvun jälkeen, koska se on runkkua ja neljänneksi laki sanoo, että nastarenkaita saa käyttää 1.11 alkaen. Mitä teen nyt, voinko tehdä autovuokraamosta rikosilmoituksen? Ympäristörikos, kun haluavat rouhia tiet rikki.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Mitä teen nyt, voinko tehdä autovuokraamosta rikosilmoituksen? Ympäristörikos, kun haluavat rouhia tiet rikki.

Tuo tienpinnan rikkominen on sinänsä metka juttu, että asfaltti on tien rakenteesta purettuna ongelmajätettä, paitsi jos sen jyrsii tarpeeksi pieniksi partikkeleiksi. Näin ollen nastarenkailla ajaessasi vähennät tulevaisuutta ajatellen ongelmajätteen määrää omalla asuinalueellasi. Raudoittamattomassa betonissa taitaa olla sama juttu, rakennettuna ok mutta purettuna ongelmajätettä.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ei helvetti.

Vieläkin vatvon, bmw 125i coupe, 2010 malli, 218 heppaa, 0-100--> 6.4 sekunnissa. Ulkonäkö täydellinen mutta ei koeajoa mahdollisuutta missään.

Toisena edelleen Seat Leon Cupra r. Heppoja 265 ja 0-100---> 6.2 sekunnissa ja tietenkin 2010 malli sekin.

Kädenvääntö kova edelleen, kestääkö Seat? Pysyykö arvo kuinka hyvin?

Ostanko BMW? Laatu loistava mutta en pääse koeajamaan ja se hämää. Entä jos ei nappaa? Sit vituttaa.
 
Ei helvetti.

Vieläkin vatvon, bmw 125i coupe, 2010 malli, 218 heppaa, 0-100--> 6.4 sekunnissa. Ulkonäkö täydellinen mutta ei koeajoa mahdollisuutta missään.

Toisena edelleen Seat Leon Cupra r. Heppoja 265 ja 0-100---> 6.2 sekunnissa ja tietenkin 2010 malli sekin.

Kädenvääntö kova edelleen, kestääkö Seat? Pysyykö arvo kuinka hyvin?

Ostanko BMW? Laatu loistava mutta en pääse koeajamaan ja se hämää. Entä jos ei nappaa? Sit vituttaa.

Miksi et pääse koeajamaan BMW:tä? Eihän toi Seat niin hyvin arvoaan pidä, riippuu tietenkin kuinka kauan meinasit sillä ajella. Minä en hirveästi vuotta kauempaa välttämättä sitä pitäisi, "uutena" varmasti paljon helpommin saa siitä rahaa. Seatista vielä sen verran että ainakin noi vanhemmat mallit on ollu tosi hyviä ajaa.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Anteeksi kommentti mutta 0-100 arvo ehket turhin mittari liikenteeseen ja autonostoon. Sitkeysarvot (esim. 80-120) paljon tärkeämpiä. Tai no, tietyissä piireissä silläkin arvolla on arvostusta (amis).
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Onhan sillä merkitystä. Oletetaan, että ajat sadan kilometrin matkan suoraa tietä ilman muuta liikennettä tasanopeudella 100 km/h. Kun kiihdytät 5,5 sekunnissa nollasta sataan, olet sekunnin nopeammin perillä verrattuna autoon, jolla olisit kiihdyttänyt 6,5 sekunnissa nollasta sataan. Tosin joissakin piireissä arvostetaan sitä, että saa sen auton liikkumaan yli 300 kilometriä tunnissa. Se on jo niin turha mittari, että sitä on pakko arvostaa.

Monta kertaa tullut jo tässäkin ketjussa esille, mutta ehdottakaa nyt vielä mikä olisi loistava dieselfarmari? Koulumatka piteni 1,5 kilometristä 40 kilometriin ja alkaa tuo iso bensakone nakertamaan joka kerta, kun käy tankkaamassa. Mitään perusvagilaista en todellakaan ota edes harkintaan, koska autossa pitää olla luonnetta ja se puuttuu kaikista aasialaisista ja kyseisen vaginan vehkeistä. V70 tippuu pois, koska joka toisella naapurilla on sellainen.

Mersu kestää perinteisesti kuusi miljoonaa kilometriä, mutta on kohtalaisen kallis moneen muuhun verrattuna. Mielenkiintoiset Bemaritkin taitavat maksaa hieman liikaa, loput ovat sitä turhanpäiväistä ynnämuu-osastoa.

Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Monta kertaa tullut jo tässäkin ketjussa esille, mutta ehdottakaa nyt vielä mikä olisi loistava dieselfarmari? Koulumatka piteni 1,5 kilometristä 40 kilometriin ja alkaa tuo iso bensakone nakertamaan joka kerta, kun käy tankkaamassa. Mitään perusvagilaista en todellakaan ota edes harkintaan, koska autossa pitää olla luonnetta ja se puuttuu kaikista aasialaisista ja kyseisen vaginan vehkeistä. V70 tippuu pois, koska joka toisella naapurilla on sellainen.

Budjetistasi en tiedä, mutta jos se on vaikka luokkaa 20-30k, niin mites olisi joku tällainen? Varsin kohtuulliseen hintaan näkyy saavan noita uudehkoja käytettyjä Alfoja. Ainakin kyseisessä autossa pitäisi olla sitä kaipaamasi luonnetta, eikä samanlaisia varmaan tule edes ihan joka päivä vastaan. 200-heppaisella dieselkoneella kulkupuolenkin pitäisi olla kunnossa ja tuo 159 on ilmeisesti muutenkin todella hieno auto ajaa.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Anteeksi kommentti mutta 0-100 arvo ehket turhin mittari liikenteeseen ja autonostoon. Sitkeysarvot (esim. 80-120) paljon tärkeämpiä. Tai no, tietyissä piireissä silläkin arvolla on arvostusta (amis).

Kyllä se merkkaa kun on pienet marginaalit.

Itse ainakin katson jokaista ominaisuutta täysin, autolla en kaahaa mutta on noi kivoja pikku faktoja kun tietää auton menevän kovaa ja kyllä! Amis olen, kävin jopa puoli vuotta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
kun tietää auton menevän kovaa ja kyllä!

Lähes jokaisella autolla pääsee kovaa, ei siinä millään nollasta sataan -kiihdytyksellä ole mitään tekemistä. Kuten jo aiemmin mainitsin, oikeasti kovaa tässä maassa menevät autot rikkovat 300 kilometrin tuntinopeuden, eikä niiden nollasta sataan -kiihdytys ole välttämättä järin raju. Nollasta sataan on pikkupoikien hommaa, sadasta kahteensataan ja siitä eteenpäin on sitten isojen poikien juttu. Sitä tosin harrastetaankin vain suljetulla radalla luvan kanssa.

Bird, vaikuttaa todella mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, kiitos siitä. Olisiko jollain enemmänkin kokemusta Alfoista? Ainakin on positiivisella tavalla erilainen, eikä tosiaan tule ihan joka päivä moista vastaan. Hintakaan ei noin uudenkarheasta autosta ole paha kuin mitä tuossa Birdin linkittämässä kohteessa.

Onkohan auton metsästämistä vaikeampaa tehtävää olemassakaan?
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Bird, vaikuttaa todella mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, kiitos siitä. Olisiko jollain enemmänkin kokemusta Alfoista?

Itsekin tuollaista tehokkaampaa 25K-30K dieselfarmaria katsastavana olen silloin tällöin tuotakin pohtinut, mutta kyllä taitaa jäädä väliin. Ihan perhanan mukava ajaa, helvetin hyvän näköinen, mutta. Pienempi tavaratila kuin Audi A4:ssa, oikeasti tuurista kiinni millainen yksilö sattuu itselle osumaan ja hinta putoaa aika nopeasti.

Hyvä kaveri omistanut pari Alfaa, mm. tuollaisen 159:n. Kaikenlaista vikailmoitusta pukkasi. Ei mitään isoa, mutta ärsyttäviä pikkujuttuja.

Yhteenvetona. Tyyliä löytyy, käytännöllisyys vähän niin ja näin ja tuo rekordi luotettavuudessa on ainakin lähipiirin sanojen mukaan heikohko.
 

Hrustsovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Phoenix Coyotes
Mitään perusvagilaista en todellakaan ota edes harkintaan, koska autossa pitää olla luonnetta ja se puuttuu kaikista aasialaisista ja kyseisen vaginan vehkeistä. V70 tippuu pois, koska joka toisella naapurilla on sellainen.

Mersu kestää perinteisesti kuusi miljoonaa kilometriä, mutta on kohtalaisen kallis moneen muuhun verrattuna. Mielenkiintoiset Bemaritkin taitavat maksaa hieman liikaa, loput ovat sitä turhanpäiväistä ynnämuu-osastoa.

Siinäpä oivasti rajasitkin pois kaikki saksalaiset vaihtoehdot (hinta/vagina/Seatin lasken samaan) ja riisikipot (luonne/muovi). Jäljelle jää siis hollantilainen saapikas, italialainen pyörillä liikkuva sähkövikakokelma (unohda Fiiu) ja Chrysler 300C/Dodge Magnum. Valinta on teidän. Näistä jälkimmäisistä kokemuksia saaneena voisin sanoa seuraavaa: Saab = ketterämpi ja urheilullisempi Vulva. Alfa Ihan kiva 8+, jälleenmyyntiarvo onneton, haisevan vitun maine. Chrysler kiva talviauto (vaikkei voisi kuvitella), suhteellisen tiheät, mutta halvat huollot. Yllättävän paljon pystyy nykyautoksi tekemään itse huoltoja/korjauksia. Pirun kalliit renkaat/vanteet.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Kuten jo aiemmin mainitsin, oikeasti kovaa tässä maassa menevät autot rikkovat 300 kilometrin tuntinopeuden, eikä niiden nollasta sataan -kiihdytys ole välttämättä järin raju.

Tämä kysymys nyt on pikkunäpräystä vain, mutta ihan mielenkiinnosta... osoita mulle auto, joka rikkoo 300km/h, eikä sen kiihdytys ole tuntuva? Tässä tietysti päästään siihen, mikä on kenenkin mielestä tuntuva kiihdytys.

Sanoisin kuitenkin, että yli 300 kilsaa tunnissa menevät autot järjestään menee lähes kaikki selvästi alle 6.5sek sataseen ja omasta mielestäni tuon alle menevät jo kiihtyvät varsin tuntuvasti.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kuten itse kirjoitit, se on suhteellista, että mikä kenestäkin tuntuu rajulta kiihdytykseltä. Nollasta sataan kiihdyttäminen on kuitenkin loppupeleissä eri asia kuin se, mikä on auton huippunopeus.

Lappeenrannan kiihdytyspäivien nopein oli Saab 9-3 loppunopeudella 313 km/h, eikä sen 400 metrin veto ollut lähelläkään päivän nopeinta. Silti kyseinen auto tykitti neljä kertaa yli 300 km/h:n loppunopeuden, mukaan luettuna kolme nopeinta aikaa. S2:t ja M5:t siellä nopeinta vauhtia nollasta sataan ampaisivat, mutta tämä "hitaasti" kiihtyvä perheauto siellä lujaa meni lopussa.

Tämä ei tietenkään ole meidän normaalien autojen kuljettajien ongelma, mutta olen vakaasti sitä mieltä, että kiihdytys ja lujaa ajaminen ovat kaksi eri asiaa, mikä tässä oli koko ajan oma pointtini.
 

Jindebyne

Jäsen
Tuli eilen laitettua tilaukseen uusimman Polon GTI-versio.

Kerran kyseistä autoa ajaneena (ei Suomessa), alkoi polte pikku GTI:hin olemaan sen verran kova, että kaupoille piti lähteä. Vielä kun sain nykyisestä autostani 3-4k€ enemmän kun uskalsin itse arvioida oli valinta mieluinen.

Päädyin 2-oviseen malliin ihan auton luonteen vuoksi, jotenkin tuo näyttää GTI:ssä silmääni paremmalta. Lisävarustelistalta ruksin kaikki muut vartusteet paitsi alcantarajakkarat, koska normaalit GTI ruudut miellyttävät silmää. Auton ulkoväriksi valikoitui musta helmiäisväri.

Kyllähän GTI:n hinta lisättynä "kaikilla herkuilla" on hinnaltaan paljon tässä autoluokassa. Itse kuitenkin päätin valita hauskuuden, ulkonäon ja varusteet isompien tilojen käytännöliisyyden ja muiden edelle, koska en yksinkertaisesti tarvitse isompaa autoa ja tässätapauksessa sain samalla rahalla paljon enemmän autoa minulle.

Auton luovutus menee niinkin pitkälle kun 2011 huhtikuulle, mutta olin jo varautunut siihen. Normaali Poloon muuten jos ottaa panoramakattoluukun, niin luovutus on myöskin vasta huhtikuun tienoilla, mikäli jollain Polo kyseisellä varusteella harkinnassa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Varmasti eivät aja liikenteessä tuolla Saabilla, siis tuossa kunnossa.

Auto on käyttöauto ja ymmärtääkseni ihan päivittäisessä liikenteessä, kunnosta en osaa sanoa mitään.

Kyllä tässä alunperin kirjoitettiin siitä, että onko nollasta sataan sama kuin lujaa ajaminen.
 

12961

Jäsen
Nyt puhuttiin kuitenkin ihan käyttöautoista, eikä mistään etuvetosaabeista millä ei ollut mitään muuta tarkoitusta kuin saada kova loppunopeus. Varmasti eivät aja liikenteessä tuolla Saabilla, siis tuossa kunnossa.

Kyllä muuten ajetaan tuolla saabilla ihan arkiajoja. Alustassakaan ei ole normaaleja jäykennyksiä lukuunottamatta mitään erikoista. Tuntomerkkeinä sininen väri, mustat peltivanteet ilman kapseleita ja kunnon ruoska-antenni takana. Kunnon pappa-look siis.

Tuon pystyy vielä katsastamaankin kivasti, niin ettei katsastusmies huomaa virejä. Tehoja taitaa olla siinä 700 hp pinnassa, vakiolla alakerralla.
 

12961

Jäsen
Niin eli siis arkiliikenteessä tuossa Saabissa on se 700hp? Esim. samat ahdot aina?

Kyllä. Samoilla asetuksilla mennään. Ahtosäätö noissa on tehtävissä vain softan kautta.

Ahdin alkaa olla sitä kokoluokkaa, että arkiajoa pystynee ajamaan "vaparina".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös