Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Pitäkääpäs nyt pieni mainospuhe ketkä kumartavat takavetoisten BMW:n suuntaan.


_

Mulla oli edellinen auto E46 Touring. Takavetoisuudesta huolimatta saat polkaista reippaamminkin, että perä lähtee luisuun. Tämä siis, kun otat sutimisen eston ja ajonvakautuksen pois päältä. Painosuhde on loistava. Ei ole tietoakaan vanhoja Bemareita vaivanneesta perän helposta irtoamisesta. Tosin, itse en tuohon mitenkään negatiivisesti suhtautunut silloin, kun oli noita vanhempia Bemuja pihassa :)

Nyttemmin on nelivetoinen E46, muttei ole vielä talvella päässyt testaamaan.
 
Bemareista.

Luistonesto päällä saa todellakin antaa jo kenkää suht kovaa autolle jos meinaa peränsaada heittämään. Ilman luistonestoa se onkin sitten jo hieman erinlaisempaa, mutta jos on yhtään "amisverta" niin luulisi ilmankin autoa osaavan ajaa ihan hyvin. Itsellänihän on vielä kaiken lisäksi kitkat, mutta hyvin pysyttiin tiellä, eikä kertaakaan olla oltu vielä penkassa. Jäisissä moottoritien rampeissa voi helposti panikoida kun perä ei kunnolla ota kiinni, mutta siihenkin tottuu.

Itse autossahan on ajettavuus niin huippuluokkaa, että eipä tuollaista mihinkään raaskisi vaihtaa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Apua...

Tietääkö kukaan, mistä Helsingin keskustasta hinautettuja autoja voi "lunastaa"/huutaa itselleen. Yks kuorma-auto kiikarissa. :) Eli siis näitä romuja joita jää tienvarsille jotka Helsingin kaupunki korjaa pois norkoilemasta, niin mihinköhän firmaan joutavat vai kerääkö Helsinkin romut jonnekkin ja myy ne jollekkin jobbareille tai huutokauppaa ihmisille??
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tietääkö kukaan, mistä Helsingin keskustasta hinautettuja autoja voi "lunastaa"/huutaa itselleen. Yks kuorma-auto kiikarissa. :) Eli siis näitä romuja joita jää tienvarsille jotka Helsingin kaupunki korjaa pois norkoilemasta, niin mihinköhän firmaan joutavat vai kerääkö Helsinkin romut jonnekkin ja myy ne jollekkin jobbareille tai huutokauppaa ihmisille??
Ehkä surkein vastaus ikinä, mutta mä olen ollut sellaisessa käsityksessä että nuo romut vietäisiin jonnekin Tattarisuolle. Jos tällä tiedolla pääset eteenpäin niin kiva juttu. Enemmänkin olisin kertonut, mutta kun en todellakaan tiedä.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Tietääkö kukaan, mistä Helsingin keskustasta hinautettuja autoja voi "lunastaa"/huutaa itselleen. Yks kuorma-auto kiikarissa. :) Eli siis näitä romuja joita jää tienvarsille jotka Helsingin kaupunki korjaa pois norkoilemasta, niin mihinköhän firmaan joutavat vai kerääkö Helsinkin romut jonnekkin ja myy ne jollekkin jobbareille tai huutokauppaa ihmisille??

Poliisin huutokauppa? Soita asemalle ja kysy, he ainakin tietää mihin ne viedään ja mistä niitä voi kysellä.
 

scholl

Jäsen
Onko maahantuontikatsastus poistumassa? Sehän on mielestäni EU lainsäädännön vastainen, koska jos on rekisterissä toisessa EU-maassa niin sehän on katsastettu ja pitäisi mennä heittämällä pelkällä ilmoituksella toisessa maassa kilpiin. Kysymys kuuluu, että mussuttavatko katsastusmiehet jotain, jos tuon Itä-Saksasta Barkasin pakun ja Trabantin vai saako ne tuosta vaan kilpiin?

Olen myös päättänyt, että sitten kun olen muuttanut Suomesta pois ja minulla on tallipaikka niin ostan Challenger 6.1 SRT:n. Sellainen oranssi, missä on mustat raidat konepellillä ja teen siitä vähän Nascar replican teippauksin. Se on sairaan tyylikäs auto. Mihinkään kadunvarrelle en ala sitä jättämään, vaan se garage on must.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Itsellä saattaa olla tässä puolen vuoden päästä edessä työpaikan vaihto toiselle paikkakunnalle. Muutto ei ainakaan toistaiseksi tule kyseeseen, joten vähän kilometrejä on tiedossa, sellaiset 160 km suuntaansa. Mennään siis matka-auton puolelle.

Diesel tulee selkeästi ajankohtaiseksi, farmari on muista syistä taas kriteerinä. Millään alitehoisilla vehkeillä ei tuollaista pätkää jaksa pidempään ajella, joten käytännössä min. 2,5 litraisesta vehkeestä puhutaan.

Uutta ei viitsi ostaa, eikä millään halua käyttää yli 30K autoon. Mieluummin hinta saisi pysyä tuollaisessa 25K nurkilla.

Hyviä kokemuksia löytyy Audista ja BMW:stä ja kyllähän tuollakin rahalla muutaman vuoden takaisen 3- tai 5-sarjaisen baijerilaisen tai Audin saa näppärästi. Mutta mutta, onko tällaisilla spekseillä jotain muita suositeltavia? Takaluukkutilaa pitäisi olla min 450 litraa, joten ihan pikkufarkku ei tule kyseeseen. Tuontikin on toki mahdollinen.

Oikeastaan mutkikkaaksi keissin tekee tuo diesel, sillä aiemmin ei ole sellaisia ollut. Niissä on ymmärtääkseni eroja.

Jotain suosituksia?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jotain suosituksia?

PSA-tallin dieselosaaminen lienee aivan kohdallaan. Omien ennakkoluulojen kanssa tappelemista voit testata vaikka Superb Combin, C5 Breakin (vm 2008 alkaen) kanssa - ja tietty V70 ihan muuten vaan mukaan tylsyydestään huolimatta. Jos iso tila siis oli ehdoton vaatimus.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Tuollainen 525d tai 530d on kyllä hyviä ehdokkaita ja niitä olen ehkä nyt vakavimmin tsekkaillut.

Ei ole mitään isoja ennakkoluuloja esim. Skodaa kohtaan. Veljellä ollut ja on kehunut. Esim. tuollainen RS -diesel on kuulemani mukaan ihan asiallinen peli.

Citroen C5 tuosta 2008 eteenpäin on myös aidosti mukana, matkustusmukavuus olisi ainakin huippua. Maine toki vähän arveluttaa, mutta käsittääkseni laatu on kyllä parantunut.
 

scholl

Jäsen
Seat Exeo farmari. Periaatteessa Audi, mutta paljon halvempi. Vähän vanhempaa tekniikkaa, mutta niinhän käytetytkin vaihtoehdot olisivat. Joku melkein uusi 2l dieseli varmaan irtoaa 25 tuhanteen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Citroen C5 tuosta 2008 eteenpäin on myös aidosti mukana, matkustusmukavuus olisi ainakin huippua. Maine toki vähän arveluttaa, mutta käsittääkseni laatu on kyllä parantunut.

C5 on jo niin pitkään tuotannossa ollut että alkaa olla vakaalla pohjalla. Jos suurta käytännöllistä tilaa halajaa ja avarakatseisuutta riittää niin suosittelisin ajamaan tyypit tällaisella. Itse erehdyin kokeilemaan ja nyt ei meinaa millään tottua taas omalla vetelemään.
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Tietääkö kukaan, mistä Helsingin keskustasta hinautettuja autoja voi "lunastaa"/huutaa itselleen. Yks kuorma-auto kiikarissa. :) Eli siis näitä romuja joita jää tienvarsille jotka Helsingin kaupunki korjaa pois norkoilemasta, niin mihinköhän firmaan joutavat vai kerääkö Helsinkin romut jonnekkin ja myy ne jollekkin jobbareille tai huutokauppaa ihmisille??
H:gin kaupungin puhtaanapitolaitos vastaa katujen varsilta poistetuista ajoneuvoista. Ne hinataan Tattarisuolle, jossa pidetään tietyin väliajoin huutokauppoja lunastamattomien ajoneuvojen osalta. Eli nyt vain kaivamaan puhelinnumerot esiin : kannattanee soitella ekaks Puhtiksen keskukseen, joka yhdistää oikealle henkilölle. Onnea etsinnöille ;)
 
Pitäkääpäs nyt pieni mainospuhe ketkä kumartavat takavetoisten BMW:n suuntaan. Itsekin olen sellaista ajatellut, ihan 3-sarjan touringia mutta vähän epäilyttää takavetoisuus, rinnetontti ja viime talven kaltaiset kelit. Oli etuvetoisellakin vaikea päästä eteenpäin mäessä jossa ei ole kunnossapitoa.

Omistin ennen BMW:n mallia E36 M3. Talvella oli erittäin hauska ajettava, vähän ehkä painava keula tuppasi puskemaan mutta takavetoisella se on helppo korjata kaasupolkimella. Stadissa matala auto hieman vitutti tienvarsipysäköinnissä korkeiden kinosten ja penkkojen takia, mutta irtipääsy onnistui lukkoperän ansiosta noin sata kertaa helpommin kuin normaalilla 1.6 litraisella Corollalla.
Uusista bemuista luistonestoa olen testannut pienellä 116:lla jossa oli kitkarenkaat alla. Tämä siis viime talvena jolloin täällä etelässäkin oli reippaasti lunta ja jäätä. Muutaman päivän ajolla en kokenut mitään vastoinkäymisiä verrattuna etuvetoiseen autoon.
Ajettavuudessa takavetoinen on mielestäni parempi, talviajossa ei mulla ole ollut mitään ongelmia, samalla tavalla ne jäävät kiinni kuin etuvetoisetkin. Väitän että suurimmat tekijät esimerkiksi mäen ylöspääsyssä on kuski, renkaat ja lukkoperä (tai että sitä ei ole). Kumpaakaan en siis pidä mitenkään toista absoluuttisesti parempana tai huonompana.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
H:gin kaupungin puhtaanapitolaitos vastaa katujen varsilta poistetuista ajoneuvoista.

No ei se kyllä varsinaisesti ihan näin mene.

Autoja Tattarisuolle siirtää sekä pysäköinninvalvonta että ajoneuvojen siirtoyksikkö. Pysäköinninvalvonta siirtää autot pysäköintivirheen perusteella, ja siirtoyksikkö romut sekä hylätyt ajoneuvot; molemmat rakennusviraston alaisia toimintoja. Varastolta noutamatta jääneet autot siirtyvät kaupungin omistukseen muistaakseni kolmen kuukauden jälkeen. Ne myydään huutokaupalla eteenpäin useamman auton nipuissa, mutta ei yksityishenkilöille. Romuautot menevät tuon kolmen kuukauden jälkeen suoraan Kuusakoskelle ja pannaan pataan.

Puhtaanapidon alta siirrettäville ajoneuvoille suoritetaan ns. lähisiirto, eli käytännössä hinaus lähimpään vapaaseen, luvalliseen pysäköintipaikkaan. Sen kustannukset maksaa joko kaupunki tai autoilija; riippuen siitä, onko ajoneuvo tuotu paikkaan ennen vai jälkeen katualueen varauksen.
 

scholl

Jäsen
Rekka tai joku sellainen hässäkkä, missä on siirtolava kyydissä, tuli Bemarin kylkeen, kun auto oli parkissa. Lopputulos se, että hinuri haki auton veke ja toi sijaisautoksi Audi Q5. Mutta siinä on nastarenkaat (tähän se hymiö, jossa junttia hakataan pesäpallomailalla päähän). Ensinnäkin auto on neliveto, toisekseen nyt on 12 astetta lämmintä ja aurinko paistaa, kolmanneksi en ole ajanut nastarengasautolla enää 90-luvun jälkeen, koska se on runkkua ja neljänneksi laki sanoo, että nastarenkaita saa käyttää 1.11 alkaen. Mitä teen nyt, voinko tehdä autovuokraamosta rikosilmoituksen? Ympäristörikos, kun haluavat rouhia tiet rikki.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Mitä teen nyt, voinko tehdä autovuokraamosta rikosilmoituksen? Ympäristörikos, kun haluavat rouhia tiet rikki.

Tuo tienpinnan rikkominen on sinänsä metka juttu, että asfaltti on tien rakenteesta purettuna ongelmajätettä, paitsi jos sen jyrsii tarpeeksi pieniksi partikkeleiksi. Näin ollen nastarenkailla ajaessasi vähennät tulevaisuutta ajatellen ongelmajätteen määrää omalla asuinalueellasi. Raudoittamattomassa betonissa taitaa olla sama juttu, rakennettuna ok mutta purettuna ongelmajätettä.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Ei helvetti.

Vieläkin vatvon, bmw 125i coupe, 2010 malli, 218 heppaa, 0-100--> 6.4 sekunnissa. Ulkonäkö täydellinen mutta ei koeajoa mahdollisuutta missään.

Toisena edelleen Seat Leon Cupra r. Heppoja 265 ja 0-100---> 6.2 sekunnissa ja tietenkin 2010 malli sekin.

Kädenvääntö kova edelleen, kestääkö Seat? Pysyykö arvo kuinka hyvin?

Ostanko BMW? Laatu loistava mutta en pääse koeajamaan ja se hämää. Entä jos ei nappaa? Sit vituttaa.
 
Ei helvetti.

Vieläkin vatvon, bmw 125i coupe, 2010 malli, 218 heppaa, 0-100--> 6.4 sekunnissa. Ulkonäkö täydellinen mutta ei koeajoa mahdollisuutta missään.

Toisena edelleen Seat Leon Cupra r. Heppoja 265 ja 0-100---> 6.2 sekunnissa ja tietenkin 2010 malli sekin.

Kädenvääntö kova edelleen, kestääkö Seat? Pysyykö arvo kuinka hyvin?

Ostanko BMW? Laatu loistava mutta en pääse koeajamaan ja se hämää. Entä jos ei nappaa? Sit vituttaa.

Miksi et pääse koeajamaan BMW:tä? Eihän toi Seat niin hyvin arvoaan pidä, riippuu tietenkin kuinka kauan meinasit sillä ajella. Minä en hirveästi vuotta kauempaa välttämättä sitä pitäisi, "uutena" varmasti paljon helpommin saa siitä rahaa. Seatista vielä sen verran että ainakin noi vanhemmat mallit on ollu tosi hyviä ajaa.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Anteeksi kommentti mutta 0-100 arvo ehket turhin mittari liikenteeseen ja autonostoon. Sitkeysarvot (esim. 80-120) paljon tärkeämpiä. Tai no, tietyissä piireissä silläkin arvolla on arvostusta (amis).
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Onhan sillä merkitystä. Oletetaan, että ajat sadan kilometrin matkan suoraa tietä ilman muuta liikennettä tasanopeudella 100 km/h. Kun kiihdytät 5,5 sekunnissa nollasta sataan, olet sekunnin nopeammin perillä verrattuna autoon, jolla olisit kiihdyttänyt 6,5 sekunnissa nollasta sataan. Tosin joissakin piireissä arvostetaan sitä, että saa sen auton liikkumaan yli 300 kilometriä tunnissa. Se on jo niin turha mittari, että sitä on pakko arvostaa.

Monta kertaa tullut jo tässäkin ketjussa esille, mutta ehdottakaa nyt vielä mikä olisi loistava dieselfarmari? Koulumatka piteni 1,5 kilometristä 40 kilometriin ja alkaa tuo iso bensakone nakertamaan joka kerta, kun käy tankkaamassa. Mitään perusvagilaista en todellakaan ota edes harkintaan, koska autossa pitää olla luonnetta ja se puuttuu kaikista aasialaisista ja kyseisen vaginan vehkeistä. V70 tippuu pois, koska joka toisella naapurilla on sellainen.

Mersu kestää perinteisesti kuusi miljoonaa kilometriä, mutta on kohtalaisen kallis moneen muuhun verrattuna. Mielenkiintoiset Bemaritkin taitavat maksaa hieman liikaa, loput ovat sitä turhanpäiväistä ynnämuu-osastoa.

Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Monta kertaa tullut jo tässäkin ketjussa esille, mutta ehdottakaa nyt vielä mikä olisi loistava dieselfarmari? Koulumatka piteni 1,5 kilometristä 40 kilometriin ja alkaa tuo iso bensakone nakertamaan joka kerta, kun käy tankkaamassa. Mitään perusvagilaista en todellakaan ota edes harkintaan, koska autossa pitää olla luonnetta ja se puuttuu kaikista aasialaisista ja kyseisen vaginan vehkeistä. V70 tippuu pois, koska joka toisella naapurilla on sellainen.

Budjetistasi en tiedä, mutta jos se on vaikka luokkaa 20-30k, niin mites olisi joku tällainen? Varsin kohtuulliseen hintaan näkyy saavan noita uudehkoja käytettyjä Alfoja. Ainakin kyseisessä autossa pitäisi olla sitä kaipaamasi luonnetta, eikä samanlaisia varmaan tule edes ihan joka päivä vastaan. 200-heppaisella dieselkoneella kulkupuolenkin pitäisi olla kunnossa ja tuo 159 on ilmeisesti muutenkin todella hieno auto ajaa.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Anteeksi kommentti mutta 0-100 arvo ehket turhin mittari liikenteeseen ja autonostoon. Sitkeysarvot (esim. 80-120) paljon tärkeämpiä. Tai no, tietyissä piireissä silläkin arvolla on arvostusta (amis).

Kyllä se merkkaa kun on pienet marginaalit.

Itse ainakin katson jokaista ominaisuutta täysin, autolla en kaahaa mutta on noi kivoja pikku faktoja kun tietää auton menevän kovaa ja kyllä! Amis olen, kävin jopa puoli vuotta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
kun tietää auton menevän kovaa ja kyllä!

Lähes jokaisella autolla pääsee kovaa, ei siinä millään nollasta sataan -kiihdytyksellä ole mitään tekemistä. Kuten jo aiemmin mainitsin, oikeasti kovaa tässä maassa menevät autot rikkovat 300 kilometrin tuntinopeuden, eikä niiden nollasta sataan -kiihdytys ole välttämättä järin raju. Nollasta sataan on pikkupoikien hommaa, sadasta kahteensataan ja siitä eteenpäin on sitten isojen poikien juttu. Sitä tosin harrastetaankin vain suljetulla radalla luvan kanssa.

Bird, vaikuttaa todella mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, kiitos siitä. Olisiko jollain enemmänkin kokemusta Alfoista? Ainakin on positiivisella tavalla erilainen, eikä tosiaan tule ihan joka päivä moista vastaan. Hintakaan ei noin uudenkarheasta autosta ole paha kuin mitä tuossa Birdin linkittämässä kohteessa.

Onkohan auton metsästämistä vaikeampaa tehtävää olemassakaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös