Mainos

Autoiluketju

  • 3 337 335
  • 19 050
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Et kertonut auton ikää, mutta oletetaan nyt että siinä on Longlife huoltoväli, eli 30tkm/kaksi vuotta ja nyt on sitten se kaksi vuotta tullut täyteen.

Korjataan sen verran aiemmin kirjoittamaani tuosta edellisestä huollosta, että se on tehty keväällä 2009, eli noin 1,5 vuotta sitten. Sen vuoksi ihmetyttääkin tuo huollon merkkiäänen yht'äkkinen päällemeno. Ja tosiaan pari päivää sitten oli mittaristossa matkaa se 3300 km määräaikahuoltoon.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuli hankittua tuontiauto ja nyt alkaa sen muokkaaminen Suomiautoksi maantiesuolalla. Täten vinkkejä kaivataan:

1) Edullinen ja luotettava Webasto-asennus Pirkanmaalla tai pk-seudulla (2,5 litraiselle moottorille)?

2) Linkki, josta voisi ladata suomenkielisen käyttöoppaan 5-sarjan Bemariin (vm. 2006)?
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli hankittua tuontiauto ja nyt alkaa sen muokkaaminen Suomiautoksi maantiesuolalla. Täten vinkkejä kaivataan:

1) Edullinen ja luotettava Webasto-asennus Pirkanmaalla tai pk-seudulla (2,5 litraiselle moottorille)?

2) Linkki, josta voisi ladata suomenkielisen käyttöoppaan 5-sarjan Bemariin (vm. 2006)?

Onnittelut hyvästä valinnasta! Vaihdoin 3-sarjan bensavehkeen 5-sarjan dieseliin, ja kohdan 1 kysymys on mullakin ajankohtainen. Webaston asentaminen tulee omien kyselyideni perusteella maksamaan omaan autooni (-04 530d E61) yli 2 000 €. Ja Eberiä eivät edes kaikki asentajat suostu tuohon automalliin asentamaan, sillä vaarana on kojelaudan listojen/paneelien hajoaminen, kun koko kojelauta joudutaan purkamaan (kuulemma).

Olen itse ollut kääntymässä Webaston kannalle, mutta suolainen hinta vielä hirvittää.

Suomenkielisestä käyttöoppaasta en osaa sanoa, ellei Google auta.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Webaston C- tai P-malli Telestart T100:lla on ollut mielessä ja tuonne parin tonnin hujakoille se varmaankin asettuu, koska pelkkien laitteiden tarjoushinta on Kartokin sivuilla n. 1300-1400€ riippuen vaihtoehdosta.

Webaston parin vuoden takuun, joka koskee lämmitintä, varusteita ja asennusta, saa muuten vain, kun asennus on tehty valtuutetussa webastopisteessä (mikä on luonnollisesti ymmärrettävää). Tämäkin osaltaan vaikuttanee hintakilpailun vähäisyyteen, koska tuskin kovinkaan moni lähtee näitä nyrkkipajoilla asennuttamaan vähänkään arvokkaampiin kulkupeleihin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
2) Linkki, josta voisi ladata suomenkielisen käyttöoppaan 5-sarjan Bemariin (vm. 2006)?

Ainakin jotkut merkkiliikkeet/maahantuojat antavat suomenkielisen manuaalin veloituksetta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lisätään vielä sen verran että ei hopeaa tai harmaata autoa. Se on niin suomalaista ostaa sen värinen auto. Kaikki vitun corollat on aina hopeita tai tumman harmaita.
Höpö-höpö. Mulla oli eka itse valittu väri hopea, toki Toledo kakkoskorilla. Auton väri valkataan sen mukaan, mikä sitä parhaiten pukee. Siispä nykyinen C5 on metallinpunainen. Vanhemman Leonin olisin ottanut punaisena, uudesta en osaa sanoa.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Kesällä ostin 2008 vuoden Citroen Grand C4 Picasson.

Nyt tarvitsisin apua. En nimittäin osaa käyttää takalasin pyyhkijää. Ainut maininta minkä manuaalista löydän on, että kun (etulasin)pyyhkijät on kytkettynä päälle ja rupea pakittamaan, niin takalasin pyyhkijän pitäisi ruveta sutimaan. Ei muuten rupea. Voisko olla joku sulake mennyt? Mitään mainintaa en ole löytänyt, miten takalasin saisi pyyhittyä ihan normaalisti. Olen koittanut mielestäni aika monia konsteja, mutta ei tärppää.

Toinen asia, jonka joku voisi vielä opastaa on tuo jäähdytettävä lokero (BMP vaihteisessa). Aiemmin se toimi ihan hyvin, mutta kun käytin auton huollossa, ei lokero enää jäähdykkään. Manuaalissa mainitaan, että lokerossa pitäisi olla joku käsin säädettävä suutin, jolla homma hoituu, mutta empä löydä sellaista. Tietenkin olisi voinut kysyä huollosta, mutta kun huomasin asian vasta n. kk huollon jälkeen kun olin pidemmällä reissulla lämmittänyt eväitä lokerossa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kesällä ostin 2008 vuoden Citroen Grand C4 Picasson.

Nyt tarvitsisin apua. En nimittäin osaa käyttää takalasin pyyhkijää. Ainut maininta minkä manuaalista löydän on, että kun (etulasin)pyyhkijät on kytkettynä päälle ja rupea pakittamaan, niin takalasin pyyhkijän pitäisi ruveta sutimaan. Ei muuten rupea. Voisko olla joku sulake mennyt? Mitään mainintaa en ole löytänyt, miten takalasin saisi pyyhittyä ihan normaalisti. Olen koittanut mielestäni aika monia konsteja, mutta ei tärppää.
Jos se on yhtään samanlainen kuin C5:ssa, pyyhkijän viiksessä on se pyörivä osa. Siitä pyöräyttelemällä pitäisi lähteä liikkumaan. Ja kyllä sen tosiaan automaattisesti pitäisi ruveta suihkimaan pakitettaessa. Lienee rikki.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Jos se on yhtään samanlainen kuin C5:ssa, pyyhkijän viiksessä on se pyörivä osa. Siitä pyöräyttelemällä pitäisi lähteä liikkumaan. Ja kyllä sen tosiaan automaattisesti pitäisi ruveta suihkimaan pakitettaessa. Lienee rikki.

Jep, sitä pyöritettävää osaa minäkin ole pitänyt kaikkein potentiaalisimpana vaihtoehtona, mutta siitä ei tapahdu mitään. Eli tosiaan, taitaa olla huolto edessä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jep, sitä pyöritettävää osaa minäkin ole pitänyt kaikkein potentiaalisimpana vaihtoehtona, mutta siitä ei tapahdu mitään. Eli tosiaan, taitaa olla huolto edessä.
Jees. Yksi pykälä eteenpäin -> "tihkutoiminto", kaksi pykälää (automaattinen palautus) -> vettä takalasille + jatkuva pyyhintä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Höpö-höpö. Mulla oli eka itse valittu väri hopea, toki Toledo kakkoskorilla. Auton väri valkataan sen mukaan, mikä sitä parhaiten pukee.
Mun mielestäni taas tuo hopea ei pue kakkoskorin Toledoa ollenkaan, itselläni on tummansininen metalliväri. Makuasioita toki.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Defa vai Calix?

Pitäisi autoon hommata lohkolämmitin (sisäpistokkeella) kun ei sitä näköjään auton edellinen omistaja raaskinnut uutena ostaa mukaan.
Muutamasta liikkeestä pk-seudulla oon pyytänyt tarjouksen (asennettuna). Defa näyttäisi olevan n. 15-20% Calixia kalliimpi. Onko näiden valmistajien tuotteissa muuta eroa kuin hinta?
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kesäauto

Nyt tarvitaan ehdotuksia jatkoajan automiehiltä ja miksei naisiltakin. Tarkoituksena olisi hankkia noin 20k€ kesäauto Saksasta tai miksei Suomestakin, jos sopiva sattuu löytymään. Eli hakusessa olisi 2 paikkainen tehokas ja urheilullinen avoauto, mieluummin joku vähän erikoisempi. Tämän auton ei ole tarkoitus olla mikään muu kuin lelu, eli kaikki käytännöllisyys, taloudellisuus yms. voi saman tien unohtaa. Nettiautosta ei oikein hyviä ole löytynyt, asiaa tietenkin auttaisi jos tietäisi paremmin mitä etsii. Neuvoja ja ehdotuksia otetaan vastaan ja niihin suhtaudutaan vakavasti. Eli antaa tulla ehdotuksia millaisella munanjatkeella pitäisi ens kesänä pitkin Suomea ajella.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pitäisi autoon hommata lohkolämmitin (sisäpistokkeella) kun ei sitä näköjään auton edellinen omistaja raaskinnut uutena ostaa mukaan.
Muutamasta liikkeestä pk-seudulla oon pyytänyt tarjouksen (asennettuna). Defa näyttäisi olevan n. 15-20% Calixia kalliimpi. Onko näiden valmistajien tuotteissa muuta eroa kuin hinta?

Defa ehdottomasti. Calixin johdon liitos autossa on ongelmallinen. Jos johtoa vetää hiukan liian lujaa irti niin liitin saattaa irrota auton maskin takana ja sen kiinnittäminen on hankalaa (saati ettei sitä huomaa ennenkuin auto ei lämpiä..). Itsellä oli sama ongelma pari vuotta sitten ja kyselin tutuista autohuolloista tätä. Aika vahvasti Defaa suositeltiin.
Eipä silti, moitteetta tuo on toiminut.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt tarvitaan ehdotuksia jatkoajan automiehiltä ja miksei naisiltakin. Tarkoituksena olisi hankkia noin 20k€ kesäauto Saksasta tai miksei Suomestakin, jos sopiva sattuu löytymään. Eli hakusessa olisi 2 paikkainen tehokas ja urheilullinen avoauto, mieluummin joku vähän erikoisempi. Tämän auton ei ole tarkoitus olla mikään muu kuin lelu, eli kaikki käytännöllisyys, taloudellisuus yms. voi saman tien unohtaa. Nettiautosta ei oikein hyviä ole löytynyt, asiaa tietenkin auttaisi jos tietäisi paremmin mitä etsii. Neuvoja ja ehdotuksia otetaan vastaan ja niihin suhtaudutaan vakavasti. Eli antaa tulla ehdotuksia millaisella munanjatkeella pitäisi ens kesänä pitkin Suomea ajella.

Mun ehdotus olisi Lotus Elise. Irtoaa noin 15 000€ + verot saksanmaalta vuosimalli 2000-2003 160hp. 0-100kmh 6sec ,400m 14.5s, kulutus vain 8-12 litr/100km ja sillä pärjää mukavasti ratapäivillä.
Vertailun vuoksi rata-aika Hockenheim shortilla on sama kuin tälläisillä vekottimilla:Mercedes CLS 63 AMG, Porsche Cayman 2.7,Mercedes SLK 32 AMG , Mini John Cooper Works.

Teho/painosuhde on kohdallaan kesäautoksi.



_
 

Outsider

Jäsen
Nyt tarvitaan ehdotuksia jatkoajan automiehiltä ja miksei naisiltakin. Tarkoituksena olisi hankkia noin 20k€ kesäauto Saksasta tai miksei Suomestakin, jos sopiva sattuu löytymään. Eli hakusessa olisi 2 paikkainen tehokas ja urheilullinen avoauto, mieluummin joku vähän erikoisempi. Tämän auton ei ole tarkoitus olla mikään muu kuin lelu, eli kaikki käytännöllisyys, taloudellisuus yms. voi saman tien unohtaa. Nettiautosta ei oikein hyviä ole löytynyt, asiaa tietenkin auttaisi jos tietäisi paremmin mitä etsii. Neuvoja ja ehdotuksia otetaan vastaan ja niihin suhtaudutaan vakavasti. Eli antaa tulla ehdotuksia millaisella munanjatkeella pitäisi ens kesänä pitkin Suomea ajella.

Bmw Z3M olis mun valinta noilla kriteereillä. Tosin eihän se mikään maailman erikoisin ole.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
En löytänyt oikein googlesta tietoa. (tai en osannut hakea). Mutta kuinka pahasti diesel "pilaantuu" kun se seisoo tankissa talven yli? Bensiinistä ilmeisesti poistuu jotain lisäaineita tai muuta vastaava sen seisoessa, mutta kuinkas dieselin käy. Ja onkohan se kuinka vaarallista? Kaveri porukamme linja-auto aina seisoo talvet ja mielestäni tankkiin aina jäänyt dieseliä jonkin verran talven ajaksi. Keväisin se sillä samalla on käynnistelty, mutta kannattaako tapoja muuttaa?
 
Mun ehdotus olisi Lotus Elise.

Ääni tälle.

Ja kun Lotuksista puhutaan, niin joku 7-replica olisi kanssa varsin asiallinen. Siis joku Westfield/Caterham-tyyppinen ratkaisu. Noihin - kuten ei myöskään Eliseen - ei kyllä mukavasti kovin iso mies/nainen mahdu.

Erikoisuudessa ja varsinkin urheilullisuudessa hakkaavat mennen tullen Mustangit, Bemarit ja muut rantabulevardiläskit.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kesäauto

Kiitoksia vastanneille! Snaipperin ehdottamat on vähän turhan massiivisia, ei varmaan mahdu talveksi edes minun autotalliini. Eikä Larpan Bemarissakaan vikaa ole, mutta en ole koskaan BMW:stä perustanut vaikka laatuauto onkin.

Jupe sen sijaan osui, tuollainen Lotus olisi aika sopiva peli. Taitaa olla ainut miinuspuoli ratin sijainti, tehdäänkö Lotuksia edes vasenkätisiksi? Kaikissa mitä katsoin, ratti oli oikealla.

Lotuksia katsellessa törmäsin myös Opel Speedsteriin, onko kellään mielipidettä tästä? Puolesta tai vastaan. Speedsteriä saisi ainakin ratti vasemmalla.

Lotus Elise ja Opel Speedster pääsivät ainakin listaan joita tuttuni saa alkaa Saksassa katsomaan "sillä silmällä". Ja listahan ei vielä ole valmis eli lisää ehdotuksia kehiin vaan.

EDIT: typo
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja kun Lotuksista puhutaan, niin joku 7-replica olisi kanssa varsin asiallinen. Siis joku Westfield/Caterham-tyyppinen ratkaisu. Noihin - kuten ei myöskään Eliseen - ei kyllä mukavasti kovin iso mies/nainen mahdu.

Erikoisuudessa ja varsinkin urheilullisuudessa hakkaavat mennen tullen Mustangit, Bemarit ja muut rantabulevardiläskit.

Tuollainen "seiska-replica" olisi kyllä superhieno. Eikä nuo Caterhamit ainakaan taida ihan hirveän hintaisiakaan olla, ja mitä olen kuullut niin viimeisen päälle hauskoja laitteita ajaa. Ja tekniikaltaanhan nuo on niin peruskamaa (muistaakseni Fordin koneella?) että ei pitäisi olla mitään superkalliita ylläpidettäviäkään. Mutta mitenkähän helposti nuo saa Suomessa kilpiin? Ei ole ainakaan hirveästi tullut noita täällä vastaan, mutta juuri siksihän tuollainen olisikin niin hieno.

Jos sitten tavanomaisempaa vaihtoehtoa niin Mersun SLK on ainakin varsin mukava laite ajella. Lyhyt ja matala kori, takaveto ja jokseenkin optimaalinen painojakauma on aika hyvä yhdistelmä ajettavuuden kannalta. Ja tuossa kun on ihan peltikatto niin pärjää tarvittaessa talvellakin.


EDIT: Laitetaan vielä kuvaa Caterhamista jos joku ei tiedä miltä ko. laite näyttää.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En löytänyt oikein googlesta tietoa. (tai en osannut hakea). Mutta kuinka pahasti diesel "pilaantuu" kun se seisoo tankissa talven yli? Bensiinistä ilmeisesti poistuu jotain lisäaineita tai muuta vastaava sen seisoessa, mutta kuinkas dieselin käy. Ja onkohan se kuinka vaarallista? Kaveri porukamme linja-auto aina seisoo talvet ja mielestäni tankkiin aina jäänyt dieseliä jonkin verran talven ajaksi. Keväisin se sillä samalla on käynnistelty, mutta kannattaako tapoja muuttaa?

Ei se pilaannu bensan tavoin. Tosin vettä sinne tankkiin kondensointuu talven aikana, joten suosittelisin varastointia täyttöputkea myöden täydellä tankilla. Vesi taas ei tee hyvää ruiskutuspumpulle sinne asti päästessään. Siinä varmaan on suodattimen yhteydessä vedenerotin, jota kannattaa keväällä käynnistelyn jälkeen seurailla.
 

12961

Jäsen
Lotus Elise ja Opel Speedster pääsivät ainakin listaan joita tuttuni saa alkaa Saksassa katsomaan "sillä silmällä". Ja listahan ei vielä ole valmis eli lisää ehdotuksia kehiin vaan.

EDIT: typo

Opel Speedsterhän on tehty Elisen rungolle, joten eiköhän nuo molemmat ole ihan kelpo pelejä. Opel ainakin oli niin riisuttu, ettei siinä ollut esimerkiksi ilmastointia saatavilla. Karuhan tuollaisen auton tosin kuuluu ollakin.

Tuo Opelissa oleva 2.2-kone ei taida olla luonteeltaan erityisen sporttinen? Lotuksessa olisi tietenkin merkin tuomaa erikoisuutta.

Opelista saa muuten 2.0 turbokoneella olevaa 200-heppaista versiota, joka vaikuttaa olevan todella nopea, alle 5 sekuntia 0-100 km/h. Top Gearin radalla (jos tuo mikään mittari on) tuo oli nopeampi kuin BMW M3, ja hitusen hitaampi kuin Porsche 911 Turbo. Melkoista kyytiä.
 
Viimeksi muokattu:

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Perhana, autoilusta on tullut jo eraanlainen riesa. Tai oikeastaan sellaisen omistamisesta.

Viime lauantaina joku oli paattanyt peruuttaa autonsa meidan Audin nokkaan jattaen aikamoiset viirut jalkeensa. Tama oli muuten puolentoista vuoden sisalla viides (!) kerta kun tallainen sattuu. Aikaisemmin Hondan kylkeen peruutettiin parkkipaikalla, Mersuun ollaan tultu kerran perseeseen, kerran kylkeen ja lisaksi avaimella vedetty natti viiru kolmen paneelin lapi. Taman lisaksi eilen tuli Mersun liikkeesta kirje etta omistamamme C-sarjan malli on kutsuttu takaisin (recall) pajalle yleisen ohjaustehostimen vian takia. Sinallaan janna etta pari kuukautta sitten vein Mersun liikkeeseen valittaen etta ohjaustehostin ei toimi kunnolla, valilla loysempi ja valilla tiukempi, sanoivat silloin pikaisen tarkastuksen jalkeen etta mitaan vikaa ei ole. Varsin kummallista.

Eihan siina. Alkaa jo vahan naurattamaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jupe sen sijaan osui, tuollainen Lotus olisi aika sopiva peli. Taitaa olla ainut miinuspuoli ratin sijainti, tehdäänkö Lotuksia edes vasenkätisiksi? Kaikissa mitä katsoin, ratti oli oikealla.

Lotuksia katsellessa törmäsin myös Opel Speedsteriin, onko kellään mielipidettä tästä? Puolesta tai vastaan. Speedsteriä saisi ainakin ratti vasemmalla.

No niin, hyvä maku sulla. Itsekin kuolaan Elisejä mobile.de:stä harvase viikko. Kyllä Lotusta saa vasemmanpuoleisella ohjauksella. Tsekkaa vaikka tuolta Mobile.de:stä ja laita hauksi pelkät saksalaiset myyjät, ainakin noin 16 000€ oli joku harmaa 160 heppainen yksilö.

Sitten vielä sellainen asia joka on hyvä näistä tietää, tuo Opelin moottori on kuulemma ollut aika ongelmallinen ja tietänyt useita huoltoja eräiden lähteiden mukaan. Laatu kuulemma parantunut huomattavasti kun Lotus sai Eliseen Toyotan 1.8 vvt-i koneet muistaakseni vuonna 2006 ja jo se noin 140 heppainen perusmalli Lotus Elise S liikkuu noin 6.5 sec 0-100kmh.

Ennen kuin vakavissaan lähet ostamaan niin tsekkaa netistä lisäinfoa tästä moottoriasiasta ja mitä on syytä ottaa huomioon jos päädyt Opelin koneella varustettuun.



_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös