Autoiluketju

  • 3 225 350
  • 18 599

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Bird, vaikuttaa todella mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, kiitos siitä. Olisiko jollain enemmänkin kokemusta Alfoista?

Itsekin tuollaista tehokkaampaa 25K-30K dieselfarmaria katsastavana olen silloin tällöin tuotakin pohtinut, mutta kyllä taitaa jäädä väliin. Ihan perhanan mukava ajaa, helvetin hyvän näköinen, mutta. Pienempi tavaratila kuin Audi A4:ssa, oikeasti tuurista kiinni millainen yksilö sattuu itselle osumaan ja hinta putoaa aika nopeasti.

Hyvä kaveri omistanut pari Alfaa, mm. tuollaisen 159:n. Kaikenlaista vikailmoitusta pukkasi. Ei mitään isoa, mutta ärsyttäviä pikkujuttuja.

Yhteenvetona. Tyyliä löytyy, käytännöllisyys vähän niin ja näin ja tuo rekordi luotettavuudessa on ainakin lähipiirin sanojen mukaan heikohko.
 

Hrustsovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Phoenix Coyotes
Mitään perusvagilaista en todellakaan ota edes harkintaan, koska autossa pitää olla luonnetta ja se puuttuu kaikista aasialaisista ja kyseisen vaginan vehkeistä. V70 tippuu pois, koska joka toisella naapurilla on sellainen.

Mersu kestää perinteisesti kuusi miljoonaa kilometriä, mutta on kohtalaisen kallis moneen muuhun verrattuna. Mielenkiintoiset Bemaritkin taitavat maksaa hieman liikaa, loput ovat sitä turhanpäiväistä ynnämuu-osastoa.

Siinäpä oivasti rajasitkin pois kaikki saksalaiset vaihtoehdot (hinta/vagina/Seatin lasken samaan) ja riisikipot (luonne/muovi). Jäljelle jää siis hollantilainen saapikas, italialainen pyörillä liikkuva sähkövikakokelma (unohda Fiiu) ja Chrysler 300C/Dodge Magnum. Valinta on teidän. Näistä jälkimmäisistä kokemuksia saaneena voisin sanoa seuraavaa: Saab = ketterämpi ja urheilullisempi Vulva. Alfa Ihan kiva 8+, jälleenmyyntiarvo onneton, haisevan vitun maine. Chrysler kiva talviauto (vaikkei voisi kuvitella), suhteellisen tiheät, mutta halvat huollot. Yllättävän paljon pystyy nykyautoksi tekemään itse huoltoja/korjauksia. Pirun kalliit renkaat/vanteet.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Kuten jo aiemmin mainitsin, oikeasti kovaa tässä maassa menevät autot rikkovat 300 kilometrin tuntinopeuden, eikä niiden nollasta sataan -kiihdytys ole välttämättä järin raju.

Tämä kysymys nyt on pikkunäpräystä vain, mutta ihan mielenkiinnosta... osoita mulle auto, joka rikkoo 300km/h, eikä sen kiihdytys ole tuntuva? Tässä tietysti päästään siihen, mikä on kenenkin mielestä tuntuva kiihdytys.

Sanoisin kuitenkin, että yli 300 kilsaa tunnissa menevät autot järjestään menee lähes kaikki selvästi alle 6.5sek sataseen ja omasta mielestäni tuon alle menevät jo kiihtyvät varsin tuntuvasti.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kuten itse kirjoitit, se on suhteellista, että mikä kenestäkin tuntuu rajulta kiihdytykseltä. Nollasta sataan kiihdyttäminen on kuitenkin loppupeleissä eri asia kuin se, mikä on auton huippunopeus.

Lappeenrannan kiihdytyspäivien nopein oli Saab 9-3 loppunopeudella 313 km/h, eikä sen 400 metrin veto ollut lähelläkään päivän nopeinta. Silti kyseinen auto tykitti neljä kertaa yli 300 km/h:n loppunopeuden, mukaan luettuna kolme nopeinta aikaa. S2:t ja M5:t siellä nopeinta vauhtia nollasta sataan ampaisivat, mutta tämä "hitaasti" kiihtyvä perheauto siellä lujaa meni lopussa.

Tämä ei tietenkään ole meidän normaalien autojen kuljettajien ongelma, mutta olen vakaasti sitä mieltä, että kiihdytys ja lujaa ajaminen ovat kaksi eri asiaa, mikä tässä oli koko ajan oma pointtini.
 

Jindebyne

Jäsen
Tuli eilen laitettua tilaukseen uusimman Polon GTI-versio.

Kerran kyseistä autoa ajaneena (ei Suomessa), alkoi polte pikku GTI:hin olemaan sen verran kova, että kaupoille piti lähteä. Vielä kun sain nykyisestä autostani 3-4k€ enemmän kun uskalsin itse arvioida oli valinta mieluinen.

Päädyin 2-oviseen malliin ihan auton luonteen vuoksi, jotenkin tuo näyttää GTI:ssä silmääni paremmalta. Lisävarustelistalta ruksin kaikki muut vartusteet paitsi alcantarajakkarat, koska normaalit GTI ruudut miellyttävät silmää. Auton ulkoväriksi valikoitui musta helmiäisväri.

Kyllähän GTI:n hinta lisättynä "kaikilla herkuilla" on hinnaltaan paljon tässä autoluokassa. Itse kuitenkin päätin valita hauskuuden, ulkonäon ja varusteet isompien tilojen käytännöliisyyden ja muiden edelle, koska en yksinkertaisesti tarvitse isompaa autoa ja tässätapauksessa sain samalla rahalla paljon enemmän autoa minulle.

Auton luovutus menee niinkin pitkälle kun 2011 huhtikuulle, mutta olin jo varautunut siihen. Normaali Poloon muuten jos ottaa panoramakattoluukun, niin luovutus on myöskin vasta huhtikuun tienoilla, mikäli jollain Polo kyseisellä varusteella harkinnassa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Varmasti eivät aja liikenteessä tuolla Saabilla, siis tuossa kunnossa.

Auto on käyttöauto ja ymmärtääkseni ihan päivittäisessä liikenteessä, kunnosta en osaa sanoa mitään.

Kyllä tässä alunperin kirjoitettiin siitä, että onko nollasta sataan sama kuin lujaa ajaminen.
 

12961

Jäsen
Nyt puhuttiin kuitenkin ihan käyttöautoista, eikä mistään etuvetosaabeista millä ei ollut mitään muuta tarkoitusta kuin saada kova loppunopeus. Varmasti eivät aja liikenteessä tuolla Saabilla, siis tuossa kunnossa.

Kyllä muuten ajetaan tuolla saabilla ihan arkiajoja. Alustassakaan ei ole normaaleja jäykennyksiä lukuunottamatta mitään erikoista. Tuntomerkkeinä sininen väri, mustat peltivanteet ilman kapseleita ja kunnon ruoska-antenni takana. Kunnon pappa-look siis.

Tuon pystyy vielä katsastamaankin kivasti, niin ettei katsastusmies huomaa virejä. Tehoja taitaa olla siinä 700 hp pinnassa, vakiolla alakerralla.
 

12961

Jäsen
Niin eli siis arkiliikenteessä tuossa Saabissa on se 700hp? Esim. samat ahdot aina?

Kyllä. Samoilla asetuksilla mennään. Ahtosäätö noissa on tehtävissä vain softan kautta.

Ahdin alkaa olla sitä kokoluokkaa, että arkiajoa pystynee ajamaan "vaparina".
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jaahas, täällä viriää taas 0-100 klassikkoväittely, itse olen onneksi kasvanut yhden ominaisuuden tuijottamisesta pois jo ajat sitten. Mutta sen verran kiinnostaa aihe mitä nyky downsizing-trendillä saadaan aikaiseksi ja silloin myös kulutuksen tulee olla kaupunkioloissa pieni, puhutaan noin 6 litran yhd kulutuksista. Unohtamatta hyvää vääntöä alakierroksilla joka takaa kelpo "arki suorituskyvyn" huudattamatta konetta.

Omasta mielestäni nim. Jindebyne teki loistavan valinnan, olen tutustunut useisiin Polo GTI artikkeleihin netistä ja katsonut monta koeajoa. Uusi Golf GTI on kasvanut liian painavaksi ja Polosta on nyt saatu luonteeltaan MarkII Golf GTI:n kaltainen näppäräliikkeinen GTI.

Ja niihin arvoihin, muistaakseni 1.4TSI(kaksoisahdin) 180hp, 250nm 2000-4500kierr, 0-100kmh 6,9s, yhdistetty EU kulutus 5,9litr/100km !!!

Onnittelut valinnasta. Yksi frendinikin tilasi tuon ensimmäisten joukossa suomessa noin 3-4kk kuukautta sitten ja auto olisi kohtapuolin luovutettavissa mutta siirtänee ensirekisteröinnin 2011 tammikuulle johtuen viivästyksestä.



_
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
No ei se kyllä varsinaisesti ihan näin mene.

Autoja Tattarisuolle siirtää sekä pysäköinninvalvonta että ajoneuvojen siirtoyksikkö. Pysäköinninvalvonta siirtää autot pysäköintivirheen perusteella, ja siirtoyksikkö romut sekä hylätyt ajoneuvot; molemmat rakennusviraston alaisia toimintoja. Varastolta noutamatta jääneet autot siirtyvät kaupungin omistukseen muistaakseni kolmen kuukauden jälkeen.

Totta, homman hoitaa H:gin kaupungin rakennusvirasto, eikä puhtaanapitolaitos (kuten mainitsin). Sen sijaan ajoneuvoja säilytetään Tattarinsuolla 30 vrk., EI kolmea kuukautta. Siirto-ja säilytysmaksu on 127,89 euroa/ensimmäiset 7 vrk ja sen jälkeen 24,70 e/7 vrk. Nelivedot 155,18 euroa/ensimmäiset 7 vrk. Omistajille ilmoitetaan siirrosta. Jos omistaja ei tiedossa, siirrosta annetaan kuulutus H:gin kaup. julkisella ilmoitustaululla, Pohjoisesplanadi 11-13 ja rakennusviraston verkkosivuilla www.hkr.hel.fi/ajankohtaista

PS. pysäköinninvalvonta ei siirrä ajoneuvoja, vaan voi siirrättää, mutta mukana on aina oltava siirronvalvoja rakennusvirastosta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon pystyy vielä katsastamaankin kivasti, niin ettei katsastusmies huomaa virejä. Tehoja taitaa olla siinä 700 hp pinnassa, vakiolla alakerralla.

Kuulostaa uskomattomalta että jossain voi olla töissä katsastusmies joka ei huomaa koeajolenkillä että autossa on 700 hp. En ole ihan varma siitä koeajolenkistä kun en ole autoa kahdeksaan vuoteen katsastanut mutta ennen ainakin kiersivät pienen lenkin siinä pihassa katsastuksen yhteydessä. Ja kai nuo tehot nyt huomaa ihan vaan halliin ajaessakin?
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
PS. pysäköinninvalvonta ei siirrä ajoneuvoja, vaan voi siirrättää, mutta mukana on aina oltava siirronvalvoja rakennusvirastosta.

Hinausautohan sen ajoneuvon sinne Tattarisuolle siirtää jos ihan tarkkoja ollaan, mutta ei siihen mitään siirronvalvojaa tarvita. Eli pysäköinninvalvoja toimii siirron valvojana; käytännössä siis osoittaa hinurikuskille siirrettävän auton, varmistaa muun liikenteen sujumisen, katsoo ettei hinattava auto vaurioidu siirrossa ja kuittaa hinausauton kuormakirjan Rakennusviraston maksettavaksi. Ihan perinteinen lappuliisa voi suorittaa joko varasto- tai lähisiirron, jos vain siirtoon tarvittavat kriteerit täyttyvät.
 

12961

Jäsen
Kuulostaa uskomattomalta että jossain voi olla töissä katsastusmies joka ei huomaa koeajolenkillä että autossa on 700 hp. En ole ihan varma siitä koeajolenkistä kun en ole autoa kahdeksaan vuoteen katsastanut mutta ennen ainakin kiersivät pienen lenkin siinä pihassa katsastuksen yhteydessä. Ja kai nuo tehot nyt huomaa ihan vaan halliin ajaessakin?

Turbo on varmasti sen verran suurta kokoa, ettei tehoja kovin helposti huomaa ennen (puhdas arvio) 3500 rpm. Tuollaista oikeasti tehokasta turbovehjettä on muuten helppo ajaa normaalin liikenteen mukana, arkiajossa tuntuu ihan normilta kaksilitraiselta turbottomalta vehkeeltä, tehot tulevat niin ylhäällä. Todellinen pappalook lisäksi laimentaa katsastusmieheen kohdistuvia ärsykkeitä.

Äänenvaimentimetkin pystyy rakentamaan järkevästi myös tehokkaaseen autoon, mikäli niin halutaan.

Tässä tapauksessa autosta on haluttu mahdollisimman laimean näköinen ja kuuloinen, mutta kovakulkuinen sleeper.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Meitin kerrostalon pihalla on erittäin usein tuommoinen Volvo joka on kai jonkun diplomaatin tms. hahmon. Rekkari on sinisellä pohjalla, valkoisilla numeroilla ja jotekin näin: G-58880. Oikeastaan aina lasissa on parkkisakko, koska auto on milloin missäkin kun kerran koko tuo piha-alue on pysäköintikieltoaluetta.

Ei taida paljon parkkisakot painaa? Joutuukohan joku nuo maksamaan? Epäilen vahvasti.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei taida paljon parkkisakot painaa? Joutuukohan joku nuo maksamaan? Epäilen vahvasti.

Eipä joudu diplomaatti maksamaan. Toki laskut menee lähetystöön, mutta ei niitä kukaan maksa. Tästä oli aikanaan juttua jonkun egyptiläisen diplomaatin yheteydessä. Oli kerännyt parkkisakkoja usella tuhannella eurolla.

Turbokeskusteluun sen verran, että itse olen ajanut Nissan 200 SX:ää johon oli laitettu sellanen pienen tynnyrin kokonen ahdin. Alle 4000 kierroksella tuntui, että auto ei liiku mihinkään. 3500 kierroksen jälkeen alkoi hiljalleen kuulua "suhinaa" edestä ja 4000 kierroksen kohdalla kannatti katsoa, että kaasu ei ole pohjassa. Aivan järkyttävä turbopotku ja takaveto ei aina ole se turvallisin yhdistelmä. :-) Tuossa autossa mitattu vain 550hv.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä nyt oikeastaan olisi kelvannut vitutusketjunkin puolelle.

Vituttaa noi Japanilaiset vetarit, eiköhän kun hetki sitten oikealta puolelta vaihdatettu vetari, niin vasemmalta puolelta pamahtaa palasiksi.

Kellään tietoa onko vetari lukitettu laatikkoon? autona siis Nissan Primera P10 korilla.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Mikäs ongelma Bmw:n koeajon kanssa on? Jos ei muualta muka löydy, niin ainakin parhaillaan käynnissä olevalta BMW JOY TOUR:ilta löytyy myös 125i coupe.

Itsellä ollut bemmu kesästä lähtien 4:n V.A.G auton jälkeen ja voin kyllä suositella. Erittäin tyytyväinen olen ollut ja mukavan erilainen VW:n ja Audien jälkeen. Malli 335d Touring.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tämä olkoon oikea paikka päivittelylle. Alfa Romeo on muotoilultaan mitä kaunein auto, miksi ihmeessä semmoiseen pitää mennä ruuvaamaan/liimaamaan/teippaamaan kaikenlaista ylimääräistä härpäkettä? Ilskottaa jo se kun joskus niissä näkee nimensä mukaisen spoilerin takaluukun päällä, tänään näin kaikenlaisella korisarjalla ja muovilevikkeellä pilatun Alfan, keula etenkin ruma kuin viitapiru. Epäonnistunut kahden värin yhdistelmä kruunasi raiskauksen. Hyi saatana!

Tuunaisivat rumia autoja, semmoisia mitä on hyvin vaikea enää rumemmaksi saada isollakaan rahalla.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Tämä nyt oikeastaan olisi kelvannut vitutusketjunkin puolelle.

Vituttaa noi Japanilaiset vetarit, eiköhän kun hetki sitten oikealta puolelta vaihdatettu vetari, niin vasemmalta puolelta pamahtaa palasiksi.

Kellään tietoa onko vetari lukitettu laatikkoon? autona siis Nissan Primera P10 korilla.

Ei ole. irti lähtee helposti. Jos jokin on tässä autossa helpoksi tehty niin juurikin vetarin vaihto, mikä on hyvä, koska täältäkin on primerasta molemmat vaihdettu parin vuoden sisään.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Eipä joudu diplomaatti maksamaan. Toki laskut menee lähetystöön, mutta ei niitä kukaan maksa. Tästä oli aikanaan juttua jonkun egyptiläisen diplomaatin yheteydessä. Oli kerännyt parkkisakkoja usella tuhannella eurolla.

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Hesariaa (muistaakseni) oli näistä juttua noin vuosi sitten. "Ihmeen" moni lähetystön edustaja hoitaa nuo ja sakot rahalla, eikä statuksella. Toki tämä ei koske esimerkiksi itänaapuruston edustajia, mutta useat länsieuroopasta tulevat hoitavat laskunsa aika hyvällä prosentilla (toki pitäisi olla 100%). Monessa lähetystössä sitä pidetään pr-juttuna.
 

Betoz

Jäsen
Voe saatanan saatana, taas menee suomipoika perse edellä puuhun. Ruvetaan asentelemaan jotain kameratolppia joka kehätielle, jotta kolarit vähentyisivät (kato ku vähenee) ja liikennevirta sujuvoituu (kato ku sujuvoituu). Samaan aikaan Keski-Euroopassa ja Briteissä tolppia poistellaan, kun on ymmärretty että liikenteen sujuvuus ei ole riippuvainen nopeuksista. Siellä keskitytään keräämään urpot, juopot, nistit, hidastelijat ja muut vaaranaiheuttajat pois liikenteestä. Keski-Euroopassa käsittääkseni kaistan vaihtaminen ilman vilkkua on törkeä liikenteen vaarantaminen. Suomessa ei taida saada edes varoitusta, kun vilkuttomuutta harrastaa kaikki - poliisia myöten.

Nyt jo moottoriteiden aamuruuhkat syntyvät, kun joku maailmanparantaja lähtee 81km/h vauhdilla ohittamaan 78km/h ajavaa tukkien koko ohituskaistan. Mikään ei ole niin ärsyttävää ja vaarallista kuin ruuhka moottoritiellä. Silloin kun tuppaa tuo liikenne olemaan kaikkea muuta kuin sujuvaa: ensin mennään 30km/h, seuraavat 100 metriä 80km/h ja sitten taas liinoja kiinni. Ja kameratolpat tulevat ehkäisemään tätä? Juu.

Käsittääkseni muissa maissa nuo tolppakohdat ovat juuri ne ruuhkatulpat, kun porukka alkaa painamaan jarrua niiden kohdalla. Suomalaiset tekevät tämän varmasti oikein ylikorostetusti vielä. Ja taas pumpataan. Ja taas vedetään liinoja kiinni liukkailla keleillä. Onko tuo 80km/h sitten se nopeus, jolla kolarit vähenevät rajusti? Onko tutkittu, että suurimpaan osaan kolareista syynä ylinopeus? Onko 60km/h parempi kuin 80km/h? Onko 0km/h parempi kuin 60km/h? Pitäisikö koko liikenne lopettaa?

Ehkä olen aivan pihalla asioista, mutta omien kokemusten mukaan kolarit eivät tule nopeuden takia vaan yleisen tyhmyyden:
1) Ei osata katsoa peileihin tai ollaan muuten vain huolimattomia
2) Ei osata sopeutua keliolosuhteisiin
3) Ollaan päihteiden alaisena
4) Ei vaan riitä pelisilmä enää/vielä auton rattiin (Esim. kokemattomuus/vanhuus. Oma mummoni oli jo 55-vuotiaana sellainen, etten olisi missään nimessä päästänyt häntä rattiin. Olisi luultavasti alle viikossa romuttanut autonsa.)

Itselläni kymmenen vuotta autoilua takana, about 20 000-25 000km/vuosi, ja ainoat kolarit (3) ovat tulleet noiden kohtien mukaisesti:
- Juuri kortin saanut junnu vaihtoi peileihin katsomatta kaistaa suoraan kylkeen
- Spede ajoi valoissa takakontista sisään kesärenkailla ekoilla (aamu)yöpakkasilla
- Vanhus ajoi kolmion takaa miljoonaa kylkeen

Ratkaisisin ongelmat mielummin organisoimalla liittymät paremmin ja lisäämällä kaistoja. Mutta ehkä siihen ei sitten resurssit riitä. Halvemmaksi nämä tolpat tulevat ja poliisikin saa vähän taskurahaa.

Nimim. tarpeen tullen ylinopeutta, 0 sakkoa plakkarissa - toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings

Joo sangen ikävästi on vielä piiloteltu nämä Kehä kolmosen uudet kameratolpat, mm. sillan alle. Kaistojen lisäämisestäkin voidaan olla montaa mieltä, kun tuo vilkunkäyttö- ja liittymissäajokulttuuri on mitä on. Tien antaminen, "vetoketju" ja ajoissa oman aikeen ilmaisu tuntuu puuttuvan meikäläisestä tyylistä.

Jos noita kameratolppia pitää asennella, niin jotenkin se keskinopeusmittaus tuntuisi mielekkäämmältä. Loppuis se tolpille jarruttelu a'la Hangontie.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
tänään näin kaikenlaisella korisarjalla ja muovilevikkeellä pilatun Alfan, keula etenkin ruma kuin viitapiru. Epäonnistunut kahden värin yhdistelmä kruunasi raiskauksen. Hyi saatana!
Oletkohan nähnyt sen nettiautossakin tarjolla olevan hirvityksen? On kyllä järkyttävän ruma tuunaus ja ilmeisesti myös yleinen naurunaihe AR-harrastajien keskuudessa.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Onko täällä poliiseja tai katsastusihmisiä?

Omistan BE-ajokortin ja auton jonka kok. massa on 2510kg ja perävaunun suurin kok. massa 2000kg. Kuitenkin yhdistelmän suurin sallittu kok. massa on 4000kg! Miten tämä pitäisi tulkita? Saanko käytännössä vedellä vain (4000-2510) 1490kg painoista perävaunua?! Tai millä ehdoilla saan vetää 2000kg kok. massaista perävaunua?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös