Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 513
  • 19 022

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tuossa aiemmin kovasti kirjoiteltiin noista hintaeroista VW:n ja Skodan välillä. Mun mielestäni sitä ei juurikaan ole? Vai olenko ihan kahvilla - siis jos verrataan Golfin hintoja Octaviaan niin halvin Golf on n. 18 500 ja Octavia n. 20 000. Kuinkas paljon suurempi auto Octavia onkaan - kun en sellaisella ole kai koskaan ajanut? Itellä on vm. -08 Golf Variant ja on se aivan riittävän kokoinen perheellisellekin. Tuskinpa Octaviaa pitää Passatiinkaan verrata - halvin pasuuna muuten on n. 27 000 (ja halvin Superb aika lailla samoissa.)
 

dee_snyder

Jäsen
Suosikkijoukkue
JJK
Minkälainen auto on teillä allanne?

Saab 99 -84. Ehottomasti paras auto talvella, lähtee käyntiin aina vaikka ilman lämmitystä, silti lämpeää perkeleen nopeasti eikä kylmää ilmaa saa puhaltaa itkemälläkään (jatkuva kierto päällä). Automaattiset penkinlämmittimet tuo vaan plussaa ja sikaahan autolle saa antaa ihan huolella, bensaakin saa asemalta vielä. Kesällä sitten ajellaankin BMW:n cabriolla...kesää odotellessa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tuossa aiemmin kovasti kirjoiteltiin noista hintaeroista VW:n ja Skodan välillä. Mun mielestäni sitä ei juurikaan ole? Vai olenko ihan kahvilla - siis jos verrataan Golfin hintoja Octaviaan niin halvin Golf on n. 18 500 ja Octavia n. 20 000. Kuinkas paljon suurempi auto Octavia onkaan - kun en sellaisella ole kai koskaan ajanut? Itellä on vm. -08 Golf Variant ja on se aivan riittävän kokoinen perheellisellekin. Tuskinpa Octaviaa pitää Passatiinkaan verrata - halvin pasuuna muuten on n. 27 000 (ja halvin Superb aika lailla samoissa.)


On se Octavia huomattavasti suurempi. Perstuntumalta sanoisin, että takapenkin tilat ovat lähes edellisen korimallin Avensista vastaavat, mikä on kyllä paljon enemmän kuin Golfissa. Kyllä se selvästi isompi auto on, vaikka pohjalevy olisikin sama.

Hinnoista:
Octavia 1.2 TSI alkaen ~19 000 €
Golf 1.2 TSI alkaen ~20 200 €

Octavia 1.4 TSI alkaen ~20 600 €
Golf 1,4 TSI alkaen ~22 000 €

Golfin hinnassa hämää tuo alkaen mallin vanha 1.4, jollaista ei Skodalla ole käytössä ollenkaan. Golfiin tulee lisähintaa myös, jos haluaa 5-ovisen mallin 3-ovisen tilalle. Skodassa on aina 5 ovea.

Octaviaa ei muuten ole sedanina ollenkaan. Tuo on ihan selkeä lift-/hatchback.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En ole aivan bränikässä Octaviassa viettänyt aikaani, mutta ainakin -06 farkku on tilavampi kuin -09 Golf-farkku. Octaviaan mahduin omien kuskin säätöjeni taaksen heittämällä istumaan, samaa ei ole tapahtunut vielä yhdessäkään alemman keskiluokan autossa. Passatista en tiedä, mutta ulkomitoiltaan Superb vaikuttaisi isommalta.

Jos olisin nyt ostamassa uutta/uudehkoa autoa, olisi Skoda Octavia/Superb aika vahvoilla. Superb vain on jotenkin vammainen nimi autolle. Periaatteessa kiinnostaisi Exeokin, mutta en ole vielä varma, onko sen muotoilu keski-ikäisen toyotamainen vai hillityn tyylikäs.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Jos olisin nyt ostamassa uutta/uudehkoa autoa, olisi Skoda Octavia/Superb aika vahvoilla. Superb vain on jotenkin vammainen nimi autolle.
Onneksi itellä ei ihan just ole autonvaihto edessä. Firman autopolitiikka on pikkuisen kummallinen, Skoda Octavia RS diesel farmari menisi juuri alle hinta- ja päästörajojen jos suostuisin hankkimaan manuaalivaihteistolla. DSG veisi jo rajan yli. Olisi siinä Datsunilla miettimistä kun en oikeastaan millään voisi automaatista enää luopua - ja tuon RS:n kuitenkin ehdottomasti haluaisin. Mennään Golfilla vielä vissiin kolme vuotta.

Superb on muuten vielä rumakin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmettelen miten nimimerkki Datsun edes harkitsee muuta autoa kuin Nissania.

Lukemani perusteella pitää mennä koeajamaan Skoda tässä joku päivä.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Mikä auto kannattaisi ostaa?

Tilanne on se, että en tiedä autoista paljon paskaakaan. Sisko vielä sitäkin vähemmän. Nyt kuitenkin hänen nykyinen pirssinsä on sähkövikojen uhri ja uusi auto olisi pakko hankkia. Jo pelkästään kolmen lapsenkin takia, eikä vain huvin vuoksi.

Rahaa ei tietysti ole paljon käytettävissä, max. 10 000e. Mutta ei sitä kaupan hienointa kaaraakaan tarvi olla. Joten; mikä olisi sellainen suht järkevä vaihtoehto, kun arvostetaan luotettavuutta, tilaa ja taloudellisuutta? Älkääkä nyt ruvetko ehdottamaan linja-autoa...

Tiedän, että vaihtoehtoja on lukuisia, mutta jostain täytyy lähteä liikenteeseen. Joku on ulkona, kun pitää ostaa uusi tietokone, mulle sama asia autojen kanssa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos olisin nyt ostamassa uutta/uudehkoa autoa, olisi Skoda Octavia/Superb aika vahvoilla. Superb vain on jotenkin vammainen nimi autolle. Periaatteessa kiinnostaisi Exeokin, mutta en ole vielä varma, onko sen muotoilu keski-ikäisen toyotamainen vai hillityn tyylikäs.
Minusta nuo ovat molemmat rumia. Exeon faceliftiä odotellessa ajellaan rauhassa vielä C5:llä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tilanne on se, että en tiedä autoista paljon paskaakaan. Sisko vielä sitäkin vähemmän. Nyt kuitenkin hänen nykyinen pirssinsä on sähkövikojen uhri ja uusi auto olisi pakko hankkia. Jo pelkästään kolmen lapsenkin takia, eikä vain huvin vuoksi.

Rahaa ei tietysti ole paljon käytettävissä, max. 10 000e. Mutta ei sitä kaupan hienointa kaaraakaan tarvi olla. Joten; mikä olisi sellainen suht järkevä vaihtoehto, kun arvostetaan luotettavuutta, tilaa ja taloudellisuutta? Älkääkä nyt ruvetko ehdottamaan linja-autoa...

Tiedän, että vaihtoehtoja on lukuisia, mutta jostain täytyy lähteä liikenteeseen. Joku on ulkona, kun pitää ostaa uusi tietokone, mulle sama asia autojen kanssa.

Toyota Corolla Versot nyt ainakin vaikuttavat olevan melko taloudellisia, luotettavia ja edullisia huoltaa. Autotallista etsimään vain.
 

Waky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Firman autopolitiikka on pikkuisen kummallinen, Skoda Octavia RS diesel farmari menisi juuri alle hinta- ja päästörajojen jos suostuisin hankkimaan manuaalivaihteistolla. DSG veisi jo rajan yli.

Siihen sentään nykyään saa automaattia. Itseä tympi ettei RS:ää saa 4x4 + automaatti versiona. Toki sehän olisi suora kilpailija lippulaiva A4 1.8T Quattrolle. Enemmän tehoa, toisaalta ainakin edellinen RS oli huomattavan paljon meluisampi kuin A4. Se oikeastaan on ylityksien lisäksi ainoa negatiivinen puoli Ocussa. RS:n ja ihan tavallisen Octavian sisämelu oli kaamea. Ja toisaalta omalla kohdalla ajettavuudessa ainakin A4 verrattuna oli selkeä ero, joka tosin kapeni RS:n jäykemmän alustan kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joten; mikä olisi sellainen suht järkevä vaihtoehto, kun arvostetaan luotettavuutta, tilaa ja taloudellisuutta?
Riippuu hiukan, minkä ikäisiä lapset ovat. Jos takapenkille pitää mahtua pari turvaistuinta, lähtisin melkein pienistä tila-autoista, kuten tuo Piikkiperseen mainitsema Corolla Verso. Muita voisivat olla esim. Ford Focus C-max tai vaikkapa Citroen Xsara Picasso. Picasso saattaa pelottaa ranskalaisuuden vuoksi, mutta vanhakorinen malli oli pitkään tuotannossa, joten pahimmat mokat lienee jo korjattu viimeisimpiin vuosikertoihin.

Sitten on tietysti alemman keskiluokan farmarit, joista löytyy paljon vaihtoehtoja. Nettiauton haulla saat hyvin rajattua hinnan, iän, korimallin ja kilometrien mukaan vaihtoehtoja pienemmäksi. Nyt en ehdi laittaa esimerkkejä, mutta sieltä varmasti löytyy osviittaa, mikä voisi natsata siskosi tarpeisiin.
 

Veijari

Jäsen
Tilanne on se, että en tiedä autoista paljon paskaakaan. Sisko vielä sitäkin vähemmän. Nyt kuitenkin hänen nykyinen pirssinsä on sähkövikojen uhri ja uusi auto olisi pakko hankkia. Jo pelkästään kolmen lapsenkin takia, eikä vain huvin vuoksi.

Käytetyt autot on aina yksilöitä ja kunto riippuu paljon siitäkin miten edellinen omistaja on autoaan hoitanut. Sinuna koittaisin kierrellä autoliikkeitä ja etsiä kärryä johon antaisivat vielä jotakin kilometritakuuta tms autoliikkeen puolesta. Katsele että huollot on tehty ajallaan, soita vaikka edelliselle omistajalle ja haastattele onko autossa ollut ongelmia.

10k€:lla vaihtoehtoja on ihan helvetisti tila-autoistakin. Älä tuijota liikaa merkkiä ja mallia vaan etsit sitä huippuyksilöä. Tarvittaessa käytä vaikka autotohtorilla ennen kaupan tekoa.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Sedan on kyllä ruma, mutta Superb Combi on itse asiassa varsin tyylikkään näköinen. Ja jotenkin tuon Superbin sisustus miellytti minun silmääni ja oli muutenkin varsin laadukkaan oloinen.
No joo, onhan se sedania hienompi tuo farkku. Mutta missä mallissa ei olisi? Hirveän suuri vaan on, en mä tollasella osaisi liikkua. Aina olisi kulmat lintallaan. Tulee mieleen vähän joku kiinalainen edustusauto?!
 

12961

Jäsen
Kai tämäkin ihmettely autoiluketjuun kuuluu.

Saabin kuolinkouristelut alkavat muistuttaa itse Väykän tahi Ilkka Kanervan toimintaa. Pää nousee vaikka iskua tulee ja tulee.

Onko tuo nyt lopetettu sitten jo 3 kertaa mediassa, ja taas ollaan ilmeisen lähellä kauppoja Spykerin kanssa. Ensi tiistaina on Saab-maahantuojien puhelinkonferenssi Trollhättanin kanssa klo 14 Suomen aikaa, tuossa sitten ilmeisesti sinetöidään perinteisin merkin tarina, mitenpäin sitten meneekään.

Spyker aikoo ilmeisesti heskittyä erikoisempiin tuotteisiin, ja kansanmallit jäävät Saabin valikoimasta pikkuhiljaa pois. Mielestäni hyvä näin, GM-ajan tekeleet ovat olleet aivan liian tavallisia ja brändin voima piilee jossain muualla kuin Pertti Perusjantterin autojen tekemisessä. Niitä saa sitten Opelilta ja Toyotalta. Nyt sitten rohkeasti muuttuvapuristeinen moottori ja muita GM:n aivoituksista käyttämättä jääneitä innovaatioita kehiin. Peugeottiinkin tuollainen on nyt tulossa, kylläkin 15 vuotta sen jälkeen, kun Saab esitteli vastaavaa tekniikkaa ihan kunnon ajokelpoisessa autossa lehdistölle.

Sitten vielä se kerran kuopattu, aivan loistava korimalli tarjolle uudesta 9-5:sta, eli combi, niin meikäläinen olisi erittäin lähellä uuden Saabin ostoa seuraavaksi autoksi. Combin poistuminen 9000-mallin jälkeen oikeastaan vieraannutti meikäläisen Saabeista. No, katsotaan nyt ensin jatkuuko valmistus vai ei.

Potentiaali piilee siinä, että uuden Saabin ostaja on sieltä ihan merkkiuskollisimmasta päästä.

Tuonne vuotaa aika hyvin sisäpiiritietoa draaman vaiheista:
Linkki
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Volkkareita väsätään Turkissa sekä Etelä-Amerikassa, Audeja Espanjassa ja muistaakseni ostivat toveritehtaan neuvostovalloista.
Eiköhän tuo ruuvin ruuvaaminen ole sen verran globaalia jobia, että karvakäsien kautta kulkee lähes jokainen merkki.

Johan tuli tuubaa.

Turkissa ei volkkareita valmisteta.

Venäjällä on tehdas, mutta siellä valmistetaan autoja vain sikäläisille markkinoille.

Etelä-Amerikassa on useampikin tehdas. Mexicossa tehdään Golf Variant ja Jetta. Argentiinassa esim. Amarak Pick-Up joka saapunee syksyllä myös Suomeen. Lisäksi muistaakseni Brasiliassa tehdään edelleen vanhaa T2 hippibussia, :-)

Audeja Espanjassa? Jos tarkotat Exeota, niin kyllä se ihan Seattina myydään.

Ja kyllä itselläni kaksi VAG:n tuotetta, VW ja Porsche.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Jopas muistin väärin Turkissa Volkkareita ei tehdä. Volkswageneita tehdään Euroopassa Saksassa, Belgiassa, Espanjassa, Portugalissa, Puolassa ja Slovakiassa. Muualla tehtaat ovat Meksikossa ja Brasiliassa.
Audeja väsätään pääosin Saksassa, joitain malleja Unkarissa. Moottorit tulevat lähes kaikki pustan pojilta.
Joku Porschen malli tulee Slovakiasta. Muuten Saksa ja Suomi ovat valmistusmaat.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Audeja väsätään pääosin Saksassa, joitain malleja Unkarissa. Moottorit tulevat lähes kaikki pustan pojilta.
Joku Porschen malli tulee Slovakiasta. Muuten Saksa ja Suomi ovat valmistusmaat.

AutoWiki-sivuston mukaan Audia tehdään Unkarin (TT Coupe ja Roadster) lisäksi myös Slovakiassa (Q7). Porsche Cayennen korit valmistetaan tuolla samaisella Bratislavan tehtaalla, jossa Q7:ää (ja VW Touaregia), ilmeisesti noissa kaikissa käytetään samaa alustaa. Tosin tuo Porschen maasturi kasataan sitten Saksassa.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Täällä kun tuntuu VAG-tietäjiä olevan, niin kertokaa tyhmälle mitä eroa Syncro ja 4Motion nelivetojärjestelmissä on? Tiedän että 4Motion on uudempi mutta mitä teknisiä eroja näissä on.
 

Veijari

Jäsen
Toiselta foorumilta lainattua;

Syncro ja 4Motion ovat molemmat VW:n markkinointinimiä nelivedoille, vastaavasti Audilla markkinointinimenä on quattro. Nimet eivät suoraan kerro minkälaisella tekniikalla auton neliveto on toteutettu
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Täällä kun tuntuu VAG-tietäjiä olevan, niin kertokaa tyhmälle mitä eroa Syncro ja 4Motion nelivetojärjestelmissä on?

Kai tuo Syncro on käytössä Transporterissa ja muissa tavarankuljetualuksissa ja 4Motion henkilöbiileissä. Kuten jo todettu toteutustavasta tuo nimi ei kerro mitään.

Tähän alle taas pari sivua keskustelua Torsenin ja Haldexin eroista hyvistä/huonoista puolista. Tämän ketjun historiasta löytyy melko hauskojakin heittoja näistä nelivedoista. Kannattaa tutustua.
 
Viimeksi muokattu:

Särki

Jäsen
Huono puolihan sitten on ettei tämä koneet tuota kovinkaan hyvin lämpöä. Työkaverin 1.4TSI:n lämpeämistä saa odotella kauemmin kuin monen webastottoman dieselin. Melko hanurista oli tuo värkki noilla noin 20 asteen pakkasilla.

Onkos näissä aikaisemmissa malleissa ollut 1kw sähkövastusta, joka tässä uudessa oli vakiona? Vastus lämmittää autoa kun moottori on vielä kylmä, perstuntumalla lämpeneminen oli ihan ok.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Huono puolihan sitten on ettei tämä koneet tuota kovinkaan hyvin lämpöä. Työkaverin 1.4TSI:n lämpeämistä saa odotella kauemmin kuin monen webastottoman dieselin. Melko hanurista oli tuo värkki noilla noin 20 asteen pakkasilla.

Litratehossa kovat turbokoneet ovat tosiaan ihan kivoja vehkeitä myös käytännön kulutuksen suhteen.

Ex- autossa tehoja oli 2.3-litraisessa bensaturbomyllyssä ~330hp 450Nm, autona noin 1750kg painava farkku automaattilaatikolla ja kulutukset tien päällä ~7 ja kaupungissa ~12.5l/100km. Tehoon ja painoon nähden varsin kohtuullista. Turbokoneet suht pienellä litratilavuudella ja kovilla ahtopaineilla ovat teho-kulutussuhteeltaan melkoisen lyömättömiä, samaa ideaahan on näissä tehokkaammissa uusissa (tupla) turbodieseleissäkin sovellettu. Varmasti suhde on erittäin hyvä noissa TSI-vehkeissäkin.

TSI-koneen ehdoton puoli on vääntö. Heppatehothan on kuitenkin kohtuullisen merkityksettömiä nykyään sellaisenaan, väännön kanssa on ainakin maantieajossa se olennainen mukavuusjuttu. Itsellä on nyt ollut jonkun kuukauden tuo 1.4 TSI Golfissa ja se on kyllä miellyttävyyden huippu, kun vääntöalue on niin valtava. Melkein sama, millä vaihteella ajaa ja liukkaasti liikkuu niin liikennevaloista kuin ohituksiinkin. Eikä kuluta paljon.

Lämpeäminen tuon kovan luokan hyötysuhteen takia on tosiaan toinen kysymys, mutta penkinlämppärit on pakkaskelilläkin tehokkaat :) Itse käytän kyllä muutenkin suosiolla sisätilanlämmitintä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös