Autoiluketju

  • 3 313 291
  • 19 002

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Vanhemmat Passatit ja Golfit ovat ilmeisesti sitten tavarankuljetusaluksia?

No en löytänyt Syncro mainintoja alle 15-vuotta vanhoista VAG-henkilöautoista. Oletan että kysyjä ei ollut hankkimassa tätä vanhempaa mallistoa, vaan oli kiinnostunut hieman uudemmista kuljettimista.

Pahoittelut kysyjälle, jos kysymys oli noista ruostekasoista.
 

12961

Jäsen
Onkos näissä aikaisemmissa malleissa ollut 1kw sähkövastusta, joka tässä uudessa oli vakiona? Vastus lämmittää autoa kun moottori on vielä kylmä, perstuntumalla lämpeneminen oli ihan ok.

Tuota en tiedä kyllä, mutta webasto/eberi olisi tuollaisen TSI-myllyn kanssa aika jees.

Laturi saa aika reilulla mitoituksella olla muuten väännetty, mikäli esim. pitkien ja täysillä huutavan lämmityslaitteen seurana pitää olla 1kW vastus ja akku ei purkaudu tuollaisessa ajossa.
 

12961

Jäsen
Saab taitaa sitten loppujen lopuksi pelastua. Aftonbladetin juttu asiasta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6484835.ab



Spykerin Müller ehti jo kiistää SVT:n tiedot haukkuen ne perättömiksi, luonnollista tietty että joutuu olemaan varpasillaan vaikka sopu olisikin saavutettu.

GM:lla pressi tänään klo 1830 Suomen aikaa virallisesti aiheesta "update on GM business activities", päivän muun kuohunnan takia on melko todennäköistä, että tänään lyödään lukkoon Saabin kohtalo.


Seuraavasta linkistä pääsee katsomaan livenä pressiä mikäli kiinnostaa:

GM webtv
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
TSI-koneen ehdoton puoli on vääntö. Heppatehothan on kuitenkin kohtuullisen merkityksettömiä nykyään sellaisenaan, väännön kanssa on ainakin maantieajossa se olennainen mukavuusjuttu.

Onko muuten missään ollut juttua näiden kaksoisahdettujen 1.4 TSI -myllyjen kestävyydestä? Sen verran on ollut jo markkinoilla tuo moottori että alkaa varmaan olemaan jokunen vähän enemmänkin ajettu TSI liikenteessä ja näin ollen jonkinlaista kenttäkokemusta asiasta? Muistelen vaan kun oli juttua VAG-huollossa tuolloin työskennelleen kaverin kanssa tuosta TSI:stä, kun se tuli markkinoille, ja tämä kaveri sanoi että kun nuo myllyt on ~300 tkm ajettuja niin tiedossa on isoja (ja kalliita) remontteja. Eli hänen mukaansa kestävyys tulisi olemaan ongelma. Onhan tuo reilusti yli 100 kW aika paljon 1.4 -litraisesta koneesta kun ajattelee että esim. omassa autossani 2.3 -litraisesta on otettu saman verran.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko muuten missään ollut juttua näiden kaksoisahdettujen 1.4 TSI -myllyjen kestävyydestä?

Mitä olen VAG-foorumeilla pyörinyt niin muutamia yksittäistapauksia lienee kun 40-60tkm kohdalla jotain kallista on hajonnut. Mutta moni kuullut myös vw-huollon suunnalta että kyseessä on heidän mukaan erittäin luotettava tekniikka.
Itseäkin kiinnostaa mikä osa/osat tuolta mahdollisesti prakaa ensimmäisenä. Erittäin mielenkiintoinen mylly ajatellen tehoa/kulutusta. Voiko tuota enään verrata vapaasti hengittävään 1.4-1.6 koneeseen ja sitä myöten ajatella samalla logiikalla kestävyyttä?
Eikös ahtimien idea ole juuri pitää kierrokset arkiajossa alhaalla kun ajellaan hyvän väännön avulla ja mitä itse mietiskelisin on lähinnä ahtimien rasitus. Eihän tuota konetta kierrätetä edes yhtä paljon kuin vapari 1.6/1.8 koneita mitä automerkit ovat vielä pullollaan.


_
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mun Tsiistä on vaihdettu "turboahtimen kiertoilmaventtiili ja paineensäätöventtiili", kun tehot hävisivät 60tkm kohdalla. Noita on vaihdettu muillekin, ainakin foorumien mukaan. Ei kai toi itse motti mihinkään hajoa, kun tehtaalta myytiin myös identtistä tekniikkaa, mutta eri softalla 170hv versiona.

Parasta koneessa on vääntö. Se on aika sama, kääntyykö 90 risteyksestä ykkösellä vai kolmosella tai ohittaako 80-alueella kolmosella vai viitosella ja tosiaan motarinopeuksia mennään n. 3000rpm. En ole mikään merkkiuskovainen, joten tulen kyllä kertomaan auliisti, jos tuo alkaa temppuilemaan pahemmin.
 

12961

Jäsen
Mun Tsiistä on vaihdettu "turboahtimen kiertoilmaventtiili ja paineensäätöventtiili", kun tehot hävisivät 60tkm kohdalla. Noita on vaihdettu muillekin, ainakin foorumien mukaan. Ei kai toi itse motti mihinkään hajoa, kun tehtaalta myytiin myös identtistä tekniikkaa, mutta eri softalla 170hv versiona.

Ensimmäinen tarkoittaa lähes varmasti ns. by-pass-venttiiliä ja jälkimmäinen todnäk jotain ahtimien välistä venttiiliä. Ihan normaalia, että tuollaiset kalvotoimist venttiilit hajoilevat tuollaisin väliajoin.

Eikä ahtopaine suoraan konetta hajoita, kysymys on vaan siitä, että alunperin suunnittelu riittää kestämään tiettyjä tehoja. Hyviä esimerkkejä kovasta ahdonkestosta ovat esimerkiksi mesen vanhat turbodieselit ja Saabin trionic 5-sukupolven myllyt. Suomessa taitaa tehokkain arkiajossa oleva Saabin 2.3-motti (vakiolla alakerralla) liikkua siinä 600 hepan tienoilla ja kilometrejäkin on jo aika reippaasti.

Yleisesti turbomyllyn rikkoo huonot säädöt (nakutus), ei niinkään mekaaninen kuluminen. Tästä syystä tarkkana saa olla, keneltä niitä lastuja ostelee jos ostelee.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ensimmäinen tarkoittaa lähes varmasti ns. by-pass-venttiiliä ja jälkimmäinen todnäk jotain ahtimien välistä venttiiliä. Ihan normaalia, että tuollaiset kalvotoimist venttiilit hajoilevat tuollaisin väliajoin.

Nyt alkaa pikku hiljaa ymmärtää, miksi volkkarikuskit ovat niin tyytyväisiä autoihinsa. Volkkareiden viat ovat näemmä ominaisuuksia.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Ei kai toi itse motti mihinkään hajoa, kun tehtaalta myytiin myös identtistä tekniikkaa, mutta eri softalla 170hv versiona.
.

Sen verran korjataan että 120 ja 140 heppaiset TSI:t on yksiahtimisia, joissa erot on tehty softalla, mutta 160 ja 170 heppaiset omaavat jo sitten kaverina remmiahtimen.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Sen verran korjataan että 120 ja 140 heppaiset TSI:t on yksiahtimisia, joissa erot on tehty softalla, mutta 160 ja 170 heppaiset omaavat jo sitten kaverina remmiahtimen.
Nykyään juu. Mulla on remmiahdin 140 heppaisessa vanhemmassa Tsiissä (2007). Tämä on viimeisiä "alkuperäisiä" TSI-koneita (2005-2007). Noita tehtiin 103kW ja 125kW versioina, joiden erona vain softa. 2007 tuli 90kW yhdellä ahtimella korvaamaan 1.6 SFI:n.

Eli Wikin sanoin
In 2007, Volkswagen announced the 90 kW model which will replace the 1.6 FSI 85 kW (116 PS; 114 bhp) engine. This engine differs from the 103 kW and 125 kW models in several ways. It uses only one method of forced induction - a turbocharger (and not a supercharger), and has water-cooled intercooler...
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Nyt alkaa pikku hiljaa ymmärtää, miksi volkkarikuskit ovat niin tyytyväisiä autoihinsa. Volkkareiden viat ovat näemmä ominaisuuksia.

Enhän minä ole volkkarikuski, koskaan en ole yhtään omistanut. Tuollaiset venttiilit nyt eivät missään autossa kestä juurikaan tuon kauempaa, ja mistään alfamaisista jakohihnan poikkeamiseen verrattavista vioista ei ole kysymys. Nuo venttiilit eivät maksa yli satasta kappale edes merkkiliikkeessä.

Sitten kun puhutaan suomessa yli sata tonnia uutena maksavista autoista on jo aiheellista olettaa, että asiat on hoidettu eri tavalla. Ei yhdenkään autonvalmistajan komponenttikanta ole keskenään identtistä laadultaan. Odottaako joku saavansa täydellisen kappaleen sellaisesta tuotteesta, joka on tarkoitettu välimallin jätkälle? Ehkä en vaan ymmärrä tätä ikuista autojen laadusta itkemistä.

Noita em. osia menee kaikissa turboahdetuissa autoissa, toisissa saattavat kuulua huolto-ohjelmaan toisissa ei.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Noita em. osia menee kaikissa turboahdetuissa autoissa, toisissa saattavat kuulua huolto-ohjelmaan toisissa ei.

Eli vika on ollut Volkkarin huolto-ohjelmassa? No en ole yllättynyt tästäkään asiasta.

Itselläni menossa neljäs turboahdettu, eikä yhdestäkään ole vielä lähtenyt tehot kesken ajomatkan - niissä ei tosin ole ollut muitakaan vikoja. Itseäni ei myöskään kiinnosta paskan vertaa mitä huolto-ohjelmissa vaihdetaan kunhan auto toimii.

Oma auto vaihtui uuteen pari viikkoa sitten ja edellisen auton huoltokirja 5 vuoden ja 67000 kilometrin jälkeen näytti tältä: 3 kappaletta määräaikaishuoltoja yhteishintaan 660 euroa. Vikoja nolla ja molemmista katsastuksista läpi huomautuksitta.
 

12961

Jäsen
Eli vika on ollut Volkkarin huolto-ohjelmassa? No en ole yllättynyt tästäkään asiasta.

En tiedä onko vika välttämättä siinäkään, vai komponenttien laadussa. Mistä pirusta minä tietäisin, kun en ole ikinä yhtään volkkaria omistanut enkä varmasti tule omistamaankaan.

Pointti oli se, että noiden osien vaihtaminen ei maksa juurimitään autoilun muihin kuluihin (vakuutukset, auton arvon lasku) verrattuna, joten niiden rikkoutumisella ei tee suurtakaan lovea lompakolle.

Kuinka moni vertailee merkkejä sillä silmällä, että esim. vastaavassa Saabissa/Volvossa/Audissa on selvästi halvemmat vakuutukset kuin BMW:ssa tai Alfassa jotka taas edustavat vakuutusten hinnoissa toista ääripäätä? Eroa tulee vakuutuksissakin äkkiä enemmän kuin huolloissa ja ylimääräisissäkin korjauksissa, erilaisista arvonlaskuista puhumattakaan. Vakuutuksissakin on huomattavia eroja, joku luokittelee nuoret miehet kalliimpaan ryhmään, kun taas esim. lähivakuutus ei tällaista kuskiluokittelua harrasta. En kehu tällä viestillä mitään automerkkiä/mallia/vakuutusyhtiötä, totean vain, että suurimmat kulut ovat kaikilla autoilla (ehkä pl. alfat) ihan jossain muualla kuin huoltojen/korjauksen hinnoissa.
 
Viimeksi muokattu:
En kehu tällä viestillä mitään automerkkiä/mallia/vakuutusyhtiötä, totean vain, että suurimmat kulut ovat kaikilla autoilla (ehkä pl. alfat) ihan jossain muualla kuin huoltojen/korjauksen hinnoissa.

Eiköhän ylivoimaisesti suurin "kulu" ole arvonalenema, ainakin jos uusista autoista puhutaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Spyker Carsilla Tukholmassa vartin yli seitsemän paikallista aikaa tiedotustilaisuus koskien Saabia. Saa nähdä menikö turboahdetun ajattelutavan ikuinen ykkönen vihdoin kaupaksi, kuoppaako GM koko merkin vai jatkuuko jahkailu vielä puoli vuotta.

Liekö tuo Spyker omistajana sen vakaampi kuin mitä Koenigsegg olisi ollut? Aika näyttänee tämän, jos GM tosiaan on suostunut myymään. Epäilen suuresti.

Aftonbladetin tietojen mukaan kauppa valmis ja samassa jutussa kerrotaan Spykerin haluavan siirtää Saabin valmistuksen Trollhättanista Antwerpeniin.

EDIT: Kyllä, Spyker-Saab on syntynyt. GM vahvistaa ja Spykerin tiedotustilaisuus alkaa nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nykyään juu. Mulla on remmiahdin 140 heppaisessa vanhemmassa Tsiissä (2007). Tämä on viimeisiä "alkuperäisiä" TSI-koneita (2005-2007). Noita tehtiin 103kW ja 125kW versioina, joiden erona vain softa. 2007 tuli 90kW yhdellä ahtimella korvaamaan 1.6 SFI:n.

Eli Wikin sanoin
In 2007, Volkswagen announced the 90 kW model which will replace the 1.6 FSI 85 kW (116 PS; 114 bhp) engine. This engine differs from the 103 kW and 125 kW models in several ways. It uses only one method of forced induction - a turbocharger (and not a supercharger), and has water-cooled intercooler...

Lueskelin huvikseen tuosta koneesta vähän. 2008 tuli ymmärtääkseni tehtaalta viimeiset 103kw kaksoisahdetut TSI:t ja Touranissa sitä myytiin Suomessa vielä viime vuonnakin.

Mekaaninen ahdin on Eaton. Eatonin asiakkaita on ainakin Mini Cooper S ja Ford GT. Ahtimen ahtopaine on rajoitettu 103kw versiossa 1,5bar ja se saavutetaan 1500kierr/min ja silloin vääntöä 220nm. Pakokaasuahdin alkaa vaikuttamaan noin 2500kierroksen kohdalla ja kun kiihdyttää lisää niin sähkömagneettinen kytkin vapauttaa Eatonin kun kierrokset lähestyvät 3500kierrosta. Ja tästä eteenpäin aina 7000kierrokseen asti menosta vastaa pelkkä turbo.
TM mistä näitä tietoja muunmuassa lunttaan niin väittää että 60kmh nopeudella 100km menee 3,3 litralla ja 80kmh litra enemmän eli kohtuu pihi. Koko testin keskikulutus 6,7 litr/100km.

Lisää koeajosta TM 16/2007.


_
 

maniakos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
EDIT: Kyllä, Spyker-Saab on syntynyt. GM vahvistaa ja Spykerin tiedotustilaisuus alkaa nyt.

Jep todellakin hieno juttu!

Sisäpiiri kertoi kauppaehdot

Vaikka kaupan osapuolet eivät ole kertoneet Spykerin Saab-kaupan ehtoja, ovat ne jo vuotaneet julkisuuteen. The Wall Street Journal -lehden mukaan Spyker maksaa Saabista General Motorsille 74 miljoonaa dollaria. GM saa lisäksi 326 miljoonan dollarin arvosta Saabin osakkeita.

Sopimukseen kuuluu myös, että Spyker saa Euroopan investointipankilta 566 miljoonan dollarin eli 400 miljoonan euron lainan, jonka takaa Ruotsin hallitus.

Saabin tehtaiden, koneiden ja käteisvarojen yhteenlaskettu arvo on noin miljardi euroa. Yhtiöllä on velkoja noin 528 miljoonaa euroa.

Sopimukseen liittyy, että uuden autonvalmistajan nimeksi tulee Saab Spyker Automobiles.
YLE

GM omistaa siis edelleen melkoisen siivun uuden firman osakkeita. Saa nähdä mitä meinaavat niillä tehdä, mutta ei kai noista olisi järkeä luopua aivan heti. Tuo selittää varmasti hyvin ne huhut siitä negatiivisesta suhtaumisesta venäläissijoittajiin.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Pakokaasuahdin alkaa vaikuttamaan noin 2500kierroksen kohdalla ja kun kiihdyttää lisää niin sähkömagneettinen kytkin vapauttaa Eatonin kun kierrokset lähestyvät 3500kierrosta.
Tuo oman TSI:n vika ilmeni juuri niin, että tehot hävisivät tasan 3500rpm kohdalla. Olisi pitänyt saada kuvaa omasta naamasta, kun ohitettavan rinnalla kone muuttuikin ahtamattomaksi 1.4:ksi :) Jänniä hetkiä, sano.
 

12961

Jäsen
Jep todellakin hieno juttu!


YLE

GM omistaa siis edelleen melkoisen siivun uuden firman osakkeita. Saa nähdä mitä meinaavat niillä tehdä, mutta ei kai noista olisi järkeä luopua aivan heti. Tuo selittää varmasti hyvin ne huhut siitä negatiivisesta suhtaumisesta venäläissijoittajiin.

Tuo GM:n omistus on käytännössä pakkorako, koska nykyiset mallit pohjautuvat erittäin pitkälle GM:n alihankkijoiden komponentteihin, joiden myynti täysin konsernista erillään olevalle yhtiölle olisi ollut jenkeille erittäin iso riski.

En jaksa uskoa, että valmistus siirtyisi Trollhättanista Antwerpeniin, koska ruotsissa on fasiliteetit valmiina, Antwerpenissa ei. Onkohan tuo huhu niin päin, että Spykerin valmistus siirtuu Trollhättaniin, koska niin ainakin Koenigseggin business planissa seisoi.


On mielenkiintoista nähdä miten tämä vuoden jatkunut julkisuusmylly vaikuttaa esim. tulevan 9-5-mallin myyntiin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
On mielenkiintoista nähdä miten tämä vuoden jatkunut julkisuusmylly vaikuttaa esim. tulevan 9-5-mallin myyntiin.

Uskoisin, että tämä yhdistettynä Volvon kiinalaistumiseen nostanee Saabin myyntimääriä Ruotsissa. Vaikka Vulva tehtäisiin Ruotsissa, jokainen ymmärtää pelin hengen ja sen, että rahat menevät Kiinaan. Muutaman vuoden päästä koko lafka on siirretty Aasiaan.

Saa nähdä siirtyykö Saabkin vielä alemmas Euroopan kartalla. Rohkenen epäillä, koska tosiaan kaikki linjat ovat Trollhättanissa valmiina. Ennemminkin Spykerin kannattaisi oma tuotantonsa siirtää Ruotsiin. En tosin tiedä millaiset tilat ko. firmalla on kotimaassaan.

Koskahan 9-3 saa päivitystä? Jotain huhuja kai oli vuodesta 2012, mutta en mene takuuseen tästä.

Suab eestä ja Suab takkoo.
 

12961

Jäsen
Suab eestä ja Suab takkoo.

Näinpä.

Joka tapauksessa tulevaisuus näyttää huomattavasti "saabmaisemmalta" kuin GM:n aikana.

Uusi 9-5 on mitoiltaan noin 20cm nykyistä Volvo S80:a pidempi, joten kilpailevatkohan edes suoraan keskenään? Tuohan tarvitsee vain sen uuden boschin "apuhybridisysteemin" ja hiukan hullua luovuutta muulle moottoririntamalle.

Nyt on sitten näemmä tarpeeksi hullu mies puikoissa, antoi lupauksen siitä, että Aero X tuodaan tuotantoon. Millaisena, sen näyttää aika.

Niille ketkä eivät muista minkä näköinen kyseinen (vuoden konseptiautoksikin valittu) konsepti oli: Aero X
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Volvon kiinalaistumiseen liittyen kuinkahan todennäköinen taka-ajatus kiinalaisomistajilla on tehdä volvosta joku pelkästään Kiinassa tehtävä halpismerkki? Veikkaampa, etteivät kiinalaisommistajat näin tyhmiä ole. Ennakkoluuloissa monet tänäpäivänä varmasti näkevät kiinalaisomistuksen huonompana vaihtoehtona, kuin vaikka Saabin GM omistuksen. Uskoisin kiinalaisommistuksen loppuen lopuksi olevan volvon kaltaiselle merkille hyväksi. Mistä oma visioni kumpuaa? -ihan pelkästään persetuntumalta. Eikö kiinalaisomistajalta olisi kaikkein järkevintä satsata kehitystyöhön Ruotsin maalla ja pitää valmistus nykyisissä Ruotsissa ja Belgiassa. Tällöin myös kehitystyöhön uskoisin löytyvän reilusti resursseja ja merkin brändi ei pääsisi rapistumaan. Päin vaston merkin brändiä voisi ilman FoMoCo:n suitseja rakentaa voimakkaammin vaikka nykyisen scandinaavisen designin suuntaan.

Kiinaan puolestaan tuotaisiin valmista osaamista ja teknologiaa sekä tietenkin valmistettaisiin myös itse autoja, niin Volvo merkin alla, kuten omistajan muidenkin merkkien alla. Pitkässä juoksussa varmasti autojen valmistuksen painopiste siirtyy enemmän Kiinaan, mutta kehitystyön uskon olevan vahvemmin kiinni eurooppalaisissa käsissä. Tehdäänhän kiinassa myös VAG konsernin autoja ja ainakin BMW:tä myös.
 

12961

Jäsen
Eikö kiinalaisomistajalta olisi kaikkein järkevintä satsata kehitystyöhön Ruotsin maalla ja pitää valmistus nykyisissä Ruotsissa ja Belgiassa. Tällöin myös kehitystyöhön uskoisin löytyvän reilusti resursseja ja merkin brändi ei pääsisi rapistumaan. Päin vaston merkin brändiä voisi ilman FoMoCo:n suitseja rakentaa voimakkaammin vaikka nykyisen scandinaavisen designin suuntaan.

Geelyhän kertoi Kiinan valtiolle rahoituksesta neuvoteltaessa haluavansa siirtää Volvon tuotantoa Kiinaan ja pitää R&D:n ja pääkonttorin Ruotsissa. Mahtavatkohan tietää millainen asiakaskato seuraa Euroopan ja P-Amerikan markkinoilla silti vaikka tuote olisikin (kiinalaiseksi) ihan ok tasolla?

Kiinalaiset tulevat varmasti pian, mistäpäsitä tietää vaikka vanhan mallin Saab 9-5:tta ja 9-3:a tulisi muokattuna Euroopankin markkinoille halpaan hintaan. Tekniikkahan noista myytiin BAICille, joka ilmoitti kasvattavansa vanhaa 9-5:tta ja muotoilevansa sitä uudelleen.

Kiina-autojen ongelmahan on tähän asti ollut turvallisuus, nyt käytössä on yksi kaikkien aikojen turvallisimmista EuroNCAP:ssa testatuista tekniikoista ihan vapaasti sellaisenaan.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Pientä mielipidettä tiedustelen

Parkkiksella seisoo -91 vuosimallin Ford Escort, jonka ainoa todellinen tehtävä on saada allekirjoittanut 17 kilometrin päähän töihin ja takaisin jokainen arkipäivä. Eilen illalla töistä tullessani pysähdyin Viipurin Portin ABC:lla ostamassa pönikällisen öljyä, kun öljyvalo syttyi palamaan. Latasin kolmisen litraa eliksiiriä koneeseen ja starttasin kohti kotia, mutta jo pari kilometria ennen kotiovea syttyi öljyvalo taas palamaan. Tänään päivällä katsahdin pikaisesti koneen alle ja näyttäisi siltä, että vehje sylkee öljyä pihalle ihan huolella.

Peruskysymys kuuluukin, että missä vika?

Huomenna pitää soitella sedälle, joka on entinen autokorjaaja, josko hän voisi vehjettä fiksailla, mutta mahdollista on, että ei onnistu, koska eläkeläismiehen toinen olkapää on kuulemma leikkauskunnossa. Eräs puolituttu on myös, joka ilmeisesti autoja paljon on korjaillut, joten pitänee yrittää kääntyä hänenkin puoleensa. Viikonlopun aikana kuitenkin auto pitäisi saada pelikuntoon, koska maanantaina töihin pääsy on muuten käytännössä mahdotonta.

Ja näin perusduunarina ei allekirjoittaneella ole suuremmin varaa autoja ostella eikä edes korjauttaa, joten pyrin nyt viimeiseen asti selviämään tästä tuttujen voimin ennemmin kuin roudaan tuon romun jonnekin liikkeeseen ja maksan itseni kipeäksi. Olin tosin varautunut siihen, että jos joku tuon saa fiksattua pelikuntoon, maksan kyllä mieluusti vaikka parisataa käteen osien päälle. No, katsellaan.

Mutta ihan mielenkiinnosta, mikä on todennäköisin syy sille, että öljyt tulevat varsin tehokkaasti koneesta pihalle? Kiitos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös