Autoiluketju

  • 3 207 436
  • 18 538

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Audeja väsätään pääosin Saksassa, joitain malleja Unkarissa. Moottorit tulevat lähes kaikki pustan pojilta.
Joku Porschen malli tulee Slovakiasta. Muuten Saksa ja Suomi ovat valmistusmaat.

AutoWiki-sivuston mukaan Audia tehdään Unkarin (TT Coupe ja Roadster) lisäksi myös Slovakiassa (Q7). Porsche Cayennen korit valmistetaan tuolla samaisella Bratislavan tehtaalla, jossa Q7:ää (ja VW Touaregia), ilmeisesti noissa kaikissa käytetään samaa alustaa. Tosin tuo Porschen maasturi kasataan sitten Saksassa.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Täällä kun tuntuu VAG-tietäjiä olevan, niin kertokaa tyhmälle mitä eroa Syncro ja 4Motion nelivetojärjestelmissä on? Tiedän että 4Motion on uudempi mutta mitä teknisiä eroja näissä on.
 

Veijari

Jäsen
Toiselta foorumilta lainattua;

Syncro ja 4Motion ovat molemmat VW:n markkinointinimiä nelivedoille, vastaavasti Audilla markkinointinimenä on quattro. Nimet eivät suoraan kerro minkälaisella tekniikalla auton neliveto on toteutettu
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Täällä kun tuntuu VAG-tietäjiä olevan, niin kertokaa tyhmälle mitä eroa Syncro ja 4Motion nelivetojärjestelmissä on?

Kai tuo Syncro on käytössä Transporterissa ja muissa tavarankuljetualuksissa ja 4Motion henkilöbiileissä. Kuten jo todettu toteutustavasta tuo nimi ei kerro mitään.

Tähän alle taas pari sivua keskustelua Torsenin ja Haldexin eroista hyvistä/huonoista puolista. Tämän ketjun historiasta löytyy melko hauskojakin heittoja näistä nelivedoista. Kannattaa tutustua.
 
Viimeksi muokattu:

Särki

Jäsen
Huono puolihan sitten on ettei tämä koneet tuota kovinkaan hyvin lämpöä. Työkaverin 1.4TSI:n lämpeämistä saa odotella kauemmin kuin monen webastottoman dieselin. Melko hanurista oli tuo värkki noilla noin 20 asteen pakkasilla.

Onkos näissä aikaisemmissa malleissa ollut 1kw sähkövastusta, joka tässä uudessa oli vakiona? Vastus lämmittää autoa kun moottori on vielä kylmä, perstuntumalla lämpeneminen oli ihan ok.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Huono puolihan sitten on ettei tämä koneet tuota kovinkaan hyvin lämpöä. Työkaverin 1.4TSI:n lämpeämistä saa odotella kauemmin kuin monen webastottoman dieselin. Melko hanurista oli tuo värkki noilla noin 20 asteen pakkasilla.

Litratehossa kovat turbokoneet ovat tosiaan ihan kivoja vehkeitä myös käytännön kulutuksen suhteen.

Ex- autossa tehoja oli 2.3-litraisessa bensaturbomyllyssä ~330hp 450Nm, autona noin 1750kg painava farkku automaattilaatikolla ja kulutukset tien päällä ~7 ja kaupungissa ~12.5l/100km. Tehoon ja painoon nähden varsin kohtuullista. Turbokoneet suht pienellä litratilavuudella ja kovilla ahtopaineilla ovat teho-kulutussuhteeltaan melkoisen lyömättömiä, samaa ideaahan on näissä tehokkaammissa uusissa (tupla) turbodieseleissäkin sovellettu. Varmasti suhde on erittäin hyvä noissa TSI-vehkeissäkin.

TSI-koneen ehdoton puoli on vääntö. Heppatehothan on kuitenkin kohtuullisen merkityksettömiä nykyään sellaisenaan, väännön kanssa on ainakin maantieajossa se olennainen mukavuusjuttu. Itsellä on nyt ollut jonkun kuukauden tuo 1.4 TSI Golfissa ja se on kyllä miellyttävyyden huippu, kun vääntöalue on niin valtava. Melkein sama, millä vaihteella ajaa ja liukkaasti liikkuu niin liikennevaloista kuin ohituksiinkin. Eikä kuluta paljon.

Lämpeäminen tuon kovan luokan hyötysuhteen takia on tosiaan toinen kysymys, mutta penkinlämppärit on pakkaskelilläkin tehokkaat :) Itse käytän kyllä muutenkin suosiolla sisätilanlämmitintä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Vanhemmat Passatit ja Golfit ovat ilmeisesti sitten tavarankuljetusaluksia?

No en löytänyt Syncro mainintoja alle 15-vuotta vanhoista VAG-henkilöautoista. Oletan että kysyjä ei ollut hankkimassa tätä vanhempaa mallistoa, vaan oli kiinnostunut hieman uudemmista kuljettimista.

Pahoittelut kysyjälle, jos kysymys oli noista ruostekasoista.
 

12961

Jäsen
Onkos näissä aikaisemmissa malleissa ollut 1kw sähkövastusta, joka tässä uudessa oli vakiona? Vastus lämmittää autoa kun moottori on vielä kylmä, perstuntumalla lämpeneminen oli ihan ok.

Tuota en tiedä kyllä, mutta webasto/eberi olisi tuollaisen TSI-myllyn kanssa aika jees.

Laturi saa aika reilulla mitoituksella olla muuten väännetty, mikäli esim. pitkien ja täysillä huutavan lämmityslaitteen seurana pitää olla 1kW vastus ja akku ei purkaudu tuollaisessa ajossa.
 

12961

Jäsen
Saab taitaa sitten loppujen lopuksi pelastua. Aftonbladetin juttu asiasta:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6484835.ab



Spykerin Müller ehti jo kiistää SVT:n tiedot haukkuen ne perättömiksi, luonnollista tietty että joutuu olemaan varpasillaan vaikka sopu olisikin saavutettu.

GM:lla pressi tänään klo 1830 Suomen aikaa virallisesti aiheesta "update on GM business activities", päivän muun kuohunnan takia on melko todennäköistä, että tänään lyödään lukkoon Saabin kohtalo.


Seuraavasta linkistä pääsee katsomaan livenä pressiä mikäli kiinnostaa:

GM webtv
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
TSI-koneen ehdoton puoli on vääntö. Heppatehothan on kuitenkin kohtuullisen merkityksettömiä nykyään sellaisenaan, väännön kanssa on ainakin maantieajossa se olennainen mukavuusjuttu.

Onko muuten missään ollut juttua näiden kaksoisahdettujen 1.4 TSI -myllyjen kestävyydestä? Sen verran on ollut jo markkinoilla tuo moottori että alkaa varmaan olemaan jokunen vähän enemmänkin ajettu TSI liikenteessä ja näin ollen jonkinlaista kenttäkokemusta asiasta? Muistelen vaan kun oli juttua VAG-huollossa tuolloin työskennelleen kaverin kanssa tuosta TSI:stä, kun se tuli markkinoille, ja tämä kaveri sanoi että kun nuo myllyt on ~300 tkm ajettuja niin tiedossa on isoja (ja kalliita) remontteja. Eli hänen mukaansa kestävyys tulisi olemaan ongelma. Onhan tuo reilusti yli 100 kW aika paljon 1.4 -litraisesta koneesta kun ajattelee että esim. omassa autossani 2.3 -litraisesta on otettu saman verran.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko muuten missään ollut juttua näiden kaksoisahdettujen 1.4 TSI -myllyjen kestävyydestä?

Mitä olen VAG-foorumeilla pyörinyt niin muutamia yksittäistapauksia lienee kun 40-60tkm kohdalla jotain kallista on hajonnut. Mutta moni kuullut myös vw-huollon suunnalta että kyseessä on heidän mukaan erittäin luotettava tekniikka.
Itseäkin kiinnostaa mikä osa/osat tuolta mahdollisesti prakaa ensimmäisenä. Erittäin mielenkiintoinen mylly ajatellen tehoa/kulutusta. Voiko tuota enään verrata vapaasti hengittävään 1.4-1.6 koneeseen ja sitä myöten ajatella samalla logiikalla kestävyyttä?
Eikös ahtimien idea ole juuri pitää kierrokset arkiajossa alhaalla kun ajellaan hyvän väännön avulla ja mitä itse mietiskelisin on lähinnä ahtimien rasitus. Eihän tuota konetta kierrätetä edes yhtä paljon kuin vapari 1.6/1.8 koneita mitä automerkit ovat vielä pullollaan.


_
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Mun Tsiistä on vaihdettu "turboahtimen kiertoilmaventtiili ja paineensäätöventtiili", kun tehot hävisivät 60tkm kohdalla. Noita on vaihdettu muillekin, ainakin foorumien mukaan. Ei kai toi itse motti mihinkään hajoa, kun tehtaalta myytiin myös identtistä tekniikkaa, mutta eri softalla 170hv versiona.

Parasta koneessa on vääntö. Se on aika sama, kääntyykö 90 risteyksestä ykkösellä vai kolmosella tai ohittaako 80-alueella kolmosella vai viitosella ja tosiaan motarinopeuksia mennään n. 3000rpm. En ole mikään merkkiuskovainen, joten tulen kyllä kertomaan auliisti, jos tuo alkaa temppuilemaan pahemmin.
 

12961

Jäsen
Mun Tsiistä on vaihdettu "turboahtimen kiertoilmaventtiili ja paineensäätöventtiili", kun tehot hävisivät 60tkm kohdalla. Noita on vaihdettu muillekin, ainakin foorumien mukaan. Ei kai toi itse motti mihinkään hajoa, kun tehtaalta myytiin myös identtistä tekniikkaa, mutta eri softalla 170hv versiona.

Ensimmäinen tarkoittaa lähes varmasti ns. by-pass-venttiiliä ja jälkimmäinen todnäk jotain ahtimien välistä venttiiliä. Ihan normaalia, että tuollaiset kalvotoimist venttiilit hajoilevat tuollaisin väliajoin.

Eikä ahtopaine suoraan konetta hajoita, kysymys on vaan siitä, että alunperin suunnittelu riittää kestämään tiettyjä tehoja. Hyviä esimerkkejä kovasta ahdonkestosta ovat esimerkiksi mesen vanhat turbodieselit ja Saabin trionic 5-sukupolven myllyt. Suomessa taitaa tehokkain arkiajossa oleva Saabin 2.3-motti (vakiolla alakerralla) liikkua siinä 600 hepan tienoilla ja kilometrejäkin on jo aika reippaasti.

Yleisesti turbomyllyn rikkoo huonot säädöt (nakutus), ei niinkään mekaaninen kuluminen. Tästä syystä tarkkana saa olla, keneltä niitä lastuja ostelee jos ostelee.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ensimmäinen tarkoittaa lähes varmasti ns. by-pass-venttiiliä ja jälkimmäinen todnäk jotain ahtimien välistä venttiiliä. Ihan normaalia, että tuollaiset kalvotoimist venttiilit hajoilevat tuollaisin väliajoin.

Nyt alkaa pikku hiljaa ymmärtää, miksi volkkarikuskit ovat niin tyytyväisiä autoihinsa. Volkkareiden viat ovat näemmä ominaisuuksia.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Ei kai toi itse motti mihinkään hajoa, kun tehtaalta myytiin myös identtistä tekniikkaa, mutta eri softalla 170hv versiona.
.

Sen verran korjataan että 120 ja 140 heppaiset TSI:t on yksiahtimisia, joissa erot on tehty softalla, mutta 160 ja 170 heppaiset omaavat jo sitten kaverina remmiahtimen.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Sen verran korjataan että 120 ja 140 heppaiset TSI:t on yksiahtimisia, joissa erot on tehty softalla, mutta 160 ja 170 heppaiset omaavat jo sitten kaverina remmiahtimen.
Nykyään juu. Mulla on remmiahdin 140 heppaisessa vanhemmassa Tsiissä (2007). Tämä on viimeisiä "alkuperäisiä" TSI-koneita (2005-2007). Noita tehtiin 103kW ja 125kW versioina, joiden erona vain softa. 2007 tuli 90kW yhdellä ahtimella korvaamaan 1.6 SFI:n.

Eli Wikin sanoin
In 2007, Volkswagen announced the 90 kW model which will replace the 1.6 FSI 85 kW (116 PS; 114 bhp) engine. This engine differs from the 103 kW and 125 kW models in several ways. It uses only one method of forced induction - a turbocharger (and not a supercharger), and has water-cooled intercooler...
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Nyt alkaa pikku hiljaa ymmärtää, miksi volkkarikuskit ovat niin tyytyväisiä autoihinsa. Volkkareiden viat ovat näemmä ominaisuuksia.

Enhän minä ole volkkarikuski, koskaan en ole yhtään omistanut. Tuollaiset venttiilit nyt eivät missään autossa kestä juurikaan tuon kauempaa, ja mistään alfamaisista jakohihnan poikkeamiseen verrattavista vioista ei ole kysymys. Nuo venttiilit eivät maksa yli satasta kappale edes merkkiliikkeessä.

Sitten kun puhutaan suomessa yli sata tonnia uutena maksavista autoista on jo aiheellista olettaa, että asiat on hoidettu eri tavalla. Ei yhdenkään autonvalmistajan komponenttikanta ole keskenään identtistä laadultaan. Odottaako joku saavansa täydellisen kappaleen sellaisesta tuotteesta, joka on tarkoitettu välimallin jätkälle? Ehkä en vaan ymmärrä tätä ikuista autojen laadusta itkemistä.

Noita em. osia menee kaikissa turboahdetuissa autoissa, toisissa saattavat kuulua huolto-ohjelmaan toisissa ei.
 
Viimeksi muokattu:

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Noita em. osia menee kaikissa turboahdetuissa autoissa, toisissa saattavat kuulua huolto-ohjelmaan toisissa ei.

Eli vika on ollut Volkkarin huolto-ohjelmassa? No en ole yllättynyt tästäkään asiasta.

Itselläni menossa neljäs turboahdettu, eikä yhdestäkään ole vielä lähtenyt tehot kesken ajomatkan - niissä ei tosin ole ollut muitakaan vikoja. Itseäni ei myöskään kiinnosta paskan vertaa mitä huolto-ohjelmissa vaihdetaan kunhan auto toimii.

Oma auto vaihtui uuteen pari viikkoa sitten ja edellisen auton huoltokirja 5 vuoden ja 67000 kilometrin jälkeen näytti tältä: 3 kappaletta määräaikaishuoltoja yhteishintaan 660 euroa. Vikoja nolla ja molemmista katsastuksista läpi huomautuksitta.
 

12961

Jäsen
Eli vika on ollut Volkkarin huolto-ohjelmassa? No en ole yllättynyt tästäkään asiasta.

En tiedä onko vika välttämättä siinäkään, vai komponenttien laadussa. Mistä pirusta minä tietäisin, kun en ole ikinä yhtään volkkaria omistanut enkä varmasti tule omistamaankaan.

Pointti oli se, että noiden osien vaihtaminen ei maksa juurimitään autoilun muihin kuluihin (vakuutukset, auton arvon lasku) verrattuna, joten niiden rikkoutumisella ei tee suurtakaan lovea lompakolle.

Kuinka moni vertailee merkkejä sillä silmällä, että esim. vastaavassa Saabissa/Volvossa/Audissa on selvästi halvemmat vakuutukset kuin BMW:ssa tai Alfassa jotka taas edustavat vakuutusten hinnoissa toista ääripäätä? Eroa tulee vakuutuksissakin äkkiä enemmän kuin huolloissa ja ylimääräisissäkin korjauksissa, erilaisista arvonlaskuista puhumattakaan. Vakuutuksissakin on huomattavia eroja, joku luokittelee nuoret miehet kalliimpaan ryhmään, kun taas esim. lähivakuutus ei tällaista kuskiluokittelua harrasta. En kehu tällä viestillä mitään automerkkiä/mallia/vakuutusyhtiötä, totean vain, että suurimmat kulut ovat kaikilla autoilla (ehkä pl. alfat) ihan jossain muualla kuin huoltojen/korjauksen hinnoissa.
 
Viimeksi muokattu:
En kehu tällä viestillä mitään automerkkiä/mallia/vakuutusyhtiötä, totean vain, että suurimmat kulut ovat kaikilla autoilla (ehkä pl. alfat) ihan jossain muualla kuin huoltojen/korjauksen hinnoissa.

Eiköhän ylivoimaisesti suurin "kulu" ole arvonalenema, ainakin jos uusista autoista puhutaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Spyker Carsilla Tukholmassa vartin yli seitsemän paikallista aikaa tiedotustilaisuus koskien Saabia. Saa nähdä menikö turboahdetun ajattelutavan ikuinen ykkönen vihdoin kaupaksi, kuoppaako GM koko merkin vai jatkuuko jahkailu vielä puoli vuotta.

Liekö tuo Spyker omistajana sen vakaampi kuin mitä Koenigsegg olisi ollut? Aika näyttänee tämän, jos GM tosiaan on suostunut myymään. Epäilen suuresti.

Aftonbladetin tietojen mukaan kauppa valmis ja samassa jutussa kerrotaan Spykerin haluavan siirtää Saabin valmistuksen Trollhättanista Antwerpeniin.

EDIT: Kyllä, Spyker-Saab on syntynyt. GM vahvistaa ja Spykerin tiedotustilaisuus alkaa nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nykyään juu. Mulla on remmiahdin 140 heppaisessa vanhemmassa Tsiissä (2007). Tämä on viimeisiä "alkuperäisiä" TSI-koneita (2005-2007). Noita tehtiin 103kW ja 125kW versioina, joiden erona vain softa. 2007 tuli 90kW yhdellä ahtimella korvaamaan 1.6 SFI:n.

Eli Wikin sanoin
In 2007, Volkswagen announced the 90 kW model which will replace the 1.6 FSI 85 kW (116 PS; 114 bhp) engine. This engine differs from the 103 kW and 125 kW models in several ways. It uses only one method of forced induction - a turbocharger (and not a supercharger), and has water-cooled intercooler...

Lueskelin huvikseen tuosta koneesta vähän. 2008 tuli ymmärtääkseni tehtaalta viimeiset 103kw kaksoisahdetut TSI:t ja Touranissa sitä myytiin Suomessa vielä viime vuonnakin.

Mekaaninen ahdin on Eaton. Eatonin asiakkaita on ainakin Mini Cooper S ja Ford GT. Ahtimen ahtopaine on rajoitettu 103kw versiossa 1,5bar ja se saavutetaan 1500kierr/min ja silloin vääntöä 220nm. Pakokaasuahdin alkaa vaikuttamaan noin 2500kierroksen kohdalla ja kun kiihdyttää lisää niin sähkömagneettinen kytkin vapauttaa Eatonin kun kierrokset lähestyvät 3500kierrosta. Ja tästä eteenpäin aina 7000kierrokseen asti menosta vastaa pelkkä turbo.
TM mistä näitä tietoja muunmuassa lunttaan niin väittää että 60kmh nopeudella 100km menee 3,3 litralla ja 80kmh litra enemmän eli kohtuu pihi. Koko testin keskikulutus 6,7 litr/100km.

Lisää koeajosta TM 16/2007.


_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös