Autoiluketju

  • 3 220 476
  • 18 565

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Heitetään nyt vielä ilmainen vinkki Tampereen seudulle: Rinta-Joupilla voi käydä koeajamassa niitä autoja, mutta älä niin hullu ole, että sieltä itsellesi auton ostaisit.

Nimim. 3 autoa käynyt kyseisessä paikassa koeajamassa, mutta silti yhtään ehjää yksilöä ei käsiini ole sattunut. Vikoihin kyllä löytyi aina selitys, yleensä mallia: " Se on tässä kyseisessä autossa/mallissa tyyppivika". Seuraavaan liikkeeseen astuessa ja vastaavaa autoa testatessa kyseinen tyyppivika kyllä loisti poissaolollaan. Huonoa sattumaa?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No jos oot Primeralla tähänkin asti kitkutellut, niin ei tuo Skoda ainakaan huonompi ole. Omien kokemusten mukaan siis. Harvoin on vituttanut niin paljon autolla ajaa, kun Hertziltä erehdyin Fordin sijasta Primeran ottamaan.....

Ehkä sinullakin, kuten ehkä minullakin, on jonkinlainen ennakkoasenne. Olen ajellut Primeralla vuodesta 2002, eikä mitään valittamista ole. Silloin kun tuo uusi primera tuli markkinoille ja sitä testailtiin, niin yleensä testaajat valittivat vain tuosta mittaristosta, mikä taas ei itseä haittaa lainkaan. Itse kun en mikään autoharrastaja ole, vaan auto on ihan käyttöesine, niin en noin yleensä seuraa juurikaan automaailmaa. En varmaan edes tunnista suurinta osaa autoista liikenteessä.

Skodasta on itsellä tosiaan hieman huono käsityis. Kaverini osti jotain 5 vuotta sitten skodan ja vaihtoi sen alle puolen vuoden päästä "sysipaskana".
 

12961

Jäsen
Jostain muistaisin lukeneeni, että Motonet myy eräitä tuotteita samalla nimikkeellä ja hinnalla, vaikka valmistaja vaihtelisikin. Taisi esimerkiksi jarrulevyt olla eräs näistä tapauksista. Sopuhintaan voi siis saada joku erittäin hyvät tai erittäin huonot tuotteet.

Jarrulevyt on hyvä esimerkki siitä, mitä ei kannata ostaa motonetistä eikä alkuperäisenä. Parhaan hinta-laatusuhteen löytää joistakin hieman racing-henkisistä (esim. brembo) laikoista, joita saa sitten näistä hieman "paremmista" varaosaliikkeistä.

Pallonivelet ym. hiemankin erikosempi kama on hyvin usein erittäin laadukasta motonetissä.


Voi olla merkkikohtaisia eroja näissäkin ja pelkästään eurovehkeiden kanssa on tullut puljattua.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehkä sinullakin, kuten ehkä minullakin, on jonkinlainen ennakkoasenne. Olen ajellut Primeralla vuodesta 2002, eikä mitään valittamista ole. Silloin kun tuo uusi primera tuli markkinoille ja sitä testailtiin, niin yleensä testaajat valittivat vain tuosta mittaristosta, mikä taas ei itseä haittaa lainkaan.

Itseasiassa mulla ei ollut mitään ennakkoasenteita Primeraa kohtaan. Ainakaan negatiivisia. Kyllä ne sitten tuli siinä ajaessa ne asenteet. Se auto ei ollu vaan mun mieleen millään tavalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Alapallot hommasin, valmistaja oli Delphi ja paketteja myöten samanlaiset, paitsi että Motonetin pakkauksessa oli pussin sisällä jokin ruskea pahvi. Vaikutus itse osaan tuolla pahvin palalla toivottavasti ei ole dramaattinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikäköhän maanantaikappale teillä on ollut Primerasta, jos siinä ei ole ollut mitään negatiivista? Merkkiuskollisuus onkin vakavampi juttu, kuin olen uskonut. Pari työkaveria osti aikanaan sen uuden korimallin kotterot, kumpikaan ei ajanut edes vuotta täyteen niillä. Minulla oli joskus sijaisautona se edellinen korimalli, dieselinä. Toiseksi paskin auto, millä olen ajanut 10 vuoteen. Enkä edes harrasta premium-merkkejä.

Skodillacilla ajavat työkaverit taasen vaikuttavat aika tyytyväisiltä valintaansa. Ja niitä on aika monta.
 

12961

Jäsen
Skodasta on itsellä tosiaan hieman huono käsityis. Kaverini osti jotain 5 vuotta sitten skodan ja vaihtoi sen alle puolen vuoden päästä "sysipaskana".

Yhden auton otanta on aina huono vertailukohde, koska autoista on aina osa maanantaikappaleita. Kysymys on vaan siitä kuinka suuri osa juuri samalta linjalta tulleista autoista on näitä.

Vaikka ostaisit luotettavuudestaan legendaarisen toyotan, voit silti haukata paskaa.

Käy koeajoilla erilaisilla autoilla, uusilla ja vähän käytetyillä budjettiisi mahtuvilla kärryillä. Käytettynä voisit kokeilla esim. BMW 5-sarjaa/Audi A6:tta tms premium-kärryä, sitten uutena vaikka jo mainittua Seat Exeota, Skodia, Avensista ja mitä tahansa mikä mahtuu budjettiin. Ensivaikutelmaltaan vastenmielinenkin kärry voi yllättää. Vasta tässä vaiheessa perstuntuma kertoo mikä vaihtoehto on itselle paras.


Mielestäni helpoin tapa ostaa auto on olla tuijottamatta autoluokkaan, vaan verrata rohkeasti kaikkia, käytettyjäkin vaihtoehtoja mitkä budjettiin mahtuvat. Omassa valinnassa olivat viimeksi vastakkain niinkin erilaiset vaihtoehdot kuin Saab 9-3 uutena ja BMW 7-sarjalainen käytettynä.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Eikös esim. Skoda Octavia tehdä samalle pohjalevylle kuin VW Golf, Audi A3, muutama Seatti jne... Taitaa moottorit ja tekniikkakin olla aika sama mitä Volkkareissa? Hinta vaan alempi.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eikös esim. Skoda Octavia tehdä samalle pohjalevylle kuin VW Golf, Audi A3, muutama Seatti jne... Taitaa moottorit ja tekniikkakin olla aika sama mitä Volkkareissa? Hinta vaan alempi.
Sama pohjalevyhän tuossa Skodassa on mutta sisätiloiltaan huomattavasti isompi kuin Golffi ja sama näkyy sitten myös hintalapun puolella kun ei makseta pelkästä merkistä.
Itse vaihdoin juuri oman Primeran Octaviaan ja ei ole ainakaan tähän mennessä löytynyt mitään huonoja puolia tuossa vaihdossa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seat on Seat ja Skoda on Skoda, vaikka ymmärrettävästi moni näiden autojen omistajista pitää omaa autoaan vastaavana kuin VW tai jopa Audi. Voihan sitä itsepetosta monella tavalla harjoittaa. Fakta kuitenkin edelleen on, että espanjalaiset kokoavat Seatit ja jos joku uskoo tämän vastaavan Audin tehtaan työnjälkeä niin siitä vaan. Itse en ottaisi riskiä.

Ei siinä mitään, itsekin voisin aivan hyvin kuvitella ostavani Skodan, mutta en silloin edes kuvittelisi ostavani mitään muuta kuin Skodan, missä nyt toki on käytössä Audin/VW:n alusta ja tekniikkaa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Seat on Seat ja Skoda on Skoda, vaikka ymmärrettävästi moni näiden autojen omistajista pitää omaa autoaan vastaavana kuin VW tai jopa Audi. Voihan sitä itsepetosta monella tavalla harjoittaa. Fakta kuitenkin edelleen on, että espanjalaiset kokoavat Seatit ja jos joku uskoo tämän vastaavan Audin tehtaan työnjälkeä niin siitä vaan.

Eikös fakta ole, että samat japanilaiset robotit, jotka kokoavat VW ja Audia kokoavat samoista alihankkijoilta tulleista osista myös Skodat ja Seatit? Ei siinä ihmiskättä juuri nykyään enään käytetä. Eiköhän Skoda ja Audi ole hyvinkin yhtä hyviä autoja laadultaan. Itselläni ei tosin ole koskaan ollut yhtään näistä kansanautoista, mutta nykyisillä bensan hinnoilla voisin jopa harkita.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mikäköhän maanantaikappale teillä on ollut Primerasta, jos siinä ei ole ollut mitään negatiivista?
Appiukolla on -05 farmariprimera 1.8 bensamyllyllä.
Mitään vikaa siinä ei kyllä ole vuoden ja 20tkm:n aikana ollut, muuta kun polttimot palanut suhteellisen monta kertaa. Myös ovi- ja kojelautamuovien natina on kyllä erittäin ärsyttävää.
Minäkin olen sillä reilut 1000km ajanut ja omasta mielestäni kyllä aivan naurettavan huono ajaa. Ei sillä uskalla mutkaisilla teillä yli 80km/h ajaa. Mielestäni esimerkiksi -98 Opel Vectra on reilusti parempi ajaa kun tuo.

Jos jotain hyvää täytyy keksiä, niin takalasi pysyy kyllä aika hyvin puhtaana, ja onhan se mukavan erilainen sisustaltaan.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Seat on Seat ja Skoda on Skoda, vaikka ymmärrettävästi moni näiden autojen omistajista pitää omaa autoaan vastaavana kuin VW tai jopa Audi. Voihan sitä itsepetosta monella tavalla harjoittaa. Fakta kuitenkin edelleen on, että espanjalaiset kokoavat Seatit ja jos joku uskoo tämän vastaavan Audin tehtaan työnjälkeä niin siitä vaan. Itse en ottaisi riskiä.

Volkkareita väsätään Turkissa sekä Etelä-Amerikassa, Audeja Espanjassa ja muistaakseni ostivat toveritehtaan neuvostovalloista.
Eiköhän tuo ruuvin ruuvaaminen ole sen verran globaalia jobia, että karvakäsien kautta kulkee lähes jokainen merkki.
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Tämmöinen pieni kysely palstaveljille, jotka eksyvät autoiluketjuun:

Minkälainen auto on teillä allanne? Itse ajan (iskän..) Ford Mondeolla (Farmari), vm. 2010. Erittäin mukava ajaa, muutenkin erittäin siisti ulkonäöltään.

Sitä ennen ehdin ajaa muutaman kerran edellisellä autollamme, joka oli myös Ford Mondeo (Farmari), vm. 2006. Kyseinen malli ei ollut omasta mielestäni mukava ajaa, aivan liian jäykkä kytkin (voi tosin myös johtua siitä, että kortti on ollut hallussa n. 4kk ja siitä johtuen ei ole jalka vielä tottunut muihin kuin ns. kevyisiin kytkimiin, jollainen oli autokoulun Audissa... :-)).
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Ei siinä mitään, itsekin voisin aivan hyvin kuvitella ostavani Skodan, mutta en silloin edes kuvittelisi ostavani mitään muuta kuin Skodan, missä nyt toki on käytössä Audin/VW:n alusta ja tekniikkaa.

Skoda kuuluu nykyään Volkswagen-konserniin ja luulisin että ne autot on melko pitkälti samasta puusta niiden Volkkareiden kanssa. Laatu on käytännössä yhtä hyvää mutta hinta huokeampi. Samoilla tehtailla niitä kuitenkin väsätään.

Luulisin että Skoda Octaviassa on hinta/laatu suhde melkolailla parasta mitä voi markkinoilta löytää.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Skoda kuuluu nykyään Volkswagen-konserniin ja luulisin että ne autot on melko pitkälti samasta puusta niiden Volkkareiden kanssa. Laatu on käytännössä yhtä hyvää mutta hinta huokeampi. Samoilla tehtailla niitä kuitenkin väsätään.

Luulisin että Skoda Octaviassa on hinta/laatu suhde melkolailla parasta mitä voi markkinoilta löytää.
Myös esim Ferrari ja Fiat kuuluvat samaan konserniin keskenään. Viestini pointti oli nimenomaan se, että ei se samaan konserniin kuuluminen tai edes saman alustan/tekniikan käyttö takaa identtistä lopputulosta. Voihan se Skoda tietysti laadultaan olla lähellä Volkkaria, mutta Skoda se silti on. Sen takia en aivan ymmärrä, miksi lähes jokaisen Skodan (ja Seatin) omistajan pitää tuoda esiin se kaikkien tiedossa oleva fakta samasta alustasta jne.

Kaiken lisäksi Skoda ei enää edes ole mitenkään erityisen edullinen auto. Parhaasta hinta-/laatusuhteesta nyt on paha mennä mitään sanomaan, mutta en nyt oikein usko Skodan erottuvan omassa hintaluokassaan laadun osalta kovinkaan paljoa suuntaan tai toiseen. Kannattaa myös muistaa, että on olemassa muitakin kuin Volkswagen-konsernin autoja.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Peräkkäin ajettuna Audin A4 ja Skoda Octavia kyllä vaikuttivat lähes identtisiltä autoilta. Skodalla tosin oli mukavampi ajaa tehokkaamman moottorin ja automaattivaihteiston vuoksi. Mutta kyllä se sisusta oli molemmissa pitkälti yhtenevä. Skoda ei ole Audi, mutta riittävän lähellä. Sitä en tiedä miten paljon järkeä on saman konsernin kilpailla usealla merkillä samoilla markkinoilla.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Viestini pointti oli nimenomaan se, että ei se samaan konserniin kuuluminen tai edes saman alustan/tekniikan käyttö takaa identtistä lopputulosta.

Ei tietenkään identtistä, mutta ei autotehtaan kannata kuitenkaan keksiä pyörää moneen kertaan. Perusratkaisut on varmasti melko pitkälti samat. Jotkin asiat voivat olla jopa paremmin. Esim. porrasperäisessä Octaviassa avautuu koko takaikkuna takaluukun mukana joka parantaa lastattavuutta huomattavasti.

No en ole kuitenkaan Skodan omistaja. Mutta väittäisin kuitenkin että verrattuna näihin Volkkareihin ja Audeihin, niin rahoille saa kyllä paremman vastineen Skodassa. No, auto sopii tietenkin vain henkilöille joille se merkki siellä keulassa ei ole niin tärkeää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voihan se Skoda tietysti laadultaan olla lähellä Volkkaria, mutta Skoda se silti on.

Ainakin mitä olen ko. merkkien huollossa työskennelleiltä henkilöiltä kuullut niin Skodan laatu on jo pidemmän aikaa ollut emomerkkiä parempi. Ja tällä laadulla tarkoitetaan kokoonpanon laatua ja vikojen määrää. Seatin kohdalla laatuongelmia on kuulemma enemmän mutta Skodat on heidän mukaansa paremmin tehtyjä kuin Volkswagenit. Eikä Audikaan ole tässä suhteessa kuulemma juuri yhtään Skodaa edellä, ero on lähinnä siinä että Audeihin käytetään laadukkaampia materiaaleja - mikä on tietysti ymmärrettävääkin kun kyse on jo ns. "premium-luokan" merkistä.

Ja tuo Fiat-Ferrari -vertaus on minusta sikäli ontuva että ko. merkkien autoissa ei taideta käyttää mitään samoja komponentteja vaan ainoastaan omistaja on sama. Audeissa, Volkkareissa, Seateissa ja Skodissa sen sijaan käytetään erittäin paljon samoja komponentteja joten kyse on ihan eri asiasta kuin Fiatin ja Ferrarin kohdalla.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Sitä en tiedä miten paljon järkeä on saman konsernin kilpailla usealla merkillä samoilla markkinoilla.

On siinä se järki että niille ihmisille joilla pitää olla Audi niin myydään sellainen ja siitä saa maksaa Audin hinnan. Sitten käytännössä sama auto myydään hieman halvemmalla niille jotka "tyytyvät" Volkkariin. Ja lopuksi vielä kaikista halvimmalla Skodana. Tämä on erittäin hyvä strategia jolla saadaan mahdollisimman vähillä suunnittelu-, osa-, tuotanto-kustannuksilla myytyä mahdollisimman paljon autoja joka hintaluokkaan. Kätevää.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
charger;3007358Jotkin asiat voivat olla jopa paremmin. Esim. porrasperäisessä Octaviassa avautuu koko takaikkuna takaluukun mukana joka parantaa lastattavuutta huomattavasti. No en ole kuitenkaan Skodan omistaja. Mutta väittäisin kuitenkin että verrattuna näihin Volkkareihin ja Audeihin kirjoitti:
Itse ostin juuri porrasperäisen octavian, ja olen ollut tyytyväinen. Mainittakoon että vaihdoin klonkswagen Golfin tuohon octaviaan. Golfin konehan tuossa on ja monta muuta asiaa suoraan volkswagenilta.
 

scholl

Jäsen
Samoilla tehtailla niitä kuitenkin väsätään.

Ei pidä paikkansa. Komponentteja ja moottoreita toki tehdään samoilla tehtailla, mutta kokoonpanoa ei VW:n ja Skodan välillä ellei oteta jotain Euroopan ulkopuolisia tehtaita tai meille epäolennaisia mestoja kuten Sarajevo tai Venäjän Kaluga laskuihin.

kokoonpanon osalta Standorte EU-markkinoille:
B: Bryssel: A3, Polo
BRD: Dresden: Phaeton, Emden: Passat, Hannover: Transporter, Caravelle, Multivan, Wolfsburg: Golf, Golf Plus, Tiguan, Touran, Zwickau: Golf, Passat
Ingolstadt: A3, A4, A4 Avant, A5, Q5, Neckarsulm: A4, A5 Cabrio, A6, A6 Avant, A8. Lisäksi Quatto GmbH:n valmistamia tykkiversioita. Se versioita sekä valmistaa kokojen mukaan sekä IN että Neckarsulm
CZ: Mlada Boleslav: Octavia, Fabia, Kvasiny: Suberb, Yeti, Roomster, Vrchlabi: Octavia
PL: Poznan: Caddy, Transporter
P: Autoeuropa: Sharan, Alhambra
SVK: Bratislava: Polo, Touareg, Q7, Cayenne
E: Martorell: muut SEAT mallit paitsi Alhambra, Pamplona: Polo
H: Gyor: TT, A3 Cabrio
MEX: Puebla: New Beetle, New Beetle Cabrio, Golf Variant, Jetta


Sitä en tiedä miten paljon järkeä on saman konsernin kilpailla usealla merkillä samoilla markkinoilla.

Fiksuahan se on, kun nuo kaikki merkit on positioitu nykyisellään hyvin erilaisiksi. 10 vuotta sitten oli paljon suurempia hankaluuksia tuossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös