Autoiluketju

  • 3 313 291
  • 19 002

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Parkkiksella seisoo -91 vuosimallin Ford Escort, jonka ainoa todellinen tehtävä on saada allekirjoittanut 17 kilometrin päähän töihin ja takaisin jokainen arkipäivä.


Villi veikkaus: Huohotinputki on jämähtänyt jäähän ja tukkoon. Tällöin kampikammioon kertyy painetta, joka purkautuu mistä helpoiten pääsee.

Näitä ongelmia esiintyy kovien pakkasten aikaan kun huohottimeen kertyy öljylimaa, joka jäätyy. Ongelma eskaloituu eritoten lyhyessä ajossa.
 

Wrister

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Parkkiksella seisoo -91 vuosimallin Ford Escort, jonka ainoa todellinen tehtävä on saada allekirjoittanut 17 kilometrin päähän töihin ja takaisin jokainen arkipäivä. Eilen illalla töistä tullessani pysähdyin Viipurin Portin ABC:lla ostamassa pönikällisen öljyä, kun öljyvalo syttyi palamaan. Latasin kolmisen litraa eliksiiriä koneeseen ja starttasin kohti kotia, mutta jo pari kilometria ennen kotiovea syttyi öljyvalo taas palamaan. Tänään päivällä katsahdin pikaisesti koneen alle ja näyttäisi siltä, että vehje sylkee öljyä pihalle ihan huolella.

En tiedä miten on -91 mallin Escortin kanssa, mutta jotenkin tuo kolmen litran öljyn lisäys tuntuu kovin suurelta. Omassa autossa öljyvalon syttymisen jälkeen kun lisää reilu puoli litraa öljyä, öljytaso on jälleen normaali. Eli johtuisiko tuo liiallisesta öljyn lisäämisestä. Ilmeisesti siitä ei kuitenkaan suurempaa haittaa ole, jos auto muuten kulkee normaalisti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tiedä miten on -91 mallin Escortin kanssa, mutta jotenkin tuo kolmen litran öljyn lisäys tuntuu kovin suurelta. Omassa autossa öljyvalon syttymisen jälkeen kun lisää reilu puoli litraa öljyä, öljytaso on jälleen normaali. Eli johtuisiko tuo liiallisesta öljyn lisäämisestä. Ilmeisesti siitä ei kuitenkaan suurempaa haittaa ole, jos auto muuten kulkee normaalisti.
Voihan se hyvin olla, ettei sitä öljyä ole juurikaan ennen lisäämistä edes ollut. Meikäläisellä oli joskus vanhassa golfissa viallinen öljysuodattimen tiiviste, havaitsin tämän kun yhtenä päivänä töistä kotiin tullessa huomasin seuraavani öljyvanaa monta kilometriä kotipihalle asti. Tikku ei ollut edes märkä, eikä öljyvalo palanut tai moottori kuumentunut. Suodatinta vaihtaessa ei öljyä juurikaan koneesta enää pois tullut, eli hyvinkin semmoinen 3 litran vajaus öljyssä oli, kun ei enää tosiaan ollut edes vuotanut kotimatkalla.

Avatar:
Mistä sitä öljyä muuten ulos puskee?

Öljyvalo ei kai sinänsä Escortissa kerro öljyn määrästä, vaan öljynpaineesta? Jos öljyvalo palaa ja öljyt puskee ulos, voisinpa rohkelikkona veikata öljyvuotoa! Tuohon huohotinvikaan itsekin panokseni laittaisin, eikä siitä välttämättä mitään muita vaurioita ole tullut, ne putket pitää tietysti sulattaa/putsata.

Toisaalta joku öljypumpun jumittaminenkin aiheuttanee kuvatunkaltaisia oireita, ja on varmasti isompi remppa.

Sitten on tietysti mahdollista, että joku tiiviste on palanut muuten vaan vaikkapa lämppäämisen seurauksena, olethan tarkistanut, että jäähdytysnestettä on tarpeeksi ja siinä on riittävästi pakkasenkestoa/ei ole jäässä?

Tämä näin autoista mitään ymmärtämättömänä, mutta vanhoihin autoihin sekaantuneena persaukisena.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuohon huohotinvikaan itsekin panokseni laittaisin, eikä siitä välttämättä mitään muita vaurioita ole tullut, ne putket pitää tietysti sulattaa/putsata.

Aika monesti taitaa olla kampiakselin stefa joka ensimmäiseksi pettää jos huohotin on jäätynyt tukkoon. Se sitten ruuttaakin sitä öljyä sen verran rapsakasti pihalle että tuo kolmen litran lisäystarvekin selittyisi sillä. Eli kannattaa varmaan kyllä tarkistaa tuo sen jälkeen kun on sen huohottimen sulatellut auki.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eikös nämä huohottimen jäätymisongelmat ole enemmänkin merkki-/mallikohtaisia? Käsittääkseni tätä vaivaa on enemmänkin tuontiautoissa ja joissakin ranskalaisissa (Peugeot taisi olla?).
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onkos kenellekään kertynyt kokemusta VW Sciroccosta? Jos niin millaisia?

Kaverilla oli tuollainen, laho vanha paska se oli. Näyttikin lähinnä kuolleelta torakalta. Eikä muistaakseni miljoonamittariakaan, joten kilsamäärä oli lähinnä arvailun varassa. Paalaamoon päätyi tuo kaara jonkun mutkan kautta, eikä päivääkään liian aikaisin.

Omien kokemusteni perusteella en suosittele Volkswagenia kenellekään. Silti jengi ostaa niitä toista toisen perään, tiedä sitten miksi. Sähkövikaisia pulkkia tuntuvat nämä uudemmat olevan kautta linjan. Ehkä niissä on sitten vaan kerta kaikkiaan niin hyvä ajettavuus, että mittaristossa jatkuvasti palava keltainen valo ei niin haittaa?

Hyvin Volkkari toki pitää arvonsa. Ja turbokoneet messeviä pelejä epäilemättä. Mutta silti... En ostaisi, vaan ajan riisipussilla mielummin.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Mistä sitä öljyä muuten ulos puskee?
No en ihan tarkalleen osaa sanoa, koska en oikeasti noista autoista paskaakaan ymmärrä. Ainakin konepellin alla öljyä oli roiskunut sinne tänne jakopäänhihnan puoleiselle osalle konetta.

Tämä näin autoista mitään ymmärtämättömänä, mutta vanhoihin autoihin sekaantuneena persaukisena.

Hirmuisesti mahdollisuuksia olit laittanut, kuten moni muukin tähän ketjuun. Kiitokset niistä. Sain nyt onneksi auton osaaviin käsiin tutulle, joka sunnuntaihin mennessä selvittää ongelman ja saanee pelin kuntoon.

Tosin jouduin loppumatkan hinaamaan kärryä, kun tyhjäkäynnillä sammui ja ei suostunut enää käynnistymään, veikkaisin, että tulpat olivat kastuneet(tosin tämä vain autoista tietämättömän arvaus) ja toisaalta akkukin kyllä veteli viimeisiä, kun pakkasella se ei muutenkaan hyvin tunnu pitävän latausta sekä käynnistyksiä autolle tuli useita pitkän seisomisvaiheen jälkeen.

Öljyä oikein tippui matkan varrella, kun kaveri ajoi autolla perässä, kun ensin ajamalla siirsimme vehjettä.

Tuosta huohottimesta voin muuten mainita vain kuriositeettina, että eräs työkaverini joutui kohtuu uudehkoon Golfiin hommaamaan vasta taannoin uuden koneen, kun kuulemani mukaan juuri huohottimen vuoksi öljyt olivat tulleet pihalle ja miehen emäntä oli sitten ajellut autolla pitkät tovit, vaikka öljyvalo oli palanut ja lopulta koko vehje oli leikannut kiinni. Ruotsista uusi vanha motti (1,4l) hintaan 800 euroa ja about saman verran ilmeisesti meni laittoihin rahaa.

edit:
 

scholl

Jäsen
En ostaisi, vaan ajan riisipussilla mielummin.

Riisipussi, Jokerit, Hakaniemi, SAK ja sosiaalidemokratia. Sehän käy kaikki käsi kädessä. Kysyjä varmasti tarkoitti tuota uutta Sciroccoa. Aika hyvännäköinen auto kieltämättä. Henkilökohtaisesti olisi mielenkiintoista nähdä auto sisältä, sillä Fauween ongelma on ollut lähinnä se, että ulkomuodoltaan on onnistuttu tekemään persoonallisia malleja, mutta sisältä kaikki ovat olleet samanlaisia perusgolfin kanssa. Esim. New Beetle on ihan kauhea sisältä, jos vertaa vaikkapa Miniin.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Henkilökohtaisesti olisi mielenkiintoista nähdä auto sisältä, sillä Fauween ongelma on ollut lähinnä se, että ulkomuodoltaan on onnistuttu tekemään persoonallisia malleja, mutta sisältä kaikki ovat olleet samanlaisia perusgolfin kanssa. Esim. New Beetle on ihan kauhea sisältä, jos vertaa vaikkapa Miniin.
Sisäkuvat: Golf ja Scirocco.
Eipä noissa juuri eroa ole, vähän kyllä mutta ei suurempia.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
1,8 miljoonaa Toyotaa siis remonttiin kaasupolkimen vuoksi.

Pienessä osassahan tuo vika ilmenee, jos ilmenee ollenkaan, mutta tekeepä hyvää fanaattiselle Toyota-appiukolleni, jonka mielestä Toyotassa ei ole koskaan mitään vikaa. Kumma kyllä kyseinen herra ajaa itse Volkkarilla nykyisin.

Yhtiön taloudelliset tappiotkin ovat aina olleet tyhmien ostajien syy, koska nämä eivät ole ymmärtäneet Toyotan laadukkuutta...
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Yhtiön taloudelliset tappiotkin ovat aina olleet tyhmien ostajien syy, koska nämä eivät ole ymmärtäneet Toyotan laadukkuutta...

Syitä en tiedä, mutta Toyota taisi tehdä vuonna 2008 ensimmäisen tappiollisen vuoden kuuteen vuosikymmeneen, joten ei noita tappiollisia vuosia nyt ihan aina ole sattunut.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Syitä en tiedä, mutta Toyota taisi tehdä vuonna 2008 ensimmäisen tappiollisen vuoden kuuteen vuosikymmeneen, joten ei noita tappiollisia vuosia nyt ihan aina ole sattunut.

Jos yhtenä vuonna tekee tappiota ja herra X sanoo yhtiön tappion olevan ostajien vika, niin mielestäni herra X on aina Toyotan tehdessä tappiota todennut tämän olevan ostajien syy.

No, mutta pointti oli siinä, että ei harmita, kun näitä merkkifanaatikkoja välillä pudotellaan maan pinnalle. Koskee jokaisen merkin edustajia.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Jos yhtenä vuonna tekee tappiota ja herra X sanoo yhtiön tappion olevan ostajien vika, niin mielestäni herra X on aina Toyotan tehdessä tappiota todennut tämän olevan ostajien syy.

No, mutta pointti oli siinä, että ei harmita, kun näitä merkkifanaatikkoja välillä pudotellaan maan pinnalle. Koskee jokaisen merkin edustajia.

Vastuullinen valmistaja tekee takaisinkutsun. Valitettavan monilla valmistajilla vastaavat ovat arkipäiväisiä ominaisuuksia. Aika kiusallinen vika toki.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Escortin öljyvika oli kaverin viestin mukaan: "kyl ne huoh.letkut oli ihan tukkeessa ja nokka-akselin tiiviste oli pullahtanu ulos pesästään..."

Jätkä sitten ilmoitti eilen tehneensä kärrylle seuraavat toimenpiteet, kun sanoin, että jos jotain ehtii, ni vähä voit fiksailla sitä enemmänkin, että ei tarvis ihan heti roudaa uudestaan korjaukseen, niin listaa tuli seuraavanlaista. :D

"puhdistettu venttiilikoppaa, letkuja
vent.kopan tiiviste vaihettu
nokka-akselin tiiviste vaihettu
jakohihna plus kiristin vaihettu
pakoputki korjattu (oli poikki, hitsasin)
öljynsuodatin vaihdettu
ilmansuodatin vaihdettu
sytytystulpat vaihdettu
takapuskuri ei enää repsota niin pahasti (sanoin, että takapuskuri on vähän irti)
moottori pesty
lisätty jäähdytysnestettä ja jarrunestettä, molemmat oli alarajassa"

Katsotaan, paljon se multa hommista yhteensä pyytää. Ei ollut puhetta summasta etukäteen, mutta maksaa mitä maksaa ja tuttuna ei käsitykseni mukaan kuitenkaan mitään "huippuhuoltamojen" yyberkiskurilaskutuksia ainakaan meikäläiselle tee.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jätkä sitten ilmoitti eilen tehneensä kärrylle seuraavat toimenpiteet, kun sanoin, että jos jotain ehtii, ni vähä voit fiksailla sitä enemmänkin, että ei tarvis ihan heti roudaa uudestaan korjaukseen, niin listaa tuli seuraavanlaista. :D

"puhdistettu venttiilikoppaa, letkuja
vent.kopan tiiviste vaihettu
nokka-akselin tiiviste vaihettu
jakohihna plus kiristin vaihettu
pakoputki korjattu (oli poikki, hitsasin)
öljynsuodatin vaihdettu
ilmansuodatin vaihdettu
sytytystulpat vaihdettu
takapuskuri ei enää repsota niin pahasti (sanoin, että takapuskuri on vähän irti)
moottori pesty
lisätty jäähdytysnestettä ja jarrunestettä, molemmat oli alarajassa"


Melkoisen järeää remonttia lähes parikymppiseen autoon. Tuollaisen rempan jälkeen kannattaa auto jo itse ajella loppuun.

Merkkiliikkeessä huoltolasku olisi helposti enemmän kuin auton arvo.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Melkoisen järeää remonttia lähes parikymppiseen autoon. Tuollaisen rempan jälkeen kannattaa auto jo itse ajella loppuun.

Merkkiliikkeessä huoltolasku olisi helposti enemmän kuin auton arvo.

Ja ajelenkin. En minä tuota mihinkään edes yritä myydä. Kyllä toi meikäläisellä pysyy työmatkojen kyydittäjänä niin kauan, kun tuo nyt muuten kohtuullisissa rajoissa kuosissa pysyy. Jos nyt vaikka pari vuotta vielä, niin olen ihan tyytyväinen. Ja taatusti merkkiliikkeessä lasku olisi enemmän kuin auton arvo. Eikä se nytkään ole ilmaista, vaikka miten olisi tuttu korjaaja. Eikä pidäkään olla. Pitäähän hyvästä työstä palkka maksaa. Näillä näkymin ennen kuin auto katsastuksesta läpi menee, niin pari ruostereikää pitänee taas hitsata umpeen. Muuten uskoisin sen nyt olevan leimakunnossa.

Tiedän taatusti, että joku sanoisi tämänkin projektin olleen ihan idioottimainen, kun ei auton myyntiarvo enää ole paljon mitään, mutta kun lopulta sen käyttöarvo on meikäläiselle ihan käypä. Toki jotain radikaalia siitä voi aina pettää milloin vain, mutta suurella todennäköisyydellä se pelittää kohtuullisin korjauksin sen aikaa, kuin tarvitseekin. Parin vuoden päästä taloudellinen tilanteeni on niin eri luokkaa, että voin helpostikin harkita vähän uudemman kärryn hankkimista. Juuri nyt rahareikiä on toisaalla niin paljon, että on yritettävä tuon kanssa sinnitellä.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Jos yhtenä vuonna tekee tappiota ja herra X sanoo yhtiön tappion olevan ostajien vika, niin mielestäni herra X on aina Toyotan tehdessä tappiota todennut tämän olevan ostajien syy.

Joo lähinnä vain puutuin tuohon monikkoon "tappiotkin". :) No saivartelua sairvartelua (etenkin kun vuosi 2009 taitaa olla toinen tappiolline vuosi Toyotalle).

Taloussanomien mukaan kaasupoljin vikaa-vikaa on nyt myös Sitikassa, Pösössä ja Hondassa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Osineen töineen otti duunista 380 euroa. Meikäläinen olla nyt hyvin tyytyväinen, vaikka joku sanoisikin, että moisen romun korjaaminen on typerää. Nyt katsastusta varten pitää vain pistää pari pientä ruostereikää umpeen ja se on siinä. Motille tuskin tarvitsee tehdä mitään niin kauan, kun tuolla autolla ajelen.
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Osineen töineen otti duunista 380 euroa. Meikäläinen olla nyt hyvin tyytyväinen, vaikka joku sanoisikin, että moisen romun korjaaminen on typerää. Nyt katsastusta varten pitää vain pistää pari pientä ruostereikää umpeen ja se on siinä. Motille tuskin tarvitsee tehdä mitään niin kauan, kun tuolla autolla ajelen.


Pakko sanoa sen verran, vaikka asia ei minulle mitenkään kuulu, mutta kyseisen remontin teettäminen(vaikka et sitä varsinaisesti teettänytkään) olisi noilla hinnoilla ollut äärimmäisen typerää ollut olla teettämättä. Jos kyseessä on luotettava vanha sotaratsu, ei vajaa 400€ loppuelämän korjauksiin ole summa eikä mikään. Olettaen tietenkin, että elämä ei lopu heti huomenna.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meikäläisellä oli joskus vanhassa golfissa viallinen...

No niin, nyt kävi näin, että kesä-Golf on odottanut kinoksen alla koko talven kärsivällisesti käyttöä, ja eilen löin kansanauton tulille. Kaikki meni hämmästyttävän ok, hienosti starttasi ja käy ok, mutta. Jarrut on kadonnut, tai siis kyllähän jarrut jotenkuten toimii, mutta poljin on kuin kuolleen jäniksen käpälä. Poljinta pumppaamalla ei tule painetta, auto tosin meinaa tyhjäkäynnillä pumpatessa sammua. Moottori sammuksissa pumppaamalla vastetta jonkin verran tulee. Nestemäärä on riittävä, jarrumerkkivalo ei pala, ja vuotoa en onnistunut paikallistamaan. Missä vika? Joku jäässä? Ilmaa? Häh?
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
Onkos kenellekään kertynyt kokemusta VW Sciroccosta? Jos niin millaisia?

Itsellä ollut nyt vajaan puoli vuotta 1.4 TSI alla. Erittäin tyytyväinen hankintaani olen ollut. Ei mitään lastentauteja ilmaantunut (tosin ajelen suht vähän, nyt mittarissa 6000km).

Moottori on upea ja vääntää kutosella kaupungissakin kivasti pitäen kulutuksen alhaalla. Motarilla ohitukset onnistuvat samoten hyvin ja matkanopeuden pitäminen on helppoa. Ainoat miinukset annan vakionopeudensäätimestä, joka on volkkarin tyylin aika susi (vrt. C4 rattiohjattava). Radio on myöskin välillä vähän sekava käyttää, tosin auttais varmaan jos lukis käyttöohjeen.

Yleisesti voisi toistaa Top Gearin kommentin autosta: Hieman kalliimpi (ja tyylikkäämpi) GTI-golf, mutta vakiona enemmän varusteita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös