Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 513
  • 19 022

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eikös esim. Skoda Octavia tehdä samalle pohjalevylle kuin VW Golf, Audi A3, muutama Seatti jne... Taitaa moottorit ja tekniikkakin olla aika sama mitä Volkkareissa? Hinta vaan alempi.
Sama pohjalevyhän tuossa Skodassa on mutta sisätiloiltaan huomattavasti isompi kuin Golffi ja sama näkyy sitten myös hintalapun puolella kun ei makseta pelkästä merkistä.
Itse vaihdoin juuri oman Primeran Octaviaan ja ei ole ainakaan tähän mennessä löytynyt mitään huonoja puolia tuossa vaihdossa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seat on Seat ja Skoda on Skoda, vaikka ymmärrettävästi moni näiden autojen omistajista pitää omaa autoaan vastaavana kuin VW tai jopa Audi. Voihan sitä itsepetosta monella tavalla harjoittaa. Fakta kuitenkin edelleen on, että espanjalaiset kokoavat Seatit ja jos joku uskoo tämän vastaavan Audin tehtaan työnjälkeä niin siitä vaan. Itse en ottaisi riskiä.

Ei siinä mitään, itsekin voisin aivan hyvin kuvitella ostavani Skodan, mutta en silloin edes kuvittelisi ostavani mitään muuta kuin Skodan, missä nyt toki on käytössä Audin/VW:n alusta ja tekniikkaa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Seat on Seat ja Skoda on Skoda, vaikka ymmärrettävästi moni näiden autojen omistajista pitää omaa autoaan vastaavana kuin VW tai jopa Audi. Voihan sitä itsepetosta monella tavalla harjoittaa. Fakta kuitenkin edelleen on, että espanjalaiset kokoavat Seatit ja jos joku uskoo tämän vastaavan Audin tehtaan työnjälkeä niin siitä vaan.

Eikös fakta ole, että samat japanilaiset robotit, jotka kokoavat VW ja Audia kokoavat samoista alihankkijoilta tulleista osista myös Skodat ja Seatit? Ei siinä ihmiskättä juuri nykyään enään käytetä. Eiköhän Skoda ja Audi ole hyvinkin yhtä hyviä autoja laadultaan. Itselläni ei tosin ole koskaan ollut yhtään näistä kansanautoista, mutta nykyisillä bensan hinnoilla voisin jopa harkita.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mikäköhän maanantaikappale teillä on ollut Primerasta, jos siinä ei ole ollut mitään negatiivista?
Appiukolla on -05 farmariprimera 1.8 bensamyllyllä.
Mitään vikaa siinä ei kyllä ole vuoden ja 20tkm:n aikana ollut, muuta kun polttimot palanut suhteellisen monta kertaa. Myös ovi- ja kojelautamuovien natina on kyllä erittäin ärsyttävää.
Minäkin olen sillä reilut 1000km ajanut ja omasta mielestäni kyllä aivan naurettavan huono ajaa. Ei sillä uskalla mutkaisilla teillä yli 80km/h ajaa. Mielestäni esimerkiksi -98 Opel Vectra on reilusti parempi ajaa kun tuo.

Jos jotain hyvää täytyy keksiä, niin takalasi pysyy kyllä aika hyvin puhtaana, ja onhan se mukavan erilainen sisustaltaan.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Seat on Seat ja Skoda on Skoda, vaikka ymmärrettävästi moni näiden autojen omistajista pitää omaa autoaan vastaavana kuin VW tai jopa Audi. Voihan sitä itsepetosta monella tavalla harjoittaa. Fakta kuitenkin edelleen on, että espanjalaiset kokoavat Seatit ja jos joku uskoo tämän vastaavan Audin tehtaan työnjälkeä niin siitä vaan. Itse en ottaisi riskiä.

Volkkareita väsätään Turkissa sekä Etelä-Amerikassa, Audeja Espanjassa ja muistaakseni ostivat toveritehtaan neuvostovalloista.
Eiköhän tuo ruuvin ruuvaaminen ole sen verran globaalia jobia, että karvakäsien kautta kulkee lähes jokainen merkki.
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Tämmöinen pieni kysely palstaveljille, jotka eksyvät autoiluketjuun:

Minkälainen auto on teillä allanne? Itse ajan (iskän..) Ford Mondeolla (Farmari), vm. 2010. Erittäin mukava ajaa, muutenkin erittäin siisti ulkonäöltään.

Sitä ennen ehdin ajaa muutaman kerran edellisellä autollamme, joka oli myös Ford Mondeo (Farmari), vm. 2006. Kyseinen malli ei ollut omasta mielestäni mukava ajaa, aivan liian jäykkä kytkin (voi tosin myös johtua siitä, että kortti on ollut hallussa n. 4kk ja siitä johtuen ei ole jalka vielä tottunut muihin kuin ns. kevyisiin kytkimiin, jollainen oli autokoulun Audissa... :-)).
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ei siinä mitään, itsekin voisin aivan hyvin kuvitella ostavani Skodan, mutta en silloin edes kuvittelisi ostavani mitään muuta kuin Skodan, missä nyt toki on käytössä Audin/VW:n alusta ja tekniikkaa.

Skoda kuuluu nykyään Volkswagen-konserniin ja luulisin että ne autot on melko pitkälti samasta puusta niiden Volkkareiden kanssa. Laatu on käytännössä yhtä hyvää mutta hinta huokeampi. Samoilla tehtailla niitä kuitenkin väsätään.

Luulisin että Skoda Octaviassa on hinta/laatu suhde melkolailla parasta mitä voi markkinoilta löytää.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Skoda kuuluu nykyään Volkswagen-konserniin ja luulisin että ne autot on melko pitkälti samasta puusta niiden Volkkareiden kanssa. Laatu on käytännössä yhtä hyvää mutta hinta huokeampi. Samoilla tehtailla niitä kuitenkin väsätään.

Luulisin että Skoda Octaviassa on hinta/laatu suhde melkolailla parasta mitä voi markkinoilta löytää.
Myös esim Ferrari ja Fiat kuuluvat samaan konserniin keskenään. Viestini pointti oli nimenomaan se, että ei se samaan konserniin kuuluminen tai edes saman alustan/tekniikan käyttö takaa identtistä lopputulosta. Voihan se Skoda tietysti laadultaan olla lähellä Volkkaria, mutta Skoda se silti on. Sen takia en aivan ymmärrä, miksi lähes jokaisen Skodan (ja Seatin) omistajan pitää tuoda esiin se kaikkien tiedossa oleva fakta samasta alustasta jne.

Kaiken lisäksi Skoda ei enää edes ole mitenkään erityisen edullinen auto. Parhaasta hinta-/laatusuhteesta nyt on paha mennä mitään sanomaan, mutta en nyt oikein usko Skodan erottuvan omassa hintaluokassaan laadun osalta kovinkaan paljoa suuntaan tai toiseen. Kannattaa myös muistaa, että on olemassa muitakin kuin Volkswagen-konsernin autoja.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Peräkkäin ajettuna Audin A4 ja Skoda Octavia kyllä vaikuttivat lähes identtisiltä autoilta. Skodalla tosin oli mukavampi ajaa tehokkaamman moottorin ja automaattivaihteiston vuoksi. Mutta kyllä se sisusta oli molemmissa pitkälti yhtenevä. Skoda ei ole Audi, mutta riittävän lähellä. Sitä en tiedä miten paljon järkeä on saman konsernin kilpailla usealla merkillä samoilla markkinoilla.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Viestini pointti oli nimenomaan se, että ei se samaan konserniin kuuluminen tai edes saman alustan/tekniikan käyttö takaa identtistä lopputulosta.

Ei tietenkään identtistä, mutta ei autotehtaan kannata kuitenkaan keksiä pyörää moneen kertaan. Perusratkaisut on varmasti melko pitkälti samat. Jotkin asiat voivat olla jopa paremmin. Esim. porrasperäisessä Octaviassa avautuu koko takaikkuna takaluukun mukana joka parantaa lastattavuutta huomattavasti.

No en ole kuitenkaan Skodan omistaja. Mutta väittäisin kuitenkin että verrattuna näihin Volkkareihin ja Audeihin, niin rahoille saa kyllä paremman vastineen Skodassa. No, auto sopii tietenkin vain henkilöille joille se merkki siellä keulassa ei ole niin tärkeää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voihan se Skoda tietysti laadultaan olla lähellä Volkkaria, mutta Skoda se silti on.

Ainakin mitä olen ko. merkkien huollossa työskennelleiltä henkilöiltä kuullut niin Skodan laatu on jo pidemmän aikaa ollut emomerkkiä parempi. Ja tällä laadulla tarkoitetaan kokoonpanon laatua ja vikojen määrää. Seatin kohdalla laatuongelmia on kuulemma enemmän mutta Skodat on heidän mukaansa paremmin tehtyjä kuin Volkswagenit. Eikä Audikaan ole tässä suhteessa kuulemma juuri yhtään Skodaa edellä, ero on lähinnä siinä että Audeihin käytetään laadukkaampia materiaaleja - mikä on tietysti ymmärrettävääkin kun kyse on jo ns. "premium-luokan" merkistä.

Ja tuo Fiat-Ferrari -vertaus on minusta sikäli ontuva että ko. merkkien autoissa ei taideta käyttää mitään samoja komponentteja vaan ainoastaan omistaja on sama. Audeissa, Volkkareissa, Seateissa ja Skodissa sen sijaan käytetään erittäin paljon samoja komponentteja joten kyse on ihan eri asiasta kuin Fiatin ja Ferrarin kohdalla.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Sitä en tiedä miten paljon järkeä on saman konsernin kilpailla usealla merkillä samoilla markkinoilla.

On siinä se järki että niille ihmisille joilla pitää olla Audi niin myydään sellainen ja siitä saa maksaa Audin hinnan. Sitten käytännössä sama auto myydään hieman halvemmalla niille jotka "tyytyvät" Volkkariin. Ja lopuksi vielä kaikista halvimmalla Skodana. Tämä on erittäin hyvä strategia jolla saadaan mahdollisimman vähillä suunnittelu-, osa-, tuotanto-kustannuksilla myytyä mahdollisimman paljon autoja joka hintaluokkaan. Kätevää.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
charger;3007358Jotkin asiat voivat olla jopa paremmin. Esim. porrasperäisessä Octaviassa avautuu koko takaikkuna takaluukun mukana joka parantaa lastattavuutta huomattavasti. No en ole kuitenkaan Skodan omistaja. Mutta väittäisin kuitenkin että verrattuna näihin Volkkareihin ja Audeihin kirjoitti:
Itse ostin juuri porrasperäisen octavian, ja olen ollut tyytyväinen. Mainittakoon että vaihdoin klonkswagen Golfin tuohon octaviaan. Golfin konehan tuossa on ja monta muuta asiaa suoraan volkswagenilta.
 

scholl

Jäsen
Samoilla tehtailla niitä kuitenkin väsätään.

Ei pidä paikkansa. Komponentteja ja moottoreita toki tehdään samoilla tehtailla, mutta kokoonpanoa ei VW:n ja Skodan välillä ellei oteta jotain Euroopan ulkopuolisia tehtaita tai meille epäolennaisia mestoja kuten Sarajevo tai Venäjän Kaluga laskuihin.

kokoonpanon osalta Standorte EU-markkinoille:
B: Bryssel: A3, Polo
BRD: Dresden: Phaeton, Emden: Passat, Hannover: Transporter, Caravelle, Multivan, Wolfsburg: Golf, Golf Plus, Tiguan, Touran, Zwickau: Golf, Passat
Ingolstadt: A3, A4, A4 Avant, A5, Q5, Neckarsulm: A4, A5 Cabrio, A6, A6 Avant, A8. Lisäksi Quatto GmbH:n valmistamia tykkiversioita. Se versioita sekä valmistaa kokojen mukaan sekä IN että Neckarsulm
CZ: Mlada Boleslav: Octavia, Fabia, Kvasiny: Suberb, Yeti, Roomster, Vrchlabi: Octavia
PL: Poznan: Caddy, Transporter
P: Autoeuropa: Sharan, Alhambra
SVK: Bratislava: Polo, Touareg, Q7, Cayenne
E: Martorell: muut SEAT mallit paitsi Alhambra, Pamplona: Polo
H: Gyor: TT, A3 Cabrio
MEX: Puebla: New Beetle, New Beetle Cabrio, Golf Variant, Jetta


Sitä en tiedä miten paljon järkeä on saman konsernin kilpailla usealla merkillä samoilla markkinoilla.

Fiksuahan se on, kun nuo kaikki merkit on positioitu nykyisellään hyvin erilaisiksi. 10 vuotta sitten oli paljon suurempia hankaluuksia tuossa.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Ei pidä paikkansa. Komponentteja ja moottoreita toki tehdään samoilla tehtailla, mutta kokoonpanoa ei VW:n ja Skodan välillä ellei oteta jotain Euroopan ulkopuolisia tehtaita tai meille epäolennaisia mestoja kuten Sarajevo tai Venäjän Kaluga laskuihin.

Nojoo, tuli laitettua huonosti. Ei tosiaan välttämättä "samoilla" tehtailla. Tarkoitin tuossa että varmasti melko pitkälle samanlaisia on nuo hihnat missä autot tehdään, koska pitkälti samoista vehkeistä on kysymys. Eikä laadussakaan ole varmaan isompaa eroa kuin ehkä juuri tuon Seatin osalta. Erilaiset kestotestit kertonevat myös melko pitkälti samaa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
VW-konsernin laatuerot

Minä en kyllä usko kirveelläkään mihinkään konsernin sisäisiin laatueroihin ennen kuin näen mustaa valkoisella. Nykyisinhän autoja eivät enään ihmiset kasaa vaan robotit, ja ne on konsernin sisällä samanlaisia. Sitten kun monet osat esim. moottorit, jarrut, vaihdelaatikot jne ovat samoja ja samalla tehtaalla tehtyjä, niin miten hitossa ne robotit espanjassa niistä tekisivät huonompia kuin inglostadissa? Pellit sinkitetään samalla tavalla (robotit tekevät) jne. Kyllä Seatin on pakko olla yhtä hyvä tai huono kuin saksalaiset veljensä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Minä en kyllä usko kirveelläkään mihinkään konsernin sisäisiin laatueroihin ennen kuin näen mustaa valkoisella. Nykyisinhän autoja eivät enään ihmiset kasaa vaan robotit, ja ne on konsernin sisällä samanlaisia. Sitten kun monet osat esim. moottorit, jarrut, vaihdelaatikot jne ovat samoja ja samalla tehtaalla tehtyjä, niin miten hitossa ne robotit espanjassa niistä tekisivät huonompia kuin inglostadissa? Pellit sinkitetään samalla tavalla (robotit tekevät) jne. Kyllä Seatin on pakko olla yhtä hyvä tai huono kuin saksalaiset veljensä.

En tiedä, mutta voisiko eroja tulla laaduntarkkailussa? Siinä missä turkkilainen laaduntarkkailija laittaa hihnan rullaamaan, pedantti makkarasaksalainen tekee sen mitä kuuluukin?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Sitä en tiedä miten paljon järkeä on saman konsernin kilpailla usealla merkillä samoilla markkinoilla.

Onhan siinä se järki, että Audin ostajat ovat eri porukkaa keskimäärin kuin Skodan ostajat. vrt. Elisa ja Saunalahti, joista toinen on sininen ja toinen oranssi. Muuta eroahan ei tuotteessa ole kun sama verkko on käytössä ja samat taustajärjestelmät samojen hemmojen käsissä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
En tiedä, mutta voisiko eroja tulla laaduntarkkailussa? Siinä missä turkkilainen laaduntarkkailija laittaa hihnan rullaamaan, pedantti makkarasaksalainen tekee sen mitä kuuluukin?

Minkäs maalaisia se Saksa olikaan pullollaan? Ettei olisi juuri niitä turkkilaisia? Kaipa tuo Skoda kuitenkin tsekeille on jonkin sortin kansallinen ylpeys. Näkyykö se sitten laadussa? Enpä osaa sanoa, kun oma kokemukseni Skodista on koeajojen varassa. Korvieni arvio on, että Skoda olisi Volkkaria hiljaisempi.
 

Särki

Jäsen
Minä en kyllä usko kirveelläkään mihinkään konsernin sisäisiin laatueroihin ennen kuin näen mustaa valkoisella. Nykyisinhän autoja eivät enään ihmiset kasaa vaan robotit, ja ne on konsernin sisällä samanlaisia.

Käypäs tällä kiihkeä Skoda-keskustelu, kannampa korteni kekoon.
Stonewall voisi kaivaa Tekniikan Maailman 13/09 esiin ja lukea mustaa valkoisella. Tilasivat Skoda Superbin kestotestiin ja kävivät katsomassa kuinka auto oikein rakennetaan/kasataan.
Lainaus lehden sivulta 132 "Superbin kokoonpano kestää 416 minuuttia. Mutta mitä ihmettä? Hitsauslinjoilla heiluivat robottikädet, mutta missä ovat robotit nyt? Autojahan kokoavat elävät ihmiset akkuporakoneilla ja ruuvinvääntimin! Pinttynyt käsitys robottien valmistamista autoista on siis väärä, vaikka kyseessä on yksi Euroopan uudenaikaisimmista tuotantolinjoista."
"Automaatiota käytetään kahdessa työvaiheessa: ikkunalasien liimauksessa ja kojelautapaketin asennuksessa. Muissa työpisteissä ihmiset ovat edelleen paljon teollisuusrobotteja kätevämpiä."

Se tuotantolinjoista ja valmistuksesta. Skoda on sikäli ajankohtainen että vanhemmat vaihtoivat neljän Fordin jälkeen (2xMondeo ja 2xFocus) ensimmäistä kertaa VAG-konsernin tuotteeseen. Valinta osui Octavia 1.4 TSI-malliin ja auto luovutettiin tänään! Muita vaihtoehtoja oli farmari Focus, VW Jetta ja Toyota Corolla. Focuksen pudotti kisasta vanhahtava moottori (1.6 bensa), turhan tuttu auto sekä hyvityshinta vaihtoautosta. Corollan moitteeksi osui ulkonäkö, ajettavuus, sisätilat ja väliraha. Jettaa käytiin ajamassa ihan vertailunvuoksi Octaviaan ja etsimässä syitä 3k€ hintaerolle. Tilat niin sisällä kuin tavaratilassa suurinpiirtein samanlaiset (Skodan tavaratila monikäyttöisempi), moottori ja vaihteisto samat, keskikonsolin nappulat ja viikset, mittarit (pois lukien "fontti") ja muut varusteet samanlaiset (skodassa jopa paremmat mm. sumuvalot ja vakionopeudensäädin). Ajettavuudessa ei eroja suuntaan eikä toiseen, kunnossa molemmissa, niin näillä kriteereillä katsottuna tuolle hintaerolle ei löydy katetta. Samaa totesi Käyttöauton myyjä, sanoi että jos teillä on Octaviasta tarjous, niin samalla välirahalla ette tästä autoa saa ja jätti tarjouksen tekemättä.
Jettaan saa toki vähän eri kokoonpanoja kuin Skodaan mm kahden turbon 1.4 TSI ja jälleenmyyntiarvo on (vähän) parempi kuin Skodassa. Kaikesta huolimatta rahalle saa paremman vastineen Skodan kanssa, näin se vain on.

Edit: Joko kehuin, nuo 1.4/1.8 TSI moottorit ovat hienoja keksintöjä. Vääntöä ja tehoa pienellä kulutuksella.
 
Viimeksi muokattu:

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Uskoisin että tuo kokoonpanon laatu tulee ennenkaikkea laadunvalvonnan ja työn johtamisen kautta. Tämä selittäisi osaltaan sitä, että Toyota tuntuu edelleen olevan laadukkaan auton maineessa, vaikka valmistus on nykyään pääasiassa (Euroopan markkinoille tehtävät autot) vähemmän laadukkaasta tuotannostaan tunnetuissa maissa (esimerkiksi Englanti, Turkki, Ranska ja Puola). Ainakin aiemmin kyseinen valmistaja oli tunnettu omaa luokkaansa olevasta laadunvalvonnassa. Tuskin niitä autoja vieläkään täysin koneilla kasataan, vaan osien asentamisessa tarvitaan ihmisiä edelleen.
 

12961

Jäsen
Edit: Joko kehuin, nuo 1.4/1.8 TSI moottorit ovat hienoja keksintöjä. Vääntöä ja tehoa pienellä kulutuksella.

Huono puolihan sitten on ettei tämä koneet tuota kovinkaan hyvin lämpöä. Työkaverin 1.4TSI:n lämpeämistä saa odotella kauemmin kuin monen webastottoman dieselin. Melko hanurista oli tuo värkki noilla noin 20 asteen pakkasilla.

Litratehossa kovat turbokoneet ovat tosiaan ihan kivoja vehkeitä myös käytännön kulutuksen suhteen.

Ex- autossa tehoja oli 2.3-litraisessa bensaturbomyllyssä ~330hp 450Nm, autona noin 1750kg painava farkku automaattilaatikolla ja kulutukset tien päällä ~7 ja kaupungissa ~12.5l/100km. Tehoon ja painoon nähden varsin kohtuullista. Turbokoneet suht pienellä litratilavuudella ja kovilla ahtopaineilla ovat teho-kulutussuhteeltaan melkoisen lyömättömiä, samaa ideaahan on näissä tehokkaammissa uusissa (tupla) turbodieseleissäkin sovellettu. Varmasti suhde on erittäin hyvä noissa TSI-vehkeissäkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös