En vaan ostaisi Saksasta noita. Etelä-Ruotsista vaan, sama hinta kuin Saksassa mutta haku halvempaa, ei ole myöskään nähny suolaa, goijareita vähemmän ja jos on Ruotsiauto, tulee ns. talvivarusteet mukaan, eli päivävalot, persegrillit, ehkä kitkarenkaat jne.
Niin autoahan ei ole pakko ostaa turkkilaiselta tai irakilaiselta. Kyllähän Saksassa on merkkiliikkeitäkin ja niistä aika paljon noi ihan suomalaiset isommatkin autoliikkeet käyvät autoja ostamassa.
Kyllä kitkarenkaat Saksastakin tulee. Tosin vähän eri nopeusluokan renkaat, mitä Suomessa. Tietynlainen ongelma on vain se (riippuen auton koosta), haluatko matkatavaroiden lisäksi laittaa autoon 4 rengasta. Se ei ole aina välttämättä fiksua. Itse väittäisin, ettei haku Saksasta ole kalliimpaa kuin E-Ruotsista. Jollain Air Berlinillä saa halpoja diilejä Berliiniin tai Düsseldorfiin halutessaan, jos on ajoissa liikkeellä, sama koskee DB:tä junalippujen suhteen. Eli siis jopa kevyesti alle satasella olet perillä siellä, missä autot ovat. Ja erityisesti talvisaikaan sesonkien ulkopuolella laivat Saksasta Suomeen ovat edullisia.
Ja jos ostat keittoa satamasta niin hakumatkan kulut jo tulee melkein katettua, kun säästää alkon hintoihin verrattuna. Esim. Paulaner Hefeweissbier Alkossa 3,11e/0,5. Tuo x 24 tekee 74,64e. Satamassa 24x0,5l maksaa nopean googletuksen mukaan 19,95e. Säästöä n. 55e. Ja faktahan on se, että halvimmillaan jos tsägä käy voi tuollainen Weissbier irrota maista normikaupasta jopa esim. 3e 6x0,5l pulloissa eli 12 euroa per 24kpl. Siihen jos ajatellaan vielä päälle vaikkapa siidereitä. Rekorderlig maksaa 24x0,33l 12,65e Rostockissa satamassa. Suomessa kaupassa ne ovat 0,5l tölkeissä ja harvoin kai sisältö (hinta - pantti) on alle 2,50e. Eli 16x2,50e=40e. Siinä saadaan taas about 27,50e säästöä. Molempia jos tuo vaikkapa 5 laatikkoa niin minimisäästö alkaa olla jo lähellä sitä, mitä laivamatka talvikaudella maksaa. Siis jos asiaa ajatellaan puhtaasti rahalähtökohdasta. Siihen päälle vielä se tosiseikka, että henkilöllä on mahdollisuus viettää mukava viikonloppu Kölnissä, Düsseldorfissa, Hampurissa tai vaikkapa Berliinissä niin kokonaisuutena homma pitäisi olla hyvinkin kannattavaa.
Toki aika harva varmaan autonhaussa kustannuksia niin tarkasti laskee, mutta jo hyvin pikaisella analyysillä näkee, mihin on mahdollisuus.